eitaa logo
مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
4.6هزار دنبال‌کننده
544 عکس
514 ویدیو
9 فایل
#حکمت_معرفت_حقیقت 🖼 روزنه‎ای به افق‎های ناگشوده و حرکتی در مرزهای دانش 🔰 بر مبنای عقلانیتِ توحیدی در عرصه علوم انسانی 💠ادمین: @Imam111 📞 02537739648 از7صبح تا 16 کانال‎های مرتبط: @Imam_Ali_1 @m_P_I_a @ostad_a_a @Hakim_H @A_Maleki1 @m_r_k_rezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#معارف #شب_قدر #مذاکره_علمی ⁉️ شب قدر، مذاکرۀ علمی یا دعا و نماز؟! 💢 با ادنی تأملی در آیات و روایا
👆👇 📚 بحارالانوار: علامه مجلسی در پایان جلد 22 نوشته‏‌اند: 📝 «قد اتفق الفراغ من هذا المجلد من كتاب بحار الأنوار في ليلة الجمعة لعشرين مضين من شهر الله المعظم شهر رمضان‏.» 📚جواهر الكلام: مرحوم مصنف در پايان آخرين جلد آن نوشته‏‌اند: 📝 «تم كتاب «جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام في مسائل الحلال و الحرام» في ليلة الثلثاء ثلاثة و عشرين في شهر رمضان المبارك، ليلة القدر التي كان من تقدير الله تعالي فيها ان يتفضل علينا باتمام الكتاب المزبور....» 📚 منتهی الآمال: شیخ عباس قمی در پایان منتهی الآمال می‏‌فرمایند: 📝 «هکذا تم ما قدر ایراده و اثباته فی هذا الکتاب الشریف لیلة الثالث و العشرین من شهر رمضان المبارک.» 📚 تفسير الميزان: علامه طباطبايي در پايان جلد بيستم این تفسیر شریف مي‏‌نويسد: 📝 «تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد لله على الدوام، و الصلاة على سيدنا محمد و آله و السلام.». 📚 محقق طباطبایی در پایان تحقیق خود بر فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنفین و أصحاب الأصول شریف نوشته‏‌اند: 📝 «تمّ‌ الكتاب بحمد اللّه فرغت من نسخه بعون اللّه و حسن توفيقه عشية يوم الاثنين غرّة ذي القعدة الحرام عام ١٤٠١ في مكتبتي الخاصّة في مدينة قم، و قد كنت بدأت بنسخه في مشهد الرضا عليه السّلام في ليلة القدر ليلة ٢٣ شهر رمضان المبارك من السنة نفسها، و أنا الأقلّ‌ عبد العزيز بن جواد الطباطبائي.» 📖 همچنین کتبی مانند کتب ذیل الذکر در شب مبارک قدر به پایان رسیده‏‌اند: 1. معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواره از آیت الله سید ابوالقاسم خویی، شب ۱۹ رمضان ۱۳۸۹ 2. حدیث الافک از آیت الله جعفر مرتضی عاملی،شب ۲۱رمضان۱۳۹۹ 3. اصول الحدیث واحکامه فی علم الدرایه از آیت الله جعفر سبحانی، شب ۲۱ رمضان ۱۴۱۱ 4. تفسیر القرآن المجید المستخرج من تراث الشیخ المفید از حجت الاسلام سید محمد علی ایازی ،شب قدر۱۴۱۳ ✅ اما به نظر می‏رسد جمع بین دعا و مذاکره و تعلیم و تعلّم بهتر است، یعنی پاسی از شب را به راز و نیاز و پاسی دیگر به تعلیم و تعلّم پرداخته شود. ✍️ محمدرضا کرم‌رضایی ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه امام علی (ع) ایتا | تلگرام
هدایت شده از کانال احمد ملکی
12.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فلسفه الهی، بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان علامه : فلسفه، رئیس العلوم است؛ او همه علوم را اسلامی کرده. تاثیر آن است که بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان است. یک وقت است واعظی چند نفر را مسلمان می کند، یک وقتی علمی همه علوم دنیا را مسلمان می کند؛ (فلسفه) یعنی این!! یک وقت کسی در ماه مبارک رمضان، در منبر از مرحوم با عظمت و جلال یاد نکرد؛ خدا او را هم بیامرزد. مرحوم برایم نقل می کرد که پدرم امام، قبل از انقلاب و قبل از رحلت مرحوم آقای بروجردی؛ وقتی پایان درس خارج شان فرا رسید، فرمود: حرمت بزرگان را حفظ کنید، ( و ما ادراک مَن )! برای اینکه این‌ها متولّی علمی بودند که این علم، علوم را اسلامی می کند. ✍️ احمد ملکی: ایتا | تلگرام 💠 مؤسسه امام علی (ع): ایتا| تلگرام
37.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 📽 💢علوم عقلی و اهمیت عقل ✅ حجت الاسلام و المسلمین ☘️قطعه ای از دورۀ ✍🏻 ثبت نام آفلاین در دوره با پیام به: @Imam111 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر کسی عاقل و موحِّد باشد، خداوند هرگز نمی گذارد آبروی او برود 💢 آیت الله 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
17.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 📽 💢 گونه شناسی استفاده از عقل در علوم مختلف ✅ حجت الاسلام و المسلمین ☘️قطعه ای از دورۀ ✍🏻 ثبت نام آفلاین در دوره با پیام به: @Imam111 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
تاریخ فعال و زنده حکمت اسلامی 💢حجت الاسلام و المسلمین ☘ متون تاریخی ما ناظر به مسائل زمان خود تدوین شده‌اند، حکمت مشاء را نگاه بکنیم اصلاً فصل‌بندی‌های کتاب‌ها متأثر از فصل‌بندی‌هایی است که متکلمین داشته‌اند. 🌿 در اشارات ابن‌سینا یک فصل‌بندی نوینی را خودش می‌آورد اما شفا بعید می‌دانم که ابتکار همه فصل‌بندی‌ها همه مال خود او باشد، حتماً قسمت‌هایی از آن متأثر از ورود دیگران به بحث هست. یعنی گفتگو داشتند و در گفت‌وگوحرف جدید می‌زدند. این دلیل زنده بودن یک حوزه معرفتی است. 🌱 حکمت متعالیه هم که بسط پیدا کرد در مرحله اوّل با خود اسفار بسط پیدا نکرد با تعلیقات ملاصدرا بر شفا توانست بسط پیدا کند. یعنی کسانی که شفا درس می‌گفتند این تعلیقات را می‌خواندند و متوجه شدند یک بحث‌های دیگری هم هست و این‌ امر آن‌ ها را به تدریج به سوی حکمت متعالیه کشانید تا جایی که اسفار خودش به صورت مستقل مطرح شد. 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام