📎📎یادداشت کانال عصر حقوق بشر در خصوص نقش پیشرو و اصلی حقوق بشر اسلامی در لغو برده داری: به مناسبت 23 اوت/ 30 مرداد و سالروز الغای تجارت برده
قسمت اول
نقش اسلام در زمینه الغای برده داری و تجارت برده را می توان به صورت خلاصه چنین مطرح کرد:
1.در پیش گرفتن استراتژی تدریجی لغو برده داری با توجه به زمینه های اقتصادی بسیاری از کشورهای صدر اسلام، به نحوی که نه با لغو یکباره برده داری بسیاری از سرمایه ها از بین رود و نه آنکه به دلیل سخت شدن حکم، مقبولیت اقلی پیدا کند.
2.واقع بینی اسلام در مقوله اسرای جنگی: تا زمانى كه بشر زندگى اجتماعى دارد، جنگ هم هست ولی اسلام به جای آنکه اسیر گرفته نشود تا دوباره درصدد پیوستن به دشمن و جمع آوری نیرو برنگردد، اسیر گرفته اما برنامه ویژه ای هم برای هدایت و صلاح وی و هم برای آزادی او درنظر گرفته است. به عبارتی، آنان معارف اسلامى را مىآموزند و اخلاق و رفتار خوب و پسندیده مسلمانان باعث جذب آنان به دین اسلام مىشود و بدینسان هم خود هدایت میشوند و هم امت اسلامى از شر و افساد آنان در امان مىماند.
3.محدود کردن عامل بردگی توسط اسلام: اسلام هرگز نمىپذیرد كه پدر یا مادر فرزند خود را در معرض فروش و بردگى بگذارد یا كسى خود را براى فروش و بردگى عرضه كند یا شخصى به سبب ارتكاب جرمى فروخته شود یا كسانى ربوده شوند و به بردگى بیفتند یا ملتى به علت عقبماندگى مادى و مدنى همچون حیوانات شكار شوند و به بیگارى و بردگى كشیده شوند.
#سالروز_الغای_برده_داری
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🖋🖍🖌قسمت دوم
4.اهتمام به آزادی بردگان: یكى از وجوه مصارف زكات آزادسازى بردگان است/ همچنانکه آزاد کردن برده كفاره بسیارى از گناهان است: مانند آزادسازى برده مؤمن (= تحریر رقبة مؤمنة) به عنوان كفاره قتل خطا، كفارة «حنث»، و «ظهار» و کفاره افطار عمدی روزه واجب.
5.خوشرفتاری با بردگان: گرچه برده داری ابداع اسلام نبوده و هیچگاه نیز مورد تایید اسلام نبوده، اما نمونه های متعددی از رفتار عملی رهبران دینی اسلام با بردگان و توصیه به خوشرفتاری وجود دارد؛ از جمله: پوشاندن لباسی مانند لباس خود بر بردگان، صدا نکردن بردگان به نام کنیز و غلام و لزوم خطاب کردن آنها به عنوان دخترم و پسرم. همچنین، امام حسن مجتبى(عليه السلام) حتی به بهانه شاخه گلى كه يكى از كنيزانش به او هديه مى كند، كنيز خود را آزاد مى كند.
6.بخشیده نشدن گناه سلب آزادی از انسان: پیغمبر گرامى اسلام(ص): خداوند هر گناهى را میبخشد جز(سه گناه): کسى که مهر همسرش را انکار کند یا حق کارگرى را غصب نماید و یا انسان آزادى را بفروشد.
7.طرح آزادی تدریجی بردگان: این سیاست، از آن رو تدریجی است که بسیاری از بندگان، نه صاحب کار بودند و نه اعتباری برای ادامه زندگی؛ از این رو با آزادی یکدفعه ایشان، بسیاری تلف و یا موجب درگیری اجتماعی می شدند اما این سیاستها:
الف- استحباب آزاد کردن بردگان و شمردن این عمل به عنوان یکی از مهمترین عبادات
ب- نهاد مکاتبه: طبق این نهاد، بردگان طبق قراردادى كه با مالك خود مى بندند بتوانند از دسترنج خود آزاد شوند.
ج-كسى كه ايمان داشته باشد بعد از هفت سال خود بخود آزاد مىشود؛ چه صاحبش بخواهد يا نخواهد.
د-كسى كه برده مشتركى را نسبت به سهم خود آزاد كند، موظف است بقيه را نيز بخرد و آزاد كند و هرگاه بخشى از برده اى را كه مالك تمام آن است، آزاد كند اين آزادى سرايت كرده و خود بخود همه آن آزاد خواهد شد.
ه-هرگاه كسى پدر يا مادر و يا اجداد و يا فرزندان يا عمو يا عمه يا دائى يا خاله يا برادر يا خواهر و يا برادرزاده و يا خواهرزاده خود را مالك شود، فوراً آزاد مى شوند.
و-هرگاه مالك از كنيز خود صاحب فرزندى شود، فروختن آن كنيز جائز نيست و بايد بعداً از سهم ارث فرزندش آزاد شود.
ز-مجازات اعمال برخی رفتارهای ناروا نسبت به برده، آزادی اوست.
و ...
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
باستانشناسان نخستین قلعه بردهداری انگلیس در آفریقا را کشف کردند.
این قلعه که «کورمانتین» نام دارد، در داخل قلعه فورت آمستردام قرار دارد، به همین دلیل دانشمندان نتوانستهاند در این سالها آن را پیدا کنند.
برای دیدن فیلم این قلعه و بقایای جامانده از آن به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://www.isna.ir/news/1402051307563/
#اسناد_برده_داری
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
علاقه مندان به پیگیری مباحث "حقوق بشر در نهج البلاغه" می توانند به ویژه برنامه سوره (پخش شده در ماه مبارک رمضان 1402 از شبکه 4) در سایت تلوبیون مراجعه نمایند:
https://telewebion.com/episode/0x62ba7df
⏳دعوت به دور تازهای از گفتوگوها از سوی دادستانی لیبی دربارهٔ پروندهٔ سید موسی صدر
🔻اوایل مرداد ۱۴۰۲ نامهای از دادستان کل لیبی به دست شورای عالی قضایی لبنان رسید؛ طرف لیبیایی پس از سالها قطع همکاری، در این نامه اعلام آمادگی کرده است تا در موضوع پیگیری پروندهٔ امام موسی صدر و دو همراهش با قوهٔ قضائیهٔ لبنان همکاری کند.
🔻اعترافهای نزدیکان درجهٔ یک قذافی و مسئولان مختلف نظام سابق لیبی نشان میدهد امام موسی صدر سالیان دراز در زندانهای مکتب النصر، جنزور و پایگاه هوایی سبها در اسارت نظام قذافی بوده و میان زندانهای مختلف منتقل میشده است. امید است با شتاب و همکاری همهٔ تصمیم گیران و دستاندرکاران، تلاشها در دورهٔ جدید به آزادی امام صدر و دو همراهش بینجامد.
متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
imamsadr.ir/20819
#پرونده_ربودن
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🌐 محکومیت ۳۳۰ میلیون دلاری دولت آمریکا به دلیل طراحی و اجرای کودتای نقاب (نوژه) علیه ملت ایران
🔹دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانوادههای شهدای کودتای نقاب (نوژه) روز دوشنبه دوم مرداد ماه با حضور بازماندگان و آسیب دیدگان این واقعه در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران و به ریاست قاضی حسین زاده برگزار شد.
🔹 این دادگاه با شکایت خانوادههای شهدای کودتای نقاب (نوژه) تشکیل شده بود.
🔹 دادگاه پس از استماع دفاعیات وکیل پرونده و بازماندگان اقدام تروریستی آمریکا در کودتای نقاب (نوژه)، ضمن وارد دانستن دعوای مطروحه و صلاحیت شعبه ۵۵ روابط بین الملل تهران به رسیدگی به این پرونده، رای به محکومیت دولت امریکا به پرداخت ۳۰ میلیون دلار بابت خسارات مادی و معنوی برای خواهانها (شاکیان) و ۳۰۰ میلیون دلار بابت خسارات تنبیهی صادر کرده است.
🔹 بدین ترتیب دولت امریکا باید مجموعا، ۳۳۰ میلیون دلار جریمه مالی و غرامت به خانواده شهدای کودتای نقاب (نوژه) پرداخت کند./میزان
#محکومیت_آمریکا
#غرامت
#کودتای_نوژه
🔗 کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق بشر به شکل یک منظومه در هم تنیده و دارای پس و پیش بایسته
به طور کلّی اسلام در ابلاغ بیشتر قوانین به مردم، به صِرف امر و نهی اکتفا نمیکند بلکه آنچه در انجام دستورات الهی به انسان کمک میکند و مؤثّر است را بیان میکند؛ مثلاً وقتی میگوید قتل و جنایت ممنوع است، با دستورات مناسب دیگر در ابعاد مختلف زمینهی اطاعت و امتثال قانون را فراهم میکند و راه را بر جُرم و گناه میبندد و از آنجا که یکی از زمینههای ایجاد جرم در جامعه «اجرا نشدن قانون» است، اسلام ضمن ارائهی راهکارهای پیشگیرانه و ایجاد فضای سالم برای زندگی اجتماعی بشر، بر اجرای قوانین و حدود در فرض تخلّف از قانون تأکید فراوان دارد.
📖 کتاب تفسیر سورهی برائت، ص ۶۸
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
سخنرانی_فلسفه_حقوق_بشری_نهضت_امام_حسین_2)_صفحه_آرایی_شده.pdf
692K
گزارش نشست علمی «ابعاد حقوق بشری نهضت حسینی علیه السلام»
دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🔔دوره علمی «حکومت دینی و جریانهای اعتراضی: از دولت نبوی (ص) تا جمهوری اسلامی ایران»
🔻برخی محورهای دوره:
🔹اعتراض در اسلام؛ امکان یا امتناع!؟
🔸خواست افراد و احکام اسلامی؛ تعارض یا توافق!؟
🔹نسبت آشوب و اعتراض در حکومت اسلامی
🔸جريان شناسی و ماهیت شناسی مواجهه حکومت های دینی با اعتراض
🔹زمينهها، تجارب و موانع اعتراض در جمهوری اسلامی ایران
و...
👤با حضور اساتید:
🎙استاد حسن رحیمپور ازغدی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙دکتر محمد حسین رجبی دوانی
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیهالسلام
🎙دکتر حمید رضا بیگدلی
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🎙دکتر محمد باقر خرمشاد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی
📆 تاریخ برگزاری ۲۱ و ۲۲ شهریور ماه
💻 دوره به صورت مجازی و در فضای اسکای روم برگزار میگردد.
📌به همراه اعطای گواهی معتبر برای شرکت کنندگان
🔗 پیوند ثبت نام: https://formafzar.com/form/8jxxs
💬 در صورت بروز هرگونه ابهام و سوال و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر به آیدی @Atraze پیام دهید.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حق بر امنیت در تعلیم از جمله حقوق مهمی که برای تحصیل دانش آموزان در مدارس به رسمیت شناخته شده، امنیت در محیط آموزشی است.
اخیرا در انگلیس، مساله اخیر به چالش مهمی تبدیل شده است به نحوی که پس از چند مورد فرو ریختن سقف کلاسهای درس، بیش از صد مدرسه در انگلستان تعطیل شده است!
برای ملاحظه متن انگلیسی خبر در سایت گاردین؛ نک به:
https://www.theguardian.com/politics/live/2023/sep/01/schools-crumbling-concrete-collapse-rishi-sunak-education-new-term-latest-updates-live?
#حق_بر_امنیت_در_تعلیم
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
کتابشناخت نهضت ابی عبدالله از منظر حقوق بشر
تنها اثری که در سال 2016 نسبت به بررسی ابعاد حقوق بشری نهضت حسینی به زبان انگلیسی نوشته شده است، عبارت است از : امام حسین و تعمیق حقوق بشر
این کتاب که به محض انتشار، در فضای علمی و نخبگانی طبع و نشر گسترده ای یافته، اثر حجت الاسلام شیخ عبدالله یوسف از روحانیان شیعه عربستان به زبان انگلیسی است.
کتاب، با محور قراردادن کرامت انسانی و آزادی های ذاتی او به بررسی ریشه های حقوق انسان در کلمات امام حسین(ع) می پردازد.
در این اثر آمده است: اسلام برای حمایت از حقوق انسان مجموعه زیادی از قوانین را تشریع کرده است و اعطای تمامی حقوق مشروع را واجب و هرگونه تعدی و تجاوز به حقوق انسان را حرام شمرده است.
این کتاب چندی است که به زبان عربی در بیروت و از طریق انتشارات دار العلوم للتحقيق والطباعة والنشر منتشر شده است.
#معرفی_کتاب
#ابعاد_حقوق_بشری_نهضت_حسینی
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استئثار (یا مقدم دانستن خود و خویشان در برخورداری از امکانات و اموال عمومی و...) در نقطه مقابل حسن الولایه یا حکمرانی مطلوب قرار دارد و منشأ بسیاری از فسادهای مالی و سیاسی و... است.
اربعین نقطه جدی تقابل با رویکرد استئثارگونه و زمینه ساز شکل گیری آن الگوی مطلوب حکمرانی و نفی خودخواهی و تمامیت خواهی و اصالت خود در حقوق بشر غربی است.
#استئثار
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
تیتر سایت خبری france24:
ده ها دختر دانش آموز به دلیل نادیده گرفتن ممنوعیت جدید فرانسه در مورد پوشش زنانه مسلمانان به خانه فرستاده شدند
لینک خبر:
https://www.france24.com/en/france/20230905-french-schools-send-home-dozens-of-girls-for-refusing-to-remove-their-abayas
این در حالی است که این تصمیم ناقض
(۱)حق آزادی انتخاب پوشش مسلمانان و
(۲)حقوق اقلیتهای دینی و
(۳)حق تحصیل اقلیتهای دینی در مدارس این کشور
(۴)اصل لزوم شرکت اقلیتها به عنوان ذینفعان در تصمیم گیریهای مربوط به خود خواهد بود.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حق بر تابعیت یا حق بر داشتن حق
🗒 امنیت در بقای بر تابعیت موجود و نداشتن نگرانی از سلب تابعیت به هر دلیل، از جمله ملاکهای مورد اهمیت در حق بر تابعیت است.
جدول ارائه شده، نشان میدهد که لیتوانی دارای کمترین درجه امنیت در مقوله تابعیت است و با حدود دوازده دلیل، سلب تابعیت انجام میدهد و کشورهای چک و لهستان دارای کمترین امکان سلب تابعیت هستند (دو دلیل). آلمان نیز با ده دلیل و فرانسه 8 دلیل به صورت یکجانبه به سلب تابعیت شهروندان اقدام میکنند.
در همین رابطه میتوان به تصويب لايحه سلب تابعیت از تروريستها در مجلس فرانسه و به دنبال وقوع حوادث دهشتناک تروريستی 19 نوامبر پاريس به دست داعش، اشاره کرد.
کشورهايی که انجام اقدامات مخاطره آمیز برای امنیت و منافع کشور، همچون خیانت (معاندان سیاسی) و فرار از خدمت نظامی را در قوانین تابعیت خود، دلیلی برای سلب تابعیت قلمداد کرده اند عبارتند از:
يمن، امارات متحده عربی، تونس، لوکزامبورگ، ماداگاسکار، مالاوی، جزاير مارشال، جزاير پالائو، سنگال، سوئیس، لیبی، جمهوری آفريقای مرکزی، کلمبیا، جیبوتی، غنا، يونان، هندوستان، جامائیکا، لبنان، بولیوی، افغانستان، بلغارستان، الجزاير، بورکینافاسو، آنگوال، باربادوس، بنین.
در آمریکا در پرونده پرز علیه براونل، به دلیل آنکه پرز در انتخابات سیاسی مکزيک رأی داده بود. در بازگشت به امريکا، اداره مهاجرت امريکا او را دستگیر کرد و ديوان عالی امريکا نیز به دلیل مشارکت او در امور سیاسی مکزيک و بر اساس ماده 34 قانون اصلاحی مهاجرت و تابعیت امریکا مصوب 1952 از وی سلب تابعیت کرد. پرونده آفرويم علیه راش در امریکا نیز حکمی نظیر پرونده قبل داشت.
برای دیدن متن دو رای اخیر نک به:
https://supreme.justia.com/cases/federal/us/356/44/
https://supreme.justia.com/cases/federal/us/387/253/
اما در ایران، در سکوت قانون، دولت جمهوری اسلامی ایران این الگو را در رویه اجرایی قرار داده که باوجود داشتن اختیار نسبت به سلب تابعیت معاندین، نهتنها نسبت به آن اقدام ننموده، بلکه امکان عفو را نیز در نظر گرفته است.
در این خصوص برای دیدن اظهارات رئیس محترم کمیسیون شوراهای اسلامی مجلس در خصوص لزوم امکان سلب تابعیت از مرتکبان اقدامات تروریستی و ایجاد ناامنی در کشور؛ نک به: https://www.farsnews.ir/news/14010811000573/
و برای دیدن اظهارات وزیر محترم امور خارجه در خصوص مخالفت با سلب تابعیت از معاندان نک به فیلم زیر👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم اظهارات وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم سلب تابعیت از معاندان
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
آزادی آکادمیک در محاق
تیتر خبری سایت دیلی میل:
اخراج استاد مسلم زیست شناسی دانشگاه تگزاس به دلیل تدریس این واقعیت علمی که جنسیت با کروموزوم های X و Y تعیین می شود.
جانسون وارکی که به مدت 20 سال در کالج سنت فیلیپ در سن آنتونیو تدریس کرده است، به دلیل بیان یک واقعیت بدیهی و پذیرفته شده در مورد سیستم تولید مثل انسان که با نتایج تحقیقات علمی زیست شناسی مطابقت داشت، اخراج شد.
با این که دکتر وارکی مسیحی است اما تا پیش از این، وی هیچگاه به بیان دیدگاه شخصی-مذهبی یا غیرمذهبی خود- در مورد جنسیت انسان صحبت نکرده و مشمول قوانین انضباطی نشده بود و این نخستین باری است که به محض بیان این اظهار نظر، حکم اخراج وی صادر شد.
در نامه کالج همچنین گفته شده است که تدریس وارکی "با نظرات شخصی [او] که برای بسیاری از افراد در کلاس توهین آمیز بود، از مرزهای آزادی آکادمیک فراتر رفته است".
به عبارت دیگر، او به دلیل آموزش مفاهیم واقعی و مورد قبول عموم اخراج شد! مدافعان این استاد، استدلال میکنند: اظهاراتی که وی بیان کرده است توسط تحقیقات پشتیبانی می شود و با تجربه و تحصیلات حرفه ای او مطابقت دارد.
#محاق_آزادی_آکادمیک
برای دیدن متن خبر، نک به:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12237057/Veteran-biology-professor-teaching-sex-determined-chromosomes-X-Y-fired.html
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
هیاهوهای رسانه ها علیه ممنوعیت شیفت شبانه زنان
مقاوله نامۀ شمارۀ 4 سازمان بین المللی کار مقرّر میدارد که زنان صرف نظر از سن آنها نباید در مؤسسات صنعتی اعم از عمومی یا خصوصی در ساعات شب کار گمارده شوند.
این مقاوله نامه واژه «شب» را اینگونه تعریف کرده است:
«دوره ای که دستکم یازده ساعت متوالی میشود و در فاصله میان 12 شب و 5 صبح قرار گیرد».
مواردی که به طور استثنایی مجاز می باشد مربوط به کارهای خانوادگی، مواد فورس ماژور و فعالیّتهای ضروری است که بر روی مواد حسّاس یا موادّی که سریعاً فاسد می شوند، باید انجام گیرند. همچنین است مواردی که تحت تأثیر فصول یا اوضاع و احوال استثنایی، فعالیّت شبانه زنان ضرورت پیدا میکند و نیز در مناطقی که به دلایل جوّی کار روزانه زیان آور است.
بر این اساس تصمیم اخیر معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نه تنها امری موافق با صیانت از خانواده بوده که امری در راستای اولین مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار (ILO) قلمداد میشود (برخلاف جنجال های رسانه ای)
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
47.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️کودکان کار اجباری؛ این بار در نقاب مانکن ها و در دام بلاگرها➡️
یکی از موارد فاحش نقض حقوق کودک، نشر و بازنشر تصاویر کودکان با اهداف مختلف نظیر نمایش زیبایی و استعداد کودکان، بر انگیختن حس ترحم مخاطبان، تبلیغ کالا در فضای مجازی و رسانه ملی و صفحات شخصی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی حتی والدین است که این اقدام علاوه بر نقض حریم خصوصی کودکان، نادیده انگاشتن مصالح عالیه آنان تلقی می شود و به صورت بالقوه می تواند کودکان را در معرض مخاطرات جسمانی و روانی در آینده قرار دهد.
همچنین، با عنایت به ماندگاری این تصاویر بهویژه در فضای مجازی، تصمیم امروز دائر بر نشر تصویر کودک به هر عنوان که ممکن است در آینده کودک از انتشار آن متضرر یا ناراضی تلقی شود، مغایر حق کودک بر کرامت انسانی، منع خشونت علیه کودکان، حق بر تعیین سرنوشت آنان و نیز مغایر مصالح کودکان است. از این رو، هرگونه انتشار تصویر کودکان ممنوع و انجام آن نقض صریح حقوق آنان به شمار می رود.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حقوق اقلیتها در سیره امام رضا علیه السلام
⬅️⬅️اعتبار حقوقی اراده اقلیتهای دینی و تکلیف حکومت به جبران آثار ناشی از نقض این اراده:
یاسـرالخادم نقـل میکنـد: نامـه ای از نیشـابور به مأمون رسـید کـه مردی مجوسی (زرتشـتی) هنـگام مـرگ وصیـت کـرده اسـت مـال زیـادی را از امـوال او میـان بینوایـان تقسـیم کننـد.
قاضــی نیشــابور، آن امــوال را میــان فقــرای مســلمان تقســیم کــرده اســت. مأمــون نظــر امام رضا (علیه السـلام) را پرسـید. حضـرت فرمودنـد: «مجوسـیان بـه بینوایـان مسـلمان چیزی نمیدهنـد. نامـه ای بـه قاضـی نیشـابور بنویـس تـا همـان مقـدار از مالیاتهـای مسـلمانان بردارد و بـه بینوایـان زرتشـتی بدهد» (ابن بابویه، عیون اخبار الرضا، ج2، ص 95)
⬅️⬅️برابری ذاتی اقلیتهای نژادی و رنگی با سایرین: «ابراهیم بن عبــاس صولــی نقــل میکنــد کــه در جلســه ای بــا امام رضا (علیه الســلام) بودیــم.
در پایـان فرمودنـد: «سـوگند بـه قرابتـم بـا پیامبـر خدا اگـر کسـی فکـر کنـد مـن بهتـر از این غلام سیاه پوست خود هسـتم، صحیـح نیسـت، مگــر مــن عمــل شایســته ای داشــته باشــم تــا بهتــر از او باشــم» (ابن بابویه، عیون اخبار الرضا، ج2، ص 237).
#حقوق_اقلیتها
#سیره_امام_رضا
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
هدایت شده از حقوق بین الملل
✍نامه حقوق بشری معاون رییس جمهور
🔹معاون زنان رییس جمهور در نامه ای خطاب به برخی مقامات #سازمان های بین المللی از مفاهیم حقوق بشری استفاده کرد.
🔸خزعلی در نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس #شورای_حقوق_بشر و رئیس کمیسیون مقام زن، تصویب و اجرای قانون ممنوعیت پوشیدن لباس اسلامی برای دختران در مدارس دولتی فرانسه را نقض #آزادی های فردی و مذهبی و نقض #حقوق_اقلیتها ی دینی دانست.
🔹وی تاکید کرده است که آموزش یکی از حقوق مصرح در اسناد بینالمللی از جمله #اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد مورد تاکید سازمان ملل همچون #میثاق، #کنوانسیون #حقوق_کودک، کنوانسیون رفع #تبعیض علیه زنان و اهداف توسعه پایدار میباشد (#حق_بر_آموزش).
🔸خزعلی در ادامه آورده است: پوشش حجاب برای دختران نوعی ایمنی در برابر آزار و #خشونت جنسی را به ارمغان میآورد. از منظر اسلام حجاب سازوکاری ایمن برای تسهیل حضور سالم زنان و دختران در همه عرصههای اجتماعی است.
🔹🔸نامه دکتر خزعلی و عملکرد #ستاد_حقوق_بشر در راستای تحول «رویکرد سنتی حقوق بشری ایران» از حالت دفاعی به ر«ویکرد مطالبهگری» شناخته میشود. رویکرد سابق ایران مبتنی بر #اصل منع مداخله در امور داخلی دیگر دولتها بود که به دلیل عدم رعایت متقابل، ایران به سمت رویکرد نوین سوق پیدا کرد.
👈برای مشاهده فیلم رویکرد مطالبهگری حقوق بشری ستاد:
https://eitaa.com/intllaw/629
کانال حقوق بین الملل
@intllaw
📸#اینفوگرافیک
سیر اقدامات دولت فرانسه در راستای منع اجباری پوشش مسلمانان در دانشگاه ها و مدارس
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
⚖️ حق بر حریم خصوصی
این حق را می توان در چند ویژگی مختصر کرد: «پنهان بودن از دید ظاهری و مستقیم اشخاص»، «ضرورت جواز شخصی و شرعی برای اطلاع یافتن بر آن». در عین حال نمی توان تأثیر عوامل فرهنگی، تربیتی، اوضاع و احوال و مقطع تاریخی را بر محدوده مفهومی «حریم خصوصی» انکار کرد.
از این روست که نمی توان در همه موارد و به صورت قاعده ای کلی، اعراض فرد از حق خود بر حریم خصوصی اش و انتشار عکس یا در معرض نمایش گذاشتن برخی عناصر حریم خصوصی مانند بدن، را مجاز دانست.
برای مطالعه امکان و چگونگی تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی جامعه در تعریف محدوده حریم خصوصی؛ نک به:
Banisar, david, (2006), ARTICLE 19: Global Campaign for Free Expression, Human Rights in the Global Information Society, Jørgensen,ed., MIT Press, Available in:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2069914
#حق_بر_حریم_خصوصی
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم| پیشنهاد بین المللی رئیس جمهور برای محیط زیست و مقابله با پدیده ریزگردها
رئیسجمهور در اجلاس بینالمللی مقابله با توفانهای ماسه و گردوغبار گفت: اقدامات اجرایی در زمینه مخاطرات زیست محیطی به پشتیبانی مالی نیاز دارد. کشورها صندوقی را به عنوان «صندوق پشتیبانی کارهای اجرایی» تاسیس کنند تا حفاظت از محیط زیست به دلیل کمبود مالی دچار وقفه نشود.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
ملاک تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت تصمیمات حاکمیتی با کرامت انسانی، عرف جاری، سیال، مستمر و جمعی تمام شهروندان در هر زمان و مکان نیست.
یادداشت کانال عصر حقوق بشر
⬅️⬅️چند احتمال روشی برای بررسی انطباق تصمیمات و اقدامات حکومتها با حق بر کرامت شهروندان وجود دارد:
اولا: عرف خاص قانونگذار؛
ثانیا: عرف خاص جامعه نه همه جوامع؛
ثالثا: دقت عقلی
رابعا: تشخیص فردی شخص شهروند؛
خامسا: عرف عام بین المللی➡️➡️
✍️✍️در این میان باید توجه داشت که حقها و احکام به واقع موضوعات (نه مصداق مورد نظر عرف) تعلق گرفته است و نیز گرچه محاوره مقنن و نویسندگان اسناد حقوقی با یکایک مردم همسان است، اما این به معنای لزوم مراجعه به عرف در تطبیق مفهوم کرامت بر مصادیق (اقدامات حکومتی) نیست. از این رو، مرجعیت عرف در تطبیق مفاهیم عرفی بر مصادیق وموارد هیچ دلیلی ندارد. حق این است که برای رسیدن به واقع در این مسئله باید به رویّه و عرف عقلا که صاحب قانوناند مراجعه نمود و حتی رویه خود خردمندان حکایت از مرجعیت همیشگی و همه زمانی عرف در قضاوت، در همه موارد ندارد. بنابراین، مراجعه به عرف عام یا هر نهاد دیگری، غیر از عرف خود قانون گذار جامعه، در تشخیص وتبیین مفهوم کرامت یا تعیین فرد برای آن صحیح نیست.
نکته دیگر آن است: هر نهادی که عهدهدار تشخیص مصداق وتطبیق مفهوم بر موارد و افراد میگردد، نظرش طریقیت دارد نه موضوعیت و اصالت؛ به همین دلیل اگر غافل یا جاهل باشد و اشتباه نماید، اعتباری به نظر آن نیست. به همین دلیل اگر تمام نهادها و مراجع بین المللی به نقض کرامت در خصوص موضوعی اذعان نمایند ولی چنین نباشد، حکم نقض حقوق بشر و نقض کرامت جاری نمیشود، و اگر کسی عالم به این اشتباه باشد میتواند به این داوری ترتیب اثر ندهد.
نتیجه قهری این اصل این است که در شرایط طبیعی (چون نبود عسر و حرج و ضرر) هر نهادی که در امر تطبیق دقیق تر و مطمئنتر باشد مقدمتر است؛ مثلاً اگر در موردی عقل یا عرف خاص و کارشناس دقیقتر میتواند مصادیق یک مفهوم عرفی را پیدا نماید، نباید از داوری عرف عام سخن به میان آورد و از آن دفاع نمود؛ زیرا که موضوع کرامت، واقع آن است و نه موضوعی که مورد پندار عرف؛ آن هم عرف سیال و متفاوت از جامعه ای به جامعه دیگر.
بنابراین در مجموع، داوری و حق تقدم از آنِ نهادی است که طریقیتش به کشف واقع مطمئنتر است؛ چنانکه اگر موردی از تطبیق، خارج از حوزة داوری نهادی خاص باشد، مانند داوری عرف عام در موارد پیچیده و تخصصی، نباید تطبیق را در آن مورد از آن نهاد پذیرفت. چرا که بی دقتی و مسامحه و داوری غیردقیق در مسائل پیچیده و تخصصی مانند مقوله کرامت و نیز اختلاف¬پذیری آن، قرین دائم و لازم داوری عرف عام و سیال است (برخلاف موضوعات ساده و غیرپیچیده).
بنابراین خلطی که در برخی نوشته ها رخ داده را نباید علمی و دقیق دانست؛ چرا که یکبار ما از متفاهم مخاطبان و مردم در مورد یک مقوله مانند کرامت صحبت میکنیم که بر فرض امکان پذیری، صحیح و حجت است اما گاهی دیگر عرف به معنای مرجعیت در داوری و قضاوت در خصوص انطباق فلان اقدام با فلان مفهوم (مانند حق بر کرامت شهروندان) است؛ این در حالی است که نتیجه این داوری و قضاوت، سندیت و کارآیی ندارد.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld