#ولایت
* #شعبان #شب_قدر
🔻«همسایگی شب نیمه شعبان با لیلة القدر»
یکی از امتیازاتی که در مسیر انسانها وجود دارد، زمان است. شب نیمه شعبان یکی از لیالی اربعه طول سال است که همسایه لیلة القدر است و برکات زیادی دارد. سرنوشت انسانها در آن شب بسته میشود.
اگر ما به این کلیدها توجه داشته باشیم دریچه ای به فضل و رحمت الهی باز می شود.
🔸شب نیمه شعبان خیلی می تواند پر برکت باشد، شبی بود که رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم استراحت کرده بودند و بلند شدند رفتند و همسر حضرت به دنبال آن حضرت رفت و دید که حضرت مثل یک پارچه ای که بر زمین افتاده باشد به سجده افتاده اند و دعا می خوانند.
🔹نیمه شعبان بهاری دیگر است و صفایی دیگر دارد. شب و روز نیمه شعبان برکات معنوی زیادی دارد.
@nasery_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
🔻چطور ما این قدر از توجه به امام زمان علیهالسلام غافل شدیم؟!
چطور این همه دور شدیم و توانستیم بدون توسل به آن حضرت زندگی کنیم؟!
ما باید بدانیم چه چیزی از ما میخواهند؟
آیا این سفرهای که برای ما پهن کرده اند کم است؟
چه کسی بهره می برد؟
چرا حتی برای این ارتباط هم آمدیم حرف زدیم و حرف زدیم و حرف زدیم؟
نصیب خودمان چه شد؟
چطور روزگار ما را به غفلت انداخت و از این بخش غافل شدیم؟
🔸روزانه باید متوسل بود، گرچه افق این فکر خیلی بلند است و افق این ارتباط خیلی راقی است، اما دائم باید ملتزم به توسل بود.
🔹تجربه بین علما نشان داده است که توسل و توجه به حضرت بقیه الله علیهالسلام، خیر دنیا و آخرت میآورد که فقط ثبات قدم و مراعات میخواهد، ادب و گذشت میخواهد، سحر میخواهد، نماز اول وقت و قرائت قرآن میخواهد.
آن وقت است که انسان احساس می کند یک باب دیگر هم در زندگی او باز شد که نسلهای آینده او هم بهره میبرند.
🔸شب نیمه شعبان شب این ارتباط و این توسل و شب شروع این توجه است. ما خیلی غافل هستیم و حیف است که سر این سفره، غافل از حضرت باشیم.
مواظب باشیم که شب نیمه شعبان از دست نرود.
در این شب فقط استغفار و بیداری و درک شب نیمه شعبان...
👉 @nasery_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
delo-deldaram.mp3
5.29M
#ولایت
🔆 میلاد با سعادت حضرت حجت بن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد.
✅ مولودی با صدای سید مجید بنی فاطمه.
#هیات_مجازی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
🔆 میلاد حجت بن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد.
✅ موعظه و ارشاد، به کلام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله تعالی)
#هیات_مجازی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
073 (18.12.68) B.mp3
6.32M
#ولایت
🔆 میلاد حضرت حجت بن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد.
✅ سخنرانی عالم ربانی حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
#هیات_مجازی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تزکیه
در شب نيمۀ شعبان سه مرتبه سوره ياسين را بخواند،
□مرتبه اوّل به نيّت «طول عمر»
□مرتبه دوّم به نيّت «توانگری»
□مرتبه سوّم به نيّت «دفع بليّات»
□و پس از تمام كردن سوره در هر مرتبه دعای زير را با تضرّع بخواند:
بسم الله الرحمن الرحيم
الّلهمَّ يا ذَالمنِّ لا يُمَنُّ عَليك يا ذَالطَّولِ لا إله إلا أنت، ظَهرُ اللَّاجّين و جارُ المُستَجِيرين و اَمانُ الخَائفين اِن كُنتُ شَقيّاً مَحرُوماً فِی الرِّزق، فَامحُ في امِّ الكتاب شِقاوَتِی و حِرمَانی و اقتارِ رِزقِی و ثَبِّتنی عِندَك مَرزُوقاً موفِّقاً لِلخَيراتِ، فَاِنَّك قُلتَ فِی كتابكَ المُنزَل يَمحُواللهُ ما يَشاءُ و یُثبِت و عِندَهُ اَمُّ الكِتابِ.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#بصیرت
🔅 نقطه مشترک سه سپهبد شهید...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید |در غیاب جلسات عمومی دعا و توسل در ماه رمضان از عبادت و تضرع در تنهایی و محیط خانواده غفلت نشود
🔺 گزیده سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج)
💻 @Khamenei_ir
#ولایت
🔅 آیت الله جاودان: میزان مراعات امام به میزان پیروی ما بستگی دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تزکیه
🔅 آثار مناجات با خدای سبحان
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۵۰ #تنقیح_مناط ۵ #طرق_استکشاف_مناط #طریق ۴ و ۵ و ۶ 🖋 طرق دیگری نیز جهت استکشاف مناط، ذکر
#اصول_فقه ۵۱
#تنقیح_مناط ۶
#مفاهیم_همسو
#الغاء_خصوصیت
🖋 یکی از مهم ترین مراحل هر پژوهش، گسست مفاهیم همسو از یکدیگر است تا از آمیخت کاربرد آن ها با یک دیگر، پیشگیری به عمل آید.
یکی از مفاهیم همسو با تنقیح مناط، الغاء خصوصیت است و البته با دقت و تفکر در تعریفی که نسبت به تنقیح مناط، ذکر شد، تفاوت این دو نیز مشخص خواهد شد.
✅ تفاوت اول:
طبق تعریف مذکور، ابتدا مناط را در اصل به دست می آوریم و سپس حکم را به فرع، سرایت می دهیم، بدون آن که موضوع در اصل یا فرع، تغییری داشته باشد.
به عنوان نمونه، از روایات ناهی از شرب خمر، تنقیح مناط می کنیم و ثابت می کنیم که اسکار، علت حکم است؛ در نتیجه، هر آن چه که موجب اسکار شود، حرام است.
مثال دیگر آن که از روایات حرمت نظر به نا محرم، به دست آوریم که مناط حکم حرمت، تحریک نشدن شهوت مرد ها است؛ در نتیجه، حرمت «تبرج» و «آشکار کردن زینت» و ... از چیز هایی که موجب تحریک شهوت مرد می شود، اثبات می گردد.
لکن در الغاء خصوصیت، گاهی موضوع در آن، تغییر می یابد و کشف می شود که موضوع در واقع، اعم از آن چیزی است که در لسان دلیل واقع شده است؛ و این حالت، در مواقعی است که یک جامع عرفی بین موضوعی که در لسان دلیل واقع شده است، و بین غیر آن، وجود داشته باشد.
گاهی نیز این چنین نیست که موضوع تغییر کند، بلکه ثابت می شود که موضوع حکم، منحصر در آن چیزی که در موضوع دلیل ذکر شده است، نمی باشد، بلکه غیر آن نیز، موضوع است؛ و این، در مواقعی است که هیچ گونه جامع عرفی، بین آن دو وجود ندارد.
✅ تفاوت دوم:
تفاوت دیگری که می توان ذکر کرد آن است که در تنقیح مناط، بعد از یافتن مناط، به وجود آن در فرع استدلال می شود تا تعدی صورت گیرد، ولی در الغاء خصوصیت، به هیچ وجه، مناط را ملاحظه نمی کنند، و اگر هم گاهی مناط را ملاحظه کنند، برای تعدی، به آن استدلال نمی کنند.
📌 تنظیر:
برای تقریب به ذهن و روشن شدن تفاوت دوم، می توان به یک نظیر برای آن، اشاره کرد، که عبارت است از تفاوتی که در علم منطق، میان فکر و حدس گفته شده است.
حاجی سبزواری در تعریف فکر می گوید:
الفکر حرکت الی المبادی
و من المبادی الی المراد
فکر عبارت است از حرکت به سمت مبادی و مقدماتی که در ذهن از پیش معلوم است، و سپس تردد بین آن ها و بررسی و تجزیه و تحلیل آن ها و سپس حرکت به سمت مجهولات.
بر خلاف حدس که بدون طی این مراحل، با سرعت تمام، از معلومات، به مجهولات، دسترسی حاصل می شود، بدون تردد و تجزیه و تحلیل معلومات و ترکیب آن ها با یکدیگر و بدون تنظیم صغری و کبری و نتیجه و رعایت شروط انتاج و ایجاب صغری و کلیت کبری و اتحاد حد وسط و ... .
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تلنگر
فردی چندین سال شاگرد نقاش بزرگی بود و تمامی فنون و هنر نقاشی را آموخت
استاد به او گفت که دیگر شما استاد شده ای و من چیزی ندارم که به تو بیاموزم
شاگرد فکری به سرش رسید،
یک نقاشی فوق العاده کشید و آنرا در میدان شهر قرار داد!
مقداری رنگ و قلمی در کنار آن قرار داد و از رهگذران خواهش کرد اگر هرجایی ایرادی می بینند یک علامت ضربدر قرمز بزنند!
غروب که برگشت دید که تمامی تابلو علامت خورده است و بسیار ناراحت و افسرده به استاد خود مراجعه کرد
استاد به او گفت:
آیا میتوانی عین همان نقاشی را برایم بکشی؟
شاگرد نیز چنان کرد و استاد آن نقاشی را در همان میدان شهر قرار داد ولی این بار رنگ و قلم را قرار داد و متنی که در کنار تابلو قرار داد
این بود که:
” اگر جایی از نقاشی ایراد دارد با این رنگ و قلم اصلاح بفرمایید ”
غروب برگشتند و دیدند تابلو دست نخورده مانده!
استاد به شاگرد گفت:
” همه انسانها قدرت انتقاد دارند ولی جرات اصلاح نه…"
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945