سلام علیکم
💐صبح پنج شنبه شما بخیر و شادی؛ یاد و گرامی می داریم خاطره فجر آفرینان انقلاب اسلامی و شادی روح مطهرشان و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم
✍ در نهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه #شاخصه_مؤمن، در این ایام در بررسی آیات #استکبار_ستیزی بخش دوم آیه یکم #سوره_ممتحنه را تلاوت خواهیم کرد:
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَآءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَآءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَآءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَآ أَخْفَيْتُمْ وَمَآ أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ
🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ای كسانی كه ایمان آوردهاید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبّت میكنید، در حالی كه آنها به آنچه از حقّ برای شما آمده كافر شدهاند و رسول اللّه و شما را به خاطر ایمان به خداوندی كه پروردگار همه شماست از شهر و دیارتان بیرون میرانند؛ اگر شما برای جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت كردهاید؛ (پیوند دوستی با آنان برقرار نسازید!) شما مخفیانه با آنها رابطه دوستی برقرار میكنید در حالی كه من به آنچه پنهان یا آشكار میسازید از همه داناترم! و هر كس از شما چنین كاری كند، از راه راست گمراه شده است!
❇️پیام ها:
5- القای مودّت و ابراز دوستی با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان بیشتر میكند. «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ»
6- اوامر و نواهی خود را به طور مستدل بیان كنید. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ
7- در #سیاست_خارجی، برقراری رابطه و قطع روابط باید بر اساس ملاكهای دینی باشد. «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ»
8- #دین از #سیاست جدا نیست. (فرمان قطع رابطه با دشمنان یك دستور سیاسی است كه در متن قرآن آمده است). «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ»
9- كفّار تنها در عقیده مخالف شما نیستند، بلكه كمر به حذف شما بستهاند. كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ
10- دشمنی كفّار با شما به خاطر #ایمان شما به خداست. «أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ»
11- برقراری #رابطه با #كفّار در صورتی جایز است كه آنها به ارزشهای شما احترام بگذارند و در صدد #توطئه نباشند. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ
12- اسلام خواهان #عزّت مسلمانان است. (اظهار مودّت به گروهی كه به مكتب شما كافرند و بر ضدّ شما توطئه میكنند، ذلّت است). «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ»
13- یك دل، دو دوستی بر نمیدارد. «إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ»
14- #جهاد باید خالصانه و برای خدا باشد. «جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی»
15- خداوند از ارتباطات مخفیانه با كفّار آگاه است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ»
16- توجّه به علم خداوند، سبب كاهش گناهان است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ»
17- در #تربیت، هم امر و هم نهی، «لا تَتَّخِذُوا» هم استدلال، «عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ» هم انگیزه. «یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ» و هم تهدید. «وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ»
18- چه بسیارند مؤمنانی كه بد عاقبت میشوند. الَّذِینَ آمَنُوا ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ
19- چه بسیارند افرادی كه در آغاز #رزمنده بودند، ولی در اثر رابطه با دشمنان، #بد_عاقبت شدند. خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ
20- فكر تأمین منافع از طریق روابط سرّی با دشمنان دین، بیراهه رفتن و حركتی بیفرجام است. «وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح آدینه شما بخیر و پر از نور امید و روزتون ختم به زیباترین خیرها. تعجیل در فرج اقا امام زمان صلوات
✍ در دهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه #شاخصه_مؤمن، در این ایام در بررسی آیات #استکبار_ستیزی و #مهدویت آیه ۱۲ #سوره_آل_عمران را تلاوت خواهیم کرد:
💠قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
🌿به آنها كه كافر شدند بگو: «(از پیروزی موقت خود در جنگ اُحُد، شاد نباشید!) بزودی مغلوب خواهید شد؛ (و سپس در رستاخیز) به سوی جهنم، محشور خواهید شد. و چه بد جایگاهی است!
✅نكتهها:
چنانكه در تفاسیر، مجمعالبیان وكبیر ومراغی آمده است وقتی مسلمانان در سال دوم هجری در جنگ بدر پیروز شدند، گروهی از یهود گفتند: این پیروزی نشانهی صداقت محمّد صلی الله علیه و آله است، چون در تورات آمده است، او كسی است كه بر دشمنانش پیروز میشود.
گروهی دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید! شاید در جنگهای دیگر شكست بخورد.
وقتی در سال سوم، جنگ احد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند.
آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آیندهی نزدیك شما شكست میخورید. طولی نكشید كه مسلمانان، #یهود بنیقریظه و بنینضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند؛ شاید آیه اشاره به شكست تمام كفار جهان یا #ظهور #حضرت_مهدی باشد.
❇️پیامها:
1- دلداری مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه #رهبری صحیح و #ایمان به هدف است. «قُلْ لِلَّذِینَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ»
2- یكی از #معجزات_قرآن، پیشگوییهای صادق آن است. «سَتُغْلَبُونَ»
3- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «سَتُغْلَبُونَ»
4- با شایعات وتبلیغات دشمن، مقابله كنید. «ستغلبون»
5- از شكستهایی نگران باشید كه به جهنّم منتهی میشود، والّا در هر جنگی احتمال شكست وجود دارد. «سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلی جَهَنَّمَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح شنبه شما بخیر و خوشی و سلامتی. امیدوارم با کمک خدای رب العالمین و یاری پیامبر اکرم صلوات الله علیه که امروز میهمانش هستیم روز و هفته خوبی را آغاز کرده باشید🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✍ در ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران عزیزمان، در ادامه #شاخصه_مؤمن، در این ایام در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه ۱۲۰ #سوره_توبه را تلاوت خواهیم کرد:
💠مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
🌿سزاوار نیست كه اهل مدینه، و بادیهنشینانی كه اطراف آنها هستند، از رسول خدا تخلّف جویند؛ و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند! این بخاطر آن است كه هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمیرسد و هیچ گامی كه موجب خشم كافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینكه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود؛ زیرا خداوند پاداش نیكوكاران را تباه نمیكند!
❇️پیامها:
1- اصحاب و اطرافیان #رهبر كه از علم و امكانات بیشتری برخوردارند، مسئولیّت بیشتری دارند. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا
2- در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نیست. «لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ»
3- اطاعت بیچون و چرا از پیامبر لازم است و كسی حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتی رسول خدا صلی الله علیه و آله را ندارد. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا
4- یكی از شئون رسالت، فرماندهیِ كلّ قوا در جنگ است. «یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ»
5- حفظ جان پیامبر، ضروریتر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان باید پیشمرگ رهبر آسمانی باشند. لا یَرْغَبُوا ...
6- مسلمان باید در راه عقیده، آمادهی تحمّل هر سختی و فشاری باشند. ظَمَأٌ، نَصَبٌ، مَخْمَصَةٌ ...
7- #جامعهی_اسلامی باید #كفرستیز باشد. «یَغِیظُ الْكُفَّارَ»
8- #راهپیماییها و حركات دسته جمعی مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار میگردد، در نزد خدا #پاداش دارد. «مَوْطِئاً یَغِیظُ الْكُفَّارَ»
9- نه تنها دفاع ورزم، بلكه همهی حركات، تلاشها ورنجهای جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب #اجر است. لا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ ... عَمَلٌ صالِحٌ
10- مقدّمات #جهاد و آمادگی رزمی نیز عمل صالح و عبادت است. لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً ... عَمَلٌ صالِحٌ
11- #نیكوكار واقعی، انقلابی و اهل #جبهه است. «أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» (جان فشانی، نشانهی كمال نیكوكاری است)
12- دریافت اجر الهی، در سایهی تحمّل رنجهاست. نابرده رنج، گنج میسّر نمیشود. ظَمَأٌ، نَصَبٌ، مَخْمَصَةٌ، ... أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ
13- #ایمان به رضایت وپاداش الهی، مشكلات را آسان میكند. «إِنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح یکشنبه علوی شما بخیر و توأم با موفقیت
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیات ۱ و ۲ #سوره_مؤمنون را تلاوت خواهیم کرد:
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (٢)
🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. مؤمنان رستگار شدند؛ آنها كه در نمازشان خشوع دارند؛
✅نكتهها:
در قرآن، یازده مورد كلمهی فلاح (رستگاری) با كلمهی «لَعَلَّ»(شاید) همراه است: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» لكن در سه مورد بدون این كلمه و به طور حتمی مطرح شده است، یكی در همین سوره ویكی در سورهی شمس: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ودیگری در سورهی اعلی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی». از مقایسه این سه مورد با یكدیگر، روشن میشود كه ایمان و تزكیه دارای جوهر واحدی هستند.
برترین و آخرین هدف تمام برنامههای اسلام، فلاح و رستگاری است. در بسیاری از آیات قرآن از تقوا سخن گفته شده و هدف از احكام دین هم رسیدن به تقواست: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» و آخرین هدف تقوا نیز فلاح است: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» جالب است كه مهمترین و آخرین هدف دین اسلام در اوّلین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به یگانگی خداوند ایمان آورید و «لا اله الا الله» بگویید تا رستگار شوید.
هر شبانه روز، در اذان و اقامهی نمازهای یومیّه جملهی «حی علی الفلاح» را بیست بار بر زبان میآوریم و هدف نهائی را با فریاد رسا اعلام میكنیم، تا راه را گم نكنیم.
اسلام میگوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی» اعلی، 14 كسانی رستگارند كه ایمان و تزكیهی نفس داشته باشند، ولی كفر میگوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» طه 64 فرعون میگفت: امروز هر كس زور و برتری دارد رستگار است.
شخصی در حال نماز با ریش خود بازی میكرد، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمیخواند.
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از #خشوع در نماز، فرونهادن چشم است.
❇️پیامها:
1- #رستگاری مؤمنان حتمی است. «قَدْ أَفْلَحَ»
2- #ایمان، شرایط و نشانههایی دارد. الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ...
3- #نماز، در رأس برنامههای اسلامی است. «فِی صَلاتِهِمْ»
4- در نماز، حالت وكیفیّت مهم است. «خاشِعُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح دوشنبه شما بخیر؛ ان شاءالله روزی همراه با الطاف واسعه الهی و لحظه های خوش زندگی داشته باشید.
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۳ #سوره_مؤمنون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (٣)
🌿و آنها كه از لغو و بیهودگی رویگردانند؛
✅نكتهها:
«لغو»، به كار و سخن بیهوده میگویند.
دوری و پرهیز از لغو، مخصوص مسلمانان نیست، قرآن دربارهی خوبان اهل كتاب نیز میفرماید: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ ... قصص، 52- 55. اهل كتاب با ایمان، از لغو گریزانند.
دوری از لغو در دنیا، بهرهاش، محفوظ ماندن از لغو در قیامت است. «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»، «لا تَسْمَعُ فِیها لاغِیَةً» غاشیه، 11.
اعراض از لغو، نباید با بدگویی و تندخویی همراه باشد، زیرا در آیهی دیگر میفرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» فرقان، 72.
در روایات برای لغو، نمونههایی آمده است از جمله: سخنی كه در آن یاد خدا نباشد و یا غنا و لهویّات باشد. تفسیر نورالثقلین.
❇️پیامها:
1- نشانهی #ایمان، دوری از #لغو است. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مؤمن باید در تمام كارها و سخنان خود هدف صحیح داشته باشد)
2- دوری از لغو، به اندازهای مهم است كه بین نماز و زكات ذكر شده است. «خاشِعُونَ- مُعْرِضُونَ- لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح سه شنبه زمستانی شما بخیر ونیکی و سلامتی، وجودتون سرشار از الطاف الهی و انرژی مثبت،طاعات و عباداتتون قبول و زندگیتون مهدوی
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۴ #سوره_مؤمنون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (٤)
🌿و آنها كه زكات را انجام میدهند؛
✅اهمیّت زكات
زكات، یكی از پنج چیزی است كه بنای اسلام بر آن استوار است.
در قرآن 32 بار كلمه «زكات» و 32 بار واژه «برك» آمده، گویا زكات مساوی با بركت است.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادی را كه زكات نمیدادند، از مسجد بیرون كرد.
حضرت مهدی علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تاركین زكات میجنگد.
كسی كه زكات ندهد، هنگام مرگش به او گفته میشود: یهودی بمیر یا مسیحی.
تارك زكات در لحظهی مرگ از خداوند میخواهد كه او را به دنیا باز گرداند تا كار نیك انجام دهد، امّا مهلت او پایان یافته است.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زكات بدهند، هیچ فقیری در زمین باقی نمیماند.
❇️پیامها:
۱- اهمیّت #زكات مانند اهمیّت #نماز است. (در 28 آیه، نماز و زكات در كنار هم آمده است) «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ، لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ»
۲- اعتقاد به تنهایی كافی نیست، #عمل هم لازم است. الْمُؤْمِنُونَ ... فاعِلُونَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و دلتون خالی از غم و غصه و روزتون پر از رحمت الهی و زندگیتون سرشار از برکت و موفقیت
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیات ۵ تا ۷ #سوره_مؤمنون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (٥)إِلَّا عَلَىٰٓ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (٦)فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (٧)
🌿و آنها كه دامان خود را (از آلودهشدن به بیعفتی) حفظ میكنند؛(۵) تنها آمیزش جنسی با همسران و كنیزانشان دارند، كه در بهرهگیری از آنان ملامت نمیشوند؛(۶) و كسانی كه غیر از این طریق را طلب كنند، تجاوزگرند!
✅نكتهها:
در روایات میخوانیم: جز با زن عفیفه ازدواج نكنید و با كسی كه در مال خود او را امین نمیدانید، همبستر نشوید.
❇️پیامها:
۱- #حیا، شرط #ایمان است. «لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ» (آلودگی جنسی، نشانهی ضعف ایمان است)
۲- #شهوت، طغیانگر است و به كنترل و حفاظت نیاز دارد. «حافِظُونَ»
۳- در ارضای #غریزهی_جنسی، محدودیّت لازم است ولی ممنوعیّت خلاف #فطرت است. «إِلَّا عَلی أَزْواجِهِمْ»
۴- #حیای_نابجا ممنوع. همین كه اسلام، انجام كاری را اجازه داد، همهی سنّتها و عادتها و سلیقههای شخصی و مخالف دین، محكوم است. «غَیْرُ مَلُومِینَ»
۵- #قانون_شكنی، تجاوز به حدودی كه خداوند تعیین نموده میباشد. «العادُونَ»
۶- به سراغ #گناه رفتن نیز گناه است. «ابْتَغی- العادُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
🏴 سالروز شهادت مظلومانه هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اباالرضا(علیهما السلام)، باب الحوائج، امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت و تعزیت باد
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۴ #سوره_صف را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ (٤)
🌿خداوند كسانی را دوست میدارد كه در راه او پیكار میكنند گوئی بنایی آهنیناند!(۴)
✅نكتهها:
شاید آیه قبل، انتقاد از كسانی باشد كه شعار جهاد و پیكار دادند، ولی به آن شعارها عمل نكردند، لذا خداوند فرمود: كسانی كه عمل نكردند مورد غضب هستند، «كَبُرَ مَقْتاً» امّا در این آیه از كسانی كه به شعار و وعده خود عمل كردند، تمجید كرده و محبوب خدا دانسته است. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
در تاریخ آمده است كه در #جنگ_صفین حضرت امیر علیه السلام برای بالا بردن انگیزه یاران خود، این آیه را تلاوت فرمودند.
❇️پیامها:
1- در #تربیت، قهر و مهر هر دو لازم است. (در آیه قبل سخن از قهر الهی بود و در اینجا سخن از مهر الهی است). إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ ...
2- برای بازداشتن از كار ناپسند #انذار لازم است، لِمَ تَقُولُونَ ... كَبُرَ مَقْتاً ولی واداشتن به كار نیك، #تشویق لازم دارد. «یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
3- جلب رضایت و محبت خداوند، بالاترین #تشویق برای مؤمنان است، حتّی برتر از #بهشت و امثال آن. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ ...
4- كارهای سخت، انگیزه قوی لازم دارد و بالاترین انگیزهها، محبوب خدا شدن است. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
5- مؤمنانِ #مجاهد، دوستداران خداوند هستند و در راه او جهاد میكنند، «یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ» خداوند هم آنها را دوست دارد. «یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
6- در شرایط عادّی، #وحدت و #اتحاد و دوری از #تفرقه لازم است ولی در برابر #دشمن، صفوف مؤمنان باید متّحدتر و نفوذناپذیر و مستحكمتر باشد. «صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح شما بخیر؛ روزی پر از نگاه خـدا
یه صبح خـوب و زیبـا و یه آغاز پر انرژی و یه دنیا خوشبختی براتون آرزو دارم. در پناه لطف خـدا جمعه تون مهدوی
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، و آیات #مهدویت آیه ۸۱ #سوره_آل_عمران را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَآ آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوٓا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
🌿و (به خاطر بیاورید) هنگامی را كه خداوند، از پیامبران (و پیروان آنها)، پیمان مؤكّد گرفت، كه هرگاه كتاب و دانش به شما دادم، سپس پیامبری به سوی شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق میكند، به او ایمان بیاورید و او را یاری كنید! سپس (خداوند) به آنها گفت: «آیا به این موضوع، اقرار دارید؟ و بر آن، پیمان مؤكّد بستید؟» گفتند: «(آری) اقرار داریم!» (خداوند به آنها) گفت: «پس گواه باشید! و من نیز با شما از گواهانم.»(۸۱)
✅نكتهها:
تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامهی دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمی و سیاسی، دارای جهت واحدی هستند، ولی در مسائل جزئی، به جهت تفاوتهای فردی دانش آموزان یا شرایط منطقهای، برنامههای گوناگون ارائه میدهند.
حضرت علی علیه السلام فرمود: «خداوند از انبیای پیشین پیمان گرفت كه مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند».
آنچه مهم است داشتن روحیه اطاعت و تسلیم فرمان خدا بودن است، گرچه میدانی برای عمل نباشد. مثلًا شهید شدن یك مسأله است و آمادگی برای شهادت مسألهای دیگر.
چنانكه خداوند نمیخواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولی میخواهد ابراهیم آمادگی كامل برای قربانی كردن فرزند داشته باشد. یا ممكن است ما زمان ظهور #حضرت_مهدی علیه السلام را درك نكنیم، ولی انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگی برای حضورش، مسألهای است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است.
بنابراین پیامبران گرچه عصر پیامبر اسلام را درك نكردهاند، ولی آنان مطیع و تسلیم فرمان خدا بوده و در آرزوی رسالت و یاری او بودند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
❇️پیامها:
1- در #مدیریّت_الهی، لازمهی سپردن مسئولیّتها، #تعهد و #پیمان گرفتن است. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ»
2- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و #ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند تعهد شدید میگیرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ ...»
3- آمدن پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله قطعی است، لذا از همهی انبیا #پیمان گرفته شده، نه بعضی از آنها. «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ ... جاءَكُمْ رَسُولٌ»
4- جریان نبوّت، مایهی #وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ»
5- انبیا دارای هدفی مشترك هستند. لذا پیامبران قبلی، آمدن انبیای بعدی را بشارت میدادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان ونصرت دارند، وپیامبران بعدی، انبیای قبل را تصدیق میكردند. «مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ»
6- قدیمیها، جدیدیها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفی كنند و زمینهی رشد بعدیها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ ... لَتَنْصُرُنَّهُ»
7- ایمان به تنهایی كفایت نمیكند، بلكه یاری و #حمایت نیز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
8- در میان #انبیا، سلسله مراتب است و #خاتمالنّبیّین اشرف آنهاست، زیرا همهی انبیا باید #مؤمن به او و حامی او باشند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
9- وقتی انبیای پیشین موظّف به #ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او #اطاعت كنند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
10- حمایتی ارزشمند است كه از #ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا شرایط لازم برای عمل به وجود نیاید. انبیای قبل، زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را درك نكردند، ولی این روحیه را داشتند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌺فرا رسیدن عید سعید مبعثِ اشرفِ کائنات، اسوه ی حسنه ی انسانیت، پیام آورِ بزرگِ توحید، عدالت و وحدت و خاتم پیامبران، عید اعطای ردای رسالت به اسوهی صبر و استقامت و روز برانگیختن والاترین و بزرگ ترین معلم اخلاق و رستگاری را خدمت شما پیروان راستین آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمایم
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۱۴۶ #سوره_بقره را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (١٤٦)
🌿كسانی كه كتاب آسمانی به آنان دادهایم، او [= پیامبر] را همچون فرزندان خود میشناسند؛ (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه كتمان میكنند!
✅نكتهها:
در قرآن چندین مرتبه این واقعیّت بازگو شده است كه اهل كتاب، به خاطر بشارت تورات و انجیل به ظهور و #بعثت پیامبر اسلام، در انتظار او بودند و ویژگیهای پیامبر چنان به آنها توضیح داده شده بود كه همچون فرزندان خویش به او شناخت پیدا كرده بودند. ولی با این همه، گروهی از آنان حقیقت را كتمان میكردند.
قرآن در جای دیگر میفرماید: آنها نه تنها از پیامبر، بلكه از جامعهای كه او تشكیل میدهد و یارانش نیز خبر داشتند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ» فتح، 29. محمّد فرستاده خداست و كسانی كه با او هستند، در برابر كفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. پیوسته آنان را در حال ركوع و سجود میبینی، آنها همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند. نشانهی آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است، این توصیف آنها در تورات و انجیل است.
قرآن برای شناخت دقیق اهل كتاب از پیامبر، آنرا به شناخت پدر از پسر تشبیه میكند كه روشنترین شناختهاست. زیرا:
از ابتدای تولّد و حتّی قبل از آن شكل میگیرد.
شناختِ چیزی است كه انتظار بهمراه دارد.
شناختی است كه در آن شكّ راه ندارد.
كتمان علم، بزرگترین گناه است. قرآن دربارهی كتمان كنندگان میفرماید: «یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» بقره، 159.خداوند وتمام فرشتگان و انس وجنّ وهر با شعوری، برای همیشه آنان را لعنت ونفرین میكنند.
آری، كتمان حقّ، همچون كتمان فرزند خویش است و چه ناجوانمردانه است كه پدری به خاطر لذّتهای دنیوی، كودك خود را منكر شود!
❇️پیامها:
1- اگر روحیّهی #حقیقت_طلبی نباشد، #علم به تنهایی كافی نیست. #یهود با آن شناخت عمیق از رسول خدا، باز هم او را نپذیرفتند. «یَعْرِفُونَ ... لَیَكْتُمُونَ»
2- حتّی دربارهی دشمنان، #انصاف را مراعات كنیم. قرآن، كتمان را به همهی اهلكتاب نسبت نمیدهد. «فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَكْتُمُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح آخرین یکشنبه بهمن ماه شما بخیر و پر برکت
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیات ۴۵ و ۴۶ #سوره_احزاب را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّآ أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (٤٥)وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا (٤٦)
ای پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارتدهنده و انذاركننده!(۴۵) و تو را دعوتكننده بسوی خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغی روشنیبخش!(۴۶)
✅نكتهها:
در این دو آیه، نقش پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در جامعه بیان شده است.
او مردم را به سوی خدا دعوت میكند و شیوهی او در این دعوت، بشارت و انذار است، امّا نه فقط با زبان، بلكه عمل او نیز حجّت بر مردم و الگویی برای آنان است.
❇️پیامها:
1- باید نقش و #مسئولیّت افراد را به آنان و جامعه اعلام كرد. یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ ...
2- در برابر نیشها و آزار دشمن، #تجلیل لازم است. أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ ... (در آیهی بعد میخوانیم: «وَ دَعْ أَذاهُمْ»)
3- پیامبر بر اعمال مردم گواه است. «شاهِداً»
4- كسی میتواند بشارت و هشدار دهد كه بر اعمال و رفتار مردم شاهد و در صحنه حاضر باشد. «شاهِداً وَ مُبَشِّراً»
5- در #تبلیغ و #تربیت، بشارت و انذار هر دو لازم است. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً»
6- #بشارت و #انذار، وسیلهی دعوت انبیاست. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً»
7- انبیا مردم را به سوی خدا دعوت میكنند، نه خود. «داعِیاً إِلَی اللَّهِ»
8- انبیا نیز در برابر خداوند از خود استقلالی ندارند و موفقیّت و دعوت آنان با اذن الهی است. «بِإِذْنِهِ»
9- پیامبر در جامعه، چراغ هدایتی است كه نور آن سبب رشد، حركت و تشخیص است. «سِراجاً مُنِیراً»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح اولین روز اسفند شما سرشار از اتفاق های خوب و خوش، همراه با سلامتی برای همه؛ بهترینها را براتون آرزومندم و در پناه یگانه خدای مهربون باشید
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیات ۱۱ #سوره_حجرات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ و...(١١)
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره كنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و ... (۱۱)
✅نكتهها:
یكی از بركات عمل به دستورات اسلام، سالمسازی محیط و جلوگیری از درگیریهای اجتماعی است.
شاید بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقیر كه در این آیه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن یا حركتی كه اخوّت و برادری اسلامی را خدشهدار كند، ممنوع است.
با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بیانگر خطر بیشتر تمسخر و تحقیر در میان آنان است.
❇️پیامها:
1- #ایمان، با مسخرهكردن بندگان خدا سازگار نیست. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ»
2- كسی كه مردم را از توهین به دیگران باز میدارد نباید در شیوهی سخنش توهین باشد. «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (نفرمود: «لا تسخروا» یعنی شما كه مسخرهكننده هستید.)
3- مسخره، كلید #فتنه، كینه و دشمنی است. لا یَسْخَرْ قَوْمٌ ... (بعد از بیان برادری و صلح و آشتی در آیات قبل، از مسخره كردن نهی شده است)
4- در شیوهی #تبلیغ، آنجا كه مسئلهای مهم است یا مخاطبان متنوّع هستند، باید مطالب تكرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ ... وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ
5- ریشهی #مسخره كردن، احساس خودبرتربینی است كه قرآن این ریشه را میخشكاند و میفرماید: نباید خود را بهتر از دیگران بدانید، شاید او بهتر از شما باشد. «عَسی أَنْ یَكُونُوا خَیْراً»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد...
سلام علیکم
💐صبح سه شنبه زیبای مهدوی شما بخیر؛ الهی آفتاب زندگی تون پرنـور باشه و همیشه شـاد باشید
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، بخش دوم آیه۱۱ #سوره_حجرات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ و... (١١)
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره كنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و ...(۱۱)
✅نكتهها:
تمسخر و استهزای دیگران
استهزا و مسخره كردن، در ظاهر یك گناه، ولی در باطن چند گناه است؛ گناهانی مانند:
تحقیر، خوار كردن، كشف عیوب، اختلاف افكنی، غیبت، كینه، فتنه، تحریك، انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است.
✅ریشههای تمسخر
1. گاهی مسخره كردن برخاسته از ثروت است كه قرآن میفرماید: «وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِی جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» همزه، 1- 2. وای بر كسی كه به خاطر ثروتی كه اندوخته است، در پیش رو یا پشتسر، از دیگران عیبجویی میكند.
2. گاهی ریشهی استهزا، علم و مدرك تحصیلی است كه قرآن درباره این گروه میفرماید: «فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» غافر، 83 آنان به علمی كه دارند شادند و كیفر آنچه را مسخره میكردند، ایشان را فرا گرفت.
3. گاهی ریشهی مسخره، توانایی جسمی است. كفّار میگفتند: «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً» فصّلت، 15.كیست كه قدرت و توانایی او از ما بیشتر باشد؟
4. گاهی انگیزهی مسخره كردن دیگران، عناوین و القاب دهان پر كن اجتماعی است. كفّار فقرایی را كه همراه انبیا بودند تحقیر میكردند و میگفتند: «ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِینَ هُمْ أَراذِلُنا» هود، 27.ما پیروان تو را جز افراد اراذل نمیبینیم.
5. گاهی به بهانه تفریح و سرگرمی، دیگران به تمسخر گرفته میشوند.
6. گاهی طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از دیگران میشود. گروهی، از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله دربارهی زكات عیبجویی میكردند، قرآن میفرماید: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُكَ فِی الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ» توبه، 58.ریشهی این انتقاد طمع است، اگر از همان زكات به خود آنان بدهی راضی میشوند، ولی اگر ندهی همچنان عصبانی شده و عیبجویی مینمایند.
7. گاهی ریشهی مسخره، جهل و نادانی است. هنگامی كه حضرت موسی برای حل اختلاف و درگیری دستور كشتن گاو را داد، بنیاسرائیل گفتند: آیا ما را مسخره میكنی؟ موسی علیه السلام گفت: «أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلِینَ» بقره، 67 به خدا پناه میبرم كه از جاهلان باشم. یعنی مسخره برخاسته از جهل و نادانی است و من جاهل نیستم.
8. گاهی سرچشمه تمسخر، ریاكاری و بهانهگیری و شخصیتشكنی است. «یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقاتِ وَ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ» توبه، 79.
یكی از كارهای مبارك رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از بعثت تغییر نام افراد و مناطقی بود كه دارای نام زشت بودند. زیرا نام بد، وسیلهای برای تمسخر و تحقیر است.
عقیل، برادر حضرت علی علیه السلام بر معاویه وارد شد، معاویه برای تحقیر او گفت: درود بر كسی كه عمویش ابولهب، لعنت شدهی خداوند است و خواند: «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ» عقیل فوری پاسخ داد: درود بر كسی كه عمّه ی او چنین است و خواند: «وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ» (زن ابولهب، دختر عمّهی معاویه بود.)
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد...
سلام علیکم
🌸 حلول ماه مبارک شعبان المعظم و چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی
🌸💫 براتون روزے پر از نشاط
🍃💫 شادے و خوشبختے آرزو میکنم
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، بخش سوم آیه۱۱ #سوره_حجرات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوٓا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (١١)
🌿.... و یكدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یكدیگر را یاد نكنید، بسیار بد است كه بر كسی پس از ایمان نام كفرآمیز بگذارید؛ و آنها كه توبه نكنند، ظالم و ستمگرند!
✅نكتهها:
«لمز» عیبجویی در روبرو و «همز» عیبجویی در پشت سر است و «تنابز» نام بردن و صدازدن دیگران با لقب بد است.
❇️پیامها:
6- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نیستیم، پس نباید ظاهربین، سطحینگر وامروزبین باشیم. عَسی أَنْ یَكُونُوا خَیْراً ...
7- #عیبجویی از مردم، در حقیقت عیبجویی از خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»
8- نقل عیب دیگران، عامل كشف عیوب خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»
9- بد صدا زدن، یك طرفه باقی نمیماند، دیر یا زود مسئله به دو طرف كشیده میشود. «لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» ( «تَنابَزُوا» برای كار طرفینی است)
10- #مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نیست، بلكه توبهی تحقیر كردن، تكریم نمودن است.)
11- مسخره، تجاوز به حریم افراد است و اگر مسخره كننده #توبه نكند، ظالم است. «فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌸صبح روز پنج شنبه شما بخیر و شادی و پر از امید
💐رفتگان و درگذشتگان و شهدا را یاد می کنیم و نثار ارواح مطهرشان صلوات و فاتحه ای ختم
✍ان شاءالله در این ماه مبارک #شعبان المعظم به نمونههایی از آیاتی که شیعه و سنی در آن اتفاق نظر دارند که درباره #اهل_بیت نازل شده تا جایی که ابن عباس روایت کرده که درباره علی (علیهالسّلام) به تنهایی، سیصد آیه نازل شده و برخی دیگر گفتهاند: ربع آیات قرآن در مورد اهل بیت میباشند را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠۱)آیه مودت: سوره #شوری آیه۲۳
💠ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَآ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (٢٣)
...بگو: به ازاى آن (رسالت) پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد (و طاعتى اندوزد)، براى او در ثواب آن خواهيم افزود...
📖 اسماعیل بن عبد الخالق روایت میكند: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه خطاب به ابو جعفر احول میگفت: آیا از بصره آمدهای؟ ابو جعفر پاسخ داد: آری. امام سئوال كرد: پیوستن مردم به ولایت اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین و وارد شدن آنها بدان را چگونه یافتی؟ ابو جعفر پاسخ داد: به خدا قسم! آنها اندك هستند و بدان پیوستهاند. اما تعدادشان اندك است. امام فرمود: تو باید به سراغ جوانان بروی و با آنان همنشین شوی؛ زیرا آنها زودتر به هر كار نیك اقدام میكنند. امام آن گاه پرسید: اهل بصره در باره آیه «قُل لا أَسْأَلكُمْ عَلیهِ أَجْرًا إِلا المَودَّةَ فِی القُرْبَی» چه میگویند؟ ابو جعفر پاسخ داد: فدایت شوم! آنها میگویند: این آیه در باره خویشاوندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. امام صادق علیه السلام فرمود: دروغ میگویند. این آیه فقط در باره اهل بیت یعنی اصحاب كساء ـ امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین ـ سلام و درود خدا بر آنان باد ـ نازل شده است.#كافی، ج 8، ص 93، ح 66.$
📖روایت كرده اند كه زمانی كه امام زین العابدین علیه السلام را به عنوان اسیر به دمشق آوردند مردی از اهالی شام برخاست و گفت: سپاس خدایی را كه شما را كشت و ریشهكن كرد و شاخ فتنه را قطع كرد. امام زین العابدین علیه السلام خطاب به آن فرد فرمود: آیا قرآن خواندهای؟ آن شخص پاسخ داد: آری! امام پرسید: آیا «آل حم» (سوره شوری) را خواندهای؟ شخص پاسخ داد: قرآن را خواندهام، اما آل حم را ندیدهام. امام پرسید: آیا آیه«قُل لا أَسْأَلكُمْ عَلیهِ أَجْرًا إِلا المَودَّةَ فِی القُرْبَی» را خواندهای؟ آن شخص گفت: آیا منظور از آن شما هستید؟ امام پاسخ داد: آری! #تفسیر_طبری، ج 25، ص 16، #العمدة، ص 51، ح 46.
📚برگرفته از ترجمه تفسیر برهان علامه بحرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
🌸سوم شعبان سالروز ميلاد موفور السرور و فرخنده سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و روز پاسدار بر شما ارادتمندان و شیفتگان اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت باد
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به مباهله را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲) آیه مباهله: سوره #آل_عمران آیه۶۱
💠فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ.
🌿هرگاه بعد از علم و دانشی كه (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) كسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت كنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت كنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله كنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
✅ آیه ۶۱ و دو آیه قبل از آن درباره هیأت نجرانی نازل شده است. آنها خدمت پیامبر(ص) رسیدند و عرض كردند: آیا هرگز دیدهای فرزندی بدون پدر متولّد شود؟ در این هنگام آیه «إنّ مَثَلَ عیسی عنداللّه...» نازل شد. و هنگامی كه پیامبر(ص) آنها را به #مباهله (به معنی نفرین كردن دو نفر به یكدیگر است بدین ترتیب كه افرادی كه با هم گفتوگو درباره یك مسأله مهم مذهبی دارند، در یك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.) دعوت كرد، آنها تا فردای آن روز از حضرتش مهلت خواستند. روز بعد پیامبر(ص) آمد در حالی كه دست علیّ بن أبی طالب را گرفته بود و حسن و حسین(ع) در پیش روی او راه میرفتند و فاطمه(س) پشتِ سرش بود.
📖در روایتی آمده است، اسقف مسیحیان به آنها گفت: من صورتهایی را میبینم كه اگر از خداوند تقاضا كنند كوهها را از جا بركند چنین خواهد كرد، هرگز با آنها مباهله نكنید كه هلاك خواهید شد و یك نصرانی تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند.
📖مسلم و ترمذی از علمای برجسته اهل سنت و دارای کتب حدیثی، در کتابهای خود در باب فضایل علی (علیهالسّلام) از سعید بن وقاص، روایت کردهاند: وقتی که این آیه نازل شده پیامبر، علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را فراخواند و سپس فرمود: خداوندا، اینان اهل من میباشند.
📚برگرفته از برگزیده تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و تفسیر برهان علامه بحرانی