eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.2هزار دنبال‌کننده
711 عکس
64 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع ادمین @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارائه نظرات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم با ایشان، مبنی بر اینکه "در مسئله فرهنگ ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد" خواستار ارائه نظرات اندیشمندان، اهالی فرهنگ، ادب، هنر و رسانه و مدیران باتجربه عرصه فرهنگ شد. با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارائه نظرات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه درخواست کرد نظرات راهبردی و ایده‌های کاربردی خود را در موضوعات نقد وضع موجود و بیان مبانی تحول در ساختار فرهنگی، اصول موازین و محدوده‌های تحول، الزامات و اولویت‌های تحول و بازسازی انقلابی در ساختارها، خروج از وضعیت رهاشدگی و انفعال در حوزه فرهنگ، متناسب‌سازی ساختارهای فرهنگی با پیشران‌های فناوری‌های نرم و ظرفیت‌های جدید فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی، تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت حداکثری عناصر و تشکل‌های مردمی و جهادی در عرصه‌های فرهنگی ارائه دهند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواست تا نظرات و ایده‌های کاربردی خود را به درگاه css@namafar.ir و یا به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان کمال الملک، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه دوم، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ارسال کنند.
بیانیه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دعوت به بازسازی ساختار فرهنگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با صدور بیانیه‌ای، نسبت به بازسازی فرهنگ جامعه تأکید کرد. به گزارش ایکنا؛ متن بیانیه به شرح زیر است: باسمه‌تعالی رهبر انقلاب بارها متذکر شده‌اند که امروز در کنار مسئله اقتصاد که بالاترین مسئله کشور در این دوره زمانی است، فرهنگ اولویت اساسی دارد. تأکید بر این موضوع در دیدار نمایندگان مجلس و هیئت دولت، خطاب قرار دادن مسئولین کشور به‌همراه اضافه کردن رسانه در کنار فرهنگ و تصریح به لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، بار معنایی خاصی دارد. یکی از محورهای مباحثه‌ها و جلسات عمومی و خصوصی ما، اصل و اهمیت و درعین‌حال مظلومیت فرهنگ در کشور، آشفتگی اوضاع حکمرانی عرصه‌ فرهنگ و عدم توجه به گره‌گشایی و کار راه‌انداز بودن فرهنگ در اقتصاد، سیاست، مناسبات اجتماعی و... است و در این موضوع به‌صورت خاص دغدغه دارم. در این سه سال خدمت در سازمان تبلیغات اسلامی در کنار بحث، حرف و تلاش برای زنده کردن این دغدغه‌ها در مسئولین و متولیان امر، سمت‌وسوی اغلب عناصر و مجموعه‌های مرتبط در سازمان تبلیغات اسلامی و مأموریت صندلی‌های رسمی و حاکمیتی سازمان در جهت این موضوعات تنظیم‌شده است. علاوه بر ظرفیت‌های قبلی، با شناسایی کمبودها، سازوکارهای جدیدی نیز برای توجه به این دغدغه‌ها ایجاد یا حمایت‌شده است؛ از فعال‌سازی شبکه نخبگانی در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگ، دفتر مطالعه و پایش، مؤسسه رصدی بینا و پیمایش‌های اجتماعی در حوزه دین و فرهنگ تا مجموعه نقشه‌های وضعیت، سیاست‌نامه و سند تحول در عرصه‌ها و موضوعات و فعالیت‌های فرهنگی و بسته‌های تحلیل راهبردی وضعیت فرهنگی کشور و درنهایت تمهید برای شکل‌گیری مرکز بررسی‌های راهبردی فرهنگ. اما در کنار مسئولیت اولیه مسئولین کشور و تکلیف صریح و علنی تعیین‌شده از سوی رهبر انقلاب، از مسئولیت اصحاب فرهنگ و رسانه نمی‌توان چشم پوشید. ما فکر می‌کنیم در یک سازوکار مشارکتی و با استفاده از توان، خبرگی و تجربه پیشکسوتان فرهنگ، هنر و رسانه در کنار آراء و نظرات و دغدغه‌های طیف وسیع جوانان فعال، خلاق، خوش‌فکر و پراثر در این عرصه، می‌توان تمام ظرفیت عقلانیت و خردمندی انقلابی را در بازسازی ساختار فرهنگی کشور به میدان آورد. به همین جهت است که اقدام ارزشمند وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برادر عزیزم جناب آقای دکتر اسماعیلی در دعوت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای ارائه نظرات راهبردی و ایده‌های کاربردی خود در این موضوع را به فال نیک گرفته و معتقدم همه باید به آن کمک کنیم. بنده نیز از همه کنشگران این عرصه از هنرمند، استاد، پژوهشگر، سیاست‌گذار، مدیر و فعال فرهنگی و رسانه‌ای در بخش‌های دولتی، عمومی و مردمی در اقصی نقاط کشور، صمیمانه و خالصانه می‌خواهیم از دو منظر آسیب‌شناسانه و فرصت‌محور و رو به آینده و با طرح مباحث برخاسته از اندیشه و حکمت و با اتکاء به عقلانیت انقلابی، به این کار جمعی بپیوندند و در به سرانجام رسیدن آن مشارکت کنند. دریافت نظرات و طرح‌ها از طریق درگاه مشترک https://css.namafar.ir و رایانامه css@namafar.ir آغاز شده است. در کنار این دعوت و در همین راستا، اولین و اصلی‌ترین مأموریت مرکز بررسی‌های راهبردی فرهنگ را ارائه یک معماری و طرح کلان برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه در کشور مبتنی بر یک شبکه عقلانیت و با ایجاد سازوکار مشارکت جمعی و امکان دریافت فعالانه نظرات، ایده‌ها و طرح‌های آحاد فعالین این عرصه می‌دانم. از این مرکز می‌خواهم در تعامل وثیق با حرکت آغاز شده توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظرف حداکثر یک ماه، روش و مدل حضور، مشارکت، مباحثه، تضارب آراء، تعمیق مباحث و اثرگذاری را به اطلاع عموم برساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حجت الاسلام قمی، در پاسخ به سوالی در خصوص موازی کاری در دستگاه‌های فرهنگی گفت: دستگاه‌های فرهنگی متعدد داریم که هر کدام به ضرورتی تشکیل شده است، اما بعد از ۴۰ سال ضروری است که ساختار فرهنگی کشور بازآرایی شود.
🔰 گفتگوی KHAMENEI.IR با دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 👈🏻 از گرایش‌های انقلابی و مومنانه و گروه‌های مردمی حمایت میکنیم 🔻 اهمیت بازسازی انقلابی و عقلانی فرهنگ و ساختارهای فرهنگی از محورهای نخستین دیدار هیئت دولت سیزدهم با رهبر انقلاب بود. 🔸 پایگاه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق اهداف کلان انقلاب اسلامی در حوزه‌ی فرهنگ پرداخته است. 🔹 جریان فرهنگی مومن انقلابی نگاه مثبتی به جریان دیوان‌سالارانه دولتی در حوزه فرهنگ ندارد. این بی‌اعتمادی تقریباً نسبت به همه‌ی ساختارهای بروکراتیک وجود دارد. به‌نوعی جریان‌های مردمی -به‌ویژه در حوزه‌ی فرهنگی- احساس آزادی عمل ندارند. 🔹 نظام حکمرانی جدید فرهنگی باید بازنگری شود. شاخصه‌ی بازسازی در نظام حکمرانی فرهنگی در دوره‌ی جدید این است که تصدی‌گری از جریان دولتی به جریان مردمی واگذار می‌شود. 🔹 وقتی وزارت ارشاد در دوره‌ی تحولی جدید می‌خواهد اقدام کند، باید تمام ظرفیت‌های حمایتی و نظارتی‌اش را پای کاری بیاورد که خروجی‌اش در سبد انقلاب اسلامی باشد. 🔍 ادامه را در khl.ink/ZzOYO بخوانید
🔺لزوم بازنگری در ساختار و عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻حجت‌الاسلام و المسلمین لیالی: 🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین مرکز و نظام باید مورد بازنگری قرار بگیرد. افرادی که 35 سال عضو شورا هستند محصولش شده این وضعیت کنونی فرهنگی جامعه؛ باید این شورا شود و در ساختار و وظایف و کارکردهای این شورا تغییراتی صورت بگیرد. 🔹مهم‌تر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک مجموعه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در جامعه پذیرفته شود، تا کنون اینطور نبوده است؛ با اینکه رئیس جمهور، این شورا بود اما دولت‌ها به تصمیمات و مصوبات شورا نکرده و بعضا حتی هم نکردند؛ بخشی از مصوبات شورا بیش از 10 سال است که خاک می‌خورد و بعضی مصوبات توسط رئیس جمهور، وزرا و وزرای مرتبط عملی نشده است. 🔹قانون عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، شبکه ملی اطلاعات، جستجوگرهای بومی و برخی موارد دیگر می‌توان نام برد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص تدوین شده و برخی توسط رهبری ابلاغ شدند اما مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار نگرفتند و دولتها به بهانه‌های مختلفی مثل بودجه‌ و تغییرات ساختاری، اجرا نکردند. به عبارت بهتر باید گفت برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد. 🆔 @hokmrani_dini
فراخوان کرسی ترویجی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور
ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاست گذاری های درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه ی ظرفیت های ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد. ز_مهندسی_ساختار_فعالیتها_و مدیریتهای_فرهنگی با چنین رویکردی لازمه ی موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم دوره جدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی- مهر 1393
💠کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی 🔸بازاریابی دین؛ چیستی و چرایی زمان: 31 شهریور 1400، ساعت 10:30 مکان: قم، خیابان مصلی، سالن آمفی تئاتر پژوهشکده تبلیغ ومطالعات اسلامی باقر العلوم (علیه السلام) www.skyroom.online/ch/pajooh/bazaryabi_din •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
نسخه قابل چاپ - به‌سوی بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ.pdf
169.4K
به سوی بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ به قلم دکتر فرشاد مهدی پور
کانون کارگردانان : شبکه خانگی باید از دست صدا و سیما خارج شود را در بیانیه ای مطرمقابل دست اندازی کند این امر مطالبه کشت شوراهای ساخي بعد از صحبت های وزیر تازه ارشاد مبنی بر لزوم خارج شدن اختیار شبکه نمایش خانگی از دست صدا و سیما، كانون کارگردان این صحبت ها را مطالبه ۲۸ صنف سینمایی دانست و نوشت:« کانون کارگردانان سینمای ایران در راستای موضع گیری آقای محمد مهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد لزوم بازگشت شوراهای ساخت و نمایش تولیدات نمایش خانگی به سازمان سینمائی، لازم می داند یادآوری کند این امر مطالبه به حق سینماگران و صنوف سینمائی از سال گذشته بود که مخالفت خود در مقابل دست اندازی صداوسیما به تولیدات نمایش خانگی و اعتراض به عقب نشینی وزارت ارشاد را در بیانیه ای مطرح کردند. شبکه نمایش خانگی و تولیدات پلتفرم های نوپا به جد در سال های اخیر مخاطبان را به سمت تولیدات داخلی سوق داده است، امری که گویا چند سالی است از اولویت کاری مدیران صداوسیمای ملی خارج شده است. سازوکار اداری تولیدات نمایش خانگی باید از دست صداوسیمائی که مخاطبین خودش را روز به روز از دست می دهد خارج گردد تا ضمن احترام به خواست مخاطبین میلیونی و روزافزون این تولیدات در داخل و خارج از ایران، امنیت شغلی و معیشتی اهالی سینما نیز تامین گردد که در اوضاع آشفته کرونایی سینمای ایران اولویت اصلی است.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یوال نوح حراری استاد گروه تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم است. او به عنوان یکی از تئوریسینهای گلوبالیستها شناخته میشود. او میگوید عمیقتر شدن شکاف اقتصادی و هوش مصنوعی منجر به بوجود آمدن طبقه اشراف یا خدایان و طبقه برده ها یا انسانهای زائد خواهد شد!
💢 دانشگاه آرمانی کریستین ارتیز دانشگاه آرمانی خود را اینگونه تصویر می کند: ▫️ مکانی بدون سخنرانی، ▫️ بدون کلاس درس، ▫️ بدون رشته یا گروه درسی... . ▫️ دانشجویان در فضای بزرگ و باز بر روی مشکلات سخت عملی کار می‌کنند. ▫️ اگر به مطالعه سخت نیاز باشد آنها به اینترنت مراجعه می‌کنند نه استاد. او که شش سال رئیس واحد کارشناسی در دانشگاه ام‌آی‌‌تی بوده است از ماه جولای کار خود را رها می‌کند تا دانشگاهی جدید را بنیان گذارد. این دانشگاه ظرف پنج سال افتتاح خواهد شد. نمونه‌ای از تحول یادگیری در برخی دانشجویان است. جف مالگان از اندیشکده بریتانیایی نستا (Nesta) آن را «ظهور دانشگاه چالش‌محور» می‌نامد. در ۱۵ سال گذشته ده‌ها نمونه از این موسسات از شیلی تا چین افتتاح شدند و تعداد بیشتری نیز در برنامه قرار دارند. هرچند حوزه آنها متفاوت است اما یک رویکرد یکسان دارند. آنها مخالف روش سنتی آموزش به بزرگسالان هستند: سخنرانی، کتاب درسی، کار سخت در کتابخانه، امتحانات و استادان دانشگاه. در عوض، دانشجویان به صورت تیمی روی پروژه‌ها کار می‌کنند و تلاش دارند معماهایی بدون پاسخ را حل کنند. شرکت‌ها اغلب حامیان مالی این پروژه‌ها هستند و استادان را فراهم می‌سازند. رشته‌هایی تحصیلی ترکیبی از هنر، علوم انسانی و علوم تجربی هستند. شعار دانشگاه زپلین که سال ۲۰۰۳ در آلمان تاسیس شد این بود: 💡«مشکلات جامعه ما هیچ نظم و انضباطی ندارند، ما هم همین‌طور.» در گذشته هم تلاش‌هایی برای تحول آموزش عالی صورت گرفته بود. دانشکده تجربی ویسکانسین (Wisconsin) که در سال ۱۹۲۷ و بدون هیچ برنامه زمانی یا کلاس اجباری تاسیس شد توانست صدها دانشجوی دارای روحیه آزاد را جذب کند. تونی واگنر نویسنده کتاب «نوآوران خلاق» می‌گوید مدارس و دانشگاه‌ها نمی‌توانند کنجکاوی دانشجویان را برانگیزند. او به مطالعه انجام‌شده توسط ریچارد آروم از دانشگاه نیویورک و جاسپیا روکسا از دانشگاه ویرجینیا اشاره می‌کند که نتیجه گرفت به رغم چهار سال تحصیل، ۳۶ درصد از فارغ‌التحصیلان آمریکایی در سال ۲۰۱۱ نتوانستند نمرات خود را در آزمون «یادگیری دانشگاهی» بهبود بخشند. طرفداران الگوی جدید به تحقیق کیونگ هی کیم از دانشگاه ویلیام و مری اشاره می‌کنند که می‌گوید به رغم افزایش میانگین نمرات آی‌کیو، از سال ۱۹۹۰ نمرات آمریکاییان در آزمون استاندارد خلاقیت کاهش داشته است. با افزایش شهریه‌ها و هزینه‌ دوره‌های کارشناسی ‌ارشد با دانشجویان بیشتر شبیه مشتری رفتار می‌شود. نیک هیلمن از اندیشکده سیاست‌های آموزش عالی در بریتانیا می‌گوید افزایش تقاضا برای مدرک دانشگاه‌ها را از خود راضی کرده است. فرانسوا تادی مدیرکل «مرکز پژوهش و بین‌‌رشته‌ای» که سال ۲۰۰۵ در پاریس تاسیس شد می‌گوید با وجود اینکه دانشجویان از نحوه تدریس شکایت دارند قبل از آنکه بتوانند تغییری ایجاد کنند فارغ‌التحصیل می‌شوند. همزمان مسوولان دانشگاهی ساکت می‌مانند. دولت‌ها نیز از وضعیت موجود محافظت می‌کنند و دانشگاه‌ها را تشویق می‌کنند تا رتبه خود در الگو‌های آموزشی استاندارد را بالا ببرند. گزارش سال گذشته انجمن دانشکده‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی به این نتیجه رسید که دانشجویان فاقد دانش کاربردی، تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی هستند. شکایت مدیران از نحوه آموزش تازگی ندارد. اما اکنون بیشتر به سرخوردگی و نومیدی آنها منجر شده است. یکی از این موسسات دانشگاه‌ مهندسی اُلین (Olin) در ماساچوست است. دانشجویان آن در طول چهار سال تحصیل ۲۰ تا ۲۵ پروژه‌ را تکمیل می‌کنند... آنها حدود چهارپنجم زمان خود را در تیم‌ها می‌گذرانند و نظرات رشته‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. دانشکده الگوی جدید فناوری و مهندسی (NMITE) در سال ۲۰۱۷ در انگلستان افتتاح می‌شود. همانند اُلین که مشاور این دانشگاه بوده است، NMITE استادان خود را بر اساس مهارت استخدام می‌کند نه تعداد آثار چاپ‌شده آنها. دانشجویان باید با موفقیت دوره را به پایان برسانند اما نیازی ندارند که ریاضی یا فیزیک بخوانند. آنها باید هنر و علوم اجتماعی را مطالعه کنند. کلاس‌ها کوچک (۲۰ تا ۳۰ نفر) هستند و دانشجویان در روز ۳.۵ ساعت با معلمان دیدار دارند. نمونه دیگر برنامه «کارخانه طراحی» در دانشگاه آلتو در هلسینکی است که دانشجویان مهندسی، هنر و تجارت را برای طراحی، ساخت و بازاریابی یک محصول گرد هم می‌آورد. کالوی اکمن بنیانگذار این برنامه می‌گوید تلاش می‌کند تا نظریه و عمل را به یکدیگر نزدیک‌تر سازد. الگوی او به ۹ کشور از جمله آمریکا، استرالیا و کره جنوبی نفوذ کرده است.
جای خالی فقه فرهنگ ✍️ احمد اولیایی بیستم مهرماه آخرین مصوبات و موضوعات دروس خارج فقه معاصر برای سال تحصیلی 1400-1401 از سوی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه ابلاغ گردید. فارغ از بسته حمایتی دروس خارج فقه معاصر که در این ابلاغیه تبیین شده است، بسته نهایی موضوعات ابلاغ شده برای دروس خارج فقه معاصر جای تأمل دارد. این تأمل می تواند منجر به کشف نقاط قوت و البته کاستی هایی در این فهرست شود اما این یادداشت فقط در صدد است تعجب خود را از عدم ذکر «فقه فرهنگ» در میان عناوین دروس خارج فقه معاصر نشان دهد. فقه بورس، پولشویی، ورزش، العربون، اوراق الیانصیب، قراردادهای کاهش ریسک و ... از جمله موضوعات مطروحه برای خارج فقه معاصر هستند اما ظاهرا حوزه فرهنگ قرار است همچنان مظلوم واقع شود. • فرهنگ عرصه تبلور کنش های انسانی است. به عبارت دیگر فرهنگ فارغ از تعاریف متعدد و پیچیدگی های نظری اش محل بروز کنش فرهنگی انسان امروز می باشد. این کنش تعبیر دیگری برای اعمال و تکالیف است. و همه می دانیم فقه نیز برای کشف و تبیین اعمال و تکالیف انسان مسلمان تلاش می کند. به بیان دیگر اگر موضوع فقه، فعل مکلف است و فرهنگ نیز نمود عینی کنش و فعل انسان باشد پس فقه فرهنگ می تواند یکی از مهم ترین فقه های مضاف باشد. • از طرف دیگر انسانی که قرار است مسیر تعالی را طی کند باید تکلیف او و کنش مطلوبش تعریف و تبیین شود و این فقه است که بار اصلی این کار را به دوش می کشد. فرهنگ نیز که بخش عمده آن آینه ی ایده ها، خلاقیت ها، هنرها، تأملات و تفکرات انسان است باید از دانشی که تکلیف فرهنگی را کشف کند، تبعیت نماید تا انسان مختار فرهنگی در میان خطاهای کنشی خویش مسیر را گم نکند. این دانش می تواند همان فقه فرهنگ باشد. • پرسش های فرهنگ از فقه بسیار است؛ اساسا حکم کنترل فرهنگ البته پس از بررسی امکان آن، از منظر فقه معاصر چیست؟ تلاش در جهت ترویج فرهنگ مطلوب چه حکمی دارد و نظر فقه معاصر در دعوای عاملیت با ساختار در فرهنگ چگونه تبیین می شود؟ آزادی های فرهنگی مانند آزادی خلاقیت و ایده در فقه معاصر چرا و چگونه باید ارزیابی شود؟ از آنجهت که بخش عمده ای از فرهنگ به صورت میراث از گذشته آمده و به آینده منتقل می شود، بحث از عدالت فرهنگی بین نسلی در کجای فقه امروز قرار می گیرد؟ اگر فقه معاصر به نظامات اجتماعی می اندیشد، نظام فرهنگی و چالش های آن اعم از تداخل سیاستگذاری نهادها را از چه مسیری حل می کند؟ و اساسا باید ها و نبایدهای فرهنگی که همان تکالیف فرهنگی است چه چیزهایی می باشند؟ مرز توقف نسبیت فرهنگی از نظر فقه کجا ترسیم می شود؟ و به طور کل ایده فقه معاصر برای نمادهای سمبلیک فرهنگی اعم از کلامی مانند زبان، ادبیات، شعر، داستان، موسیقی و ... و غیر کلامی مانند معماری، میراث فرهنگی و ... چیست؟ بار تمام این پرسش ها از حیث تعیین تکلیف انسانی و نظام فرهنگی بر عهده فقه فرهنگ است. متن یادداشت در سایت صدای حوزه؛ http://v-o-h.ir/?p=27771
📌تحول در ساختار فرهنگی کشور؛ جنبه‌های سخت و نرم [بخش اول: جنبه‌های سخت (بُعد نهادی)] 🖋علیرضا قربانی 🔹مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با دولت سیزدهم، بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند. در دو یادداشت پیش‌رو از الزامات این رویکرد گفتگو خواهیم کرد؛ ابتدا به جنبه‌های سخت (وجوه عینی‌تر و بُعد نهادی) و سپس به جنبه‌های نرم (وجوه ذهنی‌تر و بُعد فرهنگ و عقلانیت حکمرانی) این تحول خواهیم پرداخت. یادداشت حاضر به بخش اول (جنبه‌های سخت) اختصاص دارد. 🔹جنبه‌های سخت (بُعد نهادی): سه کلان‌مساله در این حیطه وجود دارد که سبب شده ظرفیت‌های حکمرانی معطل بماند و ابزارهای سیاستی، کارایی و اثربخشی مورد انتظار را نداشته باشد: 1⃣ استفاده بیش از حد از سازوکار شورایی: این سازوکار با اهدافی همچون بالابردن ضریب اطمینان تصمیم‌گیری، دخیل کردن همه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان و ایجاد ضمانت اجرایی برای تصمیمات، تاکنون در طراحی ساختارها مورد اقبال بوده است، اما تجربه نشان داده که کارآمدی و اثربخشی این سازوکار پایین است. کثرت اعضاء، مشغله‌های متعدد اعضاء، ناپایداری اعضاء، عدم تخصص اکثر اعضاء در مورد موضوعات شورا، عدم اعتناء به ماهیت میان‌رشته‌ای مسائل و ناممکن بودن تقلیل آن به تخصص‌های محض، بازه طولانی تشکیل جلسات، غلبه رویکرد سیاسی بحث‌ها بر رویکرد سیاستی آن، مسئولیت‌ناپذیری اعضاء به علت تاثیر اندک هر رای در نتیجه نهایی، عدم شفافیت رای، وجود شوراهای متعدد با ترکیب جمعیتی نسبتا یکسان و انتقال تنش‌های یکی به دیگری، از علل عمده‌ای است که سبب فشل شدن این سازوکار شده است. سازوکار شورایی از عالی‌ترین سطوح حکمرانی تا پایین‌ترین آن، به کار گرفته می‌شود؛ از شورای عالی فضای مجازی با ۲۷ عضو تا شورای درجه‌بندی سنی فیلم  وزارت ارشاد با ۳۵ عضو! هرچند به علت اهمیت داشتن اجماع در سطح تصمیمات ملی می‌توان این سازوکار را پذیرفت، اما امتداد دادن آن به همه سطوح پایین‌تر، خطایی راهبردی است. سازوکار شورایی (خصوصا در مدل چندنهادی آن) بیش از آنکه سازوکاری برای "حل مساله واقعی" باشد، سازوکاری برای "آشتی دادن و حل نزاع ذی‌نفعان حاکمیتی" است؛ هرجا نزاعی درون حاکمیت رخ می‌دهد، شورایی برای آشتی تشکیل می‌شود، که هرچند مساله روی زمین را حل نمی‌کند، اما لااقل به دعوا خاتمه می‌دهد. به عنوان نمونه، شاهد بودیم که کشمکش فیمابین وزارت ارشاد و ساترا بر سر مرجعیت صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی، در نهایت به تشکیل شورای چندنهادی دیگری منتهی شد. 2⃣ تعارض و تشتت نهادی: وجود نهادهای موازی با ماموریت‌های یکسان، در مواردی (مانند وجود چند نهاد تنظیم‌گر) به تعارض نهادی و در موارد دیگر (مانند وجود چند نهاد تسهیل‌گر) به تشتت نهادی و هدررفت منابع می‌انجامد‌. مشکل دوم با ابزارهای نرم سیاستی همچون همگرایی، توافق در تفکیک ماموریت، یا تنوع در رویکرد حل مساله قابل رفع است، اما مشکل اول جز با بازطراحی نهادی حل نمی‌شود‌. به عنوان نمونه بارز این مساله می‌توان به شباهت ماموریت‌های کمیسیون عالی تنظیم مقررات (یکی از سه کمیسیون عالی مصوب ذیل شورای عالی فضای مجازی) و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (ذیل وزارت ICT) اشاره کرد. البته تاکنون به علت کنترل آشکار و نهان دولت بر شورای عالی فضای مجازی و نهادهای وابسته به آن، ظرفیت‌های نهادی شورا فعال نشده و لذا این تعارض، چندان بروز و ظهور پیدا نکرده است. یکی از علل تشدید تعارض نهادی، مقاومت دولت در برابر محدود شدن قدرت خود است. تجربه دولت‌های اخیر نشان داده که دولت سعی می‌کند با ابزارهای آشکار و نهان خود، شوراهای عالی را در جهت اهداف خود به کار بگیرد و اگر نتواند چنین کند، شورا را زمین‌گیر و فشل می‌کند. در بسیاری از کشورها تلاش شده تا تسلط دولت بر نهادهای تنظیم‌گر فرهنگ و ارتباطات، کاهش یابد که به عنوان نمونه می‌توان به ساختار حقوقی آفکام بریتانیا و FCC ایالات متحده اشاره کرد. اما متاسفانه قوه مجریه در ایران تاکنون به شدت در مقابل این رویکرد، مقاومت کرده است و این مساله به تعارض نهادی بین نهادهای دولتی و نهادهای چندقوه‌ای خارج از دولت، دامن زده است. 3⃣ تجمیع کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی در نهاد واحد: کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی، اقتضائات نهادی متفاوتی را می‌طلبند و تجمیع آنها در نهاد واحد می‌تواند آسیب‌زا باشد. به عنوان نمونه، اقتضاء کارکرد "تنظیم‌گری" نظام حکمرانی، پدری کردن حاکمیت برای بخش خصوصی و رفاقت با آنان است، اما در کارکرد "ارائه خدمت"، حاکمیت در عرض بخش خصوصی قرار می‌گیرد و به نوعی برادر و رقیب آن محسوب می‌شود. تجمیع این دو در نهاد واحد، می‌تواند به سردرگمی، اتخاذ سیاست‌های متناقص و متهم شدن حاکمیت منجر شود. به عنوان نمونه دیگر، کارکرد "تنظیم‌گری" حاکمیت، تا حد زیادی مقتضی نگاه توام با مساوات حاکمیت به همه بخش خصوصی است،
اما اقتضاء کارکرد "تسهیل‌گری و حمایتی" نظام حکمرانی، نوعی تبعیض هوشمند غیرتوام با مساوات (البته به شکلی عادلانه) و حمایت از قسمتی از بخش خصوصی است که با اهداف حاکمیت همسویی بیشتری دارد‌. تجمیع این دو کارکرد می‌تواند آسیب‌های متعددی که ذکر شد، را به همراه داشته باشد. در طرح صیانت، این آسیب به شدت پررنگ است و کارکردهای سیاست‌گذاری، اَبَرتنظیم‌گری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در یک نهاد، تجمیع شده است. @dinrasaneh
💡نشست وبیناری با موضوع : 📌 نقد و بررسی سند ملی مسجد 📆سه شنبه 11آبان 1400 🕓ساعت15الی 17 🔹مکان: پژوهشکده باقرالعوم (علیه السلام) لینک اسکای روم جهت شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/farhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به‌خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه‌ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ یک ملت است که می‌تواندآن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند. ۱۳۸۳/۰۲/۲۸ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
رهبر انقلاب اسلامی در حکمی اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را برای دوره جدید منصوب کردند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی با انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای یک دوره جدید و چهار ساله، ضمن تشکر از زحمات اعضاء سابق بویژه دانشمندان و اساتیدی که در دوره جدید حضور نخواهند داشت، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس نظم و محتوای انقلابی را یگانه وسیله مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان دانستند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله والصلاة علی رسوله‌المصطفی و آله الاطهار. سلام‌الله علیهم اجمعین. ورود در دومین چهلواره‌ی انقلاب اسلامی که با آغاز سده‌ی جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روزآمدساز، به مجموعه‌ئی از زیرساختهای تمدنی را ضروری میسازد. در رأس این مجموعه، مقوله‌ی فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهند‌ه‌ی همه‌ی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ی آن است. این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور به مقوله‌ی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگ‌سازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیله‌ی پیشرفت و موفقیت آن و بی‌نیازکننده از ابزارهای الزام‌آور و تحکّمی است. همچنین ناظر به این نکته‌ی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ی بخشهای گسترده‌ی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ئی برنامه‌ریزی شده‌ی بیگانگان بدخواه است. مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاست‌گذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاههای متصدی آن به سمت ارزشها و هدفهای انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاهها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است. شورای عالی خدمات با ارزشی در این زمینه‌ها ارائه داده است و اینجانب بر خود فرض میدانم از همه‌ی اعضاء محترم که در دوره‌های مختلف نقش آفریده‌اند، بویژه از دانشمندان و اساتیدی که در دوره‌ی جدید در شورای عالی حضور نخواهند داشت صمیمانه سپاسگزاری کنم و ادامه‌ی کمکهای مشاوره‌ئی آنان را به این شورا درخواست نمایم. اینک برای دوره‌ی جدید -که از ابلاغ این نوشته آغاز خواهد شد- اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در ذیل را برای چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب میکنم. اشخاص حقوقی: فعلاً رؤسای سه قوه و دستگاههائی که تاکنون عضو شورای عالی بوده‌اند. و اشخاص حقیقی: جناب آقای اعرافی، جناب آقای ایمان افتخاری، جناب آقای امیرحسین بانکی پور فرد، جناب آقای حمید پارسانیا، جناب آقای عادل پیغامی، جناب آقای غلامعلی حدادعادل، جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، جناب آقای علی‌اکبر رشاد، جناب آقای حسین ساعی، جناب آقای ابراهیم سوزنچی، جناب آقای سعیدرضا عاملی، جناب آقای منصور کبکانیان، جناب آقای علی لاریجانی، جناب آقای محمود محمدی‌عراقی، جناب آقای محمدرضا مخبر دزفولی، جناب آقای مرتضی میرباقری، جناب آقای صادق واعظ زاده، جناب آقای احمد واعظی. نکات حائز اهمیتی در پیوست این حکم به نظر حضرات اعضای محترم خواهد رسید. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌‌ای ۱۴۰۰/۸/۲۳
♦️چه کسانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتند و چه کسانی آمدند؟ 🔹طبق حکم رهبر معظم انقلاب، افراد ذیل در شورای عالی انقلاب فرهنگی جای خود را به نفرات جدید دادند 🔹محمدرضا عارف، رضا داوری اردکانی، سیدعلیرضا صدرحسینی، محمدعلی کی‌نژاد، مهدی گلشنی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی، حسین کچویان، عبدالله جاسبی، عزت‌الله ضرغامی، محمد محمدیان 🔹افراد ذیل با حکم رهبر انقلاب، امروز به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمدند: 🔹ایمان افتخاری، امیرحسین بانکی‌پور فرد، عادل پیغامی، حسین ساعی، ابراهیم سوزنچی، مرتضی میرباقری، احمد واعظی
❇️مؤسسات، نهادها و شوراهای تشکیل شده توسط شورا ✳️مؤسسات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) سازمان مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی جهاد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نشر دانشگاهی فرهنگستان زبان و ادب فارسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران فرهنگستان علوم پزشکی فرهنگستان هنر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دفتر جذب نخبگان شورای جذب خبرگان بدون مدرک دانشگاهی هیئت مرکزی گزینش استاد هیئت مرکزی گزینش دانشجو کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه کمیته بررسی و ارزیابی دائمی وضع آموزش در کشور سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران مرکز تألیف و ترجمه و نشر آثار هنری هیئت حمایت از کرسیهای نظریه‌پردازی ✳️نهادها کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های مشمول اصل ۵۰ اصول سیاست فرهنگی کشور ✳️شوراهای اقماری وابسته شورای توسعه فرهنگ قرآنی (مصوبه جلسه ۶۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای عالی جوانان شورای فرهنگ عمومی شورای عالی اطلاع‌رسانی شورای عالی آموزشهای علمی - کاربردی شورای پژوهشهای علمی کشور شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شورای هدایت استعدادهای درخشان شورای تدوین کتابهای تعلیمات دینی مدارس شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی کودکان شورای هماهنگی تشکل‌های دانش آموزی شورای نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدان‌ها و اماکن عمومی شورای اسلامی شدن مراکز آموزشی[ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده
اعرافی، فقیه و رجل حوزوی ایمان افتخاری، ریاضیدان و پژوهشگاه دانشهای بنیادین بانکی پور، فعال جمعیت و نماینده و استاد معارف و... پارسانیا، فلسفه و علوم اجتماعی پیغامی، اقتصاد ، امام صادق حداد عادل، فلسفه و ادبیات و سیاستمدار رحیم پور، متکلم و ایدئولوگ رشاد، فلسفه ساعی، علوم ارتباطات سوزنچی، سیاستگذاری علم و فناوری ، ستاد نقشه علمی عاملی، علوم ارتباطات و دبیر شورا کبگانیان، مکانیک و ستاد نقشه علم، لاریجانی، فلسفه و سیاستمدار محمدی عراقی، فقیه و رجل حوزوی مخبر دزفولی، دامپزشک و دبیر سابق میرباقری، مدیر دولتی حوزه فرهنگی اجتماعی واعظ زاده، برق، سیاستگذاری علم، مرکز الگوی پیشرفت واعظی، فلسفه و علوم سیاسی، رجل حوزوی
چگونگی تحول در حکمرانی
‏آموزش ۴۰ ‎ فردی در مدارس فنلاند برای كودكان ١٥-٩ سال ✍️رضا کشفی ١- مهارت درست لباس پوشيدن ٢- مهارت درست راه رفتن ٣- مهارت خوب حرف زدن ٤- مهارت حرف خوب زدن ٥- مهارت منظم بودن ٦- مهارت شعر خواندن ٧- مهارت نقاشی كردن ٨-مهارت نوشتن ٩-مهارت ترانه و دكلمه خواندن ١٠-مهارت بهداشت ‏١١- مهارت کار تيمی ١٢- مهارت انتقاد كردن ١٣- مهارت جرات ورزی و تمرین شجاعت ١٤- مهارت تشخيص درست از نادرست ١٥- مهارت درست غذا خوردن ١٦- مهارت گره زدن ١٧- مهارت كار با قيچی و برش زدن ١٨- مهارت سعی در خوش خط بودن ١٩- مهارت شستن اشيا ٢٠- مهارت مطالعه ٢١- مهارت مدیریت زمان ‏٢٢- مهارت كنترل خشم ٢٣- مهارت انتقاد پذیری و تحمل حرف مخالف ٢٤- مهارت پژوهش و تحقيق ٢٥- مهارت تشخيص دوست خوب ٢٦- مهارت بازی كردن ٢٧- مهارت غذا پختن ٢٨- مهارت كار با سوزن ٢٩- مهارت تشكر و سپاسگزاری كردن ٣٠- مهارت خوب توجه كردن ٣١- مهارت تفكر كردن ٣٢- مهارت تفكر خوب داشتن ‏٣٣- مهارت دوست خوب پيدا كردن ٣٤- مهارت نگهداری دوست خوب ٣٥- مهارت نگهداری لوازم ٣٦- مهارت انتقاد پذیری و نقد شدن ٣٧- مهارت رازدار بودن ٣٨- مهارت برنامه ريزی كردن ٣٩- مهارت گذشت ٤٠- مهارت صبور بودن 📚منبع: کتاب تحول نظام آموزش فنلاند- مرتضی روغنی