eitaa logo
استادمهندس‌علی‌اصغر‌اکبری‌طرشتی
486 دنبال‌کننده
354 عکس
719 ویدیو
472 فایل
در این کانال مطالب درسی روزانه استاد بارگزاری میگردد 📽 پخش زنده هر شب در آپارات و اینستاگرام 📶 لینک پخش زنده در آپارات http://aparat.com/Moohamadalee/live ارتباط با ادمین ها @A59H72 @M92a110
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ سومین سالگرد خادمة الحجة حاجیه خانم اکبری همسر استاد مهندس اکبری طرشتی 🗓دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۲۰:۳۰ 🏡ستارخان خ حبیب الهی ک فرشید نبش بن بست لاله پ ۱ 👈لینک آپارات👇 http://aparat.com/Moohamadalee/live 👈لینک روبیکا👇 https://rubika.ir/haj_ali_asghar_akbari 👈لینک اینستاگرام https://www.instagram/haj_aliasghar_akbari 🌹https://eitaa.com/Islam66
شنبه - شب ۱۴۰۲۰۳۲۷.mp3
15.64M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺 📜 موضوع: آیات الولایه الخلافه الامامه 🗓 تاریخ: شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری @Islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺 📜 موضوع: آیات الولایه الخلافه الامامه 🗓 تاریخ: شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتقو اللهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ . شما که ایمان دارید از خدا بترسید و قرین راستگویان باشید ۱ - حدیث : عن ابن ابي نصر، عن ابى الحسن الرضا عليه السلام قال سئلته عن قوله الله عز وجل "یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله وكونوا مع الصادقين " قال الصادقون هم الائمه بطاعتهم ابن ابی نصر میگوید از امام رضا علیه السلام در بیان این آیه سئوال کردم "یا ایها الذین آمنوا اتقوالله وكونوا مع الصادقین " فرمود : صادقون مقصود ائمه هستند که باید اطاعتشان کرد ۲ - حدیث : عن جابر عن ابيجعفر علیه السلام في قوله "یا ایها الذین آمنوا اتقوالله و كونوا مع الصادقين قال" مع على بن ابيطالب عليه السلام . جابر از امام باقر علیه السلام نقل میکند که درباره آیه شریفه "یا ایها الذین آمنوا اتقوالله الايه " فرمود: با علی بن ابیطالب علیه السلام باشید. - حدیث : عن ابيعبد الله عليه السلام : في قوله " وكونوا مع الصادقين " قال مع آل محمد . ۴ امام صادق علیه السلام در تفسیر کلام خدا " كونوا مع الصادقين " فرمود با آل محمد ۴- حديث : روى ان النبي صلى الله عليه و آله سئل عن الصادقين هيهنا ؟ فقال هم علی و فاطمه و حسن و حسین و ذريتهم الطاهرون الى يوم القيامه از رسول خدا صلی الله علیه و آله از صادقین سئوال شد، فرمود : صادقین عبارتند از علی و فاطمه و حسن و حسین و ذریه طاهرین او تا روز قیامت . ۵- حدیث : و في الاكمال عن اميرالمؤمنين عليه السلام انه قال في جمع المهاجرين و الانصار ايام خلافه عثمان اسالكم بالله اتعلمون انه لما نزلت هذه الايه قال سلمان یا رسول الله عامه هذه الايه ام خاصه فقال المامورون فعامه المؤمنین امروا بذلك و اما الصادقون فخاصه لاخی و اوصیائی من بعده حتى الى يوم القيامه قالوا اللهم نعم . از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده که در جمع مهاجرین و انصار و در هنگام خلافت عثمان خطاب بآنان فرمود: شما را بخدا قسم میدهم آیا میدانید که درباره چه کسی این آیه نازل شده وکونوا مع الصادقين) . سلمان به رسول خدا (ص) عرض کرد این آیه عمومیت دارد یا مربوط به افراد خاصی میباشد ، حضرت فرمود کسانیکه ما مورند در آیه عامه مؤمنین هستند ولی صادقون مخصوص برادرم و جانشینان بعد او تا روز قیامت است همگی در پاسخ علی (ع) گفتند: آری چنین است . ۶- حدیث : عن أبي جعفر علیه السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله: من احب ان حياه تشبه حياه الانبياء ، و يموت ميته تشبه ميته الشهداء و يسكن الجنان التي غرسها الرحمن فليتول عليا و ليوال وليه و ليقتد بالائمه من بعده فانهم عترتي خلقوا من طينتي اللهم ارزقهم فهمي و علمی و ویل للمخالفين لهم من امتى ، اللهم لاتنلهم شفاعتي ... از امام باقر علیه السلام روایت شده که رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود: هرکس دوست دارد زندگی و حیاتش به زندگی انبیاء شبیه باشد و مرگش همانند مرگ شهدا و جایگاهش در آخرت در بهشت آنچنانی باشد که خداوند آنرا غرس نموده باید علاقتند بعلی (ع) و دوستان او باشد و به امامان بعد او اقتدا کند زیرا که آنها عترت من هستند ، آنها از و سرشت من خلق شدهاند خداوندا فهم و علم مرا بآن امامان تفضل فرما ، پس وای بر مخالفین ایشان از امت من پروردگارا شفاعت مرا شامل حالشان مفرما . طینت - حدیث : عن رسول الله صلى الله عليه و آله و ان الروح و الراحه والفلاح والعون و الجناح و البركه و الكرامه والمغفره و المعافاه والسير و البشرى و الرضوان و القرب و النصر والتمكن و الرجاء و المحبه من الله عزوجل لمن تولى عليا و ائتم به و بری من عدوه ، و سلم لفضله و للاوصياء من بعده، حقا على ان ادخلهم فی شفاعتی و حق علی ربی تبارک و تعالی آن يستجيب لي فيهم از رسول الله صلی الله و آله روایت شده که فرمود : روح ، راحتی ، رستگاری ، اعانت پیروزی، برکت ، کرامت، مغفرت ، عافیت ، آسانی ، بشارت ، رضوان ، تقرب ، یاری ، تمكن ، امید و محبت از خداوند بزرگ همه و همه درسایه تولای علی بن ابیطالب علیه السلام و اقتدا بآن حضرت و تبری و نفرت از دشمنان اوست. و نیز پذیرفتن فضائل او و جانشینان بعد از او بر من رسول الله سزاوار است که از این افراد شفاعت کنم و سزاوار است که خداوند شفاعت مرا درباره ) دوستان علی و اولادش قبول نماید @Islam66
یکشنبه ۱۴۰۲۰۳۲۸.mp3
15.48M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺 📜 موضوع: عالم ذر اولی 🗓 تاریخ: یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری @Islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺 📜 موضوع: عالم ذر اولی 🗓 تاریخ: یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری سوره مجاده آیه 22 لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ... أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ شما هیچ مومنی را نمیابید مگر اینکه به خدا و روز قیامت ایمان دارد... اینها کسانی هستند که خدا ایمان را در روح و قلب اینها مینویسد و اینها را از ناحیه خودش تایید مینماید و وارد بهشت میسازد سوره فتح آیه 4 هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ لِيَزدادوا إيمانًا خداوند ان خدایی است که نازل میکند سکینه و ارامش را در قلب های مومنین و بر ایمان آنها بیافزاید سوال می¬شود در این دو آیه شما چند چیز را میابید اول اینکه خداوند آرامش و سکینه را بر قلب مومنین نازل می¬کند دوم اینکه مومنین را به وسیله روحش یاری و تایید می¬فرماید سوم اینکه خداوند ایمان را در قلب اینها ثبت می¬کند اینکار ها را خدا با قلب و روح مومنین مرحوم کلینی در کافی با احادیثی که در جلد دوم اصول کافی آورده است به این شبهه پاسخ می¬دهد که اگر احادیث را مطرح کنیم مسئله روشن می¬شود 1- وجود انسان از دو قسمت تشکیل میشود اول روحش دوم جسمش 2- روح ما در عالم ذر اولی به طور دفعی یک باره خلق شده است (بدون داشتن پدر و مادر) جون آنجا عالم امر است 3- سپس خداوند باز به طور دفعی بدون نیاز به پدر و مادر بدن های ذره ای ما را در آن عالم خلق کرده است 4- در عالم ذر روحح بدن ذره ای را تحت اختیارش می¬گیرد و در آنجا آن روح با آن بدن هم شعور داشته است هم عقل داشته است هم اختیار 5- خداوند انسان را در آن عالم امتحان می¬کند مثلا الف) سوره اعراف ایه 172 خداوند می¬گوید الست بربکم؟ بدن ذره ای می¬گوید قالوا بلی، اولین کسی که قالوا بلی می¬گوید رسول خدا بوده است که پیغمبر می¬شود. ب) نوبت به تصدیق نبوت پیغمبر می¬رسد. ج) بعد از امتحان در باره نبوت پیامبر نوبت به امتحان درباره امامت ائمه طاهرین می¬شود د) سپس نوبت به امتحان درباره اقرار درباره بقیه انبیاء می¬شود ه) قبلا گفته ایم سپس خداوند آتشی می¬افروزد که امر میکند که انسان ها وارد آتش شوند یک عده ای امر خدا را می¬پذیرند یک عده ای نمی¬پذیرند. پس دقت کنید در طول این امتحانات مومنین واقعی معلوم می¬شوند و کفار هم معلوم میگردند پس خداوند کسی را مومن و یا کافر خلق نمی¬کند بلکه آنها که در این امتحانات قبول می¬شوند مومنین اند و آنهایی که رد می¬شوند کفار میباشند 6- آیا درست است که خداوند هم به مومن و هم به کافر پاداش بدهد و همه را به یک چشم نگاه کند آنها که در امتحانات قبول شده اند هر دو تشویق شوند به آنها امتیاز بدهد . 7- در کتاب اصول کافی مجلد 3 باب فی ان سکینة هی الایمان یعنی در اینکه سکینه ایمان است حدیث اول) اصول کافی جلد 3 صفحه 24 حدیث 1469 ... عن ابی حمزه عن ابی جعفر قال: سئلته عن قول الله عز و جل هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ قال هو الایمان قال سألته عن قول الله عز و جل وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ قال هو الایمان یعنی ابوحمزه میگوید از امام باقر درباره این آیه صحبت نمودم که خداوند آرامش و سکینه را در قلب مومنین نازل کرد (سوره فتح ایه 4) حضرت فرمودند سکینه ایمان است باز از حضرت سوال کردند درباره اینکه خداوند یاری می¬کند به وسیله روحش و تایید می¬نماید مومنین را حضرت فرمودند آن روح ایمان است حدیث دوم) اصول کافی مجلد 3 حدیث 1470 عن ابا عن فضیل قال قلت لابی عبدالله أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ حلهم فیما کتب فی قلوبهم صنع قال لا فضیل نقل میکند که به امام صادق گفتیم اینکه خدا میفرماید ایشان اند که خدا ایمان را در دل هایشان ثبت میکند آیا خود مومنین این ایمان را در دل هایشان ثبت کردند حضرت فرمودند نه خود مومنین نکردند خداوند ایمان را ثبت کرد بعد از اینکه ایمان اوردند حدیث سوم) اصول کافی مجلد 3 حدیث 1471 عن ابن محبوب عن محمدبن مسلم عن ابی جعفر قال: السکینة الایمان @Islam66
20.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞🎥 کلیپ کوتاه 🎥🎞 📌 تولد روحی و تولد جسمی 📌 خلقت روح 📌 ما دو نوع تولد داریم 🎤 سخنران: استاد مهندس علی صغر اکبری @islam66
11.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞🎥 کلیپ کوتاه 🎥🎞 📌 اجل حتمی چیست؟ 📌 اجل معلق چیست؟ 📌 اجل اختیاری چیست؟ 🎤 سخنران: استاد مهندس علی صغر اکبری 🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ @islam66
دوشنبه ۱۴۰۱۰۳۲۹.mp3
4.2M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺 📜 موضوع: مهدویت 🗓 تاریخ: دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری @Islam66
431.8K
🌹 نماز دهه اول ذی الحجه 🎤 سخنران: استاد مهندس علی اصغر اکبری 👌 هر کس این نماز را بخواند در ثواب همه حجاج شریک می‌شود @islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺 📜 موضوع: مهدویت 🗓 تاریخ: دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری مرگ اختیاری مرحوم شیخ محمد حکیم هیدجی از علمای طهران بود که تا آخر عمر حجره ای در مدرسه منیریه متصل به قبر امامزاده سید ناصرالدین داشت و فعلاً آن مدرسه به واسطه توسعه خیابان خراب شده است. مردی حکیم و عارف و منزّه از رویه اهل غرور و مراقب بوده ضمیری صافی و دلی روشن و فکری عالی داشته است. حکیم هیدجی تا آخر عمر به تدریس اشتغال داشت هر کس از طلاب علوم دینیه هر درسی میخواست او میگفت شرح منظومه سبزواری، اسفار مولی صدرا شفا اشارات و حتی دروس مقدماتی داشتم پولی داشتم و به رفقا میدادم که در شب رحلت من مجلس سوری تهیه کرده و سروری فراهم آورند زیرا که آن شب، شب وصال من است. مرحوم رفیق شفیق آقای سید مهدی رحمة الله عليه به من وعده میهمانی و ضیافت داده انشاء الله به وعده خود وفا خواهد نمود. تمام طلاب مدرسۀ منیریه میگفتند که آن شب مرحوم هیدجی همه طلاب را جمع کرد و نصیحت و اندرز می داد و به اخلاق دعوت می نمود و بسیار شوخی و خنده می نموده و ما در تعجب بودیم که این مرد که شبها پیوسته در عبادت بود چرا امشب این قدر مزاح میکند. هیدجی نماز صبح خود را در اوّل فجر صادق خواند و سپس در حجره خود ،آرمید و پس از ساعتی حجره را باز کردند دیدند رو به خوابیده و رحلت نموده است. استشهادات آماده شوند که ناگاه پیر مرد از جا برخاست؛ و نشست و :گفت بسم الله الرّحمن الرّحيم و سپس رو به هیدجی کرده و لبخندی زد و گفت حالا باور کردی؟ هیدجی گفت آری باور کردم به خدا باور کردم؛ اما تو امشب پدر مرا درآوردی جان مرا گرفتی. :گفت: آقاجان تنها به درس خواندن نیست، عبادت نیمه شب هم لازم دارد تعبد هم می خواهد و... از همان شب حکیم هیدجی رویۀ خود را تغییر می دهد، نیمی از ساعات خود را برای مطالعه کردن و نوشتن و تدریس کردن قرار میدهد و نیمی را برای تفکر و ذکر و عبادت خدای جل وعزّه شبها از بستر خواب پهلوتهی میکند و خلاصه به جائی میرسد که باید برسد، دلش به نور خدا منوّر و سرش از غیر او منزّه و در هر حال انس و الفت با خدای خود داشته است و از دیوان شعر فارسی و ترکی او می توان حالات او را دریافت حاشیه ای بر شرح منظومه سبزواری دارد که بسیار مفید است ! در آخر دیوانش وصیت نامه او را طبع نموده اند که بسیار شیرین و جالب است. پس از حمد خدا و شهادت و تقسیم اثاثیه و کتابهای خود میگوید از رفقا تقاضا دارم وقتی مردم عمامه مرا روی عماری نگذارند های و هوی لازم نیست و برای مجلس ختم من موی دماغ کسی نشوند زیرا که عمر من ختم شده است و عمل من خاتمه یافته است. دوستان من خوش باشند زیرا من از زندان طبیعت خلاص و به سوی مطلوب خود میروم و عمر جاودان مییابم و اگر دوستان از مفارقت ناراحتند انشاء الله خواهند آمد و همدیگر را در آنجا زیارت می کنیم؛ دوست عربیت مانند جامع المقدمات را میفرمود و هیچ دریغ نداشت. میگویند مرحوم هیدجی منکر مرگ اختیاری بوده و خلع و لبس اختیاری را محال می دانسته و این درجه و کمال را برای مردم ممتنع می پنداشته است و در بحث با شاگردان خود آنرا انکار و رد می کرده است. یک شب در حجره خود بعد از به جا آوردن فریضه عشاء رو به قبله مشغول تعقیب بود که ناگهان پیرمردی دهاتی وارد شده، سلام کرد و عصایش را در گوشهای نهاد و :گفت جناب آخوند تو چکار داری به این کارها؟ هیدجی :گفت چه کارها؟ پیرمرد گفت: مرگ اختیاری و انکار آن این حرفها به شما چه مربوط است؟ هیدجی گفت: این وظیفه ماست بحث ونقد و تحلیل کار ماست درس میدهیم مطالعات داریم روی این کارها زحمت کشیده ایم سرخود نمیگوئیم. پیرمرد :گفت مرگ اختیاری را قبول نداری؟ هیدجی گفت: نه. پیرمرد در مقابل دیدگان او پای خود را به قبله کشیده و به پشت خوابید و گفت «انا الله وإنا اليه راجعون» و از دنیا رحلت کرد و گوئی هزار سال است که مرده است. حكيم هيدجى مضطرب ،شد خدایا این بلا بود که امشب بر ما وارد شد؟ حکومت ما را چه میکند؟ :میگویند مردی را در حجره بردید غریب بود و او را کشتید و ستم دادید یا خفه کردید. @Islam66