eitaa logo
محمد ایمانی l مصاف عقل و جهل
5.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
111 ویدیو
5 فایل
تحلیل ها و نقد های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم.
یا علی بن ابیطالب علیه السلام یا امیر المومنین ادرکنی
۳ گزارش و یک پرسش درباره وارونگی برجامی 🔹 ۱- "الی لیک" تحلیلگر آمریکایی که رابطه نزدیکی با دولت ترامپ دارد، در "بلومبرگ ویو" بر یک واقعیت مهم و تلخ تاکید کرده است: "باید با حفظ سیاست ابهام، در برجام بمانیم. سیاست آمریکا تاکنون موفق بوده و ایران بدون آنکه شاهد سیل سرمایه‌گذاری خارجی باشد، به برجام پایبند مانده است. ترامپ با ایجاد تردید درباره ماندن در توافق و شبهه‌آفرینی در قراردادهای اقتصادی‌، توانسته سرمایه‌گذاران را از ورود به ایران هراسان کند. ترامپ با حفظ همین سیاست، در ماه آینده هم به این بهانه که مذاکرات با اروپایی‌ها برای اصلاح برجام پیشرفت داشته، به حضور در برجام ادامه دهد، اما در عین حال اعلام کند که ممکن است هر لحظه از توافق خارج شود". ♦️ ۲- جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا (که امضای او از جانب عضو ارشد ایم مذاکره کننده ما شمرده می شد)، گفته است: "برجام سخت‌گیرانه‌ترین توافق در کره زمین است. اگر ما از این توافق کنار بکشیم، ٣٠ سال طول می‌کشد تا یک رئیس‌جمهور دیگر بتواند با ایرانی‌ها بر سر میز مذاکره بنشیند. اگر به بندهای منقضی‌شونده برجام انتقاد داریم، چرا می‌خواهیم زمان را ١٥ سال به جلو برویم و کاری کنیم که این موضوع (رفع محدودیت‌های هسته‌ای ایران) همین الان اتفاق بیفتد؟". جان کری پیش از این هم گفته بود "ایرانی ها و دیگران می گفتند 150 میلیارد دلار پی از توافق گیرشان می آید اما واقعا چه قدر پول به آنها رسید؟ من به شما می گویم 5 میلیارد دلار". 🔹 ۳- رویترز امروز خبر داده است: "اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های موشکی جدید علیه ایران است. تلاش می‌شود این تحریم‌‌ها تا پیش از نشست ۲۷ فروردین وزرای خارجه اتحادیه نهایی شود. اروپا قصد ندارد تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام را بازگرداند، بلکه اسامی چند فرد که به عقیده اروپا در برنامه موشکی و حمایت ایران از نظام سوریه ایفای نقش کرده‌اند، در فهرست تحریم قرار می‌گیرد". 🔴 این سه خبر در کنار هم روشن می کند که قصد مشترک آمریکا و اروپا، بازگرداندن بلکه تشدید تحریم ها در کنار پایبند نگاه داشتن ایران به محدودیت ها و ممنوعیت های شدیدا سخت گیرانه برجام است. به عبارت دیگر، ایران بدون اینکه از حداقل سود و عایدی برجام برخوردار شود، همچنان هزینه ها و عقب افتادن های حاصل از آن را در حوزه های فنی و اقتصادی و سیاسی به جان بخرد. غرب بدین معنا، محتوای برجام را که ادعا می شده برد-بردی است، یک جا از آن خود کرده و پوسته آن را برای ایران گذاشته است. بلکه از برجام، زنجیر و ترمز برای پیشرفت ما ساخته است. 🔵 کدام عقلی تعهد بدون عایدی و سراسر مزاحمت و محدودیت را که مصداق واقعی است، امضا می کند؟ چرا غرب تصور می کند کسانی در ایران به هر قیمت و با وجود هر نوع نقض و مصادره به مطلوب توافق توسط حریف، باز هم به آن تن می دهند؟ چه کسانی آمریکا و اروپا را به محاسبه غلط و از سر گستاخی نسبت به ملت ایران تهییج می کنند؟ گزارش چند هفته قبل به کنگره در این زمینه قابل تامل است: https://t.me/IMANImohamad51/3594 https://eitaa.com/IMANI_mohammad
پوپولیسم هوشمند؛ انتخابات آمریکا و ایران ♦️ ، چند ماه است ذهن صاحب نظران اجتماعی و سیاسی را در دنیا به خود مشغول کرده است. این نوع از مهندسی افکار عمومی، بر مدیریت داده ها و تلقی ها و علایق عمومی در فضای مجازی متکی است. مدیران شبکه های اجتماعی در اقدامی دو سویه، هم علایق و سلایق عمومی را بر اساس رفتار مجازی انبوه کاربران شناسایی می کنند، هم علاقه و سلیقه و نیاز می سازند و هم با فروش اطلاعات پردازش و جمع بندی شده کاربران به برخی ستاد های انتخاباتی، در کانالیزه کزدن انبوه رای ها نقش ایفا می کنند. http://fi9.ir/yoroqf 🔹گفته می شود تیم ترامپ از این طریق و به واسطه به خدمت گرفتن شبکه هایی نظیر فیس بوک توانسته، افکار عمومی آمریکا را به سوی خود بکشاند و انتخابات ریاست جمهوری را برنده شود. پس از این پیروزی بود که نشریاتی مانند نیوزویک و اکونومیست ...، نگران غلبه اغواگری های پوپولیستی و انحراف و تباهی دموکراسی در غرب شدند. چنان که نیوزویک در گزارش مفصلی تاکید کرد انبوه داده ها و اطلاعات مهندسی شده در فضای مجازی هوشمند، در حال فاسد و نابود کردن دموکراسی است. نیوزویک این گرفتاری بزرگ را (BRAIN WASHED) نامید. ♦️اکنون که ترامپ و فیس بوک و پوپولیسم به نگرانی بزرگ دموکراسی در دنیا تبدیل شده اند، آیا ما نباید نگران تاثیر مخرب فضای مجازی بر انتخابات و مردم سالاری خود باشیم؟ براستی پوپولیسم هوشمند معطوف به شبکه تلگرام، چه قدر در انتخابات 96 اثرگذار بود؟ 🔹آیا اندیشمندان مستقل امور سیاسی و اجتماعی به برآورد دقیق در این زمینه و تهدیدی های ناشی از آن می پردازند؟ آیا به نام عقلانیت و تدبیر، با امواج پوپولیسم هوشمندی مواجه نشدیم و همین، مدیریت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و دیپلماتیک ما را دچار خسارت های جدی نکرد؟! https://eitaa.com/IMANI_mohammad
خط‌شکن... مانند پدر _۱ 1- فرزندان معمولا نسبتی به پدر می‌رسانند و رنگ و بویی از او دارند؛ راست گفته حکیم فردوسی که سرود «پسر کو ندارد نشان از پدر- تو بیگانه خوانش، نخوانش پسر». خداوند هنگامی که در آن تلاطم سهمگین طوفان، تعلق خاطر حضرت نوح به پسر سرکشش را دید، فرمود «انه لیس من اهلک. انه عمل غیرصالح. او از خاندان تو نیست؛ او عمل ناصالح است». اگر پیامبر اعظم(ص) فرمود «انا و علیٌ اَبَوا هذه الاُّمهًْ. من و علی پدران این امت هستیم»، ما چه نسبتی به این پدران می‌رسانیم؟ 2- خداوند درباره حال و روز پیامبر اعظم(ص) نسبت به امت فرمود «عزیزٌ علیه ما عَنِتُّم. سخت و سنگین است بر او هر آنچه شما را رنج می‌دهد» و «ای پیامبر! نزدیک است خود را به خاطر مردم به هلاک افکنی». در زیارت روز مبعث نیز خطاب به امیر مومنان(ع) عرض می‌کنیم «کنتُ للمومنین اباً رحیماً اذ صاروا علیک عیالا... برای مومنان پدری مهربان بودی هنگامی که خانواده و عائله تو شدند، پس بر دوش کشیدی بارهای سنگینی را که از تحمل آن ناتوان شدند. و صیانت کردی هر آن‌چه تباه کردند یا اهمال ورزیدند. و کمر همت بستی آن هنگام که ترسیدند. و بلندهمت و شکیبا بودی زمانی که جزع و فزع کردند. و بر کافران، عذاب‌ریزان و سرسخت و خشمگین بودی و برای مومنان، باران رحمت». پدران راستین این‌گونه‌اند؛ کانون عاطفه و سپر بلا برای خانواده و فرزندان؛ و کانون غیرت و غضب و قاطعیت در مقابل اغیار و کینه‌جویان. 3- فرزند صاحب‌فهم، حتی اگر کوتاهی و خطایی هم مرتکب شده باشد و مورد عتاب و مواخذه قرار گیرد، تاب و طاقت دوری گزیدن از پدر را ندارد. به قول حافظ «جور از حبیب خوشتر، کز مدعی مدارا». معاذالله که پدر مهربان امت، جور و جفایی بکند، اما می‌توان گفت «اخم از حبیب خوشتر، کز مدعی مدارا». ما را اگر به سیره و سبک زندگی و حکمرانی امیر مومنان علیه‌السلام مواخذه کنند یا با ریزبینی بسنجند، هزار بار شرف دارد به اینکه به سیاق حکمرانی ماتریالیست‌های غرب یا شرق بسنجند و تحسین و تجلیل کنند. آیا شجاعتش را داریم، خود را به پدر مهربان امت بعد از پیامبر(ص) عرضه کنیم و بر ترازوی او وزن شویم؟ و آیا همتش را داریم که عتاب شویم اما همت به جبران کنیم؟ یا خدای ناکرده چنان- مانند برخی انقلابیون سابق و دنیازده و راه کج کرده- بر باطل لجاجت می‌کنیم تا در زمره «لیس من اهلک. انه عملٌ غیرصالح» درآییم؟ سوال سختی است، به گدازندگی آتش کوره که طلا را در آن فرو برند تا ناخالصی‌اش بریزد و عیار واقعی آن نمودار گردد. 4- خوش گفت جناب مولوی که مشتاقانه و آمیخته با رنج و هجر سرود؛ بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست بگشای لب که قند فراوانم آرزوست ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر کان چهره مشعشع تابانم آرزوست ... والله که شهر بی تو مرا حبس می‌شود آوارگیّ کوه و بیابانم آرزوست زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست زین خلق پرشکایت و گریان شدم ملول آن های و هوی و نعره مستانم آرزوست ... گوشم شنید قصه ایمان و مست شد کو قسم چشم، صورت ایمانم آرزوست 5- وقتی از «شیر خدا» سخن می‌گوییم، از خیال و رویای ذهنی سخن نمی‌گوییم، از انسانی سخن به میان می‌آوریم و با نام و یاد او مست می‌شویم که در این دنیای پرزرق و برق و فریب، زندگی کرد و با عمل خویش، گفتارش را تصدیق کرد. این سبک زندگی، هرچند پررنج، اما شوق‌انگیز است و برای همین، مسلمان و غیرمسلمان، هر کس که خصائل و فضائل او را می‌شنود، زبان به تحسین او می‌گشاید. او قله‌ای است که هر بلندهمتی را به اوج خویش فرا می‌خواند و می‌کشاند. او سرآمد جاذبه‌های والای انسانی است. https://eitaa.com/IMANI_mohammad