eitaa logo
پژوهش های اصولی
297 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
729 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 | #لوح 🏴 السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: وجود مبارک فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها در عالم خلقت یک دُرّه‌ای است که باید هم‌جواری با این درّه‌ی نادره‌ی عالم خلقت را واقعاً غنیمت بشماریم. کأن خداوند این مضجع شریف را قرار داده تا برکاتی که باید از قبر مبارک حضرت زهراسلام الله علیها نصیب عالمیان شود، از این مضجع نورانی به عالمیان برسد. #حضرت_معصومه_علیها_سلام 🔗 @pand_saadat
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #مقدمات_تحقیق #تعاریف 2 🖋 تعریف ارتکازات عقلائیه: به آن چه در اذهان عقلاء
3 🖋 تعریف امضاء: امضاء عبارت است از این که شارع مقدس بر اساس مؤدای سیره عقلائیه، جعل حکم مماثل یا جعل حکم مناسب نماید، اعم از حکم وضعی یا تکلیفی. ✅ به عنوان مثال، اگر عقلاء، در موارد غبن، برای مغبون، حق خیار قائل باشند و شارع مقدس نیز حکم شرعی حق خیار را (که یک حکم وضعی است)، جعل نماید، جعل حکم مماثل نموده است، ولی اگر حکم شرعی جواز فسخ را (که یک حکم تکلیفی است)، جعل نماید، حکمی مناسب با مؤدای سیره عقلائیه (که عبارت است از اعتقاد به وجود حق خیار)، جعل نموده است. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: این که برخی در مقام تعریف امضاء، آن را به رضای شارع مقدس به سیره عقلائیه تعریف نموده اند، صحیح نیست، زیرا سیره عقلائیه از مواردی است که در طریق استنباط احکام شرعی قرار می گیرد و به آن، برای اثبات حکم شرعی واقعی یا ظاهری استدلال می شود، و روشن است که صرف رضایت شارع مقدس، حکم شرعی نیست. البته رضایت شارع، مقدمه و طریقی برای جعل حکم مماثل یا مناسب است، ولی تعریف شئ به مقدمه آن، صحیح نیست، بلکه باید تعاریف اشیاء، به وسیله حقیقت آن ها صورت پذیرد، نه مقدمات آن ها. 🔆 نتیجه ۲: اگر فقیه در مواردی، به دنبال استنباط حکم شرعی نباشد، بلکه صرفا بخواهد در مقام عمل، تحیر مکلف را بر طرف نماید، در این گونه موارد، احراز رضایت شارع مقدس نیز کافی است. به عنوان مثال اگر بخواهد با احراز رضایت شارع مقدس نسبت به تصرفات حاکم شرعی در برخی از امور حسبیه، آن امور را رتق و فتق نماید تا منجر به اختلال نظام نشود، در این جا، استنباط جعل حکم مماثل یا مناسب، لزومی ندارد و صرف احراز رضا، کافی است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #مقدمات_تحقیق #تعاریف 3 🖋 تعریف امضاء: امضاء عبارت است از این که شارع مقد
1 🖋 سیره عقلائیه از حیث ارکان قضیه، به دو قسم تقسیم می گردد، زیرا یا مرتبط با حکم شرعی است و یا مرتبط با موضوع حکم شرعی است. ✅ مراد از قسم اول، تمام سیره هایی است که در طریق اثبات حکم شرعی قرار می گیرد، و با استدلال به آن، حکم شرعی فقهی یا اصولی، اثبات می شود. ✅ به عنوان مثال، در علم فقه، برای اثبات حکم شرعی حیازت، و این که حیازت ملکیت شرعی می آورد، به سیره عقلائیه استناد می شود، زیرا عقلای عالم، هر کسی را که از اموال مباح و قابل نقل، چیزهایی را حیازت کند، او را مالک آن چیزها می دانند. ✅ هم چنین در علم اصول فقه، برای اثبات حکم حجیت ظواهر، به سیره عقلائیه استناد می شود، زیرا عقلای عالم ظواهر الفاظ را حجت می دانند و در همه جا اعم از دادگاه و وصایا و مکاتبات و ... به آن عمل و احتجاج می نمایند. 🔆 نکته مهم آن است که برای اثبات حجیت این قسم از سیره، فقط سه راه وجود دارد که عبارتست از: 1. صحت بنای عقلاء و عدم خطای ایشان در عملکرد، از دل آن بجوشد، به این صورت که از سیره های مسلمی باشد که گویا از امور فطری است و خداوند متعال، آن را در نهاد بشر، قرار داده است. 2. با تراکم ظنون و ضمیمه کردن قرائن، علم یا اطمینان به امضاء آن حاصل شود. 3. شارع مقدس امر صریح یا ضمنی به عمل بر طبق آن نموده باشد، و یا جعل منجزیت یا معذریت برای آن نموده باشد، و یا مردم را در آن زمینه، به عمل بر طبق حکم عقل جمعی، حواله داده باشد. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
🔰حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: گاهی ممکن است که انسان به واسطه تحصیل علم و مقام تصور کند که از دیگران برتری دارد اما برای این که این توهم نادرست پیدا نشود یا از بین برود انسان باید از خود مراقبت کند و بداند که تنها خداوند متعال از جایگاه انسان ها اطلاع دارد. 🔗 @pand_saadat
بر گرفته از بیانات استاد : 🔆نکات: 1. تعریف علت و حکمت: ✅علت ها و حکمت ها، هر دو واقع در موقع علت می شوند، ولی مقصود از علل، آن چیزهایی است که دخیل در خود حکم است و هم مخصص است و هم معمم. هر چه که واقع در موقع علت است ولی تعمیم دهنده و تخصیص زننده نیست، حکمت است. 2. تفکیک علت از مقاصد شریعت: ✅مقاصد شریعت، اغراض کلی شارع حکیم از تشریع است و برای رسیدن به این اغراض کلی، احکام فراوانی تشریع شده است که هر کدام، علت یا عللی دارد که به آن علل الشرایع گویند. 3. مورد تمسک به مقاصد شریعت: ✅در مواردی که دچار فقدان دلیل هستیم، اهل سنت برای اثبات حکم، به مقاصد شریعت تمسک می‌کنند، زیرا از نصوص ائمه اطهار علیهم السلام، محروم اند و از این طریق، فقدان و کمبود نص را جبران می کنند. 🔆 نتیجه آن است که در موارد وجدان دلیل، هیچ نیازی به تمسک به مقاصد شریعت نیست. 4. اقسام مقاصد شریعت: ✅ اغراض کلیه و مقاصد شریعت بر دو قسم است: گاهی فقط می فهمیم که شارع مقدس، آن را اراده کرده است، ولی مرتبه آن را نمی دانیم که آیا در حد وجوب و لزوم است یا در حد و مرتبه استحباب. حال اگر هم اصل مقصدی را فهمیدیم و مرتبه اش را نیز به دست آوردیم که از مقاصد مهم و الزامی است، تمامی فقها قبول دارند که هم مخصص است و هم معمم و اصلا این طور موارد، مانند علل است که معمم و مخصص است. ولی تمام الکلام در این است که بتوانیم هم اصل یک مقصد را و هم مرتبه اش را احراز و استنباط کنیم؛ و تمام نزاع فقه شیعه با عامه در همین قسمت است که آن ها گاهی با دلالات ضعیفی مانند تنبیه و اشاره و ... به مقصد می رسند و بدون احراز مرتبه آن، به آن استناد می کنند. 5. رابطه مقاصد شریعت با احکام حکومتی: ✅احکام حکومتی بر دو قسم است: گاهی حاکم شرع مجبور می شود برای تنظیم شوارع، برخی موقوفات و املاک شخصیه را تخریب کند. در این موارد، تزاحم بین احکام است و هر جا که تزاحم شود، باید اعم را ترجیح داد که در این جا، مصالح نوعیه را ترجیح می دهند. ولی گاهی حکم حکومتی داریم ولی الان مصلحت جمعی اقتضا می کند آن را برای مدتی و تا زمانی که مصلحت اقتضا می کند، آن حکم را تغییر دهیم و چه بسا لازم شود که واجبی را حرام کنیم. در مورد قسم دوم، نسبت به دایره آن، اختلاف وجود دارد. پس این طور نیست که احکام حکومتی همیشه بر اساس مقاصد شریعت باشد، زیرا نسبت آن ها از جهت مصالح، علم و خاص مطلق است نه تساوی، زیرا فقط گاهی احکام حکومتی بر اساس مقاصد شریعت است. 6. فقه نظامات: ✅اگر مقصود از فقه نظامات این است که از همین آیات و روایات، نظام اقتصادی مثلا استنباط می شود، حرف درستی است. @Hoseinmehrali
📆 ۱۹ آذر ۱۳۶۱، انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در این انتخابات از حوزه تهران نامزد شدند که مردم با بیش از دو میلیون و هشتصد رای، ایشان را بعنوان نفر اول برای عضویت در این مجلس انتخاب کردند. ‌‌ ‌✅ میزان رای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این انتخابات، #بالاترین میزان رای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در همه ادوار این انتخابات است.‌/خبرگزاری حوزه ‌http://eitaa.com/joinchat/4232904708C8e998ab250
🔹استاد تحریری: 🌹در زیارتنامه حضرت که توسط علیه السلام انشاء شده آمده است: یا اشفعی لنا فی الجنه... 🌷این جایگاه حضرت است که می تواند از بقیه دستگیری بکند در بین امام زادگان حضرت بطور خاص این فضائل را دارند. 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری 📽/ حق حضرت #معصومه سلام الله علیها چیست؟ 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
چند نکته از زندگی علامه طباطبایی@almorsalat.mp3
2.54M
💠صوت کمتر شنیده شده از علامه مصباح در مورد استادش ... ✅ چند نکته از زندگی علامه طباطبایی 🔸نظم کم نظیر، سختی کم نظیر، مخالفین کم نظیر، برکت کم نظیر و... @Hoseinmehrali