فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
🏴 سالروز شهادت مظلومانه هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اباالرضا(علیهما السلام)، باب الحوائج، امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت و تعزیت باد
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۴ #سوره_صف را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ (٤)
🌿خداوند كسانی را دوست میدارد كه در راه او پیكار میكنند گوئی بنایی آهنیناند!(۴)
✅نكتهها:
شاید آیه قبل، انتقاد از كسانی باشد كه شعار جهاد و پیكار دادند، ولی به آن شعارها عمل نكردند، لذا خداوند فرمود: كسانی كه عمل نكردند مورد غضب هستند، «كَبُرَ مَقْتاً» امّا در این آیه از كسانی كه به شعار و وعده خود عمل كردند، تمجید كرده و محبوب خدا دانسته است. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
در تاریخ آمده است كه در #جنگ_صفین حضرت امیر علیه السلام برای بالا بردن انگیزه یاران خود، این آیه را تلاوت فرمودند.
❇️پیامها:
1- در #تربیت، قهر و مهر هر دو لازم است. (در آیه قبل سخن از قهر الهی بود و در اینجا سخن از مهر الهی است). إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ ...
2- برای بازداشتن از كار ناپسند #انذار لازم است، لِمَ تَقُولُونَ ... كَبُرَ مَقْتاً ولی واداشتن به كار نیك، #تشویق لازم دارد. «یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
3- جلب رضایت و محبت خداوند، بالاترین #تشویق برای مؤمنان است، حتّی برتر از #بهشت و امثال آن. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُ ...
4- كارهای سخت، انگیزه قوی لازم دارد و بالاترین انگیزهها، محبوب خدا شدن است. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
5- مؤمنانِ #مجاهد، دوستداران خداوند هستند و در راه او جهاد میكنند، «یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ» خداوند هم آنها را دوست دارد. «یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ»
6- در شرایط عادّی، #وحدت و #اتحاد و دوری از #تفرقه لازم است ولی در برابر #دشمن، صفوف مؤمنان باید متّحدتر و نفوذناپذیر و مستحكمتر باشد. «صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح شما بخیر؛ روزی پر از نگاه خـدا
یه صبح خـوب و زیبـا و یه آغاز پر انرژی و یه دنیا خوشبختی براتون آرزو دارم. در پناه لطف خـدا جمعه تون مهدوی
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، و آیات #مهدویت آیه ۸۱ #سوره_آل_عمران را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَآ آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوٓا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
🌿و (به خاطر بیاورید) هنگامی را كه خداوند، از پیامبران (و پیروان آنها)، پیمان مؤكّد گرفت، كه هرگاه كتاب و دانش به شما دادم، سپس پیامبری به سوی شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق میكند، به او ایمان بیاورید و او را یاری كنید! سپس (خداوند) به آنها گفت: «آیا به این موضوع، اقرار دارید؟ و بر آن، پیمان مؤكّد بستید؟» گفتند: «(آری) اقرار داریم!» (خداوند به آنها) گفت: «پس گواه باشید! و من نیز با شما از گواهانم.»(۸۱)
✅نكتهها:
تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامهی دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمی و سیاسی، دارای جهت واحدی هستند، ولی در مسائل جزئی، به جهت تفاوتهای فردی دانش آموزان یا شرایط منطقهای، برنامههای گوناگون ارائه میدهند.
حضرت علی علیه السلام فرمود: «خداوند از انبیای پیشین پیمان گرفت كه مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند».
آنچه مهم است داشتن روحیه اطاعت و تسلیم فرمان خدا بودن است، گرچه میدانی برای عمل نباشد. مثلًا شهید شدن یك مسأله است و آمادگی برای شهادت مسألهای دیگر.
چنانكه خداوند نمیخواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولی میخواهد ابراهیم آمادگی كامل برای قربانی كردن فرزند داشته باشد. یا ممكن است ما زمان ظهور #حضرت_مهدی علیه السلام را درك نكنیم، ولی انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگی برای حضورش، مسألهای است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است.
بنابراین پیامبران گرچه عصر پیامبر اسلام را درك نكردهاند، ولی آنان مطیع و تسلیم فرمان خدا بوده و در آرزوی رسالت و یاری او بودند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
❇️پیامها:
1- در #مدیریّت_الهی، لازمهی سپردن مسئولیّتها، #تعهد و #پیمان گرفتن است. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ»
2- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و #ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند تعهد شدید میگیرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ ...»
3- آمدن پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله قطعی است، لذا از همهی انبیا #پیمان گرفته شده، نه بعضی از آنها. «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ ... جاءَكُمْ رَسُولٌ»
4- جریان نبوّت، مایهی #وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ»
5- انبیا دارای هدفی مشترك هستند. لذا پیامبران قبلی، آمدن انبیای بعدی را بشارت میدادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان ونصرت دارند، وپیامبران بعدی، انبیای قبل را تصدیق میكردند. «مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ»
6- قدیمیها، جدیدیها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفی كنند و زمینهی رشد بعدیها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ ... لَتَنْصُرُنَّهُ»
7- ایمان به تنهایی كفایت نمیكند، بلكه یاری و #حمایت نیز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
8- در میان #انبیا، سلسله مراتب است و #خاتمالنّبیّین اشرف آنهاست، زیرا همهی انبیا باید #مؤمن به او و حامی او باشند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
9- وقتی انبیای پیشین موظّف به #ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او #اطاعت كنند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
10- حمایتی ارزشمند است كه از #ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا شرایط لازم برای عمل به وجود نیاید. انبیای قبل، زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را درك نكردند، ولی این روحیه را داشتند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌺فرا رسیدن عید سعید مبعثِ اشرفِ کائنات، اسوه ی حسنه ی انسانیت، پیام آورِ بزرگِ توحید، عدالت و وحدت و خاتم پیامبران، عید اعطای ردای رسالت به اسوهی صبر و استقامت و روز برانگیختن والاترین و بزرگ ترین معلم اخلاق و رستگاری را خدمت شما پیروان راستین آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمایم
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۱۴۶ #سوره_بقره را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (١٤٦)
🌿كسانی كه كتاب آسمانی به آنان دادهایم، او [= پیامبر] را همچون فرزندان خود میشناسند؛ (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه كتمان میكنند!
✅نكتهها:
در قرآن چندین مرتبه این واقعیّت بازگو شده است كه اهل كتاب، به خاطر بشارت تورات و انجیل به ظهور و #بعثت پیامبر اسلام، در انتظار او بودند و ویژگیهای پیامبر چنان به آنها توضیح داده شده بود كه همچون فرزندان خویش به او شناخت پیدا كرده بودند. ولی با این همه، گروهی از آنان حقیقت را كتمان میكردند.
قرآن در جای دیگر میفرماید: آنها نه تنها از پیامبر، بلكه از جامعهای كه او تشكیل میدهد و یارانش نیز خبر داشتند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ» فتح، 29. محمّد فرستاده خداست و كسانی كه با او هستند، در برابر كفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. پیوسته آنان را در حال ركوع و سجود میبینی، آنها همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند. نشانهی آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است، این توصیف آنها در تورات و انجیل است.
قرآن برای شناخت دقیق اهل كتاب از پیامبر، آنرا به شناخت پدر از پسر تشبیه میكند كه روشنترین شناختهاست. زیرا:
از ابتدای تولّد و حتّی قبل از آن شكل میگیرد.
شناختِ چیزی است كه انتظار بهمراه دارد.
شناختی است كه در آن شكّ راه ندارد.
كتمان علم، بزرگترین گناه است. قرآن دربارهی كتمان كنندگان میفرماید: «یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» بقره، 159.خداوند وتمام فرشتگان و انس وجنّ وهر با شعوری، برای همیشه آنان را لعنت ونفرین میكنند.
آری، كتمان حقّ، همچون كتمان فرزند خویش است و چه ناجوانمردانه است كه پدری به خاطر لذّتهای دنیوی، كودك خود را منكر شود!
❇️پیامها:
1- اگر روحیّهی #حقیقت_طلبی نباشد، #علم به تنهایی كافی نیست. #یهود با آن شناخت عمیق از رسول خدا، باز هم او را نپذیرفتند. «یَعْرِفُونَ ... لَیَكْتُمُونَ»
2- حتّی دربارهی دشمنان، #انصاف را مراعات كنیم. قرآن، كتمان را به همهی اهلكتاب نسبت نمیدهد. «فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَكْتُمُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح آخرین یکشنبه بهمن ماه شما بخیر و پر برکت
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیات ۴۵ و ۴۶ #سوره_احزاب را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّآ أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (٤٥)وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا (٤٦)
ای پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارتدهنده و انذاركننده!(۴۵) و تو را دعوتكننده بسوی خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغی روشنیبخش!(۴۶)
✅نكتهها:
در این دو آیه، نقش پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در جامعه بیان شده است.
او مردم را به سوی خدا دعوت میكند و شیوهی او در این دعوت، بشارت و انذار است، امّا نه فقط با زبان، بلكه عمل او نیز حجّت بر مردم و الگویی برای آنان است.
❇️پیامها:
1- باید نقش و #مسئولیّت افراد را به آنان و جامعه اعلام كرد. یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ ...
2- در برابر نیشها و آزار دشمن، #تجلیل لازم است. أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ ... (در آیهی بعد میخوانیم: «وَ دَعْ أَذاهُمْ»)
3- پیامبر بر اعمال مردم گواه است. «شاهِداً»
4- كسی میتواند بشارت و هشدار دهد كه بر اعمال و رفتار مردم شاهد و در صحنه حاضر باشد. «شاهِداً وَ مُبَشِّراً»
5- در #تبلیغ و #تربیت، بشارت و انذار هر دو لازم است. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً»
6- #بشارت و #انذار، وسیلهی دعوت انبیاست. «مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً»
7- انبیا مردم را به سوی خدا دعوت میكنند، نه خود. «داعِیاً إِلَی اللَّهِ»
8- انبیا نیز در برابر خداوند از خود استقلالی ندارند و موفقیّت و دعوت آنان با اذن الهی است. «بِإِذْنِهِ»
9- پیامبر در جامعه، چراغ هدایتی است كه نور آن سبب رشد، حركت و تشخیص است. «سِراجاً مُنِیراً»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح اولین روز اسفند شما سرشار از اتفاق های خوب و خوش، همراه با سلامتی برای همه؛ بهترینها را براتون آرزومندم و در پناه یگانه خدای مهربون باشید
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیات ۱۱ #سوره_حجرات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ و...(١١)
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره كنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و ... (۱۱)
✅نكتهها:
یكی از بركات عمل به دستورات اسلام، سالمسازی محیط و جلوگیری از درگیریهای اجتماعی است.
شاید بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقیر كه در این آیه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن یا حركتی كه اخوّت و برادری اسلامی را خدشهدار كند، ممنوع است.
با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بیانگر خطر بیشتر تمسخر و تحقیر در میان آنان است.
❇️پیامها:
1- #ایمان، با مسخرهكردن بندگان خدا سازگار نیست. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ»
2- كسی كه مردم را از توهین به دیگران باز میدارد نباید در شیوهی سخنش توهین باشد. «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (نفرمود: «لا تسخروا» یعنی شما كه مسخرهكننده هستید.)
3- مسخره، كلید #فتنه، كینه و دشمنی است. لا یَسْخَرْ قَوْمٌ ... (بعد از بیان برادری و صلح و آشتی در آیات قبل، از مسخره كردن نهی شده است)
4- در شیوهی #تبلیغ، آنجا كه مسئلهای مهم است یا مخاطبان متنوّع هستند، باید مطالب تكرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ ... وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ
5- ریشهی #مسخره كردن، احساس خودبرتربینی است كه قرآن این ریشه را میخشكاند و میفرماید: نباید خود را بهتر از دیگران بدانید، شاید او بهتر از شما باشد. «عَسی أَنْ یَكُونُوا خَیْراً»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد...
سلام علیکم
💐صبح سه شنبه زیبای مهدوی شما بخیر؛ الهی آفتاب زندگی تون پرنـور باشه و همیشه شـاد باشید
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، بخش دوم آیه۱۱ #سوره_حجرات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ و... (١١)
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره كنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و ...(۱۱)
✅نكتهها:
تمسخر و استهزای دیگران
استهزا و مسخره كردن، در ظاهر یك گناه، ولی در باطن چند گناه است؛ گناهانی مانند:
تحقیر، خوار كردن، كشف عیوب، اختلاف افكنی، غیبت، كینه، فتنه، تحریك، انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است.
✅ریشههای تمسخر
1. گاهی مسخره كردن برخاسته از ثروت است كه قرآن میفرماید: «وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِی جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» همزه، 1- 2. وای بر كسی كه به خاطر ثروتی كه اندوخته است، در پیش رو یا پشتسر، از دیگران عیبجویی میكند.
2. گاهی ریشهی استهزا، علم و مدرك تحصیلی است كه قرآن درباره این گروه میفرماید: «فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» غافر، 83 آنان به علمی كه دارند شادند و كیفر آنچه را مسخره میكردند، ایشان را فرا گرفت.
3. گاهی ریشهی مسخره، توانایی جسمی است. كفّار میگفتند: «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً» فصّلت، 15.كیست كه قدرت و توانایی او از ما بیشتر باشد؟
4. گاهی انگیزهی مسخره كردن دیگران، عناوین و القاب دهان پر كن اجتماعی است. كفّار فقرایی را كه همراه انبیا بودند تحقیر میكردند و میگفتند: «ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِینَ هُمْ أَراذِلُنا» هود، 27.ما پیروان تو را جز افراد اراذل نمیبینیم.
5. گاهی به بهانه تفریح و سرگرمی، دیگران به تمسخر گرفته میشوند.
6. گاهی طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از دیگران میشود. گروهی، از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله دربارهی زكات عیبجویی میكردند، قرآن میفرماید: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُكَ فِی الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ» توبه، 58.ریشهی این انتقاد طمع است، اگر از همان زكات به خود آنان بدهی راضی میشوند، ولی اگر ندهی همچنان عصبانی شده و عیبجویی مینمایند.
7. گاهی ریشهی مسخره، جهل و نادانی است. هنگامی كه حضرت موسی برای حل اختلاف و درگیری دستور كشتن گاو را داد، بنیاسرائیل گفتند: آیا ما را مسخره میكنی؟ موسی علیه السلام گفت: «أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلِینَ» بقره، 67 به خدا پناه میبرم كه از جاهلان باشم. یعنی مسخره برخاسته از جهل و نادانی است و من جاهل نیستم.
8. گاهی سرچشمه تمسخر، ریاكاری و بهانهگیری و شخصیتشكنی است. «یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقاتِ وَ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ» توبه، 79.
یكی از كارهای مبارك رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از بعثت تغییر نام افراد و مناطقی بود كه دارای نام زشت بودند. زیرا نام بد، وسیلهای برای تمسخر و تحقیر است.
عقیل، برادر حضرت علی علیه السلام بر معاویه وارد شد، معاویه برای تحقیر او گفت: درود بر كسی كه عمویش ابولهب، لعنت شدهی خداوند است و خواند: «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ» عقیل فوری پاسخ داد: درود بر كسی كه عمّه ی او چنین است و خواند: «وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ» (زن ابولهب، دختر عمّهی معاویه بود.)
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد...
سلام علیکم
🌸 حلول ماه مبارک شعبان المعظم و چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی
🌸💫 براتون روزے پر از نشاط
🍃💫 شادے و خوشبختے آرزو میکنم
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، بخش سوم آیه۱۱ #سوره_حجرات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِنْ نِسَآءٍ عَسَىٰٓ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوٓا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (١١)
🌿.... و یكدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یكدیگر را یاد نكنید، بسیار بد است كه بر كسی پس از ایمان نام كفرآمیز بگذارید؛ و آنها كه توبه نكنند، ظالم و ستمگرند!
✅نكتهها:
«لمز» عیبجویی در روبرو و «همز» عیبجویی در پشت سر است و «تنابز» نام بردن و صدازدن دیگران با لقب بد است.
❇️پیامها:
6- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نیستیم، پس نباید ظاهربین، سطحینگر وامروزبین باشیم. عَسی أَنْ یَكُونُوا خَیْراً ...
7- #عیبجویی از مردم، در حقیقت عیبجویی از خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»
8- نقل عیب دیگران، عامل كشف عیوب خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»
9- بد صدا زدن، یك طرفه باقی نمیماند، دیر یا زود مسئله به دو طرف كشیده میشود. «لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» ( «تَنابَزُوا» برای كار طرفینی است)
10- #مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نیست، بلكه توبهی تحقیر كردن، تكریم نمودن است.)
11- مسخره، تجاوز به حریم افراد است و اگر مسخره كننده #توبه نكند، ظالم است. «فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌸صبح روز پنج شنبه شما بخیر و شادی و پر از امید
💐رفتگان و درگذشتگان و شهدا را یاد می کنیم و نثار ارواح مطهرشان صلوات و فاتحه ای ختم
✍ان شاءالله در این ماه مبارک #شعبان المعظم به نمونههایی از آیاتی که شیعه و سنی در آن اتفاق نظر دارند که درباره #اهل_بیت نازل شده تا جایی که ابن عباس روایت کرده که درباره علی (علیهالسّلام) به تنهایی، سیصد آیه نازل شده و برخی دیگر گفتهاند: ربع آیات قرآن در مورد اهل بیت میباشند را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠۱)آیه مودت: سوره #شوری آیه۲۳
💠ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَآ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (٢٣)
...بگو: به ازاى آن (رسالت) پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد (و طاعتى اندوزد)، براى او در ثواب آن خواهيم افزود...
📖 اسماعیل بن عبد الخالق روایت میكند: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه خطاب به ابو جعفر احول میگفت: آیا از بصره آمدهای؟ ابو جعفر پاسخ داد: آری. امام سئوال كرد: پیوستن مردم به ولایت اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین و وارد شدن آنها بدان را چگونه یافتی؟ ابو جعفر پاسخ داد: به خدا قسم! آنها اندك هستند و بدان پیوستهاند. اما تعدادشان اندك است. امام فرمود: تو باید به سراغ جوانان بروی و با آنان همنشین شوی؛ زیرا آنها زودتر به هر كار نیك اقدام میكنند. امام آن گاه پرسید: اهل بصره در باره آیه «قُل لا أَسْأَلكُمْ عَلیهِ أَجْرًا إِلا المَودَّةَ فِی القُرْبَی» چه میگویند؟ ابو جعفر پاسخ داد: فدایت شوم! آنها میگویند: این آیه در باره خویشاوندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. امام صادق علیه السلام فرمود: دروغ میگویند. این آیه فقط در باره اهل بیت یعنی اصحاب كساء ـ امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین ـ سلام و درود خدا بر آنان باد ـ نازل شده است.#كافی، ج 8، ص 93، ح 66.$
📖روایت كرده اند كه زمانی كه امام زین العابدین علیه السلام را به عنوان اسیر به دمشق آوردند مردی از اهالی شام برخاست و گفت: سپاس خدایی را كه شما را كشت و ریشهكن كرد و شاخ فتنه را قطع كرد. امام زین العابدین علیه السلام خطاب به آن فرد فرمود: آیا قرآن خواندهای؟ آن شخص پاسخ داد: آری! امام پرسید: آیا «آل حم» (سوره شوری) را خواندهای؟ شخص پاسخ داد: قرآن را خواندهام، اما آل حم را ندیدهام. امام پرسید: آیا آیه«قُل لا أَسْأَلكُمْ عَلیهِ أَجْرًا إِلا المَودَّةَ فِی القُرْبَی» را خواندهای؟ آن شخص گفت: آیا منظور از آن شما هستید؟ امام پاسخ داد: آری! #تفسیر_طبری، ج 25، ص 16، #العمدة، ص 51، ح 46.
📚برگرفته از ترجمه تفسیر برهان علامه بحرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
🌸سوم شعبان سالروز ميلاد موفور السرور و فرخنده سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و روز پاسدار بر شما ارادتمندان و شیفتگان اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت باد
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به مباهله را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲) آیه مباهله: سوره #آل_عمران آیه۶۱
💠فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ.
🌿هرگاه بعد از علم و دانشی كه (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) كسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت كنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت كنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله كنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
✅ آیه ۶۱ و دو آیه قبل از آن درباره هیأت نجرانی نازل شده است. آنها خدمت پیامبر(ص) رسیدند و عرض كردند: آیا هرگز دیدهای فرزندی بدون پدر متولّد شود؟ در این هنگام آیه «إنّ مَثَلَ عیسی عنداللّه...» نازل شد. و هنگامی كه پیامبر(ص) آنها را به #مباهله (به معنی نفرین كردن دو نفر به یكدیگر است بدین ترتیب كه افرادی كه با هم گفتوگو درباره یك مسأله مهم مذهبی دارند، در یك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.) دعوت كرد، آنها تا فردای آن روز از حضرتش مهلت خواستند. روز بعد پیامبر(ص) آمد در حالی كه دست علیّ بن أبی طالب را گرفته بود و حسن و حسین(ع) در پیش روی او راه میرفتند و فاطمه(س) پشتِ سرش بود.
📖در روایتی آمده است، اسقف مسیحیان به آنها گفت: من صورتهایی را میبینم كه اگر از خداوند تقاضا كنند كوهها را از جا بركند چنین خواهد كرد، هرگز با آنها مباهله نكنید كه هلاك خواهید شد و یك نصرانی تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند.
📖مسلم و ترمذی از علمای برجسته اهل سنت و دارای کتب حدیثی، در کتابهای خود در باب فضایل علی (علیهالسّلام) از سعید بن وقاص، روایت کردهاند: وقتی که این آیه نازل شده پیامبر، علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را فراخواند و سپس فرمود: خداوندا، اینان اهل من میباشند.
📚برگرفته از برگزیده تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و تفسیر برهان علامه بحرانی
سلام علیکم
🌸چهارم شعبان میلاد با سرسعادت قمر بنی هاشم، علمدار دشت کربلا، حضرت ابالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز بر شما رهروان و محبین اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت باد
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به کلمات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۳) آیه کلمات: #سوره_بقره آیه۳۷
💠فَتَلَقَّىٰٓ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
🌿سپس آدم از پروردگارش كلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه كرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا كه خداوند توبهپذیر و مهربان است.
✅نكتهها:
چون آدم از غذایی كه نباید بخورد، چشید و از آن همه نعمت و رفاه محروم شد، متوجّه اشتباه خود گردید. او در اثر پشیمانی و ندامت، كلماتی را از خداوند دریافت كرد و به وسیلهی آن كلمات، توبه نمود. #توبه، به معنی بازگشت است. اگر توبه را به خدا نسبت دهیم، به معنی بازگشت لطف و رحمت او بر بندهی خلافكار و پشیمان است؛ «هُوَ التَّوَّابُ» و اگر آنرا به بنده نسبت دهیم به معنی بازگشت انسان خطاكار به سوی خداوند است. «فَتابَ عَلَیْهِ»
طبق آنچه از روایات شیعه وسنّی استفاده میشود، مراد از كلماتی كه آدم به وسیلهی آن توبه نمود، توسّل به بهترین خلق خدا یعنی حضرت محمّد و #اهلبیت او علیهو علیهم السلام است. چنانكه در تفسیر درّالمنثور از ابن عباس نقل شده است كه آدم برای پذیرش توبهاش، خداوند را به این نامها قسم داد: «بحّق محمّد وعلیّ و فاطمة و الحسن و الحسین» #تفسیر_درّالمنثور.
البتّه برخی معتقدند، مراد از كلمات، همان جملهای است كه در سورهی اعراف آمده است: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ» اعراف، 23. خدایا! ما به خود ستم كردیم و اگر تو ما را نیامرزی و مورد رحمت قرار ندهی، حتماً از زیانكاران خواهیم بود.
بنابراین اولین توبه در روی زمین، با توسّل به محمّد و آل محمّد پذیرفته شد.
❇️پیامها:
1- همچنان كه توفیق توبه از خداست، باید چگونگی و راه توبه را نیز از خداوند دریافت كنیم. «مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ»
2- قبول توبه و ارائهی راه آن، از شئون تربیت و ربوبیّت خداست. «مِنْ رَبِّهِ»
3- این همه لطف و قبول توبه، تنها كار خداست. «هُوَ»
4- اگر توبه واقعی باشد، خداوند آن را میپذیرد. «هُوَ التَّوَّابُ»
5- اگر توبه را شكستیم، باز هم خداوند توبه را میپذیرد. «هُوَ التَّوَّابُ»
6- عذرپذیری خدا همراه با رحمت است، نه عتاب وسرزنش. «التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌸پنجم شعبان میلاد موفور السرور زینت عبادت کنندگان، سید الساجدین، زین العابدین حضرت امام علی بن الحسین علیهم السلام بر شما رهروان و محبین اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت باد
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به ولایت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۴) آیه ولایت: #سوره_مائده آیه۵۵
💠إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
🌿سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها كه ایمان آوردهاند؛ همانها كه نماز را برپا میدارند، و در حال ركوع، زكات میدهند.
✅نكتهها:
در شأن نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسی چیزی به او نداد. حضرت علی علیه السلام در حالی كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد.
ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند: ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، انسبن مالك، بلال و ... نقل كردهاند و شیعه و سنّی در این شأن نزول، توافق دارند. عمّار یاسر میگوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود كه رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلیّ مولاه».
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدیرخم، برای بیان مقام حضرت علی علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود. و خود علی علیه السلام نیز برای حقّانیّت خویش، بارها این آیه را میخواند.
كلمهی «ولی» در این آیه، به معنای دوست و یاور نیست، چون دوستی و یاری مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق میكنند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از الَّذِینَ آمَنُوا ...، علی علیه السلام و اولاد او علیهم السلام تا روز قیامت هستند. پس هركس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگی مثل اوست، آنان در حال ركوع صدقه میدهند.
مرحوم فیض كاشانی در كتاب نوادر، حدیثی را نقل میكند كه بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه دادهاند كه این عمل با جمع بودن كلمات «یُقِیمُونَ، یُؤْتُونَ، راكِعُونَ» سازگارتر است.
ولایت فقیه در راستای ولایت امام معصوم است. در مقبولهی عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام میخوانیم: «به آن كس كه حدیث ما را روایت كند و در حلال وحرام ما نظر كند و احكام ما را بشناسد، بنگرید. پس به حكومت او راضی باشید كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. فانّی قد جعلته علیكم حاكماً ....
❇️پیامها:
1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی كرد، این آیه میفرماید: خدا و رسول و كسی را كه در ركوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ...
2- از اینكه به جای «اولیائكم»، «ولیّكم» آمده، ممكن است استفاده شود كه روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است. «وَلِیُّكُمُ»
3- در قرآن معمولًا نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زكات در حال نماز) «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
4- كسانی كه اهل نماز و زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... ( «إِنَّما»، نشانهی انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
5- برای توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (آری، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد.)
6- ولایت از آنِ كسانی است كه نسبت به اقامهی نماز وپرداخت زكات پایدار باشد. یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ ... ( «یُقِیمُونَ» و «یُؤْتُونَ» نشانه دوام است)
7- هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستی كه از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... (كلمه «إِنَّما» علامت حصر است)
8- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
9- كسی كه نسبت به فقرا بیتفاوت باشد، نباید رهبر و ولیّ شما باشد. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ ... وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ
10- كارهای جزئی (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمیكند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زكات» گفته میشود. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ»
12- ولایتها در طول یكدیگرند، نه در عرض یكدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا ...
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌸صبح دوشنبه تون پر از شادی و آرامش و باآرزوی روزی پرنشاط، پر از خیر و برکت و همراه با سلامتی و عاقبت بخیری ✨
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به سقایة الحاج را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۵) آیه سقایة الحاج: #سوره_توبه آیه۱۹
💠أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
🌿آیا سیراب كردن حجاج، و آباد ساختن مسجد الحرام را، همانند (عمل) كسی قرار دادید كه به خدا و روز قیامت #ایمان آورده، و در راه او #جهاد كرده است؟! (این دو،) نزد خدا مساوی نیستند! و خداوند گروه ظالمان را هدایت نمیكند!
✅نكتهها:
عباس، عموی پیامبر و شِیبه به یكدیگر افتخار میكردند؛ عباس به آبرسانیِ خود به زائران خانهی خدا میبالید و شِیبه به كلیدداری كعبه.
علی علیه السلام به آن دو فرمود: ولی من با سنّ كم خود، به این افتخار میكنم كه شما با جهاد و شمشیر من ایمان آوردید. عباس ناراحت شده و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله از علی علیه السلام شكایت كرد. این آیه نازل شد.
#علی علیه السلام بارها برای اولویّت خویش به این آیه استشهاد كرد، چرا كه ایمان و جهاد، برتر از خدماتِ دورانِ شرك است كه فاقد ارزش معنوی است.
❇️پیامها:
1- عملزده نشویم، عمل بدون #ایمان، سرابی پوچ و جسدی بیجان است. أَ جَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِ ... كَمَنْ آمَنَ ...
2- #رزمندگان مخلص برتر از دیگرانند، هر چند دیگران منشأ خدماتی از طریق مشاغل دیگر باشند. أَ جَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِ ... كَمَنْ ... جاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ
3- برابر دانستن رزمندگانِ با ایمان با دیگران، مورد توبیخ و یكی از ظلمهای اجتماعی است. أَ جَعَلْتُمْ ... كَمَنْ ... جاهَدَ ... الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌸صبح سه شنبه مهدوی شما پر از نشاط و موفقیت✨
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به صالح المؤمنین را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۶) آیه صالح المؤمنين: #سوره_تحریم آیه۴
💠إِنْ تَتُوبَآ إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَآئِكَةُ بَعْدَ ذَٰلِكَ ظَهِيرٌ
🌿اگر شما (همسران پیامبر) از كار خود توبه كنید (به نفع شماست، زیرا) دلهایتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهید، (كاری از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند
✅نكتهها:
«صَغَتْ» از «صغو» به معنای تمایل به انحراف است و «اصغاء» به گوش دادنی گویند كه شنونده به گوینده تمایلی داشته باشد.
به اتفاق مفسّران شیعه و سنّی، مراد از آن دو زن كه در این آیه مورد خطابِ توبه قرار گرفتهاند، حفصه و عایشه است كه اولی افشاگر راز پیامبر و دومی، شنونده آن بود.
52 حدیث از شیعه و سنی نقل شده است كه مراد از صالح المؤمنین، علیّ بن ابیطالب علیهما السلام است. بر اساس این روایات، علیّ بن ابیطالب علیهما السلام در كنار جبرئیل و بلكه میان او و سایر فرشتگان قرار گرفته است و این مقام را پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به آن حضرت بشارت دادند.
❇️پیامها:
1- به خاطر یك خلاف، همه را زیر سؤال نبرید. «تَتُوبا» (دو نفر باید #توبه كنند، نه همه.)
2- برای افراد شرمنده، راه بازگشت و توبه را باز كنید. «إِنْ تَتُوبا» البتّه برای هر گناهی توبهای لازم است.
3- شنیدن راز نیز ممنوع است. خداوند به گوینده و شنونده، هردو میفرماید: توبه كنید. «تَتُوبا»
5- نام برجستگان را برجسته كنید. با این كه #جبرئیل از فرشتگان است، امّا نامش جداگانه برده شده است. جِبْرِیلُ ... وَ الْمَلائِكَةُ
6- گاهی یك حادثه و جرقّه، بیانگر یك جریان است. فاش كردن یك راز، جزئی بود، ولی خداوند آن را یك توطئه قلمداد كرد. «تَظاهَرا عَلَیْهِ»
7- همسری و همنشینی، نشانه همفكری و همدلی نیست. أَزْواجِهِ ... تَظاهَرا عَلَیْهِ
8- توبه تنها اظهار پشیمانی با زبان نیست، توبه واقعی بازگشت دل گنهكار است. تَتُوبا ... صَغَتْ قُلُوبُكُما
9- مهمتر از انحراف در عمل، انحراف روح و دل است. ابتدا فكر و دل انسان منحرف میشود، سپس مرتكب خلاف میشود. «صَغَتْ قُلُوبُكُما»
10- كسانیكه رازی را بیدلیل افشا میكنند، اگر توبه نكنند، توطئهگرند. إِنْ تَتُوبا ... تَظاهَرا عَلَیْهِ
11- در برابر توطئه علیه پیامبر و مكتب، تمام نیروها باید بسیج شوند. تَظاهَرا عَلَیْهِ ... هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلائِكَةُ ... ظَهِیرٌ
12- حق، هیچگاه تنها نمیماند. هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ ...
13- صالح بودن، انسان را در كنار فرشتگان مقرّب الهی قرار میدهد. «جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
چهارشنبه است و دلم سمت شما افتاده
عطر صحن رضوی کل فضا افتاده
در و دیوار دلم آینه کاری شده است
روی باب الحرَمش نام رضا افتاده
🌸صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ✨
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در ماه #شعبان المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۷) آیه حکمت: #سوره_بقره آیه۲۶۹
💠يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَآءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُولُو الْأَلْبَابِ
🌿(خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد (و شایسته بداند) میدهد؛ و به هر كس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درك نمیكنند، و) متذكر نمیگردند.
✅نكتهها:
«ألباب» جمع «لُبّ» به معنای مغز است و به همه انسانها «أُولُوا الْأَلْبابِ» نمیگویند، بلكه تنها به خردمندانی میگویند كه عقل خود را بكار گیرند وراه زندگی و سعادت واقعی خود را بیابند.
حكمت را به معنی معرفت و شناختِ اسرار و آگاهی از حقایق و رسیدن به حقّ دانستهاند كه خداوند به بعضی از افراد به خاطر پاكی و تقوا و تلاش عطا میكند، تا آنان وسوسههای شیطانی را از الهامات الهی باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر كثیر است.
در روایات میخوانیم: حكمت، معرفت و تفقّه در دین است. حكمت، اطاعت از خدا، شناخت #امام و پرهیز از گناهان كبیره است.
❇️پیامها:
1- گرچه مال وثروت خیر است، ولی خیرِ كثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص است. كسانی كه از آن خیر #انفاق كنند، به خیر كثیر میرسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ... یُؤْتِی الْحِكْمَةَ»
2- شیطان وعدهی فقر، و خداوند وعدهی مغفرت و فضل میدهد. امّا تشخیص و انتخاب هریك از این دو راه، #حكمت لازم دارد. «یُؤْتِی الْحِكْمَةَ»
3- همهی دنیا متاع قلیل است، ولی حكمت خیر كثیر است. اگر همه امكانات مادّی فدای دست یابی به حكمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً»
4- حكمت هدیهای كلیدی و مادر همهی خیرات است. هركه آن را داشت چیزهای زیادی خواهد داشت. «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً»
5- هر كسی به ارزش حكمت پی نمیبرد. «ما یَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّی تكیه میكنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات میسنجند، ولی دوراندیشان عاقل و راهشناسان اندیشمند، از بعد دیگری محاسبه میكنند.
🌸 سلام علیکم
صبح پنج شنبه را با نام زیبای پروردگار آغاز می کنیم:
بسم الله النور
روزتون منور به نور قرآن؛ شادی ارواح طیبه شهدا، صلحا و جمیع درگذشتگان رحمه الله لمن یقرا الفاتحه مع صلوات
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۸) آیه بیّنه: #سوره_هود آیه۱۷
💠أَفَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَٰٓئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ
🌿آیا آن كس كه دلیل آشكاری از پروردگار خویش دارد، و بدنبال آن، شاهدی از سوی او میباشد، و پیش از آن، كتاب موسی كه پیشوا و رحمت بود (گواهی بر آن میدهد، همچون كسی است كه چنین نباشد)؟! آنها [= حقطلبان و حقیقتجویان] به او (كه دارای این ویژگیهاست،) ایمان میآورند! و هر كس از گروههای مختلف به او كافر شود، آتش وعدهگاه اوست! پس، تردیدی در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولی بیشتر مردم ایمان نمیآورند!
✅نكتهها:
روایات بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهِدٌ» در این آیه علیبن ابیطالب علیهما السلام است. چنانكه خود #حضرت_علی علیه السلام نیز در خطبهای فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله از اوست، نه جدای از او. و طبق روایات شیعه و سنّی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: من از علیّ هستم و علیّ از من است. صحیح بخاری، كتاب صلح، باب «كیف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
در آخرین آیهی سورهی رعد نیز طبق روایات شیعه و سنّی مُراد علیبن ابیطالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله است.
❇️پیامها:
- در تبلیغ، با شیوهی سؤال، وجدانهای سالم را به قضاوت بطلبیم. «أَ فَمَنْ كانَ»
- #قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ»
- كسی كه در زمان حیات پیامبر همراه و دنبالهرو اوست، پس از پیامبر(ص) هم جانشین پیامبر(ص) است. «یَتْلُوهُ»
- وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكی از راههای شناخت و حقّانیّت پیامبران است. بَیِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ
- خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهی چون علیبن ابیطالب علیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ ... شاهِدٌ مِنْهُ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی
- كتب آسمانی، مؤیّد یكدیگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی»
- كتب آسمانی و قوانین الهی، راه هدایت و وسیلهی رحمت برای مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ»
- همهی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به #قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ»
- كفر برخی از مردم سبب دلسردی و تزلزل #مؤمنان نشود. وَ مَنْ یَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ
- #اكثریّت، نشانهی حقانیّت نیست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از در محضر قرآن
🌸 سلام علیکم
صبح پنج شنبه را با نام زیبای پروردگار آغاز می کنیم:
بسم الله النور
روزتون منور به نور قرآن؛ شادی ارواح طیبه شهدا، صلحا و جمیع درگذشتگان رحمه الله لمن یقرا الفاتحه مع صلوات
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۸) آیه بیّنه: #سوره_هود آیه۱۷
💠أَفَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَٰٓئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ
🌿آیا آن كس كه دلیل آشكاری از پروردگار خویش دارد، و بدنبال آن، شاهدی از سوی او میباشد، و پیش از آن، كتاب موسی كه پیشوا و رحمت بود (گواهی بر آن میدهد، همچون كسی است كه چنین نباشد)؟! آنها [= حقطلبان و حقیقتجویان] به او (كه دارای این ویژگیهاست،) ایمان میآورند! و هر كس از گروههای مختلف به او كافر شود، آتش وعدهگاه اوست! پس، تردیدی در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولی بیشتر مردم ایمان نمیآورند!
✅نكتهها:
روایات بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهِدٌ» در این آیه علیبن ابیطالب علیهما السلام است. چنانكه خود #حضرت_علی علیه السلام نیز در خطبهای فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله از اوست، نه جدای از او. و طبق روایات شیعه و سنّی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: من از علیّ هستم و علیّ از من است. صحیح بخاری، كتاب صلح، باب «كیف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
در آخرین آیهی سورهی رعد نیز طبق روایات شیعه و سنّی مُراد علیبن ابیطالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله است.
❇️پیامها:
- در تبلیغ، با شیوهی سؤال، وجدانهای سالم را به قضاوت بطلبیم. «أَ فَمَنْ كانَ»
- #قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ»
- كسی كه در زمان حیات پیامبر همراه و دنبالهرو اوست، پس از پیامبر(ص) هم جانشین پیامبر(ص) است. «یَتْلُوهُ»
- وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكی از راههای شناخت و حقّانیّت پیامبران است. بَیِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ
- خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهی چون علیبن ابیطالب علیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ ... شاهِدٌ مِنْهُ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی
- كتب آسمانی، مؤیّد یكدیگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی»
- كتب آسمانی و قوانین الهی، راه هدایت و وسیلهی رحمت برای مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ»
- همهی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به #قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ»
- كفر برخی از مردم سبب دلسردی و تزلزل #مؤمنان نشود. وَ مَنْ یَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ
- #اكثریّت، نشانهی حقانیّت نیست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام پدر مهربانم
✨آمدنت نزدیک است...
و صدای قدم هایت لرزه بر جان طاغوت ها انداخته!
✨سلام بر تو و بر روزی که بُت های روزگار یکی یکی به دستان ابراهیمی تو سقوط کنند!
💫 السَّلامُ عَلَیکَ أیُّها الإمامُ الهادِمُ لِبُنیانِ الشِّرکِ وَالنِّفاقِ...
💐و سلام به شما همراهان گرامی؛ صبح زیبای جمعه مهدوی شما بخیر و شادی
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام و #مهدویت در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به صدیقون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۹) آیه صدّیقون: #سوره_حدید آیه۱۹
💠وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِٓ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَآءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَآ أُولَٰٓئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ.
🌿كسانی كه به خدا و رسولانش ایمان آوردند، آنها صدّیقین و شهدا نزد پروردگارشانند؛ برای آنان است پاداش (اعمال) شان و نور (ایمان) شان؛ و كسانی كه كافر شدند و آیات ما را تكذیب كردند، آنها دوزخیانند.(۱۹)
👌رسول خدا(ص) فرمود: راستگویان سه نفرند: حبیب نجار كه مؤمن آل یس است، حزقیل كه مؤمن آل فرعون است و علی علیه السلام.تأویل الآیات، ج 2، ص 663، ح 16.
👌حارث بن مغیره روایت كرد: نزد امام باقر علیه السلام بودیم كه فرمود: هر كس از شما كه به این امر (ولایت) شناخت داشته باشد و #منتظر حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و در باره او گمان خیر داشته باشد، به خدا سوگند همانند كسی است كه با شمشیرش در كنار #قائم آل محمد علیهم السلام #جهاد كند. پس فرمود: بلكه به خدا سوگند همان كسی است كه با شمشیرش در كنار رسول خدا(ص) جهاد كند. سپس برای بار سوم فرمود: بلكه به خدا سوگند همانند كسی است كه در كنار رسول خدا در خیمهاش شهید شود و این مضمون آیهای از كتاب خدا در باره شماست. گفتم: فدایت شوم، كدامین آیه؟ فرمود: كلام خداوند عز و جل: «والذِینَ آمَنُوا بِاللهِ ورُسُلهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ والشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ» سپس فرمود: به خدا سوگند، شما نزد پروردگارتان راستگویان و شهید هستید. مجمع البیان، ج 9، ص 396.
📚برگرفته از تفسير برهان علامه بحرانی