eitaa logo
معرفت دینی ؛ بصیرت انقلابی
386 دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
23 فایل
⁦✔️⁩ارتباط با مسئول کانال ( ادمین ) 👇👇 @Hayat_e_dini ⁦✔️⁩اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🔰🔰 بخشی از خطبه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در غدیر خم 📜 معاشر الناس إن علیا والطیبین من ولدی هم الثقل الاصغر والقرآن الثقل الاکبر فکل واحد منبئ عن صاحبه و موافق له ، لن یفترقا حتی یردا علی الحوض هم أمناء الله فی خلقه و حکماؤه فی ارضه ، ألا و قد أدیت ، ألا و قد بلغت ، ألا و قد أسمعت ألا و قد اوضحت ، ألا و إن الله عزوجل قال و أنا قلت عن الله عزوجل ألا إنه لیس أمیرالمؤمنین غیر أخی هذا ، و لا تحل إمرة المؤمنین بعدی لأحد غیره 📃ای مردم علی و فرزندان پاک و معصومش همان ثقل [ کوچکترند] ، و قرآن ثقل[ بزرگتر ] است و هر یک آن دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق و سازگار است و آن دو هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا اینکه در کنار حوض ( کوثر )برمن وارد شوند ، آنان امینان خداوند درمیان خلق او ، و فرمانروایان او در زمین میباشند . 📃 آگاه باشید که( رسالت ابلاغ امامت علی«ع» را ) به جای آوردم ، بدانید که ابلاغ نمودم ، من به گوشتان رسانیدم و ( برای تان ) روشن ساختم ، آگاه باشید که خداوند عزوجل - این دستور را - فرمود و من از جانب خداوند متعال گفتم ، بدانید که امیر مومنان کسی جز این برادرم نیست و جایز نیست پس از من کسی جز او امیر مومنان شمرده شود . 📚 عهد آسمانی ( خطبه حضرت رسول ( ص ) در غدیر خم ) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 سه روز تا عیدالله الاکبر ؛ عید غدیر خم
📣 معرفی کتاب نام کتاب : شرح زیارت جامعه کبیره یا تفسیر قرآن ناطق ناشر : چاپ و نشر دارالحدیث نویسنده : محمد محمدی ری شهری ( ره ) bookroom.ir
فهرست 1️⃣ مطالب کانال فهرست 2️⃣ مطالب کانال فهرست 3⃣ مطالب کانال ✅ دوستان و آشنایان خود را به کانال (معرفت دینی ؛ بصیرت انقلابی ) دعوت نمایید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1775763510Cc174b71aba
🌸 (سوره احزاب/آیه 56) : إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا 🌼 خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى فرستند. اى کسانى که ایمان آورده اید، بر او درود فرستید و (در برابر اوامر او) کاملاً تسلیم باشید. ( آیه و ترجمه آیه : نرم افزار تفسیر نمونه ) makarem.ir
❓❓پرسش : [ برخی ] فضائل امیرالمؤمنین(علیه السلام) از دیدگاه روایات اهل سنت چگونه است؟پاسخ اجمالی: 🔴 بسیاری از علمای اهل سنت مثل ترمذى، مسلم، حاکم نیشابورى، بیهقى، احمد بن حنبل و... در مورد فضائل امام علی(ع) روایات زیادی مثل حدیث نور، حدیث سد الابواب، حدیث أحبّ الخلق، اوّلین مسلمان و مؤمن، حدیث أخوت، حدیث رد شمس، ولادت در کعبه و... را نقل کرده اند و در مورد برخی احادیث کتاب مستقل هم نوشته اند.پاسخ تفصیلی: 🔴 روایات زیادى در مورد فضائل علی(علیه السلام) بیان شده که در ذیل به برخى از آنها اشاره مى کنیم: 1⃣ حدیث نور پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود«کنت أنا و على بن ابی طالب(علیه السلام) نوراً بین یدی الله قبل أن یخلق آدم باربعة آلاف عام، فلمّا خلق آدم قسّم ذلک النور جزئین. فجزء أنا وجزء علىّ» ؛ (من و على بن ابى طالب نورى واحد نزد خداوند متعال بودیم، چهار هزار سال قبل از آن که خداوند حضرت آدم را خلق کند، بعد از خلقت آدم آن نور را به دو جزء تقسیم نمود: جزئى من و جزء دیگر آن علىّ است). 🔴 📣 این حدیث را هشت نفر از صحابه، هشت نفر از تابعین، و بیش از چهل نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند.
2⃣ حدیث «أحبّ الخلق» امام على(علیه السلام) کسى است که طبق نصّ نبوى: «أحبّ الخلق إلى الله» است. ترمذى به سند خود از انس بن مالک نقل مى کند: «کان عند النبى(صلى الله علیه وآله) طیر فقال: اللّهمّ ائتنى بأحبّ خلقک الیک یأکل معى من هذا الطیر، فجآء علىّ فأکل معه» ؛ (مرغ بریانى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود. عرض کرد: خدایا! محبوب ترین خلق نزد خودت را نزد من بفرست تا با من در این غذا شرکت کند. در این هنگام على(علیه السلام) وارد شد و با او در غذا شرکت کرد). 🔴 📣 📣 این حدیث صحیح را نُه نفر از صحابه، نود و یک نفر از تابعین، و پنجاه نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند. هفت نفر از آنان نیز درباره این حدیث کتاب تألیف نموده اند و گروهى از آنان نیز حدیث را از مسلّمات دانسته اند؛ مانند: مسعودى در «مروج الذهب»، ابن عبد البرّ در «الاستیعاب»، محمّد بن طلحه شافعى در «مطالب السؤول»، صفورى در «نزهة المجالس» و فضل بن روزبهان در «ابطال الباطل». 3⃣ امام على(علیه السلام) میزان ایمان و نفاق رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «لا یحبّ علیّاً إلاّ مؤمن ولا یبغض علیّاً إلاّ منافق»؛ (دوست ندارد على را مگر مؤمن و مبغوض ندارد على را مگر منافق). 🔴 📣 این مضمون را هشت نفر از صحابه، و حدود چهل نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند، مانند مسلم در «صحیح»، ترمذى در «صحیح» احمد در «مسند»و ابن ماجه در «سنن».
4⃣ امام على(ع) برادر معنوى پیامبر(صلى الله علیه وآله) جابر بن عبدالله و سعید بن مسیّب مى گویند: «إنّ رسول الله(صلى الله علیه وآله) آخى بین اصحابه، فبقى رسول الله(صلى الله علیه وآله) و ابوبکر و عمر و على(علیه السلام)، فآخى بین ابى بکر و عمر و قال لعلى: أنت أخى و أنا أخوک»؛ (رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بین اصحابش عقد اخوت بست و تنها رسول خدا، ابوبکر، عمر و علىّ باقى ماندند، آن گاه بین ابوبکر و عمر عقد اخوت بست و سپس به على(علیه السلام) فرمود: «تو برادر من و من برادر تو ام»). 🔴 📣این حدیث را چهارده نفر از صحابه، و حدود چهل نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند؛ امثال: ترمذى در صحیح و حاکم در مستدرک. 5⃣ امام على(علیه السلام) و باز بودن درب خانه او به مسجد احمد بن حنبل از زید بن ارقم نقل مى کند: «کان لنفر من الصحابه أبواب شارعة فی المسجد، فقال رسول الله(صلى الله علیه وآله): سدّوا هذه الأبواب الاّ باب على. فقال بعضهم فیه. فقال(صلى الله علیه وآله): و الله ما سددت شیئاً و لافتحته و لکن أمرت بشىء فاتبعته» ؛ (گروهى از اصحاب، درهایى را ازمنزلشان به مسجد باز نموده بودند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: همه درها بسته شود، غیر از درب خانه على. برخى از مردم سخنانى گفتند، آنگاه فرمود: من درب ها را از جانب خود نبستم و باز نگذاشتم، بلکه مأمور شدم و به مأموریتم عمل نمودم). ترمذى نقل مى کند که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «سدّوا الأبواب کلها الاّ باب علىّ» ؛ (همه درب ها را به مسجد، ببندید، جز درب خانه على). 🔴 📣 این حدیث را حدود دوازده نفر از صحابه و سى نفر از علماى عامه نقل کرده اند.
6⃣ امام على(علیه السلام) و ابلاغ سوره برائت ابو رافع مى گوید: «بعث رسول الله(صلى الله علیه وآله) ابابکر بسورة «برائة» الى الموسم، فأتى جبرئیل فقال: انّه لن یؤدّیها عنک الا انت او رجل منک. فبعث علیاً فى اثره حتّى لحقه بین مکّة و المدینة، فأخذها و قرأها على الناس فى الموسم» ؛ (رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ابوبکر را براى ابلاغ سوره برائت به مکه فرستاد. جبرئیل بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شد و گفت: سوره را یا باید خودت ابلاغ کنى یا کسى که از توست. پیامبر(صلى الله علیه وآله) علىّ(علیه السلام) را به دنبال او فرستاد. على(علیه السلام) بین مکه و مدینه به ابوبکر رسید، سوره را از او گرفته و بر مردم قرائت نمود). 🔴 📣 📣 این حدیث را هفتاد و سه نفر از علماى اهل سنت نقل کرده اند که برخى از آنان عبارت اند از: احمد بن حنبل در مسند،ابن ماجه در سنن، و ترمذى در صحیح. 7⃣ امام على(علیه السلام) مولود کعبه حاکم نیشابورى مى گوید: «قد تواترت الأخبار أنّ فاطمة بنت أسد ولدت أمیرالمؤمنین على بن أبى طالب ـ کرّم الله وجهه ـ فى جوف الکعبه» ؛ (در اخبار متواتر آمده است که فاطمه دختر اسد، امیرالمؤمنین على بن ابى طالب ـ کرّم الله وجهه ـ را داخل کعبه [ به دنیا آورد ] ). 🔴 📣 📣 این حدیث را هفده نفر از علماى اهل سنت نقل کرده، دوازده نفر به تواتر یا شهرت آن تصریح نموده و نه نفر نیز به اختصاص این فضیلت به امام على(علیه السلام) تصریح کرده اند.
8⃣ امام على(علیه السلام) و گرفتن لواء بریده اسلمى، از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «لأعطین اللّواء غداً رجلا یحبّ الله و رسوله و یحبّه الله و رسوله، فلمّا کان من الغد تطاول لها أبوبکر و عمر، فدعا علیّاً(علیه السلام) و هو أرمد فتفل فى عینیه و اعطاه اللواء، و نهض معه من الناس ما نهض» ؛ (فردا پرچم را به دست کسى خواهم داد که خدا و رسول او را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند. روز بعد ابوبکر و عمر منتظر بودند که آن ها را صدا زند، ولى پیامبر(صلى الله علیه وآله)علىّ(علیه السلام) را در حالى که درد چشم داشت صدا زد و آب دهان در چشم او مالید، آن گاه پرچم را به دست او داد و عده اى نیز با او حرکت کردند). 9⃣ امام على(علیه السلام) اوّلین مسلمان و مؤمن پیامبر(صلى الله علیه وآله) به فاطمه(علیها السلام) فرمود: «انّه لأول أصحابى إسلاماً» ؛ (علىّ اوّلین نفر از اصحاب من است که اسلام آورد). 🔟 امام على(علیه السلام) اوّلین نمازگزار با پیامبر(صلى الله علیه وآله) حاکم نیشابورى، به سندش از امام على(علیه السلام) نقل مى کند که فرمود: «عبدت الله مع رسول الله(صلى الله علیه وآله) سبع سنین قبل أن یعبده أحد من هذه الأمّه» ؛ (با رسول خدا(صلى الله علیه وآله) هفت سال قبل از دیگران عبادت کردم). 📚 ( با کمی تصرف ؛ حذف منابع ) makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🔰 فداكارى بزرگدر سال سيزدهم بعثت، به دنبال انعقاد پيمان عقبه دوم در شب سيزدهم ذيحجه، ميان پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) و يثربيان كه طىّ آن، مردم يثرب پيامبر را به آن شهر دعوت نموده و قول حمايت و دفاع از آن حضرت دادند، و از فرداى آن شب مسلمانان مكه به تدريج به يثرب هجرت كردند، سران قريش دانستند پايگاه تازه اى براى نشر دعوت اسلام در يثرب آماده شده است، از اين رو احساس خطر كردند، چه; مى ترسيدند كه پس از آن همه آزار و اذيّت كه به پيامبر و پيروان او رسانده اند، پيامبر در صدد انتقام برآيد و اگر هم فرضاً قصد جنگ نداشته باشد، ممكن است راه بازرگانى قريش به شام را كه از كنار يثرب عبور مى كرد، مورد تهديد قرار دهد.براى رويارويى با چنين [ مسائلی ] ، در آخر ماه صفر سال 14 بعثت در «دارالنّدوه» (مجلس شوراى مكّه) اجتماع كردند و به چاره انديشى پرداختند. در اين شورا برخى از حاضران پيشنهاد كردند كه پيامبر تبعيـد يا زندانى شود، ولى اين پيشنهاد رد شـد. 🔴 ✅ سرانجام تصميم گرفتنـد او را به قتـل برسانند، امّا كشتن پيامبـر كار آسانى نبـود، زيرا بنى هاشم آرام نمى نشستند و به خونخواهى بر مى خاستند. سرانجام تصميم گرفتند كه از هر قبيله، جوانى آماده شود تا شبانه دسته جمعى بر سر حضرت محمد(صلى الله عليه وآله)بريزند و او را در بستر خواب قطعه قطعه كنند، در اين صورت قاتل، يك نفر نخواهد بود و بنى هاشم نمى توانند به خونخواهى برخيزند، زيرا جنگ با همه قبائل براى آنان مقدور نخواهد بود و ناچار به گرفتن خونبها راضى خواهند شد و ماجرا خاتمه خواهد يافت. 1⃣ ⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️ 🔴 قريش براى اجراى نقشه خود شب اول ربيع الأول را انتخاب كردند. خداوند بعدها هرسه نقشه آنان را يادآورى نموده و فرمود: [(وَ اِذْ يَمْكُرُ بِكَ الّذينَ كَفَروا لِيُثْبِتوكَ او يَقْتلوكَ أو يُخْرِجوكَ وَ يَمْكُرونَ و يَمْكُرُ الله وَ اللهُ خَيْرُالماكِرين)(انفال: 30) ] «به يادآور هنگامى را كه كافران نقشه مى كشيدند كه تو را به زندان بيفكنند، يا به قتل برسانند و يا ] از مكّه [خارج سازند. آن ها چاره مى انديشيدند و نيرنگ مى زدند و خداوند هم تدبير مى كرد و خدا بهترينِ چاره جويان و تدبير كنندگان است». 🔴 ✅ به دنبال اين تصميم قريش، فرشته وحى، پيـامبـر را از نقشـه شـوم مشـركـان آگاه سـاخت و دستور الهى را ابلاغ كرد كه پيامبر شهر مكّه را به عزم يثرب ترك كنـد. 🔴 در اين جا براى شكست نقشه دشمن لازم بود پيامبر(صلى الله عليه وآله) از شيوه «رد گم كردن» استفاده كند تا بتواند از شهر خارج شود. 🔴 📣 📣 براى اين منظور لازم بود شخص فداكارى شب در بستر پيامبر بخوابد تا گروهى كه به خانه او يورش مى برند، تصور كنند او هنوز خانه را ترك نگفته است و در نتيجه فكر آنان فقط متوجه خانه او شود و از كنترل راه ها غفلت كنند. چنين فردى جز على(عليه السلام) كسى نبود. 🔴 📣 📣 از اين نظر پيامبر نقشه سران قريش را با على در ميان گذاشت و فرمود: امشب در بستر من بخواب و آن پارچه سبزى را كه من هر شب بر روى خود مى كشيدم، بر روى خود بكش تا تصور كنند كه من در بستر خفته ام (مرا تعقيب نكنند). 🔴 على(عليه السلام) به اين ترتيب عمل كرد، مأموران قريش از سرِ شب خانه پيامبر را محاصره كردند و بامداد كه با شمشيرهاى برهنه به خانه هجوم بردند، على(عليه السلام)از بستر بلند شد. آنان كه نقشه خود را تا آن لحظه صددرصد دقيق و موفّق مى پنداشتند، با ديدن على سخت برآشفتند وبه او گفتند: محمّد كجاست؟ على فرمود: مگر او را به من سپرده بوديد كه از من مى خواهيد؟ كارى كرديد كه او ناچار شد خانه را ترك كند. 🔴 ✅ در اين هنگام به سوى على(عليه السلام) يورش بردند و به نقل «طبرى» او را آزردند و آن گاه وى را به سوى مسجدالحرام كشيدند و پس از بازداشت مختصرى، او را آزاد ساختند و در سمت مدينه به تعقيب پيامبر پرداختند، در حالى كه پيامبر در غار «ثـور» پنهان شده بود. 2⃣ ⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️ 🔴 📣 📣 قرآن مجيد اين فداكارى بزرگ على(عليه السلام) را در تاريخ جاودانگى بخشيده و طى آيه اى او را از كسانى معرفى مى كند كه در راه خـدا جان خود را فـدا مى كنند: [ (وَمِنَ الناس ِمَنْ يَشرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ الله وَاللهُ رَؤفٌٌ بِالْعِباد) (بقره: 207)] . «بعضى از مردم ]همچون على در «ليلة المبيت» به هنگام خفتن در جايگاه پيامبر[ جان خود را براى كسب خشنودى خدا مى فروشند و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است». مفسران مى گويند: اين آيه درباره فداكارى بزرگ على(عليه السلام) در ليلة المبيت نازل شده است. 🔴 خود حضرت نيز در شوراى شش نفره اى كه به دستور عمر براى تعيين خليفه تشكيل گرديد، با اين فضيلت بزرگ بر اعضاى شورا احتجاج كرد و فرمود: شما را به خدا سوگند مى دهم آيا جز من چه كسى در آن شب پرخطر كه پيامبر عازم غار «ثــور» بود، در بستر او خوابيد و خود را سپر بلا نمود؟همگى گفتند: كسـى جز تـو نبود. 🔴 📣 📣 [ امام امیرالمؤمنین ] على(عليه السلام) در يكى از سخنانش، پس از بيان توطئه قريش، از وضع خود در آن شب خطرناك چنين ياد مى كند: ... پيامبر به من فرمود در بستر او بخوابم و جان خويش را سپر او قرار دهم، بى درنگ اين مأموريت را پذيرفتم، خوشحال بودم كه در راه او كشته شوم. پيامبر رهسپار شد و من در بستر او خفتم، مردان مسلح قريش با اطمينان به اين كه پيامبر را خواهند كشت، هجوم آوردند، وقتى كه به درون خانه اى كه من در آن بودم ريختند، شمشير به دست برخاستم و از خود دفاع كردم، آن چنان كه خدا مى داند و مردم نيز از آن آگاه شدند». 📚 سیره پیشوایان ؛ استاد پیشوایی ( ره ) ؛ با تصرف و اضافه ؛ و حذف منابع tohid.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🔰 معرفی کتاب نام کتاب : امام علی از ولادت تا شهادت ( ترجمه کتاب الامام علی من المهد الی اللحد ) ✍ نويسنده ، مولف : علامه ی فقید آیت الله سید محمد کاظم قزوینی گرداوري ، مترجم : علی کرمی فریدنی انتشارات : دلیل ما mazhabbook.ir
فهرست 1️⃣ مطالب کانال فهرست 2️⃣ مطالب کانال فهرست 3⃣ مطالب کانال ✅ دوستان و آشنایان خود را به کانال (معرفت دینی ؛ بصیرت انقلابی ) دعوت نمایید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1775763510Cc174b71aba
❓❓ پرسش : معاویه چه اقداماتی در جهت حذف فضائل امام علی(ع) کرد؟پاسخ تفصیلی: 🔴 ✅ معاویه براى جلوگیرى از نفوذ معنوى اهل بیت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ـ و به ویژه امیرمؤمنان على(علیه السلام) ـ به مقابله با نشر فضایل آن حضرت(علیه السلام) پرداخت; از یک سو چنان بر شیعیان و علاقمندان آن حضرت سخت مى گرفت که کسى جرأت بیان فضایل مولا(علیه السلام) را پیدا نکند، و از سوى دیگر دستور داد، براى خلفاى گذشته، به ویژه عثمان به نقل (و جعل) فضایل بپردازند و براى ناقلان این فضایل جوایز فراوانى در نظر گرفت.ابن ابى الحدید معتزلى [ که از علمای اهل سنت است ] در این باره مى نویسد: «معاویه به والیان شهرها نامه نوشت و طىّ بخش نامه اى به همه آنان ابلاغ کرد که: علاقمندان عثمان و آنان که فضایل و مناقبش را نقل مى کنند، از مقرّبان دستگاه حکومتى قرار داده و مورد اکرام و احترام ویژه قرار دهند و اگر کسى روایتى را در فضیلت وى نقل کرد، علاوه بر نام او، نام پدر و خویشاوندانش را بنویسید، تا به همه آنان جایزه و پاداش دهم! 🔶🔶 این بخش نامه اجرا شد و در نتیجه جوایز و پاداش هاى فراوانى میان مردم سرازیر گردید و چند سالى به همین منوال گذشت، تا آن که بار دیگر نوشت: «احادیث در فضایل و مناقب عثمان فراوان شد! از این پس از مردم بخواهید تا در فضایل دیگر صحابه ـ به ویژه آن دو خلیفه ـ به نقل حدیث بپردازند و در برابر هر حدیثى که در فضیلت على(علیه السلام) نقل شده است، بانقل همان فضایل براى دیگر صحابه به مقابله با فضایل على(علیه السلام) بپردازند!».ابن ابى الحدید مى افزاید: «معاویه چنان بر شیعیان على(علیه السلام) سخت گرفت که اگر مردى از شیعیان امیرمؤمنان(علیه السلام) مى خواست حدیثى را درباره آن حضرت و یا از آن حضرت براى افراد مورد اعتماد نقل کند، از او پیمان هاى مؤکّد مى گرفت و او را سوگند مى داد که این ماجرا را پنهان نگه دارد، سپس حدیث را براى وى مى گفت. این سخت گیرى ها و آن بذل و بخشش هاى معاویه جهت نشر فضایل خُلفا ـ به ویژه عثمان ـ سبب شد که احادیث دروغین فراوان شود و هر کس براى کسب متاع دنیا حدیثى در فضیلت افراد مورد نظر معاویه نقل کند». این دانشمند بزرگ اهل سنّت در جاى دیگر از کتابش مى نویسد: «بنى امیّه از آشکار شدن فضایل على(علیه السلام) جلوگیرى کردند، و هر کس روایتى را دراین باره نقل مى کرد، مجازات مى کردند; تا آنجا که اگر کسى مى خواست روایتى را از آن حضرت ـ حتّى روایتى که مربوط به فضیلت وى نبود، بلکه درباره احکام دینى بود ـ نقل کند، جرأت نداشت، نام آن حضرت را ببرد، بلکه مى گفت: «عن ابى زینب» یعنى ابوزینب چنین گفته است!». 🔴 ✅ داستان جعل فضایل براى خلفاى گذشته و حتّى براى خود معاویه و بیان آن در منبرها و مکتب خانه ها را مرحوم طبرسى نیز در احتجاج نقل مى کند. 🔴 ✅ ابن ابى الحدید از یکى از بزرگان علم حدیث نقل مى کند که: «بیشترین احادیث جعلى و دروغین در فضایل صحابه، در عصر حاکمیّت بنى امیّه ساخته و ترویج شد; هدف حدیث سازان این بود که با کوبیدن بنى هاشم به حاکمان بنى امیّه نزدیک شوند (و به مال و مقام دست یابند)». 1⃣ ⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️ 🔴 ✅ دستگاه خلافت معاویه به این مقدار نیز اکتفا نکرد، بلکه به یکى از حدیث سازان، مقدار فراوانى پول داد، تا شأن نزول برخى از آیات را به نفع دشمنان امیرمؤمنان(علیه السلام) و به ضرر آن حضرت تحریف کند! 🔶🔶 معروف است معاویه مبلغ چهارصد هزار درهم به «سمرة بن جندب» (یکى از حدیث سازان) داد، تا اعلام کند که این دو آیه درباره على(علیه السلام) نازل شده است: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِى الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللهَ عَلَى مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ* وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِى الارْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ» ؛ (و از مردم کسانى هستند که گفتار آنان در زندگى دنیا مایه اعجاب تو مى شود، و خدا را بر آنچه در دل دارند، گواه مى گیرند، در حالى که آنان سرسخت ترین دشمنانند. آنان هنگامى که روى بر مى گردانند (و از نزد تو خارج مى شوند) در راه فساد در زمین مى کوشند و زراعت ها و چهارپایان را نابود مى سازند; (با این که مى دانند) خدا فساد را دوست نمى دارد.) 🔴 ✅ در حالى که این آیه مطابق سخن مفسّران درباره «اخنس بن شریق» منافق نازل شده است، که در عصر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) دست به جنایاتى زد. 🔴 ✅ وى همچنین اعلام کرد آیه 207 سوره بقره که مى فرماید: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ»؛ (برخى از مردم جان خویش را به خاطر خشنودى خدا مى فروشند). در وصف ابن ملجم (قاتل امیرمؤمنان(علیه السلام)) نازل شده است، (در حالى که این آیه درباره على(علیه السلام) در ماجراى لیلة المبیت نازل شده بود).تمام این تلاش ها براى آن بود که خطّ فضیلت علوى مورد تردید مسلمانان قرار گیرد، و بغض و کینه جانشین آن شود تا در پناه آن، معاویه خطّ سیاه اموى را که از سرچشمه جاهلى سیراب مى شد، ترویج کند و به اهداف دنیاطلبانه خویش برسد. 📚 ( با تلخیص و تصرف ؛ و حذف منابع ) makarem.ir
🔴 1⃣ عنه صلى الله عليه و آله :عليٌّ مَع الحقِّ و القرآنِ ، و الحقُّ و القرآنُ معَ عليٍّ ، و لن يَتَفَرَّقا حتّى يَرِدا علَيّ الحوضَ .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : على با حق و با قرآن است و حق و قرآن با على، و از هم جدا نمى شوند تا كنار حوض، نزدم آيند. 📚 ميزان الحكمه ؛ جلد اوّل ؛ ری شهری ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🔴 2⃣ عنه صلى الله عليه و آله :الحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ وعَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ ؛ مَن أطاع عَلِيّا رَشِدَ ، ومَن عَصى عَلِيّا فَسَدَ ، ومَن أحَبَّهُ سَعِدَ ، ومَن أبغَضَهُ شَقِيَ .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : حق با على است و على با حق . هر كه از على اطاعت كند ، به راه راست هدايت مى گردد ؛ و هر كه على را نافرمانى كند ، به هلاكت مى افتد . دوستدار او سعادتمند و دشمنش نگون بخت است 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ؛ جلد دوازدهم ؛ ری شهری ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🔴 3⃣ عنه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ ابنَ عَمّي عَلِيّاً هُوَ أخي ووَزيري وهُوَ خَليفَتي ، وهُوَ المُبَلِّغُ عَنّي ... إنِ استَرشَدتُموهُ أرشَدَكُم ، وإن تَبِعتُموهُ نَجَوتُم ، وإن خالَفتُموهُ ضَلَلتُم ... إنَّ اللَّهَ أنزَلَ عَلَيَّ القُرآنَ وهُوَ الَّذي مَن خالَفَهُ ضَلَّ ، ومَنِ ابتَغى‏ عِلمَهُ عِندَ غَيرِ عَلِيٍّ هَلَكَ .پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: پسر عمويم على، برادر و وزير من است . او جانشين من است . او ابلاغ كننده از سوى من است... . اگر از او راه‏نمايى بخواهيد ، شما را راه‏نمايى مى‏كند، و اگر از او پيروى كنيد ، نجات مى‏يابيد، و اگر از او سرپيچى نماييد ، گم‏راه مى‏شويد ... . خداوند ، قرآن را بر من فرو فرستاد و هر كس با آن مخالفت كند ، گم‏راه مى‏شود، و هر كس علم آن را نزد غير على جويد ، به هلاكت مى‏افتد. 📚شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث : جلد چهارم ؛ ری شهری hadith.net
رهبر فرزانه انقلاب : «از نظر پیغمبر اکرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است که: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی کجا ایستاده است، او چه میکند، انگشت اشاره‌ی او به کدام سو است. زندگی امیرالمؤمنین یک چنین زندگی‌ای است.» khamenei.ir
هدایت شده از جهان نیوز
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 | اگر مظهر عزا و غم شیعه عاشوراست، مظهر جشن و شادی شیعه باید غدیر باشد 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی @jahaannews
❓❓ پرسش : ماجراي «غدير خم» در روايات اسلامي چگونه مطرح شده است؟پاسخ تفصیلی: در اينجا فشرده جريان غدير را كه از مجموعه روايات آن استفاده مى شود مى آوريم [البتّه در بعضى از روايات، اين داستان به طور مفصّل و طولانى و بعضى مختصر و كوتاه آمده و در بعضى تنها به گوشه اى از داستان و بعضى به گوشه ديگر اشاره شده]: 🔴 📣 📣 در آخرين سال عمر پيامبر(صلى الله عليه وآله)، مراسم حجة الوداع با شكوه هر چه تمام تر در حضور پيامبر(صلى الله عليه وآله) به پايان رسيد. قلب ها در هاله اى از روحانيت فرو رفته بود و لذت معنوى اين عبادت بزرگ هنوز در ذائقه جان ها انعكاس داشت. ياران پيامبر(صلى الله عليه وآله) كه عدد آنها فوق العاده زياد بود، از خوشحالى درك اين فضل و سعادت بزرگ در پوست خود نمى گنجيدند. 🔴 ✅ نه تنها مردم مدينه در اين سفر، پيامبر(صلى الله عليه وآله) را همراهى مى كردند بلكه مسلمانان نقاط مختلف عربستان نيز براى كسب يك افتخار تاريخى بزرگ به همراه پيامبر(صلى الله عليه وآله) بودند. آفتاب حجاز، آتش بر كوه ها و دره ها مى پاشيد؛ امّا شيرينى اين سفر روحانى بى نظير، همه چيز را آسان مى كرد، ظهر نزديك شده بود، كم كم سرزمين جحفه و سپس بيابان هاى خشك و سوزان «غدير خم» از دور نمايان مى شد. 1⃣ ⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️ 🔴 📣 📣 اينجا در حقيقت چهار راهى است كه مردم سرزمين حجاز را از هم جدا مى كند؛ راهى به سوى مدينه در شمال، راهى به سوى عراق در شرق، راهى به سوى غرب و سرزمين مصر و راهى به سوى سرزمين يمن در جنوب پيش مى رود و در همين جا بايد آخرين خاطره و مهم ترين فصل اين سفر بزرگ انجام پذيرد و مسلمانان با دريافت آخرين دستور كه در حقيقت نقطه پايان در مأموریت های موفقیت آمیز پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) بود از هم جدا شوند . 🔴 📣 📣 روز پنجشنبه سال دهم هجرت بود و درست هشت روز از عيد قربان مى گذشت؛ ناگهان دستور توقف از طرف پيامبر(صلى الله عليه وآله) به همراهان داده شد. مسلمانان با صداى بلند آنهايى را كه در پيشاپيش قافله در حركت بودند به بازگشت دعوت كردند و مهلت دادند تا عقب افتادگان نيز برسند، خورشيد از نصف النهار گذشت. مؤذّن پيامبر(صلى الله عليه وآله) با صداى الله اكبر مردم را به نماز ظهر دعوت كرد، مردم به سرعت آماده نماز مى شدند؛ امّا هوا به قدرى داغ بود كه بعضى مجبور بودند قسمتى از عباى خود را به زير پا و طرف ديگر آن را به روى سر بيفكنند. در غير اين صورت ريگ هاى داغ بيابان و اشعه آفتاب آنها را اذیت مى كرد. نه سايبانى در صحرا به چشم مى خورد و نه سبزه و گياه و درختى، جز تعدادى درخت لخت و عريان بيابانى كه با گرما با سرسختى مبارزه مى كردند.جمعى به همين چند درخت پناه برده بودند؛ پارچه اى بر يكى از اين درختان برهنه افكندند و سايبانى براى پيامبر(صلى الله عليه وآله) ترتيب دادند؛ ولى بادهاى داغ به زير اين سايبان مى خزيد و گرماى سوزان آفتاب را زير آن پخش مى كرد. ✅ 📣 📣 نماز ظهر تمام شد. مسلمانان تصميم داشتند فوراً به خيمه هاى كوچكى كه با خود حمل مى كردند پناهنده شوند؛ ولى پيامبر(صلى الله عليه وآله) به آنها اطلاع داد كه همه بايد براى شنيدن يك پيام تازه الهى كه در ضمن خطبه مفصلى بيان مى شد خود را آماده كنند. 🔴 كسانى كه از پيامبر(صلى الله عليه وآله) فاصله داشتند قيافه ملكوتى او را در لابه لاى جمعيّت نمى توانستند مشاهده كنند. لذا منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد و پيامبر(صلى الله عليه وآله) بر فراز آن قرار گرفت و نخست حمد و سپاس پروردگار بجا آورد و خود را به خدا سپرد . 2⃣ ⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️ 🔴 ✅ سپس مردم را مخاطب ساخت و چنين فرمود: من به همين زودى دعوت خدا را اجابت كرده، از ميان شما مى روم. من مسئولم، شما هم مسئوليد. شما درباره من چگونه شهادت مى دهيد؟ مردم صدا بلند كردند و گفتند: «نَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ وَ نَصَحْتَ وَ جَهَدْتَ فَجَزاكَ اللهُ خَيّراً»؛ (ما گواهى مى دهيم تو وظيفه رسالت را ابلاغ كردى و شرط خيرخواهى را انجام دادى و آخرين تلاش و كوشش را در راه هدايت ما نمودى، خداوند تو را جزاى خير دهد). 🔴 ✅ سپس فرمود: آيا شما گواهى به يگانگى خدا و رسالت من و حقانيّت روز رستاخيز و برانگيخته شدن مردگان در آن روز نمى دهيد؟! همه گفتند: آرى، گواهى مى دهيم. 🔴 ✅ فرمود: خداوندا گواه باش! ... . بار ديگر فرمود: اى مردم! آيا صداى مرا مى شنويد؟ ... گفتند: آرى و به دنبال آن، سكوت سراسر بيابان را فرا گرفت و جز صداى زمزمه باد چيزى شنيده نمى شد. 🔴 📣 📣 پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: ... اكنون بنگريد با اين دو چيز گرانمايه و گرانقدر كه در ميان شما به يادگار مى گذارم چه خواهيد كرد؟ يكى از ميان جمعيّت صدا زد: كدام دو چيز گرانمايه يا رسول الله؟!. پيامبر(صلى الله عليه وآله) بلافاصله فرمود: اوّل ثقل اكبر، كتاب خدا است كه يك سوى آن به دست پروردگار و سوى ديگرش در دست شما است. دست از دامن آن برنداريد تا گمراه نشويد و امّا دوّمين يادگارِ گرانقدر من، خاندان من هستند و خداوند لطيف خبير به من خبر داده كه اين دو، هرگز از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپيوندند. از اين دو پيشى نگيريد كه هلاك مى شويد و عقب نيفتيد كه باز هلاك خواهيد شد. 3⃣ ⬇️⬇️⬇️