eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.1هزار دنبال‌کننده
731 عکس
71 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
💡درسهای دیدار فعالین تربیتی با رهبر انقلاب 💠چگونه ایده های تحولی میتوانند در مسیر حرکت انقلاب اسلامی مانع ایجاد کنند؟ 🖋عبدالله صفری بخش1️⃣ ❇️ دیدار اخیر فعالین امور تربیتی و تعلیمی با رهبرانقلاب که گزارشات متنی و صوتی حاضران در جلسه در فضای مجازی منتشر شد، دارای دلالتهای ارزشمند سیاستی جهت ارزیابی ایده ها و فعالیتهایی است که عمدتا با رویکرد تحولی و مردمی سازی از آنها نام برده میشود. به نظر میرسد نکات مطرح شده در این جلسه میتواند از منظری عمیق تر نقشه راه فعالیتهایی باشد که در مقیاس انقلاب و در چارچوب نقشه راه انقلاب اسلامی میخواهند اثر گذار باشند و شاقولی برای سنجش میزان به راه بودگی روندگان این مسیر. محورهای بیان شده و پاسخ های رهبر انقلاب در این جلسه را میتوان در محورهای ذیل مورد توجه قرار داد: 🔷 لزوم تاسیس مدارس تحولی به صورت آتش به اختیار و تبدیل این حرکت درن زا و شالوده شکن در برابر نظام تعلیم و تربیت رسمی که بافت صنعتی یافته، به یک حرکت هم افزا و تدریجی و خودانگیخته به عنوان نظام جدید و جایگزین الگوی موجود. 🔷 در نظام آموزشی کشور مدارس خاص تیزهوشان نمونه دولتی و پولی به ضرر پیشرفت کشور و مانع ارتقای کیفیت مدارس دولتی است. و ایده و راهکار تربیت نخبه مکتبی حذف مدارس پولی و خاص و بقای فقط یک نوع مدرسه همگانی است. 🔷رویکرد دیگر این است که ناکارآمدی و ناکامی نظام آموزش و پرروش از لایه حکمرانی تربیتی جمهوری اسلامی ایران نشأت میگیرد و نیازمند بازطراحی و بازسازی انقلابی است/ راهکار پیشنهادی این است که در ساحت امام امت نیز تدبیر و تمشیتی فراقوه ای نیاز باشد. 🔷ناظر به سند تحول آموزش و پرورش نیز بر ضرورت تدوین سند جدید تاکید شد. 🔸 آنچه در مجموع این دیدار محور بیانات و ارزیابی رهبر انقلاب بود پرهیزدادن از اقدامات خارج از چهارچوبهای رسمی و بدیل سازیها و کارهای موازی در کنار نهادهای رسمی حاکمیتی بود. ایشان به علت حساسیت مسأله در موازات با نهادهای متولی در مساله آموزش و تربیت با نفی رویکرد آتش به اختیار مدارس موازی با آموزش پرورش را فرصتی برای جریانهای بدخواه دانستند وفرمودند که همتها باید معطوف به اصلاح در تشکیلات رسمی باشد. و در وضعیتی که از لحاظ قانونی، ساختارهایی وجود دارد دنبال کردن ساختار جدید در کنار نباید بود، چه کوچک و موازی و چه فراقوه ای و باید نحوه تعامل با ساختار رسمی و این نظام پرحجم کم بازده مورد پیگیری باشد. 🔸پاسخ ایشان به ایده تعطیلی مدارس غیر انتفاعی و دولتی سازی حداکثری این بود که تعطیلی مدارس غیر انتفاعی عملی نیست و راه کار اصلی در این قضیه نیز تقویت مدارس رسمی است. 🔸در ارزیابی گفتارهای مطرح شده در خصوص مرکز مدیریت عالی ذیل رهبری، این کار را به خلاف صلاح کشور دانستنه و باعث به هم ریختن نظام موجود قانون اساسی دانستند. وفرمودند که این ایده به لحاظ «قانونی، حقوقی و عقلانی» نه قابل دفاع است نه عملی. 🔸در خصوص ایده های پیرامون سند تحول بیان داشتندکه طرح تحول موازی سازی درست نیست جایگزین یا مکمل ارائه بدهید. اینکه یک گوشه ای حرکتی دیگر انجام بدهند درست نیست بی انضبطی ایجاد میکند بی انضباطی بد است در مالی بد است در آموزش هم بد است. ایشان در همین خصوص در 12 اردیبهشت امسال در دیدار معلمان نیز این مساله را مطرح کردند که برای سند تحوّل، یک بدیلی و رقیبی درست نکنند. سند تحوّل یک سند متقن و محکم و خوبی است؛ دیگر از یک گوشه‌ای باز یک سند دیگری سر درنیاورد برای تحوّل، همه را متحیّر کند که چه کار کنیم، چه کار نکنیم. 🔹اینها بخشهای مهم محتوایی این دیدار بود که از منظر ارزیابی ایده ها در چهارچوب اندیشه رهبری بسیار قابل توجه است. به نظر میرسد وضع کلی جریانهای فکری، فرهنگی کشور در عرصه های دیگر نیز بسیار مشابه وضع مباحثات شکل گرفته در این دیدار هست. که ارزیابی این گفتارها میتواند نسبت به موقف کنونی دید روشن و نسبت به آینده چراغ راه باشد. ادامه🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بخش2️⃣ 🔸اما اینکه این مساله از کجا نشات میگیرد میتوان به عدم التفات به نقشه راه کلان انقلاب و اقتضائات هر مرحله از انقلاب و از سوی دیگر پاسخ های رهبری به این ایده ها نشان از یک نظام محاسباتی دیگری است که میتوان در نظریه ساخت تمدن نوین اسلامی ایشان پیگیری کرد و بر اساس آن طرحها و اقدامات و بسیاری از فعالیتها را به ترازوی سنجش گذاشت. طرح راهبردی ایشان مبتنی بر نظریه تکامل انقلاب اسلامی است که به صورت یک زنجیره منطقی بوده و هر مرحله احکام و قواعد ویژه خود را داشته و انقلابیگری در هر مرحله از این مراحل تکاملی دارای اصول و روشهای خاص آن مرحله است. زنجیره منطقی در تعبیر ایشان به معنای ناممکن بودن تقدم و تاخر وجودی مراحل انقلاب نسبت به هم است. حاصل بی توجهی به طرح راهبردی انقلاب اسلامی طرح ایده های ناسازگار با روند حرکت انقلاب و تاخیرها و آفتهای بسیار برای انقلاب خواهد بود. 🔹نظریه فرایند 5 مرحله ای تحقق اهداف انقلاب اسلامی که شامل، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، نقشه کلان حرکت انقلاب بوده و هر اقدام و ایده ای در نسبت با انقلاب اسلامی باید در حدود این نقشه باشد و طراحی هر حرکتی بیرون از آن حرکت در کوره راههاست و معلوم نیست چه میزان به روند انقلاب کمک کرده باشد، و اگر مانعیت جدی ایجاد نکند اتلاف منابع و تضییع منافع خواهد بود. در نظر داشتن این نقشه کلان میتواند نتایج و پیامدهای متعددی داشته باشد که به مواردی از آن اشاره میشود: 1️⃣-در این چهارچوب و در موقف کنونی انقلاب اسلامی یعنی مرحله دولت سازی آنچه ملاک سنجش و ارزیابی اقدامات است کمک به تحقق دولت اسلامی است. و طرحهایی که در پی تدبیر موازی امور یا طراحی اقداماتی از سنخ اقدامات دهه اول انقلاب که هنوز نظام مستقر شکل نگرفته بود بازی در میدانی دیگری است که نتایجش به حرکت انقلاب کمک نخواهد کرد. 2️⃣خودسازی انقلاب در گام دوم همان دولت سازی است که به معنای تحقق تمکن برای اقامه ی دین در عرصه های زندگی خواهد بود ولذاست که به تعبیر ایشان سخن گفتن از سبک زندگی اسلامی قبل از تحقق مرحله دولت اسلامی تنها در حد گفتمان سازی خواهد ماند. مقید کردن همراهی حکومتها در هفت توصیه پایانی بیانیه گام دوم که عرصه های زندگی در مرحله جامعه اسلامی است نشان از تقدم ذاتی دولت سازی بر جامعه پردازی دارد. لذا دغدغه مندان جامعه اسلامی باید بر تمهید ابزار تحقق آن یعنی دولت اسلامی تمرکز داشته و نخبگان در این میدان به نقش آفرینی و اثر گذاری اقدام کنند. 3️⃣عدم توجه به این مساله بود که دهه هشتاد که نزدیکترین موقف به تحقق دولت اسلامی بود با حاشیه سازیها و عدم توجه به تذکرات رهبری مبنی بر اصلی و فرعی کردن امور فرصت تاریخی هدر رفت و دهه 90 را به عنوان تلخ ترین دوران بعد از انقلاب و توقف قطار حرکت کشور رقم زد. اکنون نیز که امیدهایی برای تحقق دولت اسلامی بیش از پیش به وجود آمده بیم این میرود که عدم توجه به این مساله و فعالیتهایی تحت عناوین آتش به اختیار، مردمی سازی، طرحهای تحول در عرصه های مختلف در مختصات و بر مدار دولت سازی نبوده و تاخیرهای جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. 4️⃣لذا دیدار با فعالین تربیتی اگر در مقیاس طرح راهبردی انقلاب فهم شود میتواند تضمینی باشد بر صحت و به راه بودگی حرکتهای تحولی در مسیر کمک به تحقق دولت اسلامی که خود مقدمه ساخت جامعه اسلامی و تحقق شعارها و اهداف و آرمانهای دینی و اسلامی است و تحذیر از افتادن در مسیرهایی است که با وجود نیتهای صادقانه و مخلصانه در نهایت در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایجاد مانع کرده و تاخیرهای پر آفتی را زمینه ساز خواهد شد. پایان✉️ 🌐http://rbo.ir/__a-3537.aspx https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار ⏰سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📌لینک نشست 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹آقای دکتر جمال یزدانی _دکتری رشته ی فرهنگ و ارتباطات _مشاور ستاد تحول رسانه ملی _پژوهشگر حوزه سیاست گذاری فرهنگی _ مولف کتاب " در مکتب مصطفی" 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹آقای دکتر مجید سلیمانی ساسانی _دکتری علوم ارتباطات اجتماعی _هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران _پژوهشگر و مدرس مطالعات فرهنگی و رسانه _ مولف و مترجم کتاب در حوزه فرهنگ و ارتباطات 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹آقای سید علی سیدان _روزنامه‌نگار فرهنگ و علوم انسانی _سردبیر نشریه سوره 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔹آقای دکتر سید آرش وکیلیان _دکتری سیاست گذاری فرهنگ _پژوهشگر سیاست گذاری فضای مجازی _معاون فرهنگی و اجتماعی مركز ملی فضای مجازی 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
نشست هم اکنون در حال برگزاری ...
💠 فضــای رقــابتی در رســانه ملــی 🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "
👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 ریزش مخاطب رسانه ملی 🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "
👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 قانون برای VOD ها 🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "
👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 هر مشهوری سلبریتی نیست 🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "
👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
دکتر وکیلیان.mp3
5.35M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار 📍دکتر سید آرش وکیلیان 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
آقای سیدان.mp3
8M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار 📍سید علی سیدان 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
دکتر سلیمانی.mp3
6.9M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار 📍دکتر مجید سلیمانی ساسانی 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
دکتر یزدانی.mp3
5.64M
📢سلسله نشستهای 💡 🔸 بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثرگذار 📍دکتر جمال یزدانی 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💠 حضور چهره های خاکستری در صدا و سیما و VOD ها 🔹نشست مجازی چهره به چهره
"بررسی سیاست جدید رسانه ملی در قبال چهره های اثر گذار "
👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰 سلسله نشست های اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی با موضوع: فرایند مدیریت مسئله نشست دهم 🔹ارائه دهنده: آقای مهدی افراز (دبیر گارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام مسعود رائیجی (دستیار رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در امور حکمرانی قرآنی) 🗓 زمان: یکشنبه ۵ شهریور، ساعت ۱۳ 📍سازمان دارالقرآن الکریم 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡سلبریتی‌هایی برای جمهوری اسلامی 📍در میانه اصالت، بی‌سامانی و سیاست ✍سید علی موسوی وَ الشُّعَراءُ یتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ. أَ لَمْ‌تر أَنَّهُمْ فِی کلِّ وادٍ یهِیمُونَ. وَ أَنَّهُمْ یقُولُونَ ما لایفعلون. (شاعران را گمراهان هوس‌باز هواداری می‌کنند. آیا نمی‌بینید که آنان در هر وادی‌ای عطش غلوآمیزی دارند و آنچه اهل عمل به آن نیستند را به زبان می‌آورند.) حکایت غالب سلبریتی‌ها در ادبیات قرآنی چنین است. ما انقلاب کردیم که استثنایی در عالم طاغوت زده شهوت پرست باشیم. ما باید تلاش کنیم به سمت مصادیق فقره نهایی برویم. إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و ذکروا‌الله کثیرا. (مگر آنان که ایمان بیاورند، عمل صالح انجام دهند و بسیار اهل ذکر الهی باشند) صدا و سیمای جمهوری اسلامی و پلتفرم‌های تبلیغی نظام اسلامی ابزار هدایت الی‌الله است و باید مصداق این بخش آخر باشد و قصه‌گویی او همچون قرآن نه ابزار سرگرمی که زبانی مأنوس برای هدایت باشد. در هر حال نباید از نظر دور داشت که فقره نهایی استثنا است و نمی‌توان توقع اغلبیت از آن داشت. فضای غالبی هنر همین است که قرآن بسیار زیبا و دقیق توصیف کرده است. از این‌رو سؤال اساسی این است که با یک هنرمندی که وارد دالان تربیتی، فکری و آرمانی ما نشده و نمی‌شود، باید چه تعاملی داشت. آیا نباید از او بهره برد؟ به نظرم نوع تعامل اهل بیت علیهم السلام بیشتر روی تربیت هوادار و میدان دادن به ایشان استوار بوده چرا که هزینه همراهی با مکتب اهل بیت بسیار است. شاید بذل و بخشش صله به شاعری نتیجه‌اش شعری می‌شد که بلافاصله با صله طرف مقابل تبدیل به ضد خود می‌شد لذا در سیاست همراه کردن شاعران توسط اهل بیت علیهم السلام به هیچ وجه در سطح راهبردی شاهد حساب کردن روی بازی با برگ‌های هنرمندان رام جهان سرمایه‌داری اموی، نیستیم. شاعرانی با اهل بیت بودند که واقعاً همچون دعبل دست از جان شسته و دار خود بر دوش می‌کشیدند یا اینکه به معنای واقعی کلمه اعتقاد به اهل بیت علیهم السلام در همان حد شعر خودشان داشتند و استفاده ابزاری از شاعران را کمتر شاهدیم. البته همین‌جا عرض کنم که شاعران طیف بالادستی سلبریتی‌ها هستند وگرنه سیاست پیامبر اکرم (ص) در مورد مغنیه و رقاص به‌عنوان سلبریتی‌های آن دوره اساساً حذف آنان از صحنه مرجعیت و اثرگذاری فرهنگی بود. سؤال این است که آیا با همین سیاست می‌توان در این زمانه به جنگ فرهنگی با دشمن رفت؟ تلقی رایج این است که مردم ما هوادار سلبریتی‌ها هستند و باید این واقعیت را بپذیریم. اولاً این تصویر در مورد ایرانی که عشق حسینی و علوی دارد آنقدرها هم درست نیست. مردم ایران آرمان دارند و رسالت و هویتشان در زیست جذاب دنیای سلبریتی زده خلاصه نمی‌شود. اقلیتی هم که رام سلبریتی‌ها شده‌اند، در خلوت‌شان آرمان شیعی و اسلامی‌شان زنده است. پاسخ داده می‌شود که ما دست‌مان از هنرمندانی که عمیقاً باور به ارزش‌های انقلاب داشته باشند، خالی است. ما در عصر فتوحات نیستیم بلکه در عصر «مقاومتیم». مائیم و اغلبیت هنرمندانی که فی کل واد یهیمون‌اند و یقولون ما لایفعلون و ناچاریم با همین‌ها سر کنیم. اگر از مناقشه در این حوزه بگذریم، حداقل گزاره متقنی که در عصر «مقاومت» مهم است، این است که نباید میدان متابعت غاوون را باز کنیم. ما نباید به این متابعت دامن بزنیم. فرهنگ سلبریتی زده بسیار خطرناک است. اگر هم می‌خواهیم از سلبریتی به نفع نظام خدمت بگیریم، حداقل باید سیاست‌ها و قواعد اداره کردن سلبریتی را از همان دنیای خالق این پدیده بیاموزیم. در دنیای غرب سلبریتی در خدمت همان کمپانی‌ای است که او را سلبریتی کرده و کاملاً در راستای منافع آن کمپانی عمل می‌کند. آن کمپانی نیز ناچار تابع قوانین سخت ایالات متحده و منافع ملی آن است و در حال سرویس دادن‌های حساب شده به سازمان امنیت داخلی و سازمان جاسوسی خارجی امریکا است. جالب است که در امریکا چیزی به‌عنوان وزارت فرهنگ وجود ندارد اما فرهنگ به شدت تحت کنترل است. دلیل اصلی آن اداره فرهنگ و رسانه در امریکا توسط سازمان‌های امنیتی است. طبعاً در جمهوری اسلامی ما با مردم صادقانه و با اخلاق اسلامی تعامل می‌کنیم اما این به معنای رهایی سلبریتی‌ها و پیروی آنها از هژمونی سازمان‌های امنیتی امریکایی نباید باشد. 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
لذا اگر نمی‌توانیم در عصر حاضر با منطق اهل بیت کشور را اداره کنیم، به ناچار در عصر هژمونی امریکایی، باید حداقل از همان روش‌های امریکایی برای کشورمان بهره ببریم نه اینکه به توصیه‌های استعماری امریکا عمل کنیم. بر اساس منطق خود امریکا باید مسیر تبدیل «هنرمند به سلبریتی» را مدیریت کرد. هنرمندی که وارد قرارداد کاری با آنتن رسمی صداوسیما می‌شود باید فعالیت‌های مستقل و صفحات شخصی‌اش نیز در خدمت نظام باشد. واقعیت در دنیای غرب نیز همین است. مدیایی که هنرمند را سلبریتی می‌کند، قراردادهای اینچنینی می‌بندد. سلبریتی دنبال خوش رقصی است. فارغ از هر نظام سیاسی، کمپانی به طور طبیعی ضمانت‌های خوش رقصی هر سلبریتی‌ای را قبل از تریبون دادن و بزرگ کردنش، می‌گیرد. تعبیر خوش رقصی تعبیر زننده‌ای است اما منطق زیست سلبریتی چیزی جز این نیست. به هر حال این رها بودن حوزه سیاستی تعامل با این جماعت چیزی جز سیاست استعماری امریکایی نیست؛ سیاستی که امریکا حاضر نیست در کشور خودش به آن عمل کند بلکه با دیکتاتوری آهنین تمامی کمپانی‌ها هنرمندان را به بردگی می‌کشند. ما منطق بردگی را قبول نداریم اما جریان مدرن پرست اگر می‌خواهد بر اساس قواعد مدرن امریکایی کشور را اداره کند، نباید به توصیه‌های استعماری امریکا توجهی داشته باشد بلکه باید متوجه عملکرد واقعی او باشد. این روزها سخن از بازگشت برخی چهره‌ها به روی آنتن است. هر کسی که قصد دارد به آنتن صداوسیما برگردد، اول باید برادری‌اش را ثابت کند. نیازی به خواندن توبه‌نامه‌های صوری نیست. سلبریتی جماعت خوب بلد است چه طور به شکل حرفه‌ای به جریان مقابل انقلاب اسلامی لگد بزند. در قدم اول از فرصت برنامه‌های اینترنتی می‌توانند برای اعتماد‌سازی نظام نسبت به خودشان بهره ببرند و در فضای مجازی با لگد زدن به جریان مقابل انقلاب برادری‌شان را ثابت کنند. طبعاً به سادگی هم نباید راضی شد، هرقدر به نظام انقلاب لگد زده، باید جبران کند. پس از آن با یک قرارداد حرفه‌ای که تکلیف صفحات شخصی‌شان را نیز روشن می‌کند، آنتن رسمی صداوسیما در خدمت‌شان است. طبعاً سلبریتی با دیده شدن روی آنتن رسمی زنده است و التماس فعلی‌شان به خاطر جذابیت‌های آنتن رسمی است. قدر این آنتن را بدانیم و مفت آن را نفروشیم. روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶ https://irannewspaper.ir/8265/6/66652 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
📚 " تحلیلی بر مواجهه سیاستی جریان انقلاب، با موضوع سلبریتیزم " 🖋متن پیش رو، به گزارش نظرات اندیشه ورزان و کارگزاران جبهه انقلاب اسلامی در مورد سیاست های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده سلبریتیزم می پردازد. این نظرات در دو لایه تبیینی و تجویزی، صورت بندی شده و مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است. ✅برای دریافت این محصول می توانید از لینک زیر استفاده نمایید: 💠https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1138 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
2043682561_-2090795023.pdf
1.62M
📍" تحلیلی بر مواجهه سیاستی جریان انقلاب، با موضوع سلبریتیزم " 📚تولید شده توسط کارگروه سیاست گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
💡چرا "نمایشنامه زوال دینداری ایرانیان" خودستیز است؟ 🖊مهدی افراز 🔸گم شدن یک سگ آپارتمانی و استرس غیرقابل وصفِ اعضای یک فامیل برای پیدا کردن آن، حکایتی بود که چند شب پیش توفیق شد به همراه خانواده در محوطه یک بوستان شاهد جزییاتش باشیم. در ابتدا، عمق دل نگرانی ها و ابراز عواطف، موجبات تعجب بود، اما گفتگوها از جائی قابلیت هضم نداشت که مادر خانواده به بقیه تشر زد که به جای بحث های خاله زنکی گوشه ای بنشینند و ذکر أَمَّنْ يُجیب بگیرند! بعد از چند دقیقه هم یکی از دخترانِ جمع با تاکید بر مجرّب بودن توسل به ابراهیم هادی از همگی خواست به نیت مراجعت حیوانشان برای روح آن شهید ختم صلوات کنند و کردند... 🔹این نمونه در کنار رخدادهای بیشمار دیگر، روایت زنده ای از تغییر صورت بندی در سبک دینداری ایرانیان است. این آرایش متفاوت از تجلی ارزش ها و نمودهای دینی توانسته است با نوعی واسازی، فی المثل دلبستگی به سگ خانگی را به صورت تؤامان با ایمان به غیب، مداومت بر سنت های برآوردن حاجات و دل آگاهی به وجود شهید در درون خود تجمیع کند. 🔸در این شرایط نه چندان نوپدید، بخشی از جریان توسعه گرا در ایران فرصت را مغتنم شمرده و با استقرار بر لبه این دوگانگی، تمام اهتمام خود را به کار گرفته است تا اثبات نماید جامعه ایران بی دین شده و در این بین از هر فرصت و پدیده ای برای خلق خرده روایت هایی استفاده می نماید تا کلان روایت "زوال دینداری ایرانیان" را برساخت نماید. در ادامه این متن تلاش خواهم نمود توضیح دهم که چرا این برداشت از حیات دینی جامعه ایران به شدت ظاهرگرایانه، بی زمان، بی مکان ولی از همه مهم تر "خودستیز" است. 🔹هویت فرهنگی ملت ایران واجد دوگانه ذات – پیرامون است، ذات جوهری است که در طول تاریخ به مثابه یک روح در شخصیت فرهنگی ایرانیان ساری و جاری بوده است. این ذات در سیر مواجهه با دنیای بیرون خود، همواره مجموعه ای از امور متنوع را به منزله عوارض پیرامونی پذیرا بوده است. این لایه های پیرامونی خرده فرهنگ هایی هستند که هرچند در مقاطعی بروز و ظهور خیره کننده و پرحجمی دارند و به صورت وسیعی در لایه رفتاری و سبک زیستی ظاهر می شوند اما به جهت عدم سنخیت و همگونی با سازه های هویتی هیچ گاه توان نمی یابند که در ذات هویت ایرانی رسوخ کنند، لذا چند صباحی در نقش فرهنگ اجاره ای نمایان شده، بعد از یک فراز و فرود جذّاب فروکش کرده و نهایتاً از ساحت زیست اجتماعی ایرانیان کوچ می نمایند. 🔸معناگرایی، دلدادگی به غیب، مکاشفه با انسان کامل، عدالت خواهی، استقلال طلبی، تعاون، فتوت، اعتدال و... تعدادی از مؤلفه های ذاتی در هویت فرهنگی انسان ایرانی است که از یکصد سال گذشته در حال هماوردی با الگوهای زیستی و عادت واره های برآمده از فرهنگ مدرن می باشد. جامعه ایرانی برخلاف قاطبه ملل دیگر به جهت تقویم و تحکیم ذات هویتی خویش موفق شده است در اثر مراوده با فرهنگ زیستی مدرن ضمن پذیرش برخی جلوه های ظاهری در لایه های موقت و پیرامونی خود، در بلندمدت عمده شیوه های هنجاری مدرن را در هاضمه نظام ارزشی خود مضمحل کرده و نورانیت باطنی خود را بر کالبد آن مسخّر نماید. 🔹اما جریان توسعه گرا به همراه نوعی مقاومت در برابر این فهم، تلاش می نماید با تصویرسازی و بازنمایی نمودهایی از این خرده فرهنگ های پیرامونی در جامعه و نادیده انگاشتن ذات هویت فرهنگی، غلبه سبک زیستی مدرن و زوال سنت ها و باورهای دینی را نتیجه بگیرد غافل از این که این پروژه در شاکله خود شدیداً متناقض و خودستیز است. چرا؟ علت مستقیماً به انگیزه شناسی تعقیب کنندگان این پروژه و شهودشان از جامعه ایران بازمی گردد. ادامه 🔽🔽 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a