eitaa logo
در محضر قرآن
87 دنبال‌کننده
48 عکس
172 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح شما بخیر و شادی ✍در ادامه بیان ، آیه ۶۸ را بررسی خواهیم کرد: 👌۱۱_۱۳) انسان مؤمن می بایست... 💠وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا 🌿و كسانی كه معبود دیگری را با خداوند نمی‌خوانند؛ و انسانی را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمی‌كشند؛ و زنا نمی‌كنند؛ و هر كس چنین كند، مجازات سختی خواهد دید! ✅نكته‌ها: «اثم» گناه و «اثام» كیفر گناه است. در این آیات در كنار كارهای مثبتِ بندگان ویژه‌ی خدا، كارهای منفی كه از آن دوری می‌كنند نیز ذكر شده است. در این آیه ، و مطرح شده است كه در روایات از بزرگ‌ترین گناهان شمرده شده‌اند. قتل نفس، از گناهان كبیره است، ولی جمله‌ی‌ «إِلَّا بِالْحَقِّ» می‌گوید: قتل، در مواردی لازم و حقّ است از جمله: 1. قصاص قاتل. 2. زنای با محارم. 3. زنای كافر با زن مسلمان. 4. زناكاری كه زن را مجبور كند. 5. زنای كسی كه همسر دارد. 6. مدعی نبوّت. 7. سَبّ و توهین و دشنام به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام. 8. مسلمان ساحر. 9. مُفسد و محارب. 10- مرتد. 11. كسی كه بر امام عادل زمان خروج كند. 12. مشركِ محارب. ❇️پیام‌ها: 1- خطرناك‌ترین غریزه‌ای كه انسان را به گناه وادار می‌كند، غریزه غضب و شهوت است ومؤمن باید بر غرائز خود مسلط باشد. «لا یَقْتُلُونَ‌- لا یَزْنُونَ» 2- خداوند در برخی از موارد به قتل و كشته شدن بعضی از انسان‌ها راضی است. «إِلَّا بِالْحَقِّ» ولی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی رضایت نمی‌دهد كه فردی به شرك و زنا آلوده شود. «لا یَزْنُونَ» 3- دستور قرآن در زمینه‌ی دوری از شرك، زنا وقتل، تنها یك موعظه نیست، قانونی است كه تخلّف از آن كیفری شدید دارد. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً» 4- كیفرهای الهی استثنابردار نیست، هر كس تخلّف كند كیفر می‌شود. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐ميلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب بر شما بخیر و شادی ✍در ادامه بیان ، آیه ۲ را بررسی خواهیم کرد: 👌 ۱۴) انسان مؤمن می بایست... 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ... ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بی‌نشان و نشاندار را... ✅نكته‌ها: «هدی»، حیوان بی‌نشانی است كه برای قربانی در حج هدیه می‌شود، و «قلائد» حیواناتی هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزی به گردن آنها یا داغ زدن، علامت‌دار می‌شوند تا در مناسك حج، قربانی شوند. خداوند در ابتدای این آیه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام كرده است؛ ولی در میان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله ماه‌های: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام می‌شود، هَدْی كه قربانی بی‌نشان است و قلائد كه قربانی نشان‌دار است. ❇️پیام‌ها: 1- خداوند از مؤمنان، انتظار ویژه‌ای دارد. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا ... 2- احترام گذاردن به شعائر الهی، وظیفه‌ی اهل ایمان است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» 3- هتك حرمت و قداست شعائرالهی، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» 4- همه‌ی زمان‌ها یكسان نیستند. برخی روزها مثل ایّام‌اللّه و برخی ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ویژه‌ای دارند. «وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ» 5- حیوانی هم كه در مسیر هدف الهی قرار گیرد، احترام دارد. «وَ لَا الْهَدْیَ وَ لَا الْقَلائِدَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ✍ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر قرین موفقیت و خوشبختی ✍در بیان ، ادامه آیه ۲ را بررسی خواهیم کرد: 👌 ۱۷_۱۵) انسان مؤمن می بایست... 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا .... (٢) 🌿ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! شعائر و حدود الهی را حلال ندانید! و نه ماه حرام را،.... و نه آنها را كه به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او می‌آیند! اما هنگامی كه از احرام بیرون آمدید، صیدكردن برای شما مانعی ندارد. و خصومت با جمعیّتی كه شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز كند! ✅نكته‌ها: در سال ششم هجری، مسلمانان با پیمودن هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند؛ ولی كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نباید دست به تجاوز بزنند. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» ❇️پیام‌ها: 6- راهیان خانه‌ی خدا باید مورد احترام قرار گیرند. «وَ لَا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرامَ» (هر برنامه‌ای كه به احترام و ضربه بزند، حرام است، خواه در سفر حج باشد یا عمره.) 7- هدف اصلی در حج، زیارت كعبه است. «آمِّینَ الْبَیْتَ» 8- حج و عمره، راهی برای تحصیل دنیا وآخرت است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً» 9- سراغ رفتن یك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهی قرار داده است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً» 10- هر نوع فعّالیّت اقتصادی و تجاری در مكّه، برای كشورهای اسلامی آزاد است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ» 11- بهره‌های مادّی، تفضّل الهی به انسان و از شئون ربوبیّت اوست. «فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ» 12- دشمنی‌های دیگران در یك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانی دیگر نمی‌شود. وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا 13- و ، حرام است حتّی نسبت به دشمنان. شَنَآنُ قَوْمٍ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا (در انتقام نیز عدالت را رعایت كنید.) 14- احساسات دینی، بهانه‌ی ظلم نشود. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ✍ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 🏴سالروز شهادت حضرت ابن الرضای ثانی، امام علی النقی الهادی علیه السلام تسلیت و تعزیت باد ✍در بیان ، ادامه آیه ۲ را بررسی خواهیم کرد: 👌 ۱۸ و ۱۹) انسان مؤمن می بایست... 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (٢) 🌿...و (همواره) در راه نیكی و پرهیزگاری با هم تعاون كنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همكاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید كه مجازات خدا شدید است!(۲) ✅نكته‌ها: اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است، زمینه‌های آن چون: تأمین مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه، استاد و ... همه «تعاون بر بِرّ» است. و در آیه‌ی 177 سوره‌ی بقره، مواردی از «برّ» را بیان كرده است. امام صادق علیه السلام فرمود: «هر كس برای یاری رساندن به دیگران گامی بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده را دارد». ‌وسائل، ج 8، ص 602. «یاری كردن مسلمان، از یك ماه روزه‌ی مستحبّی واعتكاف بهتر است» وسائل، ج 11، ص 345. ❇️پیام‌ها: 15- وفای به پیمان‌ها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهی نیاز به همیاری و دارد. لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ‌ ... وَ تَعاوَنُوا 16- چشم‌پوشی از خطای دیگران، یكی از راه‌های تعاون بر نیكی است. لا یَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... تَعاوَنُوا 17- حكومت و جامعه‌ی اسلامی، باید در صحنه‌ی بین‌المللی، از مظلوم و كارهای خیر حمایت و ظالم و بدی‌ها را محكوم كند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» 18- برای رشد همه جانبه‌ی فضایل باید زمینه‌ها را آماده ساخت و در راه رسیدن به آن هدف، تعاون داشت. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» 19- به جای حمایت از قبیله، منطقه، نژاد و زبان، باید از «حقّ» حمایت كرد و به «بِرّ» یاری رساند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» 20- كسانی كه قداست شعائر الهی را می‌شكنند و به بدی‌ها كمك می‌كنند، باید خود را برای عقاب شدید الهی آماده كنند. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐در اولین پنج شنبه ماه رجب ، که به شب لیله الرغائب، شب آرزوها معروف است، ضمن التماس دعا از درگاه ایزد متعال بهترین ها را برایتان آرزو دارم ✍در بیان ، آیه ۶۰ را بررسی خواهیم کرد: 👌 ۲۰) انسان مؤمن می بایست... 💠وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ 🌿پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! كسانی كه از عبادت من تكبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند!» ✅نكته‌ها: سؤال: با این كه خداوند وعده‌ی استجابت داده است، چرا برخی دعاهای ما مستجاب نمی‌شود؟ پاسخ: الف) بعضی اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمه‌ی حرام و عفو نكردنِ كسانی كه از ما عذرخواهی می‌كنند، مانع استجابت دعا می‌شود. ب) گاهی مستجاب شدن دعای ما نظام آفرینش را به هم می‌ریزد، نظیر دانش آموزی كه در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال كه آیا سطح دریاها بالاتر است یا كوه‌ها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود كه این دو را جا به جا كند تا او نمره‌ی قبولی بگیرد! ج) گاهی آن دعا مستجاب نمی‌شود، ولی مشابه آن مستجاب می‌شود. د) گاهی اثر دعا در آینده‌ی خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه می‌دهد و فوری مستجاب نمی‌شود. هر دعایی كه مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معنای طلب خیر است و بسیاری از خواسته‌های ما شرّ است نه خیر. ✅آداب دعا در قرآن‌ 1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» 2. با اخلاص باشد. «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» 3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً» 4. با بیم و امید باشد. «وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً» 5. در ساعاتی خاص باشد. «یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ» ❇️پیام‌ها: 1- گفتگو با خداوند، كلید رشد و تربیت انسان است. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی» 2- میان دعای انسان و ربوبیّت خداوند، رابطه‌ای تنگاتنگ است. (اكثر دعاهای قرآن همراه‌ «رَبَّنا»* آمده است). «رَبُّكُمُ ادْعُونِی» 3- خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او كنیم. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی» 4- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در كنار هم. «ادْعُونِی» 5- خداوند نیازهای ما را می‌داند، ولی دستور دعا نشانه‌ی آن است كه درخواست ما آثاری دارد. «ادْعُونِی» 6- بین دعا و استجابت هیچ فاصله‌ای نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ» 7- در دعا و اجابت واسطه‌ای در كار نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ» 8- استجابت دعا وعده الهی است. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» 9- اگر دعایی مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب می‌كنم. 10- دعا نكردن، نشانه‌ی تكبّر است. «یَسْتَكْبِرُونَ» 11- دعا، درمان تكبّر است. «یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی» 12- دعا، خود عبادت است. «یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی» 13- دعا عبادتی مخصوص و الهی است. «عِبادَتِی» 14- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمی است. استكبار امروز، سرافكندگی فردا را به دنبال دارد. «یَسْتَكْبِرُونَ‌- داخِرِینَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح جمعه شما بخیر و شادی ؛ ان شاءالله به برکت تلاوت آیه امروز و صلوات ما نیز در زمره منتظرین واقعی حضرت مهدی(عج) قرار بگیریم ؛ ان شاءالله: ✍در بیان ، ادامه آیه ۸۱ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۱) انسان مؤمن می بایست... 💠وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَآ آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوٓا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ 🌿و (به خاطر بیاورید) هنگامی را كه خداوند، از پیامبران (و پیروان آنها)، پیمان مؤكّد گرفت، كه هرگاه كتاب و دانش به شما دادم، سپس پیامبری به سوی شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق می‌كند، به او ایمان بیاورید و او را یاری كنید! سپس (خداوند) به آنها گفت: «آیا به این موضوع، اقرار دارید؟ و بر آن، پیمان مؤكّد بستید؟» گفتند: «(آری) اقرار داریم!» (خداوند به آنها) گفت: «پس گواه باشید! و من نیز با شما از گواهانم.»(۸۱) ✅نكته‌ها: تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامه‌ی دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمی و سیاسی، دارای جهت واحدی هستند، ولی در مسائل جزئی، به جهت تفاوت‌های فردی دانش آموزان یا شرایط منطقه‌ای، برنامه‌های گوناگون ارائه می‌دهند. آنچه مهم است داشتن روحیه اطاعت و تسلیم فرمان خدا بودن است، گرچه میدانی برای عمل نباشد. مثلًا شهید شدن یك مسأله است و آمادگی برای شهادت مسأله‌ای دیگر. چنانكه خداوند نمی‌خواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولی می‌خواهد ابراهیم آمادگی كامل برای قربانی كردن فرزند داشته باشد. یا ممكن است ما زمان ظهور علیه السلام را درك نكنیم، ولی ، و عشق و علاقه و انس و آمادگی برای حضورش، مسأله‌ای است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است. بنابراین پیامبران گرچه عصر پیامبر اسلام را درك نكرده‌اند، ولی آنان مطیع و تسلیم فرمان خدا بوده و در آرزوی رسالت و یاری او بودند. ❇️پیام‌ها: 1- در مدیریّت الهی، لازمه‌ی سپردن مسئولیّت‌ها، تعهد و پیمان گرفتن است. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ» 2- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند تعهد شدید می‌گیرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ ...» 3- آمدن صلی الله علیه و آله قطعی است، لذا از همه‌ی انبیا گرفته شده، نه بعضی از آنها. «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ ... جاءَكُمْ رَسُولٌ» 4- جریان نبوّت، مایه‌ی است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ» 5- انبیا دارای هدفی مشترك هستند. لذا پیامبران قبلی، آمدن انبیای بعدی را بشارت می‌دادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان و دارند، وپیامبران بعدی، انبیای قبل را تصدیق می‌كردند. «مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ» 6- قدیمی‌ها، جدیدی‌ها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفی كنند و زمینه‌ی رشد بعدی‌ها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ ... لَتَنْصُرُنَّهُ» 7- ایمان به تنهایی كفایت نمی‌كند، بلكه و نیز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 8- در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتم‌النّبیّین اشرف آنهاست، زیرا همه‌ی‌ انبیا باید مؤمن به او و حامی او باشند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 9- وقتی انبیای پیشین موظّف به ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت كنند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 10- حمایتی ارزشمند است كه از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا شرایط لازم برای عمل به وجود نیاید. انبیای قبل، زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را درك نكردند، ولی این روحیه را داشتند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح اغاز هفته شما سرشار و توأم با موفقیت ✍در بیان ، ادامه آیه ۲۹ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۲) انسان مؤمن می بایست... يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوٓا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوٓا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا (٢٩) 🌿ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! اموال یكدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینكه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودكشی نكنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. ✅نكته‌ها: رمز اینكه نهی از قتل، «لا تَقْتُلُوا» بدنبال نهی از حرام‌خوری، «لا تَأْكُلُوا» آمده است، شاید آن باشد كه سیستم اقتصادی ناسالم، زمینه‌ی قیام محرومان علیه زراندوزان و بروزدرگیری‌ها و پیدایش قتل و هلاكت جامعه است. امام صادق علیه السلام به هنگام تلاوت این آیه فرمود: كسی كه قرض بگیرد و بداند كه نمی‌تواند بازپرداخت كند، مال باطل خورده است. امام باقر علیه السلام در ذیل آیه فرمود: ، ، و از مصادیق باطل است. رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره و با آب سرد، آنجا كه خطر جانی دارد فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِیماً» كشتن رهبران معصوم یكی از مصادیق خودكشی و به هلاكت انداختن جامعه است، امام صادق علیه السلام درباره‌ی‌ «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» فرمودند: یعنی پیامبر خود را نكشید. ❇️پیام‌ها: 1- مالكیّت فردی محترم است و تصرّف در دیگران، جز از راه معاملات‌ صحیح و بر اساس رضایت، است. لا تَأْكُلُوا ... إِلَّا ... تِجارَةً عَنْ تَراضٍ‌ 2- جامعه، دارای روح واحد و سرنوشت مشترك است. اموال دیگران را همچون اموال خودتان محترم بدانید. «أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ» 3- هر نوع تصرّفی كه بر مبنای «حقّ» نباشد، ممنوع است. لا تَأْكُلُوا ... بِالْباطِلِ‌ 4- داد و ستدها باید با طرفین باشد، نه با اجبار واكراه. «عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ» 5- جان انسان محترم است، لذا ویا حرام است. «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» 6- احكام ومقرّرات اسلام پرتوی از رحمت خداست. «كانَ بِكُمْ رَحِیماً» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح یکشنبه شما بخیر و شادی ✍در ادامه بیان ، آیه ۲ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۲ و۲۳) انسان مؤمن می بایست... 💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ 🌿مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی كه آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان دارند. ✅نكته‌ها: خداوند در دومین آیه‌ی این سوره می‌فرماید: «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، دلهای مؤمنان را مضطرب می‌كند، ولی در جای دیگر می‌فرماید: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» رعد، 28، با یاد خداوند دلها آرام می‌گیرد. این دو آیه با هم منافاتی ندارد، زیرا در یك جا ترس از عظمت خداوند است. و در جای دیگر اطمینان داشتن به خداوند. ❇️پیام‌ها: 1- آنكه با شنیدن ندای اذان و آیات الهی بی‌تفاوت باشد، باید در كمال خود شك كند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» 2- ذكر خدا از سوی هركس كه باشد، در مؤمن اثر می‌گذارد. «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» 3- ایمان، با عشق و خشیت درونی همراه است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌ 4- ایمان، مراتب ودرجاتی دارد وقابل كاهش وافزایش است. «زادَتْهُمْ إِیماناً» 5- ترسی كه ریشه در جهل داشته باشد بد است، ولی ترسی كه از معرفت سرچشمه بگیرد پسندیده است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ‌ 6- هر آیه‌ی ، حجّت و دلیل و نوری است كه می‌تواند بر ایمان بیافزاید. إِذا تُلِیَتْ‌ ... زادَتْهُمْ إِیماناً 7- مؤمن، میان و است. «الْمُؤْمِنُونَ، وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌، یَتَوَكَّلُونَ» 8- كسی كه تنها خداوند را ربّ خود می‌داند، به او می‌كند. «عَلی‌ رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح دوشنبه شما بخیر و شادی ؛ ✍در بیان ، در ادامه آیه روز قبل آیه ۳ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۴ و ۲۵) انسان مؤمن می بایست... 💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (٢)الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ 🌿مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی كه آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. آنها كه را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، می‌كنند. پیام‌ها: 9- نشانه‌ی ایمان كامل آن است كه دل مؤمن با یاد خدا پیدا كند، «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، با تلاوت و یادآوری آیات الهی، بر ایمانش افزوده شود، «زادَتْهُمْ إِیماناً» و بر خدا كرده، «یَتَوَكَّلُونَ» را به پا دارد، «یُقِیمُونَ» و به دیگران نیز كمك می‌رساند. «یُنْفِقُونَ» 10- رفتار هركس، برخاسته از انگیزه‌ها، دیدگاه‌ها و اعتقادات اوست. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ‌ ... یُقِیمُونَ‌ ... یُنْفِقُونَ‌ 11- اسلام، بخشی از مال و دارایی را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» (یكی از معانی «مِن»، تبعیض است) 12- نماز و انفاق شخص مؤمن مقطعی نیست؛ بلكه مستمرّ ودائمی است. یُقِیمُونَ‌ ... یُنْفِقُونَ‌ 13- انفاق، باید از مال حلال و روزی الهی باشد. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» (چون رزق را به خدا نسبت داده است و خداوند رزق حرام نمی‌دهد) 14- مؤمن، دارایی خود را بخشش الهی می‌داند، نه محصول دست رنج خویش و این عقیده، گذشت و انفاق را بر او آسان می‌كند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی 💎هدیه به روح مطهر شهدای انقلاب اسلامی بالاخص شهید حسن باقری صلوات
سلام علیکم 💐سه شنبه مهدوی شما بخیر و همراه با نعمات الهی ✍در بیان ، در ادامه آیات روزهای قبل آیه ۴ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۵) انسان مؤمن می بایست... أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 🌿(آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند؛ برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است؛ و برای آنها، آمرزش و روزی بی‌نقص و عیب است. ✅نكته‌ها: «رِزْقٌ كَرِیمٌ»، به معنای رزق و روزی دائمی، بی‌منّت، وسیع و خالص است. ❇️پیام‌ها: 1- آنگاه كامل است كه همراه با ، ، و باشد. آری، ایمان به شعار نیست، به است. «أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» 2- رمز دریافت درجات الهی، نماز و انفاق است. یُقِیمُونَ‌ ... یُنْفِقُونَ‌، لَهُمْ دَرَجاتٌ‌ 3- درجاتی كه خداوند عطا می‌كند، برای بشر دنیوی ناشناخته و بسیار مهم است. (كلمه‌ی‌ «دَرَجاتٌ»، نكره آمده است) 4- چون ایمان مردم قابل كم و زیاد شدن است، درجات الهی هم افزایش یا كاهش مییابد. زادَتْهُمْ إِیماناً ... لَهُمْ دَرَجاتٌ‌ 5- درجات الهی، منحصر در بهشت نیست، در همین دنیا و در برزخ هم وجود دارد. ( «عِنْدَ رَبِّهِمْ» مطلق آمده است) 6- حتّی مؤمنان حقیقی نیز در معرض لغزش بوده و نیازمند مغفرت الهی می‌باشند. الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ‌ ... مَغْفِرَةٌ 7- تنها ایمان حقیقی، زمینه‌ی رسیدن انسان به جایگاه ویژه و دریافت مغفرت و نعمت‌های ویژه‌ی خداوند است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ‌ 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 🌺سالروز ميلاد موفور السرور مظهر جود و سخا، حضرت ابن الرضا(ع)، آقا جواد الائمه (ع) و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی بر شما محبین اهل بیت عليهم السلام تبریک و تهنیت بود ✍ به مناسبت این دهه مبارک، و در ادامه در این ایام، آیات را بررسی خواهیم کرد: 💠وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا 🌿و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!» ✅نكته‌ها: برای این آیه مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مكّه و شكستن بت‌ها را گفته‌اند كه در همه‌ی آنها باطل شكست خورده است. ولی آیه دارای مفهوم گسترده‌ای است و فنای باطل و بقای حق را نوید می‌دهد. بقای حقّ و نابودی باطل، یك سنّت وقانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هر چند پیروان حقّ كم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپایدار و فانی است. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» رعد، 17. ❇️پیام‌ها: 1- پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزی نهایی حقّ را به مردم اعلام كند. «قُلْ جاءَ الْحَقُّ» 2- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. جاءَ ... زَهَقَ‌ 3- عاقبت، باطل رفتنی و نابود شدنی است و حقّ، باقی و پایدار. جاءَ ... زَهَقَ‌ (فعل ماضی نشانه قطعی بودن است.) 4- از جلوه‌ها و مانورهای باطل نباید هراسید كه دوامی ندارد. «كانَ زَهُوقاً» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی 💐 هدیه محضر شهدا از صدر اسلام بالاخص شهدای انقلاب اسلامی صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 پنج شنبه شما بخیر و شادی و شادی ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم ✍ در دومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه بیان در این ایام، در بررسی آیات آیه ۷۵ را تلاوت خواهیم کرد: 💠وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَآءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا 🌿چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانی كه (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیكار نمی‌كنید؟! همان افراد (ستمدیده‌ای) كه می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مكه)، كه اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما! ✅نكته‌ها: آیه درباره‌ی مسلمانانی است كه زیر فشار و شكنجه‌ی مردم مكّه قرار داشتند. و از كسانی كه جهاد در راه آزادی آنان را رها كرده‌اند، نكوهش می‌كند. ❇️پیام‌ها: 1- مسلمانان باید نسبت به هم، غیرت و تعصّب مكتبی داشته باشند و در برابر ناله‌ها و استغاثه‌ها بی تفاوت نباشند. ما لَكُمْ‌ ... 2- از اهداف جهاد اسلامی، تلاش برای رهایی مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ» 3- اسلام مرز نمی‌شناسد، هرجا كه مستضعفی باشد، جهاد است. «وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ» 4- ارتش اسلام باید به حدی مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ» 5- در شیوه‌ی دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم كمك گرفت. الْمُسْتَضْعَفِینَ‌ ... الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا ... 6- سرپرستی و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «مِنْ لَدُنْكَ وَلِیًّا» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 صبح آدينه مهدوی شما بخیر و شادی ؛ ان شاءالله ما نیز در زمره صالحون و از یاران حقیقی حضرتش باشیم ✍ در سومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱۰۵ را تلاوت خواهیم کرد: 💠وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 🌿در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!» ✅نكته‌ها: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه‌ی كتاب‌های نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل‌بیت) هستیم. در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار می‌رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحی كه وارث زمین خواهند شد، یاران علیه السلام هستند. در بعضی روایات می‌خوانیم كه پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد.تفسیر قمی، ج 2، ص 297. ❇️پیام‌ها: 1- سنّت الهی آن است كه ، و جهان باشند. «كَتَبْنا» 2- پیشگوئی‌های قرآن قطعی است. لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ ... 3- قرآن، از آینده‌ی تاریخ خبر می‌دهد. یَرِثُها ... 4- آینده از آن است. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 5- از جدا نیست. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 6- عبادت تنها كافی نیست، و نیز لازم است. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 7- وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام اعمال صالح. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 🌺سالروز ميلاد مسعود یعسوب الدین، امیرالمؤمنین، حضرت علی بن ابیطالب و روز پدر بر شما ولایتمداران تبریک و تهنیت باد. ✍ در چهارمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱ را تلاوت خواهیم کرد: 💠بَرَآءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِٓ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ 🌿(این، اعلام) بیزاری از سوی خدا و پیامبر او، به كسانی از مشركان است كه با آنها عهد بسته‌اید! ✅نكته‌ها: ، به خاطر پیمان‌شكنی كفّار بود كه در آیه‌ی 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّی، مراعات پیمان‌هاست و تا طرفِ مقابل به پیمان وفادار باشد، باید آن را نگهداشت. به علاوه مسلمانان به دلیل ضعف، تن به آن پیمان دادند، وگرنه خواسته‌ی مسلمانان، قلع و قمع هر چه سریعتر شرك است. ✅ماجرای اعلان این آیات‌ در سال هشتم هجری مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان برای انجام مراسم عبادی خود كه آمیخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه می‌آمدند. از جمله عاداتشان این بود؛ لباسی را كه با آن طواف می‌كردند، صدقه می‌دادند. یك زن كه می‌خواست طواف‌های بیشتری انجام دهد، چون دیگر لباسی نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه می‌كردند. این وضع برای پیامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غیر قابل تحمّل بود. پیامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه این سوره در مدینه نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و آله به ابوبكر مأموریت داد تا آیاتی از آن را بر مردم مكّه بخواند. شاید انتخاب ابوبكر به دلیل آن بود كه او پیرمرد بود و كسی نسبت به او حساسیّت نداشت. امّا وقتی او به نزدیك مكّه رسید، جبرئیل از سوی خدا پیام آورد كه تلاوت آیات را باید كسی انجام دهد كه از خاندان پیامبر باشد. آن حضرت، علی علیه السلام را مأمور این كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. علی علیه السلام در وسط راه آیات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود. ماجرای تلاوت آیات این سوره توسّط علی علیه السلام، در كتب اهل سنّت نیز آمده و از اصحاب، كسانی همچون ابوبكر و علی علیه السلام، ابن عباس، انس‌بن مالك، جابربن عبداللَّه انصاری آن را روایت كرده‌اند و در منابع بسیاری نقل شده است. مسند احمد حنبل، مستدرك صحیحین، تفسیر المنار، تفسیر طبری، تفسیر ابن كثیر، احقاق‌الحق و فضائل‌الخمسه؛ و در الغدیر، نام 73 نفر كه این ماجرا را نقل كرده‌اند آمده است. برخی از اهل سنّت‌ ‌مثل فخر رازی و آلوسی در تفسیرهایشان، تلاش كرده‌اند كه آن را امری عادّی جلوه دهند تا امتیازی برای حضرت علی علیه السلام به حساب نیاید و تحویل مأموریت تلاوت را به علی علیه السلام، برای تألیف دلِ او دانسته‌اند، نه امتیازی برای او. در حالی كه برای به دست آوردن دل كسی، كاری بی‌خطر به او محوّل می‌كنند، نه تلاوت آیاتِ برائت از مشركان، آن هم در منطقه‌ی شرك و توسّط كسی‌كه بسیاری از مشركان را در جنگ‌ها كشته است و عدّه‌ای كینه‌ی او را در دل دارند! وقتی خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحید دعوت كند، وی گفت: خدایا من یك نفر از آنان را كشته‌ام، می‌ترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست؛ ولی علی علیه السلام كه تعداد زیادی از سران شرك را كشته بود، به تنهایی رفت و آیاتِ برائت را در نهایت آرامش خواند، آن هم در جای حسّاسی چون منی‌ و كنار جمره‌ی عقبه. ✅نكاتی كه توسّط علی علیه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از: 1. اعلام برائت و لغو پیمان‌ها. 2. ممنوعیّت شركت مشركان در حج از سال آینده. 3. ممنوعیّت طواف در حالت برهنگی. 4. ممنوعیّت ورود مشركان به خانه‌ی خدا. ❇️پیام‌ها: 1- لغو اعتبار با مشركان، از اختیارات رهبر است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» (پیمان‌های بسته شده با مشركان درباره‌ی عدم تعرّض به یكدیگر بوده است) 2- وفا به پیمان آری، توطئه شدن، هرگز. بَراءَةٌ ... إِلَی الَّذِینَ عاهَدْتُمْ‌ 3- گرچه از نظر حقوقی، موظّفیم به پیمان وفادار باشیم، ولی برائت قلبی از مشركان و منحرفان، یك اصل دینی است.«بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 4- گرچه قانونگذار خداست، ولی در سیره و عمل، خدا و رسول در كنار هم هستند. «مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 5- برائت، نشانه‌ی قاطعیّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئه‌ها و پیمان‌شكنی‌ها نشانه‌ی ضعف است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 6- پیمان بستن با مشركان در شرایطی مانع ندارد. «الَّذِینَ عاهَدْتُمْ» 7- اگر به دلیل ترس از توطئه و خیانت، ی لغو شد باید به مخالفان اعلام شود، تا غافلگیر نشوند. بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ‌ ... إِلَی‌ ... الْمُشْرِكِینَ‌ 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی