eitaa logo
انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌تشیع
601 دنبال‌کننده
541 عکس
58 ویدیو
153 فایل
«این‌کانال‌وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌ دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌‌است» 📌مدیرمحتوایی‌کانال @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف و نظارت: آقایان دکتر حسینی (رئیس‌دانشکده) و دکتر موسوی(معاون‌آموزش‌دانشکده) https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ✍🏻 نرم‌افزار پاک‌نویس؛ دستیار هوشمند نگارش فارسی 🔰 با نصب نرم‌افزار پاک‌نویس ویراستاری متن با قابلیت‌هایی مانند: اصلاح انواع خطاهای املایی و نگارشی؛ استانداردسازی نویسه‌ها؛ اصلاح نشانه‌گذاری؛ اصلاح انواع غلط‌‌های فاصله‌‌گذاری؛ تبدیل ارقام انگلیسی و عربی به فارسی؛ اصلاح یک‌باره‌ی خطا در کل سند و ... را تجربه کنید. 🌀 پاک‌نویس روی جدیدترین نسخه‌های ورد (۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱) نصب می‌شود. ⬅️ دانلود رایگان از سایت پاکنویس ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی از آثار معرفی شده با محوریت امام حسن(علیه‌السلام) ▫️معرفی کتاب: صلح امام حسن(ع): پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ی تاریخ ✍🏻مترجم: سید علی حسینی خامنه‌ای ▫️معرفی مقاله: نقد و بررسی اخبار مربوط به مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) ✍🏻 دکتر اصغر منتظرالقائم ▫️معرفی مقاله: بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره‌ی سیره‌ی حکومتی امام حسن مجتبی(ع) ✍🏻 دکتر محمدرضا احمدی ندوشن ▫️معرفی مقاله: آسیب‌شناسی تشکیل خانواده‌ی حدیثی در مطالعات تاریخی با تأکید بر اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) ✍🏻دکتر حسین مرادی نسب ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
03. ظرفیت روایات برای بازسازی تاریخ فرهنگی خاندان‌های شیعی صدر اسلام 24-5-1403.mp3
36.64M
📌«سلسله نشست‌های علمی تاریخ و روایت» 🔊 صوت نشست سوم: ظرفیت روایات برای بازسازی تاریخ فرهنگی خاندان‌های شیعی صدر اسلام 🎙ارائه دهنده: جناب آقای دکتر منصور داداش نژاد 🔹 دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حامد قرائتی ▫️محورهای نشست: 🔸 روایت چیست؟ 🔸 چگونه می توان از روایات برای بازسازی تاریخ فرهنگی استفاده کرد؟ ⏰ چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙 موسوعة المقاتل الحسينية معرفی کتاب 👇🏻👇🏻👇🏻 ‌
‌ 📚 معرفی کتاب 📙 موسوعة المقاتل الحسينية این اثر توسط موسسه‌ی وارث الانبیاء (وابسته به عتبه حسینیه) در سه جلد به تحریر درآمده است. ▫️ تاریخ نگاری واقعه‌ی کربلا پایانی ندارد. هرچه در زمان و مکان بیشتر جست و جو کنیم، پر رنگ‌تر از واقعه‌ی عاشورا در حافظه‌ی تاریخی و ذاکره‌ی فرهنگی مسلمانان پیدا نمی‌شود. 📌 کتاب مورد معرفی که در سه جلد به سامان رسیده است، حاصل کار چندین ساله‌ی گروه‌های پژوهشی متعددی در کشورهای عراق، ایران ،مصر، سوریه، لبنان، عربستان، ترکیه ، یمن، هندوستان، پاکستان، افغانستان ،اسپانیا، آلمان، ژاپن و ایرلند است، درباره‌ی کتابخانه‌هایی که منابع آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از این میان ۱٠ کتابخانه‌ی مهم در عراق و ۲۷ کتابخانه در ایران نام برده شده‌اند. این مجموعه‌ی سه جلدی بازه زمانی مفصلی از قرن اول تا قرن ۱۴ هجری قمری را پوشش می‌دهد. 📌 در آغاز جلد اول، فهرستی از ۲۳۴ مقتلی که مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند آمده است. سپس نام ۲۵ مقتلی که متون آن‌ها یافت نشده اما در دیگر منابع به آن‌ها اشاره شده، آمده است. پس از آن کلیاتی درباره‌ی اصول مقتل‌نگاری گفته می‌شود. جلد اول دارای مقاتل حسینی از نویسندگان زیر است: اصبغ بن نباته کوفی .م. بعد از ۱۰۱ ق)؛ جابر بن یزید جعفی (م. ۱۲۸ق)؛ عمار دهنی کوفی (م. ۱۳۲۰ ق)؛ فضیل بن زبیر اسدی کوفی (م. بین ۱۲۲ - ۱۴۸ق)؛ ابی مخنف ازدی کوفی (م. ۱۵۷ق)؛ هشام بن محمد کلبی کوفی (م. ۲۰۴ ق ) و نصر بن مزاحم منقری کوفی (م . ۲۱۲ ق). در پایان جلد اول گاه شماری دقیقی از حرکت حضرت امام حسین (ع) از مکه مکرمه تا کربلا بر حسب زمان مکان و مسافت طی شده و اهم رویدادها داده شده است. 📌 جلد دوم شامل مقاتلی از: فضیل بن زبیر بن عمر بن در هم کوفی (م. ۲۰۳ ق)؛ محمد بن سعد واقدی (م ۲۳۰۰ ق ؛ مصعب بن عبد الله زبیری (م. ۲۳۶ ق)؛ خليفة بن خياط (م. ۲۴۰ ق )؛ عبد الله بن مسلم بن قتیبه دینوری (م. ۲۷۶) ق)؛ احمد بن یحیی بلاذری بغدادی (م. ۲۷۹ ق)؛ احمد بن داود دینوری (م ۲۸۲۰ ق)؛ احمد بن يعقوب (م. ۲۸۴ق) و ابن ابی عاصم شیبانی (م. ۲۸۷ (ق) است. 📌 جلد سوم در بردارنده‌ی مقاتل حسینی به قلم این نویسندگان است: ابو جعفر محمد بن جریر طبری (م ۳۱۰۰ ق)؛ ابن اعثم کوفی (م. ۴ ۳۱۴ ق)؛ عبدالله بن محمد مرزبان (م. ۳۱۷ ق) و ابراهيم بن محمد بیهقی (م. ۳۲۰ ق). در این بین امکان وجود سایر مقاتل را نباید نادیده گرفت. در کنار مقاتلی که به زبان عربی بوده و بازسازی شده‌اند مقاتلی نیز پیدا می‌شوند که به زبان‌های غیر عربی، مانند سریانی و یا حتی شاید به زبان‌هایی مانند مندایی (زبان) خاص صابئین که در مناطق جنوبی ایران و عراق زندگی می‌کنند هم بودند که در گستره‌ی سرزمین‌های اسلامی آن دوره رواج داشته و به احتمال قوی گزارش واقعه‌ی کربلا را مسیحیان مرتبط با دربارهای حکومتی آن دوره نوشته‌اند. همچنین، این احتمال وجود دارد که موالیانی که غالباً ایرانی الاصل بودند، گزارش‌هایی از واقعه‌ی کربلا را دست کم در حد دریافت خودشان نقل کرده باشند. مجموع این مقاتل خواه به عربی و خواه به زبان‌های دیگر و نیز مقاتلی که نوشته‌ی مسلمانان و نیز غیر مسلمانان است. می‌توانند به عنوان منبع بزرگ‌تر مقاتل برای بررسی‌های اجتماعی، فرهنگی، زبانی، ادبی و شعائری پدیده‌ی مقتل، مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرند. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا