eitaa logo
مطالعات بین المللی اسلام و ایران
148 دنبال‌کننده
511 عکس
57 ویدیو
184 فایل
ابتدای کانال: https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran/2 لطفا سوالات خود را به بنده ارسال نمایید: @s_mohammad_soltani
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ واریز مستقیم کمک‌های مردمی به حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به رزمندگان مقاومت 1️⃣ابتدا تعیین گزینه‌ی 2️⃣و سپس از قسمت ، انتخاب گزینه‌ی 3️⃣و نهایتاً و یا را انتخاب کنید. واریز مستقیم از طریق سایت مقام معظم رهبری: https://www.leader.ir/fa/monies
رسالة النبي (ص) إلى كسرى "وقد شكك المستشرقون وتابعهم بعض مقلديهم من المسلمين في صحة الرسائل [النبوية] من أساسه. فزعموا في دراساتهم: أن الرسائل والوفادات هي من اختراع المسلمين لتمجيد نبيهم ولإضفاء طابع العالمية على رسالة الإسلام، وأنه لا صحة لها في التاريخ والواقع. وهذا منطق ممرور خلو من التجرد والموضوعية اللذين يتصف بهما العالم. وعلى مدى اتصاف العالم بهما فإن رأيه مقبول و معتبر وإلا فهو مكابر ومرفوض لا يؤبه برأيه وحكمه المعلول لأن هدف العالم محاولة الوصول إلى الحقيقة في أمر يتعلق بماض ما تزال آثاره حية في دينه وتراثه ووثائقه، عن طريق شخصي وجهد اختاره طواعية، فإما أن يتخذ الموضوعية النسبية في الأقل في معالجته لموضوعه فيحاول أن يستشف الحقائق التاريخية من الوثائق التي لديه، دون غرض سابق وميل الاحق، وإما أن يهجر ما لا يتعاطف معه أو يتجنب الإسراف والتحامل الذي يشف سخفه عن تحيز يخرجه عن دائرة العلم." - الدكتور قاسم السامرائي، مقدمة في الوثائق الإسلامية، ص: ٤٤. "وقد ثار خلاف بين العلماء وخاصة المستشرقين حول صحة هذه الرسائل [النبوية] التي وصلت الينا، والمحفوظة في الخزائن الخاصة أو المتاحف. وقد وقف المستشرقون بصورة عامة موقفا سلبيا فأنكروها او زعموا انها مزيفة، بل تمحلوا الاسباب احيانا لاظهار زيفها، متعمدين ذلك. وقد لاحظت ان بعضهم كان يجهل النصوص التاريخية، أو لا يفهمها، ويحمل الالفاظ ما لا تحتمل من معنى. وأن البعض الآخر يذهب في التأويل والاستنتاج والتخيل مذهباً غريباً لا يقره البحث العلمي والمنهج الموضوعي." - د. صلاح الدين المنجد، دراسات في تاريخ الخط العربي، ص: ٣٢. @almaktutat
📚 🔺تاریخ جهان عرب 🔺Geschichte der arabischen Welt 👈🏻 ویراستار:  Andreas Kaplony 👈🏻 ناشر:  C. H. Beck 👈🏻 سال انتشار : (2024) 👈🏻شابک:   9783406822445 👈🏻زبان:  آلمانی معرفی ناشر جهان عرب فراتر از صرف مجموعه‌ای از سرزمین‌هایی است که زبان غالب در آنها عربی است. از زمان گسترش اسلام، این منطقه به یک پژواک‌گاه مذهبی و فرهنگی تبدیل شده است که پیوسته در جستجوی وحدت سیاسی بوده است. در این روایت تازه از جهان عرب، متخصصان نامدار بین‌المللی چگونگی شکل‌گیری این جهان را از اواخر دوران باستان کاوش می‌کنند و گسترش فرهنگ عربی را در محدوده‌ای فراتر از مرزهای جغرافیایی آن، از اروپا تا امریکا، دنبال می‌کنند. همچنین به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که تا به امروز مناطق مختلف این جهان را از یکدیگر متفاوت ساخته است، می‌پردازند. بدین سان، این کتاب نگاهی جالب به تاریخ جهانی دو هزار سال گذشته از منظر عربی ارائه می‌دهد. پنج منطقه‌ی بزرگ؛ شبه جزیره عربستان، مصر، سوریه-فلسطین، عراق و مغرب شمال آفریقا، سیمای جهان عرب را شکل می‌دهند. در این کتاب، قریب به چهل کارشناس نام‌آشنا از آلمان، فرانسه، ایالات متحده و دیگر کشورها، تاریخ این مناطق را از اواخر دوران باستان تا گسترش اسلام از قرن هفتم، از دوران استعمار اروپایی در قرن نوزدهم تا به امروز، روایت می‌کنند. بررسی‌های فرهنگی از چهار دوره مهم تاریخی نشان می‌دهد چه تحولات مشترکی در این پهنه‌ی وسیع، از اقیانوس اطلس تا خلیج فارس، نقش آفرین بوده است. این کتاب همچنین به تاثیر جهانی فرهنگ عرب که اغلب نادیده مانده است، از اروپای لاتین و بیزانس گرفته تا ایران و امپراتوری عثمانی، آفریقای سیاه و امریکا، می‌پردازد. بدین ترتیب، این اثر علمی معتبر و روان، گامی ارزشمند در روایت تاریخ جهانی دو هزار سال گذشته به شمار می‌آید. 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @Islamicstudies
📣 🔺فراخوان مقالات: کنفرانس «ارادت به خاندان رسول در نظر و عمل اسلامی» 🔺 🔺 Call for Papers: Devotion to the Prophet’s Family in Islamic Thought and Practice🔺 🔹 موسسه مطالعات اسماعیلی، ۲۰-۲۲ می ۲۰۲۵ 🔹 موسسه مطالعات اسماعیلی قصد دارد در روزهای ۲۰-۲۲ می ۲۰۲۵ کنفرانسی با موضوع «ارادت به خاندان رسول در نظر و عمل اسلامی» برگزار کند و به همین منظور از عموم محققان برای ارسال مقالات دعوت به عمل آورده است. در توضیح این برنامه آمده است: هدف از این همایش، گسترش تحقیق درباره مهرورزی به پیامبر و خاندانش (که غالباً با عنوان اهل بیت شناخته می‌شوند) به مثابه یکی از ارکان اندیشه و سلوک اسلامی – چه در گستره‌ی تاریخ و چه در زندگانی جاری میلیون‌ها مسلمان – است. تلاش می‌کنیم به جای کنار گذاشتن این گونه ارادت‌ها به حاشیه‌ی «غیر-رسمی» یا محدود ساختن آنها به اقلیت‌های مذهبی، آنها را به جایگاه شایسته و بایسته‌‌شان در متن حیات معنوی مسلمانان، به مثابه‌ جریانی فراگیر و ماندگار، باز گردانیم. تجلی عشق به پیامبر و خاندان ایشان در رنگین‌کمانی از سنت‌های اسلامی جلوه‌گر است که تنها بخش ناچیزی از آن با کاوش‌های ژرف علمی بررسی شده است. از این رو، برآنیم تا با برپایی این همایش، روایتی جامع‌تر و رساتر از ارادت به پیامبر و اهل بیت، به عنوان یک حوزه پژوهشی، ارائه دهیم. بدین منظور، به واکاوی دوره‌های تاریخی، مناطق جغرافیایی و گروه‌هایی خاص – که تاکنون کمتر در معرض توجه بوده‌اند – خواهیم پرداخت و گفتگوی میان‌رشته‌ای را نیز پُررنگ‌تر خواهیم ساخت. بی‌تردید سنت‌های اسلامی شیعی، کانون اصلی ارادت به پیامبر و خاندان ایشان هستند، اما یگانه کانون نیستند و از مقالاتی که به سنت‌های غیر شیعی نیز می‌پردازند، استقبال می‌کنیم. افزون بر این، با پیگیری روایتی گسترده‌تر از این ارادت‌ها در بافت‌های مختلف، در تلاشیم «ارادت» به پیامبر و خاندان ایشان را به عنوان موضوعی شایسته‌ی تحقیق، در گفتگویی پویا با نظریه‌های معاصر و نیز گنجینه‌ی ادبیاتی که نویسندگان مسلمان از سده‌های نخستین اسلام تا کنون پدید آورده‌اند، کشف و تبیین کنیم. از دریافت مقالات با هر موضوعی مرتبط با محور کلی همایش، یعنی ارادت به پیامبر و خاندان ایشان، بی‌هیچ قید و بند اولیه درباره منطقه‌ی جغرافیایی، دوره‌ی تاریخی یا رشته‌ی تحصیلی، استقبال می‌کنیم. در ادامه، برخی از محورهای اصلی را که پژوهشگران می‌توانند مد نظر قرار دهند، پیشنهاد می‌کنیم: زمینه‌های فکری و نظری آیین‌های ارادت‌ورزی به مثابه بستر مواجهات درون-گروهی پیوند میان آیین‌های ارادت‌ورزی شخصی و همگانی رابطه‌ی بین ارادت و (باز)آفرینی هویت‌ها تلاقی متن، کنش و/یا فرهنگ مادی تأملات نظری درباره‌ی آیین‌‌های ارادت‌ورزی، هم در سنت‌های اسلامی و هم در گفتگو با نظریه‌پردازی‌های دانشگاهی مدرن جلوه‌های ارادت شعر آیینی سنت‌های موسیقی و هنری عرض ارادت سنت‌های نیایش‌خوانی معماری‌های عرض ارادت روایت‌ها و بازنمایی‌های ارادت‌ورزانه از گذشته نمونه‌هایی از حوزه‌های کم‌تر کاویده شده سنت‌های شیعی غیر از شیعه‌ی اثنی‌عشری گفتمان‌های ارادت‌ورزی گروه‌های به حاشیه رانده شده‌ی اجتماعی سنت‌های اهل سنت در ارادت‌ورزی به اهل‌بیت جلوه‌های ارادت در غرب جهان اسلام، از جمله غرب آفریقا مجموعه مقالات این همایش در کتابی به کوشش مؤسسه‌ی مطالعات اسماعیلی و انتشارات I.B. Tauris، در قالب مجموعه میراث تشیع، منتشر خواهد شد. این همایش به صورت حضوری در مرکز آقاخان لندن برگزار می‌شود، اگرچه برای ارائه دهندگانی که امکان سفر ندارند، شرایط حضور آنلاین فراهم خواهد شد. زبان همایش (و مقالات منتشر شده) انگلیسی است. متقاضیان باید چکیده‌ی مقاله (حداکثر ۳۰۰ کلمه) را به همراه یک بیوگرافی کوتاه (حداکثر ۲۰۰ کلمه)، در قالب یک فایل pdf به آدرس gwarner@iis.ac.uk ارسال کنند. مهلت ارسال چکیده‌ها ۱۵ دسامبر ۲۰۲۴ است. نتایج داوری مقالات تا اواسط ژانویه‌ی ۲۰۲۵ اعلام خواهد شد. اطلاعات همایش تاریخ: ۲۰ تا ۲۲ می ۲۰۲۵ مکان: The Aga Khan Centre, 10 Handyside Street, London N1C 4DN, United Kingdom 📌مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی @islamicstudies
ميراث حديث شيعه: عصر امامان باقر و صادق (ع)، دکتر حسن انصاری جلسه سوم: در اين جلسه به اين موضوعات پرداخته شد: ۱) نحوه تأليف کتاب در دو سه قرن اول اسلامی چگونه بود؛ به ويژه در زمانی که هنوز صنعت کاغذ در دنيای اسلام گسترده نشده بود؟ ۲) آيا ائمه شيعه خود کتابی نوشته اند؟ ۳) آيا پيشوايان حديث و فقه اهل سنت در دو سه قرن اول خود کتاب هايشان را می نوشتند يا اينکه آثار منسوب به آنان مانند "اصول" حديث اصحاب ائمه شيعه حاصل مجالس درس و حديث و فقه آنان بوده است؟ ۴) اشکال و انواع مختلف تأليف کتاب در دو سه قرن اول اسلامی چگونه بود؟ ۵) مجالس سماع و قرائت و مقابله نسخه ها با استادان در قرون اوليه اسلامی به چه صورت هایی بود؟ ۶) بحث از سماع و قرائت و عرض و انهاء و اجازه و تعليق و اصل و امالی و ...۷) چرا در دو سه قرن اول اسلامی برخی از محدثان در اواخر عمر خود آثار و اصول حديثی خود را یا با آب می شستند و يا می سوزاندند و از بین می بردند تا مورد تحريف و دسّ و تدليس بدخواهان بعد از مرگشان قرار نگيرد؟ ۸) راه های جلوگيری از تحريف و جعل و  تصحيف در نسخه های حديثی چه بود در زمانی که هنوز صنعت چاپ وجود نداشت؟  ۹) منابع کتاب های حديثی شيعی مانند الکافي چيست؟ ۱۰) چرا ائمه شيعه برای شيعيان رساله های عمليه ننوشته اند؟ در پايان اين جلسه مقداری هم در نقد گفتاری از آقای دکتر عباس امانت درباره تشيع عصر صفوی صحبت کرديم. همچنين از نقش علامه مجلسی در اين دوران سخن گفتیم. به مناسبت اين بحث از تلاش های استادان شادروان محمد تقی دانش پژوه و زنده یاد احمد منزوی و همچنین استاد رسول جعفريان و نیز انتشارات ميراث مکتوب و دکتر اکبر ايرانی هم صحبت به ميان آمد. (۶ اکتبر، ۲۰۲۴) @azbarresihayetarikhi @zekrMIT
دوستانی که مطالب اخير آقای عباس امانت را درباره تاريخ شيعه شدن ايرانيان شنيده اند مناسب است 40 دقيقه آخر بحث ما را در اين فايل صوتی بشنوند. در اين بحث به اختصار گفته شد که نظر آقای امانت کاملا بی پشتوانه است و بيان شد که ايشان به تاريخچه ميراث شيعی به زبان فارسی توجه لازم را نکرده اند. ايشان در اظهار نظری عجيب می گويند تاريخ شيعه شدن مردم در ايران به عصر علامه مجلسی و آغاز قرن هجدهم بر می گردد. شگفتا و شگفتا! https://t.me/azbarresihayetarikhi