▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
🔘معرفی اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹دکتر مهدی فرمانیان
استاد مهدی فرمانیان در سال ۱۳۵۲ در کاشان به دنیا آمدند.
تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در کاشان گذرانده و در سال ۱۳۶۶ به حوزهی علمیه قمصر کاشان وارد شدند و تا سال ۱۳۷۱ در حوزهی علمیه قمصر کاشان به تحصیل حوزوی پرداختند.
ایشان در سال ۱۳۷۲ به قم آمدند. سطوح عالی حوزه را در قم ادامه داده و در کنار دروس اصلی حوزه، در درس فلسفه اساتید مختلفی شرکت کردند و از سال ۱۳۷۶ در کنار درس خارج فقه و اصول، در مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب در رشتهی مذاهب اسلامی مشغول به تحصیل شدند.
در سال ۱۳۷۸ در کارشناسی ارشد فلسفه و کلام تربیت مدرس دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و در سال ۱۳۸۱ از پایاننامهی خود با عنوان اندیشههای کلامی قاضی سعید قمی دفاع کردند.
استاد فرمانیان در سال ۱۳۸۴ در مقطع دکتری رشته کلام گرایش فلسفه دین دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و در دی ماه ۱۳۸۸ از رسالهی دکتری خود با عنوان مبانی فکری سلفیه دفاع کردند. ایشان از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۷ رئیس دانشکدهی مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب بودند و سال ۱۳۹۷ معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب شدند و سال ۱۴٠٠ درجهی استاد تمامی را کسب کردند.
ایشان هماکنون هم رئیس دانشکدهی مطالعات ملل اسلامی و هم رئیس پژوهشکدهی ادیان و مذاهب هستند.
🔹فعالیتهای آموزشی:
▫️تدریس در مقطع دکتری دانشگاه ادیان؛ جامعه المصطفی؛ موسسه امام خمینی(ره) از سال ۱۳۸۸ تاکنون
▫️تدریس برای اساتید معارف دانشگاههای اهواز، اصفهان، شیراز و...(۳٠دوره)
▫️تدریس در سطح سه و چهار شیعهشناسی در مرکز شیعهشناسی، از سال ۱۳۸۸ تاکنون
▫️تدریس در سطح سه و چهار مرکز تخصصی مهدویت و موسسه آینده روشن از ۱۳۸۴ تاکنون
▫️تدریس در مقطع سطح چهار تاریخ جامعهالزهراء(س)
▫️تدریس در مقطع کارشناسی ارشد جامعهالمصطفی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹٠
▫️تدریس در سطح سوم موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱
▫️تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ادیان ومذاهب از سال ۱۳۸۴ تاکنون
▫️تدریس در مقطع سطح ۳ در معاونت تبلیغ(۴دوره)
▫️تدریس در مقطع سطح ۳ در مرکز تخصصی تاریخ(۶ واحد)
▫️تدریس برای معلمان در دورههای کوتاه مدت آشنایی با مذاهب اسلامی(۲۳ دوره)
🔹عناوین برخی از آثار استاد دکتر مهدی فرمانیان:
📌مقاله:
▫️مقاله «اعجاز قرآن از دیدگاه معتزله»
▫️مقاله «قادیانیه»
▫️مقاله «شهرستانی سنی اشعری یا شیعه باطنی»
▫️مقاله «مونتمگمری وات کشیش پیامبرشناس»
▫️مقاله «گزارشی از اظهار الحق»
▫️مقاله «تاریخ و عقاید خوارج»
▫️مقاله «عثمانیه و اصحاب حدیث قرون نخستین»
▫️ترجمه مقاله «عثمانیه»
▫️مقاله «از تحریم تا تکریم»
▫️مقاله «گزارشی از کتاب محمد در اروپا»
▫️مقدمه کتاب ترجمه «مسائل امامه»
▫️مقاله «گزارش از کتاب عقاید وسبعین فرقه»
▫️مقاله «گزارش از کتاب تاریخ و عقاید اسماعیلیه همراه با نقد آن»
▫️مقاله «خدا و اوصافش از دیدگاه اسماعیلیه»
▫️مقاله «وضعیت علم کلام»
▫️مقاله «عمادالدین طبرسی و اهلبیت در قرآن»
▫️مقاله «خاورشناسان و عصمت امام»
▫️مقاله «مبانی فکری سلفیه»
▫️مقاله «کتابشناسی امام رضا»
▫️مقاله «دیوبندیه»
▫️مقاله «اسماعیلیه»
▫️مقاله «جایگاه منجی در اهل سنت»
▫️مقاله «بازتاب مهدویت در تاریخ سیاسی اسلام»
▫️مقاله «گرایشهای فکری سلفیه»
▫️و...
📌کتابها و درسنامهها:
▫️درسنامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
▫️درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه با همکاری استاد موسوینژاد
▫️فرق تسنن مجموعه مقالات
▫️آشنایی با فرق تسنن، با همکاری اساتید
▫️آشنایی با فرق تشیع، با همکاری اساتید
▫️تاریخ تفکر امامیه تا ظهور صفویه، با همکاری دکتر مصطفی صادقی
▫️گزیده متون کلامی به زبان عربی
▫️عقائد خاصه شیعه
▫️و...
🔹خدمات علمی اجرایی:
▫️عضویت در شورای دانشگاه شورای آموزش شورای طرح و برنامه شورای کتابخانه و شورای انفورماتیک دانشگاه ادیان و مذاهب
▫️مدیر گروه مذاهب اسلامی(کلامی) از سال ۱۴۷۹ تا سال ۱۳۸۴
▫️مدیر گروه فرق تشیع در سال ۱۳۸۶
▫️مدیر گروه مذاهب اسلامی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۹
▫️مدیر گروه معارف، معارف و کلام دانشنامهی پیامبر اعظم از سال ۱۳۸۵ تاکنون
▫️عضو شورای علمی موسسه مذاهب
▫️عضو شورای ادیان و مذاهب معاونت تبلیغ
▫️مدیر پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب (۱۳۸٠ _ ۱۳۸۱)
▫️ریاست دانشکدهی مذاهب اسلامی ۱۳۸۹ تاکنون
▫️سرپرست ستاد ملی ساماندهی پاسخگویی دینی در سال ۱۳۸۹
💠 آدرس وبسایت شخصی استاد مهدی فرمانیان👇🏻
🌐http://drfarmanian.ir/?i=1
💠لینک دسترسی به مقالات استاد مهدی فرمانیان در پایگاه مجلات نورمگز 👇🏻
🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/236095
#معرفی_استاد
#دکتر_مهدی_فرمانیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
🔘اسناد تاریخی
🔹بازجویی یکسطری حاج آقا روحالله
▫️دادگاه نظامی در حال تکمیل پرونده آیتالله خمینی بود. ده صبح ۲۵ خرداد ۱۳۴۲ نمایندگان ساواک و لشکر یک گارد، خود را به پادگان بیسیم رساندند تا سوالاتی از زندانی بکنند، «لیکن مشارالیه از دادن جواب خودداری فرمودند.» این دومین باری بود که «زندانی» بازجویان را دست خالی برمیگرداند. بار اول در برگه بازجویی فقط یک جمله نوشت: «چون استقلال قضایی در ایران نیست و قضات در تحت فشار هستند، نمیتوانم به بازپرسی جواب دهم.»
▫️بار دوم «اظهارات مذکور را مجددا تأیید و اضافه میکند: استنباط نمودهام که شما من را محکوم میکنید، لذا چه لزومی دارد که به سؤالات جواب دهم؛ و چنانچه دادگاهی تشکیل گردد، اگر از قضات دادگستری در دادگاه متشکله حضور نداشته باشند، اینجانب در آنجا نیز از جواب خودداری خواهم نمود.»
▫️نقل دیگری از آیتالله خمینی در دست است که چنین بازگفته شده است: «من در آنجا بازجویی پس نمیدادم. به آنها میگفتم: من شما را قبول ندارم؛ تشکیلات شما را تشکیلات حق و قانون نمیدانم؛ شما هر کاری میخواهید بکنید. فوقش میخواهید اعدامم کنید، اعدام کنید؛ من یک کلمه هم جواب نمیدهم. میگفتند: نخیر باید جواب بدهید. گفتم: خیر من جواب نمیدهم، برای اینکه قانون و عدالتی در کار نیست. گفتند چرا قانون در کار نیست؟ گفتم: آیا وزارت دادگستری این وظیفه را نداشت که در حادثه مدرسه فیضیه لااقل بیاید یک پرونده درست بکند؛ بگوید یک عده آمدند اینجا طلبهها را زدند و آن فجایع را به بار آوردند، چطور شما از کنار این قضیه گذشتید؟ پس معلوم میشود این همه تشکیلات دادگستری شما همهاش تشریفات است؛ هیچ عدالت و قانون در آن نیست. چرا شما جریان مدرسه فیضیه را تعقیب نکردید؛ ولو به قول شما کشاورزان بودند! بالاخره یک مسألهای در این کشور اتفاق افتاده است؛ تا جواب مرا ندهید من به شما جواب نمیدهم. باز هم اصرار کرد، من با تشر گفتم: پاشو برو او هم برخاست و رفت.»
#امام_خمینی
#اسناد_تاریخی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹
💠معرفی مجلات علمیپژوهشی
1⃣ فصلنامهی علمیپژوهشی تاریخاسلام
▫️این فصلنامه نخستین نشریهای است که در زمینهی مطالعات تاریخی موفق به کسب رتبهی علمیپژوهشی از شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی شورای عالی حوزههای علمیه شده است.
▫️این فصلنامه بر آن است با توجه به آرمانها و ظرفیتهای حوزههای علمیه و نهادهای علمی وابسته به آن برای تحول در علوم انسانی و براساس سنجش وضعیت کنونی علمی کشور فعالیتهای خود را پی بگیرد.
▫️فصلنامهی تاریخ اسلام به دانشگاه باقرالعلوم(ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تعلق دارد.
▫️محتوای این نشریه تحت پروانهی Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0 منتشر میشود.
▫️این نشریه اجازه میدهد محتوای آن با شرایط پروانه CC BY-NC 4.0 استفاده و ترکیب شود. اما نویسندگان حق انتشار نامحدود مقالات خود را براساس پروانه CC BY 4.0 دارا هستند.
▫️نویسندگان ضمن حفظ حق انتشار خود، حق نخستین انتشار مقاله را به نشریه میدهند. پروانه CC BY-NC 4.0 بهدیگران اجازه میدهد آثار را برای مقاصد غیرتجاری استفاده کنند اما الزاما باید به نویسنده اثر و انتشار آن در این نشریه اشاره کنند.
▫️نویسندگان میتوانند مقالهی خود را که در نشریه منتشر شده است، طی قردادهای دیگر، بهصورت غیرانحصاری در جاهای دیگر منتشر نمایند(مثلا در قالب کتاب و همایش) اما باید به انتشار اثر در این نشریه اشاره کنند.
▫️نویسندگان مجاز هستند و به آنان توصیه میشود آثار خود را به صورت برخط (مثلا در سایت موسسه یا سایت شخصی) پیش یا حین ارزیابی منتشر نمایند؛ زیرا این کار میتواند باعث تبادل علمی سازنده، و جلب توجه و ارجاع به اثر منتشر شده شود، اما باید به این که اثر در این نشریه ثبت، پذیرش، یا منتشر شده اشاره کنند.
🔹سردبیر فصلنامه علمیپژوهشی تاریخاسلام
▫️استاد محترم جناب دکتر محسن الویری
دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی، استاد تمامِ دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر گروه تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) هستند.
🔹فرآیند پذیرش مقالات:
▫️داوری مقالات در نشریهی «تاریخ اسلام» بهروش ارزیابی همتا _ دو سویه ناشناس(Double blind peer review) است(هویت نویسنده مقاله و داور برای دو طرف مشخص نیست).
▫️داوران موظف هستند در مدت زمان مشخص شده و براساس سیاستها و دستورالعمل نشریهی «تاریخ اسلام» نتیجهژ ارزیابی را اعلام نمایند.
▫️هر مقاله حداقل توسط دو داور متخصص در حوزهی موضوعی مربوطه، مورد ارزیابی قرار میگیرد.
🔹لینک دسترسی به فصلنامه👇🏻
🌐http://hiq.bou.ac.ir/
🔹لینک ارسال مقاله👇🏻
🌐http://hiq.bou.ac.ir/contacts?_action=loginForm
#معرفی_فصلنامه
#فصلنامهی_علمی_پژوهشی_تاریخ_اسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
HIQ_Volume 23_Issue شماره 3- پاییز 1401- مسلسل 91_Pages 59-86.pdf
571.3K
🔹عنوان مقاله:
جستاری دررفتارشناسی متفاوت برخی از اصحاب امامیه با اهلبیت(ع) در چگونگی رفتار با مخالفان سیاسی
✍🏻نویسنده:
دکتر علی آقانوری
📌چکیدهی مقاله:
یکی از مشکلات مهم امامان(ع) در عصر حضور، ظهور علویان تندرو و جدال و رقابت آنان با امامان شیعه بود؛ اختلافی که به انشعاب علویان به دو خاندان «حسنی» و «حسینی» و جدایی برخی از آنها از راه و رسم سیاسی و کلامی امامان شیعه(ع) و ظهور برخی فرقههای شیعی منجر شد. با وجود این، اختلاف در مواضع و اهداف سیاسی، تنها ویژه آن دسته از شیعیانی که بهطور علنی راه خود را از امامان جدا و مخالفت علنی و عدم پذیرش امامت منصوص و مفترضالطاعه بودن آنها را اظهار کردند، نبود؛ بلکه در میان اصحاب خاص امامان و کسانی که در فرهنگ تشیع هیچ جریان خاص فرقهای بهنام آنان ثبت نشده نیز شواهدی بر اختلاف روش و منش سیاسی آنها با امامان در زمینه چگونگی رفتار با مخالفان سیاسی وجود دارد. نوشته پیش رو، با استناد به منابع تاریخی و رجالی و حدیثی، کوشیده است بر پایه ارائهی مصادیقی از اختلاف روش و منش اصحاب شاخص امامان(ع)، به تبیین چرایی و چگونگی این تفاوت مواضع آنها با ائمه(ع) بپردازد و تأثیر آن را در تحلیل دانشوران شیعی از راه و رسم امامان(ع) نشان دهد.
#معرفی_مقاله
#دکتر_آقانوری
#اهلبیت
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety