eitaa logo
«پیروان امامین انقلاب»
295 دنبال‌کننده
104 عکس
26 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ⏺ لزوم استدلال و نوشتن کتاب برای اثبات عقاید ویژه شیعه و رد عقاید مخالف شیعه بدون بدگویی و تهمت و ایجاد دشمنی ✍🏻 امام خامنه ای در ديدار هزاران نفر از قشرهاى مختلف مردم به مناسبت عيد سعيد غدير خم در تاریخ 27 آذر سال 1378 می فرماید: «... من امروز به بركت ولايت امير المؤمنين علیه السلام و به نام آن بزرگوار و با استمداد از روح بزرگ امير المؤمنين علیه السلام اين را عرض كردم براى اينكه يك تأكيدى باشد بر آنچه كه در طول ساليان متمادى امام بزرگوار گفتند، ماها گفتيم؛ همه بدانند، اين‏جور نباشد كه كسى از يك گوشه ‏اى خيال كند دارد از شيعه دفاع مى‏ كند و تصور كند دفاع از شيعه به اين است كه بتواند آتش دشمنى ضد شيعه و غير شيعه را برانگيزد. اين دفاع از شيعه نيست؛ اين دفاع از ولايت نيست. اگر باطنش را بخواهيد، اين دفاع از آمريكاست؛ اين دفاع از صهيونيست‏هاست. 👈استدلال منطقى هيچ اشكالى ندارد؛ كتاب‏ها بنويسند، استدلال كنند؛ علماى ما نوشتند، امروز هم مى ‏نويسند و بنويسند. ما در فروع، در اصول، در بسيارى از مسائل، نظرات مستقل شيعى داريم، اين‏ها را استدلال كنند، بيان كنند؛ آنچه كه غير از اين‏هاست، آن را با استدلال منطقى رد كنند؛ هيچ مانعى ندارد. اما اين غير از اهانت كردن، بدگويى كردن، دشمنى درست كردن است؛ به اين بايد توجه كرد.» 🔸مبتنی بر بیانات فوق،نوشتن کتاب و هر نوع استدلال محکم و منطقی، برای رد عقاید مخالف شیعه و اثبات عقاید شیعه، نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه ضرورت آن نیز بر کسی پوشیده نیست. بر این اساس می توان گفت: نوشتن کتاب و ارائه استدلال های محکم در موضوعاتی مثل: اثبات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بیان مظلومیت های اهل بیت علیهم و تبیین پلیدی دشمنان آنها و خط فکری ناصبی گری، اثبات ولایت سیاسی اهل بیت علیهم السلام مبتنی بر آیات و روایات همانند روش علمای طراز اول شیعه مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، علامه شرف الدین، علامه امینی و ...، تبیین حقایق تاریخی مرتبط با حقانیت مکتب شیعه با بیان تحریفات و انحرافات مخالفان هیچ منافاتی با مبانی فکری مقام معظم رهبری ندارد. 🔹 البته بسیار روشن است اثبات حقانیت نباید با بدگویی کردن، دشمنی درست کردن، اهانت کردن و خط گیری از صهیونیست جهانی باشد. مصداق بسیار روشن این موارد، نوع تعامل گروهک های حقیری مثل جریان شیعه انگلیسی، کتاب یاسر الحبیب علیه همسر رسول الله صلی الله علیه و آله و تندروی ها وفحاشی های اللهیاری است. بسیار روشن است که مجالس لعن علنی رسانه ای، با فحاشی های رکیک به برخی از مقدسات اهل سنت، نه تنها اثر خاصی در اثبات حقانیت اهل بیت علیهم السلام و مکتب تشیع نداشته، بلکه فقط آتش فتنه و فساد را بیشتر می کند. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
⏺ تقویت و ترویج مذهب شیعه: هدف امام موسی صدر از فعالیت های خود در لبنان سيد حسين حسينى: هدف واحد ما، هدف اسلامى و شيعى است. فعاليتهاى آقاى صدر در 1968 به جايى رسيد كه مجلس اعلاى اسلامى شيعه تشكيل شد. حركة المحرومين و سازمان امَل كه جناح سياسى و نظامى شيعيان است به وجود آمد. اين وقتى بود كه شيعه متلاشى شده بود. مجدداً آن را جمع و جور كرده و به راه انداختند و يك قدرتى براى آنها ايجاد شد. شيعيان يك سوم لبنان و چهل درصد اراضى را دارند. بزرگترين طايفه لبنان شيعيان هستند. در زمانى كه مجلس شيعه و حركة المحرومين به رهبرى امام موسى كار خود را ادامه مى ‏دهد و در وضعى كه به اسلام و تشيع‏ اعتقاد داريم و از راه موسى صدر الهام مى ‏گيريم، ناگهان او را ربودند، كه ضربه شديدى به ما زد. و ما را سخت به خود مشغول كرد. قدرت فكرى ما را گرفت كه نتوانيم به شيعيان دنيا خصوصاً ايران كمك كنيم‏. امام: قضيه آقاى صدر بسيار مهم، و به ما هم لطمه وارد كرده است لكن اميدوارم بزودى برگردد، و كارها را كه اسلامى است و به نفع شيعه، انجام دهند. در غياب ايشان نبايد شما آقايان مأيوس شويد. خدا با حق است پشتيبان همه است. بايد به شيعيان دلگرمى بدهيد. از تشتت پرهيز كنيد. خداوند وعده نصرت داده است. حق با شماست. مردم را اميدوار كنيد. به خود اتكا كنيد در تمامى موارد. 📚امام خمینی، صحيفه امام، ج‏5 ؛ ص134 «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✍🏻 ایجاد تقابل ادعایی بین «شیعه مناسکی» و «شیعه سیاسی»؛ راهبرد کلان استکبار جهانی برای مقابله با اسلام ناب محمدی از بارزترین ویژگی های اسلام ناب محمدی، تقویت تمام مظاهر مناسک و شعائر شیعی اعم از عزاداری، گریه و ... برای حفظ مذهب شیعه _ به عنوان حقیقت اسلام ضد استکباری_ و رشد شعور سیاسی جبهه حق است. برای درک عمق این حقیقت، بیانات امام خمینی را در پنج شماره زیر دقت کنید: 👇👇 «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
1️⃣ اهميت مراسم عزادارى‏ اگر ما بخواهيم مملكتمان يك مملكت مستقلى باشد، يك مملكت آزادى باشد، بايد اين رمز را حفظ بكنيم. اين مجالسى كه در طول تاريخ برپا بوده است و با دستور ائمه- عليهم السلام- اين مجالس بوده است، خيال نكنند بعضى از اين جوان هاى ما كه اين مجالس، مجالسى بوده است كه گريه در آن بوده است؛ حالا ما بايد گريه ديگر نكنيم. اين يك اشتباه است كه مى‏كنند. حضرت باقر- سلام اللَّه عليه،- شما بهتر مى ‏دانيد- حضرت باقر، سلام اللَّه عليه- وقتى كه مى ‏خواستند فوت كنند وصيت كردند كه ده سال- ظاهراً- كه در منى‏ اجير كنند كسى را، كسانى را كه براى من گريه كنند. اين چه مبارزه ‏اى است؟ حضرت باقر احتياج به گريه داشت؟ حضرت باقر مى ‏خواست چه كند گريه را؟ آن وقت هم در منى‏ چرا؟ ايام حج و منى‏. اين همين نقطه اساسى، سياسى، روانى، انسانى است كه ده سال در آنجا گريه كنند. خوب مردم مى‏ آيند مى‏ گويند چه خبر است، چيست؟ مى ‏گويند [جريان‏] اين طور بوده. اين توجه مى ‏دهد نفوس مردم را به اين مكتب. و ظالم را منهدم مى ‏كند و مظلوم را قوى مى‏كند. 2️⃣ تأثير گريه و روضه در مكتب تشيع‏ ما جوانها داديم. كربلا جوانها داده. ما اين را بايد حفظش كنيم. اين نمى ‏شود اين طور باشد. شما خيال بكنيد كه گريه است، خير گريه نيست. يك مسأله سياسى، روانى، اجتماعى است. اگر قضيه گريه است تباكيش‏ ديگر چيست؟ تباكى مى ‏خواهد؟ تباكى هم يك چيزى شد؟ اصلًا حضرت سيد الشهدا چه احتياج به گريه دارد؟ ائمه اين قدر اصرار كردند، به اينكه مجمع داشته باشيد. گريه بكنيد. [ندبه‏] بكنيد. براى اينكه اين حفظ مى‏ كند كيان مذهب ما را. اين دستجاتى كه در ايام عاشورا راه مى‏ افتند خيال نكنند كه ما اين را تبديل كنيم به راهپيمايى. راهپيمايى است خودش. اما راهپيمايى با يك محتواى سياسى. همان طورى كه سابق بود بلكه بالاتر. همان سينه زنى، همان نوحه ‏خوانى، همان ها رمز پيروزى ماست. در سرتاسر كشور مجلس روضه باشد. همه روضه بخوانند. و همه گريه بكنند. از اين هماهنگ ‏تر چى؟ شما در كجا سراغ داريد كه ملتى اين طور هماهنگ بشود؟ كى اينها را هماهنگ كرده؟ اينها را سيد الشهدا هماهنگ كرده است. در تمام كشورهاى اسلامى، ملتهاى اسلامى در روز عاشورا و تاسوعا و مثلًا بيست و هشتم و ... اين دستجات با آن عظمت- البته جهات غير شرعى ‏اش بايد حساب بشود، بايد جهات شرعى محفوظ بماند- اين دستجات با آن عظمت، با آن محتوا همه جا [راه مى ‏افتند] كى مى‏ تواند يك چنين اجتماعى درست كند؟ در كجاى عالم شما سراغ داريد كه اين مردم اين طور هماهنگ باشند. برى هندوستان همين بساط. برى پاكستان همين بساط. برى اندونزى همين بساط. برى عراق همين بساط. برى افغانستان. هر جا برى همين بساط. كى اينها را هماهنگ كرده؟ اين هماهنگى را از دست ندهيد. اين جوانها را اغفال مى‏ كنند. اين جوانهاى صاف دل ما، عزيز ما، توجه به شيطنت اينهايى كه تزريق مى ‏كنند، ندارند. آنها [را] ديگران تزريقشان مى ‏كنند. اينها هم تزريق به اينها مى ‏كنند. 3️⃣ دستهاى اجنبى، در راه تفرقه افكنى‏ يك وقت بود كه اين دست ناپاك اجنبى آمد و روحانيون و قشرهاى جوان را جدا كرد از هم. اين اساس داشت. اين طور نبود كه همين طور بيخود بيخودى باشد.... امروز هم كه نزديك محرم است مى ‏بينيم كه گفته مى ‏شود،- حالا اميدوارم كه صحيح نباشد- گفته مى ‏شود كه بعضى از اين جوانهاى پاكدل ما بازى خورده‏ا ند، اگر يك آقايى بخواهد مثلًا روضه بخواند مى ‏گويند كه نه، ديگر روضه لازم نيست. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
4️⃣ نقش روضه در احياى مكتب عاشورا اينها ملتفت نيستند آنهايى كه با روضه مخالف ‏اند همان هايى بودند كه با روحانيت مخالف بودند. و همان هايى بودند كه با دانشگاه مخالف ‏اند. و همان ها هستند كه با كارگر مخالف ‏اند. و همان هايى هستند كه با كشاورز مخالف ‏اند. و همان ها هستند كه مى ‏خواهند ما را بدوشند، و ما را ذليل نگه دارند. اين هماهنگى كه در تمام ملت ما در قصه كربلا هست، اين بزرگترين امر سياسى است در دنيا. و بزرگترين امر روانى است در دنيا. تمام قلوب با هم متحد مى ‏شوند. اگر خوب راهش ببريم، ما براى اين هماهنگى پيروز هستيم. و قدر اين را بايد بدانيم. و جوان هاى ما توجه به اين مسائل داشته باشند. جوان ‏هاى ما ملتفت اين معنا باشند، كه دسته ايى الآن در كار است كه مى‏ خواهند يكى يكى اشخاص مؤثر را از بين ببرند. يكى يكى مجالس را از بين ببرند. مساجد را، محتوايش را از بين ببرند ... همين مساجد و همين روضه ‏ها و همين روضه ‏هاى هفتگى، همين ها توجه مردم را و همان هماهنگى را ايجاد مى ‏كند. اگر دولت هاى ديگر بخواهند هماهنگى بين تمام قشرها پيدا كنند ميسور نيست برايشان. با صدها ميليارد تومان هم برايشان ميسور نيست. ما را سيد الشهدا اين طور هماهنگ كرده. ما براى سيد الشهدايى كه اين طور هماهنگ كرده اظهار تأسف نكنيم، ما گريه نكنيم؟ همين گريه ‏ها نگه داشته ما را. گول اين شياطينى كه مى ‏خواهند اين حربه را از دست شما بگيرند گول اينها را نخورند جوان هاى ما. همين ها هست كه ما را حفظ كرده. همين ها هست كه مملكت ما را حفظ كرده. 5️⃣ لزوم برپايى مراسم روضه ‏خوانى و سينه زنى‏ تكليف آقايان است روضه بخوانند. تكليف مردم است دسته ‏هاى شكوه مند بيرون بياورند. دسته ‏هاى سينه زن شكوهمند. البته از چيزهايى كه بر خلاف [است‏] مثلًا چه هست، از آنها پرهيز كنند. اما دسته ‏ها بيرون بيايند، سينه بزنند. هر كارى كه مى ‏كردند بكنند. اجتماعاتشان را حفظ بكنند. اين اجتماعات است كه ما را نگه داشته. اين هماهنگي ها هست كه ما را نگه داشته. گولشان مى ‏زنند اين جوان هاى عزيز صاف دل را. مى‏ آيند توى گوشش مى ‏خوانند، خوب ديگر گريه مى ‏خواهيم چه كنيم؟ گريه مى ‏خواهيم چه كنيم يعنى چه؟ ما تا ابد هم اگر براى سيد الشهدا گريه بكنيم، براى سيد الشهدا نفعى ندارد، براى ما نفع دارد، همين نفع دنيايى‏ اش را شما حساب بكنيد، آخرتى‏ اش جاى خودش، همين نفع دنيايى‏ اش را حساب كنيد و همين جهت روانى مطلب را كه قلوب را چطور به هم متصل مى ‏كند. ما اين سنگر را نبايد از دست بدهيم و كسانى كه كوشش دارند كه اين سنگر را از ما بگيرند، آنهايى كه از ما هستند و مردم صالحى هستند بازى خورده ‏اند، پشت اينها يك دست مرموز فاسد مفسدى هست كه مى ‏خواهد ملت ما را به تباهى بكشد و ما بايد بيدار باشيم. ملت ما بايد بيدار باشند. 📚صحيفه امام، ج‏11 ؛ ص97 «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
🔸مبتنی بر بیانات امام خمینی: 🔻عزاداری و مناسک شیعه رمز مملکت آزاد و مستقل شیعه است. 🔻جلوه های مناسکی شیعه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام در تمام سطوح، رمز حیات سیاسی شیعه در همه کشورها است. 🔻دست های ناپاک و شیطانی برای تشکیک در ظواهر و مناسک شیعی بالاخص عزاداری، گریه، روضه هفتگی و ... وجود دارد که باید مراقب بود. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✍🏻 با وجود هشدارها و افشاگری های صریح امام خمینی علیه این تفکر باطل و فاسد، رصد ما از برخی مجموعه های وحدت نامنضبط بالاخص مجموعه «اخوت» نشان می دهد که آنها به شدت به اندیشه تقابل «شیعه مناسکی» و «شیعه سیاسی» که ریشه در افکار انحرافی امثال دکتر شریعتی دارد، دامن می زنند. به برخی از اسناد زیر دقت کنید: 👇👇 «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✅ با توجه به مقدمات مطرح شده می گوییم: هر نوع سخن از تفکیک بین«شیعه مناسکی» و «شیعه سیاسی» قطعا در تنافی با خط فکری امامین انقلاب بوده و خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه عقاید محکم شیعه و مناسک بسیار مهم آن خواهد زد. البته دقت کنید برخی با فریب رسانه ای و در قالب نقد جریان منحوس انجمن حجتیه یا نقد تحجر، به این انحراف کلان دامن می زنند. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
شیعه مناسکی شیعه سیاسی.pdf
776.7K
﷽ ✍🏻 ایجاد تقابل ادعایی بین «شیعه مناسکی» و «شیعه سیاسی»؛ راهبرد کلان استکبار جهانی برای مقابله با اسلام ناب محمدی از بارزترین ویژگی های اسلام ناب محمدی، تقویت تمام مظاهر مناسک و شعائر شیعی اعم از عزاداری، گریه و ... برای حفظ مذهب شیعه _ به عنوان حقیقت اسلام ضد استکباری_ و رشد شعور سیاسی جبهه حق است... . برای دیدن ادامه مقاله فایل را دانلود کنید🙏 «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از KHAMENEI.IR
مودار_جامع_محورهای_اصلی_بیانات_رهبر_انقلاب_در_حرم_مطهر_امام_خمینی.pdf
1.07M
🖤 ویژه سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی رحمةالله 📊 کلان محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر امام خمینی رحمةالله علیه از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۲ ✏️رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های سالانه‌ی سالگرد ارتحال حضرت امام رحمةالله علیه ابعاد مختلفِ شخصیت، اندیشه و خط امام (ره) را تبیین نموده‌اند. 🔹رسانه‌ی KHAMENEI.IR به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی رحمةالله علیه رهبر فقید انقلاب و بنیان‌گذار کبیر نظام جمهوری اسلامی، نمودار درختی جامع  بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سی و چهار مراسم سالگرد ارتحال را منتشر می‌کند. برای تولید این محصول، متن کاملِ تمامی سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام رحمةالله علیه از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۲ با حجم کمی افزون بر ۱۵۰ هزار کلمه مطالعه و محورها و نکات اصلی آن به صورت روش‌مند و براساسِ ساختار ظاهری کلام استخراج و به صورت نمودار درختی جامع تدوین شد. محورها و نکات اصلی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی ۳۴ سال اخیر: ۱. شخصیت امام خمینی ۲. تحریف شخصیت امام ۳. مکتب امام خمینی ۴.نکاتی راجع به جهان اسلام  ۵. وصیت‌نامه‌ی امام خمینی 💻 Farsi.Khamenei.ir
﷽ ✍🏻 برخلاف القای جریان های «وحدت نامنضبط» که هر گونه گفتگوی علمی و جدال احسن درباره مسائل اختلافی را به بهانه هایی مثل «عدم تحریک عواطف مذهبی اهل سنت» یا «صرفه نظر کردن از گذشته» نفی می کنند، امام خامنه ای دستور داده است که که فضائل امیرالمومنین علیه السلام را با فضائل دیگر صحابه، بر اساس قرآن و سنت، مقایسه کنیم و ببینیم چه کسی به عنوان خلیفه و حاکم بر حق، برگزیده خواهد شد: 🔺«... خب، حالا امير المؤمنين را همه ‏ى مسلمانان عالم در محاسبه ‏ها بسنجند- درست است كه احاديث گوناگونى در فضيلت برخى از صحابه نقل شده است- معيارها را نگاه كنند، پهلوى هم بگذارند، رديف كنند، اين‏ها را با قرآن و با سنت مسلّم مقايسه كنند، ببينند چه كسى برگزيده خواهد شد...» 📚 بيانات در ديدار مردم به مناسبت عيد غدير در تاریخ 15/ 09/ 1388 «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
✍🏻 دعوت علنی، رسانه ای و بسیار مهم امام خامنه ای از تمام علمای اهل سنت و مسلمانان جهان: 🔸 «... دعوت ما از همه ‏ى مسلمانان عالم اين است كه اين حقائق (ماجرای غدیر و فضائل امیرالمومنین علیه السلام) را مورد تأمل قرار بدهند ... . اما به عنوان بيان حقيقت و طلب حقيقت، اين يك درخواست منطقى است از همه مسلمانان: بروند تحقيق كنند، ملاحظه كنند، آنچه را كه محققين شيعه نوشتند، علماى بزرگ شيعه در زمان خود ما جمع كردند، نوشتند، تحقيق كردند، در دنياى اسلام آن‏ها را عرضه كردند، نوشته‏ آن‏ها مورد تقدير علماى اسلام، روشن‏فكران اسلام، برجستگان اسلام قرار گرفته است، اين‏ها را ملاحظه كنند؛ خودشان را محصور نكنند، محروم نكنند. كتابهاى مرحوم سيد شرف الدين عاملى (رضوان اللَّه عليه)، كتاب شريف الغدير تأليف علامه‏ امينى، اين‏ها حقايقى است كه جمع شده است. مسئله‏ غدير يك مسئله‏ مسلّم تاريخى است. در ده‏ها كتاب، مرحوم امينى ده‏ها طريق از طرق اهل سنت را نقل مى ‏كند كه ماجراى غدير را به همين شكل كه ما نقل مى ‏كنيم، نقل كرده ‏اند. اين چيزى نيست كه فقط در كتاب هاى ما باشد...» 📚بيانات در ديدار مردم به مناسبت عيد غدير در تاریخ 15/ 09/ 1388 ✅ بر این اساس مدافعان مرزهای عقاید شیعه نیز، لازم است در مناظرات و مباحث علمی خود، همانند علامه امینی و علامه شرف الدین، به منابع مسلم تاریخی و حدیثی اهل سنت استناد نموده و حقایق را بیان کنند! «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽ ◀️ تطهیر طالبان با ترفندهای رسانه ای با وجود به قدرت رسیدن آنها با همکاری آمریکا ✍ بارها گفته ایم روند به قدرت رسیدن طالبان بعد از مدت ها مذاکرات سری آمریکا با طالبان در قطر مشکوک است. در این راستا چندی پیش محمد جواد ظریف: 🔺 آمریکا می‌خواست «طالبان خوب» را به قدرت برساند! ✍ هیچ عاقلی نباید به باد تکیه کند و در پازلی که دشمن تعریف کرده است بازی کند. به وضوح روشن است برخی از جریانات خطی در کشور ما دنبال تطهیر مطلق طالبان با انواع ترفند های رسانه ای هستند. برای مثال جدیداً کانال به اسم «مطالعات طالبان» در ایتا راه اندازی شده که در ده ها پست تولیدی اشاره به هیچ نکته منفی از طالبان نکرده است و تنها با نشر اخبار گزینشی و بعضاً بدون سند و مدرک معتبر، تنها در صدد رفو و تطهیر طالبان است! ◀️ به تصاویر ملحق شده به متن دقت کنید! «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از کلمه سواء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ سعید امینایی 🔖درنگی در سخنان برادر ارجمند جناب آقای اسدپور درباره فهم قرآن (بخش ۱ از ۲) 1. در سخنان ایشان دو تفکر با یکدیگر مقایسه می‌شود: یکی تفکر و و دیگری تفکر . اما متأسفانه مشخص نیست مراد ایشان از جریان متحجر مشخصا کدام جریان است؟ چه آن‌که از یک سو برقرارکردن مقایسه میان تفکر امام و علامه با تفکر جریان تحجر، این احتمال که مراد ایشان از جریان تحجر یک جریان باشد را منتفی می‌کند و از سوی دیگر حتی در میان جریان‌های حدیث‌گرا نیز از محدثین (همچون کلینی و عیاشی) تا اخباریان (همچون مجلسی و فیض کاشانی) تا جریان تفکیک در دوران معاصر و ... هیچ کدام نیستند که منکر مرجعیت معرفتی قرآن باشند. برای فهم باورمندی آنان به نقش قرآن در معرفت به تراث خودشان مراجعه کنید؛ برای نمونه: کتاب فضل القرآن کافی، باب اول و دوم مقدمه تفسیر عیاشی (باب اول درباره اهمیت قرآن و باب دوم درباره روایات عرضه)، مقدمه اول و مقدمه پنجم تفسیر صافی (خصوصا مقدمه پنجم)، مطالعه و بررسی تعامل مرحوم علامه مجلسی و بزرگان تفکیک با قرآن. 2. گفتند: با تفسیر روایی، قرآن بر روایات عرضه می‌شود! دقیقا مشخص نیست منظور از این سخن چیست. آیا منظور این است که در تفسیر روایی آیه‌ای از قرآن با عرضه بر روایات، جعلی خوانده می‌شود؟ که قطعا چنین نیست. اما به هر حال رویکرد باورمندان به تفسیر روایی این است که اگر هر کسی با غیر مبتنی بر وحی به سراغ قرآن برود، نمی‌تواند برداشت درستی از قرآن داشته باشد (ر.ک: مقدمه البرهان و المیزان). https://eitaa.com/kalame_sawa