eitaa logo
حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
483 دنبال‌کننده
33 عکس
2 ویدیو
1 فایل
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان ارتباط با ادمین @h_ansari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه چهارم - سهم هر یک از عوامل تولید(کار، سرمایه و ابزار تولید) در ارزش افزوده چه میزان است؟ - طرح نظریه ارزش از منظر مکتب اقتصادی اسلام و نقد نظریه‌های رقیب - مکتب اقتصادی اسلام حتی از مکتب اقتصادی مارکسیسم هم توجه بیشتری به کارگر دارد! 27 فروردین 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه پنجم بررسی نظریه مالکیت - مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایه‌داری، دو مفهوم متفاوت! - مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد. - لازمه دوگانه مالکیت در سرمایه‌داری: 1. جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر 2. از بین بردن و کم‌ارزش کردن تلاش افراد و طبیعت. - بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود! - کار، مهم‌ترین و اولی‌ترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت می‌شود. 3 اردیبهشت 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
رهبر انقلاب: نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام متفاوت است امام خامنه‌ای: 🔹خیلی از این جهت خرسندم بنده که این هفته‌ی کارگری وجود دارد که ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه بشویم، یک تشکر زبانی اقلاً بکنیم. 🔹تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر میکنم از زحمات کارگرانمان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از ان‌شاءالله پیشرفت جامعه‌ی کارگری. 🔹کشورهای مختلف، ملتها، فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند. لکن نکته اینجاست که نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام به کارگر متفاوت است. 🔹نگاه دنیای مادی به کارگر، نگاه ابزاری است، مثل پیچ و مهره، مثل خود ماشین. اسلام این جور نیست. اسلام نگاهش به کارگر و ارزشی که برای کارگر قائل است، ناشی است از ارزشی که برای کار قائل است. عمل، عمل. اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. ✅ اخبار فوری و مهم در ایتا و‌ بله🔻 ▫️https://eitaa.com/fastnews2 ▫️https://ble.ir/fastnews2
رهبر انقلاب: ارزش کارگر در اسلام یک ارزش ذاتی است رهبر انقلاب: 🔹اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. این تعبیرات "عمل صالح" که در قرآن هست و در روایات متعدد انواع تعبیرات و تمجیدهایی که از عمل هست، مراد فقط نماز و روزه که نیست. عمل یعنی همه‌جور عملی. هم عملی که انسان میکند برای به عنوان عبادت، هم عملی که انسان میکند برای آوردن نان حلال در سفره. 🔹«من یعمل یزداد قوةً» جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد در او، قدرت و قوّت آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. «و من یقصر فی العمل یزداد فترةً» آن جامعه‌ای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روز به روز بیشتر خواهد شد. عمل قوّت ایجاد میکند، هم در فرد، هم در جامعه. عمل این است. 🔹خب پس عمل ارزش ذاتی دارد در اسلام. کی این عمل را انجام میدهد؟ شما؛ کارگر. پس کارگر ارزش ذاتی دارد. ✅ اخبار فوری و مهم در ایتا و‌ بله🔻 ▫️https://eitaa.com/fastnews2 ▫️https://ble.ir/fastnews2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر حجة الاسلام قنبریان 🔺 جلسه ششم نظریه عدالت امام موسی صدر با اختلاف طبقاتی چه کنیم؟ - مارکس: الغاء مالکیت خصوصی - غرب: دولت رفاه و تأمین حداقل معیشت - اسلام: 1. اصلاح توزیع پیشینی(قبل از تولید) 2. اصلاح توزیع پسینی(حدود مربوط به مالکیت و همچنین تمام تبرعات اسلام) 3. اختلافات فردی را هم نیاز نیست از بین ببریم. این اختلاف اساسا رحمت است و منشأ خیر! 📎 ارجاعات این جلسه: - پیامبران جدید سرمایه - حق، نباید کالا شود! 11 اردیبهشت 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
🔰 همایش نظام پولی تمدن اسلامی 🔹 با حضور اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی ❇️ محورهای همایش : 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🕰 زمان : ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح الی ۵ بعد از ظهر 📍 مکان : شهر مقدس قم، بولوار محمد امین، نبش خیابان جمهوری، حوزه علمیه معصومیه جهت ثبت نام و حضور در همایش وارد گروه زیر شوید https://eitaa.com/joinchat/1169097493C9090c2f6a1
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجة الاسلام بحرینی: بانک‌های خصوصی چه بلایی سر مردم آوردند؟! دکتر محمدحسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس: از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ تامین مالی در ایران بسیار سخت و به شدت تبعیض آمیز شد. در این ۲۲ سال رشد اقتصادی بسیار کم و در مقابل رشد نقدینگی ۲۴۳ برابر شده است. مهمترین عامل رشد انفجاری نقدینگی فعال شدن شبکه بانک های خصوصی در اقتصاد ایران و از عوامل اصلی افزایش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی است. در تمام این ۲۲ سال نظارت قوی بر بانک های خصوصی توسط یک بانک مرکزی مقتدر مغفول مانده است. پ.ن: باید از ایشان پرسید شما که متوجه هستید که ساختار سیاسی و اقتصادی ما در طول 22 سال اخیر امکان برخورد فعال با بانکداری خصوصی را نداشته و زین پس نیز نخواهد داشت، چرا باز مجوز بانکداری خصوصی را به همین سبکی که امروز در کشور برقرار است در قانون عملیات بانکی که با محوریت خودتان در مجلس در حال تدوین است، صادر کرده اید!!!!؟ ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر حجة الاسلام قنبریان 🔺 جلسه هفتم اندیشه اقتصادی شهید مطهری 🔹 نسبت روابط تقنینی(شریعت) و روابط طبیعی، نسبتی یک‌سویه یا دوسویه؟ اگر نظیر مارکس بگوییم رابطه یکسویه است، حرف زدن از مکتب بی‌خود می‌شود. چراکه دست آخر روابط طبیعی هستند که تعیین کننده خواهند بود. لذا نمی‌توان مکتبی را کشف کرد و بر اساس آن روابط طبیعی را شکل داد. شهید مطهری می‌گوید رابطه دوسویه است. اربعین یک مثال از تأثیر روابط تقنینی بر طبیعی است. 🔹در لایه استنباط باید توجه داشت که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایه‌داری، یک پدیده بی‌سابقه و جدید است.لذا برای استنباط احکام، باید این موضوعِ جدید را کامل شناخت. 🔹در حال حاضر تمام رابطه کار با سرمایه ذیل عقد اجاره قرار گرفته است. این خروج از ذوق شریعت است! همه را ذیل یک مکروه آوردن ای بسا در لایه نظام‌سازی حرام باشد. اجاره ذاتا مشکلی ندارد ولی اینجا جای اجاره نیست! اینجا جای عاملیت است که سود هم منصفانه‌تر تقسیم شود. پس با نظر به روابط طبیعی جدیدی که متأثر از سرمایه‌داری شکل گرفته می‌توان نسبت به اجاره در این وسعت، حکم جدیدی داشت و این حکم جدید می‌تواند باعث بهبود وضعیت در لایه روابط طبیعی شود. 17 اردیبهشت 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
✍️ کنترل ریسک نکول؛ ماهیت بانکداری ربوی 🔸برای کسانی که در حوزه تحلیل نظام بانکی کار میکنند روشن است که بخش مهمی از عملیات بانکداری به کنترل ریسک نکول مربوط می شود. عمده ابزارهایی که در فضای رابطه بانک با مردم، با بانک مرکزی و با سایر بانکها استفاده میشود حول محور کنترل ریسک نکول میگردد. حتی وقتی که بانکهای مرکزی میخواهند یک بانک را ورشکسته اعلام کنند به آثارِ عملکردهای آن بانک در شاخصهای اقتصاد کلان همچون تورم، رشد اقتصاد و کاهش فاصله طبقاتی توجهی ندارند، بلکه شاخص عمده در وارد کردن یک بانک در عملیات گزیر شاخصهای سلامت بانکی همچون حجم تسهیلات غیرجاری (شامل تسهیلات مشکوک الوصول، معوق و سررسید گذشته)، کفایت سرمایه و... است. به همین تناسب هنگام وام دهی نیز آنچه برای بانکها بیش از همه اهمیت دارد، نرخ سود، مدت بازدهی و مبلغ تسهیلات و همچنین ابزارهای کنترل ریسک نکول همچون حجم و نوع تضامین است. در این میان نوع و اثر وامها برای بانکها محل بحث نیست. اموری همچون اشتغال زا بودن، مولد بودن یا تسهیلات حمایتی ای همچون ازدواج، فرزندآوری و... هیچ گاه به خاطر ماهیت و نقششان در اقتصاد کلان برای یک بانک محل توجه نبوده و نیستند. 🔸این در حالی است که در ادبیات اسلامی اساسا می توان گفت مساله کنترل ریسک نکول فرع بر بازدهی تسهیلات است. در واقع در نظام اقتصادی اسلام به دلیل ماهیت تسهیم ریسکی که در سرمایه گذاری های اسلامی نهفته شده آنچه در درجه اولِ اهمیت قراردارد اهتمام نهاد سرمایه گذار بر بازدهی واقعی تسهیلات است. این اهتمام در نظارت، هدایت و حمایت از عامل در فرآیند عملیات اقتصادی به ظهور میرسد. سپس در صورت شکست عملیات اقتصادی مساله نکول مطرح میشود. به همین جهت در ادبیات اسلامی، نکول، عمدتا مساله ای است که در نظام قضائی طرح و بحث میشود. صدالبته ابزارهای پیشینی جلوگیری از نکول همچون اعتبارسنجی در فرآیندهای اجتماعی، اخذ وثایق در دیون و... نیز در نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام وجود دارد لکن نقش آنها در مقابل عملیات واقعی سرمایه گذاری که مبتنی بر تسهیم ریسک است نقشی کمرنگ و کم فروغ می نماید. 🔸بنابراین بانکداری اسلامی زمانی محقق می شود که جدی ترین شاخص تفاوت ماهوی سرمایه گذاری اسلامی با سرمایه گذاری ربوی یعنی تسهیم ریسک وارد عملیات بانکی شود. تنها در این صورت است که اهتمام بانک از مدیریت ریسک نکول به امور دیگری معطوف می شود و آرزوهایی همچون نظارت بر رفتار تسهیلات گیرندگان، هدایت تسهیلات در فعالیت مولد اقتصادی یا تخصصی شدن بانکها و... در واقعیت محقق میشود. 👤 احمد ارشاد ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .