May 11
ایران آینده🇮🇷
📢سلسله نشستهای ایران آینده 💡 ایدههای جلب مشارکت مردم 🗓 سه شنبه ۲۴ بهمنماه ۱۴۰۲ ⏱ ساعت ۱۶ الی ۱
جلسه هم اکنون در حال برگزاری است...
43.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سینما برای آمریکا یعنی «آینده»
ابراهیم فیاض - ۱۳۹۷
هر سال در روزهای پس از جشنواره فیلم فجر بحثها درباره کلیتی به نام سینمای ایران بالا میگیرد و جنبه انتقادی این کلنگری برتری دارد.
بر خلاف تصور رایج که گمان میرود؛ سینما در نهایت قرار است واقعیت را یعنی آنچه واقع شده را بنمایاند، ابرهیم فیاض میگوید سینما برای آمریکاییها، ساختن آیندهای است که هنوز واقع نشده و قرار است بیاید. او میگوید: سینما برای امریکاییها از واقعیت جان نمیگیرد، بلکه از رویا و آرمانها، و از ایدهها که هنوز جان نگرفتهاند، میآید.
در برابر اروپا که سالهاست پشت سر ایالات متحده در اقتصاد و سیاست حرکت میکند، گویا آمریکا تنها کشور در جهان جدید است که نیرویی برای این رویاپردازی دارد، و با سینما آن جهان تازه و آینده را تصویر میکند و میسازد.
اگر به این حرف تن دهیم، یا درباره آن جدا بیاندیشیم، در روزهایی که به کلیت سینمای ایران که موجودی بزرگ و وسیع هم هست نگاه میکنیم باید بپرسیم:
سینمای ایران چه اندازه از رویاها نیرو میگیرد؟ آیا بدون آن رویا و آینده میتوانیم سینمایی قدرتمند داشته باشیم؟
فیلم بخشی است از حضور دکتر ابراهیم فیاض در برنامه شبهای سینما در سال ۱۳۹۷.
❇️ کانال #ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
-111403261_-1064994624.pdf
1.7M
✅ بوم مسائل انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402 | شماره 96
@entekhabatnews
ایران آینده🇮🇷
✅ بوم مسائل انتخابات مجلس شورای اسلامی 1402 | شماره 96 @entekhabatnews
رصد مسایل دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
یکی از کانالهایی که آقای کشوری معرفی کردند در نرم افزار بله 👌
-294117629_-389093729.pdf
796.5K
#روایت_اول | ۰۲۱۰۳۰
⏱️ عملیات رسانهای مبتنی بر روایت پایه با موضوع مقابله با *چالش بدبینی مردم نسبت به کارآمدی نمایندگان مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی*
🗳️ سند حاضر *اولین نسخه* از سلسله طرحهای عملیاتیای است که به منظور مقابله با *هجمهسازیها و سیاهنماییهای رسانهای منتقدین و معاندین علیه مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، برجستهسازی عملکرد مثبت و کمتر شنیدهشده این دو مجلس و نیز مطالبهگری رسانهای پیرامون بهبود عملکرد آنهاست* که به عنوان سلسله روایت پایههای مرتبط با #انتخابات حول پیشنهاد ایدهها و سیاستهای رسانهای منتشر میشود.
✅ *اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما*
*@revayateaval*
ایران آینده🇮🇷
#روایت_اول | ۰۲۱۰۳۰ ⏱️ عملیات رسانهای مبتنی بر روایت پایه با موضوع مقابله با *چالش بدبینی مردم نسب
کانال روایت اول در بله دیگر کانال معرفی شده توسط آقای کشوری
نشست ایده های مشارکت در انتخابات.mp3
24.3M
📢فایل صوتی
🔸سلسله نشستهای ایران آینده
💡 ایدههای جلب مشارکت مردم
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔹نشست دهم:
سازمان دارالقرآن الکریم
🔸حجت الاسلام علی تقی زاده
ریاست سازمان
🔶🔸برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @hatef_69 ارسال فرمایید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی_(معنا)
🗓 پنجشنبـــــه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
🕘 ساعت : ۹ صبح
📍قـــــم ، بلوار نیایش،پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بسمه تعالی
🟡 نگرشها و کنشهای اجتماعی - سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران
مقدمه🔻
🔸دینداری در جامعه ایران چهرههای متعدد دارد و یکی از این چهرههای جدی مسئله پوشش زنان است که در تاریخ معاصر ایران فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ بیشترین تغییرات در دوره پنجاهساله پیش از انقلاب صورت گرفت و البته پس از انقلاب نیز همچون سایر پدیدههای متغیر فرهنگی، متأثر از عوامل موافق و مخالف بوده است.
🔸در نیمه سال 1401 و با زمینهچینیهای پیشینی، حجاب زنان در مرکز یک آشوب اجتماعی قرار گرفت که ضرورت توجه را دوچندان ساخت. بر همین اساس مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده کاربردی تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، یک پیمایش سهگانه را تعریف نمود که هر یک متصدی سنجش وضعیت یک گروه از زنان یعنی زنان مکشفه، زنان کمحجاب و نهایتاً زنان باحجاب گردید.
🔸با لطف ربوبی و پس از اجرای دو پیمایش نخست در انتهای سال 1401 و نیمه سال 1402 اینک در پایان یک سال کاری و در انتهای سال 1402 کار پیمایش سوم هم به اتمام رسیده که نتایج آن در شُرف آمادهسازی و عرضه است.
ابعاد پژوهش🔻
🔸در پیمایش اخیر یکی از اهداف، خوشهبندی(گونهشناسی) بانوان محجبه است. معمولاً بررسی نگرشها و کنشهای مذهبی، فرهنگی - اجتماعی و سیاسی بهشکل گسسته انجام میشود درحالیکه گونههای مختلف در تقاطع این عوامل متنوع شکل میگیرد. تصور غالب، طیف گرایشها و کنشهای مذهبی را بهشکل کلیشهای روی گرایشها و کنشهای فرهنگی - اجتماعی و نیز سیاسی تطبیق میدهد غافل از آنکه تنوعات بسیاری در این میانه وجود دارد. سنجش وضعیت دینداری در ایران علاوه بر سنجش نسبت افراد با فرهنگ و تمدن غربی نیازمند سنجش نسبت ایشان با اسلام سیاسی و به طور خاص مناسبت آنان با طیفهای متنوع سیاسی موجود پس از شکلگیری نظام جمهوری اسلامی است. ازاینرو در پرسشنامه اخیر با لحاظ مقطع زمانی انجام پرسشنامه و نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخشی از سؤالات ناظر به این رویداد و نیز رویدادهای برجسته دیگر سیاسی تنظیم گردید.
🔸با توجه به فرصت انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر آن شدیم که بخش اول دادههای جمعیتشناختی، نگرشها و رفتارهای سیاسی را بهسرعت در اختیار علاقهمندان و تحلیلگران قرار دهیم. امید است که در تحلیل و کنش کنشگران در صحنه انتخابات مؤثر افتد. البته باید در نظر داشت که نتایج باید در پیوستگی با نگرشها و رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرشهای مذهبی و در نسبت با مسئله بنیادین دینداری جامعه ایرانی و خوشهبندی دینداران مورد ملاحظه و مطالعه قرار گیرد. از این رو خوشهبندی بانوان محجبه، تنها پس از نشر دادههای مرتبط با نگرشها و کنشهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرشها و کنشهای مذهبی، امکانپذیر است.
روش و جامعه آماری 🔻
🔸این تحقیق به دنبال بررسی نگرشها و رفتارهای اجتماعی ـ سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران است. روش انجام این پژوهش پیمایش است. جامعه آماری آن، بانوان باحجاب بالای 18 سال مناطق 22 گانه شهر تهران و حجم نمونه آماری، 1200 نفر از آنانکه بهصورت خوشهای و تصادفی انتخاب شدهاند. بانوان محجبه در این پژوهش افرادی هستند که پوشش سر و گردن را بهصورت کامل دارند؛ اعم از این که نوع پوشش بدن آنها با چادر یا مانتو باشد. همچنین ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. این پرسشنامۀ محققساخته با جمعبندی نظرات اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین فعالان اجتماعی از بانوان و آقایان تهیه و تنظیم شده است. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، پیشآزمون با تعداد نمونه 60 تایی از جامعه آماری صورت گرفته و مبتنی بر نتایج پیشآزمون پرسشنامه نهایی شده است. میانگین پایایی سؤالات پرسشنامه مبتنی بر آزمون آلفای کرونباخ 0/79 است.
سوالات پژوهش🔻
🔸 این پژوهش به دنبال بررسی تفکیکی سؤالات زیر است:
◽️دلایل انتخاب حجاب توسط بانوان باحجاب چیست؟
◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد بانوان کشف حجاب کرده چگونه است؟
◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد حجابشان و بانوان باحجاب دیگر چیست؟
◽️میزان تقیدات شرعی بانوان باحجاب به نوع حجابشان چه میزان است؟
◽️سبک زندگی مدرن چه میزان در زیست بانوان محجبه بروز و ظهور دارد؟
◽️خط فکری فمینیسم چه میزان در دیدگاه بانوان باحجاب وجود دارد؟
◽️نظر بانوان باحجاب در مورد مسئولین نظام جمهوری اسلامی چیست؟
◽️دیدگاه بانوان باحجاب درباره روحانیت در جامعه امروز چیست؟
◽️نظر بانوان باحجاب درباره ریشه مشکلات کشور چیست؟
◽️میزان و نوع مشارکت بانوان باحجاب در انتخابات مجلس سال 1402 چگونه است؟
◽️نوع رفتارهای انتخاباتی بانوان باحجاب در دوره های قبل چگونه است؟
برای مشاهده نتایج پیمایش کلیک کنید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰به بهانه پیمایش بانوان باحجاب شهر تهران
🔖«این صخره مرجانی»: بازتولید دوباره زنان نهضت
🖊سیدعلی موسوی
◀️رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم ع
🔻بخش یک
🔸قشر مذهبی جامعه، موتور حرکت امروز جمهوری اسلامی ایران به سمت آرمانهای متعالیاش است. در این میان مردم مذهبی پایتخت به دلیل مقاومت بینظیرشان در برابر فشارهای فرهنگی ـ سیاسی ـ اقتصادی نقش تعیینکنندهتری دارند. پس از طی یکسال هجوم پرخاشگرانه و رادیکال علیه حجاب، طبعاً بانوان تهرانی بهشکل خودآگاهانهای حجاب خود را با «اراده»ی متمایزی برگزیدهاند. از اینرو عمق و قدرت «اراده حجاب» پس از این هجمه با قبل آن قابل مقایسه نیست.
🔹بانوان دارای حجاب دو طیفاند:
1⃣بانوان دارای حجابی که در حجابشان حدود شرعی را رعایت نکردهاند.
2⃣بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نمودهاند. در مقایسه این دو طیف، طیف دوم را بانوان محجبه (به معنای خاص کلمه) مینامیم. این طیف، هسته سخت بانوان در حرکت فرهنگی امروز انقلابی ما هستند. بر اساس نمونهگیری تیام، 52.2 درصد این بانوان دارای تحصیلات دانشگاهی و 56.3 درصد شاغل، دانشجو یا بازنشسته هستند. با توجه به دقتهای لازم در انتخاب نمونه با اطمینان خوبی در مورد آن میتوان سخن گفت. به آن معنا که بیش از نیمی از بانوان محجبه، با وجود گذار از دو پدیده دانشگاه و اشتغال که وجوه اساسی زیست مدرن زنانهاند، و با وجود این هجمه، بهصورت کامل به حجاب خود پایبند بودهاند. این پدیده اجتماعی، حاکی از توسعه و عمق زیست پدیدهای است که در کتاب ارزندۀ «آن صخره مرجانی» بهعنوان «زنان نهضت» از آن یاد میکند. این پدیده پیش از انقلاب اسلامی، پدیدهای نادر بود که با پوشش مانتو و روسری و عینکهای آفتابی با قابهای کائوچویی درشت میتوانستیم آن را پیدا کنیم. امروزه این پدیده به گسترهای بزرگ در پایتخت رسیده است. جالبتر ترکیب 41.9 درصدی چادری این طیف است، ترکیبی که 56.8 درصد آنان دارای تحصیلات دانشگاهی و 51.4 درصد آنان شاغل یا بازنشستهاند. این ویژگیها طبعاً نه توصیفی است از زن سنتی و نه توصیفی است از زن مدرن. این نوع زیست زنانه، پدیدهای زاییده نهضت اسلامی ایران معاصر است که توانسته مزیتهای مورد ادعای دنیای مدرن را در عین حفظ مستحکم ارزشهای اسلامی، همراه خود در پدیده پرمؤلفه و پیچیدهای به نام «زندگی» حمل کند.
🔹این به معنای فقدان چالش در این امر پیچیده تمدنی نیست. چالش، طبیعت گذار فرهنگی است. تولد و رشد نوپدیدههای تمدنی چون زنان نهضت نتیجه همین چالش است. مسئله نسبت این طیف با خانه، خانواده، فرزندآوری و میزان پذیرش لایهای از اندیشههای دارای گرایش فمنیستی، طبعاً مسئله زیرساختی این تحلیل است و دادههای دیگر این پیمایش ـ که بعداً منتشر میگردد ـ میتواند در تحلیل آن مفید واقع شود.
🔸ازجمله چالشهای مورد اشاره در دادههای نشریافته در مورد بانوان محجبه آن است که درمجموع 9.3 درصد آنان (که از بین مانتوییها 11.7 درصد و از بین چادریها 2.6 درصد) کاشت ناخن و درمجموع 15.7 درصدشان (که از بین مانتوییها 16 درصد و از بین چادریها 10.7 درصد) عمل زیبایی بینی داشتهاند. این به معنای آن است که 10-15 درصد از ایشان با فشار هنجاری عملهای زیبایی در جامعه زنان همراهی کردهاند. شاید در نگاه اول درصد کمی به نظر بیاید اما حکایت از یک اتفاق دارای امکان توسعه است. ورود این پدیده به زیست این قشر از زنان در ساخت گونهای از زیست مذهبی که به دنبال بهرهبردن از هنجاریهای زیبایی عمومی است، مؤثر میباشد. تحقق چنین زیستهای دوگانهای، منطق «امکان» و «گزینه» را برای زیست اجتماعی بانوان محجبه فراهم میسازد. وجود چنین گزینهای خود زمینه شکلگیری یک بلوک 10-15 درصدی را فراهم کرده است.
❓سؤال اصلی این است که این بلوک چقدر پایایی دارد؟ به عبارتی خانمی که کاشت ناخن کرده، چقدر آمادگی دارد در قدم بعد به جای مقنعه روسری بپوشد و در قدم بعد روسریاش را عقب تر بکشد؟ چقدر احتمال دارد با دانستن احکام شرعی مرتبط با این عمل، دل از آن بشوید تا زیست خود را در طیف مذهبیها پایدارتر کند؟
🔸اینجا است که نقطه تعیینکننده تغییر فرهنگی خود را نمایانتر میسازد. این بلوک اجتماعی، مهمترین نقطه تحول فرهنگیاند. به عبارتی دعوتکنندگان به خیر و فعالان فرهنگی انقلابی قبل از توجه به پدیده کشف حجاب و خانمهای به اصطلاح ضعیفحجاب، باید نسبت به این پدیده احساس مسؤلیت کنند. در صورت فائقآمدن بر این پدیده امکان پیشروی به بلوک بعدی از خانمهای دارای پایبندی کمتر نسبت به حجاب فراهم میشود و حرکت تحولی سمتوسوی خود را تغییر خواهد داد؛ همانطور که این آمار این پیشروی را نشان میدهد. ادامه 🔽🔽🔽
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔻بخش دو
🔹همانطور که این آمار این پیشروی را نشان میدهد7 درصد بانوان محجبه بیان کردهاند که مادرشان محجبه نیست. این پیشروی ارزندهای است که سمتوسوی بهرهمندی از سرمایهگذاریهای فرهنگیمان را بهوضوح نشان میدهد. این طیف حجابشان زاییده فضای خانوادهشان نیست و نهادهای اجتماعی و زیست عمومی در جمهوری اسلامی این فضای زیست را برای او فراهم ساخته است.
🔸اما به هر حال دشمن نیز در حال پیشروی در خاک ماست چرا که 24.1 درصد اذعان کردهاند که خواهر غیرمحجبه دارند و با لحاظ اینکه بخشی از ایشان مادران محجبه دارند لذا قسمتی از این درصد را میتوان حوزه پیشرفت دشمن در خاک خودی دانست. از اینرو باید با دقت روی همان بلوک 10-15 درصدی محجبه متمرکز شد. امکان تمرکز بر کل طیفهای مختلف اجتماعی در قدم اول فراهم نیست؛ سنگ بزرگ علامت نزدن است. از یک نقطه کانونی باید آغاز کرد. نقطه مرکزی توجهات ما همین بلوک 10-15 درصدی مورد اشاره در میان خانمهای محجبه تهرانیاند. این قشر تنها با یک منطق زیست همراه خواهد شد. این قشر به دنبال جمع دو پدیده زیست مذهبی و هنجار القائی از محیط است. تا وقتی منطق حجاب برای این طیف تبدیل به منطق هویتی پیشرو نشود، زیستهای دوگانه اینچنینی اقناع نخواهند شد. مسئله اساسی «نوع باور خود محجبهها نسبت به حجاب است» . باید حجاب را به مانند ابتدای انقلاب تبدیل به «نماد هویتی زنان پیشرو نهضت» کنیم. این گونه است که تهدید تبدیل به فرصت میشود. همانطور که طبق شواهد کتاب ارزنده «آن صخره مرجانی»، قبل از پیروزی انقلاب، زن محجبه تبدیل به نماد زن پیشرو نهضت اسلامی شده و حتی زنان مدرن نیز برای رسیدن به این مرجعیت هویتی، محجبه شدند. آنگاه قدرت افسانهای «این صخره مرجانی» را خواهیم دید.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
❇️تحلیلی بر خط روایت دشمن جهت کاهش مشارکت در انتخابات مجلس 1402
🔶طبق نتایج بررسی، خط سیر رسانهای دشمن در جهت کاهش مشارکت مردم در انتخابات، تلاش دارد فرایندی از استدلالهای چندبعدی ارائه کرده و درنهایت، وجود یک انسداد اجتماعی متصلب در جامعه ایران را به مخاطب القا کند. این فرایند در مرحله نخست، به برجسته سازی انواع مسائل سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی میپردازد تا جامعه ایران را جامعه ای مسئله دار و مبتلا به انواع مشکلات و بحرانهای لاینحل مزمن و فزاینده نشان دهد....
📌ادامه گزارش در لینک ⏩
🔷🔸کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه اسلام)🔹🔶
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سیمای انتخابات مجازی.pdf
442.9K
تحلیلی بر خط روایت دشمن جهت کاهش مشارکت در انتخابات مجلس 1402
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔖ای بلبل عاشق جز برای شقایقها مخوان
بخش1
🖋سیدعلی موسوی
📍بر اساس پیمایش تیام 40.7 درصد بانوان محجبه تهرانی اعلام کردهاند قطعاً در انتخابات مجلس 1402 شرکت نخواهند کرد. همین یک داده برای شکستن کلیشههای ذهنی ما در مورد افراد مذهبی و محجبه کافی است. تصور عمومی نخبگان انقلابی این است که ایشان همواره در انتخاباتها و راهپیماییها شرکت میکند؛ در حالیکه ما معمولاً همراهی این قشر را مسلم فرض میکنیم. از همینرو سیاستهای تبلیغی ما به دنبال جذب کمتر مذهبیها یا غیرمذهبیها است. میتوان از این 40.7 درصد بهعنوان قشر فراموششده یاد کرد. جمعی که در سیاست تبلیغی ما دیده نمیشوند. تلقی کلیشهای ما تنها دو گروه را میبیند: مذهبیِ مدافعِ انقلاب و غیرمذهبیِ منتقد. بر اساس تلقیهای وراثتی گروه مذهبیِ منتقد را به اقلیت نادر انجمن حجتیهای تأویل میبریم و از اینرو نادیدهگرفتن این اقلیت ناچیز را امری بدیهی میشماریم و حال آنکه 40.7 درصد یعنی این تعمیم توهمی بزرگ از یک کلیشه ذهنی نادرست است.
🔹در این کلیشه برای حل مشکل مشارکت حداکثری بهناچار باید به مطالبات جریان اصلاحطلب یا به تعبیر دقیقتر تجدید نظر در اصول انقلاب تن داد. کلیشهای تکراری که افزایش مشارکت را به وادادگیهای بیشتر در مقابل غربگرایی و ولنگاری پیوند میزند. فعالان سیاسی اصولگرا نیز برای پرکردن این شکاف تخیلی سعی میکنند، طعمی از وادادگی فرهنگی و سیاسی را همواره در حاشیه کمپین انتخاباتیشان داشته باشند. نوع انتخاباتها شیب مواضع «به اصطلاح اصولگرایان» را به سمت وادادگی فرهنگی (با نماد حجاب) در مقابل هجمه داخلی و وادادگی سیاسی (با نماد برجام) در مقابل هجمه خارجی میبرد. امری که درنهایت تفاوت جوهری میان اصولگرایان و اصلاحطلبان را نه در دوگانه گفتمانی وادادگی و مقاومت فرهنگی ـ سیاسی، بلکه در وابستگی به قبیله و شرکای سیاسی تأویل میبرد.
🔸«جمهوری اسلامی نباید قشر غیرمذهبی را ندیده بگیرد. جمهوری اسلامی برای همه مردم ایران است.» این جملات هرچند کاملاً درست است اما پشتصحنه ذهن تأکیدکنندۀ بر این جملات بهعنوان یک سیاست، حاوی تلقیهای به وضوح غلطی از جامعه ایران است. نه فقط بخش اصطلاحاً ضعیفحجاب جامعه یا همان قشر کمترمذهبی بلکه حتی قشر بیحجاب که مرتکب کشف حجاب شده است، خود را مذهبی میداند و غیر مذهبی بودن را اتهام برمیشمارد. به عبارتی طیف غیرمذهبی، رفتار خارج از چارچوب مذهب خود را، خارج از هویت خود برمیشمارد و اذعان میکند که مرا بر اساس این رفتارها قضاوت مذهبی نکن! غیر مذهبی بودن تبدیل به یک هویت راسخ در جامعه ایران نشده و نمیشود.
🔹تلقی این اقشار در «تصنیف مذهبی»ِ خود، به معنای مرجعیت مذهب در جامعه ایران است. این مرجعیت ذهنی الزاماً به معنای التزام عملی نیست اما نشاندهنده نوع گرایش هویتی توده مردم ایران به سمت هویت مذهبی است. این امر در دو پیمایش قبلی تیام بهوضوح معلوم بود.
در پیمایش قبلی تیام در میان خانمهای بیحجاب تهرانی، کشف حجاب بیشتر برای تجربه و جذابیت بوده است. آنان هیچ قصد جنگ با حجاب به مثابه یک امر مذهبی را ندارند و حتی خود را در حال نقض فرمان الهی نمیبینند، چراکه تنها 15.6 درصد ایشان حجاب را دستور خداوند میدانند. این گروه حتی به دنبال حمایت از غرب در این کنش خود نیستند. تنها 13.3 درصد آنان اعلام کردهاند که غرب در حال مدیریت بیحجابی در ایران است. از سویی حتی این قشر به دنبال درگیری با مذهبیها نیز نیست. این قشر بهخلاف بازنمایی رسانهای دشمن، تمایل به پرخاشگری در مقابل نهی از منکر قشر مذهبی ندارد. 44.8 درصد این قشر اظهار کردهاند تذکر مؤدبانه را میپذیرند و تنها 27.5 درصد مخالفت کردهاند.
🔸در پیمایش اول تیام که در اوج اغتشاشات و فشار روانی آن، در میان خانمهای ضعیفحجاب تهرانی به انجام رسید، 62 درصدشان در همان زمان اعلام میکردند که معتقدند حجاب به نفع آنان است. 51.1 درصد اهل نماز خواندناند و 59.5 درصد حجاب را عامل حفظ حریم خانواده میدانند. این طیف خود را باحجاب تلقی میکنند و در اوج فشارهای آن زمان نیز حاضر به کنارگذاشتن حجاب خود نشده بودند.
◀️ادامه
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بخش2
🔹از اینرو هویت مذهبیِ عموم جامعه ایرانی را نباید ندیده گرفت. مذهب در هویت طیف موسوم به غیرمذهبی یا طیفی که به زعم ما کمتر مذهبی است، مرکزیت غیر قابل مناقشهای دارد. جامعه ایرانی جامعهای مذهبی است و طبیعتاً حامل اساسی و مرکزی این هویت، قشر مذهبیاند. اما از همه اینها مهمتر آن است که تمام تغییرات سلبی و ایجابی در کنش دو طیف دیگر، تابعی از قشر مذهبی جامعه است. این قشر بودند که آقای هاشمی را انتخاب کردند و همین قشر نیز آقای خاتمی و سپس آقای احمدینژاد را برگزیدند. هم ایشان پس از آقای احمدینژاد به سمت آقای روحانی رفتند و اکنون آقای رئیسی را بهعنوان رئیس جمهور برگزیدهاند. مشارکت و عدممشارکت را نیز در همین قشر باید جستوجو کرد؛ جای دیگری نرویم. سمتوسوی حرکت جامعه ایران را این قشر تعیین میکنند و رفتار دو طیف دیگر پس از این قشر، تابعی از رفتار این طیف است. تا وقتی سیاستگذاران فرهنگی ـ سیاسی ما قدر این ساخت فرهنگی جامعه ایران را ندانند و ارزش آن را درک نکنند، تحت تأثیر توهمات وادادگی استعماری و لیبرالیسم وارداتی، کلیشههای ناسازگاری را به هارمونی جامعه ایرانی و فضای رسانهای ایران تحمیل میکنند.
🔸مهمترین نتیجه این امر آشفتگی و انفعال در دستگاه محاسباتی فعالان فرهنگی انقلابی ماست. ما برای دلخوشی غیرمذهبیها و کمترمذهبیها سرودهای انفعالی سر میدهیم، غافل از اینکه مسئله اصلی، جامعه مذهبی است و عقبهمان را فراموش کردهایم. وقتی مخاطب اصلی و استاندارد ما، غیرمذهبیها و کمترمذهبیها باشند، طبعاً مخاطب مذهبی ما نیز برای تبدیلشدن به جریان اصلی و استاندارد، خودش را شبیه همان کلیشههای استاندارد خواهند کرد. اما اگر این چرخه برعکس شود و استاندارد ما بدنه مذهبیمان باشد، مطمئن باشیم سریعتر و بدون مانع به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت. هنوز دیر نشده است؛ هنوز بلبلهای عاشق مکتب خمینی (ره) و حاتمیکیاهای جبهه انقلاب قدر شقایقها را میدانند. تنها باید باور کنند که جز برای آنان نخوانند. تا انتخابات فرصت چندانی باقی نمانده است.
🔹همین یک هفته را وقت داریم تا طلسم مشارکتنکردن بخشی از بدنه مذهبی را بشکنیم. جای دوری نمیخواهد برویم. این قشر در دسترس همه ما هستند، کافی است از شعاردادن دست برداریم و به جای وادادگی لیبرال و درمان دردهای توهمی پر فیس و افاده القائی، به دردهای واقعی این قشر گوش بسپاریم. دردهای این قشر، دردهای انقلاب است. این دردها، دردهای واقعی جمهوری اسلامی است و درمان آن تنها راه رسیدن به قلۀ تبدیل ایران به الگوی پیشرفته اسلامی.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
سلسله نشستهای
#جمهوری_اسلامی_شناسی
بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
نشست یازدهم:
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مسعود فیاضی
قائم مقام دبیر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#پژوهشکده_تبلیغ_و_مطالعات_اسلامی_باقرالعلوم(ع)
#موسسه_مطالعات_نوین_اسلامی(معنا)
📅 پنجشنبـــــه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @Mahmood67s ارسال فرمایید.
#ایران_آینده👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
May 11