گزارش جلسه | بَرگِ نخست ْ
بســم الله
💠 جلسه گفتگو با حجت الاسلام مجتبی عرب رئیس #بنیاد_نهضت و مسئول سابق بسیج دانشجویی شریف بحمدلله در چهاردهم شهریور ماه ۱۴۰۱ در محل بنیاد نهضت برگزار شد؛
در جلسه مذکور، حجت الاسلام استاد مجتبی عرب با پاسخ به مجموعه سوالات گروه هویت به نکات مهمی در سرفصل های زیر اشاره کردند:
الف) نقش کنش اجتماعی در ارتقا اندیشه ناظر به #حل_مسئله
ب) تبیین نظریه بسیج طلبگی جهت نقش آفرینی سیاسی
ج) نسبت #تشکل_طلبگی با تشکل دانشجویی
💠 با توجه به سرفصل های مطرح شده، مجموعه گزارشات مرتبط با این جلسه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
گزارش جلسه | بَرگِ نخست ْ بســم الله 💠 جلسه گفتگو با حجت الاسلام مجتبی عرب رئیس #بنیاد_نهضت و مسئو
گزارش جلسه | برگِ دوم ْ
💠 در گفتگوی گروه مطالعات پژوهشی هویت با حجت الاسلام مجتبی عرب مطرح شد:
"حوزویان در اقامه توان کافی ندارند چون تمرین قیام و حتی مواجهه شبیه سازی شده اقامه هم ندارند"
💠 اشکالی از حیث روش در حوزه علمیه وجود دارد و آن ذهن «انتزاعی» حوزویان است؛
یعنی ذهنی که به دلیل کار به روی متون درسی موجود، #مسئله را از واقع «نزع» میکند و به پرورش ذهنی و کشف شقوق آن میپردازد.
هرچند این کار در جایگاه خودش فایده مند است اما چنین ذهنی در حل مسائل واقعی، ذهن ناقص و ناتوانی است.
💠 به تعبیر امام(ره) در پیامی که سال۱۳۲۰ به علما میدهند، مسئله اصلی در #مواجهه_مصلحانه در جامعه، عمل به توصیه خداوند متعال «أن تقوموا لله ثم تتفکروا» است؛ مسئله از قیام شروع میشود، مسئله از قعود توأم با فکر آغاز نمیشود!
و در حوزه علمیه این مشکل صدچندان است و اساساً حوزویان در اقامه توان کافی ندارند چون تمرین قیام و حتی مواجهه شبیه سازی شده اقامه هم ندارند [درحالیکه] چیزی که در انسانها تحول ایجاد میکند #قیام است.
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
گزارش جلسه | بَرگِ سوم ْ
💠 در گفتگوی گروه مطالعات پژوهشی هویت با حجت الاسلام عرب مطرح شد:
"مناط اصلی تحجر نادان بودن نیست! بلکه «جدایی دین از عینیت» است"
💠 موضوعی که باید در حوزه با آن مقابله کنیم که مستفاد از بیانات امام در منشور روحانیت است «رویه دوم تیغه اسلام آمریکایی (اسلام متحجرین)» است؛
مناط اصلی #تحجر چیست؟ مناط اصلی تحجر نادان بودن نیست! بلکه «جدایی دین از عینیت» است و این همان مبنای #سکولاریسم است. لذا مسئله در سکولاریسم اولاً سیاست نیست، بلکه سیاست بُعدی از جدایی دین از اداره جامعه است.
💠 با این تعریف، شما در طلبههای انقلابی هم تحجر را میبینید. چون طلبه انقلابی هم #رسائل خواندن را «کاری» میداند «غیر» از کاری که در شئون اجتماعی به آن نیاز دارد.
این اشکال، اشکال در فرایند تربیتی حوزه است. پس تربیت طلبه برای توانمندی او در اقامه دین هم باید تربیتی باشد که طلبه را به عینیت گره بزند.
لذا من معتقدم تحول در حوزه از تحول علمی آغاز نمیشود بلکه ابتدا باید تحول «هویتی» اتفاق بیفتد.
اعضا هویت: در گروه هویت هم بر اساس این ریل پیش رفتهایم؛ اما پرسش این است که گره زدن طلبه به عینیت اقتضا چه جنس فعالیتهایی دارد؟! ....
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
گزارش جلسه | برگِ چهارم ْ
در گفتگوی گروه مطالعات پژوهشی هویت با حجت الاسلام عرب مطرح شد:
"جای کنش طلبگی در مسئله حجاب اجباری خالی است"
💠 گاهی طلبه میبیند حرکت جامعه به سمتی است و حرکت او به سمت دیگر! و همین است که عدهای نمیتوانند تحمل کنند و به کارهای در غیرشأن طلبگی میپردازد؛ من حس میکنم ریزشهای حوزه هم از اینجاست.
ما این پدیده را به کثرت میبینیم؛ علت این پدیده #بحران_هویت در طلاب است.
این بحران هویت از کجا نشأت گرفته است؟ از همان نکتهای که امام در منشور روحانیت میفرماید: «ما مشکلمان [در حوزه] تحجر است»! منتهی تحجر فقط به معنای سیاسی نبودن و شرکت نکردن در رأیگیری نیست؛ بلکه «لمس نکردن متن واقع» است.
💠 قطعاً مقصود ما این نیست بیتوجه خود را در «تهلکه» بیندازیم اما خطا، جزئی از سعی ماست؛ و ما میبینیم که چقدر جای #کنش_طلبگی مثلاً در مسئله #حجاب_اجباری خالی است که هیچ تشکل دانشجویی توان انجام آن را نداشت چراکه ویژگیهایی که طلبه دارد ـ مثل اطمینانی که مردم به روحانیون دارند ـ را یک دانشجو دارا نیست.
💠 جهت مطالعه متن کامل جلسه به صفحه گروه هویت در سایت حوزه علمیه مروی رجوع کنید🙏🏻
@Hoviat_howze
بسم الله
💠 مصاحبه گروه هویت با حجت الاسلام و المسلمین استاد رضایی نژادیان، به تاریخ ۱۱ آبان در خصوص موضوع «معنویت و اخلاق» با چهار پرسش محوری؛
۱. آیا معنویت در جامعه معاصر ایران سیر رو به رشد داشته است یا رو به افول؟
۲. با چه ملاکی معنویت اجتماعی سنجیده میشود؟
۳. عامل های معنویت افزا و کانون های ضد معنویت در جامعه چیستند؟
۴. نقش حوزه علمیه در مهم ترین عامل های معنویت افزا و معنویت زدا چیست؟
✨ در این مصاحبه به پرونده حجاب اجباری پرداخته شد!
#فصل_معنویت
#حجاب
🔰 برای اطلاع از فعالیت های پژوهشی و گفتمانی گروه هویت در تلگرام و ایتا به ادرس زیر رجوع کنید:
@Hoviat_howze
بسم الله
💠 مصاحبه گروه هویت با استاد دکتر امیرحسین منصوری، پژوهشگر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و استاد دانشگاه
به تاریخ ۲۱ آبان با موضوع «معنویت و اخلاق» با چهار پرسش محوری؛
۱. آیا جامعه دهه شصت ایران از جامعه دهه نود معنوی تر است؟
۲. نقش عقلانیت در معنویت افزایی جامعه چیست؟
۳. آیا اخلاق مداری رهبران جامعه منجر به گسترش معنویت میشود؟
۴. نقش حوزه علمیه در مهم ترین عامل های معنویت افزا و معنویت زدا چیست؟
✨ در این مصاحبه به پرونده حجاب اجباری پرداخته شد!
#فصل_معنویت
#حجاب
🔰 برای اطلاع از فعالیت های پژوهشی و گفتمانی گروه هویت در تلگرام و ایتا به ادرس زیر رجوع کنید:
@Hoviat_howze