▪️فایل صوتی نشست " الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین"
▫️دکتر محمدرضا قائمینیک (عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی )
🔹دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲◾️
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️فایل صوتی نشست " الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین"
▫️دکتر محمدرضا قائمینیک (عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی )
🔹دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲◾️
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
پژوهش فرهنگی چگونه میتواند در سیاستگذاری فرهنگی موثر باشد؟
🖊 دکتر مهدی جمشیدی
1. مظلومیت قلمرو فرهنگ را باید به گسترۀ پژوهش نیز تعمیم داد و تصریح کرد که پژوهشهای فرهنگی بهمعنای واقعی و در چارچوب مختصات منطقی، اندک هستند. نباید فریفتۀ عنوانها و نمودها شد و گمان کرد پژوهشهایی که در مقام بازنمایی و القا، به فرهنگ و مطالعۀ حکیمانۀ آن نسبت داده میشوند، در واقعیت نیز اینچنین هستند. فراوان هستند کارهایی که میکوشند با عنوانبندی و تظاهر، خود را به فرهنگ نسبت میدهند و ادعای مطالعۀ عمیق کنند، اما حقیقتشان بر امر دیگری دلالت دارد. بههرحال، ما دچار تنگدامنهگی پژوهشهای فرهنگی هستیم و باید برای علاج آن چارهای بیندیشیم.
2. دشواری دیگر این است که ما دهههاست در چالۀ پژوهشهای کمّی گرفتار شدهایم و به فرهنگ و احوال معنوی و معنایی جامعه، فقط از دریچۀ ناچیز عدد و رقم مینگریم. حتی اگر از سوگیریهای سیاسی و فکری درگذریم و بخواهیم به بیطرفی عاملان و فاعلان حکم کنیم، دستکم نمیتوانیم در برابر این اعداد، تسلیم و تابع باشیم و آنها را بهطور مطلق و یا حتی حداکثری، واقعنما قلمداد کنیم. پژوهشهای کمّی، منزلت و اعتباری بسیار بیشتر از استحقاقشان بردهاند و بر کرسی احتجاج، پادشاهی میکنند و استدلالهای دیگری را میبلعند. آری، میتوان به فرهنگ از زاویۀ آمار نگریست و تحلیل فرهنگی بهدستآورد، اما نمیتوان دچار عددبسندگی شد و پیمایش را حجّت بالغه انگاشت.
3. بسیاری از پژوهشهای فرهنگی، مبتنی بر چارچوبهای نظریِ تجدّدی هستند و میخواهند براساس نگاه پیشینی و بیگانۀ آنها به واقعیتهای فرهنگی ما بنگرند و توصیف و توصیه کنند. این چارچوبها، هرگز بیطرف و فراارزشی نیستند، بلکه دستکم بر روی جنبههای خاصی از واقعیتهای فرهنگی تأکید میکنند و لایهها و اضلاعی را فرومیکاهند. ازاینرو، انچه که در این قیبل پژوهشهای فرهنگی منعکس میشوند، روایت مستشرقانه و دستکاریشده از واقعیتهای فرهنگی است که به ناصواب، عملی معرفی میشود. اگر ملاک علمیانگاشتن، واقعنمایی هرچه بیشتر است باید گفت این چارچوب و پیشفرضها، حائل و عایق هستند و نمیتوانند هستیها و هویّتهای فرهنگی ما را بهگونهای راستین و بومی، روایت کنند. حال اگر این قبیل پژوهشها ادعای سیاستی نیز داشته باشند و به عرصۀ سیاستگذاری وارد شود، مصائب و ابتلائات بسی بیشتر و مهلکتر خواهند شد.
4. ما در پژوهشهای فرهنگی، از لایۀ عینی و میدانی غافل میشویم و در مبادی معرفتی، متوقف میمانیم؛ هرچند در پی این باشیم که به عرصۀ سیاستگذاری راه یابیم و نظر را مقدّمۀ عمل قلمداد کنیم. آری، باید مبادیِ مستقل ساختهوپرداخته کرد و وامگیری و گرتهبرداری نکرد و نقطۀ عزیمت را تفکر اصیل اسلامی و انقلابی قرار داد، اما از آن سو، نباید از عینیّت فاصله گرفت و قیاسیوار دربارۀ فرهنگ اندیشید. باید رابطۀ دوسویه برقرار گرفت و از مبادی به سراغ حل مسألهها رفت و آنگاه از واقعیّت برای بازطراحی مبادی بهره گرفت. در عمل چنین نمیشود، کسانی در لایۀ مبادی نشستهاند و فرهنگ را امر انتزاعی انگاشتهاند و با رهیافت فلسفیِ محض به آن مینگرند و توقع گرهگشایی و چارهپردازی دارند، و کسانی نیز در عینیّت غرق شدهاند و بیمبنا و بینظریه، مشاهده میکنند و از واقعیّت فرهنگی مینویسند. این هر دو خطاست و باید مناسبات متقابل تعریف کرد و میان مبنا و میدان، ربط ساختاری پدید آورد. تنها در این صورت است که سیاستگذاری فرهنگی، نسبت حکیمانه و عینی با پژوهش فرهنگی مییابد و عینیّت میدانی و ذهنیّت مبنایی، در کنار یکدیگر و به گونهای همافزا، سیاست فرهنگی را ساختهوپرداخته میکنند.
◻️
#ایران_آینده
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🎥 #نما
📌فیلم ارائههای جلسه "حاج قاسم راه عبور از دوگانه ها"
🔻خون حاج قاسم راه عبور از کدام دوگانه ها را گشود؟
➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖
◀️ارائه اول: حجت الاسلام اسحاقی |دوگانه امت - ملت|
◀️ارائه دوم: دکتر ابدی |دوگانه انقلاب اسلامی- جمهوری اسلامی|
◀️ارائه سوم: حجت الاسلام امین اسدپور |دوگانه عقلانیت - انقلابی گری|
◀️ارائه چهارم: آقای اشکان شاه محمدی |دوگانه آرمان بدون مرز - منافع ملی|
◀️ارائه پنجم: حجت الاسلام علی مهدیان |دو گانه نهضت - نظام|
◀️ارائه ششم: حجت الاسلام علی محمدی |دوگانه سیاست ورزی - رویکرد نظامی امنیتی|
◀️ارائه هفتم: حجت الاسلام قنبریان |دو گانه آرمان گرایی - واقع بینی|
◀️ارائه هشتم: حجت الاسلام کاظمی |دوگانه ارزش مداری - عمل گرایی|
◀️ارائه نهم: حجت الاسلام وطن فدا |دوگانه تشیع علوی - تشیع صفوی|
◀️ارائه دهم: حجت الاسلام صادقی |دوگانه مقاومت - پیشرفت|
💢برای مشاهده هر بخش روی آن کلیک کنید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست نهم:
شبکه تلویزیونی نسیم
سیدمحمدرضا خوشرو
مدیر شبکه
◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @hatef_69 ارسال فرمایید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
📍قم، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🎬گزارش تصویری از نشستهای #جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست نهم:
شبکه تلویزیونی نسیم
سیدمحمدرضا خوشرو
مدیر شبکه
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
📍قم، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a