🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️#قسمت_اول
✅ وقتی گفته میشود ایمان افراد جامعه از مرتبهایی به مرتبه دیگر تغییر كرده، سه سطح قابل تصور است:
1️⃣ گاهی تغییر ایمان افراد در افزایش تعداد مساجد بنا شده و یا افزایش تعداد نمازخوانها و یا روزه بگیرهاست. یعنی تعداد #كمّی افراد خداپرست مدنظر است و عادات و مناسك خداپرستی رواج یافته است. بر پاداشتن یك مجلس سوگواری، بر پاداشتن یك نماز جماعت در یك كشور، یا مسجدی كه ساخته شود و نمونههایی از این قبیل. در این روش، ترویج و تبلیغ اسلام مورد اهتمام اكثریت مراجع و روحانیون بزرگ گذشته و حال بوده و هست.
2️⃣ گاه در شكل #کیفی، كسانی كه در علم كلام، اثبات صانع، اثبات مبدأ و معاد، رسالت، ولایت حضرت مولی الموحدین علی(ع)، عدل، معارف حقه و اصول اعتقادات و اصول دین بحث مینمودند و یا تاریخ اسلام را تبلیغ میكردند، صحبت كردن دربارهی بزرگان مكتب را رواج میدادند و «اطلاعات» جامعه را نسبت به اسلام بالا میبردند. مانند سلطان الواعظین اراكی كه به حوزه هند رفته بودند و چندین هزار نفر را شیعه كرده بودند. این نیز ترویج و نشر دین است كه البته در اینکه تعداد كمّی افراد خداپرست و معتقد به اسلام افزایش یابد اثر داشته است.
3️⃣ شكل سوم این است كه این بیشتر شدن، نه به صورت كمّی باشد و نه به صورت كیفی، بلكه میبایست موضوعش عوض شود. یعنی حضرت امام (ره) موضوع پرستش خدای متعال را برای مردم از یك سطح به سطح دیگر عوض كرد. قبلاً هم «یالَیتنا كُنّا معكُم» گفته میشد و مردم آرزوی شهادت هم میكردند، اما شهادت در مكان دور دستی مشاهده میشد كه قابل وصول نبود. مردم غصه میخوردند که چرا ۱۴۰۰ سال قبل نبودند تا همراه اصحاب سیدالشهدا(ع) شهید شوند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع طرفداری از خدا هم در شكل عبادتهای فردی و گروهی انجام میگیرد و هم در شکل اقامه نظام الهی و توسعه قدرت ایمانی در جامعه که تنها از طریق بالا بردن انسجام در دلبستگیها و نظام دادن به آنها ممکن میشود. یعنی اینكه نظام كفر حاكم نبوده و نظام دیگری حاكم باشد که مؤمنین در آن سهم داشته باشند، حدود 50 سال قبل اصلاً مطرح نبود.
◀️لذا شکل سوم این است که خوف و طمع مردم از سمت دنیا به طرف خدای متعال برود. یعنی مردم در همه شئون زندگی خود، خدا را محور بدانند و نفوذ قدرت خدای متعال در دلها بالا رود و جمعیتهای زیادی آماده شهادت گردند. آنچه كه پس از #انقلاب_اسلامی به وسیله حضرت امام(ره) انجام گرفت شكل اخیر در #توسعه_دین_داری است.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️ #قسمت_دوم
🔰به منظور تبیین دینداری در #سطح_سوم میتوان به مقایسه عملکرد بزرگان پرداخت: بعضی از بزرگان سعی در تصرف جامعه داشتند که این كار را بر اساس مبنای غالب در جهان انجام میدادند؛ مثلاً مدیریت متداول در جهان، بر اساس حكومت آرای مردم كار میكرد، در این صورت دانشمندان اسلامی سعی میكردند با همان ابزار و شیوهی دموکراسی، آرای مردم را به طرف مذهب جلب نمایند یا قبل از آن در دوره استبداد، یك یا چند نفر از همان سلاطین مستبد را تحت تأثیر قرار داده و در خدمت اسلام بیاورند.
🔶 اما حضرت امام(ره) هر دو مفهوم «سلطنت» و «دموكراسی»، یعنی مبنای نفوذ قدرت را زیر سؤال بردند و در سطح توسعه اثرگذار بودهاند. لذا بین زحمات درخشان و قابل تقدیر مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم علامه مجلسی و مرحوم شهید مدرس و سایر بزرگان با كاری كه امام خمینی(ره) كردند، بسیار بسیار فاصله است. کاری که حضرت امام(ره) کردند در واقع موضوع تعلقِ مردم را از یك سطح به سطح دیگر بردند. قبلاً هم مردم ائمه طاهرین(ع) را دوست داشتند و به خاطر همین حاضر بودند كه در خدمت علما در قضیه مشروطه بایستند و كشته شوند. حالا هم مردم ائمه علیهم السلام را دوست دارند ولی موضوع تغییر كرده است.
🔹لذا محصولی كه به دست آمد این بود كه به صورت جمعی و گروهی در مردم ایجاد تهذیب كرد و جمعیتهای زیادی را به مقابله با كفر آن هم در حد كفر جهانی واداشت. الان بحمدالله نظام اسلامی در دنیا پرچمدار توحید شده است و توانسته كلمه خداپرستی را در نظام مدیریت جهانی مطرح نماید.
🔸لذا پس از انقلاب خلافهای کوچک بسیار انجام میشد بعنوان مثال تخلفات یك مدیر، یك معلم و... در جزئیات، بسیار زیاد بود لكن در تعریف دین، سطح مسئله عوض شده بود. یعنی اگر از موضع #توسعه به امور نگاه میكردید، همه آن خلافها و اشكالات بسیار جزئی قابل اغماض بودند. لکن عدهای كه این مطلب را درك نمیكردند، فریاد میزدند كه حالا از زمان شاه بدتر شده است، یعنی اگرچه مجتهد بودند اما در امور اجتماعی و مدیریت كودک بودند. آنها فقط قدرت دیدن محله خود را داشتند، معتقد بودند كه در زمان شاه دین خیلی آباد شده بود، زیرا جمعیت مسجد محلّ بهتر شده، جوانان بیشتری متدین شدهاند، در جشنها و عزاداریها شركت كننده زیاد شده بود و این را پیشرفت دین میدانستند.
🔹حال اگر سؤال میشد كه تعداد محل فسقهایی كه در كشور ساخته شده، چقدر است؟! تعداد افرادی كه به فرهنگ غرب گرایش پیدا کردهاند، چقدر بالا رفته است، موضوعاتی كه برای بشریت طرح میشود، چقدر پاسخ داده میشود؟ چه پاسخی میداد؟ اصلاً در باب اینكه چگونه كار كنیم تا وضعیت روانی مردم تغییر یابد، مطلبی مطرح نبود. چنین مسائلی برای ذهن خود ما هم با سرپرستی حضرت امام(ره) مطرح شد. و الا هرچند قبل از سرپرستی ایشان برای خود من مباحث اجتماعی مطرح میشد، اما در پوشش نظام بود و ابداً درباره «تغییر موضوع» و «تغییر اساس نظام»، آن هم در این معنا مطرح نبود.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه
گفتگوی ویژه با موضوع:
❇️ «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده»
با حضور:
🔰حجتالاسلام روحالله صدوق
در پیش همایش ملی «آینده انقلاب اسلامی و افق تمدنی»
🗓سهشنبه، 19 بهمن 1400
⏰ ساعت 8 صبح
🏢تهران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، سالن شهید مطهری
✅ به صورت حضوری و مجازی
◀️لینک جلسه مجازی:
www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷 ❇️#قسمت_اول ✅ وق
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️#قسمت_سوم
🔰تعلقات سیاسی، تعلقات قلبی و دلبستگیها در زیربناییترین امر حكومت جامعه قرار دارد كه حتماً حول محوری است، نمیشود بدون #محور باشد. این محور هم در زمان مشروطه و هم قبل از آن و هم بعد از آن وجود داشته و آن هم پرستش خدای متعال بوده است لكن این محور در چه افقی طرح شود و سپس چگونه تغییر كند كه آثار آن نسبت به قلبها، فكرها و نسبت به عینیت خیلی بیشتر از قبل شود؟ این امر بدون «متكفل» و «سازمان» و «نظام» ممکن نیست و این نظام داشتن، یعنی مدیریت حكومت تا وضعیت جامعه را از سطحی به سطح دیگر منتقل کند.
🔸اگر قرار شد تعلقات جامعه حول یک محور (#ولایت_فقیه) در نظام اسلامی توسعه یابد و دائماً تغییر موضوع پیدا کنند، اولین نیاز جامعه اسلامی به «#مدل_توسعه_قدرت_اسلام» خواهد بود. یعنی مدلی که قدرت شناخت موضوعات و زمان و مکان را داشته باشد و آن را بصورت کمّی رقم بزند. یعنی همان طور كه بدون داشتن یك جدول خوب از اعداد طبیعی، اندازهگیری كمّی از پدیدهها دچار مشكل خواهد شد (میتوانید نظر دهید که مثلاً چیزی کم یا زیاد شده است اما نمیتوان نظر داد که چند برابر شده و به چه عددی خواهد رسید) و همانطور که روش محاسبهای لازم است تا بتوان چیزی را بعنوان یک نظریه مورد سنجش قرار داد، در امور خیلی بالاتر هم که توسعه از آن امور است، بدون در دست داشتن «روش» محال است بتوان به جایی رسید.
🔹 روش، ابزار كار است و مدل، ابزار سنجش. بدون ابزار نمیشود كار كرد. زیرا بشر علم امامت ندارد تا بتواند به اشیاء كماهی احاطه پیدا کند و اگر سؤالی از عینیتها مطرح شود، جواب آن بدون ابزار، امكان ندارد. البته بصورت تخمینی میشود كار كرد؛ همانگونه كه قبل از كشف علم حساب، مردم در دنیا زندگی میكردند. اما «توسعه تأثیر» را نمیتوان تخمینی حساب كرد. زیرا توسعه تأثیر رهین سنجش شما در مقیاس بالاتری است که قدرت تغییر موضوع را داشته باشد و این بدون مدل توسعه، امكان ندارد.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️#قسمت_پایانی
🔰کفار نیز بدنبال توسعه هستند و به تعبیر قرآنی «شرح صدر للکفر» دارند و لذا دارای مدل توسعه هستند. حال آیا میتوان برای توسعهی قدرت اسلام از مدل توسعهی کفار استفاده کرد؟ بنظر میرسد در مدل اجتماعی محال است بتوان ادعا كرد موضوعاتی كه برای ما طرح میشود با آنها مشترك است حتی یك موضوع!! اصلاً جایگاه موضوعات مسلمین و كفار مختلف است.
🔹كسانی كه نمی توانند در توسعه جایگاه اشیاء را بشناسند، چنین تصور میكنند كه موضوعات یكی است و فرقی با هم ندارد. ظاهر اعمال ممكن است در جایی شبیه باشد، ولی جایگاه و نسبت تأثیر آن و تعاریف در نظام و طبقه بندی موضوعات در مدل اسلامی متفاوت است. همین كه جایگاه آن یكی نبود، میزان بها دادن به آن نیز فرق میكند. در جریان توسعه و گسترش حتی كیفیت ظاهر آن هم تدریجاً فرق میكند.
🔸بحمدالله بعد از انقلاب جهت گیری سیاسی صحیحی در مقابل كفر صورت گرفته است؛ یعنی حداقل میتوان ادعا نمود موضع سیاسی ما تابعی از تصمیم گیریهای استكبار نبوده است. طبیعی است که این جهت گیری صحیح بر كارشناسی موجود، فشار لازم را می آورد و به نسبت، با طرح تحقیقات، متقابلاً سؤالات جدید هم مطرح میشود هر چند تاكنون به حل آن پرداخته نشده باشند. امیدواریم تدریجاً انگیزه پرداختن به این سؤالات هم ایجاد شود.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷حضرت امام خمینی:
«بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، ۲۲ بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.» (20 بهمن 1361)
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم.pdf
669.2K
🇮🇷سومین سالگرد بیانیه گام دوم🇮🇷
🔰پس از ارائه دو محصول «تقریر قاعدهمند بیانیه گام دوم» و «تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم» در سالهای گذشته توسط «حسینیه اندیشه»، بهمناسبت سومین سالگرد صدور این بیانیه، جزوهی
🔅«تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم»🔅
منتشر میشود.
🎙این جزوه، حاوی متن سخنرانی حجتالاسلام محمدصادق حیدری در جمع مدیران و کارکنان یکی از نهادهای انقلابی است.
#بیانیه_گام_دوم
#جهاد_تبیین
🇮🇷https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشیهایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۱»:
✔️یکی از مهمترین شعارها و جهتگیریهای پیامبر اکرم در بعثت، مقابلهی با جاهلیّت بود... اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد.
✔️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایهی «طمع و حرص» است، بر پایهی آزمندی است. اصلاً اساس زندگی در تمدّن غربی، «حرص و طمع» است
✔️امروز پایهی همهی ارزشهای غربی «پول» است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ اخلاقیّات، معنویّات، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ معیارها این است. سیاست رایج، حکمرانیها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانیها و کارتلها است؛ امروز این جوری است دیگر.
✔️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّهای را نجات میدهد، امّا از همین علم استفاده میکنند برای سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین میبرد، نابود میکند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد میافتد
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰بخشیهایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۲»:
✔️بنابراین این جاهلیّت، امروز هست. پس اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد.
✔️خب پس باید چه بکنیم؟ باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهدهی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفهی ما است.
✔️برنامهی خردمندانه و حکمتآمیز؛ این میدان از آن میدانهایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ «برنامهریزی» لازم دارد، «مطالعه» لازم دارد، برنامهی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ مقام معظم رهبری (10 اسفند 1400): «اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد... برنامهی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم.»
📕کتاب راهبردی «قیام حسینی در برابر جاهلیت اُولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن»، با تبیین «مختصّات جاهلیّت مُدرن» به پیشنهاداتی راهبردی و خردمندانه برای مقابله و مبارزه با جاهلیت مدرن میپردازد.
🗂دریافت رایگان فایل کتاب ◀️ http://hsnand.ir/p7e7
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ بهمناسبت سالروز رحلت علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، امروز «روزنامه ایران» در شماره 7862 (11 اسفند 1400) منتشر کرد:
🔅«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه حسینی الهاشمی🔅
🗂جزئیات خبر و دریافت فایل مقاله◀️ https://hsnand.ir/8e5a
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مرور کوتاهی از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه ۱۳۲۲ در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال #1348 از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « #تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوعشناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «#تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست «#فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « #تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی»
🔶 علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔅 تا زمانی که «#انقلاب_فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود نمیتوان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه #تمدنی_نوین که شالودههای آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا میتوان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «#روش» و «#معادله»ی دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاهها، جلسه 1؛ 1375
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه
◾️به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی، مجموعه آثار پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی برای بهرهبرداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وبسایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد.
✔️قابل ذکر است آثار پژوهشی مرحوم علامه، بالغ بر #150_عنوان_پژوهشی است که با هدف «#تمدن_سازی_اسلامی» در دو بخش: «تئوریزهشدن ولایت فقه» و «تئوریزهشدن نظام ولایت مطلقه فقیه از طریق فلسفه چگونگی اسلامی» و در سه سطح «حجیت، معادله و مدل» (تحول در حوزه، تحول در دانشگاه و تحول در الگوهای اداره) تولید شده است.
❗️البته به علت فقدان شدید مقدورات در زمان حیات ایشان، اکثر آثار آن مرحوم به صورت «سند پژوهشی» (پیادهسازی جلسات پژوهشی) تنظیم شده است.
📚آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد 🔽
https://hosseiniehandisheh.ir/hosseini
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰ریشه اصلی مشکلات فرهنگی کشور: چالش بین «منطق انتزاعی صوری» با «منطق حسی مجموعهنگر»
🔶 آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
«... الآن دو ماشين تفكّر در اين جامعه وجود دارد كه يكی «#انتزاعی» است و «نسبت بين امور» را قطع میكند، بنابراين به التزامات قلبی نسبت به عناوين كلی حرمت و وجوب و .. ختم میشود، چون موضوعات آنها نيز كلّی است. اما يك دسته ديگر، مسئول اداره عينيّت هستند و «نسبت بين امور» براي آنها اصل است لذا آنها را از يكديگر جدا نمیكنند؛ اين تفكّر #حسی است. بدين جهت در برابر يك امر، دو موضع #متناقض در يك جامعه ارائه میشود. متأسفانه امروز اين چالش ميان دو دستگاه منطقی، آشكارتر و گستردهتر شده است و دامنه آن به ساختارهای اجتماعی ـ مثل ساختار روحانيّت ـ نيز سرايت كرده است و عملاً دو ساختاری كه متولّی اداره عينی و روحانی جامعهاند در مقابل يكديگر ايستادهاند. لذا قبل از آنكه مشكل، سياسی يا اقتصادی باشد، يك مشكل #فرهنگی است.»
🗓جلسات پژوهشی پيرامون جهانی شدن فرهنگی دوره دوم، 24 فروردین 1379
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیتالله علامه مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
✅ما به حضرت ولیعصر (عج) شرط نکردیم که اول اسلحه بدهد بعد به جنگ دشمن برویم...
✅ کاری که [در مجموعه ما] انجام گرفته، مشابه آن در اروپا بیشتر از 50 سال طول کشیده است...
✅ بیش از آنچه که گمان میکردیم انجام گرفته است. در مقایسه با [تمدن] غرب نیز اگر ملاحظه کنید آنها پیدایش «فلسفه شدن» شان تاریخ دارد و با [تاریخ] «تحول در قدرت محاسبه کمی» آن [متفاوت است]... یعنی [فلسفهی] شدن که هگل میگوید، [نمیتواند] ریاضیات و معادلات آن را نیز تحویل دهد بلکه [بعد از گذشت چند صد سال] «شدنِ» نسبیتِ اینشتین، معادله تحویل میدهد. اما ما [به غیر از تولید فلسفه شدن اسلامی] مدعی رسیدن به مرحله دوم (یعنی تولید معادلات اسلامی) و بکارگیری آن در ساختن «مدل [اسلامی]» نیز هستیم... البته با محدودیت شدید سیاسی، فرهنگی و اقتصادی!
✅ما فونداسیون سه شهر بزرگ علمی (حجیت، معادله، مدل) در تحول علم را کندهایم و تمام شده است. نقشه آن [تولید شده] است اگر ساختمان آن ساخته نشود مسلمین در ساختمان بیگانه زندگی میکنند.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #حسینیه_اندیشه تسلیت باد
☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس
🔰 مرور کوتاهی بر زندگینامه علمی مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه):
☑️ در دیماه سال ۱۳۳۶ در شهر شیراز چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۱ برای دستیابی به معارف حقه الهی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. سپس در پی آشنایی با مباحث عمیق و نوین حضرت آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی برای پشتیبانی تئوریک از نظام اسلامی و دستیابی به مدل الهی اداره کشور، در زمره شاگردان آن فقید سعید قرار گرفت.
☑️مرحوم استاد صدوق بهعنوان شخصی که قدرت استنباط معارف حقه الهی بر مبنای #فلسفه_چگونگی_اسلامی را داراست، معرفی شد که اعطای این مدال افتخار، نشاندهنده تسلط مبنایی مرحوم استاد صدوق بر مباحث بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی بود.
☑️ با ارتحال مرحوم علامه حسینی، استاد صدوق همه همکاران و شاگردان مرحوم علامه حسینی را به تداوم تولید از طریق استراتژی «تطبیق» دعوت کرد زیرا براساس بیانات استاد خود در اواخر حیات مبارکش، قائل بود بدون مقایسه و تطبیقِ «دستاوردهای مبنایی علامه حسینی» با «ساختار و سرفصلهای اصلی ِ علوم متداول»، قابلیت انتقال این مباحث به متخصصین در حوزه و دانشگاه و نظام کاهش خواهد یافت و با فراهمنشدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، انزوای این مباحث و عدم امکان بهرهمندی جامعه علمی و اجرایی کشور از آن را در پی خواهد آورد.
☑️بر همین اساس، آن مرحوم در بخش تطبیق مباحث «#حجیت»، با محور قرار دادن کُتبی از قبیل «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، «لمعات المشرقیه»، «المنطق»، «نهایةالحکمة» و...، پنج دوره بحث تطبیقی را در عرصه معرفتشناسی و فلسفه انجام داد. همچنان که با بررسی کتب «حلقات» و «کفایةالاصول» و طی پنج دوره بحث تطبیقی، به تطبیق و مقایسه بین علم اصول احکام حکومتی با علم اصول موجود پرداخت. از سویی پس از دو دوره نقد و بررسیِ «مبانی تفسیر قرآن به قرآن»، به بررسی تفسیر «المیزان» پرداخت و سپس با تکیه به مبانی منطقی و فلسفی و اصولی استاد خود، رویکرد جدیدی به سورهها و آیات کریمه قرآن مجید و جمعبندی روایات مربوطه را مطرح کرد تا از این رهگذر، زمینههای شکلگیری سرفصلهای «#فقه_احکام_حکومتی» و استنباط وظایف برای نظام اسلامی و ساختارهای آن پدید آید.
☑️در بخش «#معادله» و علیرغم فراهمنشدن محیطهای دانشگاهیِ مورد نیاز در عرصه تطبیق، آن مرحوم با دستهبندیهای جدیدی که در کتب درسی دبیرستان در سطح علوم پایه (زیست، ریاضی و فیزیک) انجام داد، تطبیق مباحث مرحوم علامه حسینی را بر اصول موضوعههای این علوم آغاز کرد.
☑️در بخش «#مدل»، مباحث تطبیقی را از بررسی اسناد پشتیبان تدوین چشمانداز بیستساله آغاز نمود و با ارائه «دکترین تفاهم کاندیداهای ریاستجمهوری» و طرح بحث «تئوریزهکردن مفهوم عدالت با رویکرد تحقیقات میدانی» و «بهینهی مدیریت استانی»، «نقد و بررسی کتاب مبانی لایحه برنامه چهارم توسعه» و «نقد و نقض سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه مصوب دولت و مجمع تشخیص مصلحت و اصلاحات پیشنهادی» تداوم یافت. با طرح سفارش «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» توسط رهبر انقلاب، محور فعالیتهای مرحوم استاد در این زمینه، در قالب کتاب «نقد و بررسی سند الگوی پایه؛ ارائهشده توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تجلی یافت. همچنانکه با تشدید جنگ اقتصادی از سوی کفر جهانی و طرح «اقتصاد مقاومتی»، به طرح مباحثی راهبردی برای تأسیس قرارگاه علمی عملیاتی پرداخت.
☑️حسن ختام همهی این فعالیتهای خستگیناپذیر در تطبیق مدل، مباحث دو کتاب راهبردی «گفتمان انقلاب» و «بررسی تئوری تولید قدرت، ثروت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» بود که با نقد و نقض سبک زندگی غربی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد، سبک زندگی اسلامی را در عرصههای مختلف حاکمیت و در دو سطح «وضع مطلوب» و «دوران گذار» تشریح و تأکید نمود که این سلسله بحث، بمثابه #مانیفست_نظام_اسلامی در عرصه اداره کشور و معینکننده چگونگی خروج از ساختارهای توسعه غربی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است.
☑️ سرانجام در سحرگاه ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۵ و در حالیکه مرحوم استاد صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ گفتمان انقلاب و انقلاب فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مرحوم استاد با لطف مقام معظم رهبری در حرم حضرت معصومهعلیهاالسلام و در جوار مقبره شهید بزرگوار آیتالله دکتر مفتح به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه
◾️به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه)، مجموعه پژوهشیهای #تطبیقی آن استاد فرزانه برای بهرهبرداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وبسایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد.
✔️قابل ذکر است آثار علمی مرحوم استاد صدوق، بالغ بر ۱۶۰ عنوان پژوهشی است که با هدف #انقلاب_فرهنگی و از طریق تطبیق دستاوردهای پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی بر «ساختار و سرفصلهای اصلی علوم متداول» صورت گرفته است تا با انتقال این مباحث عمیق به متخصصین و نخبگانِ «حوزه و دانشگاه و مدیران اجرایی» و فراهم شدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، امکان بهرهمندی جامعه علمی و اجرایی کشور برای حرکت به سمت تحقق #تمدن_نوین_اسلامی میسر گردد.
📚آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد 🔽
https://hsnand.ir/sadogh
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️ بهمناسبت نیمه شعبان و همچنین سالگرد ارتحال مرحوم استاد حجتالاسلام و المسلمین مسعود صدوق، امروز «روزنامه کیهان» در شماره ۲۲۹۹۱ (۲۶ اسفند ۱۴۰۰) یادداشت حسینیه اندیشه با عنوان «ضرورت زمینهسازی برای ظهور» را منتشر کرد.
✔️ قابل ذکر است این یادداشت، برگرفته از مباحث پژوهشی مرحوم استاد مسعود صدوق در موضوع:
🔅 «فقه فرج؛ برای دستیابی به احکامِ تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان» 🔅
میباشد که به قلم حجتالاسلام محمدصادق حیدری تنظیم گردیده است.
🗂جزئیات خبر و دریافت فایل یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
❇️ بهمناسبت نیمه شعبان و همچنین سالگرد ارتحال مرحوم استاد حجتالاسلام و المسلمین مسعود صدوق، امروز
🔰بخشهایی از یادداشت «فقه فرج؛ دستیابی به احکامِ «تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان» (منتشر شده در «روزنامه کیهان» مورخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰):
🔸چیستی وظیفه جامعه شیعه برای پایان دوران غیبت حضرت ولیعصر (عج) و تعجیل در فرج آن امام غائب، از سوالات اساسی و مهمّی است که پاسخ به آن، همواره باید دقیقتر و عمیقتر شود.
🔹 گرچه عمل به احکام فردی قطعاً در زمینهسازی #ظهور موثر است اما به نظر میرسد نمیتواند «محور اصلی» در انجام وظیفه برای ظهور تلقی شود چرا که ماهیت ظهور، امری اجتماعی و حکومتی و بلکه جهانی است و لذا تحقق آن، قاعدتاً به احکام اجتماعی و حکومتی نیز وابسته باشد.
🔸 در روایات بسیاری، علت غیبت به صراحت بیان شده که میتوان آنها را در دو دسته کلی طبقهبندی کرد. الف) روایاتی که دلالت میکند علت غیبت، آن است که هنگام قیام بیعتی از طواغیت بر گردن امام نباشد و او از روی ناچاری به دستگاه طاغوت متعهد نشود. ب) روایاتی که علت غیبت را خوف امام از شهادت توسط دشمنان معرفی میکند. البته روشن است که خوف از شهادت نباید به معنای ابتدایی آن حمل شود چرا که چنین معنایی از ساحت مؤمنین مجاهد نیز به دور است؛ چه برسد به امام معصوم که سلسلهجنبان شهادت محسوب میشود.
🔹مأموریت حضرت ولیعصر (عج) تحقق کامل دین الهی با همه اجزاء آن در تمامی نقاط عالَم و در مقیاس جهانی است که دستیابی به این رسالت سترگ، قطعاً درگیری با قدرتهای جهانی و هجمهی همهجانبه کفار و منافقین به آن حضرت برای حفظ قوای مادّی خود را در پی دارد. اگر قدرت مؤمنین تناسبی با این درگیری جهانی و تمدّنی نداشته باشد و اهل ایمان تمرین لازم برای حضور در این سطح از منازعه را نکرده باشند از معرکه پا پس خواهند کشید و آن حضرت نهایتاً در این منازعه تنها خواهند ماند و به شهادت خواهند رسید. این در حالی است که امام دوازدهم مأمور به تحقق حکومت جهانی توحید هستند و شهادت آن جناب قبل از این مأموریت، مانع از نیل به این آرمان خواهد شد.
🔸 تغییر توازن قوا در «گام اول» از حرکت انقلاب اسلامی، بیشتر در سطح «قدرت سیاسی» محقق شده اما قدرت تنها به این سطح منحصر نیست بلکه قدرت، ابعاد فرهنگی و اقتصادی نیز دارد. بنابراین «#گام_دوم» از حرکت نورانی انقلاب اسلامی برای نیل به «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» باید در جهت تغییر توازن قوای فرهنگی و اقتصادی به نفع اسلام باشد که این مهم بدون یک «#عقلانیت_کاربردی» که قدرت هماوردی با «عقلانیت کاربردی مدرنیته» را داشته باشد و ارتباط آن با دین به صورت قاعدهمند احراز شود، ممکن نخواهد بود.
🔹این یادداشت، شرحی کوتاهی است بر ایده «#فقه_فرج» که توسط مرحوم استاد حجهالاسلام و المسلمین مسعود صدوق مطرح شد تا مباحث استاد فقید خود مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینیالهاشمی پیرامون «فلسفه تاریخ» را تداوم بخشد و از این طریق، مبانی معرفتی اسلام را از تصورات غیرکاربردی برهاند و آن را به مبنایی برای حرکت عینی نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل نماید و چارچوبی جدید برای تبیین «اعتقادات حکومتی» فراهم آورد.
🗂فایل متن #کامل یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1400.pdf
281.2K
📋فایل PDF گزارش سالانه فعالیتها
❇️ حسینیه اندیشه طبق سنوات گذشته، گزارش سالانه فعالیتهای علمی خود را منتشر کرد.
✔️این گزارش اجمالی، شامل فعالیتهای پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه در سال ۱۴۰۰ است که در سه سطح: «تولیدات پژوهشی»، «گفتمانسازی» و «واحد خواهران» تنظیم شده است.
▶️ hsnand.ir/gder
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰هندسهی جدیدی از وظایف جامعه زنان در عصر غیبت
🔸اگر مولفه اصلی در شخصیت زن، به «عطوفت و رحمت» و محور اساسی در شخصیت مرد، به «استحکام و قدرت» شناخته شود، خانواده نیز به نهادی تعریف خواهد شد که این دو خصوصیت را به یک «ترکیب متعادل» برساند. یعنی ازدواج نه فقط کشش بین دو جنس مخالف، بلکه ترکیب دو خصوصیت روحی متفاوت برای دستیابی به یک برآیند تعادلی است: آرامگرفتنِ «قدرت» در دامن «مهربانی» و پناهبردن «عاطفه» به آغوش «اقتدار».
🔹طبعاً این ترکیب به خانواده منحصر نمیشود و در جامعه نیز ظهور و بروز پیدا میکند. در این صورت است که جامعه زنان در منصب مهمّی به نام «مدیریت عواطف اجتماعی» قرار میگیرند تا در کنار فعالیت جامعه مردان در جهت «مدیریت قدرت و إعمال اقتدار در جامعه»، یکدیگر را بهینه و اصلاح کنند و به جامعه، وضعیتی متوازن و متعادل ببخشند.
🔸بر این اساس، برخلاف الگوی «زن شرقی» هم گامی ابتدایی اما اساسی برای تعریف نقش اجتماعی زنان برداشته شده و هم برخلاف الگوی «زن غربی»، این نقش از تحصیل و اشتغالِ مشابه با مردان فاصله گرفته و مختص و مخصوص به زنانگی است.
🔹به نظر میرسد تحلیل دقیق از رفتار محارمِ انبیاء و اوصیاء الهی نیز، تصویر فوق را تأیید میکند. یعنی محور فعالیت این مخدّرات، هماهنگسازی عواطف اجتماعی با مأموریت اولیاء الهی مبنی بر «دفاع از پرستش خدای متعال در درگیری با پرستش طواغیت» بوده است. کما اینکه جامعه زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس، تجاربی از این سنخ را رقم زده که هنوز تئوریزه نشده است.
🔸با این توضیحات میتوان گمانه جدیدی پیرامون روایات معدودی که درباره زنان مهدییاور نقل شده ـ و تعداد آنها از 13 نفر تا 50 نفر ذکر شده ـ مطرح کرد: از آنجا که متعادلترین حالت جوامع و خانوادهها و انسانها در دوران ظهور حضرت ولیعصر (عج) رقم میخورد، قهراً مدیریت زنان پیشرو و پرهیزکاری ضرورت پیدا میکند که تنظیم و توازنبخشی به روابط بین «قدرت و عاطفه» را موضوع تمرکز خود قرار دهند و بر محور «پرستش خدای متعال از طریق اراده امام معصوم»، بیشترین امکان و مناسبترین محیط را برای تعادل ایمانی، در اختیار بشریت بگذارند.
🔹البته روشن است که پرورش چنین عناصری، در خلأ یا به صورت ناگهانی و همزمان با ظهور رقم نمیخورد و از اینجاست که میتوان هندسهی جدیدی از وظایف برای جامعه زنان در عصر غیبت را تخمین زد: ایجاد یک ساختار اجتماعی که هم عواطف جامعه زنان را بر محور «توسعه دستگاه ایمان» هماهنگ کند و هم با تسرّی آن به «قدرت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی»، در جایگاه مدیریت عواطف اجتماعی قرار گیرد. این روند در تکامل خود میتواند به «دولتِ زنان» تبدیل شود که بر محور «دفاع از پرستش اجتماعی خدای متعال در برابر دستگاه کفر»، با «دولتِ مردان» به یک ترکیب هماهنگ منتهی میشود تا از این طریق، آمادگی واقعی برای ظهور را بدست بیاورد.
🔸چرا که دوران ظهور، دوران بهرهمندی بشریت از مدیریت معصوم (ع) و دستیابی به بالاترین تعادلهای ایمانی در مقیاس جهانی است که ظرفیت پذیرش این مسأله و مشارکت در آن، جز با تمرین و تجربهی پیچیدگیهای «تعادلبخشی به خصوصیات روحی» در مقیاس اجتماعی ممکن نخواهد بود.
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری (عضو هیئت علمی حسینیه اندیشه)
✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🇮🇷از «شعبانِ» پیامبر تا «فروردینِ» خمینی🇮🇷
✅ «زمان» پدیدهی مَهیب و مسلّطی است و آدمها هر چقدر هم گردنکش شوند، نمیتوانند از تسلط زمان بر خودشان فرار کنند و محکوم آن نباشند. حالا فکر کنید خالق زمان تصمیم گرفته باشد همچین پدیدهای را گره بزند به نام نامیِ محمّد و با شخص شخیص پیامبر اکرم. شاید برای اینکه نشان بدهد که برترین پیامبرش مثل بقیهی بندههایش نیست و مخلوقی را آفریده که حتی بر زمان هم حکومت دارد. اگر کسی به من بگوید «ماه شعبان یعنی چه»، انتخاب عقل ناقص من، همین جملههای بالایی است.
••─━⊱✦▪️✦⊰━─••
✅ احتمالاً عظمتِ این نعمت بوده که نبیّاکرم را به یک رفتار خاص در ماه شعبان سوق میداده: «الذی کان رسولالله یدأب فی صیامه و قیامه فی لیالیه و ایامه» روزهای روزه و شبهای بهپاخاسته که محبوبترین آفریدهی خدا آنها را با حالت ویژهی «بخوعاً لک فی اکرامه و اعظامه» همراه کرده و ما را یاد «لعلّک باخع نفسک» انداخته. نمیدانم تعبیر درستی بکار میبرم یا نه ولی به حکم معنای «بخوع» در قرآن، انگار هدیه خدا به پیامبرش به قدری مهابت داشته که نبیّاکرم «خودش را به کشتن میانداخته» تا بتواند پاسخ این رحمت را بدهد و شکر این هدیهی مخصوص را به جا بیاورد.
••─━⊱✦▪️✦⊰━─••
✅ شاید از همین حال نبیّ، بشود حکمت ندای آن مُنادی را که به فرمان پیامبر در مدینه فریاد میزد، حدس زد: «ای مردم مدینه! بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند.» پیامبر که خودش یاریکننده همهی انسانها و جوامع است و به حکم صلوات شعبانیه، «غیاث المضطر المستکین» نام گرفته، چرا باید از بقیه کمک بخواهد؟ چون میخواهد با حالت «بخوع» از این هدیهی خدا تشکر کند. کسی که برای کاری خودش را به کشتن میاندازد، تمام توانمندیهایش را به میدان میآورد و به قدر تمام مقدوراتش و حتی بالاتر از آن دوندگی میکند و خب، چه توانمندی و مقدوری بهتر از «امّت» ش؟ از همه آنها میخواهد به میدان بیایند و شاخههای درخت طوبی را بگیرند تا شکر این نعمت نه با یک زبان و یک نفر، که با میلیونها زبان و نفر رقم بخورد و کثرت امّت بدون اینکه نفی شود، حول محور پیامبر با هم ترکیب شود و یک برآیند واحد از جنس «پرستش و بندگی» را رقم بزند و این بندگی و شکر به جای منحصر شدن در پیامبر، مرکّب از رفتار او و امّتش باشد و تا همیشه تاریخ، عمر و امتداد پیدا کند و دائماً افزونتر شود.
••─━⊱✦▪️✦⊰━─••
✅ بخاطر همینها، گمان میکنم همه اعمالی که در ماه شعبان وارد شده، از روزه و مناجات و صلوات شعبانیه تا صدقه و استغفار و اذکار، همگی ابزارهایی برای یاری به پیامبر هستند تا او از طریق ما، «بخوع» شعبانیهاش را با ترکیب پیچیدهتر و جزئیات بیشتری به خدایش تقدیم کند. مثلاً همین ذکر «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون» که گفتهاند هزار بار در ماه شعبان بخوانید؛ مخصوصا با آن صیغه جمع در «نعبد» و «مخلصین» که توحید را از شکل فردی در میآورد و «پرستش دستهجمعی» و «اخلاص اجتماعی» را فریاد میزند: وقتی «توحید» باعث ایجاد یک «جمع» شود و انسانها به این دلیل جامعه بسازند که نه فقط نیازهای مادّی که نیازهای یکدیگر برای پرستش عمیقتر و پیچیدهترِ خدا را هم برطرف کنند، یک قدرت ایمانی درست شده که اهالی باشگاه قدرت مادّی را به ترس و لرز و کراهت و نفرت میاندازد و «و لو کره المشرکون» را به یک رویّه حتمی تبدیل میکند.
••─━⊱✦▪️✦⊰━─••
✅ فکر کنم کمی سخت شد. خب میشود کار را راحتتر کنیم و برویم سراغ جملهی کسی که عمرش را صَرف همین ذکر کرده و ترجمه امروزین آن را در سراسر منطقه پراکنده. منظورم خمینی کبیر است که گفت: «حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسّر شود.» مردی که زندگیش را به ابزاری برای بخوع پیچیدهتر پیامبر اکرم تبدیل کرد و از طریق ملت ایران، پرستش جمعی خدای متعال را مبنای «#جمهوری_اسلامی» قرار داد. یعنی در زمانهای که شرک و #جاهلیت_مدرن میخواست با «تقسیم کار بینالمللی»، امت پیامبر اکرم را به ابزاری برای غلیظتر کردنِ دنیاپرستی خودش تبدیل کند، جمهور ایرانیان را بر محور «قدرت اسلام» و «اقتدار موحدین» در برابر مشرکین و منافقین، جمع کرد و با زبان میلیونها ایرانی، به میلیونها زبان فریاد زد: «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون».
✅حتی اگر مشرکین بدشان بیاید و از نفرت و عصبانیت بمیرند، ترکیبشدن امّت با پیامبر از فراز قرنها عبور کرده و صدای منادی رسولالله زمان و مکان را درنوردیده به دوازدهم فروردین رسیده و در کوچههای ایران پیچیده: «بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند...»
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh