eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.1هزار دنبال‌کننده
712 عکس
68 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع ادمین @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص نقش مدیریت غرب در پدیده بی حجابی مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📍پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: 🔖 اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب 💡مجموعه جلسات بررسی ایده های حوزویان 🔹حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸حجت الاسلام عبدالرسول هاجری ⏰ دوشنبه ۲۹خرداد٫ ساعت ۱۶_۱۸ 📍سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 📌لینک نشست 🔽🔽 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
نشست هم اکنون در حال برگزاری است...
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص رضایت همسر از نوع پوشش پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص رضایت خانواده از نوع پوشش پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی مهاجرت در صورت امکان پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📍پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: 🔖 اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب 💡مجموعه جلسات بررسی ایده های حوزویان 🔹حجت الاسلام احمد حسین فلاحی(آنلاین) ▫️عضوکمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس 🔸حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی(آنلاین) ▫️عضوکمیسیون قضایی مجلس ⏰ سه شنبه ۳۰ خرداد٫ ساعت ۱۷ 📍سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 📌لینک نشست 🔽🔽 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی وضعیت اقتصادی بانوان بی حجاب شهر تهران پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ارائه نتایج پیمایش انگیزه‌شناسی ۹۹۲ نفر از بانوان بی‌حجاب شهر تهران 🔻بخش اول؛ روش گردآوری و تحلیل داده 🔸دکتر حبیب اسداللهی 📆 خرداد ۱۴۰۲ 📍پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📍پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: 🔖 اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب 💡مجموعه جلسات بررسی ایده های حوزویان 🔹حجت الاسلام احمد حسین فلاحی(آنلاین) ▫️عضوکمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس 🔸حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی(آنلاین) ▫️عضوکمیسیون قضایی مجلس ⏰ سه شنبه ۳۰ خرداد٫ ساعت ۱۷ 📍سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 📌لینک نشست 🔽🔽 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
جلسه هم اکنون در حال برگزاری است
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی دیدگاه بانوان بی حجاب شهر تهران درباره دستوری بودن حجاب از طرف خدا پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی احساس جذابیت از بی حجابی در میان بانوان بی حجاب شهر تهران پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔍پیمایش ۹۹۲نفر از 📅خرداد ۱۴۰۲تهران 📊توزیع درصد فراوانی دیدگاه بانوان بی حجاب شهر تهران درباره انگیزه بی حجابی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود مدرنیته به زیست‌جهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایـــرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعی‌ و مستند‌تر از آنچه بر او گذشته و در طلبـــش بوده، ارائــه شود. | مستـــوره (۲) | پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار سرفصـــل‌ها • درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زن‌نگـــار • نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم 📌بروشـــور معرفـــی دوره شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲ 🎴شیوه اجرا: حضورے‌‌ و مجازے‌‌ 🎁 شرکت‌کننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــت‌نویسی شرکت خواهند کرد. ✅ با مشــارکت پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ پیش از ثبت‌نام تخفیف‌ها را ببینید. 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡"چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟" 🖋مهدی افراز 🔸خشکاندن جوشش های محلی، جشن های خُرد و ضیافت های خودجوش در قبال برپایی مهمانی متمرکز، خیابانی و کیلومتری غدیر، یکی از ایرادات ناصحانه ای بود که سال گذشته در نشست ها و جلسات ارزیابی مهمانی ده کیلومتری غدیر بارها از سوی ناقدین مورد طرح قرار می گرفت و این رویداد را از حیث ماهوی منافی رویکردهای مردمی و فولکلور انقلاب در ساحت فرهنگی قلمداد می نمود. 🔹این نقد با پیش فرض‌های نظری پیرامون نسبت دولت – ملت یا نسبت بخش عمومی - بخش دولتی منطقی و معقول به نظر می رسد، در واقع در شرایطی که حاکمیت با اتکا به منابع رسانه ای و هژمونیک خود در صدد خلق یک رویداد متمرکز برمی آید طبیعی است که جریان های توده ای خود را به حاشیه کشانده و ارضای تمنیات خود را در این وادی به ابزارهای رسمی واگذار می نمایند. اما رخدادهای روزهای گذشته حاکی از واکنش بسیار متفاوت جامعه ایران در مشارکت برای بزرگداشت واقعه غدیر بود. 🔸 تقریبا عمده مشاهدات و گزارشات از سراسر کشور حاکی از ضریب یافتن موضوع بزرگداشت عید غدیر در مناسبات ایرانیان شده است. مواجهه حاکمیت با این موضوع در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" به صورت معناداری زمینه را برای فعال سازی استعدادهای فرهنگی ایرانی فراهم آورد. فارغ از مشارکت یدی و مالی ده ها هزار نفر در محدوده ده کیلومتری، بسیاری از روستاها، محلات، کوچه پس کوچه ها، دکان ها، بازارها، خانه ها و محافل خُرد بستری برای ابراز ارادت و عشق متمایز به ساحت امیرالمومنین شده بود. و بدین ترتیب برخلاف انتظار جامعه شناختی، واکنش انسان ایرانی به مداخله حاکمیت انفعالی و عقب نشینانه نبوده و با پیشروی او هم به میدان داری خود ضریب داده است و مناسبات خود با این سیاست را در قالبی هم افزا صورت بندی کرده است. 🔹با این فرض رواست که خود را در مقام پاسخ به این پرسش انتقادی قرار دهیم که؛ اسباب و زمینه های این عکس العمل نامتعارف چه می تواند باشد؟ به طور کلی سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه‌ و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله‌ روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است. ▫️کارایی این سیاست از سه منظر قابل فهم است؛ 🔸منظر اول: ما در حال زیست در یک جامعه رسانه ای هستیم، در این جامعه موضوعی که واجد هویت رسانه ای نباشد قابلیت ورود به خیال اجتماعی را نخواهد داشت. این خصیصه دلالتی به برساختی شدن واقعیت ندارد بلکه نحوه تعاملات ذهنی و وجودی انسان در این جامعه به نحوی است که حضور رسانه ای را بخشی از ماهیت یک پدیده جمعی – اجتماعی می داند و در این شرایط اگر یک سوژه فاقد وجود رسانه ای باشد فاقد وجود اجتماعی خواهد بود. پرداختن به تعظیم غدیر در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" زمینه ای فراهم آورد تا بشدت رسانه پذیر شود و از این رهگذر مراوده ایرانیان با این مقوله را به کلی متفاوت نماید. با این فرض اگر حاکمیت به جای این سیاست، امکانات خود را مصروف حمایت از خرده فعالیت های محلی و لوکال می نمود این سوژه هیچگاه واجد چنین هویت رسانه ای نمی شد و در ساحت رفتاری ایرانیان منشأ دگرگونی نمی گردید. 🔹 منظر دوم: این سیاست مبتنی بر استانداردهای ملی بوده است. اگر یک موضوع بخواهد در قامت یک سوژه به شادی ملی، ترس ملی، اندوه ملی یا عزت ملی مبدل شود می باید خود را در چارچوب های ملی بازتولید نماید. کلان شهر، پایتخت، میلیونی و خیابان از نمودهای ویژه امر ملی است و بعید است که یک معنا توانائی این را داشته باشد که خود را در هیئتی کوتاه یا کوچکتراز این به حد ملی برساند. 🔸منظر سوم: حاکمیت دینی در انظار عمومی ایرانیان همان نهاد اجتماعی دین است که موفق به کسب قدرت سیاسی شده و در جایگاه حکمرانی قرار گرفته لذا تعیین مناسبات جامعه با مقولات دینی و مذهبی شدیداً به سبک تعامل حاکمیت با این موضوعات وابسته است. در واقع سبک مواجهه ملت ایران با جمهوری اسلامی خارج از نسبت دولت – ملت مدرن است. جامعه ایران دینداری خود را منطبق بر تقریر حاکمیت قرار داده و با لحاظ این خصیصه طبیعی است که شدت یافتن التفات نظام حکمرانی به یک معنا یا واقعه ی دینی موجبات تشدید توجهات عمومی به آن موضوع را به همراه خواهد داشت و طبیعتاً این ملازمه در امور غیرمذهبی، غیر معنوی و غیر دینی جاری نخواهد بود. 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡چگونه قدرت سیاسی توانست معنای دینی را به امر فرهنگی ایرانیان مبدّل کند؟ 🖋مهدی افراز 🔹"سلمان منّا اهل البیت" اولین بارقه در تکامل انسان ایرانی در سایه محبت و ارادت به خاندان پیامبر ص بود. از دوره های نخستین تعاملات ایران با اسلام، عشق به اهل بیت ع و علی الخصوص حضرت سیدالشهدا ع به عنوان یک معنا وارد نظام هویتی ایرانیان شد و در طی مسیر تطور خود به جایی رسیده است که امروز به عنوان قدرتمندین نیروی فرهنگ ایرانی مبدل شده و پیشران بسیاری از تحولات اجتماعی و سیاسی گشته است. 🔸در این میان جا دارد پرسشی با این مضمون طرح شود که؛ این معنا چگونه امکان یافت با این ظرافت و قدرت در شخصیت فرهنگی ایرانیان استوار شود؟ 🔹ظاهرا عمده پاسخ به بررسی نحوه پرداخت این معنا در عصر صفوی باز می گردد که پیامدهای آتی آن نیز منبعث از بازتولید روحی است که در همان دوره در کالبد جامعه ایرانی دمیده شده است. اگرچه از زمان آل بویه نیز برپایی محافلی چون سوگواری سید الشهدا ع به عنوان رگه هایی در جغرافیای ایران، جریان داشته و مجالس خاص و محدودی به عنوان ذکر منقبت و مصیبت امام حسین ع برپا بود است - که گزارش آن در آثاری چون فتوت نامه سلطانی منعکس شده - اما به جهت عدم تنزیل آن در ساحت عمومی هیچگاه به یک امر فرهنگی مبدل نشده و در قامت آیین و رسوم همه گیر تبلور نیافته است. 🔸اساسا سرشت فرهنگی ایران امروز در دوره صفویه تکوین یافته است، در این زمانه است که مردم ایران به ملت ایران مبدل می شوند و یکی از ارکان اصلی تکوین شخصیت فرهنگی آنان برپایه عشق به حضرت اباعبدالله ع بنیان نهاده می شود. دودمان صفویه در دو سده استقرار خود و به ویژه از دوران شاه عباس برای تبدیل این معنا، از یک سنت انحصاری - اختصاصی به یک امر اجتماعی – عمومی، سیاست خاصی را مبتنی بر یک عقلانیت فرهنگی طی طریق نموده و موفق شده است آن را به نحوی نامیرا در بن مایه های هویت ایرانی مستقر سازد. برپایه استنادات تاریخی به نظر می رسد عاقله فرهنگی صفوی در کنار تمامی استعدادهای معنوی و مذهبی جامعه، از خط مشی های ده گانه ذیل برای کمال یابی این سیاست بهره گیری نموده است: 1️⃣خط مشی اول: اعطای مرجعیت اجتماعی به طبقه واجد معنا در ایران پیشاصفوی گرامیداشت یاد شهدای عاشورا و برپایی مراسمات ذکر مصیبت و منقبت بسیار محدود و منحصر به طبقه عالمان و متعلمان دین بوده است. حضور تعداد مؤثری از علمای بلاد در دستگاه صفویان و در قامت امامت، قضاوت و مشاورت و تکریم دائمی آن در گفتمان حکمرانی صفوی، زمینه را برای اعطای منزلت اجتماعی به جریان محدثان، وعاظ، خطبا، سخنوران، مادحان و روضه خوانان و در نتیجه آن ارتقای مرجعیت اجتماعی آنان فراهم آورد و از این رهگذر سیاست بازتولید این فرهنگ طبقاتی در فرهنگ عمومی تسهیل گردید. 2️⃣خط مشی دوم: مداخله مستقیم حاکمیت بر مدار ایجاد دیالکتیک دینداری سلطنت - ملت یکی از ابعاد شاخص در سبک عزاداری های دوران صفوی؛ حضور رسمی شاهان در محافل ذکر مصیبت، برپایی مراسمات شکوهمند در ارگ و کوشک کاخ ها و محوطه های سلطنتی، برپایی روضه های درباری و اعطای صله به وعاظ بوده و در خارج از پایتخت نیز مجالس در منزل خوانین و حکام دائما برقرار بوده است. در هیچ یک از گزارشات این دوران، توصیفی از مقابله یا خودنگهداری اجتماعی با این رویکرد حاکمیتی وجود نداشته و این نشانگر این واقعیت است که عاقله صفوی مسیر سیاست گذاری دینی خود را بر مدار یک سنت ایرانی فرامدرن و با ایجاد یک دیالکتیک تعاملی سلطنت - ملت پیگیری کرده است. 3️⃣خط مشی سوم: اقامه میدانی آیین ها مطابق عمده گزارش ها، مراسم اصلی و نمادین عزای امام حسین ع در روز عاشورا، اختصاصاً توسط دربار و در میادین و گذرگاه های اصلی شهرها برگزار می شده است. گزارش سفرنامه نویسانی چون شاردن از برپایی مراسم عاشورا در میدان نقش جهان اصفهان و گزارش اولئاریوس از برگزاری مراسم کم نظیر در خیابان اصلی منتهی به مزار شیخ صفی در اردبیل، توصیفاتی از شکل دهی به یک آیین همگانی با تمرکز بر مهم ترین فضاهای کالبدی و ارتباطی شهری توسط خوانین و شاهان بوده است. این رویکرد مشخصاً جنبه ای هویت ساز دارد، رفتار مجدانه صفویه در تداوم این رویه روشن می سازد که آنان تلاش دارند سنت ابراز ارادت به اهل بیت را به یکی از مولفه های هویت شهری و ملی ایران مبدل سازند. ادامه ⏬⏬