4_5803398082808777618.pdf
3.22M
🔴آن سوی دولت- جلد اول
مجموعه مصاحبههای مدیران ارشد دولت تدبیر و امید
درس خارج حکمرانی علوی
◼️آنچه ما بهعنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی بهطور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم.
مقام معظم رهبری؛ بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت ،۱۳۹۷/۶/۷
◼️بدینوسیله به اطلاع علاقمندان و پژوهشگران حکمرانی می رساند جلسات درس خارج حکمرانی علوی استاد خسروپناه شنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۳ در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برقرار می باشد. شروع جلسات از شنبه ۱۴۰۰/۵/۳۰ خواهد بود.
◼️به دانش پژوهانی که دوره را با موفقیت طی کنند گواهی پایان دوره اعطاء خواهد شد.
◼️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
مدرس خارج فقه نظام ولایی
استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◼️ تاریخ شروع: شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰
شنبه و دوشنبه هر هفته
ساعت: ۱۲ تا ۱۳
لینک ورود: https://online.snduonline.ir/ch/hclass
نشست "مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)" برگزار شد
https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1117172
📌 اندیشکدهها به چند نوع تقسیم میشوند؟ (قسمت پنجم)
الف) تقسیمبندی بر اساس مخاطب خروجیهای تولیدی
🔸۱. سفارشدهنده
اندیشکدههایی وجود دارند که مصرفکننده خروجیهایشان سفارشدهندهها و حامیهای آنها هسـتند. این اندیشکدهها محصول اندیشهورزی و پژوهشی را برای همانی که به آنها ســفارش داده یا حمایت میکند، تولید میکنند. مســئله را هم قاعدتاً همان نهاد تعریف میکند. حالا این محصول ممکن است یک سند راهبردی یا سیاستی باشد، یا ممکن است محصولات دیگری باشد.
آفتی که این نوع اندیشکدهها را تهدید میکند، این است که آنها پشــتیبان نظرات حامیان و سازمانهای متبوعشــان باشــند.
🔹۲. دولت
این نوع اندیشکدهها مشـتری خودشـان را نهادها و دستگاههای حاکمیتی تعریف کردند. معمولاً ســطح خروجیهای آنها در ســطح راهبرد یا سطح عملیاتی و اجرایی است. تولید راهحل، سیاست و تصمیم برای دستگاههای حکومتی و دولتی میکنند و معمولاً چون دستگاهها مشــتری یا حامی آنها نیســتند، تلاش بیشــتر از ســـمت اندیشکدههاست. یعنی مطلب تولید میشود و آنها تلاش میکنند برای اینکه محصــولاتشــان را به نهادهای اثرگذار و نهادهایی که مصرفکننده تولیدات آنها هســتند برسـانند.
🔸۳. جامعه نخبگانی و دانشگاهی
آنها مسـتقیماً برای دستگاههای دولتی و حکومتی سیاست تعریف نمیکنند. این اندیشکدهها باتوجهبه اینکه معمولاً در شکلدهی به ســایر اندیشکدهها و جامعه نخبگانی تأثیر دارند، تمرکز روی آنها از منظر اعتقادی و ارزشی مهم و رشد دادن آنها مهم است. این نوع اندیشکدهها یک حرف و گفتمان و موضــوع و راه حلی را در جامعه نخبگانی ازاینجهت ترویج میدهند و تولید و پخش میکنند که چنانچه این گفتمان در جامعه نخبگانی ایجاد شود به طور طبیعی به دستگاههای حکومتی و دولتی و اثرگذار و تصمیمگیر خواهد رسید و خودبهخود آنها را وادار یا قانع خواهد کرد که راهحل مدنظر آنها را استفاده بکنند.
🔹4. نهادهای غیردولتی، خصوصی و مردمی
مجموعههایی که مخاطب خودشــان سمنها، نهادهای عمومی و بخش خصوصی قرار دادهاند. کمتر در آنها راهحلهای استراتژیک ملی تولید میشود. عمدتاً در برنامههای راهبردی بنگاهی، راهکارهای اقتصادی غیر ملی، سیاستهای بخشــی و موضوعی کار میکنند.
🔸5. مردم
اندیشکدههایی که مخاطب خودشـــان را عموم مردم در نظر گرفتند. عمدتاً خروجی آنها اسناد و سیاست نیست. معمولاً اندیشکدههایی هستند که مطالبهگری یا ترویج و تسـهیلگری در پیاده شدن یک سیاستی را در دستور کار دارند. خروجیهایشان معمولاً خروجیهای رسانهای مخاطبپسند همچون برنامههای تلویزیونی، کلیپها و مسـتندات مختلف اسـت. این اندیشکدهها معمولاً کار پشـتیبانی سیاستها یا نقد سیاستها و فراهمکردن بسـتری برای ایجاد یکرشته راهحل را فراهم میکنند و در دستور کار دارند.
🔹6. ترکیبی
این پنج دستهای که از منظر مخاطب و مصرفکننده بیان شــد، مجدد میتوانند ترکیب شـوند و برخی از اندیشکدهها، ترکیبی از مخاطبان را در سـبد مخاطبان خودشـان دارند و خروجیهایشان بعضاً مخاطبان مختلفی را هدف قرار میدهد.
🖋 گردآوری شده توسط تیم محتوای جامعه اندیشکدهها
1655250689_-211061.pdf
253K
باسمه تعالی
بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی
در دیدار با برخی اندیشکده های کشور
١٣٩٧/٩/٢٢
جمعبندی ارائه استاد موسوی برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.pdf
787.3K
📎فایل جمع بندی ارائه روز جمعه نشست گروه حوزه انقلابی با موضوع:
🔰 "نقد و بررسی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم"
👤با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی، ریاست پژوهشکده باقرالعلوم (سلاماللّهعلیه)
🔹یک فکری هم بکنید که این مجموعهها با هم ارتباط داشته باشید،شبکه سازی کنید و این مجموعه ها را هر چه بیشتر با هم مرتبط کنید.
🔸سعی کنید افراد مثل خودتان را تکثیر کنید، سعی کنید انسان بسازید، یعنی یکی از برنامه های اصلی خودتان را این قرار بدهید که جوانها را بسازید. همین خیل جوانی که ایشان میگویند که جوانهای فارغ التحصیل دانشگاهها منتظر کار هستند و صلاحیت لازم را ندارند؛ یکی از کارهای بسیار مهم، ایجاد صلاحیت در مجموعه های جوان تحصیلکرده و باسواد است.
🔹 اهداف را مشخص کنید و به سمت این اهداف پیش بروید،
🔸انشاءالله که روز به روز پیش خواهید رفت.
https://www.aparat.com/v/cesOl
لینک ویدئوی کامل شانزدهمین عصرانه اندیشگاهی
با موضوع: اولویتهای کشور و دولت جدید
#شبکه_اندیشگاهی
#تحول_حکمرانی
#پیشرفت
#آینده_ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر شانزدهمین عصرانه اندیشگاهی| دومین پیشنشست کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری شریف ۱۴۰۰
❇️در مسئلهی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، #ساختار_فرهنگی کشور نیاز به یک #بازسازی_انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی #خردمندانه و #عاقلانه.
🔹معنای «انقلابی بودن» بیهوا حرکت کردن و بیحساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، #بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاستهی از #اندیشه و #حکمت باشد.
🔸 #فرهنگ_واقعاً_زیربنااست؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود میآورد. زندگیهای تقلیدی، زندگیهای تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشهی فرهنگی دارد. در واقع #نرمافزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافیای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است.
🔹 ابزارهای فرهنگی از [قبیل] سینما و هنر و رسانههای صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی #شکوفا کنید؛ مطبوعات و کتاب و امثال اینها #ابزارهای_فرهنگی هستند، باید به معنای واقعی کلمه اینها شکوفا بشوند. خب امروز بحمداللّه یک لشکر عظیمی از جوانهای علاقهمند به مسائل فرهنگی مشغول کارند، وجود دارند و تلاش میکنند و کار میکنند.
🔸اگر دولتها و بخشهای فرهنگی دولت به این مجموعههای جوان و علاقهمند کمک بکنند، قطعاً #کارهای_بزرگی انجام خواهد گرفت و #قدمهای_خلّاقانهای برمیدارند؛ صدها طرح ابتکاری در این زمینه وجود دارد در اختیار این جوانها، که گاهی اوقات که مثلاً انسان یک تماسهایی با جوانها دارد، میبیند کارهای بزرگی اینها میتوانند انجام بدهند و به ذهنشان میآید؛ 🔸خب #امکانات میخواهند و امکانات در اختیار دولت است؛ بایستی #حمایت_هوشمند انجام بگیرد. #استعدادها را #کشف کنید، از آنها #حمایت کنید، #آزادیشان را تأمین کنید؛ البتّه آزادی در چارچوب اصول قانون.
🔸 با فساد اخلاقی و فساد در زمینهی فرهنگ هم بیرودربایستی مقابله کنید و مبارزه کنید؛ یعنی واقعاً این جوری باید برخورد بشود.
#راه_اصلی_مواجهه و مقابلهی با جنگ نرم دشمن هم همین است که ما از #حرکت_صحیح در زمینهی فرهنگ حمایت کنیم و آن را تشویق کنیم، [از آن] تقدیر کنیم و در مقابل حرکتهای غلط بِایستیم. و عرصهی رسانه و فرهنگ، از یک طرف، یک #دانشگاه_بزرگی میتواند باشد و هست، و از طرفِ دیگر یک آوردگاه صلاح و فساد است، #آوردگاه_حق_و_باطل است و عرصهی جنگ فرهنگی با کسانی است که فرهنگشان ایجاد فساد در دنیا است؛ از این دو جهت باید نگاه کرد به آن.
۱۴۰۰/۰۶/۰۶
بیانات در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم
بررسی نحوه مدیریت فرهنگی جریانات سیاسی کشور.pdf
1.03M
گفتگو با دکترسیدمحمد حسینی،وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان
"بررسی نحوه مدیریت فرهنگی جریانات سیاسی کشور" از پرونده#شناسایی_گفتمان_فرهنگی_جریانات_سیاسی
خدمت مدیران و فعالان فرهنگی بزرگوار تقدیم میشود.
#محورها:
#چیستی فرهنگ
#آسیب شناسی حوزه فرهنگ
#مطالعه این متن شش دقیقه از شما زمان خواهد گرفت.
مرکز بررسی مسائل فرهنگی
معاونت راهبردی سازمان تبلیغات
آسیب شناسی عملکرد جریانات در پیشبرد اهداف فرهنگی.pdf
1.28M
گفتگو با دکتر محسن فیاضی، معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان
"آسیب شناسی عملکرد جریانات سیاسی و نهاهای اجرایی و تقنینی در پیش برد اهداف فرهنگی کشور"
از پرونده#شناسایی_گفتار_فرهنگی_جریانات_سیاسی
خدمت مدیران و فعالان فرهنگی بزرگوار تقدیم میشود.
#محورها:
#نقش اندیشه ها و نسبت آن ها با اندیشه انقلاب اسلامی در شکل گیری منازعات سیاسی
#بررسی وظیفه و عملکرد نهادهای سیاست گذار فرهنگی در جمهوری اسلامی
#بررسی وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور
#دلایل عدم توفیق سیاست های فرهنگی و راهکارهای تحقق آن ها
#خواند این مطلب، ده دقیقه از شما زمان خواهد گرفت.
مرکز بررسی مسائل فرهنگی
معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی
#دولت_اسلامی طبق #اراده_خدا عمل مي كند و با همان هدف ها، جامعه را حركت مي دهد و به همان سويي كه خدا اراده كرده مي رود؛ لذا وظايف او #كوچك_شده_ي_وظايف_خداست.
مقام معظم رهبری روزنامه ي جمهوري اسلامي،۱۳۶۳/۰۶/۲۴
#الهیات_حکمرانی
تحلیل مضمون فیلم های جشنواره فجر.pdf
2.87M
تحلیل مضمون فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
توسط موسسه بینا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی
Women Blogers final.pdf
2.36M
بلاگرها به عنوان یک پدیده فرهنگی معاصر که در تغییرات اجتماعی موثر هستند و رویکرد مشخصی در حکمرانی فرهنگی موجود و در نسبت با این پدیده فرهنگی حاکم نیست و عمده مواجهه ها از روی انفعال و گاها تشدید کننده عاملیت این پدیده نوظهور است.
image_2021-08-30_17-16-44.png
1M
📷دستهبندی مگا اینفلوئنسرهای اینستاگرام
🔸اینفلوئنسرها اشخاصی هستند که به دلیل دارا بودن تعداد دنبالکنندههای زیاد، امکان تاثیرگذاری در مخاطبان خود را دارند. از آنجا که سلبریتیها خارج از فضای مجازی نیز مشهور هستند در اینجا اینفلوئنسرهای اینستاگرام را افرادی در نظر گرفتیم که با حضور در اینستاگرام شناخته شدهاند. اینفلوئنسرها را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
1️⃣واینرها: افرادی که ویدئوهای طنز با موضوعات اجتماعی و یا سرگرمکننده میسازند.
2️⃣بلاگرها: افراد توانمند در یک حوزه که تخصص خود را به مخاطبان ارائه میکنند. معروفترین حوزههای فعالیت بلاگرها در زمینه زیبایی، مد و فشن، غذا و خوراک، دیجیتال مارکتینگ، رقص، پزشکی و سبک زندگی است.
3️⃣شاخهای مجازی: افرادی که به واسطه رفتار و فعالیتهای عجیب و نامتعارف و یا ظاهر خاص خود در فضای مجازی کسب شهرت کردهاند. این دسته تخصصی برای ارائه نداشته وبه دنبال جلب توجه بیشتر برای کسب فالوور هستند.
🔸بررسی صفحات اینستاگرامی (https://t.me/LifewebIR/2527) نشان داد در بین مگااینفلوئنسرهای اینستاگرام (بالای ۱ میلیون فالوور)، ۴۰% واینرها ۳۵% بلاگرها و ۲۵% شاخهای مجازی حضور دارند.
منبع @lifewebir
ویژگیهای استراتژیستها
۱. چشم انداز دارند:
آنها تصوری از آینده در ذهن خود دارند و برای دست یافتن به آن تلاش میکنند.
۲. تجزیه و تحلیلگرند:
آنها موضوعات را به اجزای سازنده شان میشکنند و هر مسئلهای را با دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهند.
۳. روابط را میبینند:
آنها بطور بخشی تصمیم نمیگیرند. میدانند که هر مسئلهای ابعاد گوناگونی دارد و تأثیرات آن وسیع است. به علاوه موضوعات بسیاری هستند که میتوانند آن را تحت تأثیر خود قرار دهند.
۴. پرسشگرند:
فرضیات بدیهی را به چالش میکشند. از نظر آنان اگر کاری تا به امروز به شیوه یکسانی انجام میگرفته از این پس میتواند به شکل متفاوتی انجام شود. آنها به موضوعات و علل آنها جور دیگری مینگرند.
۵. خلاقند:
آنها موضوعات ظاهراً نامرتبط را به هم متصل میکنند و راهحلهای جدیدی برای مسائل پیدا میکنند.
۶. هم افزایی ایجاد میکنند:
آنها منابع و قابلیتهای موجود را به گونهای با هم ترکیب میکنند که نتیجه از مجموع اجزا بزرگتر و مؤثرتر باشد.
۷. مزیت خلق میکنند:
آنها قادرند به منابع و قابلیتهای برتر و عملکرد و نتایجی بهتر از رقبا دست پیدا کنند.
image_2021-08-30_17-13-05.png
4.16M
فراخوان جذب و حمایت از
طرحها و ایدههای سیاستی
در مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 در حوزه علوم انسانی و اجتماعی
(با اتخاذ نگاه چندرشتهای و فرارشتهای)
✳️ متقاضیان محترم طرحها و ایدههای سیاستی خود را به نشانی incubator.office@iict.ac.ir ارسال کنند
✅ برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09331002672 (آقای جهانی) تماس حاصل فرمایید.
چهار نکته در بارۀ «بازسازی انقلابی فرهنگ»
رهبر فرزانه انقلاب در اولین دیدار خود با دولت سیزدهم، جایی که «کرونا» و «وضعیت آشفته اقتصادی» بسیاری از سیاستگزاران را از فرهنگ و ضروریات فرهنگی کشور کلا خوابزده کرده، به ضرورت «بازسازی انقلابی» در امر فرهنگ پرداختند. در این راستا چهار نکته به نظر میرسد:
1. بازسازی انقلابی فرهنگ به معنای تنگتر کردن دایرۀ انقلابیگری آنهم با تفسیرهای تنگ برخی از تکنوکراتهای جوان فرهنگی در نهادهای انقلابی نیست. اقتضائات انقلابیگری در حوزه فرهنگ متفاوت است از اقتضائات انقلابیگری در حوزه اقتصاد و سیاست. انقلابیگری اگر بخواهد سر از «حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت» دربیاورد، باید طیف متنوع فکری و فرهنگی در ایران امروز را تجمیع کرده و از برآیند تراکم نخبگانی در ساحت فرهنگ و هنر بتواند حرکتی بزرگ بیافریند.
2. متصدیان فرهنگی کشور که در صدد بازسازی انقلابی فرهنگ هستند، باید رابطه تنگاتنگ «اخلاق و انقلابیگری» و «اخلاق و فرهنگ» را نیک بدانند و بخوبی از آن مراقبت کنند. مدتهاست که تملق و چاپلوسی در میان برخی جریانات سیاسی از جمله بعضی جریانات انقلابی نفوذ کرده و نوعا کسانی که صراحت و صداقت میورزند مطرود و مغضوب واقع میشوند، این در حالی است که رشد رذیلتهای اخلاقی در نسبت معکوسی با رشد فرهنگ است و بیتوجهی به آن حرکت فرهنگی را از اساس عقیم میکند.
3. رویکردهای پوپولیستی شاید در حوزه یارانه و اقتصاد و توجه به اقشار پایین جامعه مفید باشد، لیکن تکرار آن رویکرد در ساحت فرهنگ خطایی فاحش است. اساسا در ساحت فرهنگ، شعارهای عامیانه راهی نمیگشاید و بلکه بر «ضد فرهنگ» تبدیل میشود. از این رو به نظر میرسد دولت در امر فرهنگ باید راه تعامل با نخبگان فرهنگی را به رسمیت بشناسد و صادقانه به آن باور داشته باشد تا بتواند چشمانداز جدیدی را در ساحت فرهنگ بگشاید.
4. و نکته پایان اینکه، فرهنگ جامعه اسلامی را باید در راستای تمدن اسلامی دید. رویکرد تمدنی در حوزه فرهنگ نه نگاهی لوکس و فانتزی، بلکه یک نگاه استراتژیک است. فرهنگ جامعه ایرانی زمانی سامان پیدا میکند که حداقل بتوان آن را در جغرافیای فرهنگی جهان اسلام تحلیل کرد. از این رو، هرچند زباندانی وزیر خارجه جمهوری اسلامی لازم و ضروری است، لیکن مهمتر از آن وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی است که دست کم باید زبانهای اصلی جهان اسلام را بداند، وضعیت فرهنگی (چالشهای و ظرفیتها) جهان اسلام را بشناسد، و با نخبگان فرهنگی جهان اسلام بتواند ارتباط برقرار کند تا بلکه بتواند در حل مسئلههای فرهنگی بومی و محلی نیز طیّ طریق نماید.
حبیب الله بابایی