eitaa logo
امام شناسی
373 دنبال‌کننده
532 عکس
187 ویدیو
2 فایل
ارتباط با ادمین @BehnazEmam نشانی صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/imamology.info/
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 امام صادق علیه السلام درباره آیه: ☀️ «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» (الاسراء/9) 🌳 فرمود‌ه است: یعنی به سوی امام هدایت می‌كند. 📚 اصول الكافی /ج1 / ص169 / ح2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 صفوان جمال نقل می کند که: شنیدم حضرت ابا عبد اللّه علیه السّلام می فرمودند: 🌎 خداوند تبارک و تعالی برخی از زمین، و آب ها را بر بعضی دیگر تفضیل و برتری داد، پاره ای تفاخر و تکبّر نموده و تعدادی از آنها ستم و تعدی نمودند از این رو آب و زمین نماند مگر آنکه مورد عقاب الهی قرار گرفت زیرا تواضع و فروتنی در مقابل خدا را ترک کردند ؛ حتّی خداوند متعال مشرکین را بر کعبه مسلّط کرد و به زمزم آبی شور وارد نمود تا طعمش فاسد گردید. 🌏 ولی زمین و آب فرات اولین زمین و اولین آبی هستند که خداوند متعال مقدّس و پاکیزه شان نمود و برکت به آنها داد و سپس به آن زمین فرمود: سخن بگو به آنچه خدا تو را به آن فضیلت داده مگر نبوده که زمین ها و آب ها بعضی بر برخی دیگر تفاخر و تکبّر نمودند؟! 🌱 زمین کربلاء عرضه داشت: من زمین خدا بوده که من را مقدّس و مبارک آفرید، شفاء را در تربت و آب من قرار داد، هیچ فخری نکرده بلکه در مقابل آن کس که این فضیلت را به من داده فروتن و ذلیل می باشم، چنانچه بر زمین های دون خود نیز فخر نمی کنم بلکه خدا را شکر و سپاس می کنم. 🌍 پس خداوند متعال بواسطه حسین علیه السّلام و اصحابش آن سرزمین را مورد اکرام قرار داد و در تواضع و فروتنی و شکرش افزود. 🌻 سپس حضرت ابو عبد اللّه علیه السّلام فرمودند: کسی که برای خدا تواضع و فروتنی کند حق تعالی او را بلند کند و کسی که تکبّر نماید وی را پست و ذلیل خواهد نمود. 📚 ترجمه کامل الزیارات / ص103 / ح14 آخرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام رضا علیه السلام فرمود: 🔷 هر كس مصائب ما را ذكر كند و بگرید و یا بگریاند، در روزی كه چشم ‌ها گریان می ‌شوند، چشم ‌های او نمی ‌گرید؛ و هر كس در مجلسی بنشیند كه امر ما در آن زنده می ‌شود، در روزی كه قلب ‌ها می ‌میرند، قلب او نمی ‌میرد؛ 🔷 و امام علیه السلام درباره آیه: «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» (الاسراء/7) فرموده است: یعنی اگر نیكی كنید، به خودتان نیكی كرده ‌اید و اگر بدی كنید، خداوندی دارد كه آن را می ‌بخشد. 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام / ج1 / ص264 / باب28 / ح48 و 49
✨ شبی دیدم به خواب، اذنِ حرم دادی و گفتی: ✨ شنیدم و کنجِ ایوان دوست داری...! 🌙 @Imamology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️بسم الله الرحمن الرحیم ☀️ 🍃«إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيرًا ؛ عَسَی رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا» (الاسراء/7و8) 🍃«اگر نيكی كنيد، به خود نيكی كرده ‏ايد، و اگر بدی كنيد، به خود (بد نموده ‏ايد). و چون تهديد آخر فرا رسد (بيايند) تا شما را اندوهگين كنند و در معبد(تان) چنان كه بار اول داخل شدند (به زور) درآيند و بر هر چه دست‏ يافتند يكسره (آن را) نابود كنند ؛ اميد است كه پروردگارتان شما را رحمت كند، و(لی) اگر (به گناه) بازگرديد (ما نيز به كيفر شما) بازمی‏گرديم، و دوزخ را برای كافران زندان قرار داديم» 🚫❌❌✡🕍✡❌❌🚫 ✴️ علی بن ابراهیم درباره آیه «فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ» گفته است: یعنی علیه السلام و یارانش ؛ ✴️ «لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ» یعنی تا چهره ‌هایشان را سیاه كنند ؛ ✴️ «وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ» منظور، رسول خدا صلی الله علیه و آله و یارانش و امیر المؤمنین علی علیه السلام همراه با یارانش است ؛ ✴️ «وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیرًا» بر شما غلبه یافته و شما را می ‌كشند ؛ 🌿 سپس دوباره سخن درباره آل محمد علیهم‌ السلام است، می‌فرماید: «عَسَی رَبُّكُمْ أَن یَرْحَمَكُمْ» یعنی شما را علیه دشمنانتان یاری دهد. ☄ سپس بنی ‌امیّه را مخاطب قرار داده و می ‌فرماید: «وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا» یعنی اگر شما با سُفیانی برگردید، ما نیز با قائم آل محمد علیهم السلام باز می ‌گردیم. 🔥 «وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِینَ حَصِیرًا» یعنی جهنم را زندانی می ‌سازیم كه در آن محبوس و حصر می ‌شوند. 📚 تفسیر قمی / ج1 / ص406
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️ 🍃«اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ» (البقره/15) 🍃«خدا آنان را [به کيفر اين کار منافقانه در دنيا و آخرت] عذاب خواهد کرد، و آنان را در سرکشی و تجاوزشان مهلت می دهد [تا در گمراهی شان] سرگردان و حيران بمانند». 🕌 @Imamology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 بهشت ارزانی خوبان عالم؛ 🌸 بهشتِ من تماشای (ع) است... مبارک ✨ @Imamology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️ 🍃 «وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ» (زمر/73) 🍃 «ولی كسانی كه از پروردگارشان پروا كردند آنان را گروه گروه به می ‌برند، چون به آن رسند در حالی كه درهایش از پیش گشوده شده است، نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاكیزه و نیكو شدید، پس وارد آن شوید كه [در آن‌] جاودانه ‌اید». مبارک 🌻 @Imamology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌻 🌷 خداوندا کسی در مسئله به حدّی نمی ‌رسد مگر آنکه احسان دیگرِ تو او را به شکری دیگر ملزم می‌کند، 🌷 و از طاعتت به‌اندازه‌ای دست نمی ‌یابد جز اینکه در برابر آنچه شایسته فضل توست مقصّر است، 🌷 بنابراین شاکرترین بندگانت از شکر تو ناتوان، و عابدترین بندگانت از طاعتت مقصّر است، 🌷 کسی مستوجب آن نیست که از باب استحقاق او را مورد مغفرت قرار دهی، یا بر اساس سزاواری از او خشنود باشی، 🌷 پس هر که را بیامرزی از احسان توست، و از هر که خشنود شوی در اثر تفضل توست، 🌷 عمل اندک را که بپذیری از باب فضل پذیرفته ‌ای، و طاعت مختصر را مزد می ‌دهی، تا آنجا که گویی شکر بندگانت که بدان سبب پاداششان را واجب ساخته ‌ای و اجرشان را از آن رو بزرگ ساخته‌ای مسئله ‌ای است که در برابر تو قدرت روی برتافتن از آن را داشته ‌اند و از این جهت پاداششان دادی، یا گویی سبب آن شکر به دست تو نبوده و بدین خاطر به ایشان اجر بخشیدی، 🌷 بلکه ای خدای من مالک امر ایشان بوده ‌ای پیش از آنکه ایشان مالک عبادت تو شوند، و مزدشان را پیش از اینکه به طاعتت اقدام کنند آماده کرده ‌ای، زیرا که آئینت انعام، و عادتت احسان، و راهت عفو و بخشش است. 🌷 از این رو همه آفریدگان معترف ‌اند که تو درباره هر که عقوبتش کنی ستم نکرده‌ ای، و شاهدند که هر که را ببخشی در حقّش تفضل فرموده‌ ای، و همگان درباره خویش به تقصیر نسبت به آنچه سزاوار آنی معترفند. 🌷 بنابراین اگر شیطان ایشان را از طاعتت نفریبد هیچ عصیان گری تو را معصیت نکند، و اگر شیطان باطل را در نظرشان به صورت حق جلوه ندهد هیچ گمراهی از راه تو منحرف نشود، 🌷 پس منزّهی تو، چه آشکار است بزرگواریت در معامله با کسی که تو را اطاعت کرده یا عصیان نموده: مطیع را در مقابل آنچه خود برایش فراهم آورده‌ ای پاداش می ‌دهی، و معصیت کار را در آنچه تعجیل در کیفرش به دست توست مهلت می ‌دهی، 🌷 به هر یک از آن دو نفر عطایی نموده ‌ای که مستحق آن نبوده، و به هر یک تفضّلی فرموده‌ ای که عملش از آن قاصر است، 🌷 و اگر مطیع را بر آنچه حضرتت او را بر آن گماشته ‌ای (نه بر عمل خودش) جزا می ‌دادی، بیم آن بود که ثوابت را از دست بدهد، و نعمتت از او زایل شود، ولی تو به بزرگواری خود در برابر مدت کوتاه از دست رفتنی به مدّتی طولانی و همیشگی، و در مقابل مدت نزدیک گذرا با مدت دامنه ‌دار جاوید او را پاداش دادی، 🌷 سپس در برابر رزقی که از سفره نعمت تو خورده تا به سبب آن بر طاعتت نیرو گیرد با او معامله پایاپای نکردی، و از او بازپرسی دقیق درباره ابزاری که آنها را سبب رسیدن به مغفرتت قرار داده ننمودی، و اگر با مطیع چنین رفتار می ‌نمودی تمام حاصل دسترنج و سعی و زحمت او در مقابل کوچک ‌ترین نعمت ‌ها و عطاهایت از دست می ‌رفت، و در پیشگاه مقدّست به خاطر سایر نعمتهایت در گرو می ‌ماند، پس چه زمانی شایستگی چیزی از ثواب تو را می ‌داشت، نه، هیچ گاه!! 🌷 این است حالِ آن کسی که تو را فرمان برده، و سرنوشت کسی که به عبادت تو اقدام نموده، و اما آن که از تو نافرمانی کرده و نهی تو را مرتکب شده پس عجله در انتقام از او نکردی، تا مگر به جای حال معصیت تو حال برگشت به طاعت تو گزیند، در صورتی که او در اولین باری که بر عصیان تو همّت نموده مستحق تمام عقوبتهایی که برای جمیع بندگانت مهیا نموده‌ ای گشته، 🌷 پس هر عذابی که از او به تأخیر انداخته ‌ای، و هر سطوت انتقام و عقابی که از او بازپس داشته‌ ای حق قطعی توست که وا می گذاری، و به کمتر از آنچه استحقاق توست رضا داده ‌ای. 🌷 پس (ای خدای من) کریم ‌تر از تو کیست؟ و بدبخت ‌تر از کسی که به سبب مخالفت با تو هلاک شده، چه کسی است؟ نه، هیچ کس! پس تو والاتر از آنی که جز به احسان وصف شوی، و منزّه از آنی که جز از جهت عدل از تو بترسند، بیم جور و جفا به معصیت کار از تو نمی‌رود، و ترس واگذاشتن پاداش کسی که تو را به عبادت خشنود ساخته درکار نیست، پس بر محمد و آلش درود فرست، و آرزوی مرا برآور، و هدایتت را آن گونه بر من افزایش ده که به سبب آن توفیق در کار خویش یابم، زیرا که تو بخشنده کریمی. 🌻 اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌻 📚 دعای سی و هفتم صحیفه سجادیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻🌻 چه کسی مطیع امر محمد (ص) است؟ 🌻🌻 ❓از امام جواد علیه السلام پرسیدند: ای فرزند رسول خدا(ص)! خداوند تعالی چرا اول دستور داد که به سوی قبله ی اول (بیت المقدس) نماز بخوانند؟ ❗️حضرت در جواب آنان فرمود: به جهت اینکه خداوند تعالی فرمود: « إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ...» (البقره/143) «ما آن قبله را که قبلاً بر آن بودی برای این قرار دادیم که افرادی که از پیامبر (ص) پیروی می کنند از آنها که به گذشته ی خود بازمی گردند مشخص شوند». 🕋 داستان از این قرار است که اهل مکه کعبه را دوست می داشتند، خداوند تعالی اراده فرمود که پیروی کنندگان محمد (ص) را به وسیله نماز خواندن به سمت از مخالفین او مشخص کند، زیرا که این امر بر خلاف میل اهالی بود و آنان دوست نداشتند که به جز مکه به سمت دیگری نماز بخوانند و حضرت آنان را به سوی بیت المقدس امر می فرمود. 🕌 و زمانی که حضرت مشاهده فرمود که اهالی مدینه بیت المقدس را دوست می دارند خداوند تعالی آنها را دستور داد که نماز را به سمت کعبه (و بر خلاف سمت بیت المقدس) بخوانند تا اطاعت کنندگان محمد (ص) را از مخالفین او مشخص کند، زیرا این دستور مطابق میل اهل مدینه نبوده، و خداوند تعالی فرمود: «وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ...» (البقره/143) و مسلماً این حکم توجه به بیت المقدس در آن زمان جز بر کسانی که خداوند آنها را هدایت نموده دشوار بود، زیرا خداوند به چیزی امر فرموده بود که بر خلاف میل آنان بود، و با این عمل خدا می خواست ظاهر کند چه کسی مطیع امر محمد (ص) است و چه کسی مخالف فرمان آن حضرت و تابع فرمان هوای نفس خود است. 📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام / ج2 / ص249
صباحکم حسینی 🌱 ☀️ به امید صبح ... 🌿 @Imamology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️ 🍃 «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ» (آل عمران/33) 🍃 بی تردید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را (به خاطر شایستگی های ویژه ای که در آنان بود) بر جهانیان برگزید. 🧬💎🧬💎🧬💎🧬💎🧬💎🧬 🌳 رسول اکرم (ص) در تفسیر این آیه فرمودند: 🌿 من برگزیده از آدم و آل ابراهیم و آل عمران و نیز از فرزندان اسماعیل هستند و آنها رهبران بشر خواهند بود. ☑️ مراد از آل عمران، اولاد حضرت ابوطالب هستند، زیرا نام آن حضرت در کتاب تورات به زبان عبری، عمران بوده و آل آن حضرت جعفر و عقیل و طالب و حضرت علی (ع) و یازده فرزند معصومین ذریه ایشان از بتول، حضرت فاطمه زهرا (س) می باشند. 📚 تفسیر البرهان / ج1 / ص616
⁉️ آیت الله العظمی کیست ⁉️ 🏔 و رُوِيَ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ مِنْ وَرَاءِ قَافٍ عَالَماً لاَ يَصِلُ إِلَيْهِ أَحَدٌ غَيْرِي وَ أَنَا اَلْمُحِيطُ بِمَا وَرَاءَهُ وَ عِلْمِي بِهِ كَعِلْمِي بِدُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ أَنَا اَلْحَفِيظُ اَلشَّهِيدُ عَلَيْهَا وَ لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أَجُوبُ اَلدُّنْيَا بِأَسْرِهَا وَ اَلسَّمَاوَاتِ اَلسَّبْعَ وَ اَلْأَرَضِينَ فِي أَقَلَّ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ لَفَعَلْتُ لِمَا عِنْدِي مِنَ اَلاِسْمِ اَلْأَعْظَمِ وَ أَنَا اَلْآيَةُ اَلْعُظْمَى وَ اَلْمُعْجِزُ اَلْبَاهِرُ. ✍🏻 از ابن عباس روايت شده كه عليه السّلام فرمود: ⛰ بدرستی که پشت قاف جهانيست كه جز من بدان نمي رسد،و من احاطه دارم به هر آنچه كه در پس آنست و من مانند اين دنياى شما آن را مي دانم، و منم نگهبان و گواه بر آن، و اگر بخواهم همۀ دنيا و سراسر هفت آسمان و هفت زمين را در كمتر از يك چشم به همزدن بگردم مي توانم، براى اسم اعظمى كه نزد من است، و منم آيت عظمى، و معجزه خیره کننده. 📚 بحارالأنوار (جلد ۵۴ تا ۶۳) / ترجمه کمره ای / ج1 / ص257 (عج) 🗻 @Imamology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 زندگیتون منور به ذکر 💚 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا حَمَلَ وَحْیَکَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَحَلَّ حَلَالَکَ وَ حَرَّمَ حَرَامَکَ وَ عَلَّمَ کِتَابَکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِینِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا صَدَّقَ بِوَعْدِکَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِیدِکَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُیُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْکُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ کَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّیْتَ بِهِ مِنَ الْبَلَاءِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْیَیْتَ بِهِ الْبِلَادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَکْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ أَحْرَزْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ کَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ کَمَا بَعَثْتَهُ بِخَیْرِ الْأَدْیَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِیمَانَ وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَیْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 نیکی کردن از نگاه ... 🔴 بخش اول: یهود و نصاری چه چیز را کتمان کردند؟ ☀️ بسم الله الرحمن ارحیم ☀️ 🍃«لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» (البقره/177) 🍃نیکی این نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب کنید، بلکه نیکی (واقعی و کامل، که شایسته است در همه امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات) کسانی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده اند، و مال و ثروتشان را با آنکه دوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و سائلان و (در راه آزادی) بردگان می دهند، و نماز را (با همه شرایطش) برپای می دارند، و زکات می پردازند، و چون پیمان بندند وفاداران به پیمان خویشند، و در تنگدستی و تهیدستی و رنج و بیماری و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که (در دین داری و پیروی از حق) راست گفتند، و اینانند که پرهیزکارند. ❤️🧡💛💚💙💜💙💚💛🧡❤️ 💙 امام سجاد علیه السلام فرمودند: معنای قول خداوند «لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا» این است هنگامی که رسول خدا (ص) از سوی خداوند فضایل و عظمت علی علیه السلام نزد پروردگارش را مطرح نمود، همان وقت فضایل شیعیان و انصار او را نیز ظاهر فرمود و یهود و نصاری را به جهت کفرشان و به جهت سرپوش و کتمان نمودن ذکر محمد و علی و آل پاکشان علیهم السلام که در کتابهای خودشان آمده و در آن فضایل و محاسن آنها بیان شده و آنان از آن سرپیچی می کنند را توبیخ فرمود. 💙 یهود و نصاری بر مسلمانان فخر می کردند؛ ❗️یهود می گفتند: ما به سمت قبله مان نمازهای زیادی خواندیم، و در بین ما کسانی هستند که تمام شب را به سمت قبله می خوانند و قبله ما قبله موسی (ع) است که به ما دستور داده است. ❗️و نصاری می گفتند: ما به سمت قبله مان نماز های زیادی را خواندیم و در بین ما کسانی هستند که تمام شب به سمت قبله نماز می خوانند، و قبله ی ما قبله عیسی (ع) است که به ما دستور داده است. ❔و هر کدام از این دو گروه گفتند: مگر می شود که پروردگار ما این اعمال و نمازهای زیاد ما را باطل نماید به جهت اینکه ما به سمت ی خودمان نماز خواندیم؟ ❔به جهت اینکه ما از محمد (ص) که پیرو هوا و هوس خود و برادرش می باشد پیروی نمی کنیم؟ 🔻 ادامه دارد... 📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام / ج2 / ص427-439