eitaa logo
پژوهش های اصولی
300 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
732 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅رمضان، ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۸ #قیاس_اولویت ۲ #مفاهیم_همسو #تنقیح_مناط 🖋 تنقیح مناط و قیاس اولویت، شباهت بسیار زیادی
۵۹ ۳ 🖋 مفهوم موافقت عبارت است از: مطالبی که از منطوق و لفظ دلیل، بر اساس قواعد عرفی، به صورت لازم بیّن بمعنی الاخص، استفاده می شود، اعم از آن که اولویتی وجود داشته باشد یا خیر. با دقت در این تعریف و مقایسه آن با تعریف قیاس اولویت (که در گذشته ذکر شد)، معلوم می شود که نسبت میان آن دو، عموم و خصوص من وجه است و ماده اجتماع عبارت است از: مطالبی که از الفاظ دلیل، به نحو لازم بین بمعنی الاخص و از طریق اولویت، فهمیده شود. ماده افتراق از جانب مفهوم موافقت، عبارت است از مطالبی که از الفاظ دلیل، به صورت مساوات (بدون اولویت) استفاده می شود. ماده افتراق از جانب قیاس اولویت، عبارت است از مطالبی که مستفاد از دلیل لبی باشد و یا از دلیل لفظی به غیر صورت لازم بین بمعنی الاخص، استفاده شود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 خاکساری درمان برتری جویی 🔻 از آیت الله مقدس اردبيلي رحمه الله نقل مي‌کنند که در کلاس درس خندان و متبسّم بودند. شاگردان پرسيدند: هميشه شما را حزين مي‌ديديم، ولي امروز شادمان هستيد؟ فرمودند: ديشب از برکات آقايم اميرالمؤمنان عليه السلام اين حس [علو وبرتری جویی] در من تعديل شد. 🔸 البته ممکن است نفسانيت هر کسي به شکلي باشد، اما اجمالاً مي‌توان گفت ذلت و خاک‌ساري براي درمان همه اين‌ها خوب است.‌ ‌ @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۹ #قیاس_اولویت ۳ #مفاهیم_همسو #مفهوم_موافقت 🖋 مفهوم موافقت عبارت است از: مطالبی که از من
۶۰ ۴ 🖋 مشهور اصولیون، قیاس اولویت را حجت می دانند و در مقابل، برخی از محدثین و اخباریون، معتقد به عدم حجیت آن هستند. 🔅 دلیل مثبتین: چنان چه گذشت، قیاس اولویت، چهار رکن دارد. حال اگر تمام این ارکان اربعه، از طرق قطعی یا اطمینانی یا ظنون معتبر به دست آمده باشد، در این صورت شکی در حجیت آن نیست. ولی اکر حتی یکی از این ارکان اربعه، از طرق غیر معتبر به دست آمده باشد، در این صورت وجهی برای حجیت آن، وجود ندارد. در روایات نیز، گاهی ائمه اطهار علیهم السلام، در پاسخ به راویان، از طریق قیاس اولویت، پاسخ فرموده اند و مستفاد از این روایات، حجیت قیاس اولویت است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠نماز سفارش شده توسط مرحوم آیت الله العظمی بهجت ره در شبهای ماه مبارک رمضان @Aminikhaah 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Salam-bar-ebrahim.pdf
3.54M
کتاب سلام بر ابراهیم ۱ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 ماه مهدویت و انتظار... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۰ #قیاس_اولویت ۴ #حجیت #دلیل_مثبتین 🖋 مشهور اصولیون، قیاس اولویت را حجت می دانند و در مق
۶۱ ۵ 🖋 برخی از اخباری ها، منکر حجیت قیاس اولویت هستند و دلیل ایشان، برخی از روایات است که به زعم آن ها، بالعموم یا بالخصوص، دلالت بر ردع از حجیت قیاس اولویت دارد. آن ها معتقدند که تمامی احادیث ناهی از قیاس، مطلق اند و قیاس اولویت را نیز شامل می شوند و تخصیص این روایات به قیاس مساوات، به دلیل و مخصص متقن نیاز دارد. اشکال: اولا: در لسان و ادبیات روایات، هر گاه قیاس آمده است، مراد قیاس مساوات است و نه در عرف آن زمان و نه در اصطلاحات رایج در زمان معصومین علیهم السلام، به قیاس اولویت، قیاس گفته نمی شد. بله، البته در ادبیات اصولیون متاخر، به قیاس اولویت نیز قیاس می گویند؛ ولی این اصطلاح، به تازگی رواج یافته است. ثانیا: در خود این روایات نیز مراد از اصطلاح قیاس در آن زمان، تبیین شده است و به صراحت، به عمل به رای، تفسیر شده است. نتیجه: به هیچ وجه این روایات، اطلاق ندارد و از اساس، هیچ ربطی قیاس اولویت، که از قبیل عمل به قطع یا اطمینان یا ظهور لفظی است، ندارد. برخی روایاتی هم که ادعا شده است که بالخصوص، دلالت بر نفی حجیت قیاس دارد، یا از حیث سند و یا از حیث دلالت، ناتمام است و هیچ دلالتی بر مدعای ایشان، ندارد. پایان بحث قیاس اولویت🌹 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅پاداش صبر در برابر مصائب... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
✍ دست‌نوشته | بهترین راه برای رسیدن به عبودیت خالص @abolhasanmahdavi 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945