eitaa logo
در محضر قرآن
87 دنبال‌کننده
48 عکس
172 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (٢٢)عَلَى الْأَرَآئِكِ يَنْظُرُونَ (٢٣)تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ (٢٤)يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ (٢٥)خِتَامُه مسک... 🌿مسلّماً نیكان در انواع نعمت‌اند: بر تختهای زیبای بهشتی تكیه كرده و (به زیباییهای بهشت) می‌نگرند! در چهره‌هایشان طراوت و نشاط نعمت را می‌بینی و می‌شناسی! آنها از شراب (طهور) زلال دست‌نخورده و سربسته‌ای سیراب می‌شوند! مهری كه بر آن نهاده شده از مشك است؛ 📖 سوره مبارکه مطفّفین
با استعانت از پروردگار متعال و با عنایت اهل بیت عليهم السلام ان شاءالله روزمان را با قرائت آیه ای از کلام الله مجید و ترجمه آن از آیت الله مکارم شیرازی و تفسیر آن آیه شريفه در تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی آغاز می کنیم
سلام علیکم صبح روز شنبه شما بخیر و شادی امروز مصادف است با اجرای طرح استعماری حذف به دستور رضا پهلوی در سال ۱۳۱۴؛ لذا قرائت می کنیم آیه۵۹ سوره مبارکه احزاب را و ثواب آن را هدیه شهدای مسجد ‌گوهرشاد می کنیم يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰٓ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار برای اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: «جلابیب» جمع «جلباب»، به معنای مقنعه‌ای است كه سر و گردن را بپوشاند، تفسیر مجمع‌البیان. و یا پارچه بلندی كه تمام بدن و سر و گردن را می‌پوشاند. تفسیر المیزان. در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه می‌فرماید: برای آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه‌ای خود را بپوشانند كه زمینه‌ای برای بی‌حرمتی آنان فراهم نشود. بر اساس این آیه، نوعی روسری مورد استفاده‌ی زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمی‌كرده‌اند. لذا سفارش این آیه، نزدیك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امری مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان می‌دهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفه‌ی را چنین تبین می‌كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلك‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند. پیام‌ها: 1- در امر به معروف، اوّل از خودی‌ها شروع كنیم سپس دیگران. «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ» 2- در احكام الهی، تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ» 3- پوشیدن لباسی كه معرّف شخصیّت زن برای تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» 4- بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومی ندهید. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» 5- رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومی مانعی ندارد. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» 6- در امر به معروف و نهی از منكر، دلیل امر و نهی خود را بیان كنید. «فَلا یُؤْذَیْنَ» 7- نوع لباس مردم در جامعه، می‌تواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» 8- سرچشمه‌ی بسیاری از مزاحمت‌های هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» 9- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومیِ عفاف و پاكدامنی را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» 10- بد حجابی‌های گذشته قابل عفو است. «غَفُوراً رَحِیماً» 11- مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم صبح روز یکشنبه شما بخیر و شادی؛ متاسفانه دنیای غرب در مقام اسلام ستیزی، بار دیگر در نشریه ای فرانسوی پس از هتک حرمت به پیامبر عظیم الشأن(ص)، حال با ترسیم کاریکاتوری موهون به مقام معظم رهبری توهین نموده است. در این مقام ضمن اعلان انزجار از این هتک حرمت، عجز و اضمحلال ایشان را در آیه ۸ سوره مبارکه صف بازگو می کنیم: 💠 يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را كامل می‌كند هر چند كافران خوش نداشته باشند. ❇️ نكته‌ها: دشمن برای خاموش كردن نور خداوند از راه‌های مختلفی استفاده می‌كند، از جمله: - تهمت ارتجاع و كهنه گرایی می‌زنند. انعام،۲۵ - می‌گویند این سخنان خیال و پندار انبیاء، ۵ - سخنان پیامبر را دروغ و افترا می‌نامند. احقاف،۸ - آیات وحی را سطحی و بی ارزش قلمداد می‌كنند. انفال۳۱ - برای خداوند رقیب تراشی می‌كنند. ابراهیم۳۰ - مردم را از شنیدن آیات الهی باز می‌دارند. فصلت۲۶ - به راه و مكتب مؤمنان طعنه می‌زنند و آنان را تحقیر می‌كنند.توبه۱۲ - دین خدا را مسخره می‌كنند. مائده/۵۷ - سعی در تخریب مساجد و پایگاه‌های مكتب دارند. بقره۱۱۴ - سعی در تحریف دین می‌نمایند. نساء۴۶ - گاهی در دین بدعت گذاری دارند. حدید۲۷ - گاهی حقایق دین را كتمان می‌كنند. بقره۱۵۹ - دین خداوند را تجزیه می‌كنند. بقره۸۵ - حق و باطل را در هم می‌آمیزند. بقره،۴۲ - در دین خدا، غلوّ می‌كنند.مائده۷۷ - با مسلمانان به جنگ وستیز برمی‌خیزند. بقره۲۱۷ خداوند سه بار در سوره های توبه/۳۳، فتح/۲۸ و صف/۹ وعده پیروزی اسلام بر تمام ادیان را داده است و بدون شك خداوند وعده خود را عملی می‌كند. در روایات بدون شك متواتر می‌خوانیم كه پیروزی اسلام بر دیگر ادیان آسمانی، در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام تحقّق خواهد یافت. ❇️ پیام‌ها: 1- دشمن دائماً در فكر خاموش كردن چراغ هدایت و نور خداست. «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» 2- قرآن نور الهی است. «لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» 3- دین نور است، یعنی مایه‌ی شناخت، رشد، حركت و گرمی است. «نُورَ اللَّهِ» 4- برنامه‌ها و تصمیمات دشمنان برای مقابله با حق، تلاشی مذبوحانه و بی‌ثمر است. «نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ» 5- مهم‌ترین وسیله دشمن برای مقابله با اسلام، تبلیغات است. «بِأَفْواهِهِمْ» البتّه به سرانجام نمی‌رسد. 6- اسلام، دین كامل و جاودان است. «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» 7- هیچ نوع مخالفتی مانع اراده الهی نیست، نه شرك‌ «وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» توبه، 33.، و نه كفر. «وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» 8- كفر و شرك، به طور یكسان از گسترش اسلام ناراضی هستند. «وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»، «وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم صبح دوشنبه شما بخیر و شادی؛ دیروز سومین سال شکست هیمنه آمریکای جنایت کار بعد از ۸۰ سال بود که به مرکز نظامی آن توسط دلاور مردان ایرانی حمله صورت گرفت؛ این اقتدار مرهون عمل به آیاتی همچون آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال است که در ادامه به تدبّر در آن می پردازیم: 💠 وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ 🌿 هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، كه شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق كنید، بطور كامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد! ❇️ نكته‌ها: این آیه دستور آماده باش همه جانبه‌ی مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امكانات، وسایل و شیوه‌های تبلیغی حتّی شعار و سرود را می‌دهد كه رعایت این دستورات، سبب هراس كفّار از نیروی رزمی مسلمانان می‌شود. پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی با خبر شد كه در یمن اسلحه‌ی جدیدی ساخته شده، شخصی را برای تهیه‌ی آن به یمن فرستادند. ضمیر «لَهُمْ»، به كفّار و كسانی كه بیم خیانتشان می‌رفت، برمی‌گردد. یعنی در برابر دشمن كه همواره احتمال خیانت او حتّی در صورت عهد و پیمان‌ می‌رود، آماده باشید. ❇️ پیام‌ها: 1- مسلمانان باید آمادگی رزمی كامل، از نظر تجهیزات، نفرات و ... داشته باشند و آماده‌ی مقابله با خیانت و حمله دشمن باشند. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ» 2- هدف از آمادگی نظامی، حفظ مكتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و .... وَ أَعِدُّوا لَهُمْ‌ ... 3- دولت باید حدّاكثر توان خود را برای تأمین بودجه دفاع از نظام اسلامی و ترساندن دشمنان خدا اختصاص دهد. «مَا اسْتَطَعْتُمْ» 4- تمام مسلمانان باید آماده‌ی رویارویی با توطئه‌های دشمن باشند و دوره‌های رزمی را دیده باشند.«مَا اسْتَطَعْتُمْ» 5- همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافی نیست، گاهی هم باید توان و قدرت به میدان آید. «مِنْ قُوَّةٍ» 6- در هر زمان، پیشرفته‌ترین امكانات رزمی را برای دفاع آماده كنید و از هیچ چیز فروگذار نكنید، چه قدرت سیاسی و نظامی، چه امكانات تبلیغی و تداركاتی. «مِنْ قُوَّةٍ» 7- ایجاد رعب در دل دشمن با هر وسیله‌ای حتّی با ظاهرسازی لازم است. «مِنْ قُوَّةٍ» در حدیث آمده است: با خضاب كردن موی صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است. 8- برای ارعاب و ترساندن دشمنان، آموزش نظامی برای زنان هم لازم است. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ‌ 9- به امكانات امروز قانع نباشید و تجهیزات نظامی و دفاعی را تا مرز تهدید دشمنان گسترش دهید. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ‌ 10- وحدت و یكپارچگی هم نوعی قدرت است، چون با تفرقه، نمی‌توان دشمن را ترساند. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ‌ ✍ ادامه دارد.... 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی با تلخیص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی؛ ان شاءالله امروز ادامه تفسیر آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال را بررسی خواهیم کرد به برکت صلوات بر محمد(ص) و اهل بیت پاک حضرتش؛ 💠 وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ 11- در اسلام، همه‌ی مسلمانان سربازند و بسیج مردمی ضروری است. أَعِدُّوا، تُرْهِبُونَ‌، تُنْفِقُوا و ... 12- اسب‌های جنگی، آن روز و ابزار نظامی امروز، باید به حال آماده باش نگهداری و تغذیه شود. «رِباطِ الْخَیْلِ» 13- هم آمادگی نیروها لازم است، هم تجهیزات. «مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ» 14- اسلام، باید نظام و حكومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسی ندارند. «تُرْهِبُونَ بِهِ» 15- باید بُنیه دفاعی مسلمانان در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، عقیدتی و ... چنان قوی باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئه‌هایش خنثی شود. ( «تُرْهِبُونَ بِهِ»، به طور مطلق بیان شده است) 16- هم ارزشهای الهی باید حفظ شود و هم حقوق انسانی. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» 17- در اسلام، مكتب و كرامت انسانی مطرح است، نه اغراض شخصی، نژادی و قومی. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» 18- همه‌ی دشمنان، شناخته شده نیستند. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» شاید مراد منافقان باشند. 19- تنها برای دشمنان شناخته شده برنامه‌ریزی نكنید، بلكه پیش‌بینی لازم حتّی برای دشمنان ناشناخته‌ی حال و آینده هم داشته باشید. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» 20- تأمین قدرت دفاعی، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار كافی نیست. «تُنْفِقُوا» 21- مردم باید در بودجه‌ی جنگ و تأمین جبهه، مشاركت كنند و این تنها مخصوص زمان جنگ نیست. وَ ما تُنْفِقُوا ... (آیه مطلق است و می‌رساند كه مسلمانان باید همواره برای آمادگی، پول خرج كنند.) 22- اسلحه و نفرات كافی نیست، پشتیبانی‌های مالی هم لازم است. «وَ ما تُنْفِقُوا» 23- كمك به جبهه، از هر راهی؛ مالی، جانی، آبرو، اطلاعات، قلم و ... لازم است. «مِنْ شَیْ‌ءٍ» 24- هرگونه تلاش وانفاق وبكارگیری امكانات برای تقویت بنیه نظامی حكومت اسلامی، از مصادیق انفاق در راه خداست. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‌ءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» 25- به شرطی خیر و بركت انفاق به شما برمی‌گردد كه در راه خدا باشد، نه از روی ریا، سُمعه، خودنمایی و روابط و ملاحظات. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» 26- كمك‌های مالی، سبب قدرت امّت می‌شود و نتیجه‌ی آن به خود مردم و وضع اقتصادی جامعه و عزّت مسلمانان برمی‌گردد. «یُوَفَّ إِلَیْكُمْ» 27- تضییع حقوق دیگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «یُوَفَّ إِلَیْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و پر برکت؛ ان شاءالله این بارش های الهی منشاء خیر و روزی برای همگان باشد به برکت تلاوت آیه شریفه ۴۳ سوره مبارکه نور و دعای مستجاب صلوات 💠 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَآءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَآءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَآءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ (٤٣) 💭 آیا ندیدی كه خداوند ابرهایی را به آرامی می‌راند، سپس میان آنها پیوند می‌دهد، و بعد آن را متراكم می‌سازد؟! در این حال، دانه‌های باران را می‌بینی كه از لابه‌لای آن خارج می‌شود؛ و از آسمان -از كوه‌هایی كه در آن است [=ابرهایی كه همچون كوه‌ها انباشته شده‌اند]- دانه‌های تگرگ نازل می‌كند، و هر كس را بخواهد بوسیله آن زیان می‌رساند، و از هر كس بخواهد این زیان را برطرف می‌كند؛ نزدیك است درخشندگی برق آن (ابرها) چشمها را ببرد! ❇️ نكته‌ها: اگر كسی با هواپیما بالاتر از ابرها پرواز كند، می‌بیند كه توده‌های ابر مثل كوه است و این از معجزات قرآن است كه 14 قرن قبل فرمود: «یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فِیها مِنْ بَرَدٍ» از كوهِ ابر، تگرگ می‌فرستیم. ❇️ پیام‌ها: 1- دقّت در آفرینش، بهترین راه شناخت خدا ومایه‌ی عشق به اوست. أَ لَمْ تَرَ ... 2- تمام حركت‌ها در جهان طبیعت، با قدرت و اراده‌ی الهی و برای هدفی حكیمانه انجام می‌گیرد. «یُزْجِی‌، یُؤَلِّفُ‌، یَجْعَلُهُ» 3- عوامل طبیعی، مسیر تحقّق اراده‌ی خداست، نه به جای خدا. «یُزْجِی‌، یُؤَلِّفُ‌، یَجْعَلُهُ‌، یُنَزِّلُ» 4- بارش باران و تگرگ و مفید بودن یا مضرّ بودن آن به اراده خداست. «فَیُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ یَشاءُ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی با تلخیص
سلام علیکم ضمن عرض تبریک پیشاپیش ميلاد موفور السرور خانم حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر، به جهت سلامتی مادران و رحمت درگذشتگان و ان شاءالله خداوند توفیق قدردانی از زحمات والدین را به ما ارزانی بدارد، هدیه پیشکش مادر شهدا تلاوت خواهیم کرد آیه شريفه ۲۴ سوره مبارکه اسراء به همراه دعای مستجاب صلوات 💠 وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا 🌿 و بالهای تواضع خویش را از محبّت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همان‌گونه كه آنها مرا در كوچكی تربیت كردند، مشمول رحمتشان قرار ده!» ❇️ پیام‌ها: 1- فرزند در هر موقعیّتی كه هست، باید متواضع باشد و كمالات خود را به رُخ والدین نكشد. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ» 2- تواضع در برابر والدین، باید از روی مهر و محبت باشد، نه ظاهری و ساختگی، یا برای گرفتن اموال آنان. وَ اخْفِضْ لَهُما ... مِنَ الرَّحْمَةِ 3- فرزند باید نسبت به پدر مادر، هم متواضع باشد، هم برایشان از خداوند رحمت بخواهد. وَ اخْفِضْ‌ ... وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما 4- دعای فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمی‌داد. وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 5- دعا به پدر و مادر، فرمان خدا و نشانه‌ی شكرگزاری از آنان است. قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 6- در دعا از كلمه‌ «رَبِّ» غفلت نكنیم. «قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما» 7- رحمت الهی، جبران زحمات تربیتی والدین است. «رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّیانِی» گویا خداوند به فرزند می‌گوید: تو رحمت خود را دریغ مدار، واز خدا نیز استمداد كن كه ادای حقّ آنان از عهده‌ی تو خارج است. 8- گذشته‌ی خود، تلخی‌ها و مشكلات دوران كودكی وخردسالی را كه بر والدین تحمیل شده است از یاد نبرید. «كَما رَبَّیانِی صَغِیراً» 9- پدر و مادر باید بر اساس محبّت فرزندان را تربیت كنند. «ارْحَمْهُما كَما رَبَّیانِی» 10- انسان باید از مربّیان خود تشكّر وقدردانی كند. «ارْحَمْهُما كَما رَبَّیانِی» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم ضمن عرض تبریک میلاد بهانه خلقت، یگانه دخت نبی اکرم(ص)، امّ الأئمه خانم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و روز مادر، ان شاءالله به برکت تلاوت آیه ۲۴ سوره مبارکه یونس از منتظرین واقعی حضرت مهدی (عج) باشیم صلوات محضر حضرتش هدیه بفرمایید 💠 إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَاهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 🌿 مثل زندگی دنیا، همانند آبی است كه از آسمان نازل كرده‌ایم؛ كه در پی آن، گیاهان (گوناگون) زمین -كه مردم و چهارپایان از آن می‌خورند- می‌روید؛ تا زمانی كه زمین، زیبایی خود را یافته و آراسته می‌گردد، و اهل آن مطمئن می‌شوند كه می‌توانند از آن بهره‌مند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شب‌هنگام یا در روز، (برای نابودی آن) فرامی‌رسد؛ (سرما یا صاعقه‌ای را بر آن مسلّط می‌سازیم؛) و آنچنان آن را درو می‌كنیم كه گویی دیروز هرگز (چنین كشتزاری) نبوده است! این گونه، آیات خود را برای گروهی كه می‌اندیشند، شرح می‌دهیم! ❇️ نكته‌ها: در برخی روایات، این آیه رمز ظهور حضرت مهدی علیه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمین غرق در زرق، برق و مادیّات شد، با امر الهی و انقلاب مكتبی همه چیز عوض می‌شود.تفسیر نورالثقلین. بهترین مثال‌ها آن است كه از طبیعت گرفته شود و زمین و زمان آن را كهنه نسازد. «إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا كَماءٍ» ❇️ پیام‌ها: 1- مثال، از بهترین شیوه‌های تبلیغ و آموزش است. «إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا» 2- در بهره‌گیری از مواهب مادّی طبیعت، انسان و حیوان یكسانند، ولی ارزش انسان به بهره‌گیری از معنویّات است. «یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» 3- تناسب داشتن سبزه‌ها با نیازهای انسان و حیوانات، از الطاف الهی است. «نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» 4- زینت انسان، ایمان است‌ «حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ» حجرات، 7. وزینت زمین، گیاهان هستند. «ازَّیَّنَتْ» 5- دنیا، انسان را فریب داده و به خیال و گمان وامی‌دارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ» 6- همان گونه كه رویاندن گیاهان به دست خداست، ‌«ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64.خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «فَجَعَلْناها حَصِیداً» 7- دنیا وجلوه‌های آن، در معرض انواع حوادث است. ازَّیَّنَتْ‌ ... حَصِیداً 8- عمر انسان در دنیا همچون عمر سبزه‌ها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ‌ 9- قهر خدا گاه چنان شدید است كه هیچ اثری را باقی نمی‌گذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ» 10- مثالهای قرآن، زمینه‌ی تفكّر است، پس آنها را ساده نگیریم. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» 11- دلبستگی و مغرور شدن به دنیا، نشانه‌ی كوته‌فكری و مغرور نشدن، نشانه‌ی اندیشه وفكر است. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» 📚 تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی (عج)
سلام علیکم صبح روز شنبه شما بخیر و شادی هفته ای سرشار از موفیت برايتان آرزو دارم به برکت تلاوت آیه ۶ سوره مبارکه زمر و دعای مستجاب صلوات 💠 خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ 🌿 او شما را از یك نفس آفرید، و همسرش را از (باقیمانده گِل) او خلق كرد؛ و برای شما هشت زوج از چهارپایان ایجاد كرد؛ او شما را در شكم مادرانتان آفرینشی بعد از آفرینش دیگر، در میان تاریكیهای سه گانه، می‌بخشد! این است خداوند، پروردگار شما كه حكومت (عالم هستی) از آن اوست؛ هیچ معبودی جز او نیست؛ پس چگونه از راه حق منحرف می‌شوید؟! ❇️ نكته‌ها: مراد از «ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ» در این جا به دلیل آیه‌ی 143 و 144 سوره‌ی انعام كه می‌فرماید: «مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ»، «وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَیْنِ» نر و ماده از چهار نوع حیوان است: گوسفند، بز، شتر و گاو. مراد از «ظلمات سه گانه» به گفته‌ی امام حسین علیه السلام در دعای عرفه، گوشت و پوست و خون است. ❇️ پیام‌ها: 1- جنس همه‌ی انسان‌ها، از مرد و زن و از سفید وسیاه، یكی است. «نَفْسٍ واحِدَةٍ» 2- گرچه مرد و زن از نظر جسمی تفاوت‌هایی دارند، امّا روح آنها یكی است. «نَفْسٍ واحِدَةٍ» 3- زوجیّت نعمتی است علاوه بر خلقت كه خداوند به انسان عطا كرده است. خَلَقَكُمْ‌ ... ثُمَّ جَعَلَ‌ ... زَوْجَها 4- انسان برای بقای نوع، به همسر نیازمند است. خَلَقَكُمْ‌ ... ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها 5- شكم و شهوت، نیازهای اولیه انسان هستند كه خداوند به آنها توجّه نموده است. جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ‌ ... الْأَنْعامِ‌ 6- در میان انواع حیوانات، چهار حیوان (گوسفند، بز، گاو و شتر) نقش ویژه‌ای در خوراك انسان دارند. «ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ» 7- آفرینش انسان در چند مرحله انجام می‌گیرد. «خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ» (در آیه‌ی 12 و 13 سوره‌ی مؤمنون از این مراحل به‌ «نُطْفَةً، عَلَقَةً، مُضْغَةً» یاد شده است.) 8- انسان در تاریكی فلج است ولی خداوند در تاریكی‌های متراكم فعال است. «یَخْلُقُكُمْ‌ .. فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ» 9- نعمت‌های زندگی را از خدا بدانیم كه او هم خالق است و هم مالك، هم ربّ است و هم معبود. خَلَقَكُمْ‌ ... رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم صبح روز یکشنبه شما بخیر و شادی ان شاءالله از امروز به بعد به برخی از صفات عباد الرحمن که در مصحف شریف به آن اشاره شده است خواهیم پرداخت: 👌 ۱-۲) انسان مؤمن می بایست.... وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا 📖 سوره مبارکه فرقان آیه۶۳ بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانی هستند كه با آرامش و بی‌تكبّر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند) ❇️ نكته‌ها: شاید مراد از «مشی» و حركت آرام در زمین، تنها نحوه‌ی راه رفتن نباشد، بلكه شیوه‌ی زندگی متعادل را هم شامل شود. «هون» هم به معنای تواضع و مدارا و نرمخویی است و هم به معنای سكینه ووقار. امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «هَوْناً» زندگی كردن بر اساس فطرت و هماهنگ با روحیه‌ای است كه خداوند آفریده است. یعنی بندگان خدا، خود را به تكلّف و رنج و تعب نمی‌اندازند. كلمه‌ی «سلام» در این جا به معنای سلامِ وداع با یاوه‌ها و برخورد مسالمت‌آمیز است. ❇️ پیام‌ها: 1- بالاترین مدال برای انسان، مدال بندگی خداست. «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ» زیرا انتساب به بی‌نهایت، انسان را بالا می‌برد. 2- رفتار هر كس، نشان دهنده‌ی شخصیّت اوست. عِبادُ الرَّحْمنِ‌ ... یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً (بندگان خاص خداوند، مظهر تواضع هستند.) 3- اسلام، دین جامعی است كه حتّی برای چگونه راه رفتن برنامه دارد. «یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً» 4- ایمان واعتقاد انسان، در رفتار شخصی او مؤثّر است. عِبادُ الرَّحْمنِ‌ ... یَمْشُونَ‌ 5- تواضع، ثمره‌ی بندگی و نخستین نشانه‌ی آن است. «هَوْناً» 6- سرچشمه‌ی مدارا و نرمخویی بندگان خدا، ایمان است، نه ترس و ضعف آنان. عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ‌ ... 7- وقار و نرمی از بارزترین صفات مؤمن است. یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً 8- تواضع نسبت به همه‌ی مردم لازم است. (نسبت به زن و مرد، كوچك وبزرگ، دانا و نادان). یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً ... قالُوا سَلاماً 9- با جاهلان مقابله به مثل نكنید. «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» 10- مُدارا و حلم و حوصله، از صفات بارز مؤمنان است. «قالُوا سَلاماً» 11- تواضع باید هم در عمل باشد، یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. «سُجَّداً وَ قِیاماً» 12- با افراد نادان و فرومایه مجادله نكنید. «قالُوا سَلاماً» (آنان سخنی در شأن خود می‌گویند، ولی شما سخنی عالمانه و كریمانه بگویید) 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم صبح شما بخیر و شادی امروز مصادف است با فرار شاه معدوم از کشور عزيزمان در سال ۱۳۵۷؛ لذا در راستای وظايف مؤمن امروز آیه ۷ سوره مبارکه محمد(ص) را تلاوت می کنیم: 👌۳) انسان مؤمن می بایست.... 💠 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ 🌿 ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری كنید، شما را یاری می‌كند و گامهایتان را استوار می‌دارد. ❇️ نكته‌ها: انسان، موجودی محدود است و نصرت و یاری او از راه خدا نیز محدود؛ ولی خداوند بی نهایت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود. خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: - توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان. «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ» - نصرت ویاریش را در گرو یاری انسان. - بركت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری انسان. - وفای به عهدش را در گرو وفاداری انسان. حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: خداوند از شما یاری خواسته در حالی كه خود عزیز و حكیم است و سپاهیان آسمان‌ها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهی و استقراض الهی برای آن است كه شما را بیازماید و بهترین عامل به نیكی‌ها را مشخص سازد. ‌نهج‌البلاغه، خطبه 183. ❇️ پیام‌ها: 1- لازمه‌ی ایمان، اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی است. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‌ ... 2- جهاد با كفّار محارب، یكی از مصادیق یاری دین خداوند است. فَضَرْبَ الرِّقابِ‌ ... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‌ ... 3- پاداش و كیفر الهی، با عملكرد انسان همگون است. «تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» 4- هركس با فكر، زبان و عمل خویش، دین اسلام را یاری كند، خداوند نیز او را حمایت می‌كند. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» 5- دریافت الطاف الهی، به تلاش انسان بستگی دارد. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و كوشش، توقّعی نابجاست.) 6- در میان امدادهای الهی، ثابت قدم بودن، برجسته‌ترین آنهاست. (بعد از نصرت الهی نام پایداری آمده است.) «یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ» 7- پاداش‌های الهی بیش از عملكرد ما است. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی در ادامه وظايف مؤمن آیه ۶ را تلاوت می کنیم: 👌۴) انسان مؤمن می بایست.... 💠 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوٓا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَآئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ 🌿 ای كسانی كه ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی كه هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی كه فرشتگانی بر آن گمارده شده كه خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‌كنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند (به طور كامل) اجرا می‌نمایند! ❇️ نكته‌ها: در روایات می‌خوانیم كه شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، نهی_از_منكر آنان است كه اگر قبول كردند، آنان را از آتش حفظ كرده‌ای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفه‌ات عمل كرده‌ای. در روایتی می‌خوانیم: رحمت خدا بر كسی‌كه به خانواده‌اش هشدار دهد كه مراقب نماز و روزه و زكات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید. شاید «وَقُودُهَا النَّاسُ»، اشاره به تجسّم عمل انسان در قیامت باشد كه خصلت‌ها و اعمال زشت او در دنیا، در آن روز آتش‌گیره می‌شود. مسئولیّت انسان در برابر در آیات متعدّدی از قرآن به رسالت انسان در برابر خانواده‌اش اشاره شده است، از جمله: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً» «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ» «إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ» «إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنا مُشْفِقِینَ» «وَ كانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» در روایات نیز توجّه بسیاری به این موضوع شده كه چند نمونه‌ای ذكر می‌شود: پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همه شما نسبت به زیر دست خود مسئول هستید. مرد، مسئول خانواده‌اش، زن مسئول شوهر و فرزندش است. و نیز می‌فرمایند: همین كه فرزندتان به هفت سالگی رسید، آنان را به فرمان دهید و همین كه نه ساله شدند، سخت‌گیری تا مرز تنبیه بدنی مانعی ندارد و بستر و رختخواب آنان را در ده سالگی جدا كنید. امام علی(ع) می‌فرمایند: به خود و خانواده‌تان خیر بیاموزید و آنان را ادب كنید. ❇️ پیام‌ها: 1- ایمان داشتن كافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیب‌ها مهم است. پس باید مراقبت كرد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ» 2- اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است. در این آیه، اصلاح خود و بستگان و سپس در آیه نهم، اصلاح جامعه از طریق با كفّار و منافقان آمده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ» 3- ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» 4- تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً» 5- نفس انسان، سركش است و نیاز به حفاظت دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ» 6- اولی‌ترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ» 7- تا زنجیر از پای خود باز نكنیم، نمی‌توانیم دیگران را آزاد كنیم. خودسازی شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ» 8- كیفر رها كردن خانواده و نزدیكان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» 9- كسانی كه در دنیا سنگدل باشند، «فَهِیَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» ‌بقره، 74.در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار می‌گیرند. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» 10- در مدیریّت، مسئول هر كار باید با آن كار سنخیّت داشته باشد. اگر مسئول دوزخ، غلاظ و شداد نباشد، یا خودش اذیّت می‌شود و یا به رسالت خود درست عمل نمی‌كند. «عَلَیْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ» 11- گرچه انسانِ معصیت كار به دوزخ می‌رود، امّا فرشتگان دوزخ، در عذاب كردن او معصیت خدا را نخواهند كرد. «لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ» 12- فرشتگان، نه دستورات گذشته را تمرّد كرده و می‌كنند، «ما أَمَرَهُمْ» نه دستوراتی كه بعداً به آنان داده می‌شود. «ما یُؤْمَرُونَ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ✍ در ادامه بررسی آیات ، امروز آیه ۶۴ را تلاوت می کنیم: 👌۵) انسان مؤمن می بایست... 💠 وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ... (٦٣)وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا (٦٤) 🌿 بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانی هستند كه شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می‌كنند؛ ✅ نكته‌ها: «بیتوته» به معنای شب‌زنده‌داری است، خواه تمام شب یا نیمی یا بخشی از آن. چنانكه یكی از اعمال حج، بیتوته‌ی زائران و حاجیان در شب یازدهم و شب دوازدهم ذی‌الحجه در سرزمین منی‌ است و فقها مقدار بیتوته در آن مكان را نیمی از شب دانسته‌اند. حضرت علی علیه السلام در وصف پارسایان می‌فرمایند: آنان شب‌ها در حال قیام و شب زنده‌داری‌اند، آنان عابدان شب، و شیران روزند. ، خطبه همام. ❇️ پیام‌ها: 11- تواضع باید هم در عمل باشد، یَمْشُونَ‌ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. «سُجَّداً وَ قِیاماً» 13- بهترین وقت عبادت، شب است و بین شب ونماز ومناجات، رابطه محكمی است. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» (فضای آرام، دوری از ریا، تمركز فكر، از بركات شب است) 14- شب زنده‌داری و استمرار و تداوم عبادت، نشانه‌ی بندگان خاصّ خداوند است. (فعل مضارع‌ «یَبِیتُونَ» نشانه‌ی استمرار است) 15- آنچه به عبادت ارزش می‌دهد، اخلاص است. «لِرَبِّهِمْ» 📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح آخرین پنجشنبه دی ماه شما بخیر و شادی ✍ضمن بررسی دیگر در آیه ۶۷، جهت شادی ارواح مطهر شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار بفرماييد: 👌 ۶) انسان مؤمن می بایست... 💠 وَالَّذِينَ إِذَآ أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا 🌿 و كسانی كه هرگاه انفاق كنند، نه اسراف می‌نمایند و نه سخت‌گیری؛ بلكه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند. ✅ نكته‌ها: امام رضا علیه السلام مقدار هزینه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفی دانستند كه در سوره بقره آمده: «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ» ‌یعنی توانگر در شأن توانمندی خود و تهیدست در حدّ توان خود مطابق عُرف پسندیده و شأن خود بدهد. امام صادق علیه السلام فرمود: بخشش در راه باطل، اسراف است (گرچه كم باشد) و بخل در راه حقّ، اقتار است. آن حضرت مقداری سنگریزه از زمین برداشت و مشت خود را بست و فرمود: این اقتار (سختگیری و بخل ورزیدن) است، سپس مشت دیگری برداشت و دست خود را چنان گشود كه همه‌ی سنگریزه‌ها به زمین ریخت، آن گاه فرمود: این اسراف است. بار سوّم مشت دیگری برداشت و دست خود را كمی باز كرد به طوری كه مقداری از سنگریزه‌ها ریخت و مقداری در دستش باقی ماند، سپس فرمود: این، قَوام و اعتدال و حد وسط است. ❇️ پیام‌ها: 1- انفاق برای عبادالرحمن، یك وظیفه ومسأله‌ی قطعی است. إِذا أَنْفَقُوا ... 2- نماز شب و ترس از جهنّم و خوف الهی، باید در كنار رسیدگی به محرومان جامعه باشد. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ‌- أَنْفَقُوا» 3- انسان مالك است، ولی در خرج كردن محدودیّت دارد. «لَمْ یُسْرِفُوا» 4- اسراف جایز نیست، حتّی در انفاق. «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا» 5- بندگان خاصّ خداوند، از بخل بدورند. «لَمْ یَقْتُرُوا» 6- امّت میانه ووسط، باید برنامه‌های معتدل داشته باشد. «وَ كانَ بَیْنَ ذلِكَ قَواماً» 7- میانه‌روی در عبادت و انفاق، ارزش است. «قَواماً» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی