eitaa logo
کانال رسمی حسینیه اندیشه
1.1هزار دنبال‌کننده
170 عکس
46 ویدیو
145 فایل
بیش از پنجاه سال پژوهش برای «انقلاب فرهنگی»؛ بستر تحقق «تمدن نوین اسلامی» ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 برگزاری نمایشگاه پژوهشی «حسینیه اندیشه» به‌مناسبت هفته «مکتب انقلاب اسلامی» در شهر تهران ✔️پیرو دعوت ستاد گرامیداشت «هفته مکتب انقلاب اسلامی» از حسینیه اندیشه، نمایشگاه پژوهشی حسینیه اندیشه با عنوان: 🔅«پنجاه سال پژوهش در مسیر انقلاب فرهنگی؛ بستر تحقق تمدن نوین اسلامی»🔅 برای بازدید نخبگان، اساتید، فعالان انقلابی، طلاب و دانشجویان از جمعه ۱۲ (عصر)‌ تا پنجشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰ در مجتمع فرهنگی فاطمه الزهرا (س) تهران (میدان سپاه، خیابان پادگان ولیعصر) برگزار می‌گردد. ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 نشست تخصصی با موضوع: «روش فهم قاعده‌مند بیانات امامین انقلاب و نمونه آن» 🔰در حاشیه نمایشگاه پژوهشی حسینیه اندیشه در تهران، این نشست تخصصی توسط حجت‌الاسلام محمد صادق حیدری برگزار می‌گردد. 🗓 دوشنبه 15 آذر ⏱ ساعت 9 تا 11 صبح 🕌تهران، میدان سپاه، سپاه حضرت رسول (ص)، مجتمع فرهنگی و حسینیه فاطمه الزهرا (س) ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔰با عنوان: «روش فهم قاعده‌مند بیانات امامین انقلاب و نمونه آن» 👤حجت الاسلام محمدصادق حیدری 📆دوشنبه 1400/9/15 🕌تهران، میدان سپاه، مجتمع فرهنگی و حسینیه فاطمه الزهرا (س) ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 برگزاری نمایشگاه پژوهشی «حسینیه اندیشه» در دانشگاه تهران 🔰همزمان با روز «وحدت حوزه و دانشگاه»، حسینیه اندیشه در اولین نمایشگاه تخصصی «تمدن نوین اسلامی» که در دانشگاه تهران برگزار می‌گردد، شرکت خواهد کرد. ☑️ قابل ذکر است غرفه حسینیه اندیشه با بیش از 350 عنوان پژوهشی در دو بخش: روند «تئوریزه‌شدن ولایت فقه» و روند «تئوریزه‌شدن ولایت مطلقه فقیه» (تحول در حوزه، تحول در دانشگاه و تحول در الگوهای اداره) تحت عنوان: 🔹نیم قرن پژوهش در مسیر انقلاب فرهنگی؛ بستر تحقق تمدن نوین اسلامی🔹 پذیرای بازدید نخبگان، اساتید، فعالان انقلابی، طلاب و دانشجویان است. 🏢مکان: تهران، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🗓زمان: از شنبه 27 تا سه‌شنبه 30 آذرماه 1400 ـ از ساعت 9 تا 16 ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🏴 شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📣 افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی «تمدن نوین اسلامی» و حضور محصولات پژوهشی «حسینیه اندیشه» در این نمایشگاه تحت عنوان: 🔹نیم قرن پژوهش در مسیر انقلاب فرهنگی؛ بستر تحقق تمدن نوین اسلامی🔹 🏢مکان: تهران، خیابان 16 آذر، روبروی دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران (پارکینگ اختصاصی خودرو داخل کوچه ادوارد براون مهیا است) 🗓زمان بازید: از شنبه 27 تا سه‌شنبه 30 آذرماه 1400 ـ از ساعت 9 تا 16 ☑️http://hsnand.ir/mtvhhttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 برپایی نمایشگاه محصولات پژوهشی «واحد خواهران حسینیه اندیشه» (موسسه کریمه ولایت) در اولین نمایشگاه تخصصی «تمدن نوین اسلامی» تحت عنوان: 🔰منزلت زن و خانواده در سطح حاکمیت و تمدن اسلامی🔰 🔅قابل ذکر است در غرفه «واحد خواهران حسینیه اندیشه» تولیدات پژوهشی در موضوعات: ✔️ نگاه قاعده‌مند و تخصصی به فرامین مقام معظم رهبری در موضوع «زن و خانواده» برای جلوگیری از تاویل نخبگانی ✔️طرح سرفصل‌های جدید مدیریت تحقیقات تولید علم به نمونه عینی زن و خانواده ✔️منزلت زن و خانواده در نظام اسلامی ✔️ اسناد کارگاه‌ گفتمان انقلاب ✔️اسناد کارگاه‌ سبک زندگی (نقد و بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی) ✔️و... ارائه می‌گردد. 🏢مکان: تهران، خیابان 16 آذر، روبروی دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🗓زمان بازید: از شنبه 27 تا سه‌شنبه 30 آذرماه 1400 ـ از ساعت 9 تا 16 ☑️http://hsnand.ir/yj1bhttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 تدوین و پردازش جدید «نقد مقدمات سیزده‌گانه» کتاب کفایه‌الاصول 📗کتاب «نقد و بررسی کفایه‌الاصول» از آثار ارزشمند مرحوم استاد حجه‌الاسلام‌والمسلمین صدوق است که جهت‌گیری تطبیقی آن، امکان تفاهم با اساتید و فضلای حوزه نسبت به نواقص «اصول فقه موجود» را افزایش می‌دهد و حرکت علمی به سوی تولید «اصول فقه احکام حکومتی» را تسهیل می‌کند اما اقتضائات پژوهش در این سطح، باعث شده بود تا پردازش و تدوینِ این کتاب ضرورت پیدا کند. ✔️ برای جزئیات بیشتر این خبر به آدرس ذیل مراجعه کنید 👇👇 http://hsnand.ir/ab66https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🏴🏴سلسله مباحث «امتداد نهضت فاطمی در جنگ اقتصادی»🏴🏴 🏴به مناسبت ایام عزای حضرت صدیقه الزهرا سلام الله علیها، سلسله مباحث «امتداد نهضت فاطمی در جنگ اقتصادی» باز نشر می‌شود. ☑️جهت دریافت صوت و متنِ خلاصه این مباحث به آدرس ذیل مراجعه نمایید👇👇 hsnand.ir/0znehttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه 📕کتاب «قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن» و کتاب «ساختارهای اجتماعی قاتل امام(ره)؛ ساختارهای اجتماعی برانداز نظام» به زبان انگلیسی ترجمه شد ◀️ جزئیات خبر: hsnand.ir/6e8yhttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مصاحبه امام خمینی با نشریه آمریکایی تایم (۱۳۵۸/۹/۹) ❓سوال خبرنگار: شما زندگی خیلی منزوی‌ای داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادنِ یک زندگیِ اجتماعی درگیر نبوده‌اید، آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ 🔆 امام خمینی(ره): ما و و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده‌است را . ما خود ساخته‌ایم که در آن را ملاک دفاع و را ملاک حمله گرفته‌ایم، از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم. حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم‌گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هر کسی را محکوم نمایند بلافاصله محکوم کنند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. 📚صحیفه نور، جلد ۶، صفحه ۳۳۸ ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ ✅ وقتی گفته می‏شود ایمان افراد جامعه از مرتبه‏ایی به مرتبه دیگر تغییر كرده، سه سطح قابل تصور است: 1️⃣ گاهی تغییر ایمان افراد در افزایش تعداد مساجد بنا شده و یا افزایش تعداد نمازخوان‌ها و یا روزه ‏بگیرهاست. یعنی تعداد افراد خداپرست مدنظر است و عادات و مناسك خداپرستی رواج یافته است. بر پاداشتن یك مجلس سوگواری، بر پاداشتن یك نماز جماعت در یك كشور، یا مسجدی كه ساخته شود و نمونه‌هایی از این قبیل. در این روش، ترویج و تبلیغ اسلام مورد اهتمام اكثریت مراجع و روحانیون بزرگ گذشته و حال بوده و هست. 2️⃣ گاه در شكل ، كسانی كه در علم كلام، اثبات صانع، اثبات مبدأ و معاد، رسالت، ولایت حضرت مولی الموحدین علی(ع)، عدل، معارف حقه و اصول اعتقادات و اصول دین بحث می‏نمودند و یا تاریخ اسلام را تبلیغ می‏كردند، صحبت‏ كردن درباره‌ی بزرگان مكتب را رواج می‏دادند و «اطلاعات» جامعه را نسبت به اسلام بالا می‏بردند. مانند سلطان الواعظین اراكی كه به حوزه هند رفته بودند و چندین هزار نفر را شیعه كرده بودند. این نیز ترویج و نشر دین است كه البته در اینکه تعداد كمّی افراد خداپرست و معتقد به اسلام افزایش یابد اثر داشته است. 3️⃣ شكل سوم این است كه این بیشتر شدن، نه به صورت كمّی باشد و نه به صورت كیفی، بلكه می‌بایست موضوعش عوض شود. یعنی حضرت امام (ره) موضوع پرستش خدای متعال را برای مردم از یك سطح به سطح دیگر عوض كرد. قبلاً هم «یالَیتنا كُنّا معكُم» گفته می‏شد و مردم آرزوی شهادت هم می‏كردند، اما شهادت در مكان دور دستی مشاهده می‏شد كه قابل وصول نبود. مردم غصه می‌خوردند که چرا ۱۴۰۰ سال قبل نبودند تا همراه اصحاب سیدالشهدا(ع) شهید شوند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع طرفداری از خدا هم در شكل عبادت‏های فردی و گروهی انجام می‌گیرد و هم در شکل اقامه نظام الهی و توسعه قدرت ایمانی در جامعه که تنها از طریق بالا بردن انسجام در دلبستگی‏ها و نظام دادن به آن‌ها ممکن می‌شود. یعنی اینكه نظام كفر حاكم نبوده و نظام دیگری حاكم باشد که مؤمنین در آن سهم داشته باشند، حدود 50 سال قبل اصلاً مطرح نبود. ◀️لذا شکل سوم این است که خوف و طمع مردم از سمت دنیا به طرف خدای متعال برود. یعنی مردم در همه شئون زندگی خود، خدا را محور بدانند و نفوذ قدرت خدای متعال در دل‏ها بالا رود و جمعیت‏های زیادی آماده شهادت گردند. آنچه كه پس از به وسیله حضرت امام(ره) انجام گرفت شكل اخیر در است. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰به منظور تبیین دین‌داری در می‌توان به مقایسه عملکرد بزرگان پرداخت: بعضی از بزرگان سعی در تصرف جامعه داشتند که این كار را بر اساس مبنای غالب در جهان انجام می‌دادند؛ مثلاً مدیریت متداول در جهان، بر اساس حكومت آرای مردم كار می‏كرد، در این صورت دانشمندان اسلامی سعی می‏كردند با همان ابزار و شیوه‌ی دموکراسی، آرای مردم را به طرف مذهب جلب نمایند یا قبل از آن در دوره استبداد، یك یا چند نفر از همان سلاطین مستبد را تحت تأثیر قرار داده و در خدمت اسلام بیاورند. 🔶 اما حضرت امام(ره) هر دو مفهوم «سلطنت» و «دموكراسی»، یعنی مبنای نفوذ قدرت را زیر سؤال بردند و در سطح توسعه اثرگذار بوده‌اند. لذا بین زحمات درخشان و قابل تقدیر مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم علامه مجلسی و مرحوم شهید مدرس و سایر بزرگان با كاری كه امام خمینی(ره) كردند، بسیار بسیار فاصله است. کاری که حضرت امام(ره) کردند در واقع موضوع تعلقِ مردم را از یك سطح به سطح دیگر بردند. قبلاً هم مردم ائمه طاهرین(ع) را دوست داشتند و به خاطر همین حاضر بودند كه در خدمت علما در قضیه مشروطه بایستند و كشته شوند. حالا هم مردم ائمه علیهم السلام را دوست دارند ولی موضوع تغییر كرده است. 🔹لذا محصولی كه به دست آمد این بود كه به صورت جمعی و گروهی در مردم ایجاد تهذیب كرد و جمعیت‏های زیادی را به مقابله با كفر آن هم در حد كفر جهانی واداشت. الان بحمدالله نظام اسلامی در دنیا پرچمدار توحید شده است و توانسته كلمه خداپرستی را در نظام مدیریت جهانی مطرح نماید. 🔸لذا پس از انقلاب خلاف‌های کوچک بسیار انجام می‌شد بعنوان مثال تخلفات یك مدیر، یك معلم و... در جزئیات، بسیار زیاد بود لكن در تعریف دین، سطح مسئله عوض شده بود. یعنی اگر از موضع به امور نگاه می‏كردید، همه آن خلاف‏ها و اشكالات بسیار جزئی قابل اغماض بودند. لکن عده‏ای كه این مطلب را درك نمی‏كردند، فریاد می‏زدند كه حالا از زمان شاه بدتر شده است، یعنی اگرچه مجتهد بودند اما در امور اجتماعی و مدیریت كودک بودند. آنها فقط قدرت دیدن محله خود را داشتند، معتقد بودند كه در زمان شاه دین خیلی آباد شده بود، زیرا جمعیت مسجد محلّ بهتر شده، جوانان بیشتری متدین شده‏اند، در جشن‏ها و عزاداری‏ها شركت كننده زیاد شده بود و این را پیشرفت دین می‏دانستند. 🔹حال اگر سؤال می‏شد كه تعداد محل فسق‏هایی كه در كشور ساخته شده، چقدر است؟! تعداد افرادی كه به فرهنگ غرب گرایش پیدا کرده‌اند، چقدر بالا رفته است، موضوعاتی كه برای بشریت طرح می‏شود، چقدر پاسخ داده می‏شود؟ چه پاسخی می‏داد؟ اصلاً در باب اینكه چگونه كار كنیم تا وضعیت روانی مردم تغییر یابد، مطلبی مطرح نبود. چنین مسائلی برای ذهن خود ما هم با سرپرستی حضرت امام(ره) مطرح شد. و الا هرچند قبل از سرپرستی ایشان برای خود من مباحث اجتماعی مطرح می‏شد، اما در پوشش نظام بود و ابداً درباره «تغییر موضوع» و «تغییر اساس نظام»، آن هم در این معنا مطرح نبود. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه گفتگوی ویژه با موضوع: ❇️ «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده» با حضور: 🔰حجت‌الاسلام روح‌الله صدوق در پیش همایش ملی «آینده انقلاب اسلامی و افق تمدنی» 🗓سه‌شنبه، 19 بهمن 1400 ⏰ ساعت 8 صبح 🏢تهران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، سالن شهید مطهری ✅ به صورت حضوری و مجازی ◀️لینک جلسه مجازی: www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰تعلقات سیاسی، تعلقات قلبی و دلبستگی‏ها در زیربنایی‏ترین امر حكومت جامعه قرار دارد كه حتماً حول محوری است، نمی‏شود بدون باشد. این محور هم در زمان مشروطه و هم قبل از آن و هم بعد از آن وجود داشته و آن هم پرستش خدای متعال بوده است لكن این محور در چه افقی طرح شود و سپس چگونه تغییر كند كه آثار آن نسبت به قلب‏ها، فكرها و نسبت به عینیت خیلی بیشتر از قبل شود؟ این امر بدون «متكفل» و «سازمان» و «نظام» ممکن نیست و این نظام داشتن، یعنی مدیریت حكومت تا وضعیت جامعه را از سطحی به سطح دیگر منتقل کند. 🔸اگر قرار شد تعلقات جامعه حول یک محور () در نظام اسلامی توسعه یابد و دائماً تغییر موضوع پیدا کنند، اولین نیاز جامعه اسلامی به «» خواهد بود. یعنی مدلی که قدرت شناخت موضوعات و زمان و مکان را داشته باشد و آن را بصورت کمّی رقم بزند. یعنی همان طور كه بدون داشتن یك جدول خوب از اعداد طبیعی، اندازه‏گیری كمّی از پدیده‏ها دچار مشكل خواهد شد (می‌توانید نظر دهید که مثلاً چیزی کم یا زیاد شده است اما نمی‌توان نظر داد که چند برابر شده و به چه عددی خواهد رسید) و همان‌طور که روش محاسبه‌ای لازم است تا بتوان چیزی را بعنوان یک نظریه مورد سنجش قرار داد، در امور خیلی بالاتر هم که توسعه از آن امور است، بدون در دست داشتن «روش» محال است بتوان به جایی رسید. 🔹 روش، ابزار كار است و مدل، ابزار سنجش. بدون ابزار نمی‏شود كار كرد. زیرا بشر علم امامت ندارد تا بتواند به اشیاء كماهی احاطه پیدا کند و اگر سؤالی از عینیت‏ها مطرح شود، جواب آن بدون ابزار، امكان ندارد. البته بصورت تخمینی می‏شود كار كرد؛ همان‏گونه كه قبل از كشف علم حساب، مردم در دنیا زندگی می‏كردند. اما «توسعه تأثیر» را نمی‏توان تخمینی حساب كرد. زیرا توسعه تأثیر رهین سنجش شما در مقیاس بالاتری است که قدرت تغییر موضوع را داشته باشد و این بدون مدل توسعه، امكان ندارد. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰کفار نیز بدنبال توسعه هستند و به تعبیر قرآنی «شرح صدر للکفر» دارند و لذا دارای مدل توسعه هستند. حال آیا می‌توان برای توسعه‌ی قدرت اسلام از مدل توسعه‌ی کفار استفاده کرد؟ بنظر می‌رسد در مدل اجتماعی محال است بتوان ادعا كرد موضوعاتی كه برای ما طرح می‏شود با آنها مشترك است حتی یك موضوع!! اصلاً جایگاه موضوعات مسلمین و كفار مختلف است. 🔹كسانی كه نمی ‏توانند در توسعه جایگاه اشیاء را بشناسند، چنین تصور می‏كنند كه موضوعات یكی است و فرقی با هم ندارد. ظاهر اعمال ممكن است در جایی شبیه باشد، ولی جایگاه و نسبت تأثیر آن و تعاریف در نظام و طبقه‏ بندی موضوعات در مدل اسلامی متفاوت است. همین كه جایگاه آن یكی نبود، میزان بها دادن به آن نیز فرق می‏كند. در جریان توسعه و گسترش حتی كیفیت ظاهر آن هم تدریجاً فرق می‏كند. 🔸بحمدالله بعد از انقلاب جهت‏ گیری سیاسی صحیحی در مقابل كفر صورت گرفته است؛ یعنی حداقل می‏توان ادعا نمود موضع سیاسی ما تابعی از تصمیم‏ گیری‏های استكبار نبوده است. طبیعی است که این جهت‏ گیری صحیح بر كارشناسی موجود، فشار لازم را می‏ آورد و به نسبت، با طرح تحقیقات، متقابلاً سؤالات جدید هم مطرح می‏شود هر چند تاكنون به حل آن پرداخته نشده باشند. امیدواریم تدریجاً انگیزه پرداختن به این سؤالات هم ایجاد شود. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷حضرت امام خمینی: «بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، ۲۲ بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.» (20 بهمن 1361) 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم.pdf
669.2K
🇮🇷سومین سالگرد بیانیه گام دوم🇮🇷 🔰پس از ارائه دو محصول «تقریر قاعده‌مند بیانیه گام دوم» و «تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم» در سالهای گذشته توسط «حسینیه اندیشه»، به‌مناسبت سومین سالگرد صدور این بیانیه، جزوه‌ی 🔅«تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم»🔅 منتشر می‌شود. 🎙این جزوه، حاوی متن سخنرانی حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری در جمع مدیران و کارکنان یکی از نهادهای انقلابی است. 🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشی‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۱»: ✔️یکی از مهم‌ترین شعارها و جهت‌گیری‌های پیامبر اکرم در بعثت، مقابله‌ی با جاهلیّت بود... اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان میدهد. ✔️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایه‌ی «طمع و حرص» است، بر پایه‌ی آزمندی است. اصلاً اساس زندگی در تمدّن غربی، «حرص و طمع» است ✔️امروز پایه‌ی همه‌ی ارزشهای غربی «پول» است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ اخلاقیّات، معنویّات، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ معیارها این است. سیاست رایج، حکمرانی‌ها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانی‌ها و کارتل‌ها است؛ امروز این جوری است دیگر. ✔️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّه‌ای را نجات می‌دهد، امّا از همین علم استفاده می‌کنند برای سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین می‌برد، نابود می‌کند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد می‌افتد ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشی‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۲»: ✔️بنابراین این جاهلیّت، امروز هست. پس اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان می‌دهد. ✔️خب پس باید چه بکنیم؟ باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهده‌ی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفه‌ی ما است. ✔️برنامه‌ی خردمندانه و حکمت‌آمیز؛ این میدان از آن میدان‌هایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ «برنامه‌ریزی» لازم دارد، «مطالعه» لازم دارد، برنامه‌ی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم، نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم.https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ مقام معظم رهبری (10 اسفند 1400): «اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان می‌دهد... برنامه‌ی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم، نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم.» 📕کتاب راهبردی «قیام حسینی در برابر جاهلیت اُولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن»، با تبیین «مختصّات جاهلیّت مُدرن» به پیشنهاداتی راهبردی و خردمندانه برای مقابله و مبارزه با جاهلیت مدرن می‌پردازد. 🗂دریافت رایگان فایل کتاب ◀️ http://hsnand.ir/p7e7https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ به‌مناسبت سالروز رحلت علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، امروز «روزنامه ایران» در شماره 7862 (11 اسفند 1400) منتشر کرد: 🔅«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه حسینی الهاشمی🔅 🗂جزئیات خبر و دریافت فایل مقاله◀️ https://hsnand.ir/8e5ahttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مرور کوتاهی از زندگی‌نامه علمی آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ☑️ در بيستم‌ آبان‌ماه‌ ۱۳۲۲ در شيراز به‌ دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیت‌الله‌العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب می‌شد. ☑️با آغاز نهضت حضرت ، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیم‌الشأن دید و در زمره‌ شاگردان و علاقه‌مندان امام خمینی قرار گرفت. ☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال از فضلای جوان خواست تا به تبیین بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندی‌های علمی انقلاب اسلامی واداشت. ☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « » احکام و التزامات کلیه در رساله‌ها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیده‌ی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوع‌شناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «» در نظام اجتماعی می‌شود. ☑️ در گام دوم، توانست «» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه‌ معادلات عینی، زمینه را برای بیمه‌شدن نظام اسلامی در برابر «فلسفه‌ی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید. ☑️ این مجاهدت فرهنگی همه‌جانبه موجب شد تا در عمیق‌ترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « » در بخشی از عالم باشد. ☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آل‌محمد حضرت امام باقرعلیه‌السلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومه‌علیهاالسلام به خاک سپرده شد. ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» 🔶 علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): 🔅 تا زمانی که «» در جمیع شئون محقق نشود نمی‌توان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا می‌توان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «» و «»ی دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! 📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها، جلسه 1؛ 1375 ✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه ◾️به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی مؤسس ، مجموعه آثار پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی برای بهره‌برداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وب‌سایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد. ✔️قابل ذکر است آثار پژوهشی مرحوم علامه، بالغ بر است که با هدف «» در دو بخش: «تئوریزه‌شدن ولایت فقه» و «تئوریزه‌شدن نظام ولایت مطلقه فقیه از طریق فلسفه چگونگی اسلامی» و در سه سطح «حجیت، معادله و مدل» (تحول در حوزه، تحول در دانشگاه و تحول در الگوهای اداره) تولید شده است. ❗️البته به علت فقدان شدید مقدورات در زمان حیات ایشان، اکثر آثار آن مرحوم به صورت «سند پژوهشی» (پیاده‌سازی جلسات پژوهشی) تنظیم شده است. 📚آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد 🔽 https://hosseiniehandisheh.ir/hosseinihttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh