پژوهش های اصولی
#فقه #غناء ۶ #حکم_شناسی #بررسی_روایات #طائفه ۱ #روایت_عبدالاعلی 🖋 روایت۴: روایت عبدالاعلی: بخش نخس
#فقه
#غناء ۷
#حکم_شناسی
#بررسی_روایات
#طائفه ۱
#روایت_عبدالاعلی
🖋 روایت چهارم: روایت عبدالاعلی:
بخش پایانی:
🖋 نسبت به علی بن ابي حمزه برخي از بزرگان گفته اند که «علي بن ابي حمزه کذاب متهم» ، اين تعبير کذاب و متهم، با آن توثيق عام ابن قولويه، معارضه مي کند.
نتيجه اين مي شود که علي بن ابي حمزه از نظر رجالي ضعيف است. مرحوم علامه(قده) هم در رجالش تصريح مي کند به اينکه «ضعيف جدا ً».
اما آن چه که معضل را حل می کند آن است که این تعابیر و تضعیف ها، اختصاص به زمانی دارد که او واقفی مذهب شده است، لذا آن رواياتي که علي بن ابي حمزه قبل از واقفي بودنش تحمل و نقل کرده است آن روايات قابل قبول است.
در این باره از آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی) منقول است:
«علی بن ابیحمزه با اینکه جزو ائمهی ضلال است و اصلا وقف را او تأسیس کرده است، ولی ظن متاخم بالعلم است که تا قبل از اینکه مسائل مالی برایش پیش بیاید جزء موثقین و مورد قبول اشخاص بوده و وکیل حضرت و مورد اعتماد عموم بوده است و بعدا مسائل مالی سبب انحرافش شد.
ولی قبل از وقف مورد قبول بوده و علی بن حکم روایات را یا از خود او در موقع استقامتش و یا از کتابش که مسلّم الانتساب بوده و در حال استقامت نوشته بوده است، اخذ کرده است.
🔸لذا به نظر من روایاتی که علی بن ابی حمزه در آنها واقع شده، به ظنّ قوی در ایام استقامت از او اخذ شده است و باید اینها را صحیحه تعبیر کرد و اینکه روایات علی بن ابی حمزه و امثال این اشخاص را موثّقه تعبیر میکنند، صحیح نیست. چون اعتبار روایت را باید بر اساس ایام اخذ حساب کرد که آیا آن وقت منحرف بودهاند یا نه و اگر ثابت شد که بعد از انحرافش اخذ شده است، اگر قائل به وثاقتش شدیم، روایت موثقه میشود.
🔹حاجی نوری میگوید ممکن است بعد از انحراف، از او اخذ کرده باشند و حداقل نسبت به نقل برخی از رواة از او مدعی چنین مطلبی است.
ولی برای ما این مطلب ثابت نیست و به احتمال بسیار قوی همه اینها قبل از انحراف، از او اخذ کردهاند؛ چون فاصلهی بین واقفیه و امامیه به قدری شدید بوده است که امکان نداشته است که امامیه پیش چنین افرادی بروند و شاگردی کنند.
🔸نتیجه اینکه اظهر این است که اگر کسی در مقام تعارض، مابین روایت امامی و غیرامامی قول امامی را مقدم بداند، همانطور که شیخ گفته است، روایت علی بن ابی حمزه جزء روایتهای امامی محسوب میشود، چون زمان اخذ حدیث از او را باید حساب کرد.
🔹دلیل وثاقت علی بن حمزه نیز وکالت مالی از جانب حضرت نیست. آن وکالت مربوط به امین بودن از جهت مالی است و وثاقت در احادیث و امثال آن برای وکیل لازم نیست؛ بلکه کافی است که راجع به مسائل مالی مورد اطمینان باشد. دلیل توثیق او این است که شیعه او را قبول کرده بوده و خیلی مورد اعتبار بوده است. اینکه عده کثیری او راقبول کردند نشانه وثاقت اوست.
او با مسئله وقف خطر عظیمی ایجاد کرد و چنین خطر عظیمی را یک آدم معمولی متعارف دروغگو که مردم به وثاقت نمیشناسند احداث نمیکند؛ بزنطی و امثال او، همگی جزء واقفیة شدند و حضرت رضا بعدا آنها را قانع کرد و عدهای که واقفیه شده بودند برگشتند.»
🔅 نتیجه نهایی آن است روایات او صحیحه است.
عبدالاعلی بن اعین برادر زراره است و هر دو از ثقات اند.
🔅 نتیجه نهایی: سند معتبر است.
🔹 بررسی دلالی:
متن این روایت عبارت است از:
عن قول الله عزّوجلّ « فاجتنبوا الرجس من الاوثان و اجتنبوا قول الزور»، قال: «الرجس من الاوثان» الشطرنج، و «قول الزور» الغناء.
اینجا نیز عین همان تعبیری که در روایات قبلی بود، هست؛ در نتیجه دلالت آن تمام است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Ostad Amini nejad 32.mp3
20.45M
#تزکیه
🔰 فایل ۳۲ از مباحث اخلاقی جناب استاد امینی نژاد
🔹️ مجموعه ای از سفارشات نبوی (صلی الله علیه و آله) به امیرالمومنین علی (علیه السلام)
#بیانات_اخلاقی
#سفارشات_نبوی
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
#تزکیه
🔆 امام صادق (علیه السلام):
هیچ عملی در [شب و] روز جمعه برتر و با فضیلتتر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نمیباشد. (وسائل الشیعۀج۷: ۳۸۱)
✅ تا می توانیم در هر حالتی که هستیم (نشسته، سواره، پیاده و...) فرصت فرستادن صلوات، البته با توجه و آرامش قلبی را از دست ندهیم.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تزکیه
یادمون بمونه که گاهی نمیتوان با یه عذرخواهی، تمام خسارتهایی را که به وجود آوردهایم رو جبران کنیم!
🌼🌸🌼🌸🌼
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
AUD-20200331-WA0070.opus
1.02M
🔺در پی تحرکات جدید آمریکایی ها در عراق و گمانه زنی ها و تحلیل های مختلف ، پیشنهاد می شود حتماً این تحلیل کوتاه را گوش کنید :
🔹سخنان بسیار جالب و دلگرم کننده سید حمید حسینی از مسئولین حشدالشعبی عراق و رئیس اتحادیه رادیو و تلوزیون عراق
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
#تزکیه
✅ اهمیت ماه شعبان
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
✅ مرحوم آیت الله مجتهدی(رضوان الله تعالی علیه):
یک روز در ایام تحصیل در نجف اشرف، پس از اقامه نماز پشت سر آیت الله مدنی، دیدم که ایشان شدیدا دارند گریه میکنند و شانههایشان از شدت گریه تکان میخورد...
رفتم پیش آیت الله مدنی و گفتم: ببخشید، اتفاقی افتاده که این طور شما به گریه افتادهاید؟
ایشان فرمودند: یک لحظه، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم که به پشت سر من اشاره نموده و فرمودند: آقای مدنی! نگاه کن! شیعیانِ من بعد از نماز، سریع میروند دنبال کار خودشان و هیچکدام برای فرج من دعا نمیکنند. انگار نه انگار که امام زمانشان غایب است!
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
✅ حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه): خدا می داند تعداد دعا ها چقدر باید باشد تا مصلحت ظهور فراهم آید.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#تزکیه
✅ حتی نماز شب هم اگر برای هوای نفس باشد، انسان را عقب می اندازد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#بصیرت
✅ فرازی از وصیت نامه شهید #سلیمانی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#فقه #غناء ۷ #حکم_شناسی #بررسی_روایات #طائفه ۱ #روایت_عبدالاعلی 🖋 روایت چهارم: روایت عبدالاعلی: بخ
#فقه
#غناء ۸
#حکم_شناسی
#بررسی_روایات
#طائفه ۱
#صحیحه_حماد
✅ روایت پنجم: صحیحه حماد.
این روایت، در معانی الاخبار نقل شده است.
🔹بررسی سندی:
سند این روایت، عبارت است از:
حدثنا ابی عن سعد بن عبدالله، عن احمد بن محمد بن عیسی، عن محمد بن یحیی الخزّاز، عن حمّاد بن عثمان، عن ابی عبدالله.
سعد بن عبدالله، که از معاریف است و ثقۀ عالیمقام است. احمد بن محمد بن عیسی و محمد بن یحیی الخزّاز نیز، هر دو از ثقات اند.
حمّاد بن عثمان از راویانی است که تمامی دانشمندان رجالی از قدما تا متاخرین، همگی در وثاقت و جلالت او اتفاق نظر دارند و کشی او را در زمره شش راوی فقیه از اصحاب امام صادق علیهالسلام شمرده است که امامیه بر صحت، تصدیق روایات و اعتراف به فقاهت آنها اجماع و اتفاقنظر دارند.
این عده، دانشمندترین افراد در طبقه جوانتر شاگردان امام صادق علیهالسلام بودهاند و با دو گروه شش نفره دیگر، مجموعا به عنوان اصحاب اجماع شناخته میشوند. در رابطه با «اصحاب اجماع»، در آینده در موضعی که تعیین کننده است، به تفصیل خواهیم پرداخت.
این روایت، روایت صحیحه است، یعنی همۀ رجال آن توثیق شدهاند و امامی هستند.
🔹 بررسی دلالی:
متن این روایت عبارت است از:
قال: سألته عن قول الزور، قال: منه قول الرجل للّذی یغنّی، احسنت.
ترجمه: از امام صادق علیه السلام درباره «قول زور» (که در آیه شریفه امر به دوری و اجتناب از آن شده است) سوال کردم. حضرت علیه السلام فرمودند: یکی از جمله غنا این است که به کسی که مشغول آوازه خوانی غنایی است، بگویی «احسنت».
دلالت این روایت، قوی تر و بالاتر از احادیث قبلی است، زیرا می فرماید کسی که مشغول غناء و آوازهخوانی غنایی است، اگر کسی به او بگوید احسنت، آفرین، فرمودند: این، قولِ الزور است. از جملۀ غناء این است.
یعنی نه تنها خود آوازه خوانی غنایی حرام است، بلکه بالاتر؛ تشویق کردن و احسنت و آفرین گفتن به آن نیز حرام است.
گویا شدت حرمت غنا آن قدر زیاد است که تشویق آن نیز حرام است.
خلاصه این که هم سند این روایت و هم دلالت این روایت خیلی خوب و متقن است.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#نکات
✅خاطره شهید حاج قاسم #سلیمانی در توصیه رهبر معظم انقلاب که باعث پیروزی در جنگ 33 روزه شد
💠برای رفع بلای #کرونا با عمل به توصیه رهبرمعظم انقلاب در خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه با جدیت و اضطرار عمل کنیم
🔸 جنگ ۳۳ روزه حزبالله لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۸۵ و پیروزی قاطع حزبالله از جهات مختلفی قابل تأمل و بررسی است یک جهت مهم، تحلیل جنگ از بُعد مسائل معنوی است.
🔹 سرلشکر حاج قاسم سلیمانی از نقش معنویت در پیروزی حزبالله حکایت جالبی را نقل میکند.
🔸 هنگامی که در تجهیزات جنگی و مسائل نظامی غلبهی ظاهری با رژیم صهیونیستی بود و ظاهراً هیچ امیدی به شکست دشمن نبود، در ملاقاتی با فرمانده کل قوا، این مسئله مطرح میشود، اما ایشان با اطمینان میگویند در جنگ پیروز میشوید و برای این منظور دستور معنویای ارائه میکنند تا بهوسیله آن دل مجاهدان مستحکم شود و زمینه دریافت کمک خداوند را فراهم آورد
🔻شهید سرلشکر سلیمانی درباره این ملاقات میگوید:
🔸حضرت آیتالله خامنهای فرمودند «به اینها [رزمندگان] بگویید دعای جوشن صغیر بخوانند.»....بعد آقا توضیحی هم دادند که یعنی ما تصور دیگری نکنیم در این موضوع که این دعای جوشن صغیر حالا مثلاً چیست؛ مثل بعضیها که میگویند این چهار تا قل هوالله را بخوان یا مثلاً این حمد را بخوان و موضوع حل است. آقا فرمودند:«این دعای جوشن صغیر حالت یک انسان مضطر است؛ انسانی که در یک اضطرار شدید است و میخواهد با خدا حرف بزند.»
🔹مسئلهی دعای جوشن صغیر رایج شد؛ چون این دعا مفاهیم خیلی ارزندهی عرفانی و معنوی و عبودی دارد و شاید بتوان گفت جزو بهترین دعاهای مفاتیح است.
🔸انتشار این دعا وسعت پیدا کرد و تلویزیون المنار بهشکل مرتب آن را با یک صوت زیبا و حزین پخش میکرد.
🔹حتی در بین مسیحیان هم این دعا را میخواندند. چون دعا، دعای الهی است، عرفانی است و متعلق به یک طایفه نیست. یعنی هر کسی که عبودیت و تعبد داشته باشد، به قدرت الهی و به خداوند سبحان اعتقاد داشته باشد، این دعا در او اثر میگذارد؛
🔸 لذا این پیام خیلی مؤثر بود و شروعی شد برای یک تحرک دیگر و میتوان گفت که خون تازهای در وجود حزبالله دمید تا حزبالله با یک امید بیشتری و اعتمادبهنفس بیشتری وارد معرکه با دشمن شد.
ــــــــــــــ
✅ بیایید همه ماهم با جدیت به توصیه رهبرمعظم انقلاب را عمل کنیم و هر روز دعای هفتم صحیفه سجادیه با توجه به معنی و حالت تضرع و اضطرار بخوانیم و به همه دوستانمان بفرستیم:
متن و صوت دعا:
http://farsi.khamenei.ir/others-report?id=45072
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=45086
🆔 @ArbaeenIR
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945