eitaa logo
استادمهندس‌علی‌اصغر‌اکبری‌طرشتی
486 دنبال‌کننده
353 عکس
719 ویدیو
471 فایل
در این کانال مطالب درسی روزانه استاد بارگزاری میگردد 📽 پخش زنده هر شب در آپارات و اینستاگرام 📶 لینک پخش زنده در آپارات http://aparat.com/Moohamadalee/live ارتباط با ادمین ها @A59H72 @M92a110
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 470.amr
7.38M
🌹السلام علیک یا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام 📜موضوع: ایات الولایه و الامامه و الخلافه 🗓شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ه.ش مدرس : استاد مهندس علی اصغر اکبری      https://t.me/+bx___3GL-LdiMTlk
جلسه 471.amr
4.76M
🌹السلام علیکِ یا سیدة النساء العالمين فاطمة الزهرا سلام الله عليها 📜موضوع: عالم ذر 🗓یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ه.ش مدرس : استاد مهندس علی اصغر اکبری      https://t.me/+bx___3GL-LdiMTlk
جلسه 472.amr
6.15M
🌹السلام علیک یا کریم اهل البیت حسن بن علی المجتبی علیه السلام 📜موضوع: مهدویت 👈مقامات نورانی نواب اربعه 🗓دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ه.ش مدرس : استاد مهندس علی اصغر اکبری      https://t.me/+bx___3GL-LdiMTlk
جلسه 473.amr
7.4M
🌑آجرک الله یا صاحب الزمان روحی و اروحنا له الفدا 📜موضوع: شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام 👈خود سازی و انسان سازی در کلام امام حسن عسکری ع 🗓سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ه.ش مدرس : استاد مهندس علی اصغر اکبری      https://t.me/+bx___3GL-LdiMTlk
بسم الله الرحمن الرحیم سه شنبه 14010712 شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام خود سازی و انسان سازی به دستور امام حسن عسکری علیه السلام روایت1) تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام جلد۱ صفحه۴۸۷ باب : و روي عن الإمام الخالص الهادي أبي محمد الحسن بن علي عليه السلام في طوال هذه المعاني و روي عنه عليه السلام في قصار هذه المعاني بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام جلد۷8 صفحه۳۷۲ عنوان باب : الجزء الخامس و السبعون [تتمة كتاب الروضة] [تتمة أبواب المواعظ و الحكم] باب 29 مواعظ أبي محمد العسكري عليه السلام و كتبه إلى أصحابه وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِشِيعَتِهِ : أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اِشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ - وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا شَيْناً جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ اِدْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اَللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اَللَّهِ لاَ يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلاَّ كَذَّابٌ أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ وَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ وَ تِلاَوَةَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلصَّلاَةَ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنَّ اَلصَّلاَةَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ اِحْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اَللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ اَلسَّلاَمَ امام حسن عسکری به شیعه ای فرمودند (1) شما را توصیه میکنم به تقوای خدا (تقوا ملکه ای است که انسان باید در روحش ایجاد کند که هم از بدی ها و انجامش متنفر باشد و از انجام نیکی ها لذت ببرد) (2)و به ورع داشتن در دینتان (ورع یک پله بالاتر از تقواست صاحبان تقوا امکان دارد فکر گناه کنند امام کسی که ورع داشته باشد تقوا را پشت سر گذاشته است و به منزل ورع رسیده است و فکر گناه هم نمیکند) (3)اجتهاد و تلاش و کوشش و سعی کردن فقط برای خدا در دین (تقوا و ورع اندیشه است ولی جهاد حرکت و تلاش و عمل است در هر زمینه ای) (4)و راستگویی (حضرت عسکری در حدیثی دیگر فرمودند تمام بدی ها را در مکانی گذاشته اند و قفل ان دروغگویی است) (5)و برگرداندن امانتی که پیش تو گذاشته اند و به تو اعتماد کرده اند چه امانت گذار نیکو کار باشد و چه بد کار و فاجر (6) و سجده های طولانی انجام دادن (7) و نیکی کردن به همسایه ای که رسول خدا برای اجرای این قوانین امده است (که با همسایگان نیکی کنید( (8) نماز جماعت که با جمعیت ایشان نماز بخوانید به تشیع جنازشان بروید (10) و به عیادت مریض هایشان بروید (11) و حقوقشان را ادا کنید (حقوقشان را به جا اورید) (12) شیعه واقعی ، اگر کسی از استاد در دینش ورع داشت در بیاناتش راستگو بود و امانت را به صاحبان امانت برگردانید و با مردم دارای حسن و خلق و نیکو رفتاری بود ما میگوییم این شیعه ماست و ما زا او خشنودیم تقوا داشته باشید مایه سر افرازی ما باشید نه مایه ننگ ما (13) با اعمالتان مردم را به دوستی ما تشویق کنید (فرا بخوانید) (14) و با اعمال نیکتان همه طشتی ها را از ما دور کنید (که مردم ما را دوست بدارند) پس آنچه از نیکی ها در باره ما بگویند که ما از اهل آن هستیم و نگویند درباره ما از حرف های بدی که ما از اهل آن نیستیم ما در کتاب خدا حقی داریم و با پیامبر ص بخاطر نسبتمان حق داریم و خدا ما را پاک و تطهیر کرده است. هر کس جز ما ادعا امامت و این حقوق را کند او دروغ گو و کافر است ذکر خدا را زیاد بگویید ، بیاد مرگ باشید ، قرآن بخوانید ، صلوات بر پیامبر بفرستید که صلوات بر پیامبر 10 حسنه دارد و آنچه به شما وصیت و سفارش کردند حفظ کنید (بخاطر بسپارید و عمل کنید) و به آن در عمل پایبند باشید بخاطر خدا ، من شما را به خدا میسپارم و بر شما درود میفرستم. در این حدیث دقت کنید یک انسان اگر عمل به فرموده ها کند ، کامل میشود و به جایی میرسد که امام میفرمایند این شخص زینت ماست به مقامی میرسد که امام برای او درود و سلام میفرستد و امام در حق انسان دعا میکند همانطور که در الإرشاد ج۲ ص۱۹۴ إعلام الوری ج۱ ص۵۲۹ الاحتجاج ج۲ ص۳۶۴ كشف الغمة ج۲ ص۱۷۳ بحار الأنوار
ج۲۳ ص۹ بحار الأنوار ج۴۸ ص۲۰۳ عوالم العلوم ج۲۱ ص۳۸۵ امام صادق ع درباره هشام فرمودند «نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ» ایشان ما را با قلب و زبان و دست یاری مکند و امام زمان عج در مجموعة نفیسة ج۱ ص۲۱۲ الخرائج و الجرائح ج۱ ص۴۵۸ كشف الغمة ج۲ ص۴۹۹ مدینة معاجز الأئمة علیهم السلام ج۸ ص۱۳۹ میفرمایند: «وَ بِي يَرْفَعُ اَللَّهُ اَلْبَلاَءَ عَنْ أَهْلِي وَ شِيعَتِي» خدا به وسیله ما دور میکند از اهل و خانواده ما و شیعیان ما هر بلایی را. الهی دلی ده که جای تو باشد / لسانی که در وی ثنای تو باشد الهی بده همتی آنچنانم.... / که سعیم وصول بقای تو باشد الهی چنانم کن از عشق خودمست / که خواب و خورم از برای تو باشد الهی عطاکن بفکرم تونوری / که محصول فکرم دعای تو باشد الهی عطاکن مرا گوش قلبی / که آن گوش پر از صدای تو باشد الهی چنان کن که این عبدمسکین / برای تو خواند برای تو باشد الهی عطا کن بر این بنده چشمی / که بینائیش از ضیای تو باشد الهی چنانم کن از فضل و رحمت / که دائم سرم را هوای تو باشد الهی چنانم کن از عیب خالی / که هستیم محو و فنای تو باشد الهی مرا حفظ کن از مهالک / که هر کار کردم رضای تو باشد الهی ندانم چه بخشی،کسیرا / که هم عاشق و هم گدای تو باشد الهی بطوطی عطاکن بیانی / که نطقش کلید عطای تو باشد روایت دوم) بحار الأنوار ج۵۰ ص۳۲۳ مستدرك الوسائل ج۱۲ ص۳۷۴ تَارِيخُ قُمَّ ، لِلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْقُمِّيِّ قَالَ رُوِّيتُ عَنْ مَشَايِخِ قُمَّ : أَنَّ اَلْحُسَيْنَ بْنَ اَلْحَسَنِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ بِقُمَّ يَشْرَبُ اَلْخَمْرَ عَلاَنِيَةً فَقَصَدَ يَوْماً لِحَاجَةٍ بَابَ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلْأَشْعَرِيِّ وَ كَانَ وَكِيلاً فِي اَلْأَوْقَافِ بِقُمَّ فَلَمْ يَأْذَنْ لَهُ وَ رَجَعَ إِلَى بَيْتِهِ مَهْمُوماً فَتَوَجَّهَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ إِلَى اَلْحَجِّ فَلَمَّا بَلَغَ سُرَّ مَنْ رَأَى اِسْتَأْذَنَ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَلَمْ يَأْذَنْ لَهُ فَبَكَى أَحْمَدُ لِذَلِكَ طَوِيلاً وَ تَضَرَّعَ حَتَّى أَذِنَ لَهُ فَلَمَّا دَخَلَ قَالَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ مَنَعْتَنِي اَلدُّخُولَ عَلَيْكَ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِكَ وَ مَوَالِيكَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِأَنَّكَ طَرَدْتَ اِبْنَ عَمِّنَا عَنْ بَابِكَ فَبَكَى أَحْمَدُ وَ حَلَفَ بِاللَّهِ أَنَّهُ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنَ اَلدُّخُولِ عَلَيْهِ إِلاَّ لِأَنْ يَتُوبَ مِنْ شُرْبِ اَلْخَمْرِ قَالَ صَدَقْتَ وَ لَكِنْ لاَ بُدَّ عَنْ إِكْرَامِهِمْ وَ اِحْتِرَامِهِمْ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ أَنْ لاَ تُحَقِّرَهُمْ وَ لاَ تَسْتَهِينَ بِهِمْ لاِنْتِسَابِهِمْ إِلَيْنَا فَتَكُونَ مِنَ اَلْخاسِرِينَ . فَلَمَّا رَجَعَ أَحْمَدُ إِلَى قُمَّ أَتَاهُ أَشْرَافُهُمْ وَ كَانَ اَلْحُسَيْنُ مَعَهُمْ فَلَمَّا رَآهُ أَحْمَدُ وَثَبَ إِلَيْهِ وَ اِسْتَقْبَلَهُ وَ أَكْرَمَهُ وَ أَجْلَسَهُ فِي صَدْرِ اَلْمَجْلِسِ فَاسْتَغْرَبَ اَلْحُسَيْنُ ذَلِكَ مِنْهُ وَ اِسْتَبْدَعَهُ وَ سَأَلَهُ عَنْ سَبَبِهِ فَذَكَرَ لَهُ مَا جَرَى بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي ذَلِكَ فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِكَ نَدِمَ مِنْ أَفْعَالِهِ اَلْقَبِيحَةِ وَ تَابَ مِنْهَا وَ رَجَعَ إِلَى بَيْتِهِ وَ أَهْرَقَ اَلْخُمُورَ وَ كَسَرَ آلاَتِهَا وَ صَارَ مِنَ اَلْأَتْقِيَاءِ اَلْمُتَوَرِّعِينَ وَ اَلصُّلَحَاءِ اَلْمُتَعَبِّدِينَ وَ كَانَ مُلاَزِماً لِلْمَسَاجِدِ مُعْتَكِفاً فِيهَا حَتَّى أَدْرَكَهُ اَلْمَوْتُ وَ دُفِنَ قَرِيباً مِنْ مَزَارِ فَاطِمَةَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا احمد بن سحاق حُسَيْنَ بْنَ حَسَنِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ را بخاطر شرابخواریش نمیپذیرد احمد به حج میرود و نیز برای دیدن امام حسن عسکری علیه السلام اما حضرت او را نمیپذیرد حضرت به او میفرمایند چرا حسین را نپذیرفتی ..... احمد به قم میرود حسین به خاطر برخورد نیکو امام عسکری ع مومن میشود روایت سوم) خداوند طبق ایه ان الله یغفر الذنوب جمیعا آنقدر میبخشد که حتی مشرکین میگویند نیستم الخرائج و الجرائح ج۲ ص۶۸۶ الفصول المهمة ج۱ ص۲۸۶ اثبات الهداة ج۵ ص۳۴ مدینة معاجز الأئمة علیهم السلام ج۷ ص۶۳۱ بحار الأنوار ج۶ ص۶ بحار الأنوار ج۵۰ ص۲۵۶ وَ مِنْهَا: مَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ سَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ : إِنَّ اَللَّهَ لَيَعْفُو يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَفْواً لاَ يَخْطُرُ عَلَى بَالِ اَلْعِبَادِ حَتَّى يَقُولَ أَهْلُ اَلشِّرْكِ وَ اَللّهِ رَبِّنا ما كُنّا مُشْرِكِينَ فَذَكَرْتُ فِي نَفْسِي حَدِيثاً حَدَّثَنِي بِهِ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ
نَا مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَرَأَ *إِنَّ اَللّهَ يَغْفِرُ اَلذُّنُوبَ جَمِيعاً* فَقَالَ رَجُلٌ وَ مَنْ أَشْرَكَ فَأَنْكَرْتُ ذَلِكَ وَ تَنَمَّرْتُ لِلرَّجُلِ فَأَنَا أَقُولُهُ فِي نَفْسِي إِذْ أَقْبَلَ عَلَيَّ فَقَالَ *إِنَّ اَللّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ* بِئْسَمَا قَالَ هَذَا وَ بِئْسَمَا رَوَى ابو هاشم مى‌گويد: از امام حسن عسكرى-عليه السّلام-شنيدم كه فرمود: خداوند در روز قيامت، چنان مردم را عفو مى‌كند و از گناهان آنها مى‌گذرد كه بر قلب هيچ كس خطور نكرده است تا اينكه اهل شرك مى‌گويند: *وَ اَللّهِ‌ رَبِّنا ما كُنّا مُشْرِكِينَ‌* ؛يعنى: خدا پروردگار ماست و ما مشرك نيستيم. در اين هنگام، حديثى به يادم آمد كه مردى شيعه از اهل مكه گفته بود، پيامبر اكرم، آيۀ *إِنَّ‌ اَللّهَ‌ يَغْفِرُ اَلذُّنُوبَ‌ جَمِيعاً* را تلاوت كرد، مردى گفت: و كسى كه شرك بورزد! من اين حديث را انكار كردم و به او پرخاش نمودم. در اين فكر بودم كه امام رو به من كرد و فرمود: *إِنَّ‌ اَللّهَ‌ لا يَغْفِرُ أَنْ‌ يُشْرَكَ‌ بِهِ‌ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ‌ ذلِكَ‌ لِمَنْ‌ يَشاءُ* چه بد گفته و چه بد روايت كرده است .
جلسه 474.amr
7.06M
🌹السلام علیک یا شهید بکربلا حسین بن علی علیه السلام 📜موضوع: روانشناسی اسلامی 🗓چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ه.ش مدرس : استاد مهندس علی اصغر اکبری      https://t.me/+bx___3GL-LdiMTlk
بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه 14010713 روانشناسی اسلامی 1) مرحوم شیخ حسن نخودکی مرگش را پیش بینی میکند کتاب نشان از بی نشان ها ص30 در وصیت به پسرش میگوید: «من صبح یکشنبه خواهم مرد و پس از آن وصایای خویش را شرح داد» *وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّه* (آیه 131 سوره نساء) هر آینه سفارش کردیم به پیامبران پیش از شما و به شما نیز که موکداً تقوای الهی پیشه کنید 2)در ص 31 چنین ادامه میدهند اکنون پسرم ترا به این چیزها وصیت و سفارش می کنم اول آن كه نمازهاى یومیه و واجب خویش را در اول وقت به جاى آورى. دوم در انجام حوایج مردم، هر قدر مى‏توانى، تلاش كن و هرگز فكر نكن كه فلان كار بزرگ از من ساخته نیست؛ زیرا اگر بنده خدا در راه حق قدمى بردارد، خداوند نیز او را یارى مى‏كند. فرزند آیة‏الله نخودكى گفت: پدر جان! بعضى اوقات، رفع حاجت دیگران، موجب رسوایى آدم مى‏گردد. آیة‏الله نخودكى گفت: چه بهتر كه آبروى انسان، در راه خدا بر زمین ریخته شود. سوم سادات را بسیار گرامى و محترم شمار و هر چه دارى، در راه ایشان صرف و خرج كن و از فقر و درویشى در این كار، پروا ننما؛ اگر تهیدست گشتى، دیگر تو را وظیفه‏اى نیست. چهارم از تهجد و نماز شب، غفلت ننما و تقوا و پرهیز را پیشه خود بنما. پنجم به آن مقدار تحصیل كن تا از قید تقلید رها شوى. در این وقت از خاطرم گذشت که بنابراین لازم است که از مردمان کناره گیرم و در گوشه انزوا نشینم که مصاحبت و معاشرت، آدمی را از ریاضت و عبادت و تحصیل علوم ظاهر و باطن باز می دارد، اما ناگهان پدرم چشم خود بگشودند و فرمودند: تصور بیهوده مکن، تکلیف و ریاضت تو تنها خدمت به خلق خداست 3)مرحوم آیت الله شیخ حسن نخودکی درباره محل قبرش چنین میفرمایند: کتاب نشان از بی نشان ها ص33 « وقتی مصمم شدم که به نجف اشرف رحل اقامت افکنم، لیکن در آن هنگام که در یکی از اطاقهای صحن عتیق رضوی در مشهد، به ریاضتی سرگرم بودم، در حال ذکر و مراقبه، دیدم که درهای صحن مطهر عتیق بسته شد و ندا بر آمد که حضرت رضا سلام الله علیه اراده فرموده اند که از زوار خویش سان ببینند. پس از آن، در محلی جنب ایوان عباسی، در همین نقطه که اکنون مدفن پدرم می باشد، کرسی نهادند و حضرت بر آن استقرار یافتند و به فرمان آن حضرت درب شرقی و غربی صحن عتیق گشوده شد، تا زوّار از در شرقی وارد و از در غربی خارج گردند. در آن زمان دیدم که پهنه صحن مالا مال از گروهی شد که برخی به صورت حیوانات مختلف بودند و از پیشاپیش حضرتش می گذشتند و امام علیه السلام دست ولایت و نوازش بر سر همه آن زوار حتی آنها که به صور غیر انسانی بودند، می کشیدند و اظهار مرحمت می فرمودند. پس از آن سیر و شهود معنوی و مشاهده آن رأفت عام از امام علیه السلام، بر آن شدم که در مشهد سکونت گزینم و چشم امید به الطاف و عنایات آن حضرت بدوزم. » پدرم، پس از ذکر این واقعه، محل استقرار کرسی امام علیه السلام را برای مدفن خود، پیش بینی و وصیت فرمودند و بالاخره به خواست خدا، قبل از اذان صبح دوشنبه، در همان نقطه مبارک مدفون شدند. 4)طی الارض مرحوم آیت الله شیخ حسن نخودکی با مرحوم سیدابوالقاسم هندی کتاب نشان از بی نشان ها ص47 مرحوم سيد ابوالقاسم هندي، نقل کرد که : در خدمت حاج شيخ به کوه « معجوني» از کوهپايه هاي مشهد رفته بوديم. در آن هنگام مردي ياغي به نام « محمد قوش آبادي» که موجب ناامني آن نواحي گرديده بود از کناره کوه پديدار شد و اخطار کرد که: اگر حرکت کنيد، کشته خواهيد شد . مرحوم حاج شيخ به من فرمودند: وضو داري؟ عرض کردم: آري. دست مرا گرفتند و گفتند: که چشم خود را ببند . پس از چند ثانيه که بيش از دو سه قدم راه نرفته بوديم، فرمودند: باز کن، چون چشم گشودم، ديدم، که نزديک دروازه شهريم . بعد از ظهر آن روز، به خدمتش رفتم، کاسه بزرگي پر از گياه، در کنار اطاق بود. از من پرسيدند: در اين کاسه چيست؟ عرض کردم: نميدانم و در جواب ديگر پرسشهايشان نيز اظهار بي اطلاعي کردم. آنگاه فرمودند: قضيه صبح را با کسي در ميان نگذاشتي؟ گفتم: خير، فرمودند: خوبست تو زبانت را در اختيار داري بدان که تا من زنده ام، از آن ماجرا سخني مگو و گرنه موجب مرگ خود خواهي شد . 5)شرح تغییر خیابان خاکی مشهد با تصرف شیخ در پاکروان استاد مشهد کتاب شمه ای از کرامات حاج شیخ حسنعلی ص44 مقبره ای که در امتداد خاکی واقع شده و بنام گنبد سبز معروف است قبر مرد بزرگ بنام شیخ مومن میباشد که مورد توجه و علاقه ی مرحوم حاج شیخ بود و غالباً برای فاتحه به آنجا میرفتند در زمان رضا خان که دستور خیابان کشی های مشهد صادر کرده بود من جمله خیابان خاکی بود که تمام بنای این مقبره را خراب میکرد زیرا بنای آن کاملاً در سطح خیابان قرار میگرفت امتداد خیابان به دیوار باغی رسید که ساختمان فعلی آن باغ بود مرحوم حاج شیخ که تمام روسای آن روز مشهد به ایشان ارا
دت میورزیدند فرمودند اگر ممکن است این بنا را خراب نکنید این کار نشدنی بود ولی بخاطر احترام حاج شیخ موقتاً از امتداد خیابان صرف نظر نموده و کار آنجا را علی العجالة متوقف ساختند و چند سالی خیابان خاکی نیمه تمام ماند تا قضیه مسجد گوهر شاد پیش آمد و آن فاجعه بزرگ لکه ننگی به دامن رضا خان بود واقع شد و استانداری و نیابت تولیت با پاکروان بود و ردیس شهربانی سرهنگ نوائی بود و این دو نفر دژخیمانی بودند که حتی اسدی نایب التولیه آن زمان را اعدام کردند بعد از قضیه مشهد دستور اکید و شدید برای ادامه ی خیابان کشی های مشهد صادر شد اشخاصی که مبادی امور با شیخ مرتبط بودند به عرض ایشان رساندند که کاری از ما ساخته نیست و باید این خیابان امتداد پیدا کند و بنای گنبد سبز خراب شود از اینجا استان خارق العاده شروع شد پاکروان بطوری که معروف بود میگفته است من دو عیب دارم یکی اینکه به مکه رفته ام و دیگر اینکه سید هستم و مرحوم اشرف الواعظین یزدی به او گفته بود حضرت اشرف ناراحت نباشند چون معلوم نیست حج شما مقبول باشد چون مسلم نیست که شما سید باشید و او لطف مطلب را درک نکرده بود و نیز معروف بود که در سال دو مرتبه شب عاشورا و شب وفات حضرت رضا که به حکم مراسم در خطبه آستانه شرکت میکرده است هنگام تشرف به حرم دستش را روی ضریح میگذاشت و دستش را میبوسیده و سپس دستها را با الکل ضد عفونی میکرده چون معتقد بوده که چون عموم مردم ضریح را میبوسند و دست میکشند آلوده به میکروب است همسر پاکروان هم که زنی خارجی بود چون آن زمان آب لوله کشی نبود از چشمه های خارج شهر آب میآوردند و آنها را میجوشانیده و مورد استفاده قرار میداد این جناب پاکروان یک شب بدون علت تا صبح نخوابیده است شب دوم مانند شب اول خواب چشمانش نیامده پزشکان آن روز را به باغ ملک آباد آورده اند و دوا و درمان کرده اند شب سوم نیز از خواب خبری نبوده کارکنان ملکآباد میگفتند به ناچار قالیچه ای را به صورت گهواره بین دو درخت نصب کردند و او را در گهواره گذاشته حرکت میداده اند شاید بخوابد ولی اثری از خواب در او پیدا نشده بوده است به شاه تلگراف کرده و تقاضای مرخصی نموده تا به تهران برای معالجه برود جواب تلگراف رضاخان خیلی تند و تهدید آمیز آمده که مگر در مشهد طبیب و دوا نیست که تقاضای آمدن با تهران میکنی؟؟؟ یکی از روسای آستان قدس به او گفته است که شخصی بنام حاج شیخ حسنعلی در قلعه سمرقند سکنی دارند که از معالجات طب قدیم سررشته دارند (اسم دعا نبرده است) اگر صلاح بدانید از ایشان دعوت کنید سپس کسانی را به خدمت حاج شیخ فرستادند و فرزند آن بزرگوتر به فرستادگان او گفته است آقای حاج شیخ فرستاده و فرزند آن بزرگوار به فرستادگان او گفته است آقای حاج شیخ به نزد کسی نمیروند هر کسی کاری دارد او باید مراجعه کند وقتی نیجه را به او گفتند تعجب کرده است که چه کسانی پیدا میشوند که قدرت چنین کاری را دارند قرار بر ین میشود که او را به ملاقات حاج شیخ بیاورند مرحوم حاج شیخ در شهر روزها به منزل ما میآمدند و گاهی به منز شیخ محمد نامی که از شاگردان ایشان بود میرفتند و او مرد فقیری بود و خانه محقری داشت پاکروان به اتفاق چند نفر از مهمترین افراد آن روز به خانه شیخ محمد میرود و از نزدیک میبیند که مردم در چه خانه ای زندگی میکنند ارباب حوائج از زن و مرد و شهری و روستایی گرد حاج شیخ نشسته بودند پاکروان هم کاحد من الناس آنجا مینشیند بعد او را معرفی میکند و مرض بخوابی را خودش به عرض میرساند حاج شیخ یک دانه خرما و یک دانه انجیر که غالبا خشکیده و مانده بود میدهند و میفرمایند یکی از بعد از نماز مغرب و یکی بعد از نماز عشا بخورید و صلوات و قل هو الله که غالبا جز برنامه بود بخوانید حالا کسی که با آن وصف دستش را روی ضریح میگذاشت این خرما و انجیر که حاج شیخ نزدیک لبها میبردند و بر آن میدمیدند را باید به حکم احتیاج میخورد کسان پاکروان گفتند وقتی به باغ ملک آباد آمد من نماز را یاد دارم ولی شستوشوی سر و صورت (وضو) را فراموش کردم به او تعلیم دادند نماز خواند و آن خرما و انجیر را خورد و آن شب یکی دو ساعت خوابید حاج شیخ فرموده بودند یک کاسه چینی هم بیاورید تا در آن دعا بنویسیم کاسه را آوردند روز بعد و حاج شیخ در ان دعا نوشتند آقا حسن مکرم که سرپرست املاک اختصاصی شاه در فریمان بود خودش برای من نقل کرد (و این قسمت را کسی جز من نمیداند) که روز بعد پاکروان و همسرش و یکی دو نفر از کسانش آمدند فریمان و آن کاسه دعا نوشته را آوردند گفتند دستور داده اند که یک نفر وضو بگیرد و آب پاک در این کاسه بریزد و نوشته ها را بوسیله دست با آن آب بشوید و مریض بخورد آقا مکرم میگفت من مامور این کار شدم همسر پاکروان وقتی دیدم من با دستم آب داخل کاسه را به دیواره کاسه میکشم نتوانست منظره را تحمل کند از اتاق خارج شد الغرض آب دعا را سر کشید و بلافاصله گفت محل استراحت!!!! مکرم او را به اتاقی ک
ه آماده بود راهنمایی کرد آقا مکرم میگفت به خدا قسم 5 دقیقه طول نکشید که صدای خرناس او فضای سالن را پر کرد وقتی بیدار شد و حالش به جا آمده بود مات و متحیر بود این چه کسی است او این چگونه اثری است که در خرما و انجیر و این آب بود تقاضای مجدد ملاقات با شیخ را داشت ایشان فرموده بود ضرورتی ندارد مقصود خوب شدن بود که حاصل است پاکروان به وسیله پیغام اصرار زیادی کرده بود که از من چیزی بخواهد اگر امری داشته باشند اوامرشان را اطاعت میکند حاج شیخ فرموده بودند اگر ممکن است این گنبد سبز را خراب نکنند او بلافاصله رئیس فرهنگ را که فیوضات بود احضار کرده بود و گفته بود تحقیق کنید ببینید این گنبد سبز از آثار باستانی است یا نه مرحوم فیوضات و مرحوم حاج عبدالحمید مولوی و آقای علمی که آن زمان رئیس اداره باستان شناسی بود بک پرونده برای ساختمان ساختند که این بنا باستانی است ..... بعضی از اصحاب سر میگویند این کار انگشت خود شیخ بود بیخواب کرد و خود دوبار خواب را برگرداند
جلسه 475.amr
7.79M
🌹السلام علیک یا علی بن الحسین السجاد علیه السلام 📜موضوع: روانشناسی اسلامی 🗓پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ ه.ش مدرس : استاد مهندس علی اصغر اکبری      https://t.me/+bx___3GL-LdiMTlk