جای خالی فقه فرهنگ
✍️ احمد اولیایی
بیستم مهرماه آخرین مصوبات و موضوعات دروس خارج فقه معاصر برای سال تحصیلی 1400-1401 از سوی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه ابلاغ گردید.
فارغ از بسته حمایتی دروس خارج فقه معاصر که در این ابلاغیه تبیین شده است، بسته نهایی موضوعات ابلاغ شده برای دروس خارج فقه معاصر جای تأمل دارد. این تأمل می تواند منجر به کشف نقاط قوت و البته کاستی هایی در این فهرست شود اما این یادداشت فقط در صدد است تعجب خود را از عدم ذکر «فقه فرهنگ» در میان عناوین دروس خارج فقه معاصر نشان دهد. فقه بورس، پولشویی، ورزش، العربون، اوراق الیانصیب، قراردادهای کاهش ریسک و ... از جمله موضوعات مطروحه برای خارج فقه معاصر هستند اما ظاهرا حوزه فرهنگ قرار است همچنان مظلوم واقع شود.
• فرهنگ عرصه تبلور کنش های انسانی است. به عبارت دیگر فرهنگ فارغ از تعاریف متعدد و پیچیدگی های نظری اش محل بروز کنش فرهنگی انسان امروز می باشد. این کنش تعبیر دیگری برای اعمال و تکالیف است. و همه می دانیم فقه نیز برای کشف و تبیین اعمال و تکالیف انسان مسلمان تلاش می کند. به بیان دیگر اگر موضوع فقه، فعل مکلف است و فرهنگ نیز نمود عینی کنش و فعل انسان باشد پس فقه فرهنگ می تواند یکی از مهم ترین فقه های مضاف باشد.
• از طرف دیگر انسانی که قرار است مسیر تعالی را طی کند باید تکلیف او و کنش مطلوبش تعریف و تبیین شود و این فقه است که بار اصلی این کار را به دوش می کشد. فرهنگ نیز که بخش عمده آن آینه ی ایده ها، خلاقیت ها، هنرها، تأملات و تفکرات انسان است باید از دانشی که تکلیف فرهنگی را کشف کند، تبعیت نماید تا انسان مختار فرهنگی در میان خطاهای کنشی خویش مسیر را گم نکند. این دانش می تواند همان فقه فرهنگ باشد.
• پرسش های فرهنگ از فقه بسیار است؛ اساسا حکم کنترل فرهنگ البته پس از بررسی امکان آن، از منظر فقه معاصر چیست؟ تلاش در جهت ترویج فرهنگ مطلوب چه حکمی دارد و نظر فقه معاصر در دعوای عاملیت با ساختار در فرهنگ چگونه تبیین می شود؟ آزادی های فرهنگی مانند آزادی خلاقیت و ایده در فقه معاصر چرا و چگونه باید ارزیابی شود؟ از آنجهت که بخش عمده ای از فرهنگ به صورت میراث از گذشته آمده و به آینده منتقل می شود، بحث از عدالت فرهنگی بین نسلی در کجای فقه امروز قرار می گیرد؟ اگر فقه معاصر به نظامات اجتماعی می اندیشد، نظام فرهنگی و چالش های آن اعم از تداخل سیاستگذاری نهادها را از چه مسیری حل می کند؟ و اساسا باید ها و نبایدهای فرهنگی که همان تکالیف فرهنگی است چه چیزهایی می باشند؟ مرز توقف نسبیت فرهنگی از نظر فقه کجا ترسیم می شود؟ و به طور کل ایده فقه معاصر برای نمادهای سمبلیک فرهنگی اعم از کلامی مانند زبان، ادبیات، شعر، داستان، موسیقی و ... و غیر کلامی مانند معماری، میراث فرهنگی و ... چیست؟ بار تمام این پرسش ها از حیث تعیین تکلیف انسانی و نظام فرهنگی بر عهده فقه فرهنگ است.
متن یادداشت در سایت صدای حوزه؛
http://v-o-h.ir/?p=27771
📌تحول در ساختار فرهنگی کشور؛ جنبههای سخت و نرم
[بخش اول: جنبههای سخت (بُعد نهادی)]
🖋علیرضا قربانی
🔹مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با دولت سیزدهم، بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند. در دو یادداشت پیشرو از الزامات این رویکرد گفتگو خواهیم کرد؛ ابتدا به جنبههای سخت (وجوه عینیتر و بُعد نهادی) و سپس به جنبههای نرم (وجوه ذهنیتر و بُعد فرهنگ و عقلانیت حکمرانی) این تحول خواهیم پرداخت. یادداشت حاضر به بخش اول (جنبههای سخت) اختصاص دارد.
🔹جنبههای سخت (بُعد نهادی): سه کلانمساله در این حیطه وجود دارد که سبب شده ظرفیتهای حکمرانی معطل بماند و ابزارهای سیاستی، کارایی و اثربخشی مورد انتظار را نداشته باشد:
1⃣ استفاده بیش از حد از سازوکار شورایی: این سازوکار با اهدافی همچون بالابردن ضریب اطمینان تصمیمگیری، دخیل کردن همه ذینفعان و ذیربطان و ایجاد ضمانت اجرایی برای تصمیمات، تاکنون در طراحی ساختارها مورد اقبال بوده است، اما تجربه نشان داده که کارآمدی و اثربخشی این سازوکار پایین است. کثرت اعضاء، مشغلههای متعدد اعضاء، ناپایداری اعضاء، عدم تخصص اکثر اعضاء در مورد موضوعات شورا، عدم اعتناء به ماهیت میانرشتهای مسائل و ناممکن بودن تقلیل آن به تخصصهای محض، بازه طولانی تشکیل جلسات، غلبه رویکرد سیاسی بحثها بر رویکرد سیاستی آن، مسئولیتناپذیری اعضاء به علت تاثیر اندک هر رای در نتیجه نهایی، عدم شفافیت رای، وجود شوراهای متعدد با ترکیب جمعیتی نسبتا یکسان و انتقال تنشهای یکی به دیگری، از علل عمدهای است که سبب فشل شدن این سازوکار شده است.
سازوکار شورایی از عالیترین سطوح حکمرانی تا پایینترین آن، به کار گرفته میشود؛ از شورای عالی فضای مجازی با ۲۷ عضو تا شورای درجهبندی سنی فیلم وزارت ارشاد با ۳۵ عضو! هرچند به علت اهمیت داشتن اجماع در سطح تصمیمات ملی میتوان این سازوکار را پذیرفت، اما امتداد دادن آن به همه سطوح پایینتر، خطایی راهبردی است.
سازوکار شورایی (خصوصا در مدل چندنهادی آن) بیش از آنکه سازوکاری برای "حل مساله واقعی" باشد، سازوکاری برای "آشتی دادن و حل نزاع ذینفعان حاکمیتی" است؛ هرجا نزاعی درون حاکمیت رخ میدهد، شورایی برای آشتی تشکیل میشود، که هرچند مساله روی زمین را حل نمیکند، اما لااقل به دعوا خاتمه میدهد. به عنوان نمونه، شاهد بودیم که کشمکش فیمابین وزارت ارشاد و ساترا بر سر مرجعیت صدور مجوز سریالهای شبکه نمایش خانگی، در نهایت به تشکیل شورای چندنهادی دیگری منتهی شد.
2⃣ تعارض و تشتت نهادی: وجود نهادهای موازی با ماموریتهای یکسان، در مواردی (مانند وجود چند نهاد تنظیمگر) به تعارض نهادی و در موارد دیگر (مانند وجود چند نهاد تسهیلگر) به تشتت نهادی و هدررفت منابع میانجامد. مشکل دوم با ابزارهای نرم سیاستی همچون همگرایی، توافق در تفکیک ماموریت، یا تنوع در رویکرد حل مساله قابل رفع است، اما مشکل اول جز با بازطراحی نهادی حل نمیشود.
به عنوان نمونه بارز این مساله میتوان به شباهت ماموریتهای کمیسیون عالی تنظیم مقررات (یکی از سه کمیسیون عالی مصوب ذیل شورای عالی فضای مجازی) و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (ذیل وزارت ICT) اشاره کرد. البته تاکنون به علت کنترل آشکار و نهان دولت بر شورای عالی فضای مجازی و نهادهای وابسته به آن، ظرفیتهای نهادی شورا فعال نشده و لذا این تعارض، چندان بروز و ظهور پیدا نکرده است.
یکی از علل تشدید تعارض نهادی، مقاومت دولت در برابر محدود شدن قدرت خود است. تجربه دولتهای اخیر نشان داده که دولت سعی میکند با ابزارهای آشکار و نهان خود، شوراهای عالی را در جهت اهداف خود به کار بگیرد و اگر نتواند چنین کند، شورا را زمینگیر و فشل میکند.
در بسیاری از کشورها تلاش شده تا تسلط دولت بر نهادهای تنظیمگر فرهنگ و ارتباطات، کاهش یابد که به عنوان نمونه میتوان به ساختار حقوقی آفکام بریتانیا و FCC ایالات متحده اشاره کرد. اما متاسفانه قوه مجریه در ایران تاکنون به شدت در مقابل این رویکرد، مقاومت کرده است و این مساله به تعارض نهادی بین نهادهای دولتی و نهادهای چندقوهای خارج از دولت، دامن زده است.
3⃣ تجمیع کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی در نهاد واحد: کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی، اقتضائات نهادی متفاوتی را میطلبند و تجمیع آنها در نهاد واحد میتواند آسیبزا باشد. به عنوان نمونه، اقتضاء کارکرد "تنظیمگری" نظام حکمرانی، پدری کردن حاکمیت برای بخش خصوصی و رفاقت با آنان است، اما در کارکرد "ارائه خدمت"، حاکمیت در عرض بخش خصوصی قرار میگیرد و به نوعی برادر و رقیب آن محسوب میشود. تجمیع این دو در نهاد واحد، میتواند به سردرگمی، اتخاذ سیاستهای متناقص و متهم شدن حاکمیت منجر شود.
به عنوان نمونه دیگر، کارکرد "تنظیمگری" حاکمیت، تا حد زیادی مقتضی نگاه توام با مساوات حاکمیت به همه بخش خصوصی است،
اما اقتضاء کارکرد "تسهیلگری و حمایتی" نظام حکمرانی، نوعی تبعیض هوشمند غیرتوام با مساوات (البته به شکلی عادلانه) و حمایت از قسمتی از بخش خصوصی است که با اهداف حاکمیت همسویی بیشتری دارد. تجمیع این دو کارکرد میتواند آسیبهای متعددی که ذکر شد، را به همراه داشته باشد. در طرح صیانت، این آسیب به شدت پررنگ است و کارکردهای سیاستگذاری، اَبَرتنظیمگری، تنظیمگری و تسهیلگری در یک نهاد، تجمیع شده است.
@dinrasaneh
💡نشست وبیناری با موضوع :
📌 نقد و بررسی سند ملی مسجد
📆سه شنبه 11آبان 1400
🕓ساعت15الی 17
🔹مکان: پژوهشکده باقرالعوم (علیه السلام)
لینک اسکای روم جهت شرکت در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/farhang
__فرهنگ.mp3
1.6M
تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ بهخاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینهی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم.
۱۳۹۳/۰۱/۰۱
#فرهنگ_عمومی
#باور_مردم
#امام_خامنهای
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
_فرهنگ(2).mp3
140.3K
فرهنگ یک ملت است که میتواندآن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند.
۱۳۸۳/۰۲/۲۸
#فرهنگ_عمومی
#امام_خامنهای
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
رهبر انقلاب اسلامی در حکمی اعضاء شورایعالی انقلاب فرهنگی را برای دوره جدید منصوب کردند
حضرت آیتالله خامنهای در حکمی با انتصاب اعضاء شورایعالی انقلاب فرهنگی برای یک دوره جدید و چهار ساله، ضمن تشکر از زحمات اعضاء سابق بویژه دانشمندان و اساتیدی که در دوره جدید حضور نخواهند داشت، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس نظم و محتوای انقلابی را یگانه وسیله مصونسازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانهای بیگانگان دانستند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله والصلاة علی رسولهالمصطفی و آله الاطهار. سلامالله علیهم اجمعین.
ورود در دومین چهلوارهی انقلاب اسلامی که با آغاز سدهی جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیبشناسانه و روزآمدساز، به مجموعهئی از زیرساختهای تمدنی را ضروری میسازد. در رأس این مجموعه، مقولهی فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهندهی همهی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتابدهنده یا کُندکنندهی آن است.
این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصههای گوناگون کشور به مقولهی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیلهی پیشرفت و موفقیت آن و بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است.
همچنین ناظر به این نکتهی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همهی بخشهای گستردهی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیلهی مصونسازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانهئی برنامهریزی شدهی بیگانگان بدخواه است.
مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاستگذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاههای متصدی آن به سمت ارزشها و هدفهای انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاهها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است.
شورای عالی خدمات با ارزشی در این زمینهها ارائه داده است و اینجانب بر خود فرض میدانم از همهی اعضاء محترم که در دورههای مختلف نقش آفریدهاند، بویژه از دانشمندان و اساتیدی که در دورهی جدید در شورای عالی حضور نخواهند داشت صمیمانه سپاسگزاری کنم و ادامهی کمکهای مشاورهئی آنان را به این شورا درخواست نمایم.
اینک برای دورهی جدید -که از ابلاغ این نوشته آغاز خواهد شد- اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در ذیل را برای چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب میکنم.
اشخاص حقوقی: فعلاً رؤسای سه قوه و دستگاههائی که تاکنون عضو شورای عالی بودهاند.
و اشخاص حقیقی: جناب آقای اعرافی، جناب آقای ایمان افتخاری، جناب آقای امیرحسین بانکی پور فرد، جناب آقای حمید پارسانیا، جناب آقای عادل پیغامی، جناب آقای غلامعلی حدادعادل، جناب آقای حسن رحیمپور ازغدی، جناب آقای علیاکبر رشاد، جناب آقای حسین ساعی، جناب آقای ابراهیم سوزنچی، جناب آقای سعیدرضا عاملی، جناب آقای منصور کبکانیان، جناب آقای علی لاریجانی، جناب آقای محمود محمدیعراقی، جناب آقای محمدرضا مخبر دزفولی، جناب آقای مرتضی میرباقری، جناب آقای صادق واعظ زاده، جناب آقای احمد واعظی.
نکات حائز اهمیتی در پیوست این حکم به نظر حضرات اعضای محترم خواهد رسید. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۸/۲۳
♦️چه کسانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتند و چه کسانی آمدند؟
🔹طبق حکم رهبر معظم انقلاب، افراد ذیل در شورای عالی انقلاب فرهنگی جای خود را به نفرات جدید دادند
🔹محمدرضا عارف، رضا داوری اردکانی، سیدعلیرضا صدرحسینی، محمدعلی کینژاد، مهدی گلشنی، علیاکبر ولایتی، محسن قمی، حسین کچویان، عبدالله جاسبی، عزتالله ضرغامی، محمد محمدیان
🔹افراد ذیل با حکم رهبر انقلاب، امروز به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمدند:
🔹ایمان افتخاری، امیرحسین بانکیپور فرد، عادل پیغامی، حسین ساعی، ابراهیم سوزنچی، مرتضی میرباقری، احمد واعظی
❇️مؤسسات، نهادها و شوراهای تشکیل شده توسط شورا
✳️مؤسسات
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
سازمان مدارس غیرانتفاعی و مشارکتهای مردمی
جهاد دانشگاهی
دانشگاه آزاد اسلامی
مرکز نشر دانشگاهی
فرهنگستان زبان و ادب فارسی
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فرهنگستان علوم پزشکی
فرهنگستان هنر
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
دفتر جذب نخبگان
شورای جذب خبرگان بدون مدرک دانشگاهی
هیئت مرکزی گزینش استاد
هیئت مرکزی گزینش دانشجو
کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان
کمیته مطالعه و برنامهریزی آزمون ورودی دانشگاه
کمیته بررسی و ارزیابی دائمی وضع آموزش در کشور
سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران
مرکز تألیف و ترجمه و نشر آثار هنری
هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی
✳️نهادها
کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی
هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی
هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی
مرکز دریافت گزارش عملکرد دستگاههای مشمول اصل ۵۰ اصول سیاست فرهنگی کشور
✳️شوراهای اقماری وابسته
شورای توسعه فرهنگ قرآنی (مصوبه جلسه ۶۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی
شورای عالی برنامهریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
شورای عالی جوانان
شورای فرهنگ عمومی
شورای عالی اطلاعرسانی
شورای عالی آموزشهای علمی - کاربردی
شورای پژوهشهای علمی کشور
شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
شورای هدایت استعدادهای درخشان
شورای تدوین کتابهای تعلیمات دینی مدارس
شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش
شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی کودکان
شورای هماهنگی تشکلهای دانش آموزی
شورای نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدانها و اماکن عمومی
شورای اسلامی شدن مراکز آموزشی[
شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده
اعرافی، فقیه و رجل حوزوی
ایمان افتخاری، ریاضیدان و پژوهشگاه دانشهای بنیادین
بانکی پور، فعال جمعیت و نماینده و استاد معارف و...
پارسانیا، فلسفه و علوم اجتماعی
پیغامی، اقتصاد ، امام صادق
حداد عادل، فلسفه و ادبیات و سیاستمدار
رحیم پور، متکلم و ایدئولوگ
رشاد، فلسفه
ساعی، علوم ارتباطات
سوزنچی، سیاستگذاری علم و فناوری ، ستاد نقشه علمی
عاملی، علوم ارتباطات و دبیر شورا
کبگانیان، مکانیک و ستاد نقشه علم،
لاریجانی، فلسفه و سیاستمدار
محمدی عراقی، فقیه و رجل حوزوی
مخبر دزفولی، دامپزشک و دبیر سابق
میرباقری، مدیر دولتی حوزه فرهنگی اجتماعی
واعظ زاده، برق، سیاستگذاری علم، مرکز الگوی پیشرفت
واعظی، فلسفه و علوم سیاسی، رجل حوزوی
آموزش ۴۰ #مهارت فردی در مدارس فنلاند برای كودكان ١٥-٩ سال
✍️رضا کشفی
١- مهارت درست لباس پوشيدن
٢- مهارت درست راه رفتن
٣- مهارت خوب حرف زدن
٤- مهارت حرف خوب زدن
٥- مهارت منظم بودن
٦- مهارت شعر خواندن
٧- مهارت نقاشی كردن
٨-مهارت نوشتن
٩-مهارت ترانه و دكلمه خواندن
١٠-مهارت بهداشت
١١- مهارت کار تيمی
١٢- مهارت انتقاد كردن
١٣- مهارت جرات ورزی و تمرین شجاعت
١٤- مهارت تشخيص درست از نادرست
١٥- مهارت درست غذا خوردن
١٦- مهارت گره زدن
١٧- مهارت كار با قيچی و برش زدن
١٨- مهارت سعی در خوش خط بودن
١٩- مهارت شستن اشيا
٢٠- مهارت مطالعه
٢١- مهارت مدیریت زمان
٢٢- مهارت كنترل خشم
٢٣- مهارت انتقاد پذیری و تحمل حرف مخالف
٢٤- مهارت پژوهش و تحقيق
٢٥- مهارت تشخيص دوست خوب
٢٦- مهارت بازی كردن
٢٧- مهارت غذا پختن
٢٨- مهارت كار با سوزن
٢٩- مهارت تشكر و سپاسگزاری كردن
٣٠- مهارت خوب توجه كردن
٣١- مهارت تفكر كردن
٣٢- مهارت تفكر خوب داشتن
٣٣- مهارت دوست خوب پيدا كردن
٣٤- مهارت نگهداری دوست خوب
٣٥- مهارت نگهداری لوازم
٣٦- مهارت انتقاد پذیری و نقد شدن
٣٧- مهارت رازدار بودن
٣٨- مهارت برنامه ريزی كردن
٣٩- مهارت گذشت
٤٠- مهارت صبور بودن
📚منبع:
کتاب تحول نظام آموزش فنلاند- مرتضی روغنی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📊 نمودار | حکم انتصاب اعضاء شورایعالی انقلاب فرهنگی ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
📥 دریافت نسخه PDF 👇🏼
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 مطالعه بیشتر | آشنایی با موضوع «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در بیانات رهبر انقلاب
🔸«فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهم و تبیین و تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم #جبهه_فرهنگی_انقلاب_اسلامی و پایش پیشرفتهای فرهنگی کشور متناسب با ظرفیتها و شایستگیهای عظیم ایران اسلامی و انقلابی است.» ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
⬅️ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ رهبر انقلاب طی حکمی با انتصاب اعضاء شورایعالی انقلاب فرهنگی، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس «نظم و محتوای #انقلابی» را یگانه وسیلهی مصونسازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانهای بیگانگان دانستند.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت، مجموعه فیشهای بیانات حضرت آیتالله خامنهای دربارهی «#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی» را منتشر میکند. موضوعاتی چون: جایگاه ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالبات مهم رهبر انقلاب از این شورا، الزامات ایفای نقش موثر این شورا در روند برنامهریزی کلان فرهنگی کشور و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در بخش «جملات برگزیده» هم جملات کلیدی و مهم حضرت آیتالله خامنهای دربارهی این موضوع آورده شده است.
دسترسی: ↙️↙️
فیشهای موضوعی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=12#103892
فیشهای جملات برگزیدهی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=2#44781
تهران- ایرنا- استاد حوزه و رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) میگوید بازسازی ساختار فرهنگی کشور یک فرایند است که شاید ۱۰ تا ۲۰ سال به طول بیانجامد؛ ولی می توان در کنار بازسازی ساختار فرهنگی، ساختارهایی را تاسیس کرد و ظرف یکی دو سال به نتایجی رسید.
https://www.irna.ir/news/84543027/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DB%8C-%DB%B1%DB%B0-%D8%AA%D8%A7-%DB%B2%DB%B0-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
1594363528-10280-13-5.pdf
471.5K
پدیدارشناسی مسئله ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از منظر مدیران، صاحبنظران و فعالان فرهنگی
فرهنگ.pdf
877.2K
تحلیلی درباره مطالبه اخبر رهبر انقلاب از کنشگران عرصه فرهنگ مبنی بر بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی
( فرهنگ کار فرهنگی)
ماهیت واقعیت اجتماعی دراندیشه آیتالله خامنهای مشکانی.pdf
827.7K
✅ماهیت واقعیت اجتماعی در اندیشه آیتالله خامنهآی
🔸تجربهنگاری حکمرانی: مدل مطلوب دیپلماسی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران
🔰 هسته دیپلماسی فرهنگی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهشهای مجلس
▪️در این نشست دکتر محمدعلی ربانی (پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند) به عنوان ارائه دهنده حضور خواهند داشت.
⏰ سه شنبه 16 آذرماه، ساعت 14:00
📡 ثبت نام از طریق:
🌐 iict.ac.ir/events
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/dip
ساختار فرهنگی جمهوری اسلامی در بسیاری از مواقع از جانب نخبگان و متخصصان با این انتقاد مواجه بوده است که بدون دانش و پژوهش در مسائل فرهنگی وارد شده و دست به سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا میزند.
از طرف دیگر نخبگان و متخصصان فرهنگ نیز بهخاطر انتزاعیبودن و کلی بودن حرفهایشان متعدد مورد نقد مدیران و فعالین میدان قرار گرفتهاند.
این دو رویکرد موجب شکاف جدی میان نیروهای فکری و پژوهشی انقلاب اسلامی و فعالین میدانی این عرصه شده و عدهای را به این فکر انداخته که شاید راه پیش رو ترکیب این دو سطح حداقل در لایۀ مدیریت باشد. قالب سنتی اینگونه بوده که مدیر خودش از جنس فعالین و تجربهگران باشد و در کنار خود از بازوهای علمی نیز بهره ببرد و در نهایت انتخاب کند که چه میزان از پژوهشها استفاده کند. اما رویکرد دیگری میگوید به جای این دوگانه میتوان خود پژوهشگر و دانشمند فرهنگی را در جایگاه مدیریت قرار داد.
پرسش این است که این الگو تا چه حد میتواند کارآمد باشد؟ مخاطرات این
تصمیم چیست و چه امکاناتی را برای عرصۀ فرهنگ فراهم میکند؟
*دوشنبه ساعت ۲۱/۳۰*
*گفتگوی زنده در صفحه هاتف*
https://instagram.com/hatefmag?utm_medium=copy_link
#اصلاح_ساختار_فرهنگی
مقدمه:
جمع شدن همه ی اراده های ملی، به سمت تبدیل ایران به الگوی پیشرفته ی اسلامی، صرفا یک هویت جوانانه نیست؛ بلکه یک اراده ی ملی نیاز دارد. اراده هم تابع شوق است، شوق هم بر اساس یک تصویر شوق انگیز شکل میگیرد. همان طور که انقلاب اسلامی اساسا این طور شکل گرفت. شما تا تصویر شوق انگیزی را نداشته باشید حرکتی را نخواهید کرد .البته این تصویر شوق انگیز نیاز دارد که نشانه هایی همین الان داشته باشد، تا فرد بتواند امیدوار باشد که میتواند به این سمت برود. شاید به جامعه ی امروزمان نگاه کنیم، حس کنیم جامعه ی امروز سرد شده است، در رسیدن به یک آرمان و به تعبیری، شاید یک عده بتوانند این طور تصویر کنند که جامعه میگوید من میخواهم دیگر زندگیم را کنم و کار به هیچ چیز دیگر ندارم. طبعا تا وقتی که نتوانیم این تصویر آرمانی را تبدیل به یک رویا کنیم، رویایی که دارد با آن دارد زندگی میکند، نمی توانیم این را روی زمین بیاوریم و حرکتی اجتماعی شکل دهیم. بر اساس رسالت، بر اساس احساس مسئولیت اجتماعی و انقلابی حجم کمی از افراد را میتوان پای این صحنه آورد. بگذریم از این که، این حجم کم هم وقتی که بر اساس احساس تکلیف و مسئولیت می آیند، معلوم نیست که سمت و سوی کاری که میگیرند، بتواند امتدادی پیدا کند روی تحقق یک عینیت واضح. لذا آینده پردازی محوریت جدی ای پیدا میکند.
اگر چیزی به اسم بیانیه ی گام دوم و پدید آوردن آن الگوی پیشرفته از ایران، مد نظر باشد. ما در حال حاضر، پروژه ای برای تصویرگری این پدیده، به معنای واقعی نداریم. در مورد ملل مختلف میشود این تصویر را کرد. یعنی الان ... طبعا آمریکایی ها رویای آمریکایی داشتند و رویش خیلی ایستادند و تاکید کردند و از این رویا توانستند در دوره های رکود بهره های بسیار زیادی ببرند. یعنی اگر نبود رویای ایرانی، ایالات متحده بعد از حداقل بحران اول، نمیشد دوم، نمیشد سومی، دیگر تمام شده بود کارش. ولی همچنان میبینیم که بحران های بعدی را هم میتواند با همین رویا پشت سر بگذارد. ما باید تحمل کنیم. چرا؟ چون میخواهیم یک رویای اینچنینی بسازیم برای خودمان در دنیا . بحران الان آمریکا، بحران رویا است دیگر. همه احساس میکنند رویا دیگر امکان دسترسی ندارد. بایدن آمده است که بگوید نه میشود دوباره. ترامپ آمده بود که بگوید نه من کل ساختارها را عوض میکنم تا این رویا را محقق کنم. در کشور های منطقه، میبینیم که ترکیه واقعا دارد روی این رویا کار میکند. سریال میسازد. فیلم دارد تولید میکند. نه فقط در نستالژی عثمانی، که شرق تا غرب جهان اسلام را گرفته بود، بلکه روی زمین دارد ارتباط پیدا میکند با آذربایجان، ارتباط پیدا میکند از این طرف تا قزاقستان. خیلی از کشور ها را سعی میکند به نحوی در آن تصویر رویایی که برای آینده ی مردم تُرک میخواهد بسازد، که ما قرار است یک کشور گسترده بشویم با حجم زیادی از ارتباطات و همین طور هم نوع ارتباط خاصی با دنیای عرب و از آن طرف در اروپا و بازگرداندن آن مناسبات قبلی، که ما داشتیم با اروپایی ها.
طبعا ما به عنوان شیعه هم ابزارهای زیادی داریم برای تصویرگری این رویا. رویایی که ما داریم، وجه معناگرایانه اش به مراتب، بیشتر از وجه مادی و تکنولوژیکش، وجه فرهنگی اش بیشتر از وجه سیاسی و قلمرو سلطه اش. اما همه ی این ها هم است. وجوه تکنولوژی و وجوه فناوری و وجوه سیاسی نشان دهنده ی سعه ی قلمرو ایرانی است و الان هم عملا ما دستمایه هایی که داریم، در همه ی این ها قابل توجه است. یعنی هم دستمایه های خوبی داریم در توسعه ی قلمرو ایران. از این نقطه ی جغرافیایی که در حال تبدیل به نقاط گسترده تری، که امروز به نحوی ذی نفوذ ایران اند، هم در قصه ی تکنولوژی که شما یک گوشه ی رینگ بودی والان میبینی که درحال توسعه ای و میتوانی فشار بیاوری به فضای عمومی دنیا، با استفاده از همین تکنولوژی ات و حتی با عناصر فرهنگی که واقعا برتری های قابل توجهی داری نسبت به رقبای خودت در دنیا. اما همچنان آن تصویر برایمان سوال است. چه تصویری میخواهیم بسازیم و چه تصویری امکان باور پذیرش دارد در جامعه؟