🔰به بهانه پیمایش بانوان باحجاب شهر تهران
🔖«این صخره مرجانی»: بازتولید دوباره زنان نهضت
🖊سیدعلی موسوی
◀️رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم ع
🔻بخش یک
🔸قشر مذهبی جامعه، موتور حرکت امروز جمهوری اسلامی ایران به سمت آرمانهای متعالیاش است. در این میان مردم مذهبی پایتخت به دلیل مقاومت بینظیرشان در برابر فشارهای فرهنگی ـ سیاسی ـ اقتصادی نقش تعیینکنندهتری دارند. پس از طی یکسال هجوم پرخاشگرانه و رادیکال علیه حجاب، طبعاً بانوان تهرانی بهشکل خودآگاهانهای حجاب خود را با «اراده»ی متمایزی برگزیدهاند. از اینرو عمق و قدرت «اراده حجاب» پس از این هجمه با قبل آن قابل مقایسه نیست.
🔹بانوان دارای حجاب دو طیفاند:
1⃣بانوان دارای حجابی که در حجابشان حدود شرعی را رعایت نکردهاند.
2⃣بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نمودهاند. در مقایسه این دو طیف، طیف دوم را بانوان محجبه (به معنای خاص کلمه) مینامیم. این طیف، هسته سخت بانوان در حرکت فرهنگی امروز انقلابی ما هستند. بر اساس نمونهگیری تیام، 52.2 درصد این بانوان دارای تحصیلات دانشگاهی و 56.3 درصد شاغل، دانشجو یا بازنشسته هستند. با توجه به دقتهای لازم در انتخاب نمونه با اطمینان خوبی در مورد آن میتوان سخن گفت. به آن معنا که بیش از نیمی از بانوان محجبه، با وجود گذار از دو پدیده دانشگاه و اشتغال که وجوه اساسی زیست مدرن زنانهاند، و با وجود این هجمه، بهصورت کامل به حجاب خود پایبند بودهاند. این پدیده اجتماعی، حاکی از توسعه و عمق زیست پدیدهای است که در کتاب ارزندۀ «آن صخره مرجانی» بهعنوان «زنان نهضت» از آن یاد میکند. این پدیده پیش از انقلاب اسلامی، پدیدهای نادر بود که با پوشش مانتو و روسری و عینکهای آفتابی با قابهای کائوچویی درشت میتوانستیم آن را پیدا کنیم. امروزه این پدیده به گسترهای بزرگ در پایتخت رسیده است. جالبتر ترکیب 41.9 درصدی چادری این طیف است، ترکیبی که 56.8 درصد آنان دارای تحصیلات دانشگاهی و 51.4 درصد آنان شاغل یا بازنشستهاند. این ویژگیها طبعاً نه توصیفی است از زن سنتی و نه توصیفی است از زن مدرن. این نوع زیست زنانه، پدیدهای زاییده نهضت اسلامی ایران معاصر است که توانسته مزیتهای مورد ادعای دنیای مدرن را در عین حفظ مستحکم ارزشهای اسلامی، همراه خود در پدیده پرمؤلفه و پیچیدهای به نام «زندگی» حمل کند.
🔹این به معنای فقدان چالش در این امر پیچیده تمدنی نیست. چالش، طبیعت گذار فرهنگی است. تولد و رشد نوپدیدههای تمدنی چون زنان نهضت نتیجه همین چالش است. مسئله نسبت این طیف با خانه، خانواده، فرزندآوری و میزان پذیرش لایهای از اندیشههای دارای گرایش فمنیستی، طبعاً مسئله زیرساختی این تحلیل است و دادههای دیگر این پیمایش ـ که بعداً منتشر میگردد ـ میتواند در تحلیل آن مفید واقع شود.
🔸ازجمله چالشهای مورد اشاره در دادههای نشریافته در مورد بانوان محجبه آن است که درمجموع 9.3 درصد آنان (که از بین مانتوییها 11.7 درصد و از بین چادریها 2.6 درصد) کاشت ناخن و درمجموع 15.7 درصدشان (که از بین مانتوییها 16 درصد و از بین چادریها 10.7 درصد) عمل زیبایی بینی داشتهاند. این به معنای آن است که 10-15 درصد از ایشان با فشار هنجاری عملهای زیبایی در جامعه زنان همراهی کردهاند. شاید در نگاه اول درصد کمی به نظر بیاید اما حکایت از یک اتفاق دارای امکان توسعه است. ورود این پدیده به زیست این قشر از زنان در ساخت گونهای از زیست مذهبی که به دنبال بهرهبردن از هنجاریهای زیبایی عمومی است، مؤثر میباشد. تحقق چنین زیستهای دوگانهای، منطق «امکان» و «گزینه» را برای زیست اجتماعی بانوان محجبه فراهم میسازد. وجود چنین گزینهای خود زمینه شکلگیری یک بلوک 10-15 درصدی را فراهم کرده است.
❓سؤال اصلی این است که این بلوک چقدر پایایی دارد؟ به عبارتی خانمی که کاشت ناخن کرده، چقدر آمادگی دارد در قدم بعد به جای مقنعه روسری بپوشد و در قدم بعد روسریاش را عقب تر بکشد؟ چقدر احتمال دارد با دانستن احکام شرعی مرتبط با این عمل، دل از آن بشوید تا زیست خود را در طیف مذهبیها پایدارتر کند؟
🔸اینجا است که نقطه تعیینکننده تغییر فرهنگی خود را نمایانتر میسازد. این بلوک اجتماعی، مهمترین نقطه تحول فرهنگیاند. به عبارتی دعوتکنندگان به خیر و فعالان فرهنگی انقلابی قبل از توجه به پدیده کشف حجاب و خانمهای به اصطلاح ضعیفحجاب، باید نسبت به این پدیده احساس مسؤلیت کنند. در صورت فائقآمدن بر این پدیده امکان پیشروی به بلوک بعدی از خانمهای دارای پایبندی کمتر نسبت به حجاب فراهم میشود و حرکت تحولی سمتوسوی خود را تغییر خواهد داد؛ همانطور که این آمار این پیشروی را نشان میدهد. ادامه 🔽🔽🔽
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔻بخش دو
🔹همانطور که این آمار این پیشروی را نشان میدهد7 درصد بانوان محجبه بیان کردهاند که مادرشان محجبه نیست. این پیشروی ارزندهای است که سمتوسوی بهرهمندی از سرمایهگذاریهای فرهنگیمان را بهوضوح نشان میدهد. این طیف حجابشان زاییده فضای خانوادهشان نیست و نهادهای اجتماعی و زیست عمومی در جمهوری اسلامی این فضای زیست را برای او فراهم ساخته است.
🔸اما به هر حال دشمن نیز در حال پیشروی در خاک ماست چرا که 24.1 درصد اذعان کردهاند که خواهر غیرمحجبه دارند و با لحاظ اینکه بخشی از ایشان مادران محجبه دارند لذا قسمتی از این درصد را میتوان حوزه پیشرفت دشمن در خاک خودی دانست. از اینرو باید با دقت روی همان بلوک 10-15 درصدی محجبه متمرکز شد. امکان تمرکز بر کل طیفهای مختلف اجتماعی در قدم اول فراهم نیست؛ سنگ بزرگ علامت نزدن است. از یک نقطه کانونی باید آغاز کرد. نقطه مرکزی توجهات ما همین بلوک 10-15 درصدی مورد اشاره در میان خانمهای محجبه تهرانیاند. این قشر تنها با یک منطق زیست همراه خواهد شد. این قشر به دنبال جمع دو پدیده زیست مذهبی و هنجار القائی از محیط است. تا وقتی منطق حجاب برای این طیف تبدیل به منطق هویتی پیشرو نشود، زیستهای دوگانه اینچنینی اقناع نخواهند شد. مسئله اساسی «نوع باور خود محجبهها نسبت به حجاب است» . باید حجاب را به مانند ابتدای انقلاب تبدیل به «نماد هویتی زنان پیشرو نهضت» کنیم. این گونه است که تهدید تبدیل به فرصت میشود. همانطور که طبق شواهد کتاب ارزنده «آن صخره مرجانی»، قبل از پیروزی انقلاب، زن محجبه تبدیل به نماد زن پیشرو نهضت اسلامی شده و حتی زنان مدرن نیز برای رسیدن به این مرجعیت هویتی، محجبه شدند. آنگاه قدرت افسانهای «این صخره مرجانی» را خواهیم دید.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
❇️تحلیلی بر خط روایت دشمن جهت کاهش مشارکت در انتخابات مجلس 1402
🔶طبق نتایج بررسی، خط سیر رسانهای دشمن در جهت کاهش مشارکت مردم در انتخابات، تلاش دارد فرایندی از استدلالهای چندبعدی ارائه کرده و درنهایت، وجود یک انسداد اجتماعی متصلب در جامعه ایران را به مخاطب القا کند. این فرایند در مرحله نخست، به برجسته سازی انواع مسائل سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی میپردازد تا جامعه ایران را جامعه ای مسئله دار و مبتلا به انواع مشکلات و بحرانهای لاینحل مزمن و فزاینده نشان دهد....
📌ادامه گزارش در لینک ⏩
🔷🔸کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه اسلام)🔹🔶
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سیمای انتخابات مجازی.pdf
442.9K
تحلیلی بر خط روایت دشمن جهت کاهش مشارکت در انتخابات مجلس 1402
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔖ای بلبل عاشق جز برای شقایقها مخوان
بخش1
🖋سیدعلی موسوی
📍بر اساس پیمایش تیام 40.7 درصد بانوان محجبه تهرانی اعلام کردهاند قطعاً در انتخابات مجلس 1402 شرکت نخواهند کرد. همین یک داده برای شکستن کلیشههای ذهنی ما در مورد افراد مذهبی و محجبه کافی است. تصور عمومی نخبگان انقلابی این است که ایشان همواره در انتخاباتها و راهپیماییها شرکت میکند؛ در حالیکه ما معمولاً همراهی این قشر را مسلم فرض میکنیم. از همینرو سیاستهای تبلیغی ما به دنبال جذب کمتر مذهبیها یا غیرمذهبیها است. میتوان از این 40.7 درصد بهعنوان قشر فراموششده یاد کرد. جمعی که در سیاست تبلیغی ما دیده نمیشوند. تلقی کلیشهای ما تنها دو گروه را میبیند: مذهبیِ مدافعِ انقلاب و غیرمذهبیِ منتقد. بر اساس تلقیهای وراثتی گروه مذهبیِ منتقد را به اقلیت نادر انجمن حجتیهای تأویل میبریم و از اینرو نادیدهگرفتن این اقلیت ناچیز را امری بدیهی میشماریم و حال آنکه 40.7 درصد یعنی این تعمیم توهمی بزرگ از یک کلیشه ذهنی نادرست است.
🔹در این کلیشه برای حل مشکل مشارکت حداکثری بهناچار باید به مطالبات جریان اصلاحطلب یا به تعبیر دقیقتر تجدید نظر در اصول انقلاب تن داد. کلیشهای تکراری که افزایش مشارکت را به وادادگیهای بیشتر در مقابل غربگرایی و ولنگاری پیوند میزند. فعالان سیاسی اصولگرا نیز برای پرکردن این شکاف تخیلی سعی میکنند، طعمی از وادادگی فرهنگی و سیاسی را همواره در حاشیه کمپین انتخاباتیشان داشته باشند. نوع انتخاباتها شیب مواضع «به اصطلاح اصولگرایان» را به سمت وادادگی فرهنگی (با نماد حجاب) در مقابل هجمه داخلی و وادادگی سیاسی (با نماد برجام) در مقابل هجمه خارجی میبرد. امری که درنهایت تفاوت جوهری میان اصولگرایان و اصلاحطلبان را نه در دوگانه گفتمانی وادادگی و مقاومت فرهنگی ـ سیاسی، بلکه در وابستگی به قبیله و شرکای سیاسی تأویل میبرد.
🔸«جمهوری اسلامی نباید قشر غیرمذهبی را ندیده بگیرد. جمهوری اسلامی برای همه مردم ایران است.» این جملات هرچند کاملاً درست است اما پشتصحنه ذهن تأکیدکنندۀ بر این جملات بهعنوان یک سیاست، حاوی تلقیهای به وضوح غلطی از جامعه ایران است. نه فقط بخش اصطلاحاً ضعیفحجاب جامعه یا همان قشر کمترمذهبی بلکه حتی قشر بیحجاب که مرتکب کشف حجاب شده است، خود را مذهبی میداند و غیر مذهبی بودن را اتهام برمیشمارد. به عبارتی طیف غیرمذهبی، رفتار خارج از چارچوب مذهب خود را، خارج از هویت خود برمیشمارد و اذعان میکند که مرا بر اساس این رفتارها قضاوت مذهبی نکن! غیر مذهبی بودن تبدیل به یک هویت راسخ در جامعه ایران نشده و نمیشود.
🔹تلقی این اقشار در «تصنیف مذهبی»ِ خود، به معنای مرجعیت مذهب در جامعه ایران است. این مرجعیت ذهنی الزاماً به معنای التزام عملی نیست اما نشاندهنده نوع گرایش هویتی توده مردم ایران به سمت هویت مذهبی است. این امر در دو پیمایش قبلی تیام بهوضوح معلوم بود.
در پیمایش قبلی تیام در میان خانمهای بیحجاب تهرانی، کشف حجاب بیشتر برای تجربه و جذابیت بوده است. آنان هیچ قصد جنگ با حجاب به مثابه یک امر مذهبی را ندارند و حتی خود را در حال نقض فرمان الهی نمیبینند، چراکه تنها 15.6 درصد ایشان حجاب را دستور خداوند میدانند. این گروه حتی به دنبال حمایت از غرب در این کنش خود نیستند. تنها 13.3 درصد آنان اعلام کردهاند که غرب در حال مدیریت بیحجابی در ایران است. از سویی حتی این قشر به دنبال درگیری با مذهبیها نیز نیست. این قشر بهخلاف بازنمایی رسانهای دشمن، تمایل به پرخاشگری در مقابل نهی از منکر قشر مذهبی ندارد. 44.8 درصد این قشر اظهار کردهاند تذکر مؤدبانه را میپذیرند و تنها 27.5 درصد مخالفت کردهاند.
🔸در پیمایش اول تیام که در اوج اغتشاشات و فشار روانی آن، در میان خانمهای ضعیفحجاب تهرانی به انجام رسید، 62 درصدشان در همان زمان اعلام میکردند که معتقدند حجاب به نفع آنان است. 51.1 درصد اهل نماز خواندناند و 59.5 درصد حجاب را عامل حفظ حریم خانواده میدانند. این طیف خود را باحجاب تلقی میکنند و در اوج فشارهای آن زمان نیز حاضر به کنارگذاشتن حجاب خود نشده بودند.
◀️ادامه
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بخش2
🔹از اینرو هویت مذهبیِ عموم جامعه ایرانی را نباید ندیده گرفت. مذهب در هویت طیف موسوم به غیرمذهبی یا طیفی که به زعم ما کمتر مذهبی است، مرکزیت غیر قابل مناقشهای دارد. جامعه ایرانی جامعهای مذهبی است و طبیعتاً حامل اساسی و مرکزی این هویت، قشر مذهبیاند. اما از همه اینها مهمتر آن است که تمام تغییرات سلبی و ایجابی در کنش دو طیف دیگر، تابعی از قشر مذهبی جامعه است. این قشر بودند که آقای هاشمی را انتخاب کردند و همین قشر نیز آقای خاتمی و سپس آقای احمدینژاد را برگزیدند. هم ایشان پس از آقای احمدینژاد به سمت آقای روحانی رفتند و اکنون آقای رئیسی را بهعنوان رئیس جمهور برگزیدهاند. مشارکت و عدممشارکت را نیز در همین قشر باید جستوجو کرد؛ جای دیگری نرویم. سمتوسوی حرکت جامعه ایران را این قشر تعیین میکنند و رفتار دو طیف دیگر پس از این قشر، تابعی از رفتار این طیف است. تا وقتی سیاستگذاران فرهنگی ـ سیاسی ما قدر این ساخت فرهنگی جامعه ایران را ندانند و ارزش آن را درک نکنند، تحت تأثیر توهمات وادادگی استعماری و لیبرالیسم وارداتی، کلیشههای ناسازگاری را به هارمونی جامعه ایرانی و فضای رسانهای ایران تحمیل میکنند.
🔸مهمترین نتیجه این امر آشفتگی و انفعال در دستگاه محاسباتی فعالان فرهنگی انقلابی ماست. ما برای دلخوشی غیرمذهبیها و کمترمذهبیها سرودهای انفعالی سر میدهیم، غافل از اینکه مسئله اصلی، جامعه مذهبی است و عقبهمان را فراموش کردهایم. وقتی مخاطب اصلی و استاندارد ما، غیرمذهبیها و کمترمذهبیها باشند، طبعاً مخاطب مذهبی ما نیز برای تبدیلشدن به جریان اصلی و استاندارد، خودش را شبیه همان کلیشههای استاندارد خواهند کرد. اما اگر این چرخه برعکس شود و استاندارد ما بدنه مذهبیمان باشد، مطمئن باشیم سریعتر و بدون مانع به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت. هنوز دیر نشده است؛ هنوز بلبلهای عاشق مکتب خمینی (ره) و حاتمیکیاهای جبهه انقلاب قدر شقایقها را میدانند. تنها باید باور کنند که جز برای آنان نخوانند. تا انتخابات فرصت چندانی باقی نمانده است.
🔹همین یک هفته را وقت داریم تا طلسم مشارکتنکردن بخشی از بدنه مذهبی را بشکنیم. جای دوری نمیخواهد برویم. این قشر در دسترس همه ما هستند، کافی است از شعاردادن دست برداریم و به جای وادادگی لیبرال و درمان دردهای توهمی پر فیس و افاده القائی، به دردهای واقعی این قشر گوش بسپاریم. دردهای این قشر، دردهای انقلاب است. این دردها، دردهای واقعی جمهوری اسلامی است و درمان آن تنها راه رسیدن به قلۀ تبدیل ایران به الگوی پیشرفته اسلامی.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست یازدهم:
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مسعود فیاضی
قائم مقام دبیر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#موسسه_مطالعات_نوین_اسلامی(معنا)
📅 پنجشنبـــــه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @Mahmood67s ارسال فرمایید.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
May 11
📝مشارکت یا عدم مشارکت: مطالبه مدیریت کارآمد یا مخالفت با اسلام سیاسی
✍سیدعلی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع)
بخش اول:
🔶بر اساس پیمایش تیام 40.7 درصد بانوان محجبه تهرانی اعلام کردهاند قطعاً در انتخابات مجلس 1402 شرکت نخواهند کرد. آیا این طیف نگاههای انجمن حجتیهای داشته و مخالف اسلام سیاسیاند؛ همانگونه که شبکه فارسی زبان پادشاهی بریتانیا پیمایش ارزشها و نگرشها را تحلیل کرده است؟ یا اتفاقاً این عده انتقادشان به مسؤلین معنایی مذهبی دارد؟ به عبارتی آیا این عده منتقد قرائتی سیاسی از دین اسلاماند یا انتقادشان به مسؤلین، مبنایی دینی داشته و با استناد به سیرۀ عادلانۀ امیرالمؤمنین(ع) منتقد مسؤلیناند. اگر پاسخ دوم صحیح باشد، شبکه پاشاهی انگلستان باید در سیاستهایش تجدید نظر کرده و به ادبیات ماقبل اغتشاشات 1401 برگشته، همانند سال 88 با «الله اکبر» و «یاحسین، میرحسین» به دنبال مقابله با جمهوری اسلامی باشد. از اینرو سؤال دیگری برجسته میشود که آیا این قشر مذهبی که مایل به مشارکت در انتخابات مجلس نیستند، هرچند اسلام را سیاسی میدانند اما جمهوری اسلامی را قبول ندارند یا مسئلهشان در لایهای پایینتر، یعنی نحوۀ مدیریت کشور است؟ برای پاسخگویی به این سؤال لازم است به بررسی دقیقتر این آمار بپردازیم.
🔸لازم است اذعان کنیم بهطور معمول احتمال شکستهشدن این قاطعیت 40.7 درصد در دقایق نود رقابتهای انتخاباتی وجود دارد. این وابسته به نوع کنشگری فعالان تبلیغی، فرهنگی و سیاسی کشور در دیدن مسائل این جمع است. با نظرداشت ایستادگی این قشر درمقابل هجمه سنگین علیه حجاب در پایتخت، باید اعتراف کرد مسئله آنان وادادگی در مقابل زیست فرهنگی غربی و وادادگی سیاسی در مقابل غرب نیست. (آمارهای بعدی این را نشان میدهد).
🔹برای فهم دقیقتر رفتار ایشان لازم است دقت کنیم که 44.9 درصدشان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز شرکت نکردهاند. باوجود اینکه آمار مشارکت تهران در انتخابات ریاست جمهوری به مراتب بیشتر از انتخابات مجلس است. درصورتیکه کل این 40.7 درصد در انتخابات پیشِ رو شرکت نکنند، باز هم به میزان 4.2 درصد، وضعیت بهبود پیدا کرده است. این رشد با توجه به کاهش طبیعی مشارکت انتخابات مجلس در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری نشانۀ رشد مشارکت است. خصوصاً اینکه 6.8 درصد از کسانی که در انتخابات 1400 شرکت نکردهاند اعلام داشتهاند که در انتخابات مجلس 1402 قطعا شرکت میکنند و تنها 70.9 درصد از کسانی که در انتخابات 1400 شرکت نکردهاند، قاطعانه عدم شرکت در این انتخابات را اعلام داشتهاند. افزایش احتمالی 29 درصدی به آمار مشارکتکنندگان در انتخابات مجلس دستاورد ارزندهای برای این دو سال تلاش دولت آقای رئیسی میتواند باشد. جالبتر آنکه 62.2 درصد از کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری 96 به آقای روحانی رأی دادهاند، در این انتخابات به فهرست انتخاباتی مورد حمایت آقایان روحانی یا خاتمی رأی نخواهند داد. آراء این دسته در میان فهرستهای فرضی همچون آقایان احمدینژاد، قالیباف، جلیلی و لاریجانی توزیع میشود. این امر نشاندهنده اضمحلال پایگاه سیاسی جریان واداده فرهنگی ـ سیاسی در میان قشر مذهبی است. از اینرو نه فقط مسئله اضمحلال اسلام سیاسی نیست بلکه مسئله پررنگتر شدن ادبیات اسلام انقلابی در گفتمان حاکم بر بدنه انقلابی است. البته این امر در همان انتخابات 1400 نیز روشن میشود؛ وقتی که تنها 1.7 درصد، حاضر به رأیدادن به کاندیدای این جریان میشوند.
ادامه🔽🔽🔽
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بخش دوم:
🔸البته این ریزش آراء در جریان اصلاحطلب به معنای پیروزی جریان رقیب اصولگرا در حفظ هوادارانش نیست؛ 16.5 درصد از کسانی که به آقای رئیسی در انتخابات 1400 رأی دادهاند قاطعانه اعلام کردهاند در انتخابات مجلس 1402 شرکت نخواهند کرد. این امر با توجه به آمار 89.5 درصدی که ریشه مشکلات کشور را ضعف مدیریت میداند، امری باورپذیر است. این به معنای ندیدن اثر دشمن خارجی در مشکلات کشور نیست چراکه 58.3 درصد، ریشه مشکلات کشور را دخالت دشمنان نیز میدانند، اما بهوضوح سهم قابلتوجه 89.5 درصدی را متوجه ضعف مدیریت میکنند. این امر هیچ معنای ایدئولوژیکی ندارد بلکه کاملاً ریشه در یک ارزیابی عینی و واقعبینانه دارد. بر اساس این تحلیل آدرس غلطِ وادادگی فرهنگی و سیاسی واضح میشود؛ چه تحلیلی که به دنبال آزادی حجاب و ولنگاری فرهنگی است و چه تحلیلی که به دنبال بازکردن دست اجنبی در کشور است و چه تحلیلی که به دنبال دستکشیدن از اسلام سیاسی و قرائت انقلابی از اسلام است، هر سه راه به خطا بردهاند. طبعاً پادشاهی بریتانیا تمایل دارد که یکی از این سه تحلیل درست باشد، اما با کمال تأسف برای کشور دوست و همسایهمان(!) بریتانیا، و با کمال احترام(!) به پادشاه آن، این تحلیلها بر اساس دادههای عینی، غلط است. مسئله این قشر اساساً وادادگی فرهنگی در مقابل غربگرایی و وادادگی سیاسی در مقابل دشمن نیست، بلکه مسئلهشان ضعف مدیریت کشور است.
🔹این امر شاید در توزیع گرایشات جمعی که در سال 96 به آقای رئیسی رأی دادهاند در میان فهرستهای فرضی نیز واضح باشد. توزیع آراء این قشر در میان فهرستها به ترتیب 33.7 درصد آقای احمدینژاد، 25.9 درصد آقای جلیلی و 20.9 درصد آقای قالیباف در مقایسه با 9.4 درصد آقای روحانی و 6.4 درصد آقای خاتمی و 3.7 درصد آقای لاریجانی است. یکسوم این طیف در موازنه عملکرد آقای احمدینژاد با شخصیتهای دیگر، همچنان ایشان را ترجیح میدهد. این امر به دلیل موازنه کارآمدیها در مقابل ناکارآمدیهای آقای احمدینژاد در مقایسه با سایرین است.
🔸خوشبختانه مردم ایران تصنیف و بلوکبندی حزبی نشدهاند . از اینرو بهخلاف جریانات سیاسی، نسبت ثابتی با سیاستمداران ندارند و آراءشان در رفتوآمد میان سیاستمداران است. ازهمینرو 15.8 درصد یعنی حدود یکششم از کسانی که در 1400 به آقای رئیسی رأی دادهاند، فهرست فرضی آقایان روحانی و خاتمی را ترجیح دادهاند. البته برخی از آنان در نسبت خاصی با 16.5 درصدی است که بیان داشتهاند قطعاً در انتخابات بعدی شرکت نمیکنند.
حجم یکچهارمی سبد آقای جلیلی در مقایسه یکپنجم آقای قالیباف نیز صرفاً بر اساس هواداریهای قاطعانه سیاسی قابل توجیه نیست. طبعاً عدم حضور رسانهای و سیاسی آقای جلیلی از یک طرف و حضور آقای قالیباف بهعنوان مسؤل قوه از سوی دیگر تأثیر نسبی بر این نتایج داشته است. ارزیابی 89.5 درصدی مردم از ریشه ضعف مدیریت کشور، نشاندهنده ارزیابی ضعیف مردم از کارآمدی مسؤلین است. این امر مهمترین عامل تعیینکننده گرایش مردم به مشارکت، عدم مشارکت و رفتوآمد میان بلوکهای مختلف سیاسی است.
در کنار حمایتهای طیف مذهبی از بدنه مسؤلین فعلی کشور، 89.5 درصد نقدی واضح به نحوه مدیریت اقتصادی دارد. شاخصهای انتقادی این قشر عمدتاً ناظر به همان تأکیداتی است که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» از آن یاد میکنند. مسئله اصلی این است که رضایت مردم به همان اندازهای است که این شعار محقق شده است و نارضایتی به اندازهای است که تحقق این شعار به «نمایشهای ظاهری» ترجمه شده است.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست یازدهم:
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مسعود فیاضی
قائم مقام دبیر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#موسسه_مطالعات_نوین_اسلامی(معنا)
📅 پنجشنبـــــه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @Mahmood67s ارسال فرمایید.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📷گزارش تصویری از سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست یازدهم:
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مسعود فیاضی
قائم مقام دبیر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#موسسه_مطالعات_نوین_اسلامی(معنا)
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
May 11
❓شنبه یا پنجشنبه
💡 تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔍 بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته
🔸 نشست حضوری
🗓 شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
⏱ ساعت ۱۴ الی ۱۸
📍قـــــم ، بلوار نیایش
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
📌پخش از طریق:
🌐 www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
May 11
🔴 پخشزنده
نشست در حال برگزاری است...
www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بررسی پیامد های لایحه تعطیلات آخر هفته
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
زمان نحوه خاصی از تکون انسان را معنا میکند.
دکتر علی مومن | جامعه شناس
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a