2023-06-01 22-38-52_08062023.mp3
16.91M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الکریم فی ما نزلت فی بقیه الله فی العرضین
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#پنجشنبه #آیات_الکریم
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الکریم فی ما نزلت فی بقیه الله فی العرضین
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
. در سنن ترمذی، مجلد 5، صفحه 265، حدیث 3072 و مصابیح السنة نوشته بغوی، مجلد 3، صفحه 494، حدیث 4221
عن ابی¬هریرة قال رسول الله ثلاث إذا خرجن لا ینفع نفساً ایمانها لم تکن آمنت مِن قبل: طلوع الشمس من مغربها و الدخان و الدابة
ابوهریره می¬گوید: رسول خدا فرمودند: سه چیز است اگر خروج کند دیگر ایمان کسی که قبل از آن ایمان نیاورده است برایش نفعی ندارد طلوع خورشید از مغرب و آمدن آتش (در آسمان) و خروج دابةالارض.
این علائم، هرسه از نشانه¬های قبل از ظهور حضرت بقیة الله الاعظم است.
10. در تفسیر عیاشی، مجلد 1، صفحه 384، حدیث 128، کافی، مجلد 5، صفحه 10، حدیث 2، تفسیر صافی، مجلد 2، صفحه 173، تفسیر برهان، مجلد 1، صفحه 565، حدیث 6، بحار الانوار، مجلد 6، صفحه 312، باب 1، حدیث 13 و تفسیر نورالثقلین، مجلد 1، صفحه 781، حدیث 351 آمده است:
(الامامان الباقر و الصادق) عن زرارة و حمران و محمد بن مسلم عن أبي جعفر و أبي عبد الله في قوله: «يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ- لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها» قال: طلوع الشمس من المغرب، و خروج الدابة و الدجال، و الرجل يكون مصرا و لم يعمل على الإيمان ثم تجيء الآيات فلا ينفعه إيمانه
حضرت امام محمد باقر و حضرت جعفربن محمد الصادق فرمودند: آیه یعنی طلوع خورشید از طرف مغرب و خارج شدن دابة الارض و خروج دجال و دودو آتش و مردم اصرار و پافشاری دارند درحالیکه هیچ کار ایمانی انجام نمی¬دهند. آن-گاه است که آیات الهی ظاهر می¬شود و می¬آید و دیگر ایمان مردم به حالشان نفع و خیری ندارد.
11. در کتاب کمال الدین، مجلد 4، صفحه 18 (در مقدمه) و مجلد 1، صفحه 30 و ثواب الاعمال و تفسیر صافی، مجلد 2، صفحه 173، حلیة الابرار، مجلد 5، صفحه 420، باب 51، حدیث 3، تفسیر برهان، مجلد 1، صفحه 564، حدیث 3، المحجة، صفحه 69، بحار الانوار، مجلد 51، صفحه 51، حدیث 25، نورالثقلین، مجلد1، صفحه 781، حدیث356، منتخب الاثر، صفحه 302، فصل 2، باب 39، حدیث 1 و ینابیع المودة، صفحه 238 آمده است:
حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ فَقَالَ الْآيَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ الْآيَةُ الْمُنْتَظَرَةُ هُوَ الْقَائِمُ ع فَيَوْمَئِذٍ لَا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلِ قِيَامِهِ بِالسَّيْفِ وَ إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ آبَائِهِ
حضرت امام صادق فرمودند: آیات، ائمه¬ی طاهرین و امامان معصوم هستند و منظور از آیه حضرت مهدی منتظر قائم آل محمد است که در آن روز ایمان هیچ کس نفع و سودی نخواهد بخشید.
12. در کتاب تفسیر قمی، مجلد 2، صفحه 320 و چاپ جدید مؤسسه الاعلمی، مجلد 1، صفحه 209 و بحارالانوار، مجلد 78، صفحه 166 آمده است:
فإنه حدثنی أَبِي عَنْ صَفْوَانَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ فِي قَوْلِهِ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً قَالَ نَزَلَ أَوِ اكْتَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ قَالَ إِذَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا فَكُلُّ مَنْ آمَنَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ لَا يَنْفَعُهُ إِيمَانُهُ.
ابی¬هریره می¬گوید: حضرت امام صادق درباره¬ی این آیه روزی که می¬آید بعضی آیات و نشانه¬های الهی دیگر ایمان آوردن آن¬ها برایشان نفعی نخواهد داشت و اگر آن¬ها قبل از این نشانهها ایمان نداشته باشند دیگر ایمان آوردن برای آن¬ها نفعی ندارد. فرمودند: ... هنگامی که خورشید طلوع کند از مغرب دیگر ایمان آوردن در آن روز برایشان خیری ندارد و خداوند میفرمایند: منتظر باشید، ما هم از منتظران هستیم.
13. المستدرک علی الصحیحین، مجلد 4، صفحه 545 و کتاب الامام المهدی فی القرآن و السنة، صفحه 120 آمده است:
روی ابن حماد باسناده عن ابی¬هریرة، قال رسول الله: خمساً إذا خرجن لا ینفع نفساً ایمانها لم تکن آمنت من قبل او کسبت فی ایمانها خیراً طلوع الشمس من مغربها و الدجال و یأجوج و مأجوج و الدخان و الدابّة.
حماد روایت می¬کند با سند خودش از ابی¬هریره که رسول خدا فرمودند: پنج چیز است زمانی که خارج گردند دیگر ایمان کسانی که قبلاً بی ایمان باشند و بخواهند ایمان بیاورند، نفعی ندارد. اول طلوع
خورشید از مغرب. دوم خروج دجال سوم یأجوج و مأجوج چهارم ظاهر شدن آتش پنجم خروج دابة الارض.
14. در تفسیر قمی، مجلد 2، صفحه 320،کافی، مجلد 5، صفحه 10، حدیث 2، خصال شیخ صدوق، مجلد 1، صفحه 274، باب 5، حدیث 18، تحف العقول، صفحه 388، تهذیب الاحکام، مجلد 4، صفحه 114، باب 31، وسائل الشیعه، مجلد 11، صفحه 16، باب 5، حدیث 2، بحار الانوار، مجلد 19، صفحه 181، باب 8، حدیث 30، تفسیر عیاشی، مجلد 1، صفحه 414، حدیث 128 آمده است:
عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ جعفربن محمد قَالَ سَأَلَ رَجُلٌ عَنْ حُرُوبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَانَ السَّائِلُ مِنْ مُحِبِّينَا قال: فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع: بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص بِخَمْسَةِ أَسْيَافٍ، ثَلَاثَةٌ مِنْهَا شَاهِرَةٌ لَا تُغْمَدُ إِلَى أَنْ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها وَ لَنْ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا فَإِذَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا آمَنَ النَّاسُ كُلُّهُمْ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ، فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً، وَ سَيْفٌ مِنْهَا مَلْفُوفٌ وَ سَيْفٌ مِنْهَا مَغْمُودٌ- سَلُّهُ إِلَى غَيْرِنَا وَ حُكْمُهُ إِلَيْنَا
15. الفتن¬بن حماد، مجلد 2، صفحه 653، حدیث 1839 (به نقل از ابوهریره) و کتاب مصنّف نوشته¬ی ابن ابی-شیبه، مجلد 15، صفحه 65، حدیث 19130، تفسیر طبری، مجلد 8، صفحه 74 به روایت ابن مسعود، مستدرک الحاکم، مجلد 4، صفحه 545 و کتاب القناعة، صفحه 14 آمده است:
حدثنا سویدبن عبدالعزیز، عن اسحاق¬بن ابی فروه عن یزیدبن أبی عتاب سمع اباهریره یقول قال رسول الله: خمساً (کذا) لا أدری اَیَّتُهُنَّ اوّل مِن الایات وَ أَیَّتُهُنَّ (إذا) جاءَت لَم یَنفَع نفساً ایمانها لَم تکن آمنت مِن قَبلُ أو کَسَبَت فی ایمانها خیراً طُلوع الشمس مِن مغربها و الدّجال و یأجوج و مأجوج و الدّجال و الدّابة.
ابوهریره می¬گوید: رسول خدا فرمودند: پنج چیز است هنگامی که بیاید دیگر ایمان کسی که قبلاً ایمان نداشت برایش نفعی ندارد: اول طلوع خورشید از مغرب دوم خروج دجال سوم یأجوج و مأجوج چهارم ظاهر شدن آتش در آسمان پنجم خروج دابة الارض.
16. در کتاب عقد الدرر فی علامات امام المنتظر، صفحه 402، باب 12، فصل 7 و ملحقات احقاق الحق، مجلد 9، صفحه 580 آمده است:
عَن امیرالمؤمنین: ألا تکونُ النّاسُ بَعد طُلوع الشمس مِن مَغربها کَیَومِهِم هذا یَطلُبون النَّسلَ و الوَلَدَ یَلقی الرَّجُلُ الرَّجُلَ فَیقُولُ: مَتی وُلِدت؟ فَیَقُولُ: مِن طُلوعِ الشّمس مِن المَغرِبِ و ترفَعُ التّوبَةُ، فلا یَنفَعُ نَفساً ایمانُها لَم تَکُن آمَنتَ مِن قَبلُ أو کَسَبَت فی ایمانها خیراً هو التوبة
2023-06-03 17-59-58_08062023.mp3
23.35M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: نهج البلاغه
🗓 تاریخ: شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#شنبه #نهج_البلاغه
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: نهج البلاغه
🗓 تاریخ: شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
وتو اعمالش را به وسیله این مطعلقات انجاکپم میدهد اگر ما بتوانیم روح را پرورش دهیم جسم پرورش میابد
1- در نهج البلاغه خطبه 176 حضرت امیر المومنین میفرمایند رحم الله امرا نذعن شهوت هی و غما هوا نفسه وان هاذ هن نفس ان اب ادئ شیعا مذعا و انها لا تذال تنزع الی معصیتهی فی هوی
خدا رحمت کند کسی را که شهوت خود را در ختیار قرار گرفته است {یعنی به نفسش قلاده زده است }
و هواهای نفاسنیش را در اختیار گرفته است که این نفس خیلی دیر مهار میشود و همواره مشتاق نافرمانی و هوس است
درباره ایمه طاهرین میخوانیم :وجعلنا ایمته یهدونه با امرنا لما صبرو قرار دادیم امانی که هدایت میکنن به امر ما
صبر یعنی ایستادگی صبر یعنی مقاومت صبر یعنی حبس نفس صبر یعنی ریاضت شرعی صبر یعنی در فشار عاقلانه قرار دادن روح در اثر صب رو مقاومت حبس نفس روح در اختیار انسان قرار میگیرد و ابتدا از چشم است دوم به گوش میرسد که گوش را د ر اختیار میگیرد که هر حرفی را نشنود سوم از بینی و هر کدام از اینها در اختیار انسان قرار میگیرد
هماکنون انسان مالک خودش شده است چشم و... اگر ادامه بدهد به خارج خودش ولایت پیدا میکند و اگر ادامه پیدا کند و شرعی باشد نئبت به عالم ملکوت میرسد که هم برزخ را میبیند هم عالم ذر انسان در توجه نفس نفس را میسازد
2در سازندگی نفس انسان باید تلاش کند و بداند چه چیز هایی برای نفس مفید است و فضایل نفس است و چه چیزهایی برای نفس مفید است و انسانی موفق است که به مفس خود مشغول باشد و عیوب ان را از خود دور کند و فقط به عیوب رزایل مردم کار نداشته باشد
حضرت امیر در خطبه 976 میفرمایند طوبی لمن شقل هو عیب هو ان عیوب اناس و... کان من نفس فی شغل
خوشا به حال کسی که که پرداختن به عیوب و رزایق اخلاقی خودش را از پرداختن به عیوب و رزایل مردم باز دارد یعنی خوشا به حال کسی که تمام تلاش کوشش رفع عیب و نقص نفسانی خودش باشد
3-خطبه 157 شغل نفسه بغیر نفسه تحیر فی الظلمات ربک فی اللکات و مدت به شیاطین فی و زیت له اعماله
هر کس به جای اینکه به خود مشغول باشد اولیت دیگری برگزینید و مشغول امور دیگران شود و نفس خود را به غیر نفس خود مشغول دارد در تاریکی ها و ظلمات برگردان گردد و در مهلکه آشفته مشوش شود و شیاطین مسلط بر او، او را در طغیانگری ها (یاری نماید) و زشتی اعمال او را برای او
4- چه کسی میتواند معلم نفسانی دیگران شود
حکمت 73
من نصب نفسه للناس اماما فعلیه یبدا فلیبد ا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره ولیکن تاویل بسیرته قبل تاویله بلسانه و معلم نفسه و مودبه احق بالاجلال ین معلم الناس و مودبهم
کسی که خود را پیشوای مردم قرار داده پیش از تعلیم دیگران به ادب کردن خویش بپردازد
2023-06-03 22-44-28_09062023.mp3
15.75M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الولایه الامامه الخلافه
🗓 تاریخ: شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#شنبه #آیات_الولایه
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌🎥ظهور مدعی جدید مهدویــــــــــــــت
🔹فردی که ادعا می کرد من امام زمان هستم که ألان ظهور کردم، دستگیر شد.
♦️از زمان غیبت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تا به حال أفراد زیادی برای کسب شهرت مدّعی مهدویت شدند که با بی توجهی مردم روبرو شده رسوای خلائق گردیدند.
@Islam66
2023-06-07 22-53-22_10062023.mp3
15.7M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: روانشناسی اسلامی
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#چهارشنبه #روانشناسی_اسلامی
#استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: روانشناسی اسلامی
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
تقلید
لقد کان لکم فی رسول الله اسوة الحسنه
1- روانشناسان اسلامی میگویند: انسان برای تکامل خویش بطور فکری مرجعی برای تقلید خویش می¬گزیند و این حمله در اینها عالم مشهود است (سرمشق از پند و اندرز بهتر است)
2- انواع تقلید
الف) تقلید عمدی: که این نوع تقلید متضمن منظور و شهود است
ب) تقلید غیر عمدی
ج) تقلید احساسات: با القای احساسات و عواطف از راه همدلی یا بگوییم همدلی غیر فعال
د) تقلید افکار و اندیشه: یا تلقین و تلقین پذیری
3- والن-تاین در کتاب کودک عادی صفحه 221 میگوید همه کسی دیده است چگونه پسران از قهرمانان سینما دختران از طرز ستارگان سینما تعمدا تقلید میکنند
4- اولین ظهورات تقلید عمدی، کودک عادی صفحه 228
اولین ظهورات تقلید وقتی است که بچه در تقابل قوقو کردن والدین قوقو میکند و مشاهده شده است که بچه این کار را در دوماهگی میتواند انجام بدهد البته تمایل خود به خودی این کار در بچه موجود است و قوقو کردن وادلین فقط کمکی است به بروز آن...
تقلید تکان دادن است در بچه های من از شش نه ماهگی شروع شد جالبترین مورد تقلید وقتی بود که از پیش کشیدن من میکردند (و این در حدود یکسالگی بود) بچه با کمال دقت به بیرون دادن (پف کردن) دور از دهان من نگاه میکرد سپس سرش را همان طوریکه من میکردم آهسته به طرف عقب میبرد و صدای پوف را زا دهان بیرون می¬آورد هر پنج بچخ من پیپ کشیدن و مرا به این طریق تقلید کردند
ی) یکی که مستعد به تقلید بود در یک سال در سه ماهگی خواندن را با صدای بلند تقلید میکرد صورتش را روی کتاب میگذاشت و آهسته زمزمه میکرد
پ) هم در یک سال و هشت ماهگی ایم کار را میکرد کتاب را روی زمین میگذاشت صورتش را روی زمین میگذاشت صورتش را نزدیک آن میبرد و سرش را تکان میداد چیزی که باعث حیرت من شد این بود که دیدم (ی) در یک سال و یک ماهگی چشم بر هم زدن پرستارش را تقلید کرد چند بار شد و شکی در این امر باقی نماند این تقلید های اولیه (دود کشیدن، کتاب خواندن، چشم برهم زدن) مرا مسلما نمیتوان عمدی کرد
فصل دهم
تقلید و تلقین پذیری
تأثیرات عمده و مهم محيط - عوامل عمده محیط که در تشکیل يك شخصيت متعادل و کامل دخیلند عبارتند از : تغییرات اولیه تمایلات ذاتی به وسیلهٔ تجربه و تمرین بخصوص در خانواده ؛ تشکیل عادات مفيد ؛ تحت نظم در آوردن بچه و عکس العمل او در مقابل آن ؛ و پاسخی که طفل در مقابل نصایح و اندرزهای والدین و آموزگاران و دوستان راجع به طرز رفتار میدهد تئوری پرورش شخصیت کامل بینهایت پیچیده است و راههای عملی تمرین و تجربه و نظم هم مسائل مشکل دیگری هستند . به این جهت در این کتاب كوچك كه فقط جنبۀ توضیح و تشریح دارد جای آن نیست که به بحث هيچ يك از آن دو بپردازیم . خاصه آنکه در جاهای دیگر
صحبت کافی دربارۀ آن کرده ایم و لزومی ندارد که دوباره در اینجا تکرار کنیم .
معذلك دو موضوع اساسی هست که باید هست که باید مختصراً به آن رسیدگی کنیم : یکی تقلید و دیگری تلقین و یا تلقین پذیری. تقلید و تلقین از آن جمله تمایلاتی نیستند که ما تا به حال مطالعه کرده ایم. و نیز نمی توانیم بدون بررسی بپذیریم که این دو عامل در اوضاع و احوال مختلف همیشه مؤثراند و یا اختلافات فردی در عمل آنها دخالت ندارد. روان شناسانی که ادعا دارند رفتار و شخصیت بچه تحت اثر محیط قالب گیری میشود، گویا قبول دارند که بچه همه چیز را چه از راه تقلید و چه از راه تلقین از بزرگتران خود فرا می گیرد . معذلك ديده نشده است که تقلید و تلقین را مستقلا از یکدیگر تحت مطالعه قرار دهند و یا طرز عمل وحدود عمل آنها را صریحاً تشریح کنند نقش تقليد - نخست موضوع تقلید را در نظر بگیریم . در قرن اخیر تغییر عقیده های بسیاری در این باب میبینیم. زمانی بود که جملۀ موجز ومختصر : سرمشق از پند و اندرز بهتر است بین مردم رواج داشت و دیگران میبایستی با دیدن سرمشق از آن متابعت کنند. بعضی روان شناسان هم به راستی معتقدند که تقلید ماشین وار یا تقلید کورکورانه مهمترین عملی است که به وسیله آن طفل البته به استثنای موقعی که طفل طرز عمل کسی را در انجام عملی ببیند و دلش بخواهد که خود او هم عین آن عمل را انجام دهد ، مثلا مانند باز کردن در بطری و یا طرز انداختن توپ به طرف هدف هیچکس راجع به این نوع تقلید که از روی عمل انجام میگیرد به خود شکی راه نداده است .
اختلاف نظریات راجع به کلمۀ (تقلید) تا اندازه ای معلول اختلاف تغییراتی است که دربارۀ آن می.شود. این یکی از اشکالاتی است که روان شناس دائماً با آن دست به گریبان است . اگر همان اصطلاحات قدیمی - غریزه ، تخیل ، تقلید ، حافظه و امثال آن . را استعمال کند ممکن است مفهوم عامۀ مردم واقع نشود و برای همارانش نیز بقدر کافی صریح نباشد تنها راه چاره او برگزیدن اصطلاحات فنی صریحتری است که در این صورت هم از طرف اکثریت مردم به این عنوان که این اصطلاحات نامأنوس و بی ربط است، مورد انتقاد واقع میگردد . عادت شخصی من این است که همیشه از کلمات متداول بین مردم شروع کنم و اگر دیدم که معنی را نمیرسانند ، بعضی صفات به آن . کلمات اضافه میکنم و این کاری است که همین حالا میکنم و می ، تقليد بر دو قسم است: اول تقلیدی که متضمن مقصود و منظوری باشد یا تقلید عمدی ؛ دوم تقلید غیر عمدی . علاوه بر آن من در اینجا کلمة مزبور را منحصراً در مورد تقلید اعمال به کارمی برم
بعضی نویسندگان کلمۀ تقلید را در معانی وسیعتری به کار برده
مثلا گفته اند : تقلید احساسات ، تقلید افکار و اندیشه ها راجع به به احساسات اصطلاح مخصوصی از خود داشته ایم که عبارت بود از : القای احساسات عواطف از راه همدلی یا خلاصه تر همدلی غیر فعال». در باب تقلید افکار بهتر است اصطلاح «تلقین و تلقین «پذیری را اختیار کنیم . همه کس دیده است چگونه پسران از قهرمانان سینما و دختران از طرز آرایش ستارگان سینما تعمداً تقلید میکنند . این نوع تقلید شباهت نزدیکی به يك نوع القایی دارد که بعداً دربارۀ آن بحث خواهیم کرد. در اینجا اولین اشکال تقلید را گرفته خواهیم دید چگونه پرورش مییابند . اولین ظهورات تقلید - اولین ظهورات تقلید وقتی است که بچه در مقابل «قوقو» کردن والدین قوقو میکند . و مشاهده شده است که بچه این کار را در دو ماهگی میتواند انجام بدهد . البته تمایل خود بخودی این کار در بچه موجود است ، وقوقو کردن والدین فقط کمکی است به بروز آن. و تقلید بچه در اینجا تقلید صریحی از صدای مخصوصی نیست، بلکه صدایی است که طفل در پاسخ صدای والدین از خود در می آورد بعدهاست که بچه کوشش شروع خواهد کرد که صداهای مخصوصی را عیناً تقلید کند تقليد تكان دادن دست، در بچه های من از سن نه ماهگی شد . جالب ترین نمونه تقلید وقتی بود که از پیپ کشیدن من میکردند و این در حدود یک سالگی بود . بچه با کمال دقت به بیرون دادن پف کردن دود از دهان من نگاه میکرد ، سپس سرش را همان طوری که من میکردم ، آهسته به طرف عقب میبرد وصدای پوف را از دهان خود بیرون میآورد . هر پنج بچه من پیپ کشیدن مرا به این طریق تقلید کردند
که خیلی مستعد به تقلید بود در يك سال و سه ماهگی خواندن ما را با صدای بلند تقلید میکرد. صورتش را روی کتاب می گذاشت و آهسته زمزمه میکرد . (ب) هم در يك سال و هشت ماهگی این کار را میکرد روی زمین مینشست کتاب را روی زمین ی گذاشت ، صورتش را نزديك آن میبرد و سرش ر امانند کسی که کتاب بخواند تکان میداد .
چیزی که باعث حیرت من شد ، این بود که دیدم (ی) دريك سال و يك ماهگی چشم برهم زدن پرستارش را تقلید کرد چند بار امتحان شد و شکی در این امر باقی نماند. این قبیل تقلیدهای اولیه دود کشیدن کتاب خواندن، چشم برهم زدن ...) را مسلما نمی توان عمدی تصور کرد . با (ی) در يك سال و يك ماهگی ، یك سلسله تستهایی را به تدریج در مدت دو هفته متوالی انجام دادم . این امتحانات شامل ۳۷ موضوع بود ، از قبیل پاره کردن کاغذ ، گذاشتن سبد روی سر، گذاشتن دو دست بالای سرو امثال آن . در اواسط این امتحانات از بچه های مسن تر خود خواستم کارهایی بکنند که به عقیده آنها (ی) نخواهد بکند . در ۳۱ مورد تقلید کاملا انجام گرفت . و در تعدادی از موارد دیگر دلیلی نبود که تقلیدی در کار باشد . مثلا تکان دادن سر کم کم به معنی امتناع انجام میگرفت و تکان دادن دست به معنی خدا حافظ بود جزئیات این امتحانات در کتاب ذیل توضیح داده شده است ( لو ان ك عوامية بیشتر این امتحانات با (ی) هنگامی که بین دو سال و دو سال
وسه ماه داشت تکرار شد و او همه کارها را تقلید کرد. در چند مورد اتفاق افتاد که اگر من یا بچۀ دیگری عملی را میکردیم حاضر به تقلید نبود مگر اینکه مادر مامانیش آن کار را میکرد ، مثلا وقتی که من دستم را بالا میبردم (ی) نگاه می کرد و می گفت «مادرهم بکند . همین که مادر دست را بالا می برد بلافاصله بچه هم دستش
را بالا می برد . یکی از روان شناسان همقطار من سی و چهار عدد از تستهای مرا درباره پسر دو ساله اش به موقع اجرا گذاشت . ٢٥ عمل آن تقلید شد در بقیه تقریباً تقلید مشاهده نشد
2023-06-08 15-44-23_10062023.mp3
20.91M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: تفسیر قرآن
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#پنجشنبه #تفسیر_قرآن #استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: تفسیر قرآن
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
113 بار الرحمن الرحیم آمده است
1- هر کس هر حاجتی داشته باشد بخواهد از آیات قرآنی استفاده کند باید از آیه ای استفاده کند که در آن آیه اسم صفت خداوند برده شده باشد و تناسب با خواسته او داشته باشد مثلا
الف) حضرت مسیح از خداوند طلب غذا و مائده آسمانی میکند
سوره مائده آیه 114
اللهم ربنا انزل علینا مائدة من السماء... وارزقنا انت خیر الرازقین
یعنی خدایا به ما روزی ده و نازل کن بر ما غذا و مائده از آسمان و تو بهترین روزی دهنده هستی
ب) حضرت نوح از خداوند میخواهد وقتی از کشتی پیاده شد منزل مناسبی خداوند برای او فراهم کند
سوره مومنون آیه 29
وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ
ج) اگر از خدا طلب فرزند میکنی ذکر حضرت ذکریا را در نظر بگیرید که فرمودند
سوره انبیاء آیه 82
رب لا تزرنی فردا و انت خیر الوارثین
د) اگر فکر میکنید که غم و غصه و استرس و ناراحتی روانی داری ذکر یونسیه را بخوانید
لا اله الی انت سبحانک انی کنت من الظالمین
2- صفت رحمان و رحیم دو صفتی است که شاه کلید است و خواص همه صفات دیگر را در بر میگیرد و این دو صفت در سر تا سر جهان گسترش دارد و همه موجودات را در بر میگیرد
الف) سوره اعراف آیه 156
ب) سوره غافر ایه 7
ربنا وسعت کل شیء رحمته
این از زبان حاملان عرش است که میفرمایند خداوند من رحمت خود را بر همه چیز و همه جا گسترانیده است
ج) و قوم موسی برای نجات از شر فرعون در سوره یونس آیه 86 میگویند و نجنا برحمتک من القوم الکافرین
و این را بدانید یکی از اذکار بسیار مهم که شاه کلید همه خاسته ها میتواند باشد این است که انسان ابتدا 110 صلوات بفرستد و بعد بگوید
بسم الله الرحمن الرحیم نجات منک یا سید الکریم نجنی و خلصنی بحق بسم الله الرحیم
110 بار باز صلوات بفرستد
خداوند در سوره اعراف آیه 73 نجات حضرت هود و پیروانش را از رحمت خود میداند فانجیناه الذین معه برحمته منا
3- پس اولا باید انسان هر چه از خداوند میخواهد نام خداوند را با یکی از برجسته ترین صفاتش که متناسب با خواسته اش میباشد ببرد ثانیا دو صفت رحمان و رحیم شامل تمام جنبه های برکات و نعمات و رحمت خداوند است و برای پیشرفت کار بهترین صفت از صفات خداوند است که فراگیر همه چیز است و این دو صفت رحمان و رحیم آنقدر مهم است که وقتی معصوم از آخرالزمان سخن میگوید و میفرماید چه میشود چه میشود چه میشود راوی میگوید یابن رسول الله در آن زمان ما چه کنیم حضرت فرمودند دعای غریق را زیاد بخوانید یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
4- همانطوری که میدانید در 113 سوره قران در ابتدا با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شده است اما سوره توبه ابتدایش بسم الله الرحمن الرحیم ندارد دانشمندان میگویند به این خاطر است که رحمانیت و رحیمیت در سوره توبه کم رنگ است لذا در آن بسم الله الرحمن الرحیم گفته نشده است اما در سوره نحل که رحمانیت و رحیمیت خدا بسیار بیان شده است لذا در این سوره دو بار بسم الله الرحمن الرحیم آمده است
5- اگر میخواهید به همه چیز برسید یکی از راه های آن ختم قرآن کریم است که شما قرآن را ختم کنید ابتدا که قران را باز میکنید بگویید خدایا تو را سوگند میدهم به اسم اعظمت که در این کتاب آمده است حاجتمرا بر آورده بفرمایید و هر بار که خواستید قرآن را ببندید بگو خداوندا به حق اسم اعظمت که از زبان من جاری شده است و میشود حاجت مرا بر آورده بفرما و ثواب این ختم را تقدیم حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان بنما