eitaa logo
حوزویات
511 دنبال‌کننده
70 عکس
25 ویدیو
8 فایل
💫 آنچه در رسانه‌های رسمی حوزوی نمی‌بینید و نمی‌خوانید! 💫 ارتباط با ادمین: @hadirahnama
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ شیخ علی تهرانی در سن 96 سالگی درگذشت شیخ‌ علی ‌مراد خانی ‌ارنگه‌ معروف به تهرانی، از شاگردان آیات عظام بروجردی، حجت، میلانی، بجنوردی و خمینی در فقه و اصول و آیات میرزا مهدی آشتیانی، طباطبائی و الهی قمشه‌ای در فلسفه بود و سالیان متمادی به تدریس متون حوزوی، خصوصاً فلسفه و عرفان در قم و مشهد اشتغال داشت. تهرانی پس از انقلاب به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی درآمد و رئیس دادگاه مشهد بود و مدتی بعد در پی اختلافات سیاسی به عراق گریخت. او در ۱۳۷۴ به ایران بازگشت و سالیانی به خاطر مواضعش در زندان به‌سر برد. وی در دادگاه‌ ویژه‌ روحانیت به‌ جرائمی چون “همکاری‌ با دشمن‌ در زمان‌ جنگ‌”، “صدور فتوا علیه‌ نیروهای‌ انقلابی”‌، “تحریک‌ ارتش‌ عراق به‌ کشتار مردم‌ ایران” محکوم و محارب‌ تشخیص‌ داده شد. اما ابراز ندامت باعث شد تا از مجازات اعدام گریخته و به تحمل بیست سال حبس محکوم گردد. او بخشی از این دوران را در حصر خانگی گذراند. او تا پایان عمر خود آزادانه در تهران زندگی می‌کرد. توحید ذاتی یا اثبات وحدت وجود، قانون لاضرر یا حافظ نظام اسلامی، اقتصاد اسلامی، اسلام ضد استثمار، طرح کلی نظام اسلامی، فلسفۀ شناخت، اخلاق اسلامی، تفسیر قرآن در سه جلد، شرح نهج البلاغة و شرح مصباح الهدایة از آثار اوست. 📌فرازهایی از زندگانی شیخ علی تهرانی را در «حوزویات» بخوانید: ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ کوبیدن سر به دیوار برای یاد گرفتن حاشیه جامع‌المقدمات شیخ علی مرادخانی ارنگه فرزند عزت‌الله در سال ۱۳۰۵. ش در روستای ارنگه از توابع استان البرز متولد شد. از آنجا که روستای ارنگه تا چند دهه قبل روستایی از توابع استان تهران محسوب می‌شد؛ شیخ علی مرادخانی ارنگه در حوزه علمیه قم به شیخ علی تهرانی معروف شد. او پس از طی کردن تحصیلات ابتدایی با تشویق پدر به تحصیلات حوزوی روی آورد. ابتدا به حوزه علمیه لرزاده در تهران رفت و پس از فرا گرفتن مقدمات علوم دینی راهی قم شد و در مدرسه حجتیه تحصیل را آغاز کرد. در این دوران بود که به تحصیل دروس خارج فقه و اصول در محضر مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی پرداخت. او پس از اتمام تحصیلات حوزوی به تبلیغ و وعظ مشغول شد. شیخ علی تهرانی از همان سال‌های ابتدایی شروع تحصیلات رفتار‌هایی غیر‌طبیعی داشت که گاهی برای بقیه طلبه‌ها و هم درس‌هایش تعجب‌برانگیز بود. مثلاً آیت‌الله مهدوی‌کنی در کتاب خاطرات خود به سال‌های همدرس بودن با شیخ علی تهرانی اشاره کرده و می‌نویسد: «ایشان از شش هفت ماه یا یک سال بعد از اینکه من طلبه شدم به مدرسه لرزاده آمدند و مشغول تحصیل شدند... ایشان ۱۹ ساله بودند و من ۱۴، ۱۵ سال داشتم.. حجره من پهلوی حجره ایشان بود. یک شب آخرهایش دیدم که دیوار حجره ما کوبیده می‌شود گویا کسی محکم به دیوار می‌کوبد، آمدم ببینم چه شده، دیدم که شیخ علی کله‌اش را به دیوار می‌زند. گفتم علی آقا چه کار می‌کنی؟ گفت: من حاشیه‌های کتاب جامه‌المقدمات را که می‌خوانم درست نمی‌فهمم، سرم را به دیوار می‌زنم تا مغزم باز شود! و بفهمم. البته ما آن وقت به عمق مطلب پی نبردیم، می‌گفتیم شیخ علی آقا خوب درس می‌خواند، واقعاً هم خوب و زیاد درس می‌خواند، ولی بعد‌ها که این جریان‌ها پیشامد فهمیدیم که این آقا از اول غیر‌عادی بود. بله ما با شیخ‌علی آقا سال‌ها مباحثه می‌کردیم، ولی غالباً بحث‌های ما به مجادله می‌کشید و ایشان در مدرسه فیضیه داد و فریاد زیاد می‌کرد و کلمات تندی می‌گفت.» ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ در کسوت یک انقلابی دو آتشه! شیخ علی با شروع دهه ۴۰ شمسی به مشهد مهاجرت کرد و تحصیل را در حوزه علمیه این شهر ادامه داد و البته در همان زمان تدریس را هم برای طلاب سطح پایین‌تر آغاز کرد. او در این شهر با دختر مرحوم آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای یعنی سیده‌بدری حسینی خامنه‌ای و خواهر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای ازدواج کرد. با شروع نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری خمینی، شیخ‌علی به جرگه مبارزان پیوست و در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی به همراه شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، آیت‌الله عباس واعظ طبسی، محمدرضا محامی و برخی مبارزان دیگر، مبارزات ضدطاغوتی مشهد را رهبری می‌کرد. در پی تبعید امام خمینی به عراق، شیخ‌علی تهرانی چند مرتبه مخفیانه و به صورت قاچاقی به عراق رفت و با امام دیدار کرد و پس از بازگشت به مبارزات خود ادامه داد. البته این مبارزات بدون هزینه نبود و بار‌ها موجب دستگیری و تبعید او به شهر‌های مختلف شد. مثلاً با اوج‌گیری تظاهرات اعتراض‌آمیز، شهید‌مفتح برای سخنرانی در مسجد قبای تهران از علی تهرانی که در مجامع انقلابی حضوری فعال داشت، دعوت کرد؛ لیکن وی پس از دو شب سخنرانی دستگیر و سپس تبعید شد. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ نقش شیخ علی تهرانی در انزوای آیت‌الله میلانی مبارزات و سخنرانی‌های آتشین شیخ‌علی در مشهد موجب محبوبیت او در میان جوانان انقلابی شده بود، اما در همان زمان هم برخی رفتار‌ها و موضع‌گیری‌های تند او موجب تعجب و انتقاد سایر روحانیون انقلابی می‌شد. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین انتقاد‌ها به شیخ علی، به ماجرای موضع‌گیری‌های غیرمنطقی او علیه آیت‌الله میلانی مربوط می‌شد. آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی از مراجع بزرگ تقلید در شهر مشهد و حوزه علمیه آن، از جمله علمایی بود که با شروع نهضت امام خمینی شدیداً حامی نهضت اسلامی و اقدامات امام بود. ایشان حتی بعد از دستگیری امام در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲. ش به همراه جمعی از علما و مراجع تقلید بزرگ قم به تهران آمدند و در اعتراض به این دستگیری تحصن کردند، اما واقعیت این است که در طول سال‌های نهضت، روش مبارزاتی این عالم بزرگ با روش مبارزاتی برخی بزرگان انقلابی تفاوت داشت. این تفاوت در روش البته مورد اعتراض افراد تندرو و افراطی قرار می‌گرفت. به طور مثال ایشان مانند بسیاری از علما و روحانیون به بخشی از تفکرات دکتر علی شریعتی نقد داشت. به ویژه به آن بخش از تفکرات ایشان که نگاه توهین‌آمیز و همراه با تهمت به برخی از علمای بزرگ جهان تشیع همچون «علامه مجلسی» داشت و به عیان هم به این بخش از برداشت‌های اشتباه دکتر شریعتی انتقاد می‌کرد. آن‌وقت برخی افراد جریان انقلابی مشهد، به شدت از دکتر شریعتی دفاع می‌کردند و حاضر نبودند اشتباهات او را در تحلیل تاریخ دوران صفویه بپذیرند. این در حالی بود که دکتر علی شریعتی فرد بسیار نقد‌پذیری بود و چند سال بعد از انتشار کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی با مطالعه وسیع‌تر تاریخ اسلام و مباحثه علمی با دوستان و علمای مبارز متوجه اشتباهاتش شد و حتی از دوست صمیمی خود مرحوم «محمدرضا حکیمی» درخواست کرد که به او در تصحیح کتاب‌هایی که با موضع اشتباه علیه علمای اسلام همچون شیخ مفید و علامه مجلسی نوشته، کمک کند، اما متأسفانه برعکس دکتر شریعتی، برخی طرفداران او از جمله شیخ علی تهرانی، به هیچ وجه تاب شنیدن انتقاد از او را نداشتند. به همین دلیل هم شیخ علی تهرانی در جلسات سخنرانی و کلاس‌های درسش انتقاد‌های بسیار تندی علیه آیت‌الله میلانی می‌کرد و حتی تا مرز توهین به ایشان هم پیش می‌رفت. اما دلیل دیگر اعتراض‌های شیخ‌علی به آیت‌الله میلانی که در نهایت موجب انزوای شدید ایشان شد، به ماجرای دیدار پسر آیت‌الله میلانی با شاه در سال ۱۳۵۴. ش و پذیرش یک قرآن چاپ شده به سفارش دربار برمی‌گشت. حقیقت ماجرا این است که پسر آیت‌الله میلانی در سال ۵۴ و در‌حالی‌که پدرش درگیر بیماری سرطان بود، با تهدید ساواک مجبور شد در سفر شاه به مشهد با شاه دیدار داشته باشد و قرآن اهدایی او را هم بپذیرد. جالب است که فردای آن روز هم، آن قرآن را به کتابخانه صندوق قرض‌الحسنه آستان قدس رضوی تحویل داد و حتی حاضر نشد که قرآن اهدایی شاه را در منزلش نگه دارد، ولی این اقدام از سر اجبار با واکنش بسیار تند شیخ‌علی مواجه شد و اعتراض‌های بی‌پروایانه شیخ به آیت‌الله میلانی موجب انزوای هرچه بیشتر ایشان در میان انقلابیون مشهد شد و در نهایت این مرجع تقلید طرفدار امام و انقلابیون به ویژه هیئت مؤتلفه‌ای‌ها، با سخنرانی‌های مخربانه شیخ علی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۴. ش براثر بیماری سرطان در انزوا رحلت کرد. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ پیروزی انقلاب و اولین رویارویی‌های شیخ‌علی با امام با اوج‌گیری روز‌های مبارزه و انقلاب، شیخ علی همچنان با سخنرانی‌های خود به افشاگری علیه حکومت پهلوی می‌پرداخت و به همین دلیل هم اواخر فروردین ۵۷ ابتدا به شهر سیرجان تبعید شد و مدتی پس از آن هم به دلیل سخنرانی‌های آتشین در همان شهر سیرجان، به همراه سیدعلی‌محمد دستغیب، مرتضی فهیم کرمانی و سیدمحمد احمدی به سقز تبعید شد. ایشان پس از بازگشت از تبعید، سخت درگیر مسائل انقلابی مشهد شد. در روز ۵ آبان ماه سال ۱۳۵۷ که تظاهرات بسیار بزرگی در مشهد برگزار شد، نماز جماعت به امامت شیخ علی تهرانی اقامه شد. بار دیگر در روز ۸ آبان تظاهرات بزرگی ترتیب داده شد و تظاهر‌کنندگان در محوطه باشگاه دانشگاه فردوسی این شهر اجتماع کردند. در این اجتماع آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و شیخ‌علی تهرانی سخنرانی کردند. روند فعالیت‌های او ادامه داشت تا با بازگشت امام به وطن، انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن به پیروزی رسید. بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام شیخ علی را به ریاست دادگاه انقلاب مشهد منصوب کرد و مدتی هم ریاست دادگاه انقلاب اهواز به او سپرده شد. همچنین او در سال ۱۳۵۸.ش از سوی حزب جمهوری اسلامی مشهد داوطلب مجلس خبرگان قانون اساسی شد که به‌عنوان نفر هفتم از خراسان انتخاب شد و به این مجلس راه پیدا کرد، اما اولین رویارویی او با امام زمانی رخ داد که رهبر‌کبیر انقلاب آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را به‌عنوان امام جمعه تهران تعیین کرد. این انتخاب با واکنش شدید شیخ‌علی و اعتراض شدیداللحن او مواجه شد. نامه اعتراضی و سراسر توهین او درباره این انتصاب در روزنامه‌های آن زمان چاپ شد و انقلابیون را بسیار متعجب کرد. واکنشی که همه می‌دانستند به دلیل حسادت شیخ‌علی به برادرهمسرش یعنی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای بروز کرده است! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ شیخ‌علی، طرفدار سفت و سخت بنی‌صدر! با فرا رسیدن زمستان ۱۳۵۸.ش مردم و شورای انقلاب آماده برگزاری اولین انتخبات ریاست جمهوری شده بودند. فضای رقابت انتخاباتی در آن روز‌ها بسیار پرحرارت بود تا اینکه مسئله شبهه ایرانی‌الاصل نبودن جلال الدین فارسی و عدم توانایی او برای رئیس‌جمهور شدن مطرح شد. در این جریان شیخ‌علی تهرانی که از طرفداران سفت و سخت بنی‌صدر بود، بیش از دیگران به مسئله ایرانی‌الاصل نبودن جلال‌الدین فارسی اشاره می‌کرد. با انعکاس انتقاد شیخ‌علی تهرانی در روزنامه انقلاب اسلامی، جلال‌الدین فارسی در پیامی به این انتقاد پاسخ داد و خود را به دلیل داشتن اجداد ایرانی و تولد در مشهد – با وجود اینکه پدر و مادرش شناسنامه افغانستانی داشتند- ایرانی‌الاصل نامید، ولی منتقدین از پاسخ او قانع نشدند تا بالاخره بعد از آن جنجال‌ها و اعلام نظر امام مبنی بر اینکه اگر شبهه درباره ایرانی‌الاصل بودن جلال‌الدین فارسی وجود دارد، از کاندیداتوری انصراف بدهد؛ فارسی در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۵۸. ش از دور رقابت کنار کشید. البته در اطلاعیه انصرافش باز بر ایرانی‌الاصل بودن خود تأکید کرد، ولی دلیل انصراف خود را به خاطر اطاعت از امام مطرح کرد. بعد از این جریان «شیخ علی تهرانی» در نامه‌ای به امام خمینی با حمله شدید به برخی از اعضای شورای انقلاب، آن‌ها را به خیانت درباره اصرار بر کاندیداتوری فارسی با وجود علم به ایرانی‌الاصل نبودن وی، متهم کرد و نوشت: «اینها، یعنی عده‌ای که در مقام توطئه علیه نظام اسلامی برآمده و می‌خواهند با هر حیله و وسیله‌ای خود را حاکم بر مقدرات کشور نمایند و علیه فکر دینی که به ظاهر خود را معتقد به آن می‌دانند، عمل کنند و...» و در ضمن طی آن نامه آقایان بهشتی، خامنه‌ای و رفسنجانی را هم به داشتن پرونده در اسناد لانه جاسوسی متهم کرد. در مقابل فردای آن روز بسیاری از اعضای متهم‌شده شورای انقلاب به شبهات مطرح شده از سوی شیخ علی تهرانی پاسخ دادند. روزنامه کیهان در تاریخ اول بهمن در مطلبی با عنوان «پاسخ تند دکتر بهشتی، هاشمی رفسنجانی و خامنه‌ای به اظهارات علی تهرانی» نوشت: «حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب و سرپرست وزارت کشور در گفت‌و‌گویی اتهامات وارده از سوی شیخ علی تهرانی را یک قضاوت عوامانه خواند و توضیح داد وقتی آقای فارسی کاندیدای ریاست جمهوری شدند، ما در وزارت کشور اطلاعی از تاریخچه زندگی و پدر و مادر ایشان نداشتیم. آقای هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: پس از مطرح شدن این قضیه ما از ایشان توضیح خواستیم و ایشان هم گفتند که اجدادشان ایرانی هستند و حدود ۸۰ سال قبل به ایران آمده‌اند، ولی با برگه اقامت زندگی می‌کرده‌اند و خود ایشان در مشهد متولد شده‌اند... و، چون ایرانی‌الاصل تعبیر‌های گوناگونی دارد که باید توسط شورای نگهبان تفسیر شود... من به همراه جلال‌الدین فارسی خدمت امام رفتیم و امام پس از بررسی فرمودند که بهتر است خودشان کنار برود...» به هرحال بعد از پیروزی بنی‌صدر و رئیس‌جمهور شدنش، شیخ علی همچنان طرفدار او باقی ماند. این نزدیکی به بنی‌صدر البته تبعات دیگری برای شیخ علی به دنبال داشت؛ از جمله نزدیک شدن او به اعضای سازمان مجاهدین خلق و طرفداری از آن‌ها و در مقابل حمله به امام و بزرگان نظام مانند شهید‌بهشتی، آیت‌الله‌ خزعلی، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی. جالب است که شیخ علی تهرانی تا قبل از رئیس‌جمهور شدن بنی‌صدر، رهبران سازمان مجاهدین خلق را در سخنرانی‌هایش افرادی ناآگاه به اسلام و دارای انحراف عقیده معرفی می‌کرد، اما به یکباره این سازمان را مبارز واقعی و حزب جمهوری اسلامی را حزبی بر باطل معرفی کرد و حتی فتوایی مبنی بر وجود قتل هواداران حزب جمهوری اسلامی صادر کرد! و همه این مواضع در حالی بود که او با حمایت حزب جمهوری اسلامی به عنوان نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شده بود. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ شیخ علی تهرانی در رادیو بغداد! شیخ علی تهرانی به دلیل توهین و افترا‌هایی که به علمای بزرگ زده بود و به دلیل همراهی با ضدانقلاب در ۳۰ خرداد ۱۳۶۰. ش [همزمان با اعلام جنگ مسلحانه سازمان مجاهدین خلق علیه نظام جمهوری اسلامی] دستگیر، محاکمه و به هشت ماه زندان محکوم شد. او البته بعد از گذراندن این دوره زندان، در شرایط حبس خانگی به سر می‌برد، اما بعد از فرار بنی‌صدر و پس از خروج سران سازمان منافقین از کشور، به دنبال فرصتی برای فرار از کشور و پیوستن به منافقین بود. به این شکل در فروردین ۱۳۶۳. ش مخفیانه به عراق گریخت به محض ورود از صدام حسین رئیس‌جمهور دیکتاتور این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرد که مورد پذیرش صدام و رژیم بعثش واقع شد. یک سال بعد همسر و پنج فرزندش نیز محل سکونت خود را به قصد ترکیه ترک کرده و از آنجا به عراق رفتند. کمی بعد از استقرار شیخ‌علی در عراق، فعالیتش در رادیو فارسی زبان «رادیو بغداد» را آغاز کرد و با تمام وجود شروع به تهمت‌پراکنی، بدگویی و دروغگوبی علیه امام خمینی و نظام جمهوری اسلامی ایران کرد. اسرای بسیاری در کتاب خاطرات‌شان از اجبار بعثی‌ها برای شنیدن سخنرانی‌های شیخ‌علی تهرانی در رادیو بغداد و توهین‌های وحشتناک او به امام خمینی یاد کرده‌اند. به‌طور مثال آزاده جانباز سعید نفر در کتاب خاطراتش: «خوابی که تعبیر شد»، به اجبار اسرا در اردوگاه برای گوش دادن به سخنرانی‌های شیخ علی اشاره کرده و به شکل مبسوط خاطره آمدن شیخ به اردوگاه شان و درگیری اسرا با او را شرح داده است: «در یکی از روز‌های گرم تابستان سال ۶۳ بود که ناگهان سوت آمار زده شد و همه ما را زیر سایبان انتهای اردوگاه جمع کردند. دیدیم که عراقی‌ها سریع یک میز و چند صندلی و میکروفن آوردند. بعد از چند دقیقه ناگهان در اصلی اردوگاه گشوده شد و دیدیم که شیخ‌علی تهرانی به همراه عده‌ای افسر عراقی وارد اردوگاه شد... شیخ علی آدم متکبر و خود‌ستایی بود. او در صحبت‌هایی که کرد از خودش تعریف کرده و ادعا می‌کرد که خودش مجتهد است و حتی از امام‌خمینی هم بالاتر است. سپس یکسری اراجیف در مورد حضرت امام و بعضی مسئولان نظام گفت... عبدالرحمن مروت [از آزاده‌های غیور اردوگاه] در‌حالی‌که رو به جمع اسرا و پشت به شیخ‌علی تهرانی و افسران عراقی داشت با صدای بلند فریاد زد: الا یا ای‌ها الایرانی – الموت لشیخ علی تهرانی. با دادن این شعار همهمه‌ای در بین اسرا به راه افتاد و بقیه جمع هم به همراه عبدالرحمن این شیرمرد آزاده شروع به سر دادن شعار کردند...» واقعیت این است که در طول سال‌هایی که شیخ علی در رادیو بغداد به لجن‌پراکنی علیه نظام و امام می‌پرداخت، اسرای در بند بعثیون از وجود او و اجبار به گوش دادن سخنرانی‌هایش رنج و عذاب بسیاری کشیدند که این رنج در کتاب خاطرات تعداد زیادی از آزاده‌ها انعکاس یافته است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️بازگشت به ایران و بر مدار تفریط شیخ‌علی تهرانی پس از یک دهه، در‌حالی‌که دیگر از پول‌های بادآورده صدام خبری نبود و به دلیل برگشت آزاده‌ها به وطن حزب بعث به او نیازی نداشت، ماندن در عراق را به صلاح ندانست و بالاخره در سال ۱۳۷۴. ش خود را در یکی از پاسگاه‌های مرزی تسلیم نیرو‌های مرزدار کرد و بلافاصله به تهران منتقل شد. دادگاه ویژه روحانیت وی را به اتهام همکاری با دشمن در زمان جنگ، صدور فتوا علیه نیرو‌های انقلابی و تحریک ارتش عراق به کشتار مردم ایران، محاکمه کرد و وی را محارب تشخیص داد، اما با توجه به اینکه شخصاً خود را تسلیم نیرو‌های نظامی ایران کرده بود و مسئله کهولت سن با تخفیف به ۲۰ سال حبس خارج از محل سکونتش محکوم کرد. شیخ‌علی تهرانی در آن دادگاه از کار‌های گذشته خود اظهار ندامت کرد و خود را مستوجب اشد مجازات دانست. شیخ‌علی در دادگاه با تأکید بر صحت مواضعش اعتراف کرد: «والله العلی العظیم موحدتر از آقای خمینی در جهان هنوز نیامده است.» وی در نهایت با وساطت مسئولان نظام اسلامی و انقلابیون از زندان آزاد شد و تا پایان عمرش آزادانه در تهران زندگی کرد. کلام آخر: شیخ علی تهرانی همیشه میان افراط و تفریط حیران بود و همین افراط و تفریط ناشی از غرور و خود‌بزرگ بینی، او را به عنصری متغیر تبدیل کرد. غروری که نتیجه جهلش بوده، چنانچه امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «لاَ تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً» جاهل جزو به افراط و تفریط دیده نمی‌شود. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ ۴۵ سال «مؤسسه مطالعات اسماعیلی» ✍ محمدرضا معینی به احتمال زیاد هر کسی که در حوزه مطالعات اسلامی سری گردانده است، حداقل یک بار نام «مؤسسه مطالعات اسماعیلی» را شنیده است. این مؤسسه 45 سال پیش و در سال 1977 میلادی (1356 شمسی) در لندن با هدف ترویج آموزش و مطالعه آکادمیک اسلام و خصوصاً تشیع اسماعیلی در لندن تأسیس شده است. در روزهای اخیر و در آستانه چهل و پنجمین سالگرد تأسیس این نهاد، گزارشی درباره فعالیت‌های این مؤسسه منتشر شده است که تأمل در آن و مقایسه آن با وضعیت مؤسسات پژوهشی در ایران می‌تواند درس‌آموز باشد. در ادامه چند آمار جالب از این گزارش را ارائه خواهم کرد، در هنگام مطالعه این آمارها توجه داشته باشید که بودجه سالانه این مؤسسه پژوهشی در حدود 20 میلیون پوند (حدود 900 میلیارد تومان) است. تعداد منابع انسانی مؤسسه مطالعات اسماعیلی کار خود را با تنها شش نفر پرسنل آغاز کرده که سه نفر از ایشان هیأت علمی و سه نفر دیگر کادر اجرایی بوده اند. امروز (پس از 45 سال) مؤسسه مطالعات اسماعیلی 120 نفر پرسنل، شامل پژوهشگر، مدرس، کتابدار، ویراستار و کادر اجرایی دارد. کتابخانه و موزه کتابخانه مؤسسه اکنون مشتمل بر بیش از 54هزار جلد کتاب است. علاوه بر کتب چاپی، اشیائی از میراث هویتی اسماعیلیه دارند (مانند نسخ خطی، سکه‌ها و...) در این مرکز جمع‌آوری شده است. برای مثال حدود 3000 نسخه خطی در کتابخانه مؤسسه وجود دارد. خروجی‌ها در این مؤسسه تا کنون حدود 150 جلد کتاب تألیف شده است و تعداد زیادی کتاب به زبانهای مختلف ترجمه شده است. همچنین در مؤسسه، یک برنامه تحصیلی برای کودکان اسماعیلی از پیش‌دبستان تا دبیرستان به ده زبان تألیف شده است که نسخه دیجیتال آن به زودی عرضه خواهد شد. دوره‌های آموزشی از 2001 تا کنون حدود 3000 نفر در دوره‌های آموزشی مؤسسه (دوره‌های تبلیغ، تدریس و...) شرکت کرده‌اند. علاوه بر این تا کنون 731 نفر از دوره‌های آموزش عالی (ارشد و دکتری)‌ مؤسسه فارغ التحصیل شده اند. از این گروه، از سال 1997 تا کنون 53 کمک هزینه تحصیل دکتری دریافت کرده اند. خبر جالب دیگری که در این هفته قابل توجه بود، کناره‌گیری دکتر فرهاد دفتری از مدیریت مؤسسه مطالعات اسماعیلی پس از 34 سال است. دکتر دفتری که خود پژوهشگری شناخته شده و توانمند است از سال 1988 مدیریت مؤسسه را، نخست به تنهایی و در سال‌های اخیر در کنار دیگران، بر عهده داشته و طبیعتا ثبات او در کنار توانمندی‌های شخصی‌اش به توسعه مستمر مؤسسه کمک کرده است. برای مطالعه گزارش کامل و دیدن خط زمانی مؤسسه از ابتدا تا کنون، این لینک را ببینید. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ روایتی متفاوت از سید مصطفی خمینی 📌سرکارخانم معصومۀ حائری یزدی (همسر): 🔅 مرحوم حاج آقا مصطفی از حضور در نجف و در کنار برخی از روحانیونی که افکار متحجرانه‌ای داشتند ناراحت بود و به علت حضور برخی از این روحانیون در بیرونی امام، شاید نزدیک ده سال به بیرونی ایشان نمی‌رفت و با ناراحتی و عصبانیت و با صدای بلند می‌گفت: این چه کاری است که در بیرونی می‌نشینند و چای می‌خورند و درباره گوشت و مانند آن حرف می‌زنند؟! اما بیرونی مرحوم آیت‌الله خویی را خیلی قبول داشت. 🔆 آقا مصطفی مثل بقیه آخوندها و روحانیون نبود و خیلی مدرن و امروزی بود و مثل برخی از روحانیون در خیلی از مسائل و موضوعات از جمله حجاب، سخت‌گیری نمی‌کرد و به من نمی‌گفت این جوری رو بگیر و یا آن‌گونه که در میان زنان نجف، به‌خصوص زن‌های روحانیون متداول و متعارف بود، از من نمی‌خواست مثل آن‌ها پوشیه بزنم ولی دیگران در این زمینه سخت‌گیری می‌کردند و اگر بدون پوشیه بیرون می‌آمدیم، به امام خبر و گزارش می‌دادند. 🔅یادم هست یک روز که پوشیه‌ام را روی صورتم نینداخته بودم، یک روحانی دنبالم آمد و گفت پوشیه‌ات را روی صورتت بینداز، اما من اعتنا نکردم و به راهم ادامه دادم، ولی او دست‌بردار نبود و تا درِ منزل مرا تعقیب کرد و به دنبالم آمد و خانه را شناسایی کرد و بعداً قضیه را به حاج آقا مصطفی گفت، اما حاج آقا مصطفی که اصلاً به این چیزها اعتقاد نداشت، به‌جای این که دل به دل او بدهد، چند تا بد و بیراه به او گفت. آقا مصطفی اصلاً از وضعیت نجف راضی نبود و می‌گفت اگر به خاطر امام نبود، در این‌جا نمی‌ماندم و به ایران برمی‌گشتم البته جدا از وضعیت امام، خود ایشان هم اگر به ایران می‌آمد دستگیر می‌شد. 🔆حاج آقا مصطفی خیلی مدرن و امروزی بود و شباهتی به آخوندهای دیگر نداشت و مثل آخوندها نعلین نمی‌پوشید و کفش‌هایش از خارج می‌آمد و با این اوصاف زندگی کردن در نجف برای او خیلی سخت بود. 🔅من با این که مَحرم امام بودم، اما با چادر چیت خانگی پیش ایشان می‌رفتم و حاج آقا مصطفی به من می‌گفت چرا با چادر پیش آقا می‌روی؟! من هم در جواب می‌گفتم ما در خانواده خودمان این‌جوری بودیم و عادت کردیم تا این که احمد آقا ازدواج کرد و خانم ایشان بدون چادر پیش امام می‌آمد و آن وقت حاج آقا مصطفی به من گفت همین بهتر است که تو پیش آقا، چادر سر می‌کنی. 🔆وقتی مسافرت می‌رفتیم، به من می‌گفت عبا یا همان چادر عربی را از روی سرت بردار! من گمان می‌کردم قصد شوخی دارد و سر به سر من می‌گذارد؛ اما دیدم خیلی جدی می‌گوید وقتی بیرون می‌آییم، چادر را بردار و روسری به سر کن و خوب و محکم ببند و لباس مناسب بپوش تا راحت باشی و به‌راحتی تردد کنی. خودش هم چندان در بند تقیداتی که آخوندها دارند نبود. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ «علی خیاط» مدیر حوزه علمیه خراسان می‌شود؟! شنیده‌ها حاکی از آن است که نخستین جلسه شورای عالی حوزه علمیه مشهد در دوره جدید فردا سه شنبه سوم آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و به احتمال بسیار زیاد حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط به عنوان «مدیر حوزه علمیه خراسان» معرفی خواهد شد. حجت‌الاسلام خیاط هم اکنون ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی را بر عهده دارد و در گذشته هم رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده است. او دارای مدرک سطح ۴ حوزه در رشته فقه و اصول از حوزه علمیه مشهد و دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم اسلامی رضوی است. البته گزینه‌های دیگری هم برای مدیریت حوزه علمیه خراسان مطرح است، اما ظاهراً علی خیاط در صدر گزینه‌ها قرار دارد. پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی مدیریت حوزه علمیه خراسان را عهده دار بود و در دوره جدید نیز با حکم رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی حوزه علمیه مشهد می‌باشد. براساس شنیده‌ها حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه هم به عنوان دبیر شورای عالی حوزه علمیه مشهد انتخاب می‌شود. فرزانه در دوره قبل با حکم رهبر معظم انقلاب، دبیر شورای عالی حوزه علمیه مشهد بود، اما در دوره جدید، مقام معظم رهبری در حکم انتصاب شورای عالی حوزه علمیه مشهد، انتخاب دبیر شورا و مدیر حوزه را بر عهده اعضای این شورا گذاشته‌اند. نکته قابل ذکر این که انتخاب «مدیر حوزه علمیه خراسان» و «دبیر شورای حوزه علمیه مشهد» منوط به تصمیم و رأی اعضای این شورا است. باید منتظر خبر رسمی و قطعی بود... ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ ان‌شاء‌الله به کسی برنخورد! 💬 استاد سید احمد اشکوری: 🔆 متأسفانه حوزه‌‌‌های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه‌‌‌های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده‌اند. ما در نجف بودیم و با آقایان حکیم، خویی، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته‌ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. 🔅 تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم. 🔆 مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف‌‌‌هایی می‌زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده‌ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می‌کنم. من نمی‌خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. 🔅 الآن آقایانی که می‌گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می‌نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می‌کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی‌کنند. 🔆 آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه‌ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده‌اند و توسعه داده‌اند و ساخته‌اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف‌‌‌ها خیلی شنیده‌ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت‌‌‌های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط به عنوان مدیر حوزه علمیه خراسان انتخاب شد 📌در صد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی حوزه علمیه خراسان حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط با رای اکثریت اعضای شورا به مدت ۳ سال، به عنوان مدیر حوزه علمیه خراسان انتخاب شد. براساس این گزارش، مقرر شد برنامه‌های اجرایی ایشان در جلسات پیش‌روی شورا ارائه گردد. خیاط، ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی را بر عهده دارد و در گذشته رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده است. او دارای مدرک سطح ۴ حوزه در رشته فقه و اصول از حوزه علمیه مشهد و دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم اسلامی رضوی است. در روزهای آینده باید منتظر انتخاب دبیر جدید شورای عالی حوزه علمیه خراسان بود. آیا حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه ابقاء می‌شود؟ ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شاهد از غیب رسید! 🔺نجات یک روحانی در اغتشاشات توسط زن کاملاً بی‌حجاب! ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
حجاب در آینه پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی - 1401 - گروه میراث.pdf
838.4K
🔖 حجاب در آینه پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی 📘گزارش پژوهشی از گروه بررسی‌های راهبردی میراث ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
هدایت شده از حوزویات
اجبار به حجاب در فقه شیعه - ویراست 1.5 - 1401 - گروه میراث.pdf
8.64M
🔖 اجبار به حجاب در فقه شیعه؛ بر اساس آراء ۴۱ نفر از مراجع تقلید معاصر 📘گزارش پژوهشی از گروه بررسی‌های راهبردی میراث ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
هدایت شده از حوزویات
آینده‌نگاری الزام به حجاب در افق 1411-گروه میراث.pdf
2.01M
🔖 آینده‌نگاری الزام به حجاب در افق 1411؛ بررسی ابعاد مسئله الزام به حجاب در ایران 📗 گزارش راهبردی از گروه بررسی‌های راهبردی میراث ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️ ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از حوزویان و چند پیشنهاد ✍حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری در دو سال گذشته به ویژه در طی اغتشاشات اخیر میزان حمله به حوزویان چند برابر شده است. فحاشی‌های علنی پرت کردن عمامه از سر کشیدن لباس و به آتش کشیدن آن ضرب و جرح شدید سوء قصد منتهی به شهادت شهادت طلبه شهید آرمان علی وردی، شهادت فاضل محترم سجاد شهرکی، مضروب ساختن شدید یک روحانی در کرج از جمله این حوادث در روزهای گذشته و امروز است. از همه شگفت‌تر سکوت و گاه همراهی و همصدایی برخی از طبقات اجتماعی با هجوم کنندگان ناپاک است. در این که چه عوامل و زمینه هایی کار را تا این حد از جرأت جسارت به روحانیت رسانده، فعلا جای بحث نیست. بدون تردید مهم‌ترین هدف هتاکان و حریم شکنان، شکسته شدن حرمت و حریم روحانیت و زدودن قبح اهانت به این طبقه خدوم است. این روش شناخته شده در طول تاریخ برای دستیابی به اهداف شوم است. آنچه از سوی مردم دین‌دار و نهادهای امنیتی کشور دنیال می‌شود، محکومیت این دست از رخدادها و دنبال کردن مسببان حادثه است. به عبارت روشن تر؛ هیچ اقدام و برنامه پیشگیرانه در این زمینه وجود ندارد و از آن سخنی به میان نمی‌آید. این در حالی است که یک طلبه، فاضل و عالم حوزوی به خاطر تلبس به لباس روحانیت کالشمس فی رابعه النهار در مرائ و منظر عموم مردم قرار دارد؛ به گونه‌ای که به راحتی تمام قابل شناسایی است. حال باید پرسید: هر روز صدها و شاید هزارها نفر از اهالی حوزه به خاطر انجام امور اجتماعی، کار، تبلیغ، وعظ و خطابه و ... ناچار از حضور در محیط اجتماع و در کوچه و خیابان‌اند. اگر قرار باشد که برای جلوگیری از حریم و حرمت شکنی از حوزویان هیچ اقدام لازمی انجام نگیرد، چگونه می‌توان از جان اهالی حوزه حفاظت کرد و در کنار آن مانع شکستن حریم و حرمت آنان شد؟! به نظر می‌رسد که لازم است مدیریت حوزه با تشکیل کارگروه ویژه این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. برخی از پیشنهادها: ۱. روحانیان به تناسب نفوذ اجتماعی، میزان حضور در میان مردم و آسیب پذیری به محدوده ای از وسایل ایمنی و امنیتی مجهز شوند. ۲. به دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نسبت به حفظ و حراست از امنیت اهالی حوزه توجیه لازم صورت گرفته و در مواقع اعلام خطر با سرعت اقدام لازم انجام گیرد. ۳. با توجه به اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی، زمان‌ها و‌ مکان‌های ناامن پیشاپیش به حوزویان اعلام گردد تا از حضور در مواقع خطر اجتناب کنند. ۴. تشدید مجازات هتاکی، ضرب و جرح روحانیان. و... پیداست که طرح این مساله و ارایه پیشنهادها، به معنای متمایز ساختن جامعه روحانیت از سایر اقشار جامعه نیست، بلکه در راستای خیرخواهی عموم دین داران جامعه است که از وضعیت ناهنجار کنونی و شکستن حریم و حرمت حوزویان به شدت نگران‌اند. امید آن که ناپاکان و بدخواهان هرگز مجال لازم برای هتک حرمت روحانیت ‌پیدا نکنند. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
حوزویات. عمامه‌برداری در خیابان.pdf
113.2K
⭕️«عمامه‌برداری» در خیابان؛ چگونه به اینجا رسیدیم و چه باید کرد؟ ✍️حجت‌الاسلام دکتر محمد مطهری ✂️برشی از یادداشت: امروز به جایی رسیده‌ایم که اگر کسی از نظریه شهید مطهری در لزوم استقلال حوزه و روحانیت دفاع کند «سکولار» خوانده شده و عامدانه و رذیلانه مخالف رهبری قلمداد می‌شود و به جای «جذب حداکثری» با ناجوانمردی مشمول «لجن‌مالی حداکثری» می‌شود. عمامه‌پرانان واقعی همین کسانی هستند که با تفکر امنیتی، رسالت روحانیت را تملق‌گویی از نظام دانسته و با این بدعت، حیثیث روحانیت را به هوا می‌پرانند، نه آن جوان غافلی که گستاخانه عمامه سفید و سیاه را می‌رباید. یک راهکار فوری و غیرامنیتی برای کاهش پدیده عمامه‌برداری، گفتگوی رسانه ملی با برخی روحانیونی است که به دلیل مواضع‌ سیاسی از کرسی تدریس یا تبلیغ محروم شده و یا از محل کار اخراج شده‌اند. البته گاهی از محکومیت به حبس و شلاق نیز بی‌نصیب نبوده‌اند (یکی از این افراد اخیرا در یادداشتی خطاب به «عمامه‌پرانان»، از سرگذشت خود گفته است). طلبه‌ای که تنها در خیابان راه می‌رود معمولا نه اهل قدرت است و نه ثروت، و چه بسا هزینه اسنپ هم ندارد. تنها جرمش این است که ترجیح داده به جای تحصیل مکانیک، جامعه‌شناسی یا هنر در دانشگاه، از طریق فراگیری علوم اسلامی به جامعه خدمت کند. بی‌شک او به ویژه در این ایام، مصداق «وَ أُوذُوا فی سَبيلی» است که خداوند با چنان لحن لطیفی آنان را در آیه ۱۹۵ سوره آل‌عمران مورد خطاب قرار داده است. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
🔺مراسم تشییع پیکر مرحوم علامه طباطبایی در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۶۰ (مصادف با ۱۸ محرم ۱۴۰۲ قمری) و اقامه نماز بر پیکر علامه توسط مرحوم آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی در حرم حضرت معصومه (س) ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
Talqin_AlmizanMedia.mp3
8.48M
📻 پادکست: «إسمَع، إفْهَم، یا محمدحسین!» 🎙️صدایی که می‌شنوید مربوط است به خاکسپاری، تلقین، نماز میت و... علامه طباطبایی‹ره› ۲۴ آبان، ویژهٔ بزرگداشت علامه‌طباطبایی کمانچه: حسام اینانلو تنظیم: علی یحیی‌پور رسانه المیزان ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
42.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 چند برش از علامه طباطبایی به روایت منصوره روزبه (همسر) 🔺علامه بعد از فوت همسر اول‌شان با سرکارخانم روزبه ازدواج کردند و چهارده سال و نیم آخر عمرشان را با ایشان زیستند. 🔺علامه طباطبایی هنگام نوشتن المیزان، نقطه نمی‌گذاشت تا در نوشتن هر صفحه، یکی‌دو دقیقه زمان صرفه‌جویی شود، اما برای نجات یک بچه‌گربه از چاه، چند ساعت زمان و هزینۀ نه‌چندان کمی برای بنّا صرف می‌کند. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
⭕️چرا سخن نمی‌گویم! اخیرا پایگاه خبری جماران جهت انجام گفت‌وگو با استاد سید مصطفی محقق داماد پرسش‌هایی را در خصوص حوادث جاری در کشور ارسال کرد. اما وی در پاسخ به این سوالات مطلبی را برای جماران ارسال کرد که متن آن در پی می‌آید: ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش باید برون کشید از این ورطه رخت خویش واقعیت این است که بنده چون در مواقعی بیانیه‌هایی می‌دهم و به آن توجه نمی‌شود، جز اینکه عده‌ای زبان دریده و یا کودکان ناشسته لب از شیر به میدان می‌آیند و شروع به انتقاد می‌کنند، بهره‌ای دیگر نصیبم نشده است؛ مانند بیانیه‌‌ی علمی که اخیرا دادم، پیشنهاد به شناخت درست از امر معروف و نهی از منکر و بازخوانی آن را دادم و دیدیم افرادی که خود را به عنوان تحصیل کرده در قم معرفی می‌کنند به من هجمه بردند. که البته دروغ می‌گویند، تحصیل نکرده‌اند؛ چون فرد تحصیل کرده به این صورت بی‌ادبانه حرف نمی زند. مرحوم پدرم آیت الله محقق داماد می‌‌فرمودند، اگر انسان مقام ثبوت را تقویت و مقام علمی پیدا کند مقام اثبات ایجاد می‌شود.  هیچ‌وقت از قلم یک فرد تحصیل کرده جملات بی‌ادبانه بیرون نمی‌آید؛ شما دیدید که در پاسخ به اعلامیه و اطلاعیه من که کاملا خیرخواهانه بود چه افرادی بی‌ادبی و توهین کردند، لذا من این تجربه را دارم و ترجیح می‌دهم حرفی نزنم.  افرادی هستند که با توهین و فحش پست می‌گیرند و مهم‌ترین پله‌ی نردبان ترقی آن‌ها توهین به دیگران است. به نظرم علت آن «عدم تربیت» است. قبلا حوزه علمیه قم تربیتی بود. افرادی که در حوزه سابقه دارند باید تربیت داشته باشند؛ اما اینها نه تنها من، بلکه به حسن آقای خمینی و افراد سابقه دار چون مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هم حمله کردند. مگر ایشان در ملاقات با رییس مجلس فعلی چه گفته بودند؟!  فرموده بودند، «ما باید با دنیا ارتباط داشته باشیم». این یک حرف منطقی است، اما عده‌ای کودکان ناشسته لب از شیر به ایشان توهین کردند. هرگز در تاریخ نمی‌توان‌ کسی را بخشید که به آیت الله العظمی صافی گلپایگانی جرأت توهین داشته باشد و بعد هم در موسسات مهمی که با بودجه این مملکت اداره می‌شود، پست بگیرد. از شما به خاطر این محاذیری که دارم و از این‌که از امتثال اوامرتان معذورم و آمادگی پاسخ به سوالات بعدی شما را ندارم، جدا عذر خواهی می‌کنم. ♨️«حوزویات» را به علاقه‌مندان معرفی کنید 🆔 @Howzaviat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ بیانیه هزار و ۱۳۸ نفر از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم درباره حوادث اخیر 🔹 ۱۱۳۸ نفر از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم در حمایت و بیعت با مقام معظم رهبری، محکومیت اغتشاشات اخیر و تقاضای برخورد سریع و قاطعانه با اخلال‌گران امنیت ملت ایران توسط قوه قضائیه بیانیه ای صادر کرده و تاکید نمودند در چنین شرائطی سکوت در برابر توطئه‌های دشمن و کجروی‌های غافلان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. متن کامل بیانیه +‌اسامی👇 https://hawzahnews.com/xbYXj @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه