#تلنگر
⭕️ عملی که رزق را بیبرکت میکند
🔹عن النبی (ص): مَنْ حَبَسَ عَنْ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ شَيْئاً مِنْ حَقٍّ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ.
🔻پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله :
هرکسی حقی را از بردار مؤمنش بازدارد، خداوند برکت روزی را بر او حرام می کند مگر اینکه توبه کند.
📚 امالی شیخ صدوق، ص۴۳۰
🔸امام حسین علیهالسلام:
🔹إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ويَأمَنُ العُقُوبَةَ مِن ذَنبِهِ؛
🔹 مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناك است، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مى داند .
📚 گزیده تحف العقول، ص 37
#تلنگر
🔆عنه عليه السلام : كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يقولُ : إنَّ اللّه َ يُبغِضُ المُعَبِّسَ في وَجهِ إخْوانِهِ .
🔅امیرالمؤمنین امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمود: همانا خداوند از كسى كه به برادرانش رو ترش كند نفرت دارد.
📚مستدرک المسائل: 8،321،9552
عنه عليه السلام ـ لِبَعضِ وُلدِهِ ـ : إيّاكَ والكَسَلَ والضَّجَرَ ؛ فإنّهما يَمنَعانِكَ مِن حَظِّكَ مِن الدُّنيا والآخِرَةِ . (11)
امام صادق عليه السلام ـ خطاب به يكى از فرزندان خود ـ فرمود : از تنبلى و بى حوصلگى بپرهيز؛ زيرا كه اين دو خصلت، تو را از بهره دنيا و آخرتت باز مى دارند.
(کافی/1/85/5)
#راه_و_رسم_طلبگی
عن ابی جعفر الباقر عليه السلام : إنّي لَاُبغِضُ الرجُلَ ـ أو اُبغِضُ للرَّجُلِ ـأن يَكونَ كَسلانَ عن أمرِ دُنياهُ ، ومَن كَسِلَ عَن أمرِ دُنياهُ فهُو عن أمرِ آخرتِهِ أكسَلُ .
امام باقر عليه السلام : من نفرت دارم از مرد ـ يا براى مرد ـ كه در كار دنيايش تنبل باشد. هر كه در كار دنيايش تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است.
📚(کافی/5/85/4)
#تلنگر
🔆الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الكَسَلُ يُضِرُّ بالدِّينِ والدُّنيا .
🔅امام باقر عليه السلام : تنبلى به دين و دنیا زيان مى زند.
(بحارالانوار/64/180/78)
#تلنگر
🔆امیرالمؤمنین الإمامُ عليٌّ عليه السلام : آفةُ النُّجْحِ الكَسَلُ .
🔅امام على عليه السلام : آفت موفقيت، تنبلى است
📚غررالحکم: 3668
#تلنگر
🔆عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
اوحی الله عز و جل الی موسی علی نبینا و آله و علیه السلام:
🔆یا موسی لا تفرح بکثره المال و لا تدع ذکری علی کل حال، فان کثره المال تنسی الذنوب و ان ترک ذکری یقسی القلوب.
📚اصول کافی، ج 2، ص 578، حدیث 7
#بصیرت
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه اول | 1397/11/28
🔸ان شاءالله در طی جلساتی بعضی از فرازهای بیان بسیار مهم، عالمانه، دلسوزانه و فکر شده ی مقام معظم رهبری دام ظله العالی را متعرض می شویم، هم تذکاراً برای خودمان و اینکه مایه تدبر و تأمل بیشتر برای خودمان و گامی جهت انتشار، تبیین و پیاده سازی آن بیانیه برداریم.
🔸بعد از آن که ایشان حمد وثنای الهی را بجای می آورند و درود و سلام بر محمد و آل می فرستند در فراز اول سخنانشان میفرمایند : « از میان همهی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که بهپا خاسته و انقلاب کردهاند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و بهجز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند».
یعنی یا انقلاب شان به ثمر ننشسته یا اگر به ثمر نشسته است آرمان ها فراموش شد و راه منحرف شده است و به کج راهه رفته اند. اما به لطف خدای متعال این انقلاب این چنین نبوده است.
🔸« امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همهی وسوسههایی که غیرقابل مقاومت بهنظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمّدنسازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوم میشود».
🔸اینها یک واقعیت هایی است که به آن توجه می دهند ((وأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ)) 1 ؛ این از آن نعمت هایی است که ما باید هم به یاد خودمان بیاوریم و هم در افراد دیگر به آن توجه بدهیم. این همان نعمت بزرگ خدای متعال بود که فرموده اند (( اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِی دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ فِی سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ )) 2 .
🔸مفاد این کلام این نیست که آرمان ها حتماً پیاده شده یا محقق شده است، بحث در این است که از آن آرمان ها دست برداشته نشده است و نظام درصدد پیاده کردن آن ها بحمدالله تبارک و تعالی است. ممکن است که [ آن آرمان ها] پیاده نشده باشد یا کمرنگ پیاده شده باشد یا حتی در بعضی از امور خلاف آنچه که در نظر بوده است انجام شده باشد که مورد به مورد وجود دارد و همین موارد مورد گلایه مندی شدید است و کفران نعمت حساب می شود.
🔸در راس این هرم بحمدالله رهبری وجود دارند و مراجع بزرگوار و حوزه های علیمه و مردم متدین و خداجو هستند، راه راهی است که بنابراین جهت وجود دارد و این گفته ها برای این است که راه گم نشود، کم رنگ نشود و بی توجهی به آن نشود.
این خیلی لازم است که همه ما این وظیفه را داریم که ان شاءالله گام برداریم و متوجه باشیم.
▫️پاورقی:
1. سوره مبارکه الضحی، آیه 14
2.الکافی، ج2، ص422
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🌐 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
#راه_و_رسم_طلبگی
💢 سه مبنا برای افزایش تحرک و توسعه حوزه های علمیه
1⃣فقه جواهری
2⃣تزکیه اخلاقی
3⃣ آگاهی سیاسی
🔰رهبر معظم انقلاب
🔅🔅🔅🔅🔅
💠حوزه هاى علميه بايد بر سه مبنا تحرك خودشان را افزايش دهند و سازماندهى و نوآورى كنند:
✅مبناى اول
🔹فقه سنتى و جواهرى است، كه تعبير امام بزرگوارمان بود. صاحب جواهر، مظهر يك فقيه مقيد به مقررات فقاهت و قواعد اصولى و فقهى است. او يك ملاى اصولىِ مقيد و دقيق و منظم بود كه از موازين رايج فقهى بين اصوليين، هيچ تخطى نكرد و در بررسى هر مسئله، شهرت و اجماع و ظواهر ادله و اصول و هرچه را كه جزو ابزارهاى معمولى كار فقاهت شمرده مى شود، در اختيار گرفت و آنها را با همان دقتِ يك فقيه اصولى به كار مى بست.
🔹بنابراين، فقه جواهرى، يعنى همان فقه سنتى رايج با متد فقاهت. اين روش و متد، همان كيفيت رسيدگى يك مسئله در فقه است. روش رايج فقها، بدين ترتيب است: اولًا، استفاده از ظواهر و علاج مشكلات ظواهر و امارات؛ و هنگامى كه فقيه دستش از امارات كوتاه شد، مراجعه به اصول، و پيدا كردن اصلى كه اينجا مجراى آن است؛ و اگر معارضه يى ميان اصول وجود داشته باشد، علاج كردن آن معارضه و ديگر مشكلات باب اجراى اصول و بالاخره از آب در آوردن مسألهى فقهى.
🔹اين، فقه جواهرى است. ما دو فقه، يكى سنتى و ديگرى پويا نداريم. فقه پويا، همان فقه سنتى ماست. پوياست، يعنى علاج كننده مشكلات انسان و پاسخگوى حوادث واقعه است؛ و سنتى است، يعنى داراى شيوه و متدى است كه برطبق آن «اجتهاد» انجام مى گيرد، و اين شيوه قرنها معمول بوده و كارايى خود را نشان داده است.
🔹بايد فقاهت تقويت شود و درسها و حوزه هاى فقاهت مورد اهتمام قرار گيرند. اصولًا بى مايه فطير است و بدون درس خواندن و زحمت كشيدن و ملا شدن، نمى توان مفيد واقع شد.
✅مبناى دوم
🔹تزكيه اخلاقى است، كه اگر در افراد حوزوى نباشد، همان مسأله دزدى است كه با چراغ مى آيد و كار را مشكلتر مى كند. اين قسمت، مستغنى از بيان است.
✅مبناى سوم
🔹آگاهيهاى سياسى است. اگر شما اعلم علما هم باشيد، ولى زمانتان را نشناسيد، محال است بتوانيد براى جامعه اسلامىِ امروز مفيد واقع شويد. اگر ندانيم كه استكبار چه كار مى خواهد بكند و دشمنان ما چه كسانى هستند و از كجا نفوذ مى كنند، و اگر متوجه نباشيم كه در جامعه ما چه مى گذرد و چه مشكلاتى وجود دارد و علاجش چيست، و اگر اطلاع نداشته باشيم كه در جبهه بندى هاى امروز جهان چه جايگاهى داريم، نمى توانيم نقش واقعى خود را ايفا كنيم.
🔹هميشه كتك و توسرى را كسانى مى خورند كه بين دو جناحِ بازيگر قرار گيرند و ندانند چه اتفاقى مى خواهد بيفتد و چه عواملى صحنه بازى را به نفع خود تغيير مى دهند. بصيرت و علم به زمان و استفاده از موقعيتها براى هر عاملى- چه اعلم العلماء باشد، و چه كسى كه در يك محله احكام دين را به چند نفر تعليم مى دهد- ضرورى است؛ منتها هرچه مقام بالاتر باشد، آگاهيهاى بيشتر و وسيعترى مورد لزوم است.
🔹ما در طول تاريخ تشيع، به خاطر عدم آگاهى علما از حقايق جريانات دنيا، خيلى ضربه خورديم؛ بخصوص در دويست سال اخير كه دنيا شكل جديدى پيدا كرد و استعمار پديد آمد و سياستها عوض شد و دولتهاى اروپايى وارد ميدان سياست جهانى شدند و به كشورهاى اسلامى تعرض كردند.
🔹هرگاه ما عالِم دين و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقيقى مثل ميرزاى شيرازى و شيخ انصارى داشتيم، از شر دشمن محفوظ مى مانديم و برنده بوديم؛ ولى آنجا كه قدرى غفلت و ناآگاهى در كار بوده است، ضرر مى كرديم، كه آن ضرر، به يك نفر و يك حوزه و يك مجموعه و يك شهر و يك سال و چند سال محدود نمى شد؛ بلكه در برخى موارد اثرش تا پنجاه سال تمام، جامعه اسلامى را تحت فشار قرار مى داد. ديگر نبايد تسليم ناآگاهيها شويم. بايد آگاهى و بصيرت را در خودمان تقويت كنيم.
💠بايد بر آن سه مبنا، حوزه ها را بازسازى كنيم و توسعه دهيم.
📚 بیانات 68.04.20
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
#حوزه_و_انقلاب
@almorsalat
@Hoseinmehrali
#بصیرت
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه دوم | 1397/11/29
🔸"آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوبها را شکست؛ کهنگی کلیشهها را بهرخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونهگون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیکتر شدند." چه آنهایی که بی تفاوت بودند و چه آنهایی که تلاش بر ضد کردند "اکنون با گذشت چهل جشن سالانهی انقلاب و چهل دههی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده" که شوروی سابق بود "و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست و پنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان بهپیش میرود."
🔸در حقیقت این چند سطر ترجمان آیه مبارکه « إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»1 و همچنین ترجمان این حدیث شریف « مَآ كَانَ لِلّهِ یَنْمُو » است، هر چه برای خدا انجام بشود نمو و رشد میکند، چون رهبر این انقلاب مرحوم امام امت رضوان الله علیه حقیقتاً اخلاص داشت و برای انجام وظیفه اقدام فرمود. بزرگان و مراجع معظمی که در گذشته همراه امام بودند و بعد هم همینطور و همچنین اخلاصهایی که در آحاد مردم در سراسر کشور میبینیم.
🔸من واقعا به حال بعضی از این افراد غبطه میخورم، ما لباس رسمی اسلام و معنویت را پوشیده ایم اما آنها گاهی یک حالاتی دارند که انسان نمیداند تا آخر به آن حالات دست پیدا میکند یا نمیکند.
یک پسر عمه ای داشتیم شانزده هفده ساله که به قم آمده بود، خیلی این جوان از جهات مختلف برازندگی داشت به ضرس قاطع به من گفت که من حتما باید به بهشت بروم، و طبق وظیفهاش رفت و شهید هم شد و یک نامه ای برای پدر ما نوشته بود.
آدم اینها را می بیند که تمام تجسم نیت خالص، پاکی، دلدادگی نسبت به معنویت شدهاند.
🔸اینها همه باعث شد که آنچه که رهبری معظم اینجا فرموده اند که خدای متعال در ناباوری همگان این انقلاب را بحمدلله پیروز فرمود، و هر چه دسیسههای دشمن زیادتر شد بر استحکام این انقلاب افزوده شد.
🔸تا مادامی که این نیت های خالص و ارتباط با اهل بیت علیهم السلام وجود دارد ان شاءلله این نظام واکسینه است و در امنیت خواهد بود. منتهی قهراً همانطور که دیروز عرض کردیم حجت بر همگان الان تمام است که هیچ حجتی بر این که انسان آن احکام الهی که الان قابل پیاده شدن است و قدرت بر پیاده شدنش را داریم پیاده نکنیم معاقب خواهیم بود معاذالله.
▫️پاورقی:
1. سوره مبارکه محمد، آیه 7
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🌐 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
@pand_saadat_971129.pdf
353.2K
#بصیرت
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه دوم | 1397/11/29
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🌐 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
#بصیرت
📷 | #عکس_نوشت
🔰تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه دوم | 1397/11/29
⬇️دریافت پوستر(کیفیت بالا):
yon.ir/gham03
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🌐 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
013_971130-shabzendedar-Akhlagh.mp3
12.08M
#تزکیه
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 97/11/30
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
May 11
#راه_و_رسم_طلبگی
🌷زی طلبگی
🔷اجازه اجتهاد
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸من درسال ۱۳۶۳ قمری به درس خارج آقای صدر (آیتالله العظمی سید صدرالدین صدر(م.۱۳۷۳ه.ق)) رفتم و در همان سن در درس خارج آقای صدر اشکال میکردم. در آن وقت هفده سال قمری من تازه تمام شده بود و از نظر شمسی شانزده سال و نیم داشتم.
🔹 یک وقت امام جمعه ابهر به منزل حاج آقای ما آمد. امام جمعه ابهر به من گفت: شنیدهام اجازه اجتهاد خوبی داری. گفتم: من تا حالا از کسی اجازه اجتهاد نگرفتهام. گفت: چرا عقب ماندهای؟ گفتم: سلیقه من این جور نیست.
🔸گفت: اگر کسی مدّعی طبابت باشد، آیا نباید مدرک و تصدیقی بر توانایی طبابت داشته باشد؟ حاج آقای ما فرمود: اگر ادّعا نداشته باشد، آیا باز هم لازم است تصدیق بگیرد؟ سپس مرحوم والد از من تمجیدی خاص کردند.
▪️جرعهای از دریا، ج۲، ص ۶۳۹
#زی_طلبگی
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
016_980203-shabzendedar-Akhlagh.mp3
18.23M
#تزکیه
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 98/02/03
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
j002_98-03-01.mp3
13.66M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه دوم | 1398/03/01
🔻موضوع مباحث:
جایگاه استاد و ویژه گی استاد موفق
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
j005_98-03-09.mp3
15.71M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه پنجم | 1398/03/09
🔻موضوع مباحث:
سنت پرسش و نقد
پیش مطالعه، مباحثه و کتابت
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
j001_98-02-31.mp3
12.79M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه اول | 1398/02/31
🔻موضوع مباحث:
تعریف سنت های کارآمد
سنت تمحض و تمرکز
سنت استفاده مباشر از استاد
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
j004_98-03-09.mp3
17.43M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه چهارم | 1398/03/08
🔻موضوع مباحث:
سنت حفظ و استفاده از استعداد حافظه
وظیفه طلاب در نشر معارف به زبان جامعه
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
j003_98-03-02.mp3
12.9M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه سوم | 1398/03/02
🔻موضوع مباحث:
استفاده از تمامی لحظات عمر
محدود بودن دروان تحصیلی
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
May 11
#راه_و_رسم_طلبگی
💠 «بکوب» و «بخور»
آیتاللهالعظمی آخوند ملاقربانعلی زنجانی (متوفای1328ق) از علمای بزرگ زنجان و در زمره فقهای درجه اول شیعه است که در قضایای مشروطه نقش تأثیرگذاری داشت. وی دارای حافظه عجیبی بود و نزدیک به پنجاه سال در زنجان و اطراف آن مرجع تقلید، و زاهد و بیاعتنا به مال دنیا و در این جهات از نوادر دوران بود.
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره ایشان: 🔻
📝 مرحوم حاج آقا رضا زنجانی، درباره ایشان میگفت:
آخوند ملاقربانعلی هم «بکوب» بود و هم «بخور»، یعنی هم اهل مبارزه و قیام و اقدام بود و هم از اینکه آماج حملات سهمگین واقع شود، بیمی نداشت و هیچگاه عجز و ضعف از خود نشان نمیداد. آخوند اصولاً اهل اینکه در مشکلات و سختیها دست التجا به سوی این و آن دراز کند یا واسطهای برانگیزد، نبود. وی با قدرت و صلابت اقدام میکرد و با پایداری و استقامت نیز کار را به انجام میرساند.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
سه ویژگی مهم در آخوند ملاقربانعلی بود:
یکی زهد (ویژگی مهمی که برای مردم قابل فهم است)، دیگری علمیت فوقالعاده، و سوم شجاعت کمنظیر (به گونهای که ترس برای وی مفهوم نداشت).
کسروی که حامی سرسخت مشروطه بود و پیوسته در کتابهایش مخالفین مشروطه بهویژه علما را میکوبید، درباره آخوند ملّاقربانعلی گفته است که وقتی مشروطهچیها غلبه کردند، آخوند ملّاقربانعلی که مخالف آنها بود به آنها گفت که شما چه کسی را تهدید میکنید؟ من که عمرم رو به تمام است. تمام مایَملک من هم همین عصا و لباس است و چیز دیگری هم ندارم که برای حفظ آن خائف باشم. من از چه چیزتان ترس دارم که شما مرا تهدید میکنید؟
📚 جرعهای از دریا، ج۳، ص۳۶۳
@shobeiryzanjani
@Hoseinmehrali
#درایه
💠تعداد راویان در خبر متواتر
✳️برای تحقق تواتر عدد معینی وجود ندارد. شرایط خبر، تعداد لازم راوی برای حصول یقین را تعیین میکند. اگر محتوای یک خبر با درک عادی مردم سازگار نیست، برای حصول علم، به مخبران بیشتری نیاز است و در مقابل اگر داعی و انگیزه کذب در خبر وجود نداشته باشد و یا کم باشد، با عدد کمتری علم حاصل میشود. در کتابهای درایی اعدادی چون ده، بیست، بیست و پنج، چهل، هفتاد و سیصد و سیزده برای تعداد راویان خبر متواتر در هر طبقه ذکر شده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.
✨به گفته شیخ طوسی عدد کمتر از پنج نفر هیچ گاه علم آور نیست(تدوین السنة الشریفة، ص 272). قابل ذکر است که از این کلام نمیتوان استفاده کرد که ایشان تعداد پنج راوی را برای ایجاد علم کافی میداند.
🔅تقریرات درس #درایه آیتالله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵
▪️پژوهشی در علم درایة الحدیث، سید علیرضا صدر حسینی، ص :۹
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali