💡چگونه به استقبال جنگ برویم؟
🖊مهدی افراز – حمید ابدی
🔸روند پیشروی اسرائیل؛ تکامل یا تطور؟
با شهادت جناب سید حسن نصرالله، اسرائیل به سنگر ایران رسیده است. این گذار از غزه به لبنان و از لبنان به ایران را چه بنامیم؛ تکامل یا تطوّر؟ زمانی میتوان از تکامل سخن گفت که اسرائیل توانسته باشد از محورهای یاد شده، با فتحی سنگر به سنگر، عبور کرده باشد، حال آنکه واقعیت روند تحوّلات میدانی چنین چیزی را نشان نمیدهد. اسرائیل نتوانست از سد حماس و حزبالله عبور کند و چون نتوانست، از خطّ قرمزهای حماس و حزبالله عبور کرد. عبور از خط قرمز، نوعی قدرتنمایی و بازی با ارادههای بازیگران صحنه است، امّا لزوماً به منزلهی تغییر معادلهی میدان نیست. تغییر معادله زمانی رخ میدهد که اهداف از پیش تعیینشده تحقّق یابد. اسرائیل در غزه بیش از چهل هزار نفر را کشته و رییس دفتر سیاسی حماس را ترور کرده، امّا هدفی را که از ابتدای جنگ تعیین کرده بود، نتوانست محقّق کند: حماس کماکان پابرجاست و اسرائیل مجبور است به عنوان طرف مذاکره آنها را بپذیرد. در نزاع با حزبالله لبنان نیز، سید مقاومت معیار پیروزی را در قالب یک چالش، در آخرین سخنرانیاش تعیین کرد: امنیتِ بخشهای شمال سرزمینهای اشغالی و بازگشت ساکنین صهیونیست به این منطقه. همچنان مناطق شمالی ناامن است و امکان بازگشت ساکنین اشغالگر کماکان فراهم نیست. پس روندی که اسراییل در حال رقم زدن آن است، نه تکامل، که تطوّر است: تطوّر از محوری به محور دیگر. سیاست عبور از خطّ قرمزها با خشونتهای متهوارنه و ایجاد هیمنه و رُعب تکنولوژیک، ذات اسرائیل است؛ موجودیت اسرائیل بر نوعی خشونت تکنولوژیک استوار است که از طریق آن، بتواند ارادهها را متزلزل کند و در زمینِ ترسآلود ناشی از آن، سیاست خود را پیش برد.
🔹وضعیت اسرائیل؛ انتخاب یا الزام؟
اسرائیل در این سیر تطوّر، اکنون به سنگری رسیده است که همواره از درگیری با آن، اجتناب داشته است: ایران. رژیم صهیونیستی، همواره راه مقابله با ایران را در پیروزی بدون جنگ دنبال کرده است. جمهوری اسلامی ایران، از دریچه نگاهِ اسرائیلی، نه در مبارزهی نظامی، که از طریق نرمافزارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میبایست فلج و از درون دچار فروپاشی میشد. کلانپروژهی آمریکا و اسرائیل در منطقهی غرب آسیا تطبیع یا عادیسازی است که کشورها را از طریق زیرساختهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، در نظم مورد نظر خود جانمایی میکند. پس از بحرین، امارات، سودان که در گام اوّل به این پروژه تن دادند، در گام دوم عربستان و اردن و در گام بعد عراق و ایران در معرض مناسباتِ عادیسازی قرار داشتند. امّا اقتضائات و الزاماتی که بخشهای مختلف محور مقاومت یعنی حماس، حزبالله، انصارالله و مقاومت عراق در طی یک سال اخیر بر رژیم صهیونیستی دیکته کردند، این کلانپروژه را زمینگیر کرده است. اسرائیل برای بقا و موجودیت خود و علیرغم سیاست راهبردی خود، به وضعیتی رسیده است که ناچار به درگیری مستقیم با ایران شده است.
🔸گذار اجتماعی از وضعیت عادی به وضعیت جنگ
به احتمال فراوان روزها و هفته های پیش رو نفس گیرترین مرحله از این رویارویی مستقیم است. موقعیت کنونی برای اسرائیل، وضعیت مرگ و زندگی است؛ همچنان که برای محور مقاومت... در این شرایط جدید چه باید کرد؟ نکتهی حائز اهمّیت در پاسخ به این پرسش، این است که قبل از ورود به کثرتِ اقدامات امکانپذیر، ابتدا به این بیاندیشیم و محاسبه کنیم که نقطهی آماج اقدامات در کجا باید به وحدت برسد. اسرائیل، تا اینجا روی نقطههای آسیبپذیر بخشهای مختلف محور مقاومت سرمایهگذاری کرده و از همان نواحی، ضربههای خود را وارد ساخته است. نقطهی آسیبپذیری حماس در غزّه، «محدودیت جغرافیا» بود و اسرائیل با نظر به این چالش، دایرهی کنشگری نیروهای حماس را به مرور تنگ کرده است. نقطهی آسیبپذیری حزبالله، به علّت شرایط خاص لبنان، «شکاف امنیتی و اطلاعاتی» بود که اسرائیل با تمرکز بر آن، دبیر کل و حلقهی اصلی فرماندهانِ حزبالله را به شهادت رساند. امّا نقطهی آسیبپذیری ایران کجاست؟ ما نقاط آسیبپذیری متعدّدی داریم؛ آسیبپذیری اقتصادی، آسیبپذیری سیاسی از ناحیه برخی جریانهای سیاسی، آسیبپذیری اطلاعاتی امنیتی و ... ؛ امّا نقطهی کانونی که شاید بتوان گفت همهی آسیبها از آنجا برمیخیزد و اسرائیل آنجا را نقطهی آماج خود قرار داده، «ُسرمایه اجتماعی مقاومت» در ایران است. آن عاملی که گسترهی کنشگری جمهوری اسلامی در میدان درگیری با اسرائیل را میتواند تحت شعاع قرار دهد، وضعیت و ذهنیتِ جامعهی ایران نسبت به حوادث منطقهای است.
۳/۱
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
میزان همراهیِ اجتماعی با مقاومت در ایران، میزانِ کنشگری نیروهای میدان را تعیین میکند و طمعِ اصلی اسرائیل برای مهار کنشگری ایران، همینجاست؛ اسرائیل با سرمایهی اجتماعی مقاومت در ایران بازی خواهد کرد و اگر ضربهای نظامی یا امنیتی بخواهد بر این وارد نماید، «پیوست اجتماعی» آن را در کانون توجّه قرار خواهد داد. ناگفته پیداست که مهمترین مستمسکِ سستیهای سیاسی برخی کارگزاران کشور را نیز باید در همین امر جُست. راهبرد اساسی برای کور کردن نقطهی امیدِ اسرائیل، «افزایش سرمایهی اجتماعی مقاومت» در ایران است. امّا چگونه؟
قبل از طرّاحی هر اقدامی و قبل از طرح هر سخنی با مردم ایران، ابتدا باید به «تغییر فضای اجتماعی» ایران اندیشید. جامعهی ایران باید خود را در «فضای جنگ» ببیند و این امر که چگونه میتوان بدون دامن زدن به ترس و هراس و انفعال اجتماعی، مردم را امیدوارانه در چنین میدانی به صحنه آورد، نیازمند طرّاحی هوشمندانهای است. کارویژهی این روزها که میتواند تعیینکنندهی معادلات میدان باشد، تغییر فضای اجتماعی ایران از «وضعیت عادّی» به «وضعیت جنگ» است. مردم ایران را باید نسبت به واقعیتِ میدان مبارزهای که در آن قرار گرفتهایم، خودآگاه کرد و این امر مستلزمِ شکستن تصویرهای فانتزی است که از واقعیتِ نظم جهانی و نظم منطقهای در ذهنیت مردم ایران بازنمایی شده است. زمینهسازی و تمهید و تدارکِ این چرخش راهبردی، نیازمند رعایت ملاحظات و تامین لوازمی است:
لازمه اول. هسته سخت و شهادتطلب انقلابی ایران، باید به عنوان شتابدهندهی این فضای جدید، پیشران باشد و این جلوداری، بروز اجتماعی قوی هم داشته باشد. نکتهی حائز اهمّیت آن است که بروز اجتماعی این هستهی شتابدهنده، دیگر نمیتواند و نباید «نمادین و نمایشی» باشد؛ باید به بروز اجتماعی و حضوری «واقعی» اندیشید. حضور واقعی هستهی سخت انقلابی، مایهی دلگرمی و به میدان آمدن عموم مردم خواهد بود.
لازمه دوم. لحن مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلّح در گفتگوی با مردم باید تغییر یابد؛ این گفتار که «شما در امنیت کامل به سر میبرید و ما به جای شما با دشمن میجنگیم»، باید به لحنی «مشارکتجویانه» تبدیل شود. باید با مردم واقعیتهای میدان را در میان گذاشت و آنها را به میدان فراخواند. نخبگانی که دارای مرجعیت اجتماعی یا مرجعیت سیاسی هستند نیز باید با چنین رویهای وارد میدان شوند و با مردم سخن بگویند.
لازمه سوم. موضع گیری و کشمکش در دوگانه های سیاسی موجود زیان بار است؛ مردم ایران اگر احساس کنند که مبارزه با اسرائیل، جریان سیاسی خاصّی را تقویت و جریان دیگری را تضعیف میکند و گمان برند که امتداد مبارزه با اسرائیل، منازعه بر سر توزیع قدرت سیاسی در ایران است، کنار میکشند و تماشاچیِ صحنه خواهند شد. اجماع حداکثری با هر جریان سیاسی و با هر خاستگاهی ولو بقای ایران که درکی از ضرورت مبارزه با اسرائیل داشته باشد، نیاز امروز ایران است. روشن است که القای تقابل با دولت یا برخی کارگزاران دولت، چقدر میتواند در تضعیف سرمایهی اجتماعی مقاومت موثّر باشد.
۳/۲
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹جنگ برای آینده ایران
ادبیات گفتگو با مردم ایران چگونه باشد؟ ذهنیت مردم ایران در فضای جدید به چه سویی هدایت شود؟ این مهم است که منطق طرح مسئله و ترسیم فضایِ جدید با مردم ایران، چگونه باشد. رعایت نکردن ظرائف و لطائف، میتواند به جای به میدان آوردن مردم، به یاس و انسداد اجتماعی بیانجامد. لحن و ادبیات گفتگو با مردم در فضای جدید، نیازمند رعایت ملاحظاتی است:
ملاحظه اول. باید برای مردم تبیین شود که میدان جنگی که در آن قرار گرفتهایم، صرفاً گرفتن انتقام یا پاسخ به حوادث اخیر نیست؛ مسئله «آینده انقلاب اسلامی» و حتّی بالاتر از آن، «آینده ایران» است. دشمنی که اراده کرده ارادهی ملّت ایران را بشکند، نه فقط با جمهوری اسلامی، بلکه با ایران و هویّت ملّی ایرانیان سر منازعه دارد. کوتاهی در برابر اسرائیل، انصراف از بقایِ موجودیت واحدی به نام ایران است.
ملاحظه دوم. اتّخاذ وضعیتِ جنگی، برای جلوگیری از جنگ بزرگتر است. نحوهی برخورد اسرائیل، جنگ را اجتنابناپذیر کرده است؛ این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم، با جنگیدن، فعّالانه جلوی یک جنگ بزرگتر را بگیریم یا اینکه منفعلانه به استمرار جنگ تن بدهیم. دشمنی که در برابر ماست، به میزان ارادهی ملّی مردم ایران برای جنگ نظر دارد؛ اگر چنین ارادهی را در برابر خود نبیند، میجنگد و ضربههای کاری بر پیکر ایران وارد میآورد، اما اگر ارادهی مستحکمی برای جنگ ببیند، از جنگ منصرف میشود.
ملاحظه سوم. حمایت و پشتیبانی مردم ایران از جنگ، منوط به مشارکت دادنشان در میدان جنگ است. رمز موفّقیت امام در میدان دفاع مقدّس، تعریف میدان برای مشارکت مردم بود؛ باید به چگونگی مشارکت واقعیِ مردم ایران در میدان جنگ با اسرائیل، اندیشید و مردم را در درون یک طرح مشارکت، به میدان آورد. مردم ایران اگر سهمی و شراکتی واقعی در میدان جنگ نداشته باشند، شاید وارد این میدان نشوند.
ملاحظه چهارم. باید واقعیتِ مردم ایران را از دریچه هویت تاریخیِ ملّیشان نگریست؛ انگارههای جامعهشناختی، که بر پایهی برخی خردهروایتها، به مردم ایران و مشارکت مردم ایران در میدانهای بزرگ سیاسی بدبین است، قابل اعتنا نیست. مردم ایران، دیندارترین و مجاهدترین مردم جهان امروزند؛ باید این ظرفیت اساسی را فعّال نمود.
۳/۳
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمهوری اسلامی شناسی
سلسله نشست های بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
🎥 گزارش تصویری از فصل اول:
🔸 نشستهای نهم تا دوازدهم
❇️ برای ثبت نام و حضور در سلسله نشستها، روی اسم نشست بزنید:
👈 جمهوری اسلامی شناسی
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم_(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🆔 راه ارتباطی: @hatef_69
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
❌رکورد شکنی ایتا در کشور
🔶 تعداد کاربر فعال روزانه ایتا به بیش از ۱۹ میلیون نفر رسیده است..
❌این میزان مراجعه روزانه یعنی اینکه ایتا تبدیل به پیام رسانه اول کشور شده است.تعداد کاربر ماهانه ایتا هم از مرز ۴۰میلیون نفر عبور کرده است.
🔷 پیام رسان ایتا تنها سکوی مجازی هست که متعلق به یک گروه دانش بنیان میباشد و دولتی نیست. ایتا بدون هزینههای گزاف تبلیغاتی در صدا و سیما و معابر یا جاهای مختلف توانسته با جلب اعتماد مردم پر بازدیدترین پیامرسان کشور بشود.
🆔 راه ارتباطی: @hatef_69
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
هدایت شده از یادداشت های مهدی افراز
💡کجا سید حسن نصرالله برای حزب الله ایران تأسف می خورد؟
✍️مهدی افراز
🔸سید حسن نصرالله میتوانست صرفاً یک مجاهد شهید یا یک عالم محبوب یا یک سیاستمرد انقلابی یا یک مبارز حرفه ای باشد اما سید حسن نصرالله نباشد. سید حسن نصرالله، مقتدی صدر نشد، جمال عبدالناصر نشد، یاسر عرفات نشد، محمود احمدی نژاد نشد، بلکه سید حسن نصرالله شد.
🔹در زمانه پایان سری و سروری، او محبوبترین و نامدارترین شخصیت جهان عرب شد. بودنش در هر جبهه ای نشانه حقانیت آن جناح بود. جنگ در برابر او جنگ در برابر پیروزی بود. مقاومت با وجود او داستان فاتحانه تر و سوزنده تری داشت. حالا که نیست گویی بلندترین شعله مقاومت خاموش شده است. برای فدائیان مقاومت، خود سید هم موضوعیت دیگری داشت، فدا شدن برای سید خودش طریق شده بود تا جایی که دیگر معلوم نبود عرضه زندگی در مسیر جهاد برای ازاله اسرائیل است یا اشاعه نصرالله ...
🔸شیعه در جوهره اش اهل دلدادگی هست اما قرار گرفتن در این حد از کمال و استقبال عادی به نظر نمی رسد. چهره های گوناگونی در موقعیت سید واقع شدند اما هیچکدام فروغ او را نداشتند. در کنار علمیت، معنویت، سیادت، سیاست و شجاعت اما گوهر دیگری در وجود او درخشش داشت و آن حکمت بود. سید حکیم مقاومت بود. همه فتوحات او برای مقاومت هم برخاسته از همان بود.
🔹اما معدن این حکمت چه بوده؟ زیاد شنیده ایم که قرار گرفتن در میدان مجاهدت و مبارزه، چشمه های حکمت را برای انسان می جوشاند، اما جناب سید خودش مسیر اعطای این حکمت را در گرو عطیه ای می داند و آن اتصال به سید علی خامنه ای است. اتصال میان این دو سید، یک اتصال اندیشه ای به معنای متعارف آن نبود، فوق اخذ اندیشه از یک اندیشمند و آن سلوک ذیل شخصیت آیت الله خامنه ای بود.
🔸قرار گرفتن در ناموسی ترین موقعیت حق و ارائه گران ترین میزان مجاهدت برای اقامه حقیقت، این قابلیت را به جناب سید داد تا سلوک ذیل شخصیت سید علی خامنه ای برایش ممکن و مجاز شود. جناب سید از همان اوایل دوران مبارزهاش به این گنجینه دست پیدا کرده بود و کاملاً هم به آن خودآگاهی داشت. آیت الله خامنهای برای او نه یک استاد، مشاور و حتی رهبری سیاسی یا انقلابی بلکه ذریعه ای بود که پاسخ همه پرسش ها و رافع همه نیازهای معرفتی و راهبردی اش شده بود. میزان اهمیت این ارتباط را تاحدی شناخته بود که برخلاف رویه موجود دائماً بر ترویج زبان فارسی در میان تنظیم و تشکیلات حزب الله تأکید داشت و علت آن را هم زمینه سازی برای اتصال عمیق تر به امامش خامنه ای می دانست.
🔹این اعتماد و تکیه نه به علت جزمیت های کلامی و نه از روی اقتضائات سیاسی و نه حتی بنابر وصیت های خمینی بلکه از روی تجربیات میدانی و مواجهه با صخره های سخت واقعیت بوده است. به روایت خودش او بارها و بارها حکمت رهبرانه آیت الله خامنه ای را در عینیت لمس کرده بود. در لحظاتی که همه مصلحان و مدّبران جهان اسلام در یک مسیر دم دستی و غلط قرار می گرفتند این سید علی خامنه ای بود که نور هدایتش راه دیگری را پیش پایش می گذاشته و مقصد و مراد را برای او در دسترس قرار می داده است.
🔸اما تلخی این روایت این جاست؛ در تنها موردی که جناب سید از دوستان و برادران مجاهد ایرانی اش پوزش می طلبد و واقعیتی ناگوار را به آن ها متذکر می شود، هم در همین وادی است. سید از موقفی که در آن ایستاده و از منظری که به حزب الله ایران می نگریست بر این باور بود که برادران ایرانی اش با نوعی خودبسندگی و استغنا، حقّ برخورداری از نعمت چنین امامی را ادا نمی کنند و از این جهت بر وضعیت آنان تأسف می خورد:
"حقیقت آن است که ما در برابر شخصیّتی عظیم و استثنائی هستیم. ولی میبینیم بسیاری در این امّت از ایشان چیز زیادی نمیدانند. و احساس میکنیم که این امام و این رهبر چه قدر در امّت خویش و حتّی، با پوزش از برادران ایرانی، در ایران مظلوم و تنها است؛ حتّی در جنبهی آشکار و روشن شخصیّتش یعنی جنبهی رهبری و سیاسی که در قالب رهبری بیست و دو سالهی امّت تجلّی یافته. شما در حقیقت در برابر شخصیّتی قرار دارید که، به معنای واقعی کلمه، دشمنان وی را محاصره کردهاند و دوستان حقّش را ادا نمیکنند. دشمنان محاصرهاش کردهاند و مانع رسیدن حقیقت و نور وی به جهان و امّت میشوند، دوستان هم که حقّش را ادا نمیکنند."
پ ن : برای ادراک ماجرا و کیفیت اتصال جناب سید به شخصیت آیت الله خامنه ای، متن کامل بیانات ایشان در افتتاحیه همایش "نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت الله خامنه ای" را در لینک زیر مطالعه فرمایید.
https://khl.ink/f/12605
https://eitaa.com/afrazmahdi
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی (فصل دوم)
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست چهاردهم:
پیام رسان ایتا
محسن غفاری
مدیرعامل پیام رسان ایتا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۱۹ مهر ۱۴۰۳
📍قـــــم ، میدان جانبازان،جنب مصلی
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
❇️ برای ثبت نام روی اسم نشست بزنید:
👈 جمهوری اسلامی شناسی
🆔 راه ارتباطی: @hatef_69
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
❇️گزارش تصویری سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی (فصل دوم)
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست چهاردهم:
پیام رسان ایتا
محسن غفاری
مدیرعامل پیام رسان ایتا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🆔 راه ارتباطی: @hatef_69
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
اولین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی
تاریخ برگزاری ۱۴آذرماه ۱۴۰۳
مهلت ارسال مقالات ۲۰آبان ۱۴۰۳
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
هدایت شده از یادداشت های مهدی افراز
💡چه کسی به جنگ زده های ایرانی کمک می کند؟
✍️مهدی افراز
🔹چهارشنبه، صبح، بعد از عملیات وعده صادق ۲، جمعی از معلمان در مدرسه دخترانه متوسطه دوم در منطقه پردیسان قم تصمیم می گیرند برای بزرگداشت و برگزاری جشن، با خرج خودشان میان ۴۰۰ نفر دانش آموز مدرسه شیرینی پخش کنند. شیرینی ها پخش می شود ولی ده ها دانش آموز در حرکتی نمادین شیرینی های خودشان را به سطل زباله می ریزند، با این استدلال که؛ "شیرینی جنگ که خوردن ندارد"...
🔸ذهن جامعه ایران سخت ترین هسته دفاعی و مرکزی ترین رینگ پدافندی از جریان مقاومت در جهان است. اقتدار جمهوری اسلامی نه بر موشک و پهباد که بر ایمان عمومی ایرانیان است. از این موشک ها و پهبادها همه دارند اما آن چه ندارند اراده عمومی است. خیلی سال است که این اراده آماج هجمه های ادراکی است و حتما محصول این جنگ شناختی در زمان خودش به میدان کشانده خواهد شد. فردای اولین حمله نظامی اسرائیل مشخص خواهد شد که ذهن ایران تا چه میزان جنگ زده است.
🔹ذهن ایران دهه هاست به واسطه ارائه حرفی متفاوت برای بشریت و محقق نمودن بخش های مهمی از این گفتار در عرصه زندگی، متحمل این ضربات شده است. مردم ما در تداوم این حرکت امروز با وضعیت پیچیده ای مواجه شده اند، این پیچیدگی شدیداً به اقتضائات دوران مقاومت مرتبط است. پی گرفتن یک مسیر متفاوت از خواست قدرت ها و عدم پذیرش اراده آن ها ما را با چالش های درونی و بیرونی متعددی مواجه ساخته که موجب شده است بخش هایی از جامعه نسبت به ادامه این مسیر دچار تردیدهایی شوند. این تردید لزوماً به حساب و کتاب های سودجویانه و هزینه و فایده های منفعت طلبانه مربوط نیست و بخش مهمی از این تردیدها متوجه احساس هویت و حقانیت نسبت به مسیری است که در پیش گرفته ایم.
🔸منشأ اصلی این تردیدها، احساس بیگانگی با هویت مقاومت می باشد. در شرایطی که جامعه ایران شدیدا در حال مقاومت است اما به جهت درگیر شدن با این چالش تا حدودی احساسات خودآگاهانه خود نسبت به وضعیت مقاومت را از دست داده است. جامعه ایران به دلیل تحمل فشارها در رنج است اما این رنج خود را به امری مقدس به نام مقاومت ارجاع نمی دهد و به همین دلیل از این در رنج بودن، احساس پیشرفت و امید ندارد.
🔹مهم ترین عامل در پدید آمدن این وضعیت به نهاد ادراک ساز در موضوع مقاومت بازمی گردد، یکی از برداشتهای ذهنی که در راستای اقدامات این نهاد در ذهنیت مردم ایران تهنشین شده این است که «مقاومت یک ایدهی حاکمیتی و سیاسی است و با زندگی روزمرهی ما بینسبت است». جامعه امروزِ ایران، وقتی کلمهی «مقاومت» را میشنود، عباراتی مانندِ «محور مقاومت»، «جبههی مقاومت»، «نیروهای مقاومت» و «مقاومت فلسطین و لبنان و ...» در ذهنیتش پدیدار میشود. در این برداشت، جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف سیاسی خود، دارد از گروههایی که به عنوان مقاومت شناخته میشوند، حمایت میکند. این برداشت سیاسی ـ نظامی و جغرافیایی از مفهوم مقاومت، برداشت غلطی نیست، امّا با عمق معنایی مقاومت فاصله دارد.
🔸میتوان ادّعا کرد مفهوم مقاومت در ذهنیت جامعهی ایران ـ حتّی جامعهی متدیّن ـ بسط و تفصیل درستی یافته است. القای برداشتهای نارسا و ناقص از مفهوم مقاومت موجب شده است جامعه میان زندگی روزمرهشان با الگوی مقاومت، احساس تعارض داشته باشد. بعضاً اینگونه برداشت میشود که تصمیم حاکمیت مبتنی بر دنبال کردن ایدهی مقاومت در منطقه، یا اساساً بینسبت با زندگی آحاد جامعه است، و یا اینکه زندگی روزمره مردم ایران را دچار چالش کرده است.
🔹بخشی از جامعهی ایران، در حال حاضر ایدهی مقاومت را یک سخن انفعالی میانگارد که طرحی رو به جلو برای راهبریِ حیات اجتماعی ندارد. اینکه چگونه مقاومت، در جهانِ بازاریشدهی کنونی، ایدهای فعال و پیشبرنده برای حیات اجتماعی است، هنوز تبیین درخوری نیافته است. جامعهی ایرانی جمهوری اسلامی را در مقایسه با مسیر توسعهای که سایر کشورهای اسلامی در حال پیمودن هستند، بازخوانی میکند، ولی در این بازخوانی، تصویر روشنی از آینده مسیری که جمهوری اسلامی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ در حال پیگیری است را ندارد.
🔸در این شرایط، هنوز هم بسیاری از افراد و جریانات که به دنبال حمایت از جبهه مقاومت می باشند، احساس تعلقی برای پرداختن به عرصه ادراکی ایرانیان ندارند و در تمنای اعزام به جبهه های لبنان هستند. ضمن پاسداشت این انگیزه مبارک اما باید توجه داشت که امروز مبنایی ترین حمایت از جریان مقاومت، رسیدگی به تصویر ذهنی ایرانیان از ایده مقاومت و کمک به جنگ زدگان ایرانی در حوزه افکار عمومی است.
https://eitaa.com/afrazmahdi
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی (فصل دوم)
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست پانزدهم:
اپلیکیشن روبیکا
امین اسفندیار
معاونت راهبردی روبیکا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۱۰ آبان ۱۴۰۳
📍قـــــم ، میدان جانبازان،جنب مصلی
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
❇️ برای ثبت نام روی اسم نشست بزنید:
👈 جمهوری اسلامی شناسی
🆔 راه ارتباطی: @hatef_69
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
May 11
فراخوان عضویت در حلقه علمی «سیاستنامهنویسی» با موضوع روششناسی نگارش اسناد سیاستی.
💠 موضوعات جلسات:
🔸بررسی الگوهای نگارش اسناد سیاستی (گزارش سیاستی، سند ملی، سند سیاستی)؛
🔸 خوانش روششناختی اسناد سیاست فرهنگی ایران و جهان؛
🔸 تمرین کارگاهی نگارش گزارش سیاستی مبتنی بر الکوی یانگ؛
🔻مهمان جلسات نخست، حجتالاسلام شریعتی است.
💠 زمان:
🔸دوشنبهها ساعت ۱۶ تا ۱۸
💠 مکان:
🔸دانشگاه باقرالعلوم (ع)
💠 برای ثبت نام به این آیدی مشخصات خودتان را ارسال کنید: @Rafiei_ali
🔴ظرفیت محدود
🔸حلقه سیاستنامه نویسی انجمن علمی سیاستگذاری فرهنگی
🔰حلقه سیاستگذاری فرهنگی؛ دومین حلقه مطالعاتی-مباحثاتی اندیشکده حنیف
💫اندیشکده حنیف، پس از توفیق در شکل گیری حلقه نظریات فرهنگی، اقدام به راه اندازی حلقه دوم با محوریت سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر مسائل روز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می نماید.
🌿در قالب:
🔹مطالعه و مباحثه جمعی مقالات، پژوهشها، گزارشات، یادداشتها، نشستها و اسناد سیاستی مرتبط
🔹جلسات هم اندیشی با کارشناسان حوزه های موضوعی
🔹تدوین متن سیاستی جمع بندی مباحث
🧩در موضوعات و مسائل مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛ هم چون:
🔺سیاست پژوهی هویت ملی
🔺الگوهای مقاومت فرهنگی
🔺بازسازی ساختارهای فرهنگ
🔺الگوهای بازارپردازی فرهنگی
🔺قطبیدگی فرهنگی
🔺مرجعیت فرهنگی سلبریتی محور
🔺پدیده شناسی فرهنگی مهاجرت از کشور
🔺آینده پژوهی قانون عفاف و حجاب
🔺سیاستگذاری زیست پاک در فضای مجازی
🔺فرهنگ و تبلیغات شهری
🔺فرهنگ و کالبد مدرن زیست شهری
🔺پدیده شناسی فرهنگی همزیستی با حیوانات خانگی
🔺تحلیل سیاستی فرهنگ در ساختارهای کلان شهری
🔺سیاست پژوهی فرهنگ دینداری
🔺مردمی سازی فرهنگ عمومی
🔺الگوی ارتباطی ثابت و متغیر در سیاستگذاری فرهنگی
🔺سرمایه اجتماعی در حکمرانی فرهنگی
🔺تکثر و تنوع فرهنگی
🔺سیاستگذاری هویت و حضور اجتماعی زنان
🔺سیاستگذاری جنسیت
⏰ شروع از آذر ماه 1403 پنجشنبه ها شهر مقدس قم
☑️علاقه مندان به عضویت، درصورت وجود تحصیلات مربوطه و تعهد به مشارکت، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند:
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی (فصل دوم)
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست شانزدهم:
بنیاد ملی بازیهای رایانهای
علیرضا فراهانی
معاونت کسب و کار بنیاد
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۸ آذر ۱۴۰۳
📍قـــــم ، میدان جانبازان،جنب مصلی
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
❇️ برای ثبت نام روی اسم نشست بزنید:
👈 جمهوری اسلامی شناسی
🆔 راه ارتباطی: @hatef_69
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی (فصل دوم)
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست شانزدهم:
بنیاد ملی بازیهای رایانهای
محمدامین حاجی هاشمی
مدیرعامل بنیاد
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۸ آذر ۱۴۰۳
📍قـــــم ، میدان جانبازان،جنب مصلی
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
❇️ برای ثبت نام روی اسم نشست بزنید:
👈 جمهوری اسلامی شناسی
🆔 راه ارتباطی: @hatef_69
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
May 11
-723902717_-1611721129.pdf
10.4M
❇️ متن نهایی قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
📌متن نهایی قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» معروف به قانون حجاب پس از رفت و برگشت های متعدد میان مجلس و شورای نگهبان در 74 ماده و مجموعا در 5 فصل تنظیم و نهایی شده و به قانون تبدیل شد.
🔸فصل اول این قانون به کلیات و تعاریف پرداخته،
🔸فصل دوم به وظایف عمومی دستگاه های اجرایی،
🔸فصل سوم به تکالیف اختصاصی دستگاه های اجرایی پرداخته،
🔸فصل چهارم، به وظایف عمومی و مسوولیت های اجتماعی
🔸فصل پنجم نیز به جرائم و تخلفات پرداخته است.
📌مطابق این قانون دستگاه های مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، معاونت علمی رئیس جمهور، شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت امور زنان رئیس جمهور و ... از جمله دستگاه هایی هستند که در این قانون به طور مستقیم تکالیفی را در حوزه فرهنگ سازی و حمایت از خانواده بر عهده خواهند داشت.
🔸به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی این قانون 23 آذرماه ابلاغ خواهد شد و مطابق ماده 74 این قانون مدت زمان آزمایشی قانون مذکور سه سال تعیین شده است.
#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv