eitaa logo
حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
504 دنبال‌کننده
49 عکس
11 ویدیو
1 فایل
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان ارتباط با ادمین @h_ansari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰🔰 تاریخ اقتصادی صدر اسلام 🔸 استاد قنبریان 🔶جلسه سوم 📆17مهر1402 --------------------------------------- گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🆔 https://eitaa.com/HokmraniEghtesad_borhan
✍️ یادداشت علمی: بازخوانی حکم زکات پول به مثابه سیاست پولی 🔰 در نگاهی بدوی به حکم زکات، به نظر می‌رسد زکات نوعی مالیات و در نتیجه یک نوع سیاست مالی است. اما دقت در ابعاد و ویژگی‌های منحصر به فرد این حکم الهی، انسان را نسبت به این تشخیص مردد می‌کند. چه آنکه از طرفی زکات تفاوت‌های جوهری با سایر اقسام مالیات دارد؛ و از طرفی دیگر، کارکردی کاملا مشابه با سیاست‌های پولی دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌گردد. 🔶 تفاوت‌های زکات و انواع مالیات 1️⃣ زکات پول، به پولی تعلق می‌گیرد که علاوه بر دارا بودن حد نصاب، یک سال به صورت راکد مانده باشد. در حالی که هیچ نوع مالیاتی در سراسر دنیا وجود ندارد که به مانده حساب و پول راکد در حساب شخص تعلق بگیرد. بلکه بالعکس به پول در گردش، تراکنش و انواع درآمد مالیات تعلق می‌گیرد. 2️⃣ پولی که زکات آن پرداخت شده، در صورت رکود تا سال بعد، مجددا باید زکات آن پرداخت شود. در حالی که در هیچکدام از مالیات‌های رایج، به مالی که مالیات آن ستانده شده، مجددا مالیات تعلق نمی‌گیرد. 3️⃣ در سیاست‌های مالی، افزایش مالیات (با فرض ثابت بودن خالص خرید دولت از بخش خصوصی) موجب کاهش درآمد قابل مصرف و کاهش مخارج مصرف‌کننده و در نتیجه کاهش تولید و رکود می‌شود. (تئوری و سیاست‌های اقتصاد کلان، ویلیام برانسون، ص479) اما در زکات پول، از آنجا که کل زکات اخذ شده، مجددا به مردم بازگردانده می‌شود، هیچ کاهشی در درآمد قابل مصرف و هزینه مصرفی رخ نمی‌دهد. بلکه باعث افزایش مانده تقاضای معاملاتی پول و در نتیجه افزایش مخارج مصرف کننده و در نتیجه افزایش تولید یا درآمد ملی می‌شود. 🔶 اشتراکات زکات و سیاست‌های پولی 🔻دقت در حکم زکات پول بیانگر آن است که این حکم در مقام عمل همان کارکرد نرخ بهره منفی را دارد که امروزه در برخی از کشورها من‌جمله ژاپن اعمال می‌شود. در واقع در این روش که با عنوان «سیاست پولی غیر متعارف» شناخته می‌شود، بجای آنکه با افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت تقاضای کنز پول را افزایش دهند، با اخذ مالیات سالانه از مانده حساب، هزینه مستقیم آن را افزایش می‌دهند. با اعمال این سیاست انگیزه افراد برای نگهداری پول کاهش یافته، ناگزیر پول را به چرخه حقیقی اقتصاد وارد می‌کنند. نتیجه قهری چنین سیاستی، افزایش سرعت گردش پول و نیز افزایش تقاضای کل است. لذا با اعمال آن زمینه برای رشد اقتصادی فراهم می‌شود. بنابراین زکات پول کاملا مشابه یک سیاست‌ پولی انبساطی عمل می‌کند. 🔰 نکته مهم پایانی 🔶اما نکته بسیار مهم آن است که آیا در نظام‌های پولی مدرن که خلق پول جزء لاینفک نظام پولی شده، اعمال چنین سیاستی ممکن است. در واقع در نظام‌های پولی مدرن همه تلاش نهاد‌های اقتصادی من‌جمله بانک مرکزی کنترل و مدیریت حجم پول است تا اثرات سوء خلق پول و رشد پایه پولی و نقدینگی را کنترل کنند. طبیعتا در چنین شرایطی، وضع چنین سیاستی، مستلزم هجوم مردم به بازارهای مختلف است. چه آنکه پیش از این هم با وجود تورم، بسیاری از مردم تمایلی به نگهداری پول نداشته‌اند و همه تلاش دولت این بوده که با افزایش نرخ بهره مانع مصرف پول توسط مردم شود، لذا طبیعی است که با وضع زکات (سالیانه 2.5 درصد) انگیزه نگهداری پول به شدت تضعیف شود. لذا حتی در کشوری مثل ژاپن هم که به نرخ بهره منفی شهرت دارد، نرخ بهره سیاستی اعمال شده، هیچگاه از (-0.4) درصد تجاوز نکرده است. 🔶بنابراین به نظر می‌رسد اعمال زکات (یا نرخ بهره (-2.5) درصد) در شرایط تورمی و خلق پول، سبب کاهش مضاعف ارزش پول شود. در نتیجه اگر نگوییم برای اجرای زکات پول، نیازمند احیای نظام پولطلا هستیم، حداقل باید مکانیزم خلق پول (چه پول پرقدرت چه پول کم‌قدرت) را به طور کامل تعطیل کنیم. 👤 مهدی شایق ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه
📣 خبر: چاپ مقاله پژوهشگران گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🔰 مقاله «تخریج روایات قضیه سمره بن جندب جهت استنباط قاعده لاضرر» که در جشنواره علامه حلی کشوری حائز رتبه گردیده بود در مجله فقه و اصول وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد چاپ شد. احمد ارشاد و عباس یعقوب زاده در این مقاله کوشیده اند با بررسی متنی و سندی روایاتِ مربوط به ماجرای سمرة بن جندب، چالشهای پیش روی تنقیح متون این روایات را برطرف کند و در نهایت متن قابل اتکائی از این روایت و نقش آن در استدلال بر قاعده لاضرر ارائه دهند. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه
✍️ نقش ویژه «ریسک» در نظام اقتصادی اسلام 🔶 آنگاه که سرمایه داری در قرن نوزدهم به اوج خود رسید، کارگران در حال موت زیر فشار تولید انبوه صنعتی بودند و در چرخ دنده های توسعه له می شدند. در اینجا بود که زمزمه های تشکیک در رها کردن بازار یعنی ایده آدام اسمیت مدام به گوش می رسید و حرکت به سمت «سوسیالیزم» ذهن ها را مشغول می کرد. 🔶 معلوم شده بود که منافع «طبقات» با هم منافاتهایی دارد و بدون هیچ دخالتی، نمی توان جامعه را به نقطه آرمانشهر رساند. اما مشکل اصلی این بود: در چه چیزی از اقتصاد باید دخالت کرد؟ هر کسی به دنبال کشف نقطة دخالت بود. همانها که در ادامه، مارکس به نام سوسیالیزم تخیلی خواندشان، که در تشخیص عامل اصلی بدبختی اشتباه کرده اند و فقط انقلابی محتوم را به عقب می اندازند. 🔶 «انحصار» در این مدل، عاملی بود که طبقات بالاتر را بر طبقات پایین حاکم می کرد، راه انتقال افراد میان طبقات را می بست، و دیگر زور طبقه بالایی به پایین می چربید. اما در ایدة اسمیت این انحصار، «انحصاری طبیعی» بود که طبیعتاً رخ می داد و نمیشد جلویش را گرفت. چون عده ای که زودتر رسیده اند و راه کسب ثروت را یافته اند، مالکیتشان را افزایش می دهند و زورشان به جایی می رسد که یا انحصار قانونی می خرند و یا عملا، این انحصارات را رقم می زنند. 🔶 سرانجام مارکس سررسید و عامل اصلی بدبختی ها را «بهره مالکانه» و اصلاً خود «مالکیت» دانست. بهره مالکانه، شامل ربا می شود و اجاره و هرگونه قرارداد سرمایه گذاری. چه کسی به مالک حق داده که «سرمایه» وسط بگذارد و از کارِ دیگری سود کند؟ این است که می تواند روند رو به رشد سودآوری و افزایش ثروت و سپس جامعه طبقاتی و ظلم و انحصار را راه بیاندازد. چون هرکسی به اندازه محدودی می تواند کار کند، اما برای سرمایه اش که با کار دیگران بخواهد به سود برسد، دیگر این محدودیت در کار نیست و می تواند مدام رشد کند. 🔶 صورت‌بندی جذاب و منطقی‌ای است. اما از یک عامل دیگر اقتصادی غافل مانده است: پذیرش «ریسک» سرمایه. 🔶 طبق قاعده ربح در فقه اسلامی، آنچه موجب استحقاق سود می شود یا کار است و یا «پذیرش ریسک سرمایه» . این یعنی اسلام «ریسک» را هم در محاسباتش وارد کرده است: نه آنچه که باید ممنوع شود هرگونه بهره مالکانه است، چنان که جریان چپ اقتصادی بر آن اصرار داشت؛ نه آنچه که باید مجاز شود هرگونه بهره مالکانه است، چنانکه جریان راست اقتصادی برآن اصرار دارد. بلکه ممنوعیت «بهره مالکانه بدون پذیرش ریسک» است که موجب حل معضل مالکیت و عدم وقوع انحصار «طبیعی» خواهد شد . 🔶این بار به نظر می رسد صورت‌بندی جذاب و منطقی‌ای نیست! چون ریسک مگر چقدر است که بخواهد جلوی بزرگ شدن بیش از حد سرمایه و لذا انحصار طبیعی و لذا طبقاتی شدن جامعه را بگیرد؟ اصلا ریسک را محاسبه می‌کنیم و هزینه‌اش را کنار می گذاریم، چنان که شرکت‌های بیمه‌ای کرده‌اند. 🔶 و همینجاست که مشخص می‌شود اگر فقه و روابط حقوقی را خداوند مشخص نکند بشر هیچ گاه جزئیاتش را نمی تواند مشخص کند. خداوندی که ریسک آفرین است چنین دستور داده و می‌داند که ریسک اصلاً یعنی «آنچه معلوم نیست». محاسبه های آماری و متوسط، فقط نتایج آماری و متوسط می دهند و نمی توانند اتفاقی که به ناگهان در ابعاد بالا، یکی را (از جمله خودِ شرکت بیمه، یا اصلاً خود اقتصاد یک مملکت یا اصلا خودِ اقتصاد جهانی در یک دوره از رکود یا...) زمین‌گیر می‌کند لزوماً پیش‌بینی کنند. 🔶 خداوند بر سرِ سرمنشأ ریسک نشسته و می گوید همین را وارد بهره‌های مالکانه کنید، برای نفی انحصار طبیعی کافی است. چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در نتیجه احتمالا یک نمودار گاوسی طبیعی با ارتفاع قابل تحمل در توزیع ثروت خواهیم داشت که به لطف ریسک، «راه انتقال در طبقات آن» هم بسته نیست و آدم ها در آن بالا (و پایین) هم میشوند. 🔶دیگر نیاز هم نیست تصدی‌های دولتی بزرگ داشته باشیم. راه رانت و انحصار حقوقی که بسته باشد، با رعایت همین قاعده می‌توان بر بازار نظارت کرد و بازار «کار خودش را بکند». اسلام در بازار اسمیتی است، در منع حاکمیتی برای ربا هابزی است و در اهمیت دادن به عدالت (البته در کنار آزادی)، چپ. 🔶راستی، الان می‌توان فهمید که دور زدن حرمت ربا با عقد خارج لازم و تضمین شریک و بیمه توسط شخص ثالث و هزار چاه و چاله دیگر، چه بلایی بر سر کلان‌تصویر اقتصاد اسلامی می‌آورد. در ضمن، خرید و فروش ریسک هم که غرری است اصلا. نیست؟ 👤 محمد خلیلی ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه
🔰🔰🔰 اندیشه‌های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر(امام‌موسی صدر، شهید بهشتی، شهید صدر و شهید مطهری) 🔶 مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان 🔸تاریخ شروع دوره: دوشنبه 16 بهمن‌ 1402 🔸محل برگزاری دوره: قم مقدسه 🔸 طول دوره: یک ترم(حدودا 12 تا 15 جلسه) دوشنبه عصرها از ساعت 16 تا نماز مغرب. ⛔️ شرکت در دوره به صورت حضوری رایگان می‌باشد. البته به جهت رعایت نظم دوره، از پذیرش بزرگوارانی که بیش از سه غیبت داشته باشند معذوریم. ⛔️ شرکت در دوره به صورت مجازی(آنلاین) نیاز به ثبت‌نام نداشته، رایگان می‌باشد و لینک کلاس در کانال قرار می‌گیرد. البته مجموعه تعهدی نسبت به کیفیت کلاس‌ها به جهت قطع و وصل شدن نخواهد داشت با این حال تمام تلاش برای برگزاری هرچه بهتر صورت خواهد گرفت. 📌 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام برای شرکت حضوری با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا ایتا تماس حاصل فرمایید. 🔺 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🔺 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله
✍️ تصویب دقیقه نودی قانون بانکداری بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 طرح عملیات بانکی که بخش دوم قانون جامع بانکداری است اکنون به صورتی نامتعارف مصوبه کمیسیون اقتصادی را اخذ کرده و در سامانه صحن مجلس بارگذاری شده است. نمایندگان مجلس تا تاریخ 20 بهمن فرصت دارند که نسبت به 37 ماده ی این طرح که در 74 صفحه تدوین شده نکات اصلاحی و حذف و اضافات پیشنهادی خود را ارائه کنند. 🔰 فارغ از محتوای طرح، سوال اینجاست که چرا این طرح در زمانی به صحن ارسال میشود که نمایندگان درگیر انتخابات و حوزه انتخابیه خود هستند؟ چرا زمانی انتخاب شده که اساسا مجلس تعطیل است و نمایندگان به سراغ طرحهای بارگذاری شده نمیروند و اساسا امکان بررسی دقیق طرح توسط نمایندگان وجود ندارد!؟ آیا مجددا با تصویب برجامی یکی از مهم ترین قوانین کشور مواجه هستیم؟ 🔰 از منظر محتوایی این طرح مشکلات جدی ای دارد که شایسته ی تصویب با وجود این اشکالات نیست. هر چند نکات مثبتی - مثل شکل دهی سپرده سرمایه گذاری خاص یا قواعد گزیر و انحلال بانکهای در معرض ورشکستگی - هم هست که نباید نادیده گرفته شود. اما آنچه شایسته توجه است این است که بعد از گذشت چهل سال از تصویب قانون بانکداری بدون ربا با وجود آن همه ایراداتی که داشت اکنون موقعیتی برای اصلاح نظام بانکداری ایران شکل گرفته و اگر از این موقعیت به درستی استفاده نشود معلوم نیست دیگر چه زمانی فرصت اصلاح قوانین نظام بانکداری فراهم شود و مشخص نیست دوباره مردم تا کِی باید مشکلات نظام بانکی را که از اصلی ترین بخش‌های آسیب زا در اقتصاد ایران است تحمل کنند. 🔰 اهم ایرادات وارد به این طرح در یک بیان کوتاه از قرار زیر است: 1. تجویز بانکداری خصوصی به شکل موجود و عدم شکل دهی اصلاحات اساسی و ریشه ای در این زمینه. 2. نبود هیچ رابطه فقهی صحیحی بین سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان در شبکه بانکی و عدم مشروعیت عملیات توزیع سود بین سپرده گذاران بانکی. 3. ادامه دهی روند کنونی بانکداری مبادله ای (که تاکنون در قالب نظام بانکداری ذخیره جزئی و با ابزار عقود مرابحه بوده) به عنوان بخش اصلی چارچوب بانکداری فعلی. امری که از عوامل اصلی رشد غیر بهینه نقدینگی و ایجاد فاصله ویرانگر بین بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد ایران است. 4. عدم ریل گذاری صحیح در جهت تفکیک بهینه انواع مختلف بانکداری خدماتی، تجاری، توسعه ای و قرض الحسنه و در نتیجه کاهش نظارت پذیری، کنترل شوندگی و مدیریت جریان گردش وجوه در نظام بانکی و نظام اقتصادی کشور. 5. عدم ممنوعیت در اعطای تسهیلات به اشخاص مرتبط در نظام بانکی 6. عدم قاعده گذاری صحیح در خصوص مکانیزمهای تبادلات مالی موسسات اعتباری در بازار بین بانکی 🔰شایسته است ریاست محترم مجلس انقلابی و نمایندگان دلسوز ملت به این نکته توجه داشته‌ باشند که تداوم روندهای اصلی کنونی بانکداری در کشور قطعا به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود و طرح ارائه شده هر چند حاوی نکات مثبتی هست اما زیرساختهای اصلیِ ایجاد کننده مشکلات نظام بانکی را هدف قرار نخواهد داد. لذا با چنین وضعیتی شایسته است به جای تصویب دقیقه نودیِ قوانین مادری با این درجه از اهمیت، وقت کافی توسط نمایندگان متخصص، کارشناسان حوزوی و دانشگاهی امر بانکداری و کمیسیون های مربوطه گذاشته شود تا مشکلات موجود در طرح کنونی برطرف شود. به نظر میرسد اولویت کار این مجلسِ رو به پایان، در شرایط کنونی بیش از تصویب قوانین مادر، نظارت بر اجرای قوانین مهم و تازه تصویب شده ای همچون قانون بانکداری مرکزی و بررسی نتایج آن است؛ نه اینکه عجولانه بر تصویب قانون دیگری با این همه چالش و ابهام دست یازد. 🔰 در شرایط کنونی به نظر میرسد راهکار مناسب جهت اصلاح نظام بانکداری با طرح ارائه شده، یا دوشوری شدن این طرح و بازگشت به مباحث تخصصی در نقاط چالش برانگیز در کمیسیون اقتصادی باشد یا اینکه طرح کنونی فقط در بخشی که نقطه مزیت اصلی آن است یعنی فصل مربوط به قواعد گزیر و انحلال ارائه و تصویب گردد و سایر مباحث به طرح دیگری واگذار شود. 🔰 به ضمیمه این پیام متن مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس خدمت کارشناسان اقتصاد اسلامی ارائه می‌گردد تا نکات و نظرات خود را جهت بحث و بررسی به نمایندگان محترم ارسال نمایند. در پایان گروه اقتصاد برهان آمادگی خود را جهت ارائه ی مباحث مربوط به این طرح و نکات آن برای علاقه مندان اعلام میکند تا به این وسیله افرادی که به پیگیری مطالب این حوزه علاقه مند هستند بیش از پیش در جریان امور قرار بگیرند. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه
گزارش یک شوری طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران.pdf
600K
گزارش یک شوری طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران - مصوب 10بهمن1402 - کمیسیون اقتصادی مجلس
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺حجت الاسلام محسن قنبریان 🔺جلسه اول: مگر متفکران انقلاب اقتصاددان بودند؟ ۱۶بهمن۱۴۰۲ ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
۱-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.26M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺حجت الاسلام محسن قنبریان 🔺جلسه اول: مگر متفکران انقلاب اقتصاددان بودند؟ ۱۶بهمن۱۴۰۲ * دو مقاله پیوست: ۱. هاجون چانگ ۲. جان رپلی 🔗 لینک پشتیبان ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟! ۲۳بهمن۱۴۰۲ ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
۲-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.3M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟! ۲۳بهمن۱۴۰۲ • نمای کلی اندیشه اقتصادی امام موسی صدر - نظام تولید و توزیع - نظریه مالکیت و ارزش - نظریه پیشرفت - نظریه عدالت اقتصادی ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
📌 خبر: کسب عنوان برتر در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» 🔸به گزارش مسیر اقتصاد در ادامه برگزاری نه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در سال جاری در دستورکار قرار گرفت و اختتامیه آن روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در بانک مرکزی برگزار شد. در جریان همایش و پس از فراخوان ارسال طرح‌های سیاستی، بالغ بر ۴۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این بین، تعداد ۲۵ طرح سیاستی ناظر به مسائل حکمرانی ارزی کشور به مرحله نهایی رسید که طی آن، سیاست‌پژوهان حوزه ارز به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداختند. این ۲۵ طرح سیاستی در ۴ بخش و توسط ۱۶ داور مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد، ۱۰ طرح سیاستی با کسب امتیاز لازم (۶۵ درصد نمره)، به عنوان طرح‌های مورد تایید کمیته داوران تعیین شدند. https://masireqtesad.ir/178093 🔸 گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان با طرح «سیاستگذاری ارزی در ایران؛ بررسی دلالت‌های سیاستی یک تجربه موفق در مدیریت قیمت ارز در بازه فروردین تا آبان ۱۳۹۸» که توسط حجة الاسلام محمد خلیلی و سجاد محمدی و با راهنمایی دکتر رضا بخشیانی تهیه شده بود در این رویداد شرکت کرد و توانست در میان طرحهای برگزیده قرار بگیرد. 🔸 چکیده این طرح در سایت مسیر اقتصاد قرار گرفته است. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت
📌 نشست علمی - ترویجی 🔰🔰🔰 الگوریتم مدیریت دین نکول شده از منظر آموزه های اسلامی 🔹یکی از مهم ترین چالشهای نظام بانکداری مساله وصول مطالبات و تأدیه ی دیون نکول شده است. مشکلی که تاریخ طولانی مدت و قابل مطالعه ای دارد و در سیر تکامل مدلهای خود چالشهایی را در حوزه رابطه ی فقه و حکمرانی اقتصادی ایجاد کرده است. به عنوان مثال جریمه تأخیر به عنوان راه حلی برای این مشکل از منظر بانکداران و صاحبان سرمایه از همان اوایل انقلاب لازمه ی قطعی اعطای وام به متقاضیان شمرده میشده در حالی که برای فقها، حرمت جریمه تأخیر همواره بسیار جدی و مورد تأکید بوده است. در آخرین نسخه های قانون نویسی و به طور خاص در قانون بانکداری که در بهمن سال جاری مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت را دریافت کرده سعی شده تا این مشکل از راهکارهایی غیر از جریمه تأخیر حل و فصل شود. 🔹سجاد محمدی در مقاله ای سعی کرده تا با استنباط الگوریتمی از مدیریت دیون نکول شده از منظر آموزه های اسلامی راه حلهای جدیدی را پیش پای اندیشمندان این حوزه قرار دهد. این مقاله و نتایج آن در نشست مذکور به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید. 🔸 ارائه دهنده: حجة الاسلام سجاد محمدی 🔸 ناقد: حجة الاسلام محمد حسن گلی ؛ مدیریت محترم حوزه علمیه امام کاظم (ع) 🔸 دبیر علمی: حجة الاسلام عباس یعقوب زاده 📆 یکشنبه - 13 اسفند 1402 🕰ساعت 16:30 ❇️حوزه علمیه مشکات - مرکز تخصصی - مدرس امام باقر (ع) ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله| سایت
💠 مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار می‌کند: «دوره مقدماتی فقه کسب و کارها» ♻️به صورت حضوری و آنلاین♻️ 🗒 سرفصل های دوره : ✅ قواعد مرتبط با کسب و کار‌ها‌ (قرض، ربا ، بیع و...) ✅ بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری‌ ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا ⏱زمان : ۲۷، ۲۸ ، ۲۹ فروردین به مدت ۱۸ ساعت ( هر روز ۶ ساعت) 🏢مکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر 📎 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/5zljax5 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا
جلسه سوم.mp3
42.69M
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺حجت الاسلام محسن قنبریان 🔺جلسه سوم: تقریر امام موسی صدر از اندیشه اقتصادی مارکس و نقد این نظریه 14 اسفند ۱۴۰۲ ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
31.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 راهیابی گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان به مرحله نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری در محور بینشی و اندیشه‌ای 🔷 به گزارش دبیرخانه جایزه ملی سیاستگذاری؛ ۴۲ پروژه از ۳۰ اندیشکده به مرحله سوم و نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری راه یافتند. در محور بینشی و اندیشه‌ای از میان ۶۵ پروژه از ۲۹ اندیشکده، درنهایت ۴ پروژه از ۴ اندیشکده به مرحله سوم راه یافتند. ♨️ برای اطلاع از عناوین پروژه های برتر مرحله دوم جایزه در محور تولید و توسعه محصول، کلیپ برگزیدگان این محور را تماشا کنید. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 🌐 جایزه ملی سیاستگذاری در وب | بله | تلگرام
🔰 باز نشر مقاله: اقتصاد مردمی، الگوی اقتصاد قرآنی 🔸 «جهش تولید با مشارکت مردم» از اهداف و راهبردهای اصلی سال 1403 عنوان شده است. برای تحقق این هدف سوالات بسیاری وجود دارد که می بایست پاسخ داده شود. از جمله این سوالها چگونگی به میدان آوردن مردم و نقش دهی به آنها در تحقق هدف جهش تولید می باشد. نقش مردم در جهش تولید چیست؟ آیا جایگاه مردم را می بایست در مالکیت و سهام داری بنگاههای اقتصادی دید؟ اساسا اقتصاد مردمی چه تفاوتهایی با اقتصاد بخش خصوصی دارد؟ محوریت بسیج مردمی برای تحقق جهش تولید به چه معناست؟ آیا لازمه این سخن روی آوردن به بنگاههای کوچک و متوسط است؟ آیا نقش مردم را می بایست صرفا در تأمین مالی بنگاههای تولید کننده رقم زد؟ آیا اقتصاد تعاونی راه حل ماست؟ 🔸 این سوالات و پرسشهای بسیار دیگری که بر سر راه تحقق این هدف وجود دارند وظایف مجموعه های اندیشه ای را بیش از پیش سنگین میکند. به همین مناسبت گروه اقتصاد برهان مقاله «اقتصاد مردمی، الگوی اقتصاد قرآنی» را بازنشر میکند. در این مقاله سعی شده تا با نگاه منظومه ای و کلان نگر به مجموعه آیات و سیاقهای اقتصادی در قرآن ساختار اقتصاد جامعه اسلامی استنباط شود و در این ساختار جایگاه مردم روشن تر گردد. 🔸 این مقاله به همت امیرحسین صفاریان و محمد هادی انصاری پور به قلم تحریر درآمده است و در برخی کتب و مجلات دانشگاه جامع امام حسین ع در دست انتشار است. 🔸 جهت دریافت مقاله به آیدی @h_ansari پیام دهید. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا
رویداد "نظام پولی تمدن اسلامی" گام اول : فراخوان مقاله 📝از شما اندیشمند گرامی دعوت میگردد، آثار خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی، تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به @ghadirololama در پیامرسان ایتا ارسال نمایید. 🔖موسسه متا
💠 مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار می‌کند: «دوره مقدماتی فقه کسب و کارها» ♻️ به صورت حضوری و مجازی ♻️ 🗒️ سرفصل های دوره : ✅ قواعد مرتبط با کسب و کار‌ها‌ (قرض، ربا ، بیع و...) ✅ بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری‌ ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا زمان : دوشنبه تا چهارشنبه ۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ فروردین 🕑 ساعت ۱۳ تا ۱۹ 🏢مکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر 📎 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/5zljax5 🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @salar71a در پیام رسانهای ایتا و بله پیام بدهید. ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا 💠 مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💯 شرکت در این دوره‌ رایگان است 💯
📌 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در سال تحصیلی ۱۴٠۴ _ ۱۴٠۳ از طلاب پایه های ۷ و ۸ و ۹ پذیرش می‌نماید. ❇️ تحت اشراف علمی اساتید معظم: 1️⃣ آیت‌الله سید یدالله یزدان پناه و حجج الاسلام و المسلمین 2️⃣ محمدرضا فلاح شیروانی 3️⃣ علی امینی‌نژاد 4️⃣ سیدعلی موسوی ❇️ ویژگی‌ها 🔺برنامه جدی تحصیل فقه و اصول با هدف تسلط بر مکاتب قم و نجف 🔺اهتمام به تحصیل حکمت و فلسفه اسلامی 🔺برنامه مستمر آشنایی با مکتب امام ره و "کلام انقلابی" 🔺ارزیابی جدی و مستمر روند پیشرفت تحصیلی 🔺بهره‌مندی از امتیازات مراکز هدایت علمی تربیتی 🔺پشتیبانی معیشتی به صورت تعریف کار طلبگی 👈 جزئیات و ثبت‌نام: www.b2n.ir/x56300 ⏰ زمان ثبت نام : ۲٠ فروردین تا ۳٠ اردیبهشت ۱۴٠۳ 🔍 پاسخ به سوالات: 🆔 @pazireshfotovat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac