هدایت شده از قم - خبرگزاری فارس
🔸 نشست مجازی"سرنوشت یک فرمان" با موضوع جهاد تبیین برگزار شد
نشست مجازی "سرنوشت یک فرمان"، تأملی بر چالشهای اساسی جریان انقلاب در عرصه جهاد تبیین به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) برگزار شد.
http://fna.ir/76321
🆔 @Farsqom
گزارشی از نشست «سرنوشت یک فرمان»
نشست سرنوشت یک فرمان
حوزه/ نشست مجازی "سرنوشت یک فرمان" (تأملی بر چالشهای اساسی جریان انقلاب در عرصه جهاد تبیین) در قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست مجازی "سرنوشت یک فرمان" (تأملی بر چالشهای اساسی جریان انقلاب در عرصه جهاد تبیین) به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد.
بر اساس این گزارش: سخنرانان این نشست حجتالاسلام والمسلمین روحالله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام مجتبی عرب، مسئول بنیاد نهضت، بهزاد مهرکش دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور فرهنگی و رسانه، رضا قیومیپور پژوهشگر مرکز جنگ نرم و رسانه دانشگاه امام حسین (ع)، محسن مقصودی تهیه کننده و مجری برنامه ثریا و جلال غفاری مدیر سابق شبکه افق بودند.
خودمان را صادقانه نقد کنیم
حجتالاسلام والمسلمین حریزاوی در این نشست بیان داشت: خیلیها تلاش میکنند «تبیین» را تکرار کنند، در حالی که باید تبیین را تبیین کنند. بسیاری از افرادی که میخواهند مفهوم تبیین را جا بیندارند یا توان واردشدن به مصادیق عینی تبیین را ندارند یا دریافتی نسبت به ادبیات میدانی این مقوله ندارند. دلیلش این است که اینها یا شبکه ندارند، یا قدرت خلق گفتمان ندارند، بنابراین نمیتوانند تبیین را در حوزه عینیت دنبال کنند. نتیجه این میشود که خیلی از افرادی که تلاش میکنند در حوزه تبیین خدمتی ارائه کنند، مخاطب را خسته و کلافه کرده و او را از تبیین منصرف میکنند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم بررسی مفهومی و مصداقی جهاد تبیین تأکید کرد و افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه طرح عملیاتی حوزه جهاد تبیین به دو مقوله شبکه سازی و گفتمان سازی توجه داریم.
وی در تشریح این دو مقوله گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در سالهای اخیر که دوره جدید مدیریتی را تجربه میکند یک سازمان واجد شبکههای متعدد است و حدود ۲۰ شبکه انسانی در این نهاد سازماندهی شدهاند. ما در سازمان تبلیغات اسلامی از شبکهسازی، شبکهداری و ایجاد زنجیره بین شبکههای انسانی صحبت میکنیم و حتی در بعضی از موضوعاتی که شبکههای متعدد و همسو در کشور داشتیم، شورای شبکهها را ایجاد کردیم.
حجتالاسلام والمسلمین حریزاوی افزود: کسی میتواند وارد عرصه جهاد تبیین شود که گفتمان برتر داشته باشد. در این زمینه باید توجه داشته باشیم که رویکرد منفعل در تبیین گری راه به جایی نخواهد برد، بلکه باید تهاجمی عمل کرد.
وی در پاسخ به این سوال که بعد از صدور فرمان حضرت آقا در مورد جهاد تبیین چه تفاوتی در فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شده است، گفت: تغییری که در سازمان تبلیغات اسلامی بعد از صدور فرمان حضرت آقا اتفاق میافتد بسیار مشهود است. نظام برنامه ریزی به نظام اولویتها و مطلوبیتها تغییر کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین حریزاوی افزود: بیش از ۵۴ مأموریت متوجه سازمان تبلیغات اسلامی است ولی در سالی که گذشته ۴ مأموریت و برای سال آینده ۸ مطلوبیت را انتخاب کردهایم. بنابراین در نظام اولویتها و مطلوبیتها به دو حوزه شبکهسازی و گفتمانسازی توجه جدی داریم.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با استقبال از رویکرد انتقادی در مسأله جهاد تبیین، تأکید کرد که اگر با گفتمان و مطالبه حضرت آقا در خصوص فرمان صریح و قطعی جهاد تبیین فاصله داریم، باید رویکرد انتقادی در کلام داشته باشیم و خودمان را صادقانه نقد کنیم.
شبکه تبیینگران پای کار بیایند
حجتالاسلام عرب در پاسخ به این سئوال که چالشهای اساسی جبهه انقلاب در مسیر تبیین چیست؟ اظهار کرد: هر چند که عدم فهم درست فضای مجازی در زیست حقیقی مردم، عدم شناخت رسانه و لاغربودن جبهه انقلاب و چالشهای فکری اساسی در حوزه روایت منسجم، از مسائل این حوزه است، اما مسأله اساسی که باید بپذیریم و برای آن چارهای بیندیشیم مسأله پای کار نیامدن شبکه تبیینگران است. این مسأله نسبت به مسائل قبلی تقدم زیادی دارد.
مسئول بنیاد نهضت افزود: تحلیل درونی جامعه پیشرو انقلابی ما با تحلیل حضرت آقا فرق میکند. آنهایی که در این حوزه فعالیت میکنند باید نقطه ثقل حرف حضرت آقا را مورد توجه قرار دهند و به این مهم که مشکل عمومی امروز انقلاب اسلامی در مسیر حرکت کلی امتداد زمینهسازی ظهور، مسأله تبیین است اعتقاد داشته باشند. چون در حرکت تعبدی محض، جوشش و زایندگی اتفاق نمیافتد.
وی تاکید کرد: تحلیل بسیاری از بچههای انقلابی این است که مشکلات درونی مثل فاصلهگرفتن از برخی شعارهای اساسی انقلاب، بحران عدالت اجتماعی، بحران ناکارآمدی و… مسائل اصلی انقلاب است. بنابراین مسأله اساسی، فهم درست جهاد تبیین است. در این زمینه در قدم اول به ویژه در لایه اندیشمندان انقلابی در حوزه و دانشگاه میبایست تحلیلهایی ارائه شود که چرا تبیین مسأله اساسی است.
به گفته حجتالاسلام
عرب، نحوه حضور جبهه انقلاب در فضای مجازی منفعلانه است و در زمینه پشتیبانی نهادها از جبهه فعال انقلابی و استفاده از ظرفیتهای هنری در مقوله تبیین اشکالاتی وجود دارد که میبایست رفع شود.
راهکار غلبه قطعی بر فضای مجازی
دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور فرهنگی و رسانه در پاسخ به این سئوال که گرهها و چالشهای اساسی ما در ذهنیتسازی چیست و چرا غرب در مواجهه با افکار عمومی دست برتر دارد؟ اظهار کرد: جبهه غرب در شبکهسازی، سرمایه گذاری و نفوذ بر افکار عمومی سابقه تاریخی دارد. مروری بر اتفاقهای قبل از جنگ جهانی اول نشان میدهد که آنها بیش از ۱۰۰ سال پیش جهاد تبیین را شروع کردند.
بهزاد مهرکش افزود: آلمان با اینکه در همه حوزههای نظامی دست برتر را داشت، ولی آنچه که این کشور را در جنگ نظامی و تحریم زمینگیر کرد، مغلوب شدن در حوزه جنگ نرم بود. در سال پایانی جنگ جهانی اول وقتی آمریکاییها تصمیم گرفتند وارد جنگ شوند همان موقع اتاق وضعیت جنگ راهاندازی کردند و ۵ اقدام اساسی انجام دادند که شامل پایهگذاری سینما، فعالکردن جنبشهای مردمی، استفاده از سلبریتیها، طراحی پوسترهای مفهومی و استفاده از زنان برای تولید مهمات بود.
وی با بیان اینکه اقداماتی که باید در حوزه عملیات نرم در افکار عمومی انجام شود بدون پیوستهای زیرساختی ابتر میماند، گفت: جبهه غرب هم بستر حکمرانی سایبری را پیاده کرد و هم به لحاظ قدرت نرم از ۱۰۰ سال پیش برنامه ریزی کرده است. فرض کنید در انتخابات آمریکا وقتی مساله به موضوع امنیت ملی رسید، رئیس جمهور وقت آمریکا را از حضور در فضای مجازی محروم کردند، به خاطر اینکه امکان حکمرانی در فضای مجازی برای آنها مقدور بوده است.
مهرکش راهکار غلبه قطعی بر فضای مجازی را شبکهسازی و توجه به زیرساخت حکمرانی دانست و تأکید کرد: غلبه قطعی در فضای مجازی برای تبیین و روشنگری، تا زمانی که زیرساخت در اختیار شما نباشد غیرممکن است. البته الان بستر نامتقارن حاکم است و تنها راهی که در پیکهای رویارویی میتواند اثربخش باشد شبکهسازی است.
شأن نزول جهاد تبیین
رضا قیومیپور در این نشست به تشریح چهار مقوله «چرایی»، «چیستی»، «چگونگی» و «برای چه کسی» در شأن نزول جهاد تببین پرداخت و گفت: جهاد تبیین و جهاد روایت مسالهای نیست که حضرت آقا اخیراً مطرح کرده باشند. ایشان در سال ۹۷ و در بیانیه گام دوم انقلاب به عرصه اصلی تهاجم دشمن و مقابله با این موضوع اشاره کردند. بنابراین این یک موضوع تاریخی است که به حرکت جامعه مربوط است.
پژوهشگر مرکز جنگ نرم و رسانه دانشگاه امام حسین (ع) از همافزایی ضعیف نهادهای فرهنگساز و رویدادساز به عنوان یک مسأله جدی در جهاد تبیین یاد کرد و افزود: جهاد تبیین فقط به گفتن قوتها نیست. ما توانایی گفتن آسیبها و ضعفها را به خوبی نداریم و در بیان آسیبها زیادهروی میکنیم، بنابراین چگونه گفتن مهمتر از چه گفتن است.
قیومیپور بیان داشت: یکی از نقاط آسیب در حوزه تبیین این است که روایت ما، قصهوار نیست. غرب در زمینه رمان، داستان و فیلمنامه از ما جلوتر است، در حالی که قصه برای ما بوده است.
این پژوهشگر توجه به مخاطب را در جهاد تبیین مهم دانست و تأکید کرد: روی مخاطب باید کار نظرسنجی و افکارسنجی شکل بگیرد و باید به دنبال مداخله در ظرف ذهنی و طرح وارههای ذهنی مخاطب باشیم.
عدم نگاه فرایندی به مقوله پیشرفت
در ادامه این نشست تهیه کننده و مجری برنامه ثریا به لزوم طراحی و عملیات رسانهای و وجود ضعف رسانهای در نشان دادن پیشرفتها اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی مدیران فرهنگی و رسانهای کشور هنوز حس جنگ رسانهای و همه جانبه دشمن را نگرفتهاند و نگاه برخی مدیران فرهنگی و رسانهای در دورههای مختلف منطبق با نگاهی که رهبر انقلاب داشتند نبوده است.
مقصودی افزود: تعبیر من از مدیر جهادی مثل اسپند روی آتش است که دائم ایده پردازی برای کارهای مختلف فرهنگی و رسانهای میکند در حالی که خیلی از مدیران نگاه کارمند دارند که صرفاً کارهای موجود را انجام بدهند و به فکر اقدامات متناسب نیستند. شبهاتی که در فضای مجازی و افکار عمومی است نشان میدهد ما در یک جنگ ترکیبی و شناختی قرار داریم بخصوص با ترکیب جنگ اقتصادی در ده سال اخیر حتی در جنگ اقتصادی هم به تناسب این رویارویی آرایش رسانهای ما آرایش نظامی نیست.
تهیهکننده برنامه ثریا با بیان این نکته که ما در جنگ رسانهای ۱۰ سال اخیر که با جنگ اقتصادی هم ترکیب شده است در میدان ندیدیم که مدیران هم عطش تبیین این قضیه را داشته باشند، افزود: در بحث روایت پیشرفت، این مساله وجود دارد که پیشرفتهای حوزههای مختلف به جای اینکه به صورت فرایندی روایت شود، نقطهای نقل میشود. مثلاً در پالایشگاه خلیج فارس، مردم صرفاً یک بریدن روبان را میبینند، در حالی که کار این پروژه از یک زمین خالی و بیابان شروع میشود و ای
نکه این کار عظیم و بزرگترین پالایشگاه میعانات جهان در شرایط تحریم ساخته شود و تبعات عدم ساخت آن برای کشور چه بوده است به صورت منسجم روایت نشده است. اینکه چرا در حالی که ایران در مجموع بزرگترین دارنده میعانات گازی است واردکننده بنزین بوده و چه دستهایی مانع ساخت چنین پالایشگاهایی میشده، نیاز به روایت دارد.
مقصودی در جمع بندی نکات خود به تفاوتهای جهاد تبیین با سایر مفاهیم اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین، جهاد توجیه نیست. در کنار بحث جهاد تبیین باید به مقوله تاخیرها در تحقق عدالت اجتماعی که حضرت آقا هم اشاره فرمودند نیز بپردازیم.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم همه مسائل را با هم ببینیم، بیان داشت: مساله عدالت و بحثهای پیشرفت را باید با هم نشان بدهیم. پاسخهای درست به سوالها، خودش بخشی از جهاد تبیین است. اگر بتوانیم به سوالهای مختلفی که در حوزههای اقتصادی و اجتماعی هست پاسخ صحیح با ریشهیابی و علت یابی عقب ماندگیها نشان بدهیم موفق خواهیم بود.
تهیهکننده برنامه ثریا گفت: از مجموعه مشاهداتی که در میدان وجود دارد مشخص هست که عقب ماندگیها به خاطر کنار گذاشتن تفکر انقلابی بوده و هر جا فکر جهادی و انقلابی وجود داشته پیشرفت داشتیم و هر جا که به نگاه اشرافی نزدیک شدیم عقب ماندیم.
مقصودی افزود: رسانهای که عدالتخواه نباشد اصلاً تبیینگر نیست و امکان تبیین نخواهد داشت.
لزوم اتکاء به روشهای اسلامی در جهاد تبیین
دکتر جلال غفاری مدیر سابق شبکه افق نیز در این نشست با بیان اینکه رسانه ملی بر اساس نظرسنجیهای داخلی و خارجی هنوز مورد اعتمادترین رسانه برای افکار عمومی است افزود: این یک ظرفیتی است که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده و دو عامل غفلت و لکنت، مانع از استفاده صحیح و درست از این ظرفیتها است.
وی با بیان لایههای بحث جهاد تبیین در نگاه کلان با رویکرد اسلامی به مساله بیان داشت: ما مبانی جهاد تبیین را از منظر رسانهای اسلامی باید درک کنیم. اگر از منظر اسلامی به این بحث نگاه نشود ممکن است به لحاظ روشی و محتوایی وارد پارادایم رقیب شویم و موانعی پیش بیایید.
غفاری افزود: عنصر جهاد تبیین با نهضت انبیاء شکل گرفته و انقلاب اسلامی هم در امتداد همان نگاه به این مساله میپردازد و جهاد تبیین به عنوان راهبرد اصلی نهضت در تاریخ بوده و جهاد اصغر به اقتضاء شرایط شکل میگرفته ولی عمدتاً همین جهاد تبیین محوریترین جهاد بوده است.
وی بیان داشت: لایه بعد بحث روشهاست. ما نمیتوانیم بگوییم مبانی را از قرآن میگیریم ولی روشها را از غرب میگیریم.
غفاری گفت: لایه سوم لایه مضامینی است که اولویت دارد. یک بخشی از مضامینی که دشمن شبهه میکند موضوعیت پیدا میکند. یک سری مسائل هم بر اساس نشانهشناسی انقلاب اسلامی نشان میدهد که به چه مضامینی باید بپردازیم. مضامین دیگری هم هست که بحث عمق راهبردی انقلاب اسلامی و مقاومت منطقهای و بحث مکتبی حاج قاسم که بحث امتی انقلاب را مطرح میکند نشان میدهد.
وی موضوع و مضمون ولایت فقیه به حیث مصداقی و مفهومی را بحث مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخت و در این رابطه بیان داشت: تفاوت اصلی انقلاب اسلامی با سایر نظامها بر این اساس است که حکومت ما متخذ از روایت و آیات و ارجاع به مبانی، مبتنی بر ولایت فقیه است و این مساله است که انقلاب اسلامی را بیش از ۴۰ سال با وجود همه موانع بیرونی به پیش برده است. اگر بی بی سی را تحلیل راهبردی کنید دقیقاً این مضامین را در اولویت قرار داده و یکی از اولویتهایش چه در زمان حضرت امام و چه اکنون، خدشه در شخصیت و جایگاه ولایت فقیه بوده است.
غفاری بحثهایی همچون جهاد مردمی، نهضت اجتماعی جوانان و نهضت مردمی محرومیت زدایی را از موضوعات کلیدی و مهمی دانست که حضرت آقا هم تاکید کردند که روی اینها کار رسانهای شود.
وی گفت: یک مضمون دیگر بحث پهلوی است. گفتن درباره تاریخ به ویژه دوره پهلوی که تاریکترین قسمت تاریخ ما است، لازم است. ما نتوانستیم این دوران را درست نشان بدهیم. جوان ۲۰ - ۳۰ ساله که دوره پهلوی را ندیده نیاز دارد این تبیین تاریخی را ببیند. محور اصلی فعالیت شبکه "من و تو" که یک شبکه پرخرج و پرهزینه و پرکار محسوب میشود، تطهیر چهره پهلوی است.
غفاری در جمع بندی نکات خود افزود: جایگاه رسانه ملی بسیار مهم و محوری است و برای موفقیت روزافزون آن باید این سازمان هم ملی و مردمی شود و از ظرفیت تولید محتوا و مشارکت مردم و ظرفیتهای نخبگان در این مسیر استفاده حداکثری شود.
💠 رویداد ملی نوآیند 💠
مساله های نوپدید آینده حکمرانی ایران
به مناسبت روز جهانی آینده
✅ محورهای رویداد مسائل نوپدید در حوزه های:
فرهنگی اجتماعی
اقتصادی
تولیدی و زیر بنایی
حقوقی و سیاسی
مدیریت و حکمرانی
بخش ویژه: مسائل خانواده و زنان
🏆مزایای دوره
* جوایز برای ۱۵ تیم برتر( ۱۱۰ میلیون تومان)
* امتیاز نخبگی
* ارتباط با گروه های تخصصی مرکز پژوهشها و نمایندگان
* امکان ادامه همکاری
* اعطای گواهی رسمی
⏳ مهلت ارسال مسئله نوپدید: 20 اسفند
ثبت نام و اطلاعات بیشتر: Noayandevent.ir (اینستا)
noayandevent.ir (سایت🌐)
#حکمرانی_فرهنگی👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
بیمه ی معده ی افسران فرهنگ سرمایه داری و مصرف گرایی
#حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
کتاب سلبریتی ایرانی
اثر داوود طالقانی
#حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb
یکی از احساسات خوب و مثبت در وجود آدمی در ابتدای امر، شناخته و محبوب شدن است. اما خب واقعا نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که رسیدن به این محبوبیت و شناخته شدن به چه قیمت می ارزد؟
سلبریتی یا چهره به شخصی گفته می شود که در زمینه های مختلفی از جمله هنر، علم، سیاست و یا... در جامعه یا فرهنگ عامه مردم دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد به گونه ای که شخص از طریق مردم و به ویژه نوجوانان قابل شناسایی باشد.
این روز ها با پیشرفت علم و فناوری و رواج استفاده از شبکه های اجتماعی در میان مردم، می توان گفت که به نوعی طرز فکر و عقده انسان ها هم تغییراتی پیدا کرده است، سواد رسانه ای پایین شاید باعث شده است تا مردم، علل الخصوص مردم کشور ما تا هرچه را با چشمان خود می بینند به سرعت باور کنند.
و همین امر باعث شده است تا عده ای سودجو با رفتار های شاید ناشایست با همین عدم اطلاع و آگاهی و یا شاید هم با رفتار های زننده و خلاف قانون بخواهند که خود را بر سر زبان ها بیندازند و خود را سلبریتی بنامند و تبدیل به شاخ های فضایی به دور از واقعیت و مجازی شوند
سلبریتی های ایرانی چرا و چگونه؟
فرهنگ شهرت جهانی، یک سری ویژگی های مشترک در همه جای دنیا دارد که کتاب های زیادی هم برایشان منتشر شده است؛ ولی سلبریتی و اینفلوئنسر ایرانی ویژگی هایی دارند که آنها را از سایر تجربه های جهانی متمایز می کند و باید اثری عرضه می شد تا این فرهنگ شهرت در ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
کتاب "سلبریتی ایرانی" به قلم داوود طالقانی اولین کتاب تخصصی فرهنگ شهرت آن هم با تمرکز بر روی سلبریتی های ایرانی می باشد که با مخاطب قرار دادن عامه مردم سعی دارد آن ها را با آثار پیدا و پنهان فرهنگ شهرت آشنا کرده و خیال سلبریتی شدن که امیدی واهی است را به تیغ نقد بکشاند.
باید این را بدانیم که "سلبریتی ایرانی" یک شخص نیست بلکه می تواند تاثیری بر فرهنگ زندگی ما، روابط اجتماعی ما یا حتی تربیت کودکان و نوجوانان ما بگذارد که به هیچ عنوان قابل بخشیدن نباشد. پس بیایید تا با هم سواد رسانه ای خود را بالا ببریم و اهرمی باشیم در جهت تحقق بخشیدن و بالا بردن فرهنگ درست ایرانی.
سفری در دل جنگل سلبریتی:
این اثر ارزشمند از جناب داوود طالقانی در 14 فصل توسط انتشارات معارف به چاپ رسیده است که بدین گونه می باشد.
فصل اول: تولد سلبریتی ایرانی و آغاز فرهنگ شهرت
فصل دوم: مروری بر ادبیات نظری فرهنگ شهرت
فصل سوم: سلبریتی های رسانه های جدید
فصل چهارم: هویت سازی و هویت سوزی سلبریتی ها
فصل پنجم: بیکیشید بالا و داستان سلبریتی های اینفلوئنسر
فصل ششم: خانه ای لرزان بر روی آب و سبک زندگی بلاگرها
و...
بادآورده را باد نمی برد:
نوعی از شهرت وجود دارد که امروزه و مخصوصا برای ما ایرانیان بسیار رایج و آشنا شده است و مارک رولندز، فیلسوف معاصر و استاد دانشگاه میامی، آن را شهرت باد آورده می نامد. شهرت بادآورده شهرتی است که با کیفیت رابطه ای ندارد.
شهرت بادآورده یعنی شهرت منهای ارزشها و ملاک های عینی ارزیابی. شهرت بادآورده شهرتی است که با ویژگی هایی که به طور سنتی مردم را مشهور میکند (یعنی تعالی در معنای عام) هیچ ارتباط مهمی ندارد . در این نوع شهرت منطق کمیت بر کیفیت غلبه پیدا میکند.
شهرت «اسی پشنگ پیشه» را باید بادآورده دانست، چرا؟ زیرا ما برای شهرت باد آورده احترامی قائل نیستیم و چنین فرد مشهوری را قابل احترام نمی دانیم. اسی پشنگ با جفنگ گفتن و با ادای حرکات ژانگولر مشهور شده است، اما شایستگی خاصی برای این معروفیت ندارد.
صفحه 32 کتاب سلبریتی ایرانی
سلاح برهنه:
در روزهایی که این متن را می خوانیم سواد رسانه ای به کلیشه تبدیل شده است، ابزاری که گمان می رود می شود با آن رسانه های اجتماعی را مقهور کرد، سلبریتی ها را شکست داد، و با آن آگاهی و خودآگاهی را افزایش داد. تنها کافی است نرم افزار و اپلیکیشن سواد رسانه ای را روی سیستم عامل مغز و ذهنمان نصب کنیم تا پیروز شویم! برای رفع چنین سوء تفاهمی بهتر است ابتدا به تعریف موجود از سواد رسانه ای نگاهی بیندازیم تا نتیجه گیری خاصی از این تعاریف داشته باشیم.
مارشال مک لوهان، متفکر کانادایی دانش ارتباطات و واضع مفهوم دهکده جهانی نظریه پردازی است که برای اولین بار از تعبیر سواد رسانه ای بهره جست. ازنظر مک لوهان، از زمانی که دهکده جهانی شکل گرفت انسان ها ناگزیر از مجهز شدن به سواد جدیدی با عنوان سواد رسانه ای شدند.
پس از مک لوهان استفاده از مفهوم سواد رسانه ای افزایش یافت و در مقالات و کتاب های مرتبط با مطالعات رسانه ها این ایده بسط داده شد.
دایرة المعارف بین المللی ارتباطات به سرپرستی پرفسور دونزباخ به ارائه تعریفی جامع درباره سواد رسانه ای از قول گریست و پاتر پرداخته است: «توانایی دستیابی، تحلیل، ارزیابی، و خلق پیام هایی از میان متون مختلف.» همچنین مؤسسه آفکام، نهاد
ی که در زمینه تدوین مقررات سواد رسانه ای فعالیت میکند، آن را بدین شکل تعریف می کند: «سواد رسانه ای دسترسی، درک، و ایجاد ارتباط در بافت های گوناگون است .»
از متفکران و اساتید ارتباطات در ایران نیز دکتر یونس شکرخواه سواد رسانه ای را «قدرت درک نحوه کار رسانه ها و معنی سازی در آنها و چگونگی سازماندهی استفاده از رسانه ها» تعریف میکند
صفحه 94 کتاب سلبریتی ایرانی
#حکمرانی_فرهنگی
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cb