13990228_39446_16k.mp3
8.68M
#بصیرت
💠 صوت کامل سخنرانی رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل های دانشجویی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#نکات
💠 #صحت_قرائت_نماز 💠
✅ جوانى قارى قرآن از مصر مهمان جمهورى اسلامى ايران بود. وقتى به زيارت آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدس سره در قم نائل شد، حضرت آيت اللّه گلپايگانى به او فرمود: ممكن است من حمد و سوره ام را براى شما بخوانم تا ببينيد چطور است؟
✅ اوج تواضع را ببينيد، عالم و مرجعى نود ساله حمد و سوره اش را نزد جوانى كم سن و سال مى خواند.
📚 خاطرات حجت الاسلام #قرائتى ؛ ج۲ ؛ ص: ۱۰۶
#استاد_قرائتی
💠 آیا تا کنون قرائت نماز خود را پیش امام جماعت یا قاری قرآن چک کرده اید؟
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
923.7K
#تزکیه
✅ #روایات_اخلاقی درس خارج فقه مقام معظم #رهبری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#اصول_فقه ۶۸
#مناسبت_حکم_و_موضوع ۸
#موارد_اعمال
🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق.
مورد دوم: تحدید کیفیت دخل وصف عنوانی در حکم.
مورد سوم: رفع اجمال از موضوع.
مورد چهارم: تحدید حکم.
مورد پنجم: إبای از تخصیص:
گاهی اوقات مناسبت حکم و موضوع آن قدر شدت دارد که موجب ابای از تخصیص حکم می گردد.
مثال ۱: به عنوان نمونه، محقق اصفهانی در مقام نفی تخصیص از عموم لزوم وقف می فرماید:
«از روایاتی که دلالت بر عدم جواز رجوع در وقف دارد، می توان استفاده کرد که لزوم وقف، مانند لازم غیر متفرق است. مانند آن که حضرت علیه السلام می فرماید: «ما کان لله فلا رجعه فیه». مناسبت حکم و موضوع اقتضا دارد که چیزی که برای خداوند است، به هیچ وجه، با رجوع، ملائمت و سازگاری ندارد.
بنابراین، امثال این حکم، آبی از تخصیص است و مثلا نمی توان گفت: آن چه که برای خداوند وقف شده است، به هیچ وجه رجعت در آن ممکن نیست، الا این که از طریق معاطات (و بدون جریان صیغه) وقف شده باشد.»
مثال ۲: در آیات قرآن کریم، از عمل به ظن نهی شده است و فرموده است:
«ان الظن لا یغنی من الحق شیئا».
مناسبت حکم و موضوع در این حکم، به اندازهای شدت دارد که نمی توان برای آن، استثناء یا تخصیصی قائل شد، و به همین دلیل است که اصولیون می گویند این حکم، آبی از تخصیص است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#راه_و_رسم_طلبگی
💠 مرنج و مرنجان
علامه جعفری فرمود:
✅ سالها قبل از انقلاب، كتابي در پاسخ به بعضي شبهات روز، نوشته بودم. روحاني مشهوري آن را خواند و پسنديد. پيام داد كه به شهر آنها بروم تا به بهانه بزرگداشت من، مسائل روز اسلامي را تبليغ كنيم.
✅ بليط قطار خريدم و سوار شدم. با خود گفتم ايكاش همسفر اهل علم و كتابي نصيب تا با مباحثه، راه كوتاه شود. ديدم سيد معمم بلند قدي بسمت كوپه من مي آيد. چهره زيبا، لباس فاخر، ريش آراسته و عمامه مرتبي داشت. گفتم خدا را شكر كه دانشمندي نصيب شد. شادمانيم ديري نپاييد. دهان كه باز كرد، دريافتم جز چند متر پارچه عمامه، از دانش بهره اي ندارد.
✅ به ايستگاه مقصد كه رسيديم جمعيت فراواني از متدينين با پلاكارد خوشامد، روي سكّو منتظر بودند. مومنين به قطار ريختند. دو آخوند ديدند، من و سيد خوش بر و بالا! بدون لحظه اي ترديد، سيد را كول كردند و با سلام و صلوات بطرف ماشين ها دويدند. به هر كس التماس كردم كه مرا هم سوار كند و تا شهر برساند، قبول نكرد كه نكرد. گفتند آقا ما را براي بدرقه ملّاي دانشمند فرستاده. جاي اضافي نداريم و مسافر نمي بريم.
✅ ماشين زيباي حامل آقا سيد در جلوي دهها ماشين و ميني بوس مملو از مشايعيين صلوات گو، راه افتاد و رفت.
✅ به جان كندن، وسيله اي يافتم و خودم را به خانه ميزبان رساندم. دقايقي بود كه سيد حيران به آقا رسيده بود و طرفين، تازه اصل ماجرا را فهميده بودند. خودم را معرفي كردم. آقا مرا كنار خود جاي داد و اكرام نمود . آن وقت، سر در گوشم كرد و به مطايبه فرمود: آشيخ! مردم حق داشتند كه اشتباه گرفتند. آخر، اينهم سر و شكل و لهجه است كه تو داري؟ ملّا كه هيچ، به آدميزاد هم نمي ماني!
✅ علامه جعفري قصه را تعريف مي كرد و خودش همراه ما مي خنديد. از يادآوري تحقيرهايي كه ديده بود، سر سوزني تكدر نداشت، تفريح هم مي كرد. در آن اتاق كوچك مملو از كتاب، در آن رداي ارزان كهنه، روحي عظيم خانه كرده بود. نور به قبرش ببارد. استاد، آن روز ، يادمان داد كه عقل مردم به چشم شان است.
#محمدحسین_کریمیپور
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#بصیرت
💠 چوب دو سر طلا...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#بصیرت
♨️ شما را به خون حاج قاسم! ساختارهای فساد را تخریب کنید
شنیدم سخنگوی قوه قضاییه از اعدام «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» به جرم اخلال کلان در بازار ارز و پیشخرید ۶۷۰۰خودرو از شرکت سایپا، مشارکت در پولشویی ۳۲.۰۰۰ میلیارد ریال، و کشف ۲۴۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی به علاوه ۱۰۰کیلو طلا خبر داده است.
بنده ضمن تشکر از حکم قوه قضاییه، به عنوان مدرس فقه نظام ولایی و فقه نظام سیاسی اسلام در حوزه علمیه از مبارزان با فساد در کشور میپرسم آیا نباید اول حکم اعدام را برای عاملان اصلی فساد در شرکت سایپا و ارز کشور صادر کرد؟! آیا نباید ساختار فسادساز را تغییر داد تا بهزادی و لاشیدایی دیگری متولد نشوند؟!
مسئولان مبارزه با فساد اقتصادی بدانند بیماری اصلی در ساختارهاست که سلطان خودرو و سلطان سکه و سلطان خشکبار و سلطان ارز و سلطان شکر میسازد.
شما را به خون حاج قاسم! ساختارهای فساد را تخریب کنید.
#عبدالحسین_خسروپناه
🆔 @khosropanah_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 لوح | #قدس، خرمشهر دیگر میشود
حضرت آیتالله خامنهای: «ما میگوییم مبارزات همهجانبهی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب #فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همهی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعیدشدهی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
🖨 farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45653
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بصیرت
💠 گوشه هایی از زندگی #شهید #ابراهیم_هادی🌹
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#اصول_فقه ۶۹
#مناسبت_حکم_و_موضوع ۹
#مفاهیم_همسو
🖋 مناسبت حکم و موضوع با تنقیح مناط و قیاس اولویت، در دو امر متفاوت است:
1. در مناسبت حکم و موضوع، هیچ دلیلی بر سرایت حکم وجود ندارد، مگر ملائمت و سازگاری میان حکم و موضوع، بدون آن که هیچ گونه توجهی به علت حکم شود، برخلاف تنقیح مناط و قیاس اولویت؛ زیرا در آن ها، علت حکم را ملاحظه می کنند و کاری با ملائمت و سازگاری ندارند.
2. در تنقیح مناط و قیاس اولویت، موضوع در فرع، هیچ تغییری نمی کند، بر خلاف مناسبت حکم و موضوع؛ زیرا در آن، گاهی آن چه که در بدو امر، موضوع به نظر می رسد، تغییر می کند و ثابت می شود که در حقیقت، موضوع اعم یا اخص است، البته اگر جامعی وجود داشته باشد.
اما اگر جامعی موجود نباشد، ثابت می شود که موضوع، منحصر در آن چه در لسان دلیل ذکر شده است، نمی باشد.
💠 تفاوت مناسبت حکم و موضوع با الغاء خصوصیت:
در الغاء خصوصیت، سبب سرایت حکم، نفی دخالت خصوصیات خاصه در اصل و عدم مانعیت این خصوصیات، در فرع است، بدون آن که به ملائمت و تناسب بین حکم و موضوع هر گونه توجهی گردد؛ در حالی که در مناسبت حکم و موضوع، هیچ سببی برای سرایت حکم، غیر از ملائمت و مناسبت مذکور وجود ندارد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
800.4K
#تزکیه
✅ #روایات_اخلاقی درس خارج فقه مقام معظم #رهبری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
کتاب زیبای «سه دقيقه در قيامت».mp3
35.94M
#معرفی_کتاب
#کتاب_صوتی
💠 صوت کامل کتاب زیبای #سه_دقيقه_در_قيامت
✅ چند داستان و حکایت زیبا درباره #نماز و #مسجد در این کتاب قرار دارد.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#راه_و_رسم_طلبگی
💠 تنبیه سید بحرالعلوم
✅ آیت الله بهجت رضوان الله علیه: زمانى سيد بحرالعلوم رضوان الله علیه درس را تعطيل نمود، آقا سيد جواد جبل عاملى ـ صاحب مفتاح الكرامه ـ رضوان الله علیه از ايشان كه استادش بود مى پرسد: چرا درس را تعطيل كرده ايد؟
✅ مى فرمايد: آخر شب از مدرسه اى مى گذشتم ديدم طلاب خوابيده اند و براى نماز شب و تهجّد بيدار نيستند.
آرى، سيد بحرالعلوم رضوان الله علیه از شدّت ناراحتى به اصطلاح قهر كرده و براى تنبيه، درس را تعطيل كرده بود كه چرا مستحب به اين مهمى را به جا نمى آورند. [طلاب به نماز شب پرداختند و علامه دوباره درس را شروع کردند]
📚 در محضر آیت الله بهجت؛ ج 1 ؛ نکته 331
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.46M
#تزکیه
✅ #روایات_اخلاقی درس خارج فقه مقام معظم #رهبری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب
📚 تیتر ۱ : کتابی که دشمن خدا را عصبانی کرد!
❗️تیتر ۲: دشمنانمان بهتر از خودمان با اندیشهها و آثار رهبرمان آشنایند!!
⭕ تیتر ۳ : همهچیز دربارهی مسئلهی #فلسطین
♨️ روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ناگهان انتشار یک خبرِ کتابی مثل بمب در جهان صدا کرد؛ بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم اشغالگر قدس، در مجمع عمومی سازمان ملل کتابی را به سران کشورهای جهان نشان داد و با عصبانیتِ برآمده از ترس، اعلام کرد که این کتاب توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و حاویِ «جرئیات نقشهی راه جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل» است! و تلاش کرد از این طریق در برابر افکار عمومی دنیا مظلومنمایی کند.
کتاب "فلسطین" همان کتاب مورد اشارهی نتانیاهو است که ترجمهی انگلیسیاش سالها قبل در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر شد و همان زمان هم توسط نشریات مطرح اروپایی و آمریکایی مورد توجه و موضوع تحلیل قرار گرفت و اکنون ترجمهی عربی و فرانسوی آن هم در کتابفروشیهای مهم دنیا عرضه میشود.
@qom_khamenei_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
felestin fa kamel.pdf
2.15M
#معرفی_کتاب
💠فایل پی دی اف کتاب «فلسطین»
✅ کتابی که در سازمان ملل، توسط نتانیاهو مورد اعتراض قرار گرفت...
📚 تیتر ۱ : کتابی که دشمن خدا را عصبانی کرد!
❗️تیتر ۲: دشمنانمان بهتر از خودمان با اندیشهها و آثار رهبرمان آشنایند!!
⭕ تیتر ۳ : همهچیز دربارهی مسئلهی #فلسطین
♨️ روز ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ناگهان انتشار یک خبرِ کتابی مثل بمب در جهان صدا کرد؛ بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم اشغالگر قدس، در مجمع عمومی سازمان ملل کتابی را به سران کشورهای جهان نشان داد و با عصبانیتِ برآمده از ترس، اعلام کرد که این کتاب توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و حاویِ «جرئیات نقشهی راه جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل» است! و تلاش کرد از این طریق در برابر افکار عمومی دنیا مظلومنمایی کند.
کتاب "فلسطین" همان کتاب مورد اشارهی نتانیاهو است که ترجمهی انگلیسیاش سالها قبل در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر شد و همان زمان هم توسط نشریات مطرح اروپایی و آمریکایی مورد توجه و موضوع تحلیل قرار گرفت و اکنون ترجمهی عربی و فرانسوی آن هم در کتابفروشیهای مهم دنیا عرضه میشود.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
2.06M
#تزکیه
✅ #روایات_اخلاقی درس خارج فقه مقام معظم #رهبری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
13990302_39447_16k.mp3
3.62M
#بصیرت
💠 فایل صوتی سخنرانی مقام معظم رهبری در روز قدس.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.67M
#تزکیه
✅ #روایات_اخلاقی درس خارج فقه مقام معظم #رهبری
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بصیرت
✅ #توصیه پیامبر اکرم ص به ابوذر درباره #پذیرش_مسئولیت 🎥
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Rah o Mah(11).mp3
6.04M
#ولایت
🎧 #بشنوید | صوت کامل قسمت یازدهم مجموعه #راه_و_ماه (توسل و رابطه آن با توحید (۱))
🌙 @mesbahyazdi_ir
39.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ولایت
📺 #ببینید | «توسل و رابطه آن با توحید (۲)»
🔸️ قسمت دوازدهم از مجموعهی تصویری #راه_و_ماه
🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشتهاند.
📽 مشاهده فایل با کیفیت بالا، در کانال آپارات:
https://aparat.com/v/AYRtT
🌙 @mesbahyazdi_ir
#اصول_فقه ۷۰
#مناسبت_حکم_و_موضوع ۱۰
#حجیت
🖋 بدون شک، در صورتی که مناسبت حکم و موضوع، موجب حصول قطع یا اطمینان شود، حجیت خواهد داشت، و فرقی ندارد که دلیل دال بر حکم، لفظی باشد یا لبی.
هم چنین اگر مناسبت حکم و موضوع، منجر به ایجاد ظهور عرفی گردد، ادله دال بر حجیت ظواهر، شامل حال آن خواهد شد، زیرا ظهورات عرفی مطلقا حجت است، اعم از آن که مستند به وضع باشد یا مستند به قرائن مقالیه یا حالیه یا لبیه یا ... و یکی از این قرائن، مناسبت حکم و موضوع است.
بنابراین، هر گاه فهم عرفی در موردی، ظهور کلام در معنایی را برداشت کند، واجب الاتباع است، زیرا صغرای حجیت ظواهر، محقق شده است.
بیان فوق، برای اثبات حجیت مناسبت حکم و موضوع، کافی است؛ در نتیجه نیازی نیست که مانند برخی، به روایاتی که گویا در آن ها، امام علیه السلام، حکمی را با تمسک به مناسبت حکم و موضوع، تبیین فرموده اند، تمسک نماییم؛ زیرا در دلالت برخی از این روایات، جای تامل و بررسی وجود دارد و با بیان فوق، حتی اگر تمام این روایات، از حیث سند و دلالت مخدوش باشند، هیچ مشکلی به وجود نمی آید، زیرا حجیت ظواهر، از مسلمات است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#اصول_فقه ۷۱
#مذاق_شارع ۱
#تعریف ۱
🖋 یکی از منبع واره های فقهی، «مذاق شریعت» است که گاهی با تعابیر دیگری هم چون «مذاق شارع»، «مذاق شرع»، «مذاق اصحاب»، «مذاق فقه»، «ذوق فقهی»، «روح قانون»، «مذاق العقلا»، «دیدن الشارع»، «شم الفقاهه»، «روح الشریعه»، «معرفه لسان الائمه»، «رموز کلامهم» و «لحن کلامهم» از آن یاد می شود.
البته مراد از تمام این اصطلاحات، یک چیز است که متاسفانه معمولا در کتب فقهی و اصولی، تعریفی از آن ارائه نمی شود، ولی فراوانی استعمال قابل توجهی دارد که با اندکی جستجو در کتب فقهی متاخرین، به خصوص کتاب شریف «جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام»، می توان به این فراوانی پی برد.
«مذاق» از ریشه «ذال» و «واو» و «قاف» می باشد و «مذاق» و «ذواق» و «ذوق»، مصدر «ذاق یذوق» هستند و به معنای «طعم» به کار می روند، بنابراین، وقتی می گویند: «ذقت الشئ ذوقا»، یعنی طعم آن شئ را چشیدم و «مذاقه طیب»، یعنی طعم آن خوب است.
البته استعمال غالبی این واژه در جایی است که قلیل باشد و در موارد تناول کثیر، معمولا از واژه «اکل» استعمال می شود، ولی استعمال آن در موارد کثیر نیز صحیح است و در قرآن کریم، به وفور در مورد «عذاب» استعمال شده است، تا دلالت بر هر دو قسم عذاب (قلیل و کثیر) نماید.
در استعمال این واژه، «احساس خصوصیات شئ» نیز لحاظ گردیده است و مراد، احساس عملی و اعم از «ذائقه» و «لامسه» و «حواس باطنی» است و فرقی ندارد که این خصوصیات، مطلوب باشد یا مکروه، نعمت باشد یا نقمت. بنابراین، معنای «ذوق» اعم است از استعمال رایج آن که عبارت است از «احساس ذائقه به وسیله لسان».
با توجه به بیانات فوق، معلوم می شود که معنای اصطلاحی «مذاق شریعت» نیز مناسبت ویژه ای با معنای لغوی آن دارد زیرا شامل «حواس و آگاهی های باطنی» هم می گردد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945