🔰بخشیهایی از متنِ «انتخابات پیش رو و خیزش مردمی بر ضد نخبگان ناکارآمد» (۱)
🔸 یکی از فرازهای دعای ندبه «أَیْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا» است. «کسی که گسستگی بین صلاح الهی و رضایت مردمی را پیوند میدهد، کجاست؟». گویا گسستگی تاریخی بین «رضایت عمومی» و «صلاح و مصلحت الهی برای مردم» وجود دارد که تاریخ منتظر پیوند آن است و حضرت ولیعصر(عج) میخواهند این گسستگی را پیوند دهند و منتظر آمادگی محببین خود برای حل و رفع این گسست هستند.
🔹در دعای معروف «اللهم کن لولیک...» نیز میگوییم «حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً»؛ یعنی آن حضرت با حالت «طوع و رغبت» بر زمین حاکم میشود و قرار نیست با حالت جبر و زور و تحکم اتفاق بیفتد که اگر بنا بر این بود، طولانیشدن غیبت ضرورتی نداشت. اساساً برنامه خدای متعال این است که مشیتِ او با خواست مردم ترکیب شود و اراده و آرمانهای الهی با همراهی، محبت، میل و رضایت خودشان رقم بخورد.
🔸لذا این یک گسستگی تاریخی است که اگر ما آمادگی برای رفع آن پیدا نکرده و زمینهسازی برای رفع این گسست نکنیم، ظهور حضرت(عج) به تأخیر خواهد افتاد.
🔹مردم صدر اسلام، ائمه الهی را آن هم با وجود اخلاقهای کریمانه و رفتارهای معجزگون دوست نداشته و نسبت به آنها رضا و محبت نداشتند. حتی با مجاهدتهای عجیب و غریب ائمه معصومین(ع)، وقتی رضایت و محبت نسبت به این ذوات مقدس پیدا کردند، حد این رضایت عمومی به صلاح الهی، فقط در قلب خودشان بود و قدرت تشکیل یک جامعهی محب حول حوائج ائمه اطهار (ع) نداشتند.
🔸تا اینکه به تدریج و بعد از دههها و قرنها با تلاش فقهای شیعه، سعی شد محبت نسبت به دین و رضایت نسبت به آرمانهای دینی در عرصه جامعه نیز آورده شود.
به طور نمونه در دوران مشروطه فقهای عظیم شأن تلاش کردند تا با تکیه بر دین و انگیزههای دینی مردم، استبداد را مقید کنند و حکومت جائر را به احکام اسلام مشروط کنند که البته موفق نشدند. در نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز تلاش کردند تا جلوی تسلط اجانب و کفار و منافقین بر منابع مسلمین را بگیرند که علیرغم دستیابی به پیروزیهایی، سرکوب شدند.
🔹اما حضرت امام خمینی(ره) با همراهی عملی مردم ایران و تشکیل جمهوری اسلامی توانست تألیف پایداری بین گسستگی «صلاح و رضا» را رقم بزند. جمهوری اسلامی به این معنا، ثروت بزرگی در راه آمادگی برای ظهور است؛ زیرا مأموریت حضرت ولیعصر(عج) رفع این گسستگی تاریخی در «سطح جهانی» است و اولین بار و به صورت پایدار، رفع این گسستگی در «سطح کشور ایران» ایجاد شده است.
🔸بر این اساس «انتخابات» نیز مظهر این رضایت عمومی و ابراز نظر مردمی و خواست، میل و توجه مردم است که باید با صلاح و مصلحت الهی تألیف و ترکیب شود. لذا کسی که واقعاً توجه به حوائج حضرت ولیعصر(عج) دارد، نمیتواند به جمهوری اسلامی و انتخابات بیتوجه باشد. زیرا انتخابات در جمهوری اسلامی، مظهر پیوند گسستگی بین «صلاح الهی» و «رضایت عمومی» است و اراده الهی و اراده مردمی در آن پیوند میخورد.
✔️دریافت فایل کامل این محتوای پیشنهادی در موضوع انتخابات 🔽
https://eitaa.com/HossiniehAndisheh/953
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشیهایی از متنِ «انتخابات پیش رو و خیزش مردمی بر ضد نخبگان ناکارآمد» (۲)
🔹مأموریت حضرت ولیعصر (عج) برای از بین بردن گسست بین «صلاح الهی» و «رضایت عمومی»، یکشبه انجام نخواهد شد؛ بلکه قبل از ظهور باید آمادگی نسبت به این مساله ایجاد شود و صرف ابراز محبت قلبی، مظهر ترکیب «رضا و صلاح» نیست بلکه «رضا و صلاحِ» عملی باید خود را در جامعه نشان دهد تا حضرت(عج) هم با تکیه به چنین جامعهای، در سطح حاکمیت جهانی «صلاح و رضا» را ترکیب کنند.
🔸 انتخابات در جمهوری اسلامی، مظهر پیوند گسستگی بین «صلاح الهی» و «رضایت عمومی» است و اراده الهی و اراده مردمی در آن پیوند میخورد. به نظر میرسد بر اساس همین تحلیل است که هم در سال ۱۳۷۶ که بعضی عناصر موسوم به جناح راست میخواستند انتخابات را ابطال کنند و هم در سال ۱۳۸۸ که بعضی موسوم به جناح چپ میخواستند انتخابات را ابطال کنند و آن فتنه بزرگ و خطرناک را رقم بزنند، مقام معظم رهبری در مقابل هر دو جریان ایستادند و انتخابات و رأی مردم را به عنوان مظهر ترکیب اراده الهی و مردم حفظ کردند.
🔹ممکن است کسانی بگویند: «ما قبول داریم با تشکیل جمهوری اسلامی، تا حدودی بین صلاح الهی و رضای مردم ترکیب شده است اما در سالهای اخیر با عملکردی که در عرصه اداره کشور و خصوصاً موضوعات معیشتی و اقتصادی و تحقق عدالت داشته، به رضایت مردمی ضربه زده و نتوانسته است رضایت مردمی را با صلاح عمومی ترکیب کند، لذا حضور در انتخابات فایدهای برای رفع این گسستگی ندارد.»
🔸یا ممکن است گفته شود: «همه انواع و اقسام جناحها در دولتها و مجلسهای مختلف آمدند و در رفع مشکلات اقتصادی معیشتی شکست خوردند. در بین کاندیداهای «مطرح و معروف» کسی وجود ندارد که ما بتوانیم او را مظهرِ رضایت خود دانسته و اعتراضمان را هم نشان دهیم. لذا ما میخواهیم با «رأی ندادن» اعتراض خود را نشان دهیم و بگوییم رضایت ما به چیز دیگری غیر از این مسئولین، خواص و طبقهای است که امور را مدیریت میکنند.»
🔹در پاسخ باید گفت: تاثر اعتراض سلبی، اگر خطرناک نباشد، بسیار محدود است، چرا که اولا سلب، بیانگر طرح جایگزین نیست و بدون طرح جایگزین، ناکارآمدی موجود ادامه پیدا میکند. در ثانی، دشمن از فقدان طرح جایگزین ما، به نفع خود و طرح جایگزینی که دارد، نهایت بهرهبرداری را میکند، لذا اعتراض ایجابی، اثر بسیار بیشتری دارد.
🔶 پیشنهاد ما برای اعتراض ایجابی و موثر این است: «میتوان انتخابات را مظهر اعتراض قرار داد اما نه با رأی ندادن؛ بلکه به کسانی رای بدهیم که بیشترین فاصله را از لیستها، جناحها، رسانههای معروف و تبلیغات پرتکرار و پر قیمت و پر زرق و برق دارند. عناصری را انتخاب کنیم که بیشترین فاصله را از تحلیلها و راهکارهای متداول برای حل مشکلات دارند. چون این تحلیلها و راهحلهای متداول، مشکلات مردم را حل نکرده است.»
🔹ممکن است بگویید: «این نوع رأی چه فایدهای دارد؟». فایده این کار: در انتخابات، هر نماینده باید حداقل ۲۰ درصد آراء صحیح را کسب کند و اگر با این پیشنهاد، آراء مردم بین افراد «اصلح اما ناشناسی» پخش شود که فاصله زیادی با مسئولین، جناحها، رسانهها و تحلیلهای متداول دارند، لیستهای معروف و نخبگان مشهور فعلی، کمتر از بیست درصد رأی میآورند و تعداد زیادی از حوزههای انتخابیه به دلیل عدم کسب بیست درصد آراء توسط نفر اولی که معروف است، به «مرحله دوم» کشیده میشود.
🔸در این صورت، هم عملاً نهضتی عمومی در انتخابات به راه میافتد که اعتراض مردم به خواص و نخبگان ناکارآمد را نشان میدهد و هم احتمال بُرد غیرمعروفینی که با معروفین به مرحله دوم میروند، بسیار بیشتر میشود و اثر تنبیهی و اعتراضی بیشتری در مقابل این مسئولین ایجاد میکند.
🔹در این صورت یک «اعتراض منظم و خیزش بدون هرج و مرج» ولی در ساختار و قالب انتخابات، توسط مردم بر علیه نخبگان و خواصی که از آنها ناکارآمدی دیدهاند، شکل میگیرد.
🔸با این کار مهم، هم میتوان «انتخاباتِ جمهوری اسلامی و مشارکت در آن» را (که تنها نمونه تلاش غیرمعصوم برای آمادگی نسبت به مأموریت حضرت ولیعصر(عج) در رفع گسستگی بین صلاح و رضا است) حفظ کرد و هم میتوان اعتراض خود را نشان داد.
✔️دریافت فایل کامل این محتوای پیشنهادی در موضوع انتخابات 🔽
https://eitaa.com/HossiniehAndisheh/953
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال مرحوم آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، پرچمدار انقلاب فرهنگی و بنیانگذار #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد.
🎙مرحوم علامه حسینی الهاشمی: «مهمترين هنر فلسفه شدن (چگونگی)، هنر سازندگی آن میباشد كه غير از هنر تخريب آن است. اين فلسفه بيم و اميد بشر را سازمان میدهد، يعنی گذشته و آينده را تحليل هماهنگ میكند و تغييرات شرايط محيطی را مرتباً تحليل میكند. شخص خودش را در يك جريان رودخانه توفندهای میبيند كه اگر بخواهد حيات داشته باشد بايد در اين رودخانه تقلا كند و يقين به موت كسانی بكند كه در اين رودخانه نيستند. اين معنای علم مبارز شدن، فلسفه شدن است؛ ولی فلسفه شدن حتماً بعد از تخريب سازندگی میكند. در سازندگی حتما بايد روش تحقيق و تحققاش كار بكند؛ اگر روش تحقيق داشته باشيم و «روش تحقق» اصلاً نداشته باشيم قدرت ارتباط برقرار كردن با فرهنگ جامعه نخواهيم داشت».
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰توضیح اجمالی «فلسفه چگونگی اسلامی» ۱
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
🔷«فلسفه چگونگی اسلامی»، هماهنگسازی سه روش را باید تحویل بدهد:
🔹روش استنباط دینی؛ یعنی نباید با دین به صورت استحسان، استصلاح قیاس و امثال ذلك كه حجیت آنها شدیدا مخدوش است و حجت نیست، ارتباط برقرار كرد. نباید كسی خیال كند بوسیله آنها میتواند دین را عرضه كند... «حجیت» تنها راه كارساز است؛ چون اگر دین ترجمه حسّی بشود و با پیشداوری حسی بخواهیم نام دین را روی آن بگذاریم، بدتر از پاسخگوئی به مسایل مستحدثه است؛
🔹هرچند پاسخگوئی به مسایل مستحدثه هم خوب نیست چراكه مربوط به موقع ضعف است نه موقع قدرت.
🔹محدث بودن مسایل، مربوط به «فلسفه چگونگی اسلامی» است؛ یعنی تكامل نظامات بایستی بر اساس اهدافی باشد كه ما انزل اللّه معین میكند؛ نه اینكه تكامل نظامات، بر اساس انگیزشهای حسی مادی به طرف عالم ماده باشد و بعد دین بخواهد آن نظاماتی را كه مبتنی بر دنیاپرستی تأسیس میشود، راه حل برای مشروعیت آن درست كند.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰توضیح اجمالی «فلسفه چگونگی اسلامی» ۲
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
🔸ما یک ربط به دین داریم و یک ربطی هم به كارآمدی و یک نسخه دادن داریم؛ پس سه منطق [نیاز داریم]: ۱. منطق استنباط از دین ۲. منطق روش علوم یا معادلات ۳. منطق اداره یعنی تطبیق به عینیت لازم داریم كه باید [این سه منطق] بر مبنای واحد اسلامی تأسیس بشود.
🔸 چرا واحد اسلامی میگوئیم؟ برای اینكه هماهنگی بین آن سه منطق ضروری است؛ یعنی بهنجاری آنها به صورت اتفاقی انجام نمیگیرد.
🔸بنابراین «فلسفه چگونگی» متعهد است درباره تأسیس، نه تقلید! و تحلیل تنها نیست...
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰توضیح اجمالی «فلسفه چگونگی اسلامی» ۳
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
🔹[تولید فلسفه چگونگی اسلامی در مجموعه ما] نه اقتباس از فلسفه اصالت ماهیت كرده و نه اقتباس از فلسفه اصالت وجود كرده و نه اقتباس از تضاد هگل و حرفهای شاگردانش... و نه اقتباس از فلسفه نسبیت انیشتین كرده است؛ یعنی نه از فلسفههای بیگانه (انفعالی) و نه از فلسفههای خودی (كه این مطلب را نداشتهاند) «فلسفه چگونگی اسلامی» را تأسیس كردهایم.
🔹به پایههای اساسی متدولوژی علوم؛ یعنی روش علوم [دست یافتهایم]؛ یعنی منطق علوم را هم در تكامل اصول [فقه] و هم تكامل الهی روش علوم (یعنی مدلسازی برای تجربه) و هم مدلسازی برای اجرا دست یافتهایم.
🔹ما اصولا سه امر را در كل راه ضروری میدانستیم كه همراه داشته باشیم: ۱. تعلق به هدف؛ ۲. تحمل ابهام؛ به نظرمان نیاید [تحمل ابهام] كار سادهای بوده است... [زیرا] گاهی انسان آدرس جایی را داد، لذا به راحتی مراجعه میكند. گاهی آدرس را ندارد ولكن تعدادی كتاب را میگردد تا آدرس پیدا كند. اما گاهی دنبال تأسیس.
۳. تطرق احتمال [است] و مرتبا آنچه را تأسیس میكند دوباره موضوع بحث مجدد قرار بدهد كه به چه دلیل میتوان به اسلام نسبت داد؟ چگونه میشود كارآمدی داشته باشد؟
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅چالش مبنایی و اصلی برای وضع قوانین در مجلس شواری اسلامی «۱»
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
🔹(یكی از رؤسای مجلس به من گفت: آقای آسید منیر چه كار میكنی؟ گفتم:) جامعه دو ماشین تولید اطلاع دارد:
1️⃣در یكی «مطلقگرایی حسی» اصل است؛ یعنی پیشفرض باید حسی باشد، روش باید حسی باشد، شاخصه كارآمدی نیز باید حسی باشد. از وحی شرط نمیپذیرد؛ حتی وقتی كه به وحی نظر میكند تفسیر حسّی میكند. نظر به ایمان و عقل كه میكند تفسیر حسی میكند. این یک ماشینِ [تولید علم] است. تولید اطلاعات این ماشین [در دانشگاهها] بر اساس این روش است. شخصیتهایی را هم كه تحویل میدهد، كارآمد هستند و قدرت اداره دارند.
2️⃣جامعه یک ماشینی دیگر نیز دارد كه حوزه علمیه است كه منطق آن از «انتزاع» آغاز میكند و به التزامات قلبی [منجر میشود]؛ یعنی معتقد شدن به اینكه این عنوان، موضوعش این است و فعلش حرام میباشد یا واجب. پس به التزامات كلی ختم میشود. [اما] نمیتواند به «عمل و عینیت» دست بزند.
✅[به ایشان گفتم:] بین اینها طبیعتا اختلاف پیدا میشود. شما كه رئیس مجلس هستید گاهی مجبور هستید به نفع این دسته كنار بروید و گاهی به نفع دسته دیگر.
🔹ایشان گفت: «ما این مشكل را از طریق شورای مصلحت حل كردیم».
🔸من گفتم: «این حل سیاسی است و نه حل منطقی. رابطه بین دو دستگاهِ تولید معرفت اگر به صورت منطقی هماهنگ نشود چالش اجتماعیاش به تأخیر میافتد، نه اینكه از بین میرود».
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅چالش مبنایی و اصلی برای وضع قوانین در مجلس شواری اسلامی «۲»
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
(*من تبسم كردم و [به رئیس مجلس] گفتم: «این حل سیاسی است و نه حل منطقی...». * ایشان متوجه شد كه من چه میگویم. گفت: «اول صبح، اوقات مرا تلخ كردی». *گفتم: «شما سؤال كردید كه چه كار میكنید من هم این مقدمه را برای این ذیالمقدمه گفتم كه من دارم درباره «رابطه اعتقاد و عمل» كار میكنم كه اعتقاد به خدا و دین چگونه میتواند اداره عینیت و عمل را به صورت تكاملی بدست بگیرد». شاید ایشان در آن زمان احتمال نمیداد كه ما موفق شویم چون این را یك كار خیلی بزرگ میدانست.)
🔶پس [فلسفه چگونگی اسلامی] ضرورت دارد و اگر آن را نداشته باشیم چالش بین «ارزشها و كارآمدی» هر روز بیشتر میشود. این هماهنگی (بین ارزشها و کارآمدی) ابزار میخواهد، بدون ابزار نمیشود و ابزارش هم نباید سیاسی باشد. با «ائتلاف سیاسی»، هماهنگی مبنایی واقع نمیشود. قبلا عرض كردم كه نوع علوم تجربی مثل تجارب مفرده نیست...
✅ به جرأت در محضر شما عرض میكنم... [ما توانستیم] «فلسفه چگونگی اسلامی» را تأسیس کنیم..
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰ماجرای یک «تنوین»🔰
ــ چته؟ چرا آروم نمیگیری؟
◀️ گیرِ یه «تنوین»م.
ــ چی؟
◀️ اون فراز مناجات شعبانیه که میگه: ما اظنّک تردّنی فی «حاجهٍ» قد افنیت عمری فی طلبها منک
ــ خب یعنی «گمون نمیکنم که جواب رد بهم بدی دربارهی حاجتی که عمرم رو صرف کردم برای خواستنش از تو». مشکلت چیه؟
◀️ بعضی موقعا تنوین، به معنای «وحدت»ه. یعنی «یه حاجت» دارم که عمرم رو براش صرف کردم و بخاطر همین بعیده که تو مستجابش نکنی.
ــ مگه میشه که آدم فقط یه حاجت داشته باشه؟! یعنی کل عمرش رو فدای یه حاجت بکنه؟!
◀️ همین دیگه! آدم که پر از حاجت و نیازه. اما باید بتونه به حاجاتش «نظام» بده و همه رو بر محور یه حاجت، هماهنگ بکنه و بر اساس اون حاجت اصلی، بقیه حاجتهاش رو حذف و اضافه یا کم و زیاد بکنه. اونوقته که میتونی بگی: «ما اظنّک تردّنی» اونوقته که دیگه دست رد به سینهت نمیزنه...
ــ وایسا ببینم چی گفتی؟
◀️ گفتم که؛ گیر یه تنوینم...
❤️به یاد شهید یک و بیست دقیقهی همهی شبهای جمعه که لفاظیهای امثال من را در عمل به رخمان کشید و با چند دهه آرزوی شهادت در راه دفاع از خداپرستی در مقابل جاهلیت مدرن، تمام کارهایش و همه حاجتهایش را بر همین اساس حذف و اضافه کرد تا خدا قاعده «ما اظنک تردنی» را به زیباترین شکل در حقش جاری کند و بزرگترین شهادت قرن را برایش رقم بزند. تقدیم به سپهسالار ولایت فقیه؛ حاج قاسم عزیز که در وصیتنامهاش همین فراز مناجات شعبانیه را به زبان شیرین خودش ترجمه کرد:
«عزیز من! جسم من در حال علیل شدن است. چگونه ممکن است کسی که چهل سال بر درت ایستاده است را نپذیری؟ ... عزیزم! من از بی قراری و رسواییِ جاماندگی، سر به بیابانها گذاردهام؛ من به امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان میروم. کریم، حبیب، به کَرَمت دل بستهام، تو خود میدانی دوستت دارم. خوب میدانی جز تو را نمیخواهم. مرا به خودت متصل کن.»
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔅در حول و حوشِ «محلّ»
یا
🔅توضیحاتی درباره «عطر گریبان محمّد»
🔸همه چیز برایم از پایانِ «صلوات شعبانیه»، آغاز شد. همانجایی که از خدا میخواستم من را پیرو پیامبرش حساب کند تا در روز قیامت از گناهانم بگذرد و مرا در جایگاه و «محلّ خوبان» قرار دهد: «انزلتنی دار القرار و محلّ الاخیار».
🔹کمی بعد وقتی روز سوم رسید و قرار شد در ماه پیامبر، به سراغ عزیزترینش یعنی حسینش برویم و دعای منقول از وکیل امام عسکری را بخوانیم، باز هم این «محلّ» بود که دلربایی میکرد: خدایا بر محمد و خاندانش درود فرست و... ما را همراه با او در خانه کرامت و محلّ و جایگاه ابدی جای بده: «بوّئنا معه دار الکرامه و محلّ الاقامه».
🔸خب جا و محلّی ابدی در معیت پیامبر که خودش اصل و فرع و معدن و منتهای خیر بود و خوبان و اخیار را رهبری میکرد و «محلّ الاقامه» را به «محلّ الاخیار» پیوند میزد، شوقانگیزتر از آن بود که فراموشش کنم؛ حتی وقتی به آستانِ «مناجات شعبانیه» رسیدم...
🔹وقتی به آستانِ «مناجات شعبانیه» رسیدم و در میانههای آن کلمات کامل، در دام دلبریهای «و همّتی فی روح نجاح اسمائک» افتادم که میخواست همّ و همّتم را در «نسیم پیروزی نامهایش» قرار دهد ــ و پیروزی نامهای خدا هم که به حکم «نحن الاسماء الحسنی»، چیزی جز «برتری فرستادگانش» نبود ــ دوباره «محلّ» را دیدم که ما را به خودش دعوت میکرد: و همّتی فی روح نجاح اسمائک و «محلّ قدسک»... همّتم را در برتری فرستادگانت و جایگاه و محلّ قدس و پاکیت قرار بده.
🔺خدای نامحدود و قدّوس که با محلّ توصیف نمیشود و جا و مکان با قدسیّتش نمیسازد؛ مگر اینکه همان فرستادگانش را به مظهری برای اسم قدّوس و نشانهای برای پاکی خودش تبدیل کند و همّت ما را در پیروزیشان و تقرب به آنها بخواهد.
🔹با همین فکرها بود که داشتم جرأت میکردم «محلّ الاخیار» و «محلّ الاقامه» و «محلّ قدسک» را یکی بدانم و در «شهر نبیّک و سیّد رسلک»، همهشان را به «خانهی بهشتی نبیّ یا آغوش پیامبر» تفسیر کنم که گویا جملهی بعدی جسارتم را تشویق کرد: بک علیک الا الحقتنی بـِ «محلّ» اهل طاعتک و المثوی الصالح من مرضاتک... خواستهای که انگار از بس بلند بود، در کلمه نمیگنجید و بخاطر همین، متعلّقِ «بک» و «علیک» و مستثنی منهِ «الا» را حذف کرده بود و مترجمین را به زمین گرم کوبیده بود. ولی باز پیوستن و الحاق به «محلّ اهل طاعت» را میخواست و آدم را به یاد «السابق الی طاعت رب العالمین» و بقیه اوصاف نبیّ میانداخت؛ همان جایی را میخواست که به آن «آغوش بهشتی پیامبر» یا «عطر گریبان محمّد» میگویند.
🔸شعبان از دعا و صلواتش تا مناجاتش میخواهد ما را به آغوش پیامبر بیندازد. همان کاری که «شاخههای درخت طوبی» هم مشغولش هستند که ریشهشان طبق روایات در خانهی بهشتیِ نبیّ است اما در ماه شعبان، تا زمین پایین میآیند تا ما را به بالاها ببرند و به همخانهی پیامبر تبدیل کنند. معلوم است دیگر؛ کسی که در آغوش پیامبر و از خانهی او به سمت «ضیافتالله» راه بیفتد و از آنجا وارد ماه رمضان شود، با کسی وارد شده که سفره فقط برای او پهن شده و مهمانی فقط به افتخار او به راه افتاده و تمام بهجت و لذت و ذخر و شرافت و کرم و مزیدی که در خلقت قابلتصور است، به سینهی پرمهر او میبارد.
❤️یا رسولالله! ما پیامبرندیدههای غیبتزده که از عطر گل محمّدیِ گریبان شما و فرزندِ همنام شما محرومیم، باید کدام «محلّ» را در آغوش بگیریم؟! جز دستانی که با سر دست گرفتن اسلام ناب محمّدی، عطر گل محمّدی را در جهان پخش کردهاند؟! جز سینهها و قلبهایی که همّ و غم و همّتی جز پیروزی شما ندارند تا به محل قدس شما برسند؟! جز...:🔽🔽
«شبی در اوائل سال ۶۷ بود که ساعت ۱۱ به خواب رفتند چون آن حالت آرامش و پایین بودن ریتم قلبشان نشان مىداد. در همان لحظه یک موشک به حوالى جماران خورد و صداى بسیار مهیبى داشت. در همان لحظه چشمهایمان به مونیتور بود که ببینیم حضرت امام چه وضعى دارند، ولى براى من تعجبآور بود که ایشان [ریتم قلبشان بالا نرفت و] نمیترسید. اما در بهمن ۶۷، ایشان چند شبى بود خواب نداشتند. بسیار بیقرار بودند و تعداد ریتم قلبشان بالا بود. برای ما سؤال پیش آمده بود که مشکل چیست؟ بعد از اینکه ایشان فتواى اعدام سلمان رشدى را اعلان کردند تازه ما فهمیدیم که ایشان حدود یک هفته، واقعا اذیت می شدند..»
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• طبخ غذا توسط ایران در غزه
خبرنگار اسرائیلی: بر اساس اسناد منتشر شده در چند روز اخیر ایران در شمال و جنوب غزه مراکزی ایجاد کرده که اقدام به طبخ غذا و کمک به مردم غزه میکند، شما میتوانید پرچم ایران را در این خانه ها ببینید، این اتفاق درحالتی می افتد که رییس هلال احمر ایران میگوید تا کنون ده هزار تن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از ایران به نوار غزه منتقل شده است.
https://www.jahannews.com/news/872860
• «وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ» یعنی روزی من فرما مواسات با آنکه رزقت را بر او تنگ گرفتی، به مدد آنچه از فضلت بر من وسعت دادی(صلوات شعبانیه)
در همین ارتباط هموطنان میتوانند کمکهای نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب 99999 و شماره کارت 6037997544999999 نزد بانک ملی و یا به شماره حساب 4101034741999998 و شماره کارت 6367957078758336 نزد بانک مرکزی و یا از طریق شمارهگیری کد دستوری #5*112* واریز کنند.
#جنگ_گرسنگی
#غزه
#ایران_اسلامی
☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تکامل علم اصول
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۱۳۷۹):
🔹بحمدالله تبارک و تعالی ما در قسمت [علم] اصول، [بحث] فلسفه اصول را تمام کردیم، [بحث] فلسفه حجیت را تمام کردیم الان وارد تطبیق [این مباحث] به کتاب کفایه شدیم...
🔹[این تطبیق] در دو سطح انجام میشود:
1️⃣ابتدائا (قبل از نقد و بررسی بر مبنای فلسفهی منطق خودمان) براساس «منطق صوری»، ضعف علم اصول موجود را نشان میدهیم... یعنی نیاز به تکاملداشتن [علم اصول موجود] را بر حسب منطق تجریدی (منطق موجود) [اثبات میکنیم]...
به عبارت دیگر، علاوه بر [نقد و بررسی علم اصول موجود براساس] منطق خودمان (یعنی منطق «شدن» یا منطق نظام ولایت در استنباط)، نشان میدهیم براساس منطق موجود در حوزههای علمیه (منطق انتزاعی)، علم اصول موجود چه نقصهایی دارد برای انجام چنین کاری...
2️⃣ [در مرحله دوم] اثبات میکنیم تکاملِ [علم اصول] با منطق صوری بدست نمیآید.
✔️سپس... با منطق اصول استنباط احکام حکومتی، یک به یک [تمام قواعد اصول احکام حکومتی] را تا آخر تأسیس میکنیم و در نهایت این [علم اصول احکام حکومتی] را در استنباط از وحی بکار میگیریم...
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔰تکامل علم اصول 🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۱۳۷۹): 🔹بحمدالله تبارک و تعالی
📣 اطلاعیه
🔰در راستای «تطبیق» پژوهشهای مرحوم علامه آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی پیرامون «علم اصول احکام حکومتی»، کتاب «مباحثی پیرامون تکامل علم اصول» (جلد اول: مقدمات سیزدهگانه)، به صورت محدود به چاپ رسید.
✔️علاقهمندان برای تهیه این کتاب به آیدی ذیل پیام ارسال کنند◀️ @azn1360
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #حسینیه_اندیشه تسلیت باد.
🔹مرحوم استاد صدوق: «حسینیه اندیشه» یعنی کسانی که وقف هستند برای اینکه پرچم عاشورا را در افق یک نظام و یک تمدن زنده نگه دارند...
☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه
🕌 از شاگردان و ارادتمندان آن استاد فرزانه دعوت میشود جهت قرائت قرآن و فاتحه، امروز ساعت۱۷ بر سر مزار آن مرحوم (حرم مطهر حضرت معصومه (ع)، صحن بزرگ، حجره ۲۴، در جوار مقبره شهید مفتح) تشریف بیاورند
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، اندیشمند انقلاب فرهنگی و مؤسس «حسینیه اندیشه» تسلیت باد.
☑️لینک زندگینامه فعالیتهای انقلابی و علمی آن مرحوم
☑️لینک آثار علمی و پژوهشی آن مرحوم (همراه با دانلود فایل آثار)
☑️لینک معرفی اجمالی مرکز پژوهشی «حسینیه اندیشه»
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس
🔰بزرگترین وهن امروز اسلام: «روحانیت و اسلام توانایی اداره کشور را ندارد»
◾️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
🔹احترام بزرگان همواره باید محفوظ باشد اما برای دفاع از اسلام و انجام وظیفه نباید دچار شخصیتزدگی شد بلکه باید افکار و عناصر و نهادها را براساس میزان کارآمدی آنها در خدمت به نایب عام حضرتولیعصر (عج) و رفع حوایج او ارزیابی کرد و یاری به رهبری را محور همکاری نخبگان حوزوی و دانشگاهی قرار داد و از وهن به روحانیت و دین جلوگیری نمود.
🔸زیرا امروزه ادعا میشود که اسلامی که توسط فقهای عظام شیعه به دست ما رسیده توانایی اداره کشور را ندارد. این وهن بزرگ تنها در ابتدا به روحانیت و مرجعیت و رهبری محدود میشود اما در ادامه، وجود مقدس نبیاکرم و حضرات معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین را هدف قرار خواهد داد و در جسارتی بزرگ، اصل تشریع را به ۱۴۰۰ سال پیش منحصر خواهد کرد و از ناکارآمدی آن برای راهبری بشریتِ امروز دم خواهد زد.
🔹در مقابل این وهن نباید دچار علمزدگی، عقلگرایی یا عملزدگی شد و تحقیقات و پژوهشهای عمیق در این زمینه را که نیازمند سالها دقت و بررسی هستند، در طی مدتی کوتاه به پایان رساند و ادعای حل مشکلات نظام را به نحوی سادهانگارانه مطرح کرد زیرا چنین برخوردی، وفای به اسلام و حضرت ولیعصر (عج) و نایب عام آن حضرت محسوب نمیشود
🔸 بنابراین برخورد با این موضوع باید در سطحی باشد که حضرت امام و مقام معظم رهبری در آن سطح حرکت میکنند و با کنارگذاشتن صفبندیهای متداول، دفاع از اسلام بهعنوان مبنای فعالیت و همکاری قرار گیرد.
🔹در این مسیر، ارزیابی و قضاوت نسبت به تئوریهای ارائهشده برای پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تلاش برای رفع نقایص و تکمیل آنها هیچ اشکالی ندارد زیرا در دوران غیبت، دسترسی مستقیم به معصوم امکان ندارد و لذا باید راهحلهای مختلف را شنید و به دقت درباره آنها پرداخت و زمینه برای قضاوت علمی پیرامون آنها را فراهم کرد و معیار این قضاوت را میزان کارآمدی در حل مشکلات نظام و پاسخ عملی به استنصارهای امام و رهبری قرار داد.
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار ۲۰
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری | تحقق انقلاب فرهنگی و تمدن نوین اسلامی چقدر طول میکشد؟
🎙 مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری | معرفی اجمالی سند پژوهشی《بررسی عوامل ناهنجاریهای اجتماعی در سه عرصه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی》
🎙 مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
#حسینیه_اندیشه | عضو شوید🔽
✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
🌐 hosseiniehandisheh.ir
🔰«سبک زندگی در سطح حاکمیت و تمدن»
◾️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
🔹آنچه از زمان هبوط حضرت آدم تا بعثت نبیاکرم(ص) و سپس تا ظهور حضرت ولیعصر(عج) منشأ درگیری بین حق و باطل بوده و خواهد بود، مسأله «سبک زندگی» است.
🔸واژه «زندگی» نباید به زندگی انسان و تفاوت آن با حیات حیوانات و جمادات و نباتات منصرف شود بلکه مقصود از زندگی باید «زندگی اجتماعی» باشد... یعنی سخن از حاکمیت سبک زندگی غربی بر کرهی زمین، بهمعنای غلبه یک تمدن است.
🔹در واقع مواجهه بشر با این پدیدههای نوین در سبک زندگی مدرن، او را به شگفتی و اعجاب واداشته و به او القاء میشود که این پدیدهها معجزه علم است که توانسته جوامع را از گذشتههای سخت و تاریک و وحشتناک عبور داده و چالشهای اساسی در زندگی بشر را مرتفع نماید.
🔸مقولهای که میتواند سبک زندگی غربی را بهطور خلاصه تعریف کند، «رفاه و لذت دائمالتزاید» است؛ تمدن غربی با ارائه این سبک زندگی، همه بشریت را دعوت میکند تا بر محور رفاه و لذت دور هم جمع شوند و زندگی خوشی را برای خود و دیگران فراهم کنند.
🔹«سازمان ملل» برای رسیدن به سبک زندگی مرفه و مدرن در سرتاسر جهان، به «تعریفِ» هنجارها و ضوابط میپردازد و با تعیینِ «تکلیف»های مربوط به این هدف، به «تطبیقِ» آن تعاریف و تکالیف بر وضعیت کشورها مبادرت کند و اگر کشوری نظم لازم برای رسیدن به رفاه و لذت روزافزون را مختل کند، با ارجاع مسأله به شورای امنیت، در مورد مجازات آن کشور از طریق جنگ، تحریم و... تصمیمگیری نماید.
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار اول
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری | تفاوت نگاه مقام معظم رهبری با نخبگان حوزوی و دانشگاهی نسبت به وضعیت فعلی جوانان کشور
🎙 مرحوم حجتالاسلام و المسلمین #استاد_مسعود_صدوق
#حسینیه_اندیشه | دنبال کنید👇🏻
✅ eitaa.com/HossiniehAndisheh
🌐 hosseiniehandisheh.ir
🔰نخواستیمتان و نشد!
🔹از دست این خانهتکانیِ مسخره!
میسّابم و آب میگیرم و جارو میکشم و گردگیری میکنم.
گَردها میگُرخند و غبارها قهر میکنند و لکّهها توی لاک خودشان فرو میروند؛ به یاد گناه بزرگی به نام «نخواستنِ شما» که کلّی گرد و خاک روی روحم نشانده و عقلم را پر از لک و پیس کرده است. اما این گناه را / نخواستن را با هر توبهای بسّابم، نمیرود. حالا بیا و هی برای همهی گناههای دیگر توبه کن اما او را نخواه: خانهتکانیِ مسخره.
ـ و ذُنوبَنا *به* مَغفورهً
😭 پینوشت: میشد کلیشهای نوشت که امسال هم بدون شما تمام شد اما واقعیتش این است که امسال هم مثل همهی هزار و چند ده سال گذشته، نخواستیم و نشد؛ نخواستیمتان و نشد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1402.pdf
300K
📋فایل PDF #گزارش_سالانه_فعالیتها
❇️ حسینیه اندیشه طبق سنوات گذشته، گزارش فعالیتهای علمی و گفتمانی خود در سال ۱۴۰۲ را به پیوست منتشر مینماید.
🔸این گزارش اجمالی، شامل فعالیتهای پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه (واحد برادران و واحد خواهران) در سال ۱۴۰۲ است که در سه سطح: «پژوهش»، «آموزش» و «گفتمانسازی» تنظیم شده است.
✔️ گزارش فعالیتهای سالهای گذشته حسینیه اندیشه (بعد از رحلت استاد صدوق):
سال 1401◀️ hsnand.ir/sqm8
سال 1400◀️ hsnand.ir/gder
سال 1399◀️ hsnand.ir/wffl
سال 1398◀️ hsnand.ir/reds
سال 1397◀️ hsnand.ir/etce
سال 1396◀️ hsnand.ir/etce
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔰«سبک زندگی در سطح حاکمیت و تمدن» ◾️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق: 🔹آنچه از زمان
🔰سبک زندگی در سطح حاکمیت و تمدن «۲»
◾️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
🔷 در تمدن مدرن محیطهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگی با این هدف طراحی میشود که نیروی انسانی برای مشارکت در تولید کالای جدید و تکنولوژی نوین و رفتار متناسب با این پدیدهها، پرورش پیدا کند و همانند عرفا به تمرین و ریاضت اما از نوع مادی بپردازد... البته نتیجه تحمل ریاضتها و حضور در این محیطها در اوج خود، به دست آوردن مدالهای جهانی و المپیک و دریافت جایزهای پژوهشی و علمی همانند نشان نوبل در علوم مختلف است.
🔹عرصه فرهنگ در سبک زندگی غربی، توسط دستگاههای «انگیزشی، پرورشی و گزینشی» مدیریت میشود که برای نیروی انسانی، انگیزش ایجاد میکنند، آنها را پرورش میدهند و سپس به گزینش آنها میپردازند:
🔸در «بخش انگیزشی»، رسانهها با هدایت و کنترل افکار عمومی، باعث انگیزش اجتماعی برای انسانهایی میشوند که باید در تولید ثروت و سود بیشتر مشارکت کنند و این مهم از طریق تولید و بهکارگیری کیفیتهای خاصی در ارائه اخبار، ساخت فیلم و سریال و پخش برنامههای گفتگومحور محقق میشود.
🔸در «بخش پرورشی»، مراکزی مانند مهدهای کودک، مدارس، دانشگاهها، سینماها، تئاترها، هتلها، پارکها، رستورانها و... فعال هستند و از کودکان خردسال تا جوانان و میانسالان و سالمندان را تحت پوشش قرار میدهند. البته هیچیک از این تدابیر بهمثابه ظلم و تحمیل و فشار شناخته نمیشود بلکه استدلالهای روانشناسی و جامعهشناسی، برای توجیه آنها مطرح میگردد.
🔸اما در «بخش گزینشی» بر تجربهکردن مفاسد و رذایل و پلیدیهای مختلف تأکید میشود تا روحیهی خودداری و حیا و سایر امور فطری و وجدانی که بهمثابه مانعی در برابر ارتکاب جنایات و تعدیها هستند، از بین برود... در واقع برای گزینش افراد در نظام سرمایهداری، اخلاق رذیله به فرهنگ جامعه ــ و نه فقط افراد ــ تبدیل میشود... و تمامی هفتاد و پنج وصفی که بهعنوان جنود جهل در روایات معرفی شده ، تئوریزه میگردد .
🔸البته همه این پلیدیها با عناوین جذاب دیگری به جهانیان معرفی میشود. همچنانکه خُلق استکبار بهعنوان «اعتماد به نفس» یا تحمل سختیها برای ارتقای سطح موجود از لذات مادی به سطحی بالاتر، بهعنوان «صبر و فداکاری» معرفی میشود!
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار اول
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰ضرورت افشای «مظالم سبک زندگی غربی برای مردم»
◾️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
🔸مظالمِ ناشی از ساختارهای سبک زندگی غربی و علوم مادی برای عموم مردم به امری وجدانی تبدیل نشده و لذا به نظر میرسد که قبل از حرکت جدید در عرصهی فرهنگی و اقتصادی باید یک برنامهی دقیق برای تفاهم این طرح با جامعه و افزایش بصیرت و معرفت مردم در این راستا طراحی کرد.
در واقع یکی از عوامل اساسیِ پیروزی نهضت امامخمینی، آن بود که ملت ایران مظالم ناشی از نظام سلطنتی را چشیده بودند و مبارزات سیاسی مردم ایران در برابر ظلم به رهبری علمای شیعه، سابقهای صدوپنجاهساله داشت.
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل سوم، گفتار هفتم
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh