eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ. داود رقى از حضرت صادق عليه السلام نقل می‌کند آن حضرت فرمودند: از اين دعا دست برندار و سه مرتبه در صبح و سه مرتبه در شب آن را بخوان. «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ». «خداوندا! من را در آن پوششى كه از هر بلا و آفتى حفظ مى‏ كند و هر كسى را كه بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده». 📚 الكافي، ج‏2، ص: 534 آيت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه) می فرمود: براي حفظ انسان صبح و شام سه بار گفته شود «اللهم اجعلني في دِرعِك الحَصينه التي تجعل فيها من تريد» و ادامه دادند: اين در روايت آمده و من سابقاً به برخي از افراد كه در اصفهان هستند اين سفارش را داشتم و او ملتزم به اين ذكر شد و به من گفت: چهار هزار تومان من از بين رفت و من در آن روز اين ذكر را نگفته بودم، البته چهار هزار تومان زمان قديم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
f2e544928007a049d88e5c829397e7b7bf707859.mp3
2.91M
🔅 توصیه های حضرت آیت مهدوی اصفهانی برای محافظت (از بیماری و ...): 1.روزی سه عدد آیة الکرسی به نیت محافظت 2.زیارت عاشورا 3.همراه داشتن تربت امام حسین علیه السلام 4.ذکر «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ». 5.نوشتن دعای جوشن کبیر روی لباس 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴هلاکت زنی که در حرم امامین کاظمین(علیهما السلام) به دروغ قسم یاد کرد که دزدی نکرده🔴 ⬅️[ملا احمد نراقی می‌گوید:] در سنه‌ی 1210 که حقیر به عزم زیارت بیت‌الله الحرام وارد بغداد شدم، چند روزی در بقعه‌ی متبرکه‌ی کاظمین(علیهما السلام) -به جهت جمع زیارت حج و ائمه ازهار(علیهم السلام) - توقف کردم. در شب جمعه در روضه متبرکه امامین همامین بودم با جمعی از احبا و همسفران و بعد از آنکه از تعقیب نماز عشا فارغ شدم و ازدحام مردم کم شد، برخاستم و به بالای سر مبارک آمدم که دعای کمیل را در آن موضع کامل، با حضور قلب، تلاوت نمایم. در این زمان، آواز جمعی از زنان و مردان عرب را بر در روضه‌ی مقدسه شنیدم به نحوی که مانع از حضور قلب گردید و صدا بسیار بلند شد. به یکی از رفیقان گفتم: سو ادب اعراب را ببینید که در چنین موضعی، در چنین وقتی، چنین صدا بلند می‌کنند! چون صدای ایشان طول کشید، من با بعضی از رفقا برخاستیم که به پائین پای مقدس آئیم تا ملاحظه کنیم سبب غوغا چیست؟ دیدم شیخ محمد کلیددار بر در روضه‌ی مقدسه ایستاده و چند زن از اعراب، داخل روضه‌ی مقدسه شده‌اند و یکی از آنها گریبان سه زن دیگر را گرفته و می‌گوید: کیسه‌ی پول مرا یکی از شما سه نفر دزدیده‌اید، ولی ایشان منکر بودند. لذا زن گفت: در همین موضع متبرک، قفل ضریح را گرفته، قسم به این دو بزرگوار یاد کنید تا من از شما مطمئن شوم و گریبان شما را رها سازم. من و رفقا ایستادیم که ببینیم آخر کار ایشان به کجا می‌رسد. پس یکی از زنان، در نهایت اطمینان، قدم پیش نهاده و قفل را گرفته و گفت: «یا ابا الجوادین انت تعلم انی بریئة» [ای پدر دو جواد تو می‌دانی که من از این تهمت بری هستم] آن زن صاحب پول گفت: برو که من از تو مطمئن شدم. پس دومی نیز قدم پیش گذارد و به نحو زن اول تکلم نمود و برفت. زن سوم آمد و قفل را گرفته همین که گفت: «یا ابا الجوادین انت تعلم انی بریئة». دیدیم، از زمین به نحوی بلند شد که گویا از سر ضریح مقدس گذشته و بر زمین خورد و به یکباره رنگ او مانند خون گشت و چشم‌های او نیز چنین شد و زبان او بند آمد. پس شیخ محمد صدا را به تکبیر بلند کرده و سایر اهل روضه نیز تکبیر گفتند. پس شیخ امر کرد که تا پای او را کشیده در یکی از صفه‌های رواق مقدس گذاردند؛ و ما نیز ماندیم که ببینیم امر به کجا منتهی می‌شود. آن زن همچنان بی‌هوش بود تا حوالی سحر؛ و این قدر به هوش آمد که به اشاره فهمانید که کیسه‌ی پول آن زن را کجا گذارده‌ام، بیاورید و بدهید. و کسان او چند گوسفند به جهت کفاره‌ی عمل او ذبح کرده، تصدق کردند که آن زن مستخلص شود و چنان بود تا صبح و در همان روز وفات یافت. 📚 خزائن، ملا احمد نراقی، انتشارات اسلامیه، ص 293 [با اندکی ویرایش]؛ خزینه الجواهر فی زینت المنابر، نهاوندی علی اکبر، انتشارات اسلامیه، ص 600 به نقل از خزائن. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴وصیت فرهاد میرزا بر تشییع غریبانه وی در کاظمین توسط چهار حمال🔴 ⬅️حاج فرهاد میرزا، پسر عباس میرزا، از دانشمندان نامی اسلام است در سال 1300 هجری صحن و رواق و گنبد و تزئینات حرم و صحن مقدس حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) را به هزینه خود تعمیر نمود. بعضی به او اشکال کردند که شما از جمله‌ی علمائید و مؤلف کتب قمقام و جام جم و غیره می‌باشید؛ چرا یکصد هزار تومان (معادل یکصد هزار مثقال طلا) از اموال خود را در راه ساخت حرم، مصرف نمودید؟ پاسخ گفت: ثروتمندان، دارایی خود را در بانکها ذخیره می‌کنند و من دارایی خود را در بانک حضرت موسی بن جعفر و حضرت جواد(علیهما السلام) و در بانک حضرت سید الشهدا(علیه السلام) و در کتاب قمقام، پس انداز کرده‌ام. فرهاد میرزا در سال 1305 در تهران مریض شد و چون در وقت احتضار وی، اکثر بزرگان در اطراف او جمع شدند، فرمان سکوت داد و گفت: از جمله وصایای من این است که: پس از مرگم، مرا غسل و کفن کنید و به هر تشریفاتی که مایلید در تهران و شهرهای دیگر تشییع نمایید و مرا در کاظمین، در حجره ی شخصی‌ای که در صحن حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) برای خود ساخته‌ام دفن نمایید و به فرزندان خود گفت: می‌دانم که اگر مردم مطلع شوند، در بغداد برای من تشییع بی‌نظیری بر پا خواهد شد، در این صورت من از حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) خجالت می‌کشم و دوست دارم تشییع من مثل تشییع موسی بن جعفر(علیهما السلام) غریبانه باشد! لذا هنگامی که به نزدیک بغداد رسیدید، جنازه‌ی مرا بر روی تخته پاره‌ای بگذارید و آن را چهار نفر حمال بدون هیچ تشریفاتی بردارند و به صورت یک نفر غریب دفنم کنید. فرزندان به دستور او عمل کردند، اما همین‌که به بغداد رسیدند، دیدند که به یک‌باره از سمت کاظمین جمعیت زیادی با عماری و پرچمها به استقبال جنازه آمدند. فرزندان آن مرحوم سفارش آن بزرگوار را به مردم گفتند، اما متولی باشی(متولی حرم) گفت: این دستور حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) است. آن حضرت در خواب به من امر کردند که با جمعیت و تشریفات بروید و جنازه حاج فرهاد را بگیرید و با عزت تمام تشییع کنید. 📚 مردان علم در میدان عمل، ج2،سید نعمت الله حسینی [با اندکی تلخیص]؛ستارگان درخشان، ج 9 ص 11؛ منتخب التواریخ و زندگانی چهارده معصوم عماد زاده، ص 366؛ رجال اسلام، ص 299؛احسن الودیعه و فارسنامه، علی فلسفی، ج 2، ص 118. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
‍ ‌ 🔰 | باسمه‌تعالی ◼️ اللهم صل على موسی بن جعفر، المعذّب فی قعر السُجون و ظُلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود و الجنازة المنادى علیها بذلّ الاستخفاف! در آستانه‌ی سال جدید و با توجه به مشکلات موجود در جامعه، آیت الله العظمی وحید خراسانی ضمن قدردانی از زحمات کادر درمانی و دعای خیر برای آنان، با تأكيد مجدد برانجام دستورات متخصصين أمر توسط مردم و لزوم اجتناب از آن‌چه‌كه موجب می‌شود، به ، فرمودند برای رفع مشكلات، دو عمل ذیل را انجام دهند: 🔻۱- در شب يا روز ۲۵ ماه رجب، شهادت علیهماالسلام که مصادف با اولین روز سال جدید است، در منازل و در جمع ، متوسل به باب الحوائج علیه‌السلام شوند و مصائب آن امام مظلوم را ذکر بنمايند. 🔻۲- هر كس به هر قدر كه برايش ميسر است، را تلاوت نمايد و آن را به مادر بزرگوار ارواحنافداه، علیهاالسلام هدیه نمايد. ⛅️ امید است که با این عمل، توجه و عنایت وجود مقدس عجل‌الله‌تعالی‌فرجه شامل حالمان گردد. ان‌شاءالله 📅 ۲۵/اسفند/۱۳۹۸ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔅 ارزیابی روایات طبی از منظر شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه. ✅ با توجه به همین نکات است که برخی بزرگان گمنام طب اسلامی و نیز کثیری از فقهای شیعه معتقدند که: روایات طبّی را بدون تخصّص در طبّ سنّتی نمی توان تفسیر کرد؛ زیرا روایات طبّی ناظر به طبّ رایج آن زمان صادر شده اند، و جنبۀ امضائی دارند نه تأسیسی. و طب رایج آن زمان، طبّ سنّتی بوده است. به همین دلیل، باید چندین سال در طبّ سنّتی استخوان خُرد کرد تا ظرایف روایات طبّی آشکار شود. لکن برخی بدون تخصّص در طبّ سنّتی، طب اسلامی را کافی می دانند و این اصلاً درست نیست. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔺تصوّر این است که حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) یک آقای مظلومِ بی سر و صدایِ سر به زیری بود در مدینه و مامورین رفتند و او را زندانی کردند. ♦️قضیه این نبود؛ قضیه یک مبارزه‌ی طولانی، یک مبارزه‌ی تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلام بود. 📚 بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّ ظلّه العالی) - ۱۳۶۱/۱/۲۳ 🏴 شهادت حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت باد. @qom_khamenei_ir
سخنرانی آیت الله جاودان جلسه چهارشنبه 28 اسفند 98.mp3
8.01M
📼 | سخنراني آيت الله جاودان جلسه هفتگی چهارشنبه ها (۲۸ اسفند ۹۸) 🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/ javedan.ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراسم عزاداری ظهر شهادت امام کاظم (علیه السلام) جمعه 1 فروردین 99.mp3
8.88M
📼 | سخنراني آيت الله جاودان مراسم عزاداری ظهر شهادت امام کاظم (علیه السلام) (۱ فروردین ۹۹) 🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/ javedan.ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
علیه السلام ⚫️ توسل به حضرت عبدالمطلب، حضرت عبدالله، حضرت ابوطالب، حضرت آمنه و حضرت فاطمه بنت اسد صلوات الله علیهم. ✅ أَخْبَرَنِي اَلشَّيْخُ اَلْفَقِيهُ أَبُواَلْفَضْلِ شَاذَانُ بْنُ جَبْرَئِيلَ رَحِمَهُ اَللَّهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى اَلشَّيْخِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بَابَوَيْهِ اَلْقُمِّي يَرْفَعُهُ إِلَى دَاوُدَ اَلرَّقِّيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لِي عَلَى رَجُلٍ دَيْنٌ وَ قَدْ خِفْتُ تَوَاهُ فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَيْهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا مَرَرْتَ بِمَكَّةَ فَطُفْ عَنْ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ أَبِي طَالِبٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ آمِنَةَ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهَا رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ أَسَدٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهَا رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ اُدْعُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّ عَلَيْكَ مَالَكَ قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ ثُمَّ خَرَجْتُ مِنْ بَابِ اَلصَّفَا فَإِذَا غَرِيمِي وَاقِفٌ يَقُولُ يَا دَاوُدُ جِئْنِي هُنَاكَ فَاقْبِضْ حَقَّكَ. 🌸 شیخ صدوق از داود رقی روایت می کند كه گفت داخل شدم به خدمت حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه که مدتی بود مالى از شخصى طلب داشتم و خوف ضایع شدن و نپرداختن آن را داشتم، شكايت به آن حضرت كردم. حضرت فرمودند: كه چون به مكه معظمه مشرف شدی يک طواف کامل كه هفت شوط‍‌ باشد بهمراه نماز طواف به نيابت از حضرت عبدالمطّلب، حضرت عبدالله و آمنه، پدر و مادر رسول معظم اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت ابوطالب و فاطمه بنت اسد پدر و مادر مولا امیرالمومنین سلام الله علیه به نیابت از هرکدام بجای آور و دعا کن مشکلت حل می شود. داود مى‌گويد آنچه که حضرت فرموده‌ بود را به جا آوردم (یعنی پنج طواف کامل و پنج نماز) و از مسجد الحرام بيرون آمدم از درى كه محاذى صفاست ديدم كه آن شخص بدهکار ايستاده است و مى‌گويد كه اى داود مرا حبس کرده ای، بيا و مالت را بگير. 📚 بحار الانوار جلد 35 حدیث 45 ✅ لطفا در نشر این حدیث کوشش فرمایید؛ معلوم می شود در توسل به این 5 بزرگوار آثار اجابت دعاست. 🌸اللّهمّ عجّل لوليك الفرج🌸 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔸ماجرای عجیب امام کاظم علیه السلام و شطیطۀ نیشابوری🔸 شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای حضرت موسی بن جعفر علیه السلام وجوهات‌شان که شامل سکه‌های طلا می‌شد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد. حضرت نگاه به سکه‌ها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمی‌کنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحب‌شان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من می‌خواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم. امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبه‌ای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو می‌رسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی. مقداری می‌ماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما می‌آییم، و من بر تو نماز می‌خوانم. این فرد می‌گوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همین‌هایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس می‌کردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد. وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکه‌ها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهم‌ها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد. من روزشماری می‌کردم ببینم این زن کی فوت می‌کند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچ کس را قبول نکرد غیر این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من می‌خواستم بدانم چه کسی بر او نماز می‌خواند. علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم حضرت موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد؛ یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم. آیت الله حائری شیرازی: این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمی‌پذیرد، اما کلاف آن زن را می‌پذیرد و شما می‌خواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بی‌اسم و بی‌شهرت و بی‌عنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بی‌قابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 خلاصه و جمع بندی مهمترین نکات آیت الله حائری شیرازی پیرامون ، و : 1️⃣ طب، حیطه کار خود بشر است. اگر پزشکی جدید، صدها اشتباه هم بکند، حق دارد و نباید به او خرده گرفت. اشتباهات را در طی تکامل علم پزشکی، بالاخره جبران خواهد کرد. 2️⃣ چیزی به نام طب اسلامی [به عنوان یک شاخه علمی] نداریم. روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه و نشان دادن دانش وسیعشان به مردم بوده نه نفی ارزش تجربه بشری. هرچند که در تعارضات طب جدید و توصیه های طبی ائمه، اولویت با دستورات ائمه است [به شرط صحت روایت]. 3️⃣ وزارت بهداشت باید به اطبای سنتی، کرسی تدریس بدهد. ممانعت از انتقال تجربیات طب سنتی، رفتاری فرعونی است. 4️⃣ طب سنتی اگر بی حساب و کتاب و بی ضابطه باشد، باعث سوء استفاده سودجویان خواهد شد. 5️⃣ بعضی از پزشکان جدید مترصد فرصتی برای مچ گیری از طب سنتی هستند و اشتباهات طب سنتی را بزرگنمایی می کنند. درحالیکه خود پزشکی جدید هم اشتباهات زیادی دارد. ❌ از اعضای محترم کانال تقاضا داریم، اگر قصد فوروارد کردن مطالب مربوط به طب را دارند، بصورت یک سویه و گزینشی نباشد. زیرا همانطور که پیداست، آیت الله حائری نه متعصب نسبت به طب سنتی هستند و نه طرفدار صد درصد طب جدید. ایشان معتقد به احترام به تجربه بشری در زمینه طب و پزشکی هستند؛ چه این تجربه ناشی از طب جدید باشد و چه ناشی از طب سنتی. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بی‌نظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربک الذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است. 💠 همچنان که بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا کند. 💠 همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر می‌فرماید: «و ما أرسلناک الا رحمة للعالمین»؛ یعنی همه‌ی چیزهایی که بشر - در همه‌ی زمان‌ها، در همه‌ی شرایط و در هر نقطه‌ی عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسی‌ای که جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است... 📖 از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله تعالی)؛ ۲۳ مهرماه ۱۳۸۰ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
990103_ سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب.mp3
11.9M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب. ۱۳۹۹/۱/۳ 💻 @Khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #طرق_احراز_سیره_عصر_معصومین علیهم السلام #طریق ۶ 🖋طریق ۶: عدم تحقق تبدیل بر
۱ 🖋طریق ۱: عدم وصول این طریق، در مواردی قابل تمسک است که سیره، عام البلوی باشد. 🔅 تقریب ۱ استدلال: با توجه به لزوم رعایت تناسب میان رادع و مردوع، همیشه باید حجم و مقدار و عمق ردع، متناسب با اهمیت و مقدار رسوخ و وسعت سیره باشد. به عنوان مثال، هر گاه معصوم علیه السلام بخواهد از یک عمل شخصی که یک مکلف انجام داده است، و این عمل، بر خلاف موازین است، ردع نماید، کافی است تنها یک بار تذکر دهد و ممکن است این تذکر، به دست ما (که بیش از هزار سال با عصر معصومین علیهم السلام فاصله داریم) نرسیده باشد. اما اگر اگر معصوم علیه السلام بخواهد از یک سیره عام البلوی ردع نماید، حتما آن قدر تذکرات متعدد و متمرکز می دهد تا آن را ریشه کن نماید و در نتیجه تکرار تذکرات، بلبله و تذبدب خاصی پدید می آید؛ زیرا در میان مکلفین آشوب و همهمه می شود، و مراجعات آن ها به معصوم علیه السلام، برای اطمینان خاطر، کثرت خواهد یافت. در این فرض، بر اساس حساب احتمالات، بسیار بعید و بلکه عادتا محال است که هیچ کدام از این وقایع، به دست ما نرسیده باشد. ✅ نکته: این تقریب، یک پیش فرض دارد و آن این است که بر فرض قوت و عام البلوی بودن سیره، معصوم علیه السلام وظیفه دارد با تکرار تذکرات، آن را ریشه کن نماید؛ در حالی که می دانیم این پیش فرض، یکی از احتمالات در این مساله است. احتمال دیگر آن است که چنین چیزی، واجب نباشد و هر مقدار که سیره عام البلوی و راسخ باشد، معصوم علیه السلام می تواند به یک ردع، اکتفا نماید. 🔹 روشن است که اگر احتمال دوم را بپذیریم، استدلال تمام نیست، زیرا ممکن است معصوم علیه السلام، به یک تذکر، اکتفا نموده باشد و آن هم به دست ما نرسیده باشد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945