eitaa logo
حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
496 دنبال‌کننده
44 عکس
6 ویدیو
1 فایل
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان ارتباط با ادمین @h_ansari
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟! ۲۳بهمن۱۴۰۲ ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه دوم: سؤال های مکتب سازِ اقتصاد؟! ۲۳بهمن۱۴۰۲ • نمای کلی اندیشه اقتصادی امام موسی صدر - نظام تولید و توزیع - نظریه مالکیت و ارزش - نظریه پیشرفت - نظریه عدالت اقتصادی ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
📌 خبر: کسب عنوان برتر در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» 🔸به گزارش مسیر اقتصاد در ادامه برگزاری نه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در سال جاری در دستورکار قرار گرفت و اختتامیه آن روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در بانک مرکزی برگزار شد. در جریان همایش و پس از فراخوان ارسال طرح‌های سیاستی، بالغ بر ۴۰ اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این بین، تعداد ۲۵ طرح سیاستی ناظر به مسائل حکمرانی ارزی کشور به مرحله نهایی رسید که طی آن، سیاست‌پژوهان حوزه ارز به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداختند. این ۲۵ طرح سیاستی در ۴ بخش و توسط ۱۶ داور مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد، ۱۰ طرح سیاستی با کسب امتیاز لازم (۶۵ درصد نمره)، به عنوان طرح‌های مورد تایید کمیته داوران تعیین شدند. https://masireqtesad.ir/178093 🔸 گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان با طرح «سیاستگذاری ارزی در ایران؛ بررسی دلالت‌های سیاستی یک تجربه موفق در مدیریت قیمت ارز در بازه فروردین تا آبان ۱۳۹۸» که توسط حجة الاسلام محمد خلیلی و سجاد محمدی و با راهنمایی دکتر رضا بخشیانی تهیه شده بود در این رویداد شرکت کرد و توانست در میان طرحهای برگزیده قرار بگیرد. 🔸 چکیده این طرح در سایت مسیر اقتصاد قرار گرفته است. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت
📌 نشست علمی - ترویجی 🔰🔰🔰 الگوریتم مدیریت دین نکول شده از منظر آموزه های اسلامی 🔹یکی از مهم ترین چالشهای نظام بانکداری مساله وصول مطالبات و تأدیه ی دیون نکول شده است. مشکلی که تاریخ طولانی مدت و قابل مطالعه ای دارد و در سیر تکامل مدلهای خود چالشهایی را در حوزه رابطه ی فقه و حکمرانی اقتصادی ایجاد کرده است. به عنوان مثال جریمه تأخیر به عنوان راه حلی برای این مشکل از منظر بانکداران و صاحبان سرمایه از همان اوایل انقلاب لازمه ی قطعی اعطای وام به متقاضیان شمرده میشده در حالی که برای فقها، حرمت جریمه تأخیر همواره بسیار جدی و مورد تأکید بوده است. در آخرین نسخه های قانون نویسی و به طور خاص در قانون بانکداری که در بهمن سال جاری مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت را دریافت کرده سعی شده تا این مشکل از راهکارهایی غیر از جریمه تأخیر حل و فصل شود. 🔹سجاد محمدی در مقاله ای سعی کرده تا با استنباط الگوریتمی از مدیریت دیون نکول شده از منظر آموزه های اسلامی راه حلهای جدیدی را پیش پای اندیشمندان این حوزه قرار دهد. این مقاله و نتایج آن در نشست مذکور به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید. 🔸 ارائه دهنده: حجة الاسلام سجاد محمدی 🔸 ناقد: حجة الاسلام محمد حسن گلی ؛ مدیریت محترم حوزه علمیه امام کاظم (ع) 🔸 دبیر علمی: حجة الاسلام عباس یعقوب زاده 📆 یکشنبه - 13 اسفند 1402 🕰ساعت 16:30 ❇️حوزه علمیه مشکات - مرکز تخصصی - مدرس امام باقر (ع) ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله| سایت
💠 مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار می‌کند: «دوره مقدماتی فقه کسب و کارها» ♻️به صورت حضوری و آنلاین♻️ 🗒 سرفصل های دوره : ✅ قواعد مرتبط با کسب و کار‌ها‌ (قرض، ربا ، بیع و...) ✅ بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری‌ ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا ⏱زمان : ۲۷، ۲۸ ، ۲۹ فروردین به مدت ۱۸ ساعت ( هر روز ۶ ساعت) 🏢مکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر 📎 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/5zljax5 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺حجت الاسلام محسن قنبریان 🔺جلسه سوم: تقریر امام موسی صدر از اندیشه اقتصادی مارکس و نقد این نظریه 14 اسفند ۱۴۰۲ ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 راهیابی گروه اقتصاد مرکز راهبری برهان به مرحله نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری در محور بینشی و اندیشه‌ای 🔷 به گزارش دبیرخانه جایزه ملی سیاستگذاری؛ ۴۲ پروژه از ۳۰ اندیشکده به مرحله سوم و نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری راه یافتند. در محور بینشی و اندیشه‌ای از میان ۶۵ پروژه از ۲۹ اندیشکده، درنهایت ۴ پروژه از ۴ اندیشکده به مرحله سوم راه یافتند. ♨️ برای اطلاع از عناوین پروژه های برتر مرحله دوم جایزه در محور تولید و توسعه محصول، کلیپ برگزیدگان این محور را تماشا کنید. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 🌐 جایزه ملی سیاستگذاری در وب | بله | تلگرام
🔰 باز نشر مقاله: اقتصاد مردمی، الگوی اقتصاد قرآنی 🔸 «جهش تولید با مشارکت مردم» از اهداف و راهبردهای اصلی سال 1403 عنوان شده است. برای تحقق این هدف سوالات بسیاری وجود دارد که می بایست پاسخ داده شود. از جمله این سوالها چگونگی به میدان آوردن مردم و نقش دهی به آنها در تحقق هدف جهش تولید می باشد. نقش مردم در جهش تولید چیست؟ آیا جایگاه مردم را می بایست در مالکیت و سهام داری بنگاههای اقتصادی دید؟ اساسا اقتصاد مردمی چه تفاوتهایی با اقتصاد بخش خصوصی دارد؟ محوریت بسیج مردمی برای تحقق جهش تولید به چه معناست؟ آیا لازمه این سخن روی آوردن به بنگاههای کوچک و متوسط است؟ آیا نقش مردم را می بایست صرفا در تأمین مالی بنگاههای تولید کننده رقم زد؟ آیا اقتصاد تعاونی راه حل ماست؟ 🔸 این سوالات و پرسشهای بسیار دیگری که بر سر راه تحقق این هدف وجود دارند وظایف مجموعه های اندیشه ای را بیش از پیش سنگین میکند. به همین مناسبت گروه اقتصاد برهان مقاله «اقتصاد مردمی، الگوی اقتصاد قرآنی» را بازنشر میکند. در این مقاله سعی شده تا با نگاه منظومه ای و کلان نگر به مجموعه آیات و سیاقهای اقتصادی در قرآن ساختار اقتصاد جامعه اسلامی استنباط شود و در این ساختار جایگاه مردم روشن تر گردد. 🔸 این مقاله به همت امیرحسین صفاریان و محمد هادی انصاری پور به قلم تحریر درآمده است و در برخی کتب و مجلات دانشگاه جامع امام حسین ع در دست انتشار است. 🔸 جهت دریافت مقاله به آیدی @h_ansari پیام دهید. ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا
رویداد "نظام پولی تمدن اسلامی" گام اول : فراخوان مقاله 📝از شما اندیشمند گرامی دعوت میگردد، آثار خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی، تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به @ghadirololama در پیامرسان ایتا ارسال نمایید. 🔖موسسه متا
💠 مدرسه کسب و کار اسلامی حُسنا برگزار می‌کند: «دوره مقدماتی فقه کسب و کارها» ♻️ به صورت حضوری و مجازی ♻️ 🗒️ سرفصل های دوره : ✅ قواعد مرتبط با کسب و کار‌ها‌ (قرض، ربا ، بیع و...) ✅ بررسی قرارداد های بانک ها ، صندوق های پژوهش فناوری‌ ، شتاب دهنده ها ، کراود فاندینگ ها و انواع استارت آپ ها 📝 مدرس: حجت الاسلام احمد ارشاد مدیر مرکز کسب و کار اسلامی حُسنا زمان : دوشنبه تا چهارشنبه ۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ فروردین 🕑 ساعت ۱۳ تا ۱۹ 🏢مکان : خیابان آزادی ، بلوار شهید اکبری ، ابتدای کوچه اتکا ، ساختمان بن تک ، سالن آمفی تئاتر 📎 لینک ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/5zljax5 🔸 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @salar71a در پیام رسانهای ایتا و بله پیام بدهید. ----------------------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا 💠 مرکز راهبری برهان 🖇 بله 🖇 ایتا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💯 شرکت در این دوره‌ رایگان است 💯
📌 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در سال تحصیلی ۱۴٠۴ _ ۱۴٠۳ از طلاب پایه های ۷ و ۸ و ۹ پذیرش می‌نماید. ❇️ تحت اشراف علمی اساتید معظم: 1️⃣ آیت‌الله سید یدالله یزدان پناه و حجج الاسلام و المسلمین 2️⃣ محمدرضا فلاح شیروانی 3️⃣ علی امینی‌نژاد 4️⃣ سیدعلی موسوی ❇️ ویژگی‌ها 🔺برنامه جدی تحصیل فقه و اصول با هدف تسلط بر مکاتب قم و نجف 🔺اهتمام به تحصیل حکمت و فلسفه اسلامی 🔺برنامه مستمر آشنایی با مکتب امام ره و "کلام انقلابی" 🔺ارزیابی جدی و مستمر روند پیشرفت تحصیلی 🔺بهره‌مندی از امتیازات مراکز هدایت علمی تربیتی 🔺پشتیبانی معیشتی به صورت تعریف کار طلبگی 👈 جزئیات و ثبت‌نام: www.b2n.ir/x56300 ⏰ زمان ثبت نام : ۲٠ فروردین تا ۳٠ اردیبهشت ۱۴٠۳ 🔍 پاسخ به سوالات: 🆔 @pazireshfotovat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه چهارم - سهم هر یک از عوامل تولید(کار، سرمایه و ابزار تولید) در ارزش افزوده چه میزان است؟ - طرح نظریه ارزش از منظر مکتب اقتصادی اسلام و نقد نظریه‌های رقیب - مکتب اقتصادی اسلام حتی از مکتب اقتصادی مارکسیسم هم توجه بیشتری به کارگر دارد! 27 فروردین 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺 جلسه پنجم بررسی نظریه مالکیت - مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایه‌داری، دو مفهوم متفاوت! - مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد. - لازمه دوگانه مالکیت در سرمایه‌داری: 1. جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر 2. از بین بردن و کم‌ارزش کردن تلاش افراد و طبیعت. - بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود! - کار، مهم‌ترین و اولی‌ترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت می‌شود. 3 اردیبهشت 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
رهبر انقلاب: نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام متفاوت است امام خامنه‌ای: 🔹خیلی از این جهت خرسندم بنده که این هفته‌ی کارگری وجود دارد که ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه بشویم، یک تشکر زبانی اقلاً بکنیم. 🔹تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر میکنم از زحمات کارگرانمان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از ان‌شاءالله پیشرفت جامعه‌ی کارگری. 🔹کشورهای مختلف، ملتها، فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند. لکن نکته اینجاست که نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام به کارگر متفاوت است. 🔹نگاه دنیای مادی به کارگر، نگاه ابزاری است، مثل پیچ و مهره، مثل خود ماشین. اسلام این جور نیست. اسلام نگاهش به کارگر و ارزشی که برای کارگر قائل است، ناشی است از ارزشی که برای کار قائل است. عمل، عمل. اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. ✅ اخبار فوری و مهم در ایتا و‌ بله🔻 ▫️https://eitaa.com/fastnews2 ▫️https://ble.ir/fastnews2
رهبر انقلاب: ارزش کارگر در اسلام یک ارزش ذاتی است رهبر انقلاب: 🔹اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. این تعبیرات "عمل صالح" که در قرآن هست و در روایات متعدد انواع تعبیرات و تمجیدهایی که از عمل هست، مراد فقط نماز و روزه که نیست. عمل یعنی همه‌جور عملی. هم عملی که انسان میکند برای به عنوان عبادت، هم عملی که انسان میکند برای آوردن نان حلال در سفره. 🔹«من یعمل یزداد قوةً» جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد در او، قدرت و قوّت آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. «و من یقصر فی العمل یزداد فترةً» آن جامعه‌ای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روز به روز بیشتر خواهد شد. عمل قوّت ایجاد میکند، هم در فرد، هم در جامعه. عمل این است. 🔹خب پس عمل ارزش ذاتی دارد در اسلام. کی این عمل را انجام میدهد؟ شما؛ کارگر. پس کارگر ارزش ذاتی دارد. ✅ اخبار فوری و مهم در ایتا و‌ بله🔻 ▫️https://eitaa.com/fastnews2 ▫️https://ble.ir/fastnews2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر حجة الاسلام قنبریان 🔺 جلسه ششم نظریه عدالت امام موسی صدر با اختلاف طبقاتی چه کنیم؟ - مارکس: الغاء مالکیت خصوصی - غرب: دولت رفاه و تأمین حداقل معیشت - اسلام: 1. اصلاح توزیع پیشینی(قبل از تولید) 2. اصلاح توزیع پسینی(حدود مربوط به مالکیت و همچنین تمام تبرعات اسلام) 3. اختلافات فردی را هم نیاز نیست از بین ببریم. این اختلاف اساسا رحمت است و منشأ خیر! 📎 ارجاعات این جلسه: - پیامبران جدید سرمایه - حق، نباید کالا شود! 11 اردیبهشت 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
🔰 همایش نظام پولی تمدن اسلامی 🔹 با حضور اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی ❇️ محورهای همایش : 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🕰 زمان : ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح الی ۵ بعد از ظهر 📍 مکان : شهر مقدس قم، بولوار محمد امین، نبش خیابان جمهوری، حوزه علمیه معصومیه جهت ثبت نام و حضور در همایش وارد گروه زیر شوید https://eitaa.com/joinchat/1169097493C9090c2f6a1
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجة الاسلام بحرینی: بانک‌های خصوصی چه بلایی سر مردم آوردند؟! دکتر محمدحسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس: از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ تامین مالی در ایران بسیار سخت و به شدت تبعیض آمیز شد. در این ۲۲ سال رشد اقتصادی بسیار کم و در مقابل رشد نقدینگی ۲۴۳ برابر شده است. مهمترین عامل رشد انفجاری نقدینگی فعال شدن شبکه بانک های خصوصی در اقتصاد ایران و از عوامل اصلی افزایش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی است. در تمام این ۲۲ سال نظارت قوی بر بانک های خصوصی توسط یک بانک مرکزی مقتدر مغفول مانده است. پ.ن: باید از ایشان پرسید شما که متوجه هستید که ساختار سیاسی و اقتصادی ما در طول 22 سال اخیر امکان برخورد فعال با بانکداری خصوصی را نداشته و زین پس نیز نخواهد داشت، چرا باز مجوز بانکداری خصوصی را به همین سبکی که امروز در کشور برقرار است در قانون عملیات بانکی که با محوریت خودتان در مجلس در حال تدوین است، صادر کرده اید!!!!؟ ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر حجة الاسلام قنبریان 🔺 جلسه هفتم اندیشه اقتصادی شهید مطهری 🔹 نسبت روابط تقنینی(شریعت) و روابط طبیعی، نسبتی یک‌سویه یا دوسویه؟ اگر نظیر مارکس بگوییم رابطه یکسویه است، حرف زدن از مکتب بی‌خود می‌شود. چراکه دست آخر روابط طبیعی هستند که تعیین کننده خواهند بود. لذا نمی‌توان مکتبی را کشف کرد و بر اساس آن روابط طبیعی را شکل داد. شهید مطهری می‌گوید رابطه دوسویه است. اربعین یک مثال از تأثیر روابط تقنینی بر طبیعی است. 🔹در لایه استنباط باید توجه داشت که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایه‌داری، یک پدیده بی‌سابقه و جدید است.لذا برای استنباط احکام، باید این موضوعِ جدید را کامل شناخت. 🔹در حال حاضر تمام رابطه کار با سرمایه ذیل عقد اجاره قرار گرفته است. این خروج از ذوق شریعت است! همه را ذیل یک مکروه آوردن ای بسا در لایه نظام‌سازی حرام باشد. اجاره ذاتا مشکلی ندارد ولی اینجا جای اجاره نیست! اینجا جای عاملیت است که سود هم منصفانه‌تر تقسیم شود. پس با نظر به روابط طبیعی جدیدی که متأثر از سرمایه‌داری شکل گرفته می‌توان نسبت به اجاره در این وسعت، حکم جدیدی داشت و این حکم جدید می‌تواند باعث بهبود وضعیت در لایه روابط طبیعی شود. 17 اردیبهشت 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .
✍️ کنترل ریسک نکول؛ ماهیت بانکداری ربوی 🔸برای کسانی که در حوزه تحلیل نظام بانکی کار میکنند روشن است که بخش مهمی از عملیات بانکداری به کنترل ریسک نکول مربوط می شود. عمده ابزارهایی که در فضای رابطه بانک با مردم، با بانک مرکزی و با سایر بانکها استفاده میشود حول محور کنترل ریسک نکول میگردد. حتی وقتی که بانکهای مرکزی میخواهند یک بانک را ورشکسته اعلام کنند به آثارِ عملکردهای آن بانک در شاخصهای اقتصاد کلان همچون تورم، رشد اقتصاد و کاهش فاصله طبقاتی توجهی ندارند، بلکه شاخص عمده در وارد کردن یک بانک در عملیات گزیر شاخصهای سلامت بانکی همچون حجم تسهیلات غیرجاری (شامل تسهیلات مشکوک الوصول، معوق و سررسید گذشته)، کفایت سرمایه و... است. به همین تناسب هنگام وام دهی نیز آنچه برای بانکها بیش از همه اهمیت دارد، نرخ سود، مدت بازدهی و مبلغ تسهیلات و همچنین ابزارهای کنترل ریسک نکول همچون حجم و نوع تضامین است. در این میان نوع و اثر وامها برای بانکها محل بحث نیست. اموری همچون اشتغال زا بودن، مولد بودن یا تسهیلات حمایتی ای همچون ازدواج، فرزندآوری و... هیچ گاه به خاطر ماهیت و نقششان در اقتصاد کلان برای یک بانک محل توجه نبوده و نیستند. 🔸این در حالی است که در ادبیات اسلامی اساسا می توان گفت مساله کنترل ریسک نکول فرع بر بازدهی تسهیلات است. در واقع در نظام اقتصادی اسلام به دلیل ماهیت تسهیم ریسکی که در سرمایه گذاری های اسلامی نهفته شده آنچه در درجه اولِ اهمیت قراردارد اهتمام نهاد سرمایه گذار بر بازدهی واقعی تسهیلات است. این اهتمام در نظارت، هدایت و حمایت از عامل در فرآیند عملیات اقتصادی به ظهور میرسد. سپس در صورت شکست عملیات اقتصادی مساله نکول مطرح میشود. به همین جهت در ادبیات اسلامی، نکول، عمدتا مساله ای است که در نظام قضائی طرح و بحث میشود. صدالبته ابزارهای پیشینی جلوگیری از نکول همچون اعتبارسنجی در فرآیندهای اجتماعی، اخذ وثایق در دیون و... نیز در نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام وجود دارد لکن نقش آنها در مقابل عملیات واقعی سرمایه گذاری که مبتنی بر تسهیم ریسک است نقشی کمرنگ و کم فروغ می نماید. 🔸بنابراین بانکداری اسلامی زمانی محقق می شود که جدی ترین شاخص تفاوت ماهوی سرمایه گذاری اسلامی با سرمایه گذاری ربوی یعنی تسهیم ریسک وارد عملیات بانکی شود. تنها در این صورت است که اهتمام بانک از مدیریت ریسک نکول به امور دیگری معطوف می شود و آرزوهایی همچون نظارت بر رفتار تسهیلات گیرندگان، هدایت تسهیلات در فعالیت مولد اقتصادی یا تخصصی شدن بانکها و... در واقعیت محقق میشود. 👤 احمد ارشاد ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا .
📚حلقه مطالعاتی افق اندیشه جوان مسلمان [با همکاری اندیشکده قصد و خانه تمدن] ❇️جمع خوانی کتب اقتصاد اسلامی-اقتصاد سیاسی( ویژه طلاب و دانشجویان) 📘 : مغالطه آدام‌اسمیت/ جزوه-صوتهای تاریخ عقاید اقتصادی دکتر درخشان 🔸با حضور:حجت الاسلام محمدامین رضایی ⏰زمان:پنج شنبه ۳ اسفند، بعد از نمازظهر و عصر جمع خوانی به صورت حضوری در قم برگزار میشود. داوطلبین از سایر شهرستان ها می‌توانند به صورت مجازی ثبت نام و شرکت کنند. 🔻جهت ثبت نام به آیدی @Abuzeinabirm در ایتا و بله پیام دهید یا به شماره ۰۹۰۵۶۸۷۳۴۷۷ تماس بگیرید @m_amin_rezai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر حجة الاسلام قنبریان 🔺 جلسه هشتم اندیشه اقتصادی شهید مطهری 🔹 نظریه مالکیت دو چیز در تکوین نظم جدید یعنی سرمایه‌داری نقش اساسی دارد: - ابزار تولید که منشأ تولید انبوه است - بانک که تجمیع سرمایه می‌کند. در دنیای گذشته چرخه به صورت "کالا>پول> کالا" بود ولی درحال حاضر "پول>کالا>پول" شده، لذا پول نقش اساسی دارد. 🔹ثروت در ملک کیست؟ 1. اگر "طبیعت" باشد: ملک همه 2. اگر "طبیعت + کار" باشد: اولویت انتفاع با فاعل است اما حق دیگران هم سلب نمی‌شود لذا فاعل هر نوع تصرفی نمی‌تواند بکند. 3. اگر "کارخانه‌ و ماشین" باشد: محصول نهایی، تماما برای مالک ماشین نیست. بلکه مخترع نیز سهیم است. مخترع کیست؟ ماشین، تولید جمعی است لذا محصول نهایی برای کل جامعه است هرچند مخترع هم سهمی دارد 24 اردیبهشت 1403 ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله | سایت .