فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اندیشکدهها به چند نوع تقسیم میشوند؟ (قسمت سوم)
الف) تقسیمبندی بر اساس جنس خروجیهای تولیدی
🔸۱. خروجی مکتوب
خروجی اغلب اندیشکدهها و مؤسسات سیاستپژوهی به صورت خروجی مکتوب است. این خروجیهای مکتوب میتوانند شامل کتابهای گوناگون، گزارشات سیاستی و مقالات پژوهشی باشد.
امکان خروجی مکتوب برای هر اندیشکدهای برخلاف خروجیهای شفاهی و رسانهای لازم است؛ چرا که خروجی مکتوب نمایانکننده میزان سطح کیفیت و برندینگ فعالیت یک اندیشکده به شمار میآید.
🔹۲. خروجی رسانهای
مخاطبان دستهای از اندیشکدهها از جنس مخاطبان عام هستند. به نوعی که سیاستگذاران و نخبگان حکومتی وزن سبکی را نسبت به مخاطبان دیگر دارند. بنابراین این دسته اندیشکدهها بر وجهه رسانهای خود تمرکز بیشتری میورزند و با تولید محصولات رسانهای همچون مستند، اینفوگرافیک، موشن و...، اقدام به اقناع مخاطبان میکنند. این نوع اندیشکدهها، ممکن است هسته اندیشهورزی قویتری نسبت به سایر نداشته باشند و صرفا یک هسته کوچک اندیشهورزانه و با مشی رسانهای مشغول به فعالیت باشند.
🔸۳. خروجی نیرو انسانی
در این دسته از اندیشکدهها، نه خروجیهای مکتوب از کیفیت عالی برخوردار هستند و نه از جنبه رسانهای از سطح قابل قبولی برخوردارند. به جای آن، این نوع اندیشکدهها محل تربیت و تبدیل جوانان با استعداد و با انگیزه به نواندیشهورزان است. در این اندیشکدهها جوانان با مبانی اندیشهورزی و فعالیتهای اندیشهورزانه آشنا شده و پلههای ترقی را طی میکند. این نوع اندیشکدهها شاید از لحاظ کیفیت در مطلوبیت قرار نگیرند اما خروجیهای نیروی انسانی آنها برای زیستبوم اندیشهورزی و تامین نیروی مورد نیاز لازم است.
🔹۴. خروجی ترکیبی
در این مدل، اندیشکدهها قادر به تولید انواع محصولات و به تبع آن انواع خروجیها است. بدین معنی که هیچ مدل خروجی بر مدل دیگر غالب نیست و اندیشکده به طور همزمان هم خروجی مکتوب دارد و هم از لحاظ رسانهای نیز در جایگاه خوبی قرار دارد.
🖋 گردآوری شده توسط تیم محتوای جامعه اندیشکدهها
⭕️ یکی از دلایل قرائتی که امروز از اسلام میشود، کوتاهی علمای ما در همه حوزههاست/ خالی از محتوا شدهایم
👤 مجید مجیدی، کارگردان سینما:
🔹علمای ما در طول این سالها در حوزه مسائل فرهنگی حوزه علمیه یا مسائل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامدهاند یا اگر آمدهاند کارساز نبودهاند.
🔹راه بستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود. مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچ کس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت، اما حضرت امام (ه) این مسیر را باز کرد
🔹علمای ما باید کمی به روز به مسائل توجه کنند، از دور فتوا دادن مسیری را باز نمیکند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام میشود، کوتاهی علمای ما در همه حوزههاست. وقتی چنین کوتاهی صورت میگیرد، دیگرانی عرصه را در دست میگیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی میکنند.
🔹مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که او حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود.
🔹بستن راه فضیلت نیست. فضیلت زمانی اتفاق میافتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند
🔹اسلام هراسی که غرب در طول این سالها دنبال کرده، موفق بوده است زیرا به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی میکنیم اسلام هراسی پیش میآید.
🔹متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سالها تولید اندیشه نکردهایم، اندیشه در همه عرصهها مهم است، ما خالی از محتوا شدهایم و این برای همه عرصههای فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصهای برای خودش راه باز کند.
🔹(در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار میآید چقدر در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شناخت دارد، اما متاسفانه در همه دورهها دیدهایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقهای و جناحی دست به انتخاب زده میشود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمیگیرد. پس ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود، اما اصولاً برنامهای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمیبرد./ ایلنا
📌 اندیشکدهها به چند نوع تقسیم میشوند؟ (قسمت چهارم)
الف) تقسیمبندی بر اساس سطح خروجیهای تولیدی
🔸۱. سطح بینشی و مبنایی
برخی از اندیشکدهها بیشتر در مسائل بینشی و مبنایی کار میکنند و به کارهای عملیاتی متناسب با مسائل روز کمتر میپردازند. مجموعههایی که روی علومانسانی اسلامی، الگوهای تمدن اسلامی، مباحث تمدنی و مباحث اعتقادی کار میکنند، بیشتر در این دسته قرار میگیرند. خروجیهای این نوع از اندیشکدهها معمولاً جهتهای فکری و بینشی ایجاد میکند.
هرچند کارهایشان بسیار مهم و زیربنایی است، اما مشتری نقد و نیازمند به کارهایشان در دستگاهها و نهادهای تخصصی معمولاً کم هست. فلذا در دنیا هم معمولاً با آنها بر اساس مدلهای حمایتی و گرنت تعامل میکنند. خروجیها خروجیهای بلندمدتی است.
🔹۲. سطح راهبردی و استراتژیک
مجموعههایی که در اسناد کلان، مثل سند تحول آموزش و o پرورش، سند چشمانداز، سیاستهای کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت میکنند. معمولاً مخاطبان آنها مسئولان لایه اول کشور و عمدتاً ملی و فرادستگاهی هستند. حداکثر آنکه مخاطبشان استانی ولی در این حالت هم رأس استانهاست. جنس خروجیهایشان راهبرد و سیاست است و معمولاً اسناد مکتوب تولید میکنند.
کمتر مخاطب عمومی و ترویجی دارند. خیلی از وقتهایشان در جلسات توجیهی با نهادهای مختلف صرف میشود. عمده کاری که شاید بتوان آنها را کمک کرد و سطحشان را ارتقا داد، ارتباط مؤثر برقرار کردن با مخاطبانی است که در لایههای کلان تصمیمگیر هستند و مهمترین چیزی هم که برای آنها انگیزه ایجاد میکند، بازخورد مثبت گرفتن از خروجیهایشان است.
🔸۳. سطح عملیاتی و اجرایی
مجموعههایی که راهکارهای عملیاتی و اجرایی طراحی و ارائه میکنند. مجموعههایی که روی بودجه سالانه کار میکنند. اندیشکدههایی که کارهای کوتاهمدت مثلاً یکی دوماهه، عمیق و دقیق روی یک موضوع کار میکنند یا کسانی که از نظر جغرافیایی روی یک موضوع خاص فعالیت دارند مانند مجموعههایی که روی مسئله محیطزیست خوزستان کار میکنند. یا کسانی که از منظر سطح سازمانی، به مسائل یک بخش از وزارت نیرو در حوزه آب میپردازند در این دسته قرار میگیرند.
معمولاً خروجیهای آنها به اجرا نزدیکتر و قابل ارزیابی دقیق و ملموس است. وصل کردن آنها به سازمانهای مختلف، تعریف مسائل موردنیاز کشور و اولویت دادن به آنها بسیار مهم است. ضمن اینکه ایجاد سازوکارهای ارزیابی راهحلها برای آنها، هم در رتبهبندی و ارزشگذاری آنها مهم است و هم در ارتقای کیفیت و کمّیت آنها و هم در اینکه مخاطبانشان بتوانند از آنها درست استفاده کنند.
🔹۴. سطح محصولات و خدمات نهایی
آخرین سطح از منظر خروجی مجموعههایی هستند که محصولات و خدمات نهایی تولید میکنند. یعنی کار اندیشهورزانهای که تولید میشود را در قالب اسناد سیاستی، چه در لایه راهبردی و چه در لایه عملیاتی ارائه نمیکنند بلکه آن را به یک محصول و خدمتی تبدیل میکنند که ممکن است آنها را به یک سری خدمات به جامعه نخبگانی تبدیل کنند و یا به دستگاهها و نهادهای حکومتی یک سری نظامهای ارزیابی و اعتبارسنجی و امثال آنها بدهند و یا یک سری محصولات رسانهای تولید کنند.
معمولاً تیمهای اجرایی آنها قویتر از هستههای اندیشهورزشان است. باشد. محصولاتشان میتواند محصولات خیلی ملموسی مثل کتاب داستان، حتی محصولات بازی و اسباببازی باشد.
هر کدام از دوستان که حوصله دارد این تحلیل طولانی اما پر محتوا در مورد افغانستان را بخواند:
https://telegra.ph/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-08-16
4_5803398082808777618.pdf
3.22M
🔴آن سوی دولت- جلد اول
مجموعه مصاحبههای مدیران ارشد دولت تدبیر و امید
درس خارج حکمرانی علوی
◼️آنچه ما بهعنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی بهطور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم.
مقام معظم رهبری؛ بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت ،۱۳۹۷/۶/۷
◼️بدینوسیله به اطلاع علاقمندان و پژوهشگران حکمرانی می رساند جلسات درس خارج حکمرانی علوی استاد خسروپناه شنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۳ در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برقرار می باشد. شروع جلسات از شنبه ۱۴۰۰/۵/۳۰ خواهد بود.
◼️به دانش پژوهانی که دوره را با موفقیت طی کنند گواهی پایان دوره اعطاء خواهد شد.
◼️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
مدرس خارج فقه نظام ولایی
استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◼️ تاریخ شروع: شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰
شنبه و دوشنبه هر هفته
ساعت: ۱۲ تا ۱۳
لینک ورود: https://online.snduonline.ir/ch/hclass
نشست "مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)" برگزار شد
https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1117172
📌 اندیشکدهها به چند نوع تقسیم میشوند؟ (قسمت پنجم)
الف) تقسیمبندی بر اساس مخاطب خروجیهای تولیدی
🔸۱. سفارشدهنده
اندیشکدههایی وجود دارند که مصرفکننده خروجیهایشان سفارشدهندهها و حامیهای آنها هسـتند. این اندیشکدهها محصول اندیشهورزی و پژوهشی را برای همانی که به آنها ســفارش داده یا حمایت میکند، تولید میکنند. مســئله را هم قاعدتاً همان نهاد تعریف میکند. حالا این محصول ممکن است یک سند راهبردی یا سیاستی باشد، یا ممکن است محصولات دیگری باشد.
آفتی که این نوع اندیشکدهها را تهدید میکند، این است که آنها پشــتیبان نظرات حامیان و سازمانهای متبوعشــان باشــند.
🔹۲. دولت
این نوع اندیشکدهها مشـتری خودشـان را نهادها و دستگاههای حاکمیتی تعریف کردند. معمولاً ســطح خروجیهای آنها در ســطح راهبرد یا سطح عملیاتی و اجرایی است. تولید راهحل، سیاست و تصمیم برای دستگاههای حکومتی و دولتی میکنند و معمولاً چون دستگاهها مشــتری یا حامی آنها نیســتند، تلاش بیشــتر از ســـمت اندیشکدههاست. یعنی مطلب تولید میشود و آنها تلاش میکنند برای اینکه محصــولاتشــان را به نهادهای اثرگذار و نهادهایی که مصرفکننده تولیدات آنها هســتند برسـانند.
🔸۳. جامعه نخبگانی و دانشگاهی
آنها مسـتقیماً برای دستگاههای دولتی و حکومتی سیاست تعریف نمیکنند. این اندیشکدهها باتوجهبه اینکه معمولاً در شکلدهی به ســایر اندیشکدهها و جامعه نخبگانی تأثیر دارند، تمرکز روی آنها از منظر اعتقادی و ارزشی مهم و رشد دادن آنها مهم است. این نوع اندیشکدهها یک حرف و گفتمان و موضــوع و راه حلی را در جامعه نخبگانی ازاینجهت ترویج میدهند و تولید و پخش میکنند که چنانچه این گفتمان در جامعه نخبگانی ایجاد شود به طور طبیعی به دستگاههای حکومتی و دولتی و اثرگذار و تصمیمگیر خواهد رسید و خودبهخود آنها را وادار یا قانع خواهد کرد که راهحل مدنظر آنها را استفاده بکنند.
🔹4. نهادهای غیردولتی، خصوصی و مردمی
مجموعههایی که مخاطب خودشــان سمنها، نهادهای عمومی و بخش خصوصی قرار دادهاند. کمتر در آنها راهحلهای استراتژیک ملی تولید میشود. عمدتاً در برنامههای راهبردی بنگاهی، راهکارهای اقتصادی غیر ملی، سیاستهای بخشــی و موضوعی کار میکنند.
🔸5. مردم
اندیشکدههایی که مخاطب خودشـــان را عموم مردم در نظر گرفتند. عمدتاً خروجی آنها اسناد و سیاست نیست. معمولاً اندیشکدههایی هستند که مطالبهگری یا ترویج و تسـهیلگری در پیاده شدن یک سیاستی را در دستور کار دارند. خروجیهایشان معمولاً خروجیهای رسانهای مخاطبپسند همچون برنامههای تلویزیونی، کلیپها و مسـتندات مختلف اسـت. این اندیشکدهها معمولاً کار پشـتیبانی سیاستها یا نقد سیاستها و فراهمکردن بسـتری برای ایجاد یکرشته راهحل را فراهم میکنند و در دستور کار دارند.
🔹6. ترکیبی
این پنج دستهای که از منظر مخاطب و مصرفکننده بیان شــد، مجدد میتوانند ترکیب شـوند و برخی از اندیشکدهها، ترکیبی از مخاطبان را در سـبد مخاطبان خودشـان دارند و خروجیهایشان بعضاً مخاطبان مختلفی را هدف قرار میدهد.
🖋 گردآوری شده توسط تیم محتوای جامعه اندیشکدهها
1655250689_-211061.pdf
253K
باسمه تعالی
بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی
در دیدار با برخی اندیشکده های کشور
١٣٩٧/٩/٢٢
جمعبندی ارائه استاد موسوی برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.pdf
787.3K
📎فایل جمع بندی ارائه روز جمعه نشست گروه حوزه انقلابی با موضوع:
🔰 "نقد و بررسی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم"
👤با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی، ریاست پژوهشکده باقرالعلوم (سلاماللّهعلیه)
🔹یک فکری هم بکنید که این مجموعهها با هم ارتباط داشته باشید،شبکه سازی کنید و این مجموعه ها را هر چه بیشتر با هم مرتبط کنید.
🔸سعی کنید افراد مثل خودتان را تکثیر کنید، سعی کنید انسان بسازید، یعنی یکی از برنامه های اصلی خودتان را این قرار بدهید که جوانها را بسازید. همین خیل جوانی که ایشان میگویند که جوانهای فارغ التحصیل دانشگاهها منتظر کار هستند و صلاحیت لازم را ندارند؛ یکی از کارهای بسیار مهم، ایجاد صلاحیت در مجموعه های جوان تحصیلکرده و باسواد است.
🔹 اهداف را مشخص کنید و به سمت این اهداف پیش بروید،
🔸انشاءالله که روز به روز پیش خواهید رفت.
https://www.aparat.com/v/cesOl
لینک ویدئوی کامل شانزدهمین عصرانه اندیشگاهی
با موضوع: اولویتهای کشور و دولت جدید
#شبکه_اندیشگاهی
#تحول_حکمرانی
#پیشرفت
#آینده_ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر شانزدهمین عصرانه اندیشگاهی| دومین پیشنشست کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری شریف ۱۴۰۰
❇️در مسئلهی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، #ساختار_فرهنگی کشور نیاز به یک #بازسازی_انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی #خردمندانه و #عاقلانه.
🔹معنای «انقلابی بودن» بیهوا حرکت کردن و بیحساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، #بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاستهی از #اندیشه و #حکمت باشد.
🔸 #فرهنگ_واقعاً_زیربنااست؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود میآورد. زندگیهای تقلیدی، زندگیهای تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشهی فرهنگی دارد. در واقع #نرمافزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافیای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است.
🔹 ابزارهای فرهنگی از [قبیل] سینما و هنر و رسانههای صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی #شکوفا کنید؛ مطبوعات و کتاب و امثال اینها #ابزارهای_فرهنگی هستند، باید به معنای واقعی کلمه اینها شکوفا بشوند. خب امروز بحمداللّه یک لشکر عظیمی از جوانهای علاقهمند به مسائل فرهنگی مشغول کارند، وجود دارند و تلاش میکنند و کار میکنند.
🔸اگر دولتها و بخشهای فرهنگی دولت به این مجموعههای جوان و علاقهمند کمک بکنند، قطعاً #کارهای_بزرگی انجام خواهد گرفت و #قدمهای_خلّاقانهای برمیدارند؛ صدها طرح ابتکاری در این زمینه وجود دارد در اختیار این جوانها، که گاهی اوقات که مثلاً انسان یک تماسهایی با جوانها دارد، میبیند کارهای بزرگی اینها میتوانند انجام بدهند و به ذهنشان میآید؛ 🔸خب #امکانات میخواهند و امکانات در اختیار دولت است؛ بایستی #حمایت_هوشمند انجام بگیرد. #استعدادها را #کشف کنید، از آنها #حمایت کنید، #آزادیشان را تأمین کنید؛ البتّه آزادی در چارچوب اصول قانون.
🔸 با فساد اخلاقی و فساد در زمینهی فرهنگ هم بیرودربایستی مقابله کنید و مبارزه کنید؛ یعنی واقعاً این جوری باید برخورد بشود.
#راه_اصلی_مواجهه و مقابلهی با جنگ نرم دشمن هم همین است که ما از #حرکت_صحیح در زمینهی فرهنگ حمایت کنیم و آن را تشویق کنیم، [از آن] تقدیر کنیم و در مقابل حرکتهای غلط بِایستیم. و عرصهی رسانه و فرهنگ، از یک طرف، یک #دانشگاه_بزرگی میتواند باشد و هست، و از طرفِ دیگر یک آوردگاه صلاح و فساد است، #آوردگاه_حق_و_باطل است و عرصهی جنگ فرهنگی با کسانی است که فرهنگشان ایجاد فساد در دنیا است؛ از این دو جهت باید نگاه کرد به آن.
۱۴۰۰/۰۶/۰۶
بیانات در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم