إنّما قَدَّرَ اللّهُ عَونَ العِبادِ على قَدرِ نِيّاتِهِم، فمَن صَحَّت نِيَّتُهُ تَمَّ عَونُ اللّهِ لَهُ، و مَن قَصُرَت نِيَّتُهُ قَصُرَ عَنهُ العَونُ بقَدرِ الّذی قَصَّرَ.
#مدیریت_توحیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا علی نام تو بردم نه همی ماند و نه غمی
بابی انت و امی
#هدیه_عید_غدیر
🎙 ترجمان با همکاری رادیو ریرا تقدیم میکند
🎯 نسخۀ صوتی: اینستاگرام و توییتر چه بر سر جامعهشناسی خواهند آورد؟
📍 حدود ۱۰ سال پیش، مجلۀ وایرد، مقالهای جنجالبرانگیز چاپ کرد که میگفت با ظهور کلاندادهها، «نظریه» از صحنۀ علوم انسانی حذف خواهد شد. طی این ده سال، اهمیت کلاندادهها روز به روز بیشتر شده است، اما نظریهها هم مبارزهای جانانه علیهِ برنامهنویسانی به راه انداختهاند که تلاش داشتهاند تا علوم اجتماعی سنتی را از میدان بهدر کنند. افق آینده به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا جامعهشناسی رایانشی مسائلی را که دو قرن است جامعهشناسان با آنها درگیرند حل خواهد کرد؟
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
https://tarjomaan.com/sound/10318/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/9812/
فعالیت شرکت های استارت آپی ذیل رابطه ی فناوری ها و سرمایه داری قابل بررسی است. موج هایی جدید فناوری در بدو امر انبوهی بنگاه جدید وارد بازار می کند کم و بیش مانند استارت آپ های متاخر اما قوانین تراکم و تمرکز سرمایه و گرایش سرمایه داری به شکل دادن بازارهای انحصاری چندجانبه به تدریج رقابت را کم رنگ و کم رنگ تر می کند و فرایند انباشت سرمایه به تمرکز سرمایه ها و شکل گیری بنگاه های انحصاری منتهی شود. این روند به خوبی در تحولات سرمایه داری متأخر از دهه ی 1980 به بعد و تحولی که استفاده از رایانه ها و اینترنت پدید آورد نمایان است. بسیاری از شرکت های کوچک در دهه های هشتاد و نود قرن میلادی گذشته در فرایندهایی از ادغام وتحصیل، یا خرید به دست شرکت های بزرگ یا ورشکستگی ناپدید شدند و جای خود را به غول های انحصاری دادند. این قانون در ذات سرمایه داری است. این مسئله به اشکال مختلف در کتاب حاضر مطرح و بر آن تاکید شده است. برای مثال، در جایی از کتاب می خوانیم که 99 درصد استارت آپ های تاسیس شده در سیلیکون ولی بعد از مدتی ورشکست شدند. این همان قانون انباشت سرمایه است. «سرمایه داری رقابتی» و «آزادی انتخاب» و جزان افسانه هایی است که در دهه های اخیر ایدئولوژی نولیبرالی بار دیگر باب کرده است. تلاش این کتاب برای اسطوره زدایی از ادعاهای نولیبرالیسم، به مثابه ایدئولوژی سرمایه داری متاخر، درخور قدردانی است و باز هم باید تاکید کرد که این همان سرمایه داری است در بی پرده ترین و ناب ترین شکل خود.
⬅️ فراخوان ملّی «ایدههای خلاق برای کنترل آسیبهای اجتماعی»
بیشتر بخوانید...
http://www.pana.ir/news/1203768
شبکه کانونهای تفکر ایران (ایتان) برگزار میکند؛
💡دومین رویداد یک روزه #آشنایی_با_مدل_سیاست_پژوهی_ایتان
محورها:
1-بررسی نقش اندیشکده ها در حل مسائل کشور
2-آشنایی با رویکرد مسئله محور در سیاستپژوهی
3-حضور در کارگروه های تخصصی ایتان
امکان شرکت در دوره کارورزی به انضمام:
1-آموزش نظاممند مفاهیم و اصول سیاست پژوهی
2-بهرهمندی از پژوهشگران ارشد سیاستپژوهی
⏱ زمان برگزاری: پنجشنبه 21 مردادماه
⌛️ مهلت ثبتنام اولیه: شنبه 16 مرداد ماه
✔️ طرح مسئله واقعی کشور و اهدای جایزه 30 میلیون ریالی به بهترین راهکار
🔹 ثبت نام برای عموم علاقهمندان آزاد است.
📳 برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه نمایید؛
evand.com/events/itan-policy-research-model
واژه VODچیست و چه کاربردی دارد؟
در واقع VOD مخفف Video on Demand است. به فارسی به معنای ویدئودر هنگام درخواست می باشد.
سیستم های VOD یک فناوری IPTV هستند که توسط آن کاربران می توانند محتوای صوتی و تصویری شامل برنامه ها و فیلم ها را در زمان دلخواه خود از خانه و یا هر مکان دیگر به وسیله کامپیوتر، گوشی های موبایل یا تلویزیون تماشا کنند. در واقع VOD یک سیستم انعطاف پذیر است و با استفاده از آن دیگر نیازی نیست که یک برنامه را در زمان پخش سراسری آن تماشا کرد. این سرویس برای مشتریان همچنین امکان جلو زدن، عقب زدن و یا مکث برنامه را درست مثل پخش کننده DVD فراهم می کند.
مشتریان می توانند برنامه های مورد علاقه خود را از میان طیف گسترده ای از VOD که معمولاً با اشتراک IPTV همراه است انتخاب کنند. با توجه به اینکه VOD ها در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند، بنابراین کاربران می توانند خیلی سریع و آسان برنامه های دلخواه خود را پیدا کنند. این سرویس به شرکت ها امکان می دهد تا یک تجربه مشاهده با کیفیت بالا را برای مشتریان خود ایجاد نمایند. سرویس VOD اغلب در تلویزیون ها و همچنین رایانه های رومیزی و لپ تاپ، دستگاه های تلفن همراه و سایر فناوری های متصل به اینترنت ارائه می شود.
مزیت سرویس های VOD چیست ؟
باید گفت بزرگ ترین مزیت سرویس های VOD راحتی کاربر برای تماشای برنامه دلخواه است. به عبارت دیگر کاربران برای تماشای یک برنامه نیازی به تنظیم زمان خود برای رسیدن به زمان پخش برنامه ندارند و می توانند در هر زمانی که امکان پذیر است برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنند.
🔸در سالهای اخیر با بهوجود آمدن تلویزیونهای تعاملی و VODها عملا توزیع اکثر محتواهای تولیدی کمپانیهای فیلمسازی از این طریق صورت میگیرد. در کشور ما نیز چند سالی است که فناوری VOD و IPTV بوجود آمده و با سرعت زیادی در حال رشد است. در ادامه با منظوم همراه باشید تا با مهمترین VODهای فعال ایرانی آشنا شوید. 👇🏻👇🏻
آیو: اولین تلویزیون اینترنتی ایران
تلویزیون اینترنتی «آیو» اولین محصول از شرکت باران تلکام است که از اواخر سال 94 با شعار «تلویزیون تحت کنترل شما» آغاز به کار کرد. در بستر «آیو» کاربران میتوانند بدون در نظر گرفتن زمان به کلیه محتوای درخواستی اعم از دیدنی،شنیدنی، بازی، آموزش, خرید فروش اطلاعات عمومی و ... دسترسی داشته باشند. در این سرویس نهتنها میتوانید همهی شبکهها و برنامههای تلویزیون را به صورت آنلاین و زنده ببینید، بلکه میتوانید برنامههایی که قبلا پخش شدهاند را تا ۷روز دوباره مشاهده نمایید.
اپیدو: تماشای نامحدود فیلم و سریال
با شروع تابستان 95 شرکت توسعه ایده راشا با راهاندازی وبسایت «اپیدو» عملا پا به عرصه vodها گذاشت. «اپیدو» بستری میباشد که جدیدترین آثار هنرمندان را با بهرهگیری از سریعترین فنآوری استرمینگ و تطابق کیفیت با سرعت اینترنت به دست مخاطبان خود میرساند. «اپیدو» با دارا بودن آرشیو نسبتا خوبی از فیلمهای سینمایی، سریال، انیمیشن و فیلمهای آموزشی توانستهاست تا حد زیادی پاسخگوی نیازهای مخاطبان خود باشد.
فیلم نت و پلان: لذت تماشای فیلم و سریال آنلاین
موسسهی فرهنگی «آیینه جادو» فعالیتهای خود را از سال 1387 آغاز کرد و با استفاده از تجارب نخبگان عرصهی فرهنگ و هنر، توانست حوزهی فعالیت خود را در زمینههای گوناگون گسترش دهد. این موسسه با ایجاد دو vod «فیلم نت» و «پلان» به کمک اپراتورهایی چون همراه اول و ایرانسل سهم قابل توجهی در بازار به شدت رقابتی vodها به خود اختصاص داده است.
فیلیمو: بی وقفه فیلم ببینید
«فیلیمو» از محصولات جدید آپارات است که کاربران آن میتوانند به آرشیوی عظیم، از فیلمهای ایران و جهان دسترسی داشته باشند. این وبسایت از اواخر سال 93 بهطور جدی کار خود را آغاز نمود و توانست در طول این مدت، خود را در قامت یک VOD قدرتمند به همگان نشان دهد. در سرویس فیلیمو بنابر مذاکرات و تفاهمهای صورت گرفته با تامین کنندگان محتوا، تمامی حقوق مرتبط با نشر (Copyright) رعایت شده و کاربران میتوانند به راحتی و با امنیت خاطر به تماشای محتوای موجود بپردازند.
نماوا: تماشای آنلاین فیلم و سریال
شاتل با پشتوانه سرویسهای اینترنتی خود، به سرویسهای ارائه محتوا روی آورده و مجموعه خدمات خود را با نام «شاتل لند» برای مخاطبان خود عرضه کرده است. شاتللند، مجموعهایست که با هدف خلق یک تجربه لذتبخش آنلاین برای کاربران، همراه با امکانات منحصر به فرد برای مشتریان کار خود را آغاز کرد. «نماوا»، یکی از محصولات جدید شاتل میباشد که کار خود را نزدیک به 2 سال پیش آغاز کرد. اینترنت پرسرعت شاتل موجب بهبود فرایند مصرف محتوا در «نماوا»، وهمافزایی و تکمیل زنجیره خدمات شدهاست.
🔴جای خالی نظارت در محتوای VODها🔴
🔸در چند سال اخیر گزینه جدیدی با عنوان «شبکه نمایش خانگی» و VOD ها به سبد رسانه مخاطبان ایرانی افزوده شده است. گزینه ای که می توان گفت رقیبی جدی برای تلویزیون به حساب می آید. با تمام نکات مثبتی که VOD ها دارند، موضوع نظارت بر محتوای آن ها و سریال هایی که با کمترین کیفیت هر روز به تعداد آن ها در این شبکه ها افزوده می شود، دغدغه و نگرانی هایی است که اهالی فرهنگ و هنر بارها به آن اشاره کرده اند.
در سال ۱۳۹۴ VOD وارد ایران شد. VOD مخفف عبارت Video on Demand به معنای «برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده» است. تلویزیونهای VOD محتوای متنوعی از فیلم و سریال تا برنامههای آموزشی را برای کاربرانشان فراهم میکنند؛ بخشی از این محتوا محصول خودشان و بخشی دیگر هم محصول شرکتهای تولید محتوای ویدئویی است. نتفلیکس از نمونههای جهانی و نماوا و فیلیمو از نمونههای ایرانی VOD هستند که درآمدشان را با حق اشتراک تأمین میکنند. حجتالله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی کمی قبلتر از ورود این سامانه به ایران، آن را اتفاقی بزرگ در سینمای ایران خوانده بود و گفته بود: «اقتصاد سینما با VOD دگرگون خواهد شد و در بستر آن، جایی برای دیدهشدن سینما شکل میگیرد.» مصطفی ابطحی هم که در آن زمان مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری بود، گفته بود که به شرط درک و اجرای درست این سیستم، VOD در سینما انقلابی ایجاد خواهد کرد. با این حال از همان آغاز فعالیت این سامانه دعوا بر سر اینکه مجوز ارائه دهندگان این سرویس را وزارت ارشاد باید بدهد یا صداوسیما آغاز شد.
دولت معتقد است قوه مجریه باید این مجوزها را صادر کند، اما صداوسیما ادعا میکند که تأسیس و راهاندازی شبکههای خصوصی به هر نحو مغایر با قانون اساسی بوده و تولید و انتشار محتوای رسانهای صرفنظر از هر نوع تکنولوژی برای مردم تنها در انحصار صداوسیما است.
کمیسیون فرهنگی مجلس، دوم اردیبهشت ۱۳۹۷ ماده چهار طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما را تصویب کرد که بر اساس آن «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست و در صورت تصویب در جلسه علنی مجلس، اجرایی میشود.»
این طرح با مخالفت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روبهرو شد که میگفت انحصار صداوسیما فقط باید محدود به بحث تلویزیون اینترنتی(IPTV) باشد و نباید این انحصار به VODها هم تسری پیدا کند.
البته خود VODها هم ترجیح میدادند مجوزشان را از وزارت ارشاد بگیرند تا از صداوسیما؛ هم به دلیل هزینههای پایینترش و هم به این دلیل که وزارت ارشاد معمولاً در اعمال سانسور سختگیری کمتری دارد. ولی بالاخره در مهر ماه سال گذشته بود که صداوسیما توانست کنترل سرویسهای VOD را که پیش از این در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، به دست خود بگیرد. سامانههای ارائه کننده این سرویس به دستور نهادهای قضایی ناگزیر مجبور به دریافت مجوز از صداوسیما شدند.
همان روزها علی اکبر محمودی مهریزی، مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی صداوسیما، در گفت و گو با خبرگزاری مهر از نظارت صداوسیما بر فعالیت VOD ها خبر داد.
در واقع VOD ها میتوانند به صورت یک سرویس مستقل تحت عنوان یک موسسه فعالیت کنند که الان هم میبینیم بیش از ۴۰ تا ۵۰VOD در کشور از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مجوز فعالیت دارند. شورای عالی فضای مجازی سیاستگذار اصلی است و برای سازمانهای مختلف تقسیم کار میشود و فرآیند تولید از قبیل کارشناسی فیلمنامه و… برای IPTVها و VODها در معاونت فضای مجازی صداوسیما مدیریت میشود یعنی محتوایی که برای این سرویسهای تهیه میشود، باید «پیش از تولید» مجوز بگیرد و خود سرویسهای VOD طبق مقرراتی که پیش از این بود به فعالیت خود ادامه خواهند داد.»
ادامه👇🏻
🔹صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی در جایگاه دو رسانه فرهنگی و اجتماعی قرار دارند که هرکدام از آنها دارای قدرت، هزینه، امکانات و مناسبات خاص خود هستند اما در کنار این ویژگیها نوعی نگاه خاصتر هم بر عرصه هر دو حکم میراند که آن نگرش سلیقهای مسئولان هر دو رسانه است.
درواقع به جای توجه به مسئله فرهنگ سازی، ارتقای هنر و توجه به سلیقه مخاطب، بیشتر آنچه مدنظر مدیران و مسئولان این دو رسانه است، رنگ اجرا به خود می گیرد. به همین دلایل سالهاست که مخاطب تلویزیون شاهد آثار برجسته درجه یک استاندارد و فاخری نیست. از آن سو هم شبکه نمایش خانگی به دلیل نوعی از پیوند ساختاری و فکری با وزارت ارشاد دارای امکاناتی است که میتواند با توجه به نداشتن بخشی از قوانین سلیقهای سانسور در تلویزیون به تولید و پخش و عرضه آثاری بپردازد که به هیچ عنوان در تلویزیون امکان ساخت و پخش آنها وجود ندارد.
همانطور که تولید محتوای برنامههای صداوسیما برخی چارچوبها و خطوط مشخص متناسب با موازین عرفی، دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور دارند، باید بر فیلمهای شبکه نمایش خانگی و VODها نیز نظارتهای خاصی وجود داشته باشد؛ هر چند که این امر تاکنون به درستی اجرا نشده و سبب شده برخی تهیهکنندگان اینگونه فیلمها و سریالها، بعضی از خطوط قرمز را رد کنند و منجر شوند که فیلمهای نمایش خانگی به ضد خانوادگی تبدیل شود و خانوادهها نتوانند آنها را در حضور اعضای خانواده و فرزندان تماشا کنند. برخی سریالها در چند قسمت نخست، محتواهای مناسبی از نظر فرهنگی و کلامی دارند؛ اماپس از گذشت چند قسمت که مخاطب را درگیر خود میکنند، محتواها بیشتر به ضد ارزش نزدیک میشوند.
یکی از مشکلات سریالهای شبکه نمایش خانگی، ضعف ساختاری و محتوایی این آثار است؛ به همین دلیل سازندگان این نوع سریالها برای جبران ضعفهای خود به سمت شکستن خطوط قرمز و جذابیت کاذب و استفاده از موضوعات نامتعارف میروند.
🔸محمدرضا عباسیان، رئیس سابق موسسه رسانه های تصویری در این خصوص می گوید:
« سریال سازان ما در شبکه نمایش خانگی اصلاً چه محتوایی را روانه بازار می کنند. اگر به کارها نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم محتواهای بیشتر آثار سرشار از خشونت است. فیلمنامه ها پراست از شخصیت های نا امید و پرخاشگر. مصرف مواد و مشروب و روابط خارج از عرف به شکل غیر قابل باوری در حال عادی سازی شدن است.»
حتما هر نهادی که مسئولیت نظارت بر محتوای VOD ها را قبول کرده، باید پاسخگوی این کج روی ها و محتواهای غیر اخلاقی این سریال ها باشد و بتواند دوباره قطار از ریل خارج شده برخی سریال های این شبکه ها را مجددا به ریل فرهنگ و هنر واقعی هنردوستان برگرداند.
🌺 اتاق بازرگانی تهران نسخه pdf کتاب های ارزشمند ترجمه شده خود را روی سایت قرار داد!
(کتابها هرکدام قیمت روی جلدش بیش از صدهزارتومان بوده اما الان رایگان عرضه شده است )
عناوین جذابی دارد 👌
http://tccim.ir/PublishedOutlets.aspx?id=1