eitaa logo
وصل مهر(زن و خانواده ایرانی اسلامی)
314 دنبال‌کننده
436 عکس
45 ویدیو
11 فایل
✍️ شناخت نقش حقیقی زن از منظر اسلام ✍️ ازدواج و تکامل شخصیتی زن ✍️ جایگاه زن در کانون خانواده ✍️ آسیب‌شناسی اجتماعی زن و خانواده ✍️ بررسی فمینیسم در ایران و جهان ✍️ راهکار تربیت فرزند در خانواده 👤 ارتباط با ادمین: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 اشاره به برخی از شاخصه های مطلوب خانواده از دیدگاه اسلام. ✔️ تمام بستر انسان سازی در محیط خانواده شکل میگیرد و مهمترین و تاثیرگذارترین محیط خانواده است. موثرترین افراد در شکل گیری شخصیت هر انسانی پدر و مادر اوست. 🔹برای به وجود آمدن یک زندگی شاد و موفق باید: - زن و شوهر در سختیها کنار یکدیگر باشند. - زن و شوهر برای یکدیگر وقت گذاری داشته باشند. - زن و مرد از همدیگر قدردانی کنند که یکی از فواید و آثار مهم آن ایجاد روحیه مثبت است. - زن و شوهر در مواجهه با تفاوت های شخصیتی و رفتاری یکدیگر برخورد محبت آمیز و غیر پرخاشگرانه داشته باشند. 🔆 توجه داشته باشیم در زندگی مشترک دو رویکرد وجود دارد و باید یکی از آنها را انتخاب کرد. 1- جنگ که ارمغان آن ویرانی است. 2 تعامل که آثار مثبت بسیاری دارد. 📌 انسان غریزه ستیزه جو دارد. بهترین رفتار در زندگی فردی و اجتماعی این است با کسی به جنگ نپرداخت. حال زندگی مشترک جایگاه ویژه خود را دارد. ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
🔆 اشتغال علمی بهترین اشتغال برای خانمها 🖌رهبر معظم انقلاب: خانم ها هم باید اشتغالات داشته باشند؛ بهترین اشتغال هم اشتغال علمی است. شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعه‌های طلبگی بانوان شرکت دارند. خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است. ۹۷/۱۲/۱۳ ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
🔆توجه به ویژگی های مثبت همسر لازمه زندگی پایدار 🔹 ازدواج به خودی خود افراد را تغییر نمی‌دهد. زندگی زناشویی مکانی نیست که بتوان در آن دیگری را تغییر داد. 🔸 در یک ازدواج خوب و موفق معمولاً ۷۰ درصد از خصوصیات افراد خوب است (همخوان است) و حدود ۳۰ درصد هم چندان خوب نیست. 🔹اگر زوجین روی آن ۳۰ درصد تمرکز کنند و بخواهند آنها را تعویض یا حذف کنند مشکلات شروع خواهند شد. اما اگر روی ۷۰ درصد متمرکز شوند رابطه‌شان بهتر و بهتر خواهد شد. 📌 در ازدواج به جای اینکه منتظر تغییر باشید؛ بیشتر روی آن چیزهایی که نمی‌خواهید تغییر کنند، و میخواهید همانگونه که هست، بمانند؛ تمرکز کنید و آنها را تقویت کنید. ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
🔷 از نگاه قرآن، هدف از زندگی مشترک، رسیدن به آرامش است: 🔅"وَ مِنْ آیاتِهِ أنْ خَلَقَ لَکُمْ مِّنْ أنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فى ذلِکَ لآیاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ" و از نشانه‏ هاى او این که از [نوع‏] خودتان، همسرانى براى شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید و میانتان، دوستى و رحمت نهاد. آرى!در این [نعمت‏] براى مردمى که می اندیشند، قطعاً نشانه‏ هایى است. 🔹امّا این آرامش به چه کار می‌آید؟ آرامشی که محصول ازدواج است، سرمایه‌ای برای رسیدن به رشد و کمال انسانی است که فلسفۀ آفرینش ما در آن معنا می‌شود. 🔹خداوند، در بارۀ نتیجۀ این سکون و آرامش می‌فرماید: "هُوَ الَّذِى أنْزَلَ السَّکِینَةَ فىِ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَعَ إِیمانِهِمْ" اوست آن کس که در دل‌هاى مؤمنان، آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند. 🔹با توجّه به این آیه، باید گفت: انسان‌ها برای رسیدن به رشد ایمانی، نیازمند آرامش هستند. 🔹یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به این آرامش، ازدواج است. 🔹حال با کنار هم قرار دادن این دو آیه می‌توان گفت که نشانۀ موفّقیت در زندگی مشترک، آن است که ما در کنار هم احساس آرامش کرده، با سرمایۀ چنین آرامشی، پلّه‌های رشد و کمال را یکی پس از دیگری طی کنیم. 📚 حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، تا ساحل آرامش ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
🔆 روش های زمینه ساز تربیت فرزند از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام 🔷 نگرش به فرزند امیرالمؤمنین(ع) خطاب به فرزند عزیزشان امام حسن مجتبی(ع) میفرمایند: من به کار تو همان توجه را دارم که به کار خویش، و این نامه را به تو نگاشتم تا از آن در تربیتت مدد گیرم. امیرالمومنین(ع) در این فرمایش نورانی خویش موقعیت و جایگاه فرزند را بیان فرمودند و فرزند را تمام وجود خود و مظهر و نمایشگر خود بیان کردند و بر طبق آن درباره آینده فرزند تصمیم میگرفتند. 🔷 پوشش نوزاد معصومان(ع) نوزاد را با لباس سفید میپوشاندند و از پوشیدن لباس زرد نهی میکردند. 🔷 اذان و اقامه در گوش نوزاد یکی از ابزارهای مهم که خداوند به انسان عطا کرده است، قوت شنوایی است. بیشترین انتقال مفاهیم از این طریق انجام میپذیرد؛ اذان و اقامه که عبارت است از شهادت به توحید، نبوت و امامت و فراخوان به سوی فلاح وخیر عمل، حالتی از آرامش را به شنونده القاء میکند. 🔷 نام گذاری در سیره معصومان(ع) نخستین هدیه و یکی از مهم ترین حقوق فرزند انتخاب نام نیکو برای او است. 🔷 عقیقه از مهم ترین آداب و سنت هایی که بر آن تأکید فراوان شده عقیقه برای فرزند است. 🔷 ختنه پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به بهداشت تن و روان توجه خاصی داشتند و توصیه های فراوانی کرده اند که جسم و جان را از تمام آلودگی پاک نگه دارید. 🔷 تراشیدن سر کودک و صدقه دادن برای او از دیگر آداب و سنتی که معصومان(ع) برای کودک انجام میدادند، تراشیدن سر نوزاد و صدقه دادن است. ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
❇️ اثر خلقیات زوجین در زندگی مشترک و راهکار بهبود آن 🔹 باید توجه داشت که تند مزاجی، حتّی اگر مادرزادی باشد، تنها با مدّتی تمرین و اراده جدّی، قابل ترک خواهد بود. 🔸بد اخلاقی و سوء خلق، از صفات بسیار ناپسندی است که تحمّل آن برای دیگران بسیار دشوار و گاهی ناممکن است و چنانچه یکی از زوجین به آن مبتلا باشد؛ خانه و زندگی مشترک را به جهنّمی سوزان مبدّل می سازد؛ که تحمّل آن ناممکن می نماید. 🔆 از جمله وصایای امام علی (ع) به فرزندش امام مجتبی (ع) این است که: « هر کس با تو با غلظت و تندخویی مواجه شد؛ تو با نرمی و ملایمت با او روبرو شو؛ زیرا نرمخویی تو با او، می تواند به سرعت موضعش را تغییر داده و او را با تو ملایم و نرمخو سازد.» 📌 در زندگی مشترک به دلیل نیاز به محبّت و خوشرویی و خوشرفتاری زوجین به یکدیگر، وجود تندخویی، لطمه اساسی به پیوند آنان زده و کمبود مهمّی در رابطه آنان ایجاد خواهد کرد. 🔷 برای جلوگیری از این خصلت ناپسند، علاوه بر خواب مناسب و به اندازه و پرهیز از خوردن غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده؛ می بایست با مطالعه و آگاهی از مضرّات تندخویی و با تمرین و ممارست، از تندخویی بپرهیزیم و خود را برهانیم. هم چنین کمبود برخی ویتامین ها و مواد لازم بدن، داشتن مشکلات و گرفتاری های عدیده، نگرانی های فکری، عدم موفّقیّت یا احساس شکست و... را نیز می توان از علل پدید آورنده تندخویی بر شمرد که هر یک، با راهکارهای مناسب، قابل علاج خواهد بود. ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
🔷 حسادت در کودکان و راه های درمان - حسادت زمانی بروز می کند که عامل رقابت منفی و مقایسه و هم چشمی و تبعیض مطرح باشد. - حسادت علاوه بر ایجاد عصبانیت ، تنفر و احساس خود کم بینی در بچه ها ، باعث می شود در سنین بالاتر شخص تماس خود را با محیط و افراد اجتماع از دست بدهد و تنها بماند. - حسادت غالبا با ترس درونی و خشم همراه است. - کودک حسود گمان می کند مظلوم واقع شده و کسی از او حمایت نمی کند پس او در صدد انتقام است و حسادت می ورزد. - حسادت برای کودکی که فرزند دیگری در خانه متولد می شود به صورت شب ادراری ، خشم ، اضطراب ، افسردگی و بازگشت به رفتارهای دوران کودکی ظاهر می شود. 🔆 راه های درمان ✅ فرو نشاندن حسادت کودک از طریق فشار ، اجبار یا تنبیه امکان پذیر نیست. ✅ رعایت اعتدال :در عین توجه و محبت به کودک کوچکتر بخشی از محبت خود را متوجه کودکان دیگر کنید. ✅ محبت در تنهایی: کودک حسود را در کنار خود بگیرید ، دست بر سرو رویش بکشید تا احساس کند مورد توجه است. ✅ ارجاع کار : کارهای کودک دیگر را در صورت تمایل به کودک حسود واگذار کنید مانند نگهداری ، آرام کردن ، لباس پوشاندن و…. ✅ جابگزین کردن : گاه کودک حسود می خواهد برادر با خواهر خود را کتک بزند ، بهتر است یک عروسک بزرگ به او داد تا دق دلی را یر آن خالی کند. ✅ با بازی درمانی و نقاشی اجازه دهید بچه ها احساس خود را بیان کنند و تخلیه روانی شوند. ✅ اعتماد به نفس را در او افزایش دهید. ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
هدایت شده از استاد سید منذر حکیم
📕 تدوین فقه نظام اجتماعی اسلام با محوریت خانواده 🔰 آیت‌الله سید منذر حکیم در نشست علمی: 🔹 اگر نظام برای اداره جامعه باشد باید به تمام ابعاد و تمام نیازهای جامعه توجه نموده و اگر برای خانواده باشد همچنین به تمام ابعاد و تمام نیازهایش توجه شده باشد و پویایی این خانواده و جامعه مطرح می‌شود. 🔹 ویژگی‌های نظام خانواده در آیات متقین و مومنین آمده است و نیاز به پردازش دارد، چراکه ساختار از آیات و روایات به دست می‌آید و سپس با استفاده از مطالب تفصیلی که در کتاب و سنت است منظومه به دست می‌آید. 🔹 قرآن کریم، جامعه انسانی را یک جامعه خانواده محور تلقی می‌کند و با توجه به خانواده محور بودن جامعه همه احکام اسلام چیده شده است. 🔹 فقه آمده است تا انسان و روابط او را مدیریت کند و وقتی تنظیم شد جامعه نظم دقیقی پیدا می‌کند. وقتی خانواده به عنوان عنصر کوچک تنظیم شد در نتیجه مطلوب خواهد بود و این ارتباط را در بین آیات قرآنی می‌توان دید. این احکام حدود الهی است؛ احکام هدفمند، مرتبط و هماهنگ هستند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/t47579 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 @seyedmonzerhakim
🔹ای کاش هیچ پدر و مادری، فریب آرامش ظاهری بچه‌ها را نمی‌خورد. 🔸شیطنت و بازیگوشی، راز آرامش بچه‌هاست. 🔹بچه‌هایی که اهل شیطنتند، دلِ آرامی دارند. 🔸بازیگوشی و فعالیت، زمینۀ آرام شدن در دوران نوجوانی و جوانی را فراهم می‌کند. 📚 حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، کتاب من دیگر ما ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
🌹 سالروز ازدواج حضرت امیر المؤمنین امام علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مبارک 💐 رهبر انقلاب: «محبّت مایه‌ی اصلیِ زندگیِ شیرین خانوادگی است؛ سعی کنید محبّت را روز‌به‌روز افزایش بدهید که به دست خود انسان هم هست و انسان میتواند این کار را بکند.» فروردین ۱۳۹۸ ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family
🔷 مرثیه ای برای «حجاب» بیست و یکم تیر هر سال فرصتی هست تا اکثر فعالان جبهه انقلاب مرثیه ای بر حجاب در فضای جامعه بسرایند و نسبت به علل و عوامل آن واکنش نشان دهند. بررسی مجموعه این نگاه ها و نظرات بیش از گذشته من را به این واقعیت می رساند که اساسا در فهم مسئله حجاب هنوز دچار کج فهمی و ناقص فهمی هستیم. بدیهی است فهم هر مسئله اجتماعی اولین گام جهت حل مسئله خواهد بود که تا اتفاق نیفتد همچنان «حجاب» مصداق؛ سال به سال دریغ از پارسالی است که ظاهر جامعه نیز گواه این مدعاست. 🔸 تا زمانی که نگاه به مسئله حجاب یک نگاهِ «علّیتی » ،« سیستمی» و « کلان» نباشد که بر اساس آن در صدد فهم شبکه علیتی ایجاد این مسئله اجتماعی نباشیم و مسئله «حجاب» را صرفا از دریچه نگاه «تک عاملی» و «جزئی» نگریسته شود و تمام تلاش برنامه ریزان فرهنگی به سمت درست نمودن «شکل» پوشش و «رفتار» حجاب سرازیر می شود نمی توان به حل مسئله حجاب امیدوار بود. 🔸تا وقتی که عامل تفاوت های «جنسی» و «جنسیتی» در میان برنامه ریزان و متولیان حجاب به رسمیت شناخته نشود و صرفا «آقایان» در پستوهای جلساتی خود، فارغ از نیاز به فهم فکری زنانه و نیازهای زنان، به طراحی برنامه های فرهنگی می اندیشند نمی توان به حل مسئله حجاب امیدوار بود چرا که اساسا نمی توان برای پوششش زنان برنامه ریزی کرد ولی فهم دقیقی از میل به زیبایی در زنان نداشت که اگر این فهم زنانه می بود شاید در محیط های صرفا زنانه همچون مدارس، معماری مدارس و کادر آموزشی به سمتی حرکت می نمودکه نیازی به حجاب نباشد. 🔸تا وقتی مزایای حجاب همچون؛ ایجاد امنیت برای زن و برداشتن نگاه جنسی از زن در جامعه را جایگزین دلیل حجاب ( انجام یک دستور الهی) به جامعه معرفی می کنیم نمی توان به حل مسئله حجاب امیدوار بود. 🔸تا زمانی که مباحث نظری حجاب را از منابع شصت سال قبل (کتب شهید مطهری در مسئله حجاب) ارتزاق می کنیم و با وجود مسائل بسیار جدید عزمی جدی برای ارائه و تولید نظری و محتوایی دیده نمی شود نمی توان به حل مسئله حجاب امیدوار بود 🔸تا وقتی که به جای تشریح «حدود حجاب» بر روی «مدل حجاب» تمرکز می کنیم و شاهد حجاب استایل ها، باربی ها مسلمان و اینفلوئنسرهای حجاب هستیم نمی توان به حل مسئله حجاب امیدوار بود. 🔸تا زمانی که مخاطب حجاب را صرفا «دختران» و «زنان» جامعه بدانیم و ببینیم و بی تفاوت نسبت به دستورات دینی در مسئله حجاب در «پسران» و «مردان» همچون؛ « غض بصر» ، « مدیریت نگاه و میل جنسی» باشیم، نمی توان به حل مسئله «حجاب» امیدوار بود. 🔸تا زمانی که عرفی گرایی دینی ( انتخاب بخش هایی از دین به سلیقه و فهم فردی و نه سعی در فهم و انجام همه دین) در جامعه رواج داشته باشد و شاهد مسلمانی باشیم که انتخاب می کند نماز بخواند روزه بگیرد ولی حجاب نه و یا زن محجبه ای که انتخاب می کند حجاب داشته باشد ولی غیبت و تهمت ورد زبانش است و اسراف و چشم و هم چشمی ملکه ذهن و رفتارش، نمی توان به حل مسئله حجاب امیدواربود. 🔸تا زمانی که با وجود قوانین متعدد عفاف و حجاب در کشور که بیش از بیست دستگاه اجرایی را موظف به انجام وظیفه نموده است و لی دستگاه های متولی بی پروا از انجام وظایف خود سرپیجی می کنند و نتیجه کم کاری این دستگاه ها را صرفا نیروی انتظامی با استفاده از «قوه قهریه» جمع می کند نمی توان به حل مسئله حجاب امیدواربود. 🔸تاز زمانی که همه نظامات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معماری و شهرسازی و ...ما هماهنگ با کلیت دین حرکت نکنند نمی توان امیدوار به حل مسئله حجاب بود. 🔸 و مهمتر از همه یقین بدانیم حجاب نه «اصول» دین است و نه «فروع» آن، بلکه یک «واجب شرعی» و ضروریِ دینی است که تا «اصول دین» درست فهم نشود و جهان بینی توحیدی افراد جامعه بر اساس دین شکل نگیرد نمی توان به انجام رفتار شرعی (حجاب) امیدوار بود. بر این اساس باید پرسید خانواده و نظامات آموزشی، پرورشی،تربیتی و فرهنگی ما تا چه اندازه کودکان و نوجوانان را پرسشگر و متفکر تربیت می نمایند تا بتوانند در سن تکلیف فهم درست و توحیدی از دین پیدا نمایند؟! ✍️ زهرا عباسپور ┈┈•┈┈••✾••┈┈•┈┈ 🔻مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشید. @Ir_Is_woman_family