eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.2هزار دنبال‌کننده
711 عکس
64 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع ادمین @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
در آینده نزدیک جایگاه و اقتدار ملت ها را بنیه و دارایی‌های نرم و فرهنگی‌ آنها مشخص خواهد کرد. پیشرفت‌های شگرف علوم و فناوری‌های سخت در طول قرن بیستم، به شکوفایی اقتصادی جوامع پیشرفته انجامید و نیازهای ذاتی بشر را تا آنجا ارضا کرد که بتواند به نیازهای عالی‌تر (نیازهای روحی و روحانی) خود بپردازد. پاسخ‌ گویی به این نیازها مستلزم توسعه‌ی شاخه‌ی نوینی از علوم و فناوری‌ها موسوم به علوم و فناوری‌های نرم و فرهنگی است که هدف آن‌ها شناخت هرچه بیش‌تر جنبه‌های ذهنی و روحی انسان و یافتن راهی برای اعتلای ذهنی و روحی او ، همچنین تنظیم رابطه‌ی بهتر انسان با محیط پیرامون است؛ محیطی که به اقتضای پیشرفت علوم و فناوری‌ های سخت هر روز پیچیده‌ تر می‌شود. تعریف فناوری نرم و هویت ساز همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌ گیری و توسعه‌ی خانواده‌ی بزرگ صنایع سخت (صنایع غالباً کارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می دهند؛ صنایعی که محصولات و خدماتِ حاصل از آن ها به اعتلای انسان، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ی او با محیط پیرامون کمک می‌کند. صنایع نرم انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن صنایع «خلاق و فرهنگی» است. این صنایع به طور کلی «اقتصاد خلاق» را شکل می دهد. صنایع خلاق و فرهنگی، در طول چند سال اخیر به قدری توسعه پیدا کرده‌ است که برخی آینده‌پژوهان، موج چهارم در فراسوی عصر اطلاعات و دانایی را موج خلاقیت یا عصر صنایع خلاق و فرهنگی می‌دانند.
document.pdf
2.7M
آینده ی پیش رو و چالشهای حکمرانی در افق 1424
4_5803103692865408092.pdf
3.47M
ترجمه کتاب *معمای شکوفایی* (چگونه نوآوری، ملتها را از فقر بیرون می آورد) که توسط تیمی از *اساتید دانشگاه هاروارد* در سال *2019* منتشر شده و *تجربه 20 کشور* مهم دنیا (آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، مکزیک، برزیل و ...) را در زمینه فقرزدایی، ثروت آفرینی، *توسعه و شکوفایی* منعکس نموده است.
🔸گزارشی از مبحث "دولت تأویل گر رؤیای اجتماعی"🔸 🔹برای بحث از رؤیای اجتماعی میتوان از سه گرایش مطالعاتی نام برد، یک منظر علوم اجتماعی است که میتوان رویای اجتماعی را مد نظر و مطالعه قرار داد، یک منظر دیگر با رویکرد آینده پژوهشی است که بحث رویا در این زمینه مطالعاتی الان شاید بیشتر شناخته می شود که نوعی آینده نگاری هم در پی دارد. و زمینه مطالعاتی سوم از منظر علوم سیاسی است که در سه ساحت: فلسفه سیاسی ، نظریه سیاسی و حکمرانی میتوان با رویای اجتماعی مواجهه داشت. آنچه مد نظر است بحث از منظر فلسفه و نظریه سیاسی که جایگاه دولت در تحقق رویای اجتماعی را مورد کنکاش علمی قرار دهیم. دانش سیاسی که صبغه دانش هنجاری دارد در باره ترسیم و تحقق یک زندگی خوب بحث میکند و نظریه های سیاسی به عنوان بازوی عملیاتی و معادلاتی برای فلسفه سیاسی عمل میکنند و آن باید و نباید را سوق میدهند به سمت پیاده سازی و تحقق عینی، لذا از رویای اجتماعی اینجا میشود بحث کرد. 🔹در منطق درونی اندیشه های سیاسی هم معمولا از سه مرحله: وضع موجود، وضع مطلوب و شرایط انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب بحث میشود. در اینجا هم وضع مطلوبی که اندیشمند ترسیم میکند برخواسته از مطالعه و رجوع به عالم خیال و ساحت مثالی جامعه و پرداختن به این مساله که چگونه میتوان از نابسندگیهای زندگی در وضع موجود عبور کرد و برای این عبور نیاز به تصویری است که لاجرم برخواسته از ذخیره و انباشت فرهنگی جامعه خواهد بود. راوی این رویا متفکران و رهبران اجتماعی هستند که این رویا را تبدیل می¬کنند به بسیج سیاسی و به عالم تحقق و تعین نزدیک میکنند. در واقع رویای اجتماعی مولود قرار گرفتن یک جامعه در یک بن بست هاییست. در بن بستها هست که سراغ رویا میرویم و وضعیت نابسنده است که ما را دعوت به رویا میکند. رویای اجتماعی فرزند اعتراضهای بنیادین و فراگیری است که ساحت خیالی و مثال را آبستن یک رویا میکند. زاده حضور در شرایط آستانگی است. از یک طرف مایوس هستید و از سوی دیگر چشم انتظار و امیدوار یک روشنایی رو به فردا. تعبیری که حضرت آقا دارند در تحلیل آیه 110 سوره یوسف دارند که در زمان یأس رسل هست که نصرت الهی نازل میشود و نزول نصرت باعث جهش میشود. از یک سو یک یأس فراگیر وجود دارد و از یک سوهم رهبران از یک امید قابل تحقق حرف میزنند و ایمان دارند. اینجاست که میتوانیم از یک رویا صحبت کنیم. 🔹ادامه دارد.....
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نشست اندیشه ورزی با موضوع : "دولت تأویل گر رؤیای اجتماعی" 🎤ارائه آقای دکتر محمدحسین طاهری @Ideation
🔸جامعه اندیشکده ها با حضور مهدی خراتیان، نویسنده و سیاست پژوه، به موضوع «اندیشکده شناسی» پرداخته است. ❇️محورهای لایو 🔹تفاوت اندیشکده‌ها و شبه‌اندیشکده ها 🔹انواع سنت های اندیشکده ای در جهان 🔹مدل ایرانی اندیشکده فایل صوتی این نشست تقدیم میشود 👇🏻👇🏻👇🏻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه ....🔸 🔹در علم سیاست دو نوع رویا داریم یک رویای اتوپیک هست و یک رؤیا که تبدیل به چشم انداز شده است. در رؤیای اتوپیک دنبال تحقق نیستید و میدانید که رسیدنی هم نیست مانند آنچه در اندیشه فارابی و افلاطون هست، که بیشتر جنس عالم مثالی دارد و شما تنها به آن تقرب می جویید و و تحققش دست شما نیست. اما در ادبیات حکمرانی رؤیا از جنس چشم اندازاست که میتوان تبدیل به پروژه کرد. و برای رسیدن به آن برنامه ریزی عملیاتی نمود. هر دو نوع رؤیا در رؤیای ایرانی وجود دارد. رؤیایی که در عصر ظهور محقق میشود و ما به آن تقرب می جوییم. و رؤیایی که با عنوان تمدن نوین اسلامی رؤیای تحقق پذیر ایرانیان میتواند باشد. جامعه نمونه اسلامی که محقق شده رؤیای اجتماعی مورد مطالبه است مگر بشرط تحقق دولت اسلامی شدنی نیست. در گرو تعیّن دولت مطلوب میتوان انتظار ساخت جامعه نمونه را داشت. بنا براین رؤیای اجتماعی بنابر ادبیات فلسفه‌ی اسلامی، متعلق به خیال جمعی یک جامعه است و در عالم مثالی جامعه و ساحت قلبی آن سامان پیدا می‌کند. تحقق این رؤیا، یعنی حضور پدیده‌ی خیالی در عالم حس، فرآیندی است که می‌توانیم آن را تاؤیل رؤیا بنامیم و نهادی را در جامعه پی‌جویی کنیم که نقش او، تاؤیل رؤیای جامعه باشد. این نهاد محقق کننده رؤیا دولت مطلوب است. دولتی که نوع جدیدی از مناسبات را رقم میزند که فراتر از الگوهای موجود و بر محوریت بسط اراده عمومی و زمینه ساز توسعه اختیار انسانها بنا نهاده شده است که با عنوان دولت اختیار شناخته میشود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندیشکده های حکمرانی ایران
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندیشکده های حوزه اجتماعی، اجتماعی ایران
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع علم انبیا.... بفهمید قضیه چه است، بفهمیم قضیه چه است. انبیا آمدند بفهمانند به ما که قضایا چه هست، ما همه حیران، سرگردان. همه عالم سرگردانند، نمیدانند قضایا چیست.
🔹و دیگران هیچند... 🔸ما باید این معنا را ادراک کنیم بفهمیم که همه از اوست؛ و همه به او رجوع می کنند: إنا لله و إنا إليه راجعون. از او هستیم. اوست همه چیز دیگران نیستند، هیچند؛ هر چه هست اوست. 🔸ما باید ادراک این معنا را بکنیم. 🔸انبیا آمدند که ما را هوشیار کنند؛ تربیت کنند. انبیا برای انسان آمده اند و برای انسان سازی آمده اند. کتب انبیا کتب انسان سازی است. قرآن کریم کتاب انسان است. . هر چه هست با انسان حرف است. انسان منشا همه خیرات است. و اگر انسان نشود، منشا همه ظلمات است. در سر دو راهی واقع است این موجود: یک راه، راه انسان. و یک راه، راه منحرف از انسانیت. تا از چه حیوانی سر بیرون بیاورد. 🔸تعلیم تنها، تعلم تنها، فقه تنها، فلسفه تنها، علم توحید تنها، فایده ندارد، تا مقرون با اسم رب نباشد: اقرا باسم ربک، باسم ربک الذي ځلق. همه خلق را به اسم رب نسبت می دهد. اسم رب مبدا همه خلقهاست. خلق است: خلق مطلق. افرا باسم ربك الذي خلق درس هم بخوانيد باسم ربك الذي خلق. مباحثه هم بکنید به اسم رب. نه همان اول بگویید بسم الله الرحمن الرحیم. 🔸بفهمید قضیه چه است، و بفهمیم قضیه چه است. انبیا آمدند که بفهمانند به ما که قضایا چه هست. ما همه حیران، سرگردان. همه عالم سرگردانند نمی دانند قضایا چیست.
متن کامل سخنان حضرت امام.pdf
380.2K
سخنرانی در جمع طلاب فیضیه و مبلغان 7تیر58
نشست "دولت تاویل گر رویای اجتماعی" برگزار شد https://hawzahnews.com/xbjMj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا انگلستان مرکز درست کردن رهبران جدید برای کشورهای اسلامی است. ریش قرمزی که آخر همه میاد بیرون مراحل ساختنش آماده شده و آماده ارسال به پاکستان است. این سیاست گرگ پیر است
نمی‌شود رفت سراغ کارگردان و یقه‌ی او را گرفت که شما چرا؟ خوب، من یک مقدار وزارت ارشاد را، یک مقدار سازمان تبلیغات را، یک مقدار حوزه‌ی علمیه را، یک مقدار آن کسانی که صاحبان اندیشه‌ی دینی هستند، همین اندیشه‌های عرفانی، حکمت متعالیه و این چیزهایی که آقایان گفتید، اینها را مخاطب قرار می‌دهم و میگویم «شما برای برخورداری کشور از این هنر فاخر - که در این جمع هست - چه کرده‌اید؟ شما چه کرده‌اید؟» چنانچه در آن زمینه کاری انجام نگرفته باشد، من از یک کارگردان خیلی توقع نمی‌کنم. هنرمند بااستعدادِ ما که اثرش یا خالی است یا حداقل نسبت به این ارزش‌های مورد نظر ما خیلی پُربار نیست، از او توقع نمی‌کنم که: «چرا این اثر آن‌چنانی که من می‎پسندم، نیست.» بنابراین من نمی‌توانم قبول کنم که آماج این ناامنی، کارگردان‌های ما باشند و اگر چنین واقعیتی وجود داشته باشد، واقعیت نابحق و نابجایی است. بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون ‌۱۳۸۵/۳/۲۳
🔷معرفی کتاب تصویر آینده اثر فرد ال پولاک پولاک در این کتاب که در دهه ۱۹۵۰ نوشته شده است، تصورات آرمانی و معادی از آینده و رابطه آن‌ها با فرهنگ و افت‌ و‌ خیز تمدن ها را بررسی کرد. پولاک به عنوان یک ایده‌آل گرای تاریخی مدعی است که «ایده یا ‌اندیشه»، مخصوصاً‌ اندیشه‌های معطوف به آینده، محرک‌های اصلی تاریخ هستند که نوع بشر را به قلمرویی «دیگر» هدایت می‌کنند. پولاک در پاسخ به نظریه‌ی تغییر تاریخی و فرهنگی «چالش‌ها و پاسخ‌های» آرنولد توینبی (Arnold Toynbee) نوشت: 🔶تا زمانی که تصویر جامعه از آینده مثبت و رو‌ به‌ رشد است، فرهنگ جامعه رو به رشد و شکوفایی است و وقتی این تصویر رو به زوال بگذارد و سر زندگی‌اش را از دست بدهد، فرهنگ بقا پیدا نمی کند و از دست می‌رود…. وقتی پولاک بر مبنای فلسفه‌ی تاریخی‌اش به مطالعه دوران مدرن پرداخت، به نتیجه‌ی تکان دهنده‌ای رسید: به دلیل «مرگ آرام» تمام تصاویر معادی و آرمانی از آینده، تصاویر آینده در دنیای مدرن دچار «جابجایی شدید» شده‌اند. 🔰پولاک بر این باور بود که این گذر از دوران مدرن به دوران پسامدرن که شاید بتوان به بهترین وجه آن را زمان آخر یا مرحله آخر نامید، به دلیل تغییر در معنویات است که این خود ناشی از تخریب کل تصاویر آینده است. به علاوه، برای اولین بار در تاریخ تمدن غرب هیچ شوقی برای درک تصویرهای نو از آینده وجود ندارد. در واقع، بر خلاف تمام اعصار قبل، این دوره حمله‌ی پرخاشگرانه‌ای علیه تصاویر آینده انجام داده است. انسان قرن بیستمی ‌به صورت فعال، جامعه و تمدن «بدون آینده‌ای» را دنبال می‌کند.
در کربلای عشق همیشه حبیب بود اصلاً اگر شهید نمی‌شد عجیب بود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارائه نظرات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم با ایشان، مبنی بر اینکه "در مسئله فرهنگ ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد" خواستار ارائه نظرات اندیشمندان، اهالی فرهنگ، ادب، هنر و رسانه و مدیران باتجربه عرصه فرهنگ شد. با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارائه نظرات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه درخواست کرد نظرات راهبردی و ایده‌های کاربردی خود را در موضوعات نقد وضع موجود و بیان مبانی تحول در ساختار فرهنگی، اصول موازین و محدوده‌های تحول، الزامات و اولویت‌های تحول و بازسازی انقلابی در ساختارها، خروج از وضعیت رهاشدگی و انفعال در حوزه فرهنگ، متناسب‌سازی ساختارهای فرهنگی با پیشران‌های فناوری‌های نرم و ظرفیت‌های جدید فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی، تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت حداکثری عناصر و تشکل‌های مردمی و جهادی در عرصه‌های فرهنگی ارائه دهند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواست تا نظرات و ایده‌های کاربردی خود را به درگاه css@namafar.ir و یا به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان کمال الملک، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه دوم، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ارسال کنند.
بیانیه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دعوت به بازسازی ساختار فرهنگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با صدور بیانیه‌ای، نسبت به بازسازی فرهنگ جامعه تأکید کرد. به گزارش ایکنا؛ متن بیانیه به شرح زیر است: باسمه‌تعالی رهبر انقلاب بارها متذکر شده‌اند که امروز در کنار مسئله اقتصاد که بالاترین مسئله کشور در این دوره زمانی است، فرهنگ اولویت اساسی دارد. تأکید بر این موضوع در دیدار نمایندگان مجلس و هیئت دولت، خطاب قرار دادن مسئولین کشور به‌همراه اضافه کردن رسانه در کنار فرهنگ و تصریح به لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، بار معنایی خاصی دارد. یکی از محورهای مباحثه‌ها و جلسات عمومی و خصوصی ما، اصل و اهمیت و درعین‌حال مظلومیت فرهنگ در کشور، آشفتگی اوضاع حکمرانی عرصه‌ فرهنگ و عدم توجه به گره‌گشایی و کار راه‌انداز بودن فرهنگ در اقتصاد، سیاست، مناسبات اجتماعی و... است و در این موضوع به‌صورت خاص دغدغه دارم. در این سه سال خدمت در سازمان تبلیغات اسلامی در کنار بحث، حرف و تلاش برای زنده کردن این دغدغه‌ها در مسئولین و متولیان امر، سمت‌وسوی اغلب عناصر و مجموعه‌های مرتبط در سازمان تبلیغات اسلامی و مأموریت صندلی‌های رسمی و حاکمیتی سازمان در جهت این موضوعات تنظیم‌شده است. علاوه بر ظرفیت‌های قبلی، با شناسایی کمبودها، سازوکارهای جدیدی نیز برای توجه به این دغدغه‌ها ایجاد یا حمایت‌شده است؛ از فعال‌سازی شبکه نخبگانی در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگ، دفتر مطالعه و پایش، مؤسسه رصدی بینا و پیمایش‌های اجتماعی در حوزه دین و فرهنگ تا مجموعه نقشه‌های وضعیت، سیاست‌نامه و سند تحول در عرصه‌ها و موضوعات و فعالیت‌های فرهنگی و بسته‌های تحلیل راهبردی وضعیت فرهنگی کشور و درنهایت تمهید برای شکل‌گیری مرکز بررسی‌های راهبردی فرهنگ. اما در کنار مسئولیت اولیه مسئولین کشور و تکلیف صریح و علنی تعیین‌شده از سوی رهبر انقلاب، از مسئولیت اصحاب فرهنگ و رسانه نمی‌توان چشم پوشید. ما فکر می‌کنیم در یک سازوکار مشارکتی و با استفاده از توان، خبرگی و تجربه پیشکسوتان فرهنگ، هنر و رسانه در کنار آراء و نظرات و دغدغه‌های طیف وسیع جوانان فعال، خلاق، خوش‌فکر و پراثر در این عرصه، می‌توان تمام ظرفیت عقلانیت و خردمندی انقلابی را در بازسازی ساختار فرهنگی کشور به میدان آورد. به همین جهت است که اقدام ارزشمند وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برادر عزیزم جناب آقای دکتر اسماعیلی در دعوت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای ارائه نظرات راهبردی و ایده‌های کاربردی خود در این موضوع را به فال نیک گرفته و معتقدم همه باید به آن کمک کنیم. بنده نیز از همه کنشگران این عرصه از هنرمند، استاد، پژوهشگر، سیاست‌گذار، مدیر و فعال فرهنگی و رسانه‌ای در بخش‌های دولتی، عمومی و مردمی در اقصی نقاط کشور، صمیمانه و خالصانه می‌خواهیم از دو منظر آسیب‌شناسانه و فرصت‌محور و رو به آینده و با طرح مباحث برخاسته از اندیشه و حکمت و با اتکاء به عقلانیت انقلابی، به این کار جمعی بپیوندند و در به سرانجام رسیدن آن مشارکت کنند. دریافت نظرات و طرح‌ها از طریق درگاه مشترک https://css.namafar.ir و رایانامه css@namafar.ir آغاز شده است. در کنار این دعوت و در همین راستا، اولین و اصلی‌ترین مأموریت مرکز بررسی‌های راهبردی فرهنگ را ارائه یک معماری و طرح کلان برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه در کشور مبتنی بر یک شبکه عقلانیت و با ایجاد سازوکار مشارکت جمعی و امکان دریافت فعالانه نظرات، ایده‌ها و طرح‌های آحاد فعالین این عرصه می‌دانم. از این مرکز می‌خواهم در تعامل وثیق با حرکت آغاز شده توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظرف حداکثر یک ماه، روش و مدل حضور، مشارکت، مباحثه، تضارب آراء، تعمیق مباحث و اثرگذاری را به اطلاع عموم برساند.