eitaa logo
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
145 دنبال‌کننده
500 عکس
56 ویدیو
182 فایل
ابتدای کانال: https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran/2 لطفا سوالات خود را به بنده ارسال نمایید: @s_mohammad_soltani
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد پژوهش کتابخانه علامه مجلسی (ره)، مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه برگزار می‌کند: سلسله نشست‌های میراث مکتوب شیعه (۵): فضایل‌نویسی امامان دوازده‌گانه در میان شیعه و اهل سنت (قرون ۶ تا ٨ هجری) ریو میزوکامی (پژوهشگر مؤسسه مطالعات زبان‌ها و فرهنگ‌های آسیا و آفریقا، دانشگاه مطالعات خارجی توکیو) مکان: قم - خیابان فاطمی (دورشهر)، جنب مسجد أمیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن کتابخانه علامه مجلسی زمان: چهارشنبه ۳ مرداد، از ساعت ۲۰:۳۰ شماره تماس: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲ پخش زنده از اینستاگرام: majlesi_lib@
📗کتاب «زنان کربلا:‌ نمایش آیینی و گفتمان‌های نمادین در اسلام شیعی مدرن»📗 The Women of Karbala: Ritual Performance and Symbolic Discourses in Modern Shi'i Islam به‌کوشش: کامران اسکات آقایی ترجمه‌ی پرستو نیکنام از سری «کتابهای سرو» (مطالعات اجتماعی شیعه) چاپ اول: ۱۴۰۳ نشر آرما فهرست مقالات: ▪️وجوه جنسیتی ظهور و سیر تاریخی شعائر و نمادهای شیعه / کامران اسکات آقایی ▪️تعزیه: چرخه‌ی تاریخ در زندگی روزمره / نگار متحده ▪️پویایی جنسیتی نمادها و آیین‌های محرم در اواخر دوره قاجار / کامران اسکات آقایی ▪️«آه! دلم تنگ است، محرم است، ماه زینب» نقش زیبایی‌شناسی و مجالس سوگواری زنانه در شیراز / اینویلد فلاسکرد ▪️دختران کربلا: تصویر زن در فرهنگ عامه شیعه در ایران / فائقه شیرازی ▪️شمایل‌نگاری زنان کربلا: کاشی، نقاشی دیواری، تمبر و پوستر / پیتر جی. چلکوفسکی ▪️سکینه: روایتگر کربلا شرح قوم‌نگاری آیین مجلس زنانه در پاکستان / شمیم برنی عباس ▪️سیده زینب: فاتح دمشق و فراتر از آن / سید اکبر حیدر ▪️جنسیت و آیین محرم در فرقه اسماعیلیه مسلمانان آسیای جنوبی / ریحانا قدیالی ▪️مهاجرت زنان کربلا به آمریکا: آیین‌های شیعی در ایران، پاکستان و کالیفرنیا / ماری ایلین هرگلند ▪️آیین‌های مذهبی زنان در عراق / الیزابت وارناک فرنیا و باسیما کیو. بزیرگان ▪️از سوگواری تا عمل‌گرایی: سیده زینب، زنان شیعه لبنانی و تحول عاشورا / لارا زی. دیب
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
Elements in New Religious Movements Managing Religion and Religious Changes in Iran A Socio-Legal
🖍 انتشار کتاب « مدیریت دین و تحولات دینی در ایران: تحلیل حقوقی - اجتماعی» ✍️نویسندگان: جیمز ریچاردسون - سجاد عادلیان طوس 🔵ناشر: انتشارات دانشگاه کمبریج ( ۷ ژوئن ۲۰۲۴ ) 🟢 معرفی کتاب: این کتاب که یکی از کتاب‌های «مجموعه عناصر جنبش‌های دینی معاصر کمبریج » است یک بررسی نظری دقیقی از نحوه مدیریت دین، به ویژه جنبش‌های دینی و معنوی جایگزین و نوظهور، توسط قانون و مکانیسم‌های قانونی را در حکومت دینی تمامیت‌خواه ایران ارائه می‌دهد. چیزی که در این کتاب برجسته می‌شود این است که چگونه این پدیده‌ها تحت تأثیر تلاقی قانون، سیاست و الهیات شیعه در تاریخ اخیر ایران قرار گرفته‌اند. همچنین در این اثر علاقه و گرایش روزافزون شهروندان ایرانی به جنبش‌های نوین مذهبی و جریان‌های معنوی، که با انتشار گسترده فرهنگی نوشته‌ها و ایده‌های غربی تقویت شده است، تبیین می‌شود. توسعه تکثر مذهبی در ایران و به تبع آن کاهش تعهد و التزام نسبت به برخی از باورها و اعمال اسلامی، نگرانی قابل توجهی برای هر دو نهاد مذهبی و سیاسی ایران به همراه دارد. این امر منجر به تلاش‌هایی برای کنترل اجتماعی هرگونه جنبش مذهبی و معنوی که با دیدگاه حکومت از اسلام متفاوت است، شده است. این تلاش‌ها، که تا حد زیادی توسط ایده‌های ضد فرقه‌ای* غربی پشتیبانی می‌شوند، با تصویب یک قانون در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید. * ایده‌های ضدفرقه‌ای یا جنبش‌های ضدفرقه‌ای ( Anti-cult movement ) به گروه‌هایی گفته می‌شود که مخالف جنبش‌های نوظهور دینی و فرقه‌ها هستند. این لغت اول بار توسط دو جامعه‌شناس آمریکایی دیوید براملی و آنسان شاپ در ۱۹۸۱ بکار گرفته شد. منظور « قانون الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات­های بازدارنده) » است که در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ توسط محمدباقر قالیباف ( رئیس مجلس شورای اسلامی ) به حسن روحانی ( رئیس جمهور وقت ) ابلاغ شد. 🗂 فهرست کتاب: 🌸 دین و آزادی دینی در قانون اساسی ایران پس از انقلاب 🌸 مروری بر وضعیت آزادی دینی اقلیت‌های دینی در ایران 🌸 مروری بر حیات دینی، مبادله فرهنگی و کثرت‌گرایی دینی در ایران 🌸 گاه‌شماری و تحلیل کنترل اجتماعی جنبش‌های دینی جدید در ایران 🌸 نتیجه گیری، نظریه‌های جامعه‌شناختی مرتبط و کاربردهای نظری ✉️ t.me/nutqiyyat
🖍 اهمیت متافیزیک ارسطو در تاریخ اندیشه و تاریخ فلسفه 🔻 اهمیت متافیزیک در فلسفه اسلامی بسیار زیاد است و تحقیقات مفصلی هم در این زمینه انجام شده. مثل کتاب دکتر آموس برتولاچی یا کتاب پروفسور گوتاس. از این جهت ما برای فهم فلسفه اسلامی هم نیاز به بازخوانی متافیزیک ارسطو داریم‌. @nutqiyyat
📘 پذیرش متافیزیک ارسطو در کتاب شفای بوعلی ✏️ پروفسور آموس برتولاچی 💳 ناشر: بریل ( 2006 ) 〰️ معرفی کتاب: کتاب بسیار مهم پروفسور برتولاچی با عنوان « پذیرش متافیزیک ارسطو در الهیات شفای بوعلی » نحوه مواجهه بوعلی را با کتاب متافیزیک ارسطو بیان می‌کند. الهیات شفاء در لاتین قرون وسطا با عنوان « Liber de Philosophia Prima sive Scientia Divina»  ( درباره فلسفه اولی يا علم الهی ) شناخته می‌شد. کتاب مشتمل بر سه بخش فصل است: فصل نخست درباره ترجمه‌های عربی متافیزیک پیش از ابن‌سینا ( توسط کندی و فارابی ) است؛ این بخش مقدمه‌ای بر بحث بازسازی ابن‌سینا از وجه معرفتی متافیزیک ارسطو در بخش دوم است که نظریه او درباره موضوع فلسفه، ساختار متافیزیک ارسطو، روش متافیزیک و نقش آن در نظام دانش را بیان می‌کند. فصل سوم کتاب به بازبینی محتوای مطالب متافیزیک ارسطو توسط ابن‌سینا می‌پردازد. این اثر نخستین مقایسه نظام‌مند الهیات شفای بوعلی با متافیزیک ارسطو است و گزارش جامعی از انتقال متافیزیک ارسطو در فلسفه یونانی و عربی پیش از ابن‌سینا را ارائه می‌دهد. 〰️ فهرست کتاب: فصل اول: پذیرش متافیزیک ارسطو در جهان اسلام پیش از ابن‌سینا فصل دوم: وجه علمی متافیزیک ارسطو از منظر ابن‌سینا فصل سوم: محتوای متافیزیک ارسطو از منظر ابن‌سینا ◽️◽️◽️ ✉️ t.me/nutqiyyat
📚 🔺مدینه در بیرمنگام، نجف در برنت: کاوش در اسلام بریتانیایی 🔺 Medina in Birmingham, Najaf in Brent: Inside British Islam 👈🏻 نویسنده:  Innes Bowen 👈🏻 ناشر:   Hurst Publishers 👈🏻 سال انتشار : (2014) 👈🏻شابک:    9781849043014 معرفی ناشر: اندیشمندان مسلمان شاید بکوشند چیزی با عنوان اسلام بریتانیایی تعریف کنند، ولی حقیقت این است که با افزایش جمعیت و دیانت مسلمانان بریتانیا، فرصت تاسیس و اداره مساجدی که باعث تشدید مرزبندی‌های قومیتی و فرقه‌ای می‌شوند هم گسترش یافته است. همانطور که اغلب کلیساها در بریتانیا متعلق به یکی از فرقه‌های اصلی مسیحیت هستند، اکثریت غالب ۱۶۰۰ مسجد بریتانیا به شبکه‌های فرقه‌ای گسترده‌تر متصل‌اند: جنبش‌های دیوبندی و جماعت تبلیغی با ریشه‌هایشان در هند دوران استعمار؛ گروه‌های سلفی که از یک اسلام سخت‌گیرانه و بی‌پیرایه و رایج در عربستان سعودی الهام می‌گیرند؛ جنبش‌های اسلام‌گرا با پیوندهایی به احزاب سیاسی دینی در خاورمیانه و جنوب آسیا؛ جنبش‌های صوفی که به جای تاکید بر ستیزه‌جویی دینی و سیاسی بر معنویت تکیه دارند؛ و فرقه‌های شیعی متنوع که از مقلدان راست‌کیش آیت‌الله العظمی سیستانی در عراق تا اسماعیلی‌های پیرو آقاخان عملگرا و متجددساز را در بر می‌گیرد. این پیوستگی‌ها معمولا در نظر بیگانگان مشهود نیست، ولی درون گروه‌های مسلمان بریتانیا دسته‌بندی‌های فرقه‌ای معمولا از سوی رهبران دینی شدیدا محافظت می‌شود. این کتاب که مشابهی ندارد، یک راهنمای جامع درباره تفاوت‌های ایدئولوژیک، ساختارهای سازمانی و پیوندهای بین‌المللی گروه‌های اسلامی اصلی و فعال در بریتانیای امروز است. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @Islamicstudies
📚 جهان سریانی: در جستجوی مسیحیت فراموش شده ✍️ فرانسوا بریکل چاتونت؛ موریل دبی؛ جفری هینز ⭕️ نشر دانشگاه ییل، سال: 2023 🔰 غالباً به عنوان سومین زبان اصلی مسیحیت پس از لاتین و یونانی، سریانی همچنان یک زبان کلاسیک، ادبی و دینی اساسی در سراسر جهان است. این زبان که در میانه رودان در مرزهای روم و پارت پیدا شد، هرگز زبان یک دولت یا گروه قومی قدرتمند نبود، اما با آمدن مسیحیت، تبدیل به یک سنت فرهنگی و دینی غنی شد. در همان زمان که مسیحیت در اروپا در حال گسترش بود، مبلغان سریانی کلیساها را از ساحل مدیترانه تا پرشیا بنا می کردند، قبایل ترکی از آسیای مرکزی را مسیحی می کردند و در هند و چین اجتماعاتی را ساختند. این اثر جامع داستان کمتر شناخته شده جهان سریانی را برای سه هزار سال، از ریشه های پیش از مسیحیت آن در قبایل آرامی و خاور نزدیک باستان تا بروزهای پرشور آن در کلیساهای پیاده روی مدرن می گوید. این کتاب با تصاویر زیبا، آهنگ ها، شعرها و متون اصلی منبع مهم، اهمیت تاریخ، الهیات و ادبیات سریانی در قرن بیست و یکم را نشان می دهد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
🖍 حتی سال‌ها بعد از اینکه آقا محمدخان قاجار تهران را به‌عنوان پایتخت اعلام کرد، همچنان اصفهان شهر اصلی فراگیری علوم معقول در ایران بود. یکی از مراکز تدریس فلسفه در اصفهان مدرسه کاسه‌گران* ( یا مدرسه حکیمیه - منسوب به امیرمهدی حکیم الملک اردستانی - که پیش‌تر به مدرسه شمسیه - منسوب به شمس‌الدین محمد یزدی - معروف بود ) است. ملاعلی نوری ( متوفای ۱۲۴۶، ۱۸۳۱ م ) که در این مدرسه فلسفه تدریس می‌کرد در نامه‌ای به فتحعلی شاه قاجار نوشته است که چهارصد طلبه در درس او فلسفه یاد می‌گیرند. بعدها فیلسوفان دیگری چون میرزا ابوالحسن جلوه نیز در این مدرسه فلسفه آموختند. نخستین مدرسه در تهران که فلسفه در آن تدریس شد مدرسه خان مروی ( مروی ) بود که به مدرسه فخریه هم شناخته شده است. این مدرسه توسط محمد حسین خان مروی، معروف به فخر الدوله، تأسیس شد. فخرالدوله برای تجهیز کتابخانه مروی کتاب‌های ارزشمند زیادی را خرید که شامل کتب فلسفی بسیاری است. هم‌اکنون مدرسه مروی ۱۰۵۰ نسخه خطی نفیس را دارد که در میان آنها آثار فلسفی نفیسی است، مثل آثار یحیی ابن عدی** که گمان می‌شد آثار او از بین رفته است. فخرالدوله از فتحعلیشاه قاجار خواست که ملاعلی نوری را از اصفهان برای تدریس فلسفه در مدرسه مروی دعوت کند ولی ملاعلی نوری دعوت شاه را نپذیرفت و شاگرد خود ملاعبدالله زنوزی را فرستاد، زنوزی از سال ۱۸۱۲/۱۲۲۷ تدریس فلسفه را در مدرسه مروی آغاز کرد. کنت آرتور گوبینو، مستشرق فرانسوی، در کتاب Les Religions Et les Philosophies dans l'Asie Centrale گفته است که فتحعلیشاه گاهی در درس زنوزی حاضر می‌شد. بعد از مرگ زنوزی، فلسفه تا چند دهه در مدرسه مروی تدریس نشد. در ۱۸۴۸ / ۱۲۶۴ که محمدشاه قاجار مُرد همچنان اصفهان مرکز اصلی تدریس فلسفه در ایران بود. بعد از فتحعلیشاه در دوران پادشاهی محمدشاه قاجار، ظاهراً حمایت از فلسفه و فیلسوفان متوقف شد. حتی اینکه فلسفه و کلام عقلی در این دوران در مدرسهٔ مروی یا دیگر مدارس تهران تدریس می‌شد یا نه محل تردید است. هنگامی که ناصرالدین شاه قاجار به سلطنت رسید اوضاع به نفع رواج تدریس فلسفه در تهران تغییر کرد و با حمایت دربار در چندین مدرسهٔ تهران تدریس فلسفه شروع شد، این روال تدریجا تهران را به اصلی‌ترین مرکز علوم معقول تبدیل کرد. 📚 ترجمه از کتاب: Philosophy in Qajar Iran - edited by Reza Pourjavady - p. 17, 18 * وجه اشتهار مدرسه به کاسه‌گران این بود که در منطقه سفالگران بود. ( پاورقی شماره ۷۵ در صفحه ۱۷ کتاب Philosophy in Qajar Iran اطلاعات بیشتری درباره این مدرسه دارد) ** پروفسور رابرت ویسنوسکی در مقالات زیر به آثار یحیی ابن عدی و نسخ خطی مربوطه‌ی مدرسه مروی پرداخته است: 1)2017a, Yaḥyā ibn ʿAdī and Ibrāhīm ibn ʿAdī on whether body is a substance or a quantity: Text, translation and commentary (with S. Menn), Arabic Sciences and Philosophy 27/1 (2017), 1-74| 2) 2017b. “Yaḥyā Ibn ʿAdī on a kalām argument for creation” (with P. Adamson), Oxford Studies in Medieval Philosophy 5 (2017), 213-239 3) 2013c. “Yaḥyā ibn ʿAdī on the location of God” (with P. Adamson), Oxford Studies in Medieval Philosophy 1 (2013), 205-228 4) 2013a. “Yaḥyā ibn ʿAdī’s discussion of the prolegomena to the study of a philosophical text”, in M. Cook et al., eds, Law and Tradition in Classical Islamic Thought, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan (2013), 187-202 5) 2012c. “Yaḥyā ibn ʿAdī’s Essay on the Four Scientific Questions regarding the Three Categories of Existence: Divine, Natural and Logical. Editio princeps and translation” (with S. Menn), Mélanges de l’Institut dominicain d’études orientales du Caire (MIDEO) 29 (2012), 73-96 6) 2012b. “New texts of Yaḥyā Ibn ʿAdī: A supplement to Endress’ ‘Analytical Inventory’”, in D. Reisman and F. Opwis, eds, Islamic Philosophy, Science, Culture, and Religion: Studies in Honor of Dimitri Gutas, Leiden: Brill (2012), 307-326 7) 2015.  “A newly discovered Yaḥyā b. ʿAdī treatise against atomism” (with D. Bennett), in D. Janos, ed., Ideas in Motion: Philosophical and Theological Exchanges between Christians and Muslims in Baghdad and Beyond in the Ninth and Tenth Centuries C.E., Leiden: Brill (2015), 298-311 8) 2016b.  “MS Tehran - Madrasa-yi Marwī 19: An 11th/17th-century codex of classical falsafah, including ‘lost’ works by Yaḥyā ibn ʿAdī (d. 363/974)”, Journal of Islamic Manuscripts 7/1 (2016), 89-122 🔮 T.me/nutqiyyat
Muhammad_Abduh_Modern_Islam_and_the_Culture_of_Ambiguity_Oliver.pdf
7.3M
محمد عبده: الإسلام الحديث وثقافة الغموض 🔍 دار بلومزبري للنشر، 2022 أوليفر شاربرودت 🔍 "كيف نقارب الإرث الفكري المعقد لمفكر مسلم معاصر مثل محمد عبده (1849-1905)؟ يقدم هذا الكتاب الإجابة على هذا السؤال من خلال تقديم سيرة فكرية جديدة كاملة له، وهو يصور تكوين عبده ك إصلاحي و فاعل ويدمج مساهماته الفكرية المتنوعة في ثقافة الإلتباس التي ميزت الحياة الفكرية للمجتمعات الإسلامية عبر تاريخها. وباستخدام مصادر جديدة - ولا سيما كتاباته الصوفية والفلسفية والسياسية المبكرة - بما في ذلك المساهمات الأكاديمية الحديثة عنه، يستكشف الكتاب تكوين عبده الفكري المركب، والتأثيرات الدينية والفلسفية والثقافية المختلفة التي شكلته، ومواقفه المتغيرة تجاه "الحداثة الغربية" ومظاهرها الاستعمارية في القرن التاسع عشر. يتحدى أوليفر شاربرودت التصور السائد في الدراسات الأكاديمية - وبين الإصلاحيين المسلمين في القرن العشرين - الذي بحث عن التماسك الفكري واتساق السيرة الذاتية في حياة عبده. وبدلاً من ذلك، يقدم هذا الكتاب قراءة جديدة أكثر شمولاً لتراثه الفكري ويسلط الضوء على مجموعة متنوعة من الأساليب والأفكار التي تتجلى في مساهماته.
📚 🔺بغداد و اصفهان: دیالوگ دو شهر در عصر علم، ۷۵۰-۱۷۵۰ م. 🔺 Baghdad and Isfahan: A Dialogue of Two Cities in an Age of Science CA. 750-1750 👈🏻 نویسنده:  Elaheh Kheirandish 👈🏻 ناشر: I.B. Tauris 👈🏻 سال انتشار : (2023) 👈🏻شابک:    9780755635108 معرفی ناشر: شهرهای بغداد و اصفهان به عنوان دو پایتخت‌ ثروتمند و دو کانون اندیشوری در قلب تمدن اسلامی درخشیدند. صداهای فرهنگی متمایزشان یک دیالوگ تاریخی بی‌همتا را برانگیخت. در این کتاب داستان چگونگی انتقال و دگرگونی دانش در سرزمین‌های اسلامی و سپس گسترش آن به اروپا به تصویر کشیده می‌شود. نویسنده با استناد به آراء ستاره‌شناسان دربار، ریاضی‌دانان، دانشمندان، عارفان، فقیهان، سیاستمداران و مترجمان و دانشمندان عرب‌زبان و فارس‌زبان، تاریخ بغداد و اصفهان را از سال ۷۵۰ تا ۱۷۵۰ به رشتهٔ تحریر درمی‌آورد تا نقش گسترده و پیوسته سرزمین‌های اسلامی در پیشرفت تاریخ علم را مستند سازد. نویسنده با تکیه بر یک نسخه‌ خطی منحصر به فرد از قرون میانه و سایر منابع تاریخی، یک روایت هزار ساله از «داستان دو شهر» را می‌آفریند؛ یک نگاه شهر به شهر و قرن به قرن به آنچه برای تغییر جهان لازم بود. این کتاب منحصر به فرد با یک روایت سفرنامه‌ای و سفر در زمان، داستان‌های موازی با شخصیت‌های معاصر و تاریخی خلق می‌کند، شهرهای جهان را می‌پیماید و تغییرات را در طول زمان ثبت می‌کند. نویسنده با به هم پیوستن داستان‌ها، گذشته‌ها و آینده‌های گوناگون، مسیرهای ممکن – چه صورت‌بسته و چه غیر مترقبه، چه گم‌شده و چه بازیافته - را که به ترجمه و انتقال خود دانش در طول زمان و در دل فرهنگ‌ها منتهی شده است، ترسیم می‌کند. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @Islamicstudies
📚 تأثیر فلسفه عربی و اسلامی بر اندیشه یهودیت ✍️ مائورو زونتا و چارلز مانکین ⭕️ انتشار اولیه: 2007 ⭕️ بازبینی اساسی: 2024 🔗 https://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-judaic/ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📚 دائوی اسلام ✍️ ساچیکو موراتا دائوی اسلام، عنوان کتابی است نوشته خانم ساچیکو موراتا ، استاد دانشگاه استونی بروک نیویورک درباره نسبت‌های مربوط به جنسیت (زوجیت) از منظر عرفان اسلامی، که برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات حکمت و با ترجمه زهرا کاظمی فرد و ملیحه رحمانی و ویراست بابک عالیخانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📚 "Affirming the Imamate: Early Fatimid Teachings in the Islamic West" ✍️ تحقیق: مادلونگ و پاول واکر 🔰 نشر مؤسسه مطالعات اسماعیلی لندن ⭕️ نسخه تحقیق شده و کتاب فوق در حقیقت بدون عنوان مشخص و در دو پاره مجزا است که بر اساس نظر محققان محترم احتمالاً پاره اول آن متعلق به ابوعبدالله شیعی، داعی اسماعیلی (زنده در قرن سوم) و پاره‌ دوم آن با نام "مفاتیح النعمة" تألیف ابوالعباس محمد، برادر ابوعبدالله می‌باشد. قابل ذکر است سالیان قبل محقق ارجمند جناب آقای انصاری در یادداشتی هر دو انتساب را اشتباه دانسته و در یادداشت‌هایی بخش اول کتاب فوق را احتمالاً همان کتاب "حذو النعل بالنعل" تألیف فضل‌بن‌شاذان (م. ۲۶۰ ق) متکلم، محدث و فقیه شناخته شده امامی، و بخش دوم را کتاب "مفاتیح النعمة" و احتمالاً به قلم ابوالحسن علی (م. ۳۷۴ ق) فرزند قاضی نعمان مغربی (م. ۳۶۳ ق) قلمداد کرده‌اند. 🔗 https://t.me/rasullib ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📗کتاب تشیع در آمریکا ✍️ نشر کویر «تشیع در آمریکا» نوشته لیاقت ناتانی تکیم و ترجمه دکتر عباس اقدسی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۴۰۰ صفحه منتشر کرد. 🔹این کتاب، نخستین اثری است که تصویری کلان از جامعه شیعیان آمریکا، تاریخ آنها و ساختارهای قومیتی و هویتی‌شان ارائه می‌کند. هم اکنون بیش از دو میلیون شیعه در ایالات متحده زندگی می‌کنند. نویسنده تحلیل و بررسی کرده که علیرغم تفاوت‌های عبادی و مناسکی، شیعیان و سنیان ایالات متحده، در مقاطعی از تاریخ، همراه یکدیگر وارد خاک آمریکا شده و کنار یکدیگر و در مکان‌هایی یکسان، به عبادت پرداخته‌اند. از امتیازات این کتاب، آگاهی از رفتارهای قومی و چالش‌های درون دینی‌ای است که اقوام مختلف شیعه، به ویژه نسل دوم آنان را، به دلیل پایبندی فراوان به آئین و رسوم سرزمین‌های اجدادی خود، در رقابت با سایر هم کیشان از خود نشان می‌دهند. https://t.me/Theology_faculty ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📚 Albert the Great and his Arabic Sources; Medieval Science between Inheritance and Emergence ✍️ eds. Katja Krause, Richard C. Taylor. Brepols 2024 🔽 دانلود رایگان ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
#گفتگو با #طاهره_قطب‌الدین ⭕️ درباره ترجمه کاملش از نهج البلاغه 🔗 https://newbooksnetwork.com/nahj-al-bal%C4%81ghah-the-wisdom-and-eloquence-of-%CA%BFal%C4%AB-2 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
#معرفی کتاب 📚 مبانی مقدس عدالت در اسلام: تعالیم علی بن ابی طالب [ع] ✍️ علی لاکانی، رضا شاه کاظمی، لئونارد لویزون 📚 Sacred Foundations of Justice in Islam: The Teachings of Ali Ibn Abi Talib (Perennial Philosophy): The Teachings of Ali Ibn Abi Talib (Perennial Philosophy) Paperback – Illustrated, 31 Jan. 2007 ✍️ by Ali Lakhani (Author, Editor) 🔰 «مبانی مقدس عدالت در اسلام» مجموعه مقالاتی است درباره آموزه های امام اول شیعیان (چهارمین خلیفه اسلام اهل سنت و یکی از نیاکان تصوف) که به مبانی متافیزیکی انسان می پردازد. موضوعاتی که در کتاب مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از: منظور از عدالت چیست؟ عادل بودن به چه معناست؟ عدالت چگونه با حقیقت و با ساختار واقعیت مرتبط است؟ آیا عدالت صرفاً جنبه عمومی دارد یا ریشه در بُعدی متعالی دارد که در درون خود وجود دارد؟ تلقی امام علی از عدالت چه ارتباطی با دنیای مدرن دارد؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
M_Ali_Lakhani,_Reza_Shah_Kazemi,_Leonard_Lewisohn_The_sacred_foundations.pdf
2.24M
📚 مبانی مقدس عدالت در اسلام: تعالیم علی بن ابی طالب [ع] ✍️ علی لاکانی، رضا شاه کاظمی، لئونارد لویزون ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🕌 اسلام‌پژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
📙زمان سنجی عامیانه و پیوند آن با نجوم ریاضی در دوره اسلامی ✍️این کتاب نوشتهٔ دیوید آ. کینگ و ترجمه‌اش با همکاری زینب سادات موسوی نسب و دکتر عباس اقدسی از سوی انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد چاپ و منتشر شده است. 🔶ظهور دین در جامعه موجب شد زمان‌های خاصی برای انجام اعمال عبادی اهمیت ویژه پیدا کند. در دین اسلام این زمان‌ها برای برپایی نماز و روزۀ ماه رمضان تعیین می‌شدند. این اهمیت به‌اندازه‌ای بود که برای تنظیم این اوقات، نهادی با نام «توقیت» در مساجد و مدارس سرزمین‌های غربی جهان اسلام پدید آمد. نویسندۀ این اثر ضمن پرداختن به مفهوم وقت و نهاد «توقیت»، تصویری دقیق از زمان‌سنجی عامیانه و ریاضیاتی در تعیین اوقات نماز ارائه می‌دهد. 🔗 http://zil.ink/hcmn.ssc
🎯 برخیز و اول تو بکش — تاریخ اسرائیل با ترور عجین شده است 🔴 هیچ رژیمی در تاریخ معاصر، به اندازۀ اسرائیل، دست به ترورهای هدفمند بیرون از مرزهای خود نزده است. رونن برگمن، روزنامه‌نگار تحقیقی اسرائیلی، در کتاب جنجالی خود برخیز و اول تو بکش می‌گوید تاریخ اسرائیل با ترور عجین شده است. از اولین روزهای تأسیس رژیم، مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی صهیونیست، دست به ترور افسران و مقامات بریتانیایی می‌زدند، و با به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم، این ترورها به سمت برنامه‌ای عظیم برای انتقام‌گرفتن از کسانی سوق یافت که مسئول کشتار یهودیان در جنگ شناخته می‌شدند. 🔴 طی برنامۀ «مجازات نازی‌ها» جاسوس‌ها و خبرچین‌های اسرائیلی در سراسر جهان به دنبال بازماندگان رژیم سابق آلمان می‌گشتند، تا آن‌ها را دستگیر یا ترور کنند. این انتقام‌جویی‌ها گاهی در شکل طرح‌هایی جنون‌آسا، مثلِ طرح کشتن شش میلیون آلمانی از طریق مسموم‌کردن آب آشامیدنی شهرهای بزرگ آلمان مطرح می‌شد. پس از جنگ ۱۹۴۸ کانون این انتقام‌جویی‌ها از آلمانی‌ها به سمت اعراب فلسطینی تغییر یافت. طی این دهه‌ها اسرائیل با انسان‌زدایی از فلسطینیان، همواره مشغول برنامه‌ریزی برای ترور بوده است، از رهبران سیاسی و نظامی، تا روشنفکران و نویسندگان و دانشمندان. 🔴 طبق گزارش برگمن، هدف اسرائیل از ترورهای هدفمند، فقط حفظ امنیت نیست. بلکه بسیاری از ترورها برای پیش‌بردن اهدافی سیاسی انجام می‌شوند. سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله، شیخ احمد یاسین، رهبر حماس، فتحی شقاقی، بنیانگذار جهاد اسلامی فلسطین، محمود المبحوح، از رهبران حماس، و شش دانشمند هسته‌ای ایران، جزء قربانیان این ترورها بوده‌اند. برخیز و اول تو بکش شرحی پرجزئیات از برخی از این ترورها و پیامدهای سیاسی آن ارائه کرده است. 🔴 برگمن می‌گوید اگرچه اسرائیل می‌خواهد با این ترورها توانایی اطلاعاتی و عملیاتی خود را به رخ می‌کشد، بااین‌حال، روشن نیست در چشم‌انداز بزرگتر آیا این اقدامات به نفع این دولت بوده است یا نه. او نتیجه می‌گیرد که ترور مخالفان اسرائیل در عملیات‌های مخفیانه، حتی وقتی به اهداف خود می‌رسد، صرفاً موفقیت‌هایی عملیاتی هستند و بس، بی‌آنکه موفقیت در جنگ یا صلح را تضمین کنند، «انگار که تاریخ متوقف شده است» و اسرائیل قصد دارد تا همیشه در وضعیت تنش و مخاصمه باقی بماند. 📌 آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از مرور یان بلک بر کتاب «برخیز و اول تو بکش» است که در گاردین منتشر شده و سپس در ترجمان به زبان فارسی انتشار یافته است. «برخیز و اول تو بکش» اثری نوشتۀ روزنامه‌نگار تحقیقی اسرائیلی، رونن برگمن است که به ترورهای مخفیانۀ رژیم اسرائیل در جای جای دنیا می‌پردازد. متن کامل این مقاله را با عنوان «برخیز و بکش» در وب‌سایت ترجمان بخوانید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/e10591 @tarjomaanweb
Sino-Iranian and Sino-Arabian Relations in Late Antiquity China and the Parthians, Sasanians, and Arabs in the First Millennium روابط چین و ایران و چین و عرب در باستان متاخر چین و اشکانیان، ساسانیان و اعراب در هزاره اول نویسنده: جفری کوتیک چاپ: 2024