🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: روانشناسی اسلامی
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
تقلید
لقد کان لکم فی رسول الله اسوة الحسنه
1- روانشناسان اسلامی میگویند: انسان برای تکامل خویش بطور فکری مرجعی برای تقلید خویش می¬گزیند و این حمله در اینها عالم مشهود است (سرمشق از پند و اندرز بهتر است)
2- انواع تقلید
الف) تقلید عمدی: که این نوع تقلید متضمن منظور و شهود است
ب) تقلید غیر عمدی
ج) تقلید احساسات: با القای احساسات و عواطف از راه همدلی یا بگوییم همدلی غیر فعال
د) تقلید افکار و اندیشه: یا تلقین و تلقین پذیری
3- والن-تاین در کتاب کودک عادی صفحه 221 میگوید همه کسی دیده است چگونه پسران از قهرمانان سینما دختران از طرز ستارگان سینما تعمدا تقلید میکنند
4- اولین ظهورات تقلید عمدی، کودک عادی صفحه 228
اولین ظهورات تقلید وقتی است که بچه در تقابل قوقو کردن والدین قوقو میکند و مشاهده شده است که بچه این کار را در دوماهگی میتواند انجام بدهد البته تمایل خود به خودی این کار در بچه موجود است و قوقو کردن وادلین فقط کمکی است به بروز آن...
تقلید تکان دادن است در بچه های من از شش نه ماهگی شروع شد جالبترین مورد تقلید وقتی بود که از پیش کشیدن من میکردند (و این در حدود یکسالگی بود) بچه با کمال دقت به بیرون دادن (پف کردن) دور از دهان من نگاه میکرد سپس سرش را همان طوریکه من میکردم آهسته به طرف عقب میبرد و صدای پوف را زا دهان بیرون می¬آورد هر پنج بچخ من پیپ کشیدن و مرا به این طریق تقلید کردند
ی) یکی که مستعد به تقلید بود در یک سال در سه ماهگی خواندن را با صدای بلند تقلید میکرد صورتش را روی کتاب میگذاشت و آهسته زمزمه میکرد
پ) هم در یک سال و هشت ماهگی ایم کار را میکرد کتاب را روی زمین میگذاشت صورتش را روی زمین میگذاشت صورتش را نزدیک آن میبرد و سرش را تکان میداد چیزی که باعث حیرت من شد این بود که دیدم (ی) در یک سال و یک ماهگی چشم بر هم زدن پرستارش را تقلید کرد چند بار شد و شکی در این امر باقی نماند این تقلید های اولیه (دود کشیدن، کتاب خواندن، چشم برهم زدن) مرا مسلما نمیتوان عمدی کرد
فصل دهم
تقلید و تلقین پذیری
تأثیرات عمده و مهم محيط - عوامل عمده محیط که در تشکیل يك شخصيت متعادل و کامل دخیلند عبارتند از : تغییرات اولیه تمایلات ذاتی به وسیلهٔ تجربه و تمرین بخصوص در خانواده ؛ تشکیل عادات مفيد ؛ تحت نظم در آوردن بچه و عکس العمل او در مقابل آن ؛ و پاسخی که طفل در مقابل نصایح و اندرزهای والدین و آموزگاران و دوستان راجع به طرز رفتار میدهد تئوری پرورش شخصیت کامل بینهایت پیچیده است و راههای عملی تمرین و تجربه و نظم هم مسائل مشکل دیگری هستند . به این جهت در این کتاب كوچك كه فقط جنبۀ توضیح و تشریح دارد جای آن نیست که به بحث هيچ يك از آن دو بپردازیم . خاصه آنکه در جاهای دیگر
صحبت کافی دربارۀ آن کرده ایم و لزومی ندارد که دوباره در اینجا تکرار کنیم .
معذلك دو موضوع اساسی هست که باید هست که باید مختصراً به آن رسیدگی کنیم : یکی تقلید و دیگری تلقین و یا تلقین پذیری. تقلید و تلقین از آن جمله تمایلاتی نیستند که ما تا به حال مطالعه کرده ایم. و نیز نمی توانیم بدون بررسی بپذیریم که این دو عامل در اوضاع و احوال مختلف همیشه مؤثراند و یا اختلافات فردی در عمل آنها دخالت ندارد. روان شناسانی که ادعا دارند رفتار و شخصیت بچه تحت اثر محیط قالب گیری میشود، گویا قبول دارند که بچه همه چیز را چه از راه تقلید و چه از راه تلقین از بزرگتران خود فرا می گیرد . معذلك ديده نشده است که تقلید و تلقین را مستقلا از یکدیگر تحت مطالعه قرار دهند و یا طرز عمل وحدود عمل آنها را صریحاً تشریح کنند نقش تقليد - نخست موضوع تقلید را در نظر بگیریم . در قرن اخیر تغییر عقیده های بسیاری در این باب میبینیم. زمانی بود که جملۀ موجز ومختصر : سرمشق از پند و اندرز بهتر است بین مردم رواج داشت و دیگران میبایستی با دیدن سرمشق از آن متابعت کنند. بعضی روان شناسان هم به راستی معتقدند که تقلید ماشین وار یا تقلید کورکورانه مهمترین عملی است که به وسیله آن طفل البته به استثنای موقعی که طفل طرز عمل کسی را در انجام عملی ببیند و دلش بخواهد که خود او هم عین آن عمل را انجام دهد ، مثلا مانند باز کردن در بطری و یا طرز انداختن توپ به طرف هدف هیچکس راجع به این نوع تقلید که از روی عمل انجام میگیرد به خود شکی راه نداده است .
اختلاف نظریات راجع به کلمۀ (تقلید) تا اندازه ای معلول اختلاف تغییراتی است که دربارۀ آن می.شود. این یکی از اشکالاتی است که روان شناس دائماً با آن دست به گریبان است . اگر همان اصطلاحات قدیمی - غریزه ، تخیل ، تقلید ، حافظه و امثال آن . را استعمال کند ممکن است مفهوم عامۀ مردم واقع نشود و برای همارانش نیز بقدر کافی صریح نباشد تنها راه چاره او برگزیدن اصطلاحات فنی صریحتری است که در این صورت هم از طرف اکثریت مردم به این عنوان که این اصطلاحات نامأنوس و بی ربط است، مورد انتقاد واقع میگردد . عادت شخصی من این است که همیشه از کلمات متداول بین مردم شروع کنم و اگر دیدم که معنی را نمیرسانند ، بعضی صفات به آن . کلمات اضافه میکنم و این کاری است که همین حالا میکنم و می ، تقليد بر دو قسم است: اول تقلیدی که متضمن مقصود و منظوری باشد یا تقلید عمدی ؛ دوم تقلید غیر عمدی . علاوه بر آن من در اینجا کلمة مزبور را منحصراً در مورد تقلید اعمال به کارمی برم
بعضی نویسندگان کلمۀ تقلید را در معانی وسیعتری به کار برده
مثلا گفته اند : تقلید احساسات ، تقلید افکار و اندیشه ها راجع به به احساسات اصطلاح مخصوصی از خود داشته ایم که عبارت بود از : القای احساسات عواطف از راه همدلی یا خلاصه تر همدلی غیر فعال». در باب تقلید افکار بهتر است اصطلاح «تلقین و تلقین «پذیری را اختیار کنیم . همه کس دیده است چگونه پسران از قهرمانان سینما و دختران از طرز آرایش ستارگان سینما تعمداً تقلید میکنند . این نوع تقلید شباهت نزدیکی به يك نوع القایی دارد که بعداً دربارۀ آن بحث خواهیم کرد. در اینجا اولین اشکال تقلید را گرفته خواهیم دید چگونه پرورش مییابند . اولین ظهورات تقلید - اولین ظهورات تقلید وقتی است که بچه در مقابل «قوقو» کردن والدین قوقو میکند . و مشاهده شده است که بچه این کار را در دو ماهگی میتواند انجام بدهد . البته تمایل خود بخودی این کار در بچه موجود است ، وقوقو کردن والدین فقط کمکی است به بروز آن. و تقلید بچه در اینجا تقلید صریحی از صدای مخصوصی نیست، بلکه صدایی است که طفل در پاسخ صدای والدین از خود در می آورد بعدهاست که بچه کوشش شروع خواهد کرد که صداهای مخصوصی را عیناً تقلید کند تقليد تكان دادن دست، در بچه های من از سن نه ماهگی شد . جالب ترین نمونه تقلید وقتی بود که از پیپ کشیدن من میکردند و این در حدود یک سالگی بود . بچه با کمال دقت به بیرون دادن پف کردن دود از دهان من نگاه میکرد ، سپس سرش را همان طوری که من میکردم ، آهسته به طرف عقب میبرد وصدای پوف را از دهان خود بیرون میآورد . هر پنج بچه من پیپ کشیدن مرا به این طریق تقلید کردند
که خیلی مستعد به تقلید بود در يك سال و سه ماهگی خواندن ما را با صدای بلند تقلید میکرد. صورتش را روی کتاب می گذاشت و آهسته زمزمه میکرد . (ب) هم در يك سال و هشت ماهگی این کار را میکرد روی زمین مینشست کتاب را روی زمین ی گذاشت ، صورتش را نزديك آن میبرد و سرش ر امانند کسی که کتاب بخواند تکان میداد .
چیزی که باعث حیرت من شد ، این بود که دیدم (ی) دريك سال و يك ماهگی چشم برهم زدن پرستارش را تقلید کرد چند بار امتحان شد و شکی در این امر باقی نماند. این قبیل تقلیدهای اولیه دود کشیدن کتاب خواندن، چشم برهم زدن ...) را مسلما نمی توان عمدی تصور کرد . با (ی) در يك سال و يك ماهگی ، یك سلسله تستهایی را به تدریج در مدت دو هفته متوالی انجام دادم . این امتحانات شامل ۳۷ موضوع بود ، از قبیل پاره کردن کاغذ ، گذاشتن سبد روی سر، گذاشتن دو دست بالای سرو امثال آن . در اواسط این امتحانات از بچه های مسن تر خود خواستم کارهایی بکنند که به عقیده آنها (ی) نخواهد بکند . در ۳۱ مورد تقلید کاملا انجام گرفت . و در تعدادی از موارد دیگر دلیلی نبود که تقلیدی در کار باشد . مثلا تکان دادن سر کم کم به معنی امتناع انجام میگرفت و تکان دادن دست به معنی خدا حافظ بود جزئیات این امتحانات در کتاب ذیل توضیح داده شده است ( لو ان ك عوامية بیشتر این امتحانات با (ی) هنگامی که بین دو سال و دو سال
وسه ماه داشت تکرار شد و او همه کارها را تقلید کرد. در چند مورد اتفاق افتاد که اگر من یا بچۀ دیگری عملی را میکردیم حاضر به تقلید نبود مگر اینکه مادر مامانیش آن کار را میکرد ، مثلا وقتی که من دستم را بالا میبردم (ی) نگاه می کرد و می گفت «مادرهم بکند . همین که مادر دست را بالا می برد بلافاصله بچه هم دستش
را بالا می برد . یکی از روان شناسان همقطار من سی و چهار عدد از تستهای مرا درباره پسر دو ساله اش به موقع اجرا گذاشت . ٢٥ عمل آن تقلید شد در بقیه تقریباً تقلید مشاهده نشد
2023-06-08 15-44-23_10062023.mp3
20.91M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: تفسیر قرآن
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#پنجشنبه #تفسیر_قرآن #استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: تفسیر قرآن
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
113 بار الرحمن الرحیم آمده است
1- هر کس هر حاجتی داشته باشد بخواهد از آیات قرآنی استفاده کند باید از آیه ای استفاده کند که در آن آیه اسم صفت خداوند برده شده باشد و تناسب با خواسته او داشته باشد مثلا
الف) حضرت مسیح از خداوند طلب غذا و مائده آسمانی میکند
سوره مائده آیه 114
اللهم ربنا انزل علینا مائدة من السماء... وارزقنا انت خیر الرازقین
یعنی خدایا به ما روزی ده و نازل کن بر ما غذا و مائده از آسمان و تو بهترین روزی دهنده هستی
ب) حضرت نوح از خداوند میخواهد وقتی از کشتی پیاده شد منزل مناسبی خداوند برای او فراهم کند
سوره مومنون آیه 29
وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ
ج) اگر از خدا طلب فرزند میکنی ذکر حضرت ذکریا را در نظر بگیرید که فرمودند
سوره انبیاء آیه 82
رب لا تزرنی فردا و انت خیر الوارثین
د) اگر فکر میکنید که غم و غصه و استرس و ناراحتی روانی داری ذکر یونسیه را بخوانید
لا اله الی انت سبحانک انی کنت من الظالمین
2- صفت رحمان و رحیم دو صفتی است که شاه کلید است و خواص همه صفات دیگر را در بر میگیرد و این دو صفت در سر تا سر جهان گسترش دارد و همه موجودات را در بر میگیرد
الف) سوره اعراف آیه 156
ب) سوره غافر ایه 7
ربنا وسعت کل شیء رحمته
این از زبان حاملان عرش است که میفرمایند خداوند من رحمت خود را بر همه چیز و همه جا گسترانیده است
ج) و قوم موسی برای نجات از شر فرعون در سوره یونس آیه 86 میگویند و نجنا برحمتک من القوم الکافرین
و این را بدانید یکی از اذکار بسیار مهم که شاه کلید همه خاسته ها میتواند باشد این است که انسان ابتدا 110 صلوات بفرستد و بعد بگوید
بسم الله الرحمن الرحیم نجات منک یا سید الکریم نجنی و خلصنی بحق بسم الله الرحیم
110 بار باز صلوات بفرستد
خداوند در سوره اعراف آیه 73 نجات حضرت هود و پیروانش را از رحمت خود میداند فانجیناه الذین معه برحمته منا
3- پس اولا باید انسان هر چه از خداوند میخواهد نام خداوند را با یکی از برجسته ترین صفاتش که متناسب با خواسته اش میباشد ببرد ثانیا دو صفت رحمان و رحیم شامل تمام جنبه های برکات و نعمات و رحمت خداوند است و برای پیشرفت کار بهترین صفت از صفات خداوند است که فراگیر همه چیز است و این دو صفت رحمان و رحیم آنقدر مهم است که وقتی معصوم از آخرالزمان سخن میگوید و میفرماید چه میشود چه میشود چه میشود راوی میگوید یابن رسول الله در آن زمان ما چه کنیم حضرت فرمودند دعای غریق را زیاد بخوانید یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
4- همانطوری که میدانید در 113 سوره قران در ابتدا با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شده است اما سوره توبه ابتدایش بسم الله الرحمن الرحیم ندارد دانشمندان میگویند به این خاطر است که رحمانیت و رحیمیت در سوره توبه کم رنگ است لذا در آن بسم الله الرحمن الرحیم گفته نشده است اما در سوره نحل که رحمانیت و رحیمیت خدا بسیار بیان شده است لذا در این سوره دو بار بسم الله الرحمن الرحیم آمده است
5- اگر میخواهید به همه چیز برسید یکی از راه های آن ختم قرآن کریم است که شما قرآن را ختم کنید ابتدا که قران را باز میکنید بگویید خدایا تو را سوگند میدهم به اسم اعظمت که در این کتاب آمده است حاجتمرا بر آورده بفرمایید و هر بار که خواستید قرآن را ببندید بگو خداوندا به حق اسم اعظمت که از زبان من جاری شده است و میشود حاجت مرا بر آورده بفرما و ثواب این ختم را تقدیم حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان بنما
2023-06-08 22-59-33_10062023.mp3
16.58M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الکریم
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#پنجشنبه #آیات_الکریم #استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الکریم
🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
منتظران و شیعیان امام زمان از اولیای خداوند هستند
17. در کتاب کمال الدین، مجلد 2، صفحه 357، باب 33، حدیث 54، اثبات الهداة، مجلد 3، صفحه 475، باب 32، باب 50، حدیث 163، حلیة الابرار، مجلد 5، صفحه 420، باب 51، حدیث 4، تفسیر برهان، مجلد 1، صفحه 564، حدیث 4، المحجة، صفحه 69، بحار الانوار، مجلد 52، صفحه 149، باب 22، حدیث 76، نورالثقلین، مجلد 1، صفحه 781، حدیث 357، منتخب الاثر، صفحه 54، فصل 10، باب 5، حدیث 6، ینابیع المودة، صفحه 238، باب 71، حدیث 10 آمده است:
حَدَّثَنَا الْمُظَفَّرُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ الْمُظَفَّرِ الْعَلَوِيُّ السَّمَرْقَنْدِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مَسْعُودٍ وَ حَيْدَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ نُعَيْمٍ السَّمَرْقَنْدِيُّ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ الْعَيَّاشِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ شُجَاعٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً قال: يَعْنِي خُرُوجَ الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ مِنَّا ثُمَّ قَالَ ع يَا أَبَا بَصِيرٍ طُوبَى لِشِيعَةِ قَائِمِنَا الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ فِي غَيْبَتِهِ وَ الْمُطِيعِينَ لَهُ فِي ظُهُورِهِ أُولَئِكَ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ الَّذِينَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون
علی¬بن ابی¬حمزه روایت می¬کند از ابابصیر و ایشان از صادق آل محمد درباره¬ی این آیه فرمودند: یعنی خروج قائم المنتظر از ما اهل-بیت سپس فرمودند: ای ابابصیر خوشا به حال شیعیان قائم ما کسانی که منتظر ظهور ایشان در غیبت ایشان هستند و در هنگام ظهور مطیع ایشان می¬باشید این¬ها اولیای خداوند هستند کسانی که بر آن¬ها هیچ خوف و ترس و حزن و اندوهی نیست.
انتظار یعنی حیات
قل انتظروا إنا منتظرون بگو منتظر باشید و ما هم منتظر هستیم
در طول تاریخ همیشه تشیع تحت ظلم¬ها و شکنجه¬ها و بی¬عدالتی¬ها و ... بوده است اما آنچه که او را زنده نگاه داشته است، انتظار است زمانی که حجاج¬بن یوسف ثقفی، منصور دوانیقی، هارون الرشید و مأمون عباسی ... شیعیان را به قتل می¬رساندند و انواع و اقسام بی¬عدالتی¬ها را در حق آن¬ها روا می¬دانستند. شیعه همیشه به انتظار یک دولت کریمه بوده است که بیاید و عدالت را بر سر تا سر گیتی بگستراند و خلافت الهی را بر روی کره¬ی زمین بگستراند و خوف و ترس و وحشت را به امنیت و عدالت مبدل سازد و دین خداوند را بر روی زمین استوار گرداند و شرک و پرستش غیر از خداوند را براندازد و کره¬ی زمین یک دهکده¬ی توحیدی گردد و همه¬ی انسان¬ها بندگان واقعی خداوند گردند. شیعه در طول تاریخ همیشه فشار دست-های طاغیان و یاغیان و جباران را بر گردن و گلوی خویش داشته است اما در زیر این شکنجه¬ها چشم امید به مصلح طلایی دوخته است که پس از ظلمت و ستم از راه خواهد رسید. پس انتظار کشیدن به او حیات بخشیده است لذا در این آیه خداوند مسئله¬ی انتظار را مطرح می¬سازد و در تبیین و تشریح و تفسیر آیه ائمه¬ی طاهرین و امامان معصوم درباره¬ی مسئله¬ی انتظار بیاناتی بسیار عالی بیان فرموده¬اند.
منتظران فرج برادران رسول خدا هستند
19. کتاب بحار الانوار، مجلد 52، صفحات 123 و 124، حدیث 8 و کتاب بصائر الدرجات آمده است:
ابْنُ مَعْرُوفٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ يَوْمٍ وَ عِنْدَهُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِه: اللَّهُمَ لَقِّنِي إِخْوَانِي مَرَّتَيْنِ فَقَالَ مَنْ حَوْلَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ أَمَا نَحْنُ إِخْوَانَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ لَا إِنَّكُمْ أَصْحَابِي وَ إِخْوَانِي قَوْمٌ فِي آخِرِ الزَّمَانِ آمَنُوا وَ لَمْ يَرَوْنِي لَقَدْ عَرَّفَنِيهِمُ اللَّهُ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُخْرِجَهُمْ مِنْ أَصْلَابِ آبَائِهِمْ وَ أَرْحَامِ أُمَّهَاتِهِمْ لَأَحَدُهُمْ أَشَدُّ بَقِيَّةً عَلَى دِينِهِ مِنْ خَرْطِ الْقَتَادِ فِي اللَّيْلَةِ الظَّلْمَاءِ أَوْ كَالْقَابِضِ عَلَى جَمْرِ الْغَضَا أُولَئِكَ مَصَابِيحُ الدُّجَى يُنْجِيهِمُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ فِتْنَةٍ غَبْرَاءَ مُظْلِمَةٍ.
رسول خدا با عده¬ای از اصحاب نشسته بودند دو بار فرمودند اللهم لقنی اخوانی و برادرانش را دعا فرمودند. اصحاب گفتند: یا رسول الله مگر ما برادران شما نیستیم؟ حضرت فرمودند: شما اصحاب من هستید اما برادران
من در آخرالزمان هستند. آن¬ها قومی هستند که مرا ندیده¬اند اما به من ایمان دارند و خداوند آن¬ها را به من شناسانیده است به اسم خودشان و اسماء پدرانشان. قبل از این¬که از پشت پدرانشان و ارحام مادرانشان خارج گردند. آن¬ها برای این¬که دینشان را نگاه دارند. آن¬قدر سختی می¬کشند مثل این¬که (من خرط قتاد فی لیلة الضماء) یک شاخه¬ی تیغ بیابانی که بسیار سخت است و خارهایش بسیار تیز است، با دست¬ها روی آن¬ تیغ بکشند و یا برای نگاه¬داری دینشان آن¬قدر سختی می¬کشند مثل کسی که یک گُل آتش سرخ شده را در دستش نگاه دارد. آن¬¬ها چراغ¬های هدایت و نجات هستند خداوند آن¬ها را از همه¬ی فتنه¬های شب¬های ظلمانی نجات می¬دهد.
20. بحار الانوار، مجلد 52، صفحه 132، حدیث 36، تفسیر الدر المنثور، مجلد 1، صفحه 66 مجالس آیت الله علامه شیخ مفید:
عُمَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عِيسَى بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي يَشْكُرَ الْبَلْخِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ عُبَيْدَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ كَعْبٍ الْقُرَظِيِّ عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ يَوْمٍ يَا لَيْتَنِي قَدْ لَقِيتُ إِخْوَانِي فَقَالَ لَهُ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ أَ وَ لَسْنَا إِخْوَانَكَ آمَنَّا بِكَ وَ هَاجَرْنَا مَعَكَ قَالَ قَدْ آمَنْتُمْ وَ هَاجَرْتُمْ وَ يَا لَيْتَنِي قَدْ لَقِيتُ إِخْوَانِي فَأَعَادَ الْقَوْلَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْتُمْ أَصْحَابِي وَ لَكِنْ إِخْوَانِي الَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِكُمْ يُؤْمِنُونَ بِي وَ يُحِبُّونِّي وَ يَنْصُرُونِّي وَ يُصَدِّقُونِّي وَ مَا رَأَوْنِي فَيَا لَيْتَنِي قَدْ لَقِيتُ إِخْوَانِي.
عوف¬بن مالک می¬گوید روزی خدمت رسول خدا بودیم و رسول خدا از ته دل درباره¬ی برادرانش صحبت می¬کرد و می¬فرمودند: من شوق دارم آن¬ها را ببینم ابوبکر و عمر گفتند یا رسول الله مگر ما برادران شما نیستیم ما به شما ایمان آورده¬ایم و با شما مهاجرت کرده¬ایم باز برادران شما نیستیم؟ حضرت فرمودند: شما به من ایمان آورده¬اید و با من مهاجرت کرده¬اید. اما من شوق دارم برادرانم را ببینم آن¬ها باز گفته¬ی خود را تکرار کردند رسول خدا فرمودند: شما اصحاب من هستید اما برادران من کسانی هستند که بعد از شما می¬آیند به من ایمان می¬آورند و مرا دوست می¬دارند و مرا یاری می¬کنند و مرا تصدیق می¬فرمایند درحالیکه مرا ندیده¬اند ای کاش من آن¬ها را ببینم.
۹۸۷۷۶۷۸۸۷۷۸.m4a
10.15M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: نهج ابلاغه
🗓 تاریخ: شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#شنبه #نهج_البلاغه #استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: نهج ابلاغه
🗓 تاریخ: شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
علامه بحرینی در شرح نهج البلاغه میخواند این نامه را برای محمد حنفیه نوشته است
مروحوم شیخ السلام میگوید این نامه برای امام مجتبی نوشته شده است منظورامیر المومنین مطابق ایاک اعنی واسمعی یا جاره
اما باید این نکته را بدانیم برای تربیت فرزندانمان کوشا باشیم اون ها را موعضه و راهنمایی کنیم
حضرت در نامه اینگونه میفرماید انی اوسیک به تقو الله
ای پسرم من تو را نصیحت میکنم به تقوای الهی
تقوا چیست تقوا ملکه است که در روح ایجاد میشود و انسان نسبت به گناه مصونیت پیدا میکند و همیشه در فکر انجام کارهای نیکو است تقوا فرار از گناه نیست تقوا مصونیتی است که که خود به خود گناه نمیکند
توجه کنید اولین قدم خود سازی ایجاد تقوای الهی در نفس است
ای فرزندم بعد از ایجاد تقوا در نفست ملازم و همراه امر الهی باشید
3 و عمارت به قلبه و ذکره ای یعنی قلبت را به ذکر و یاداوری خدا عمران و ابادانی کنی
قلب وصدر عقل و جان و روان همان روح است
و حبل و ریسمان خدا چنگ بزن محکم نگاهش دار و تو محکم تر از این حبل و رشته بین خودت و خدا میشناسی که اگر به آن چنگ زدی در در امان خواهی بود
5 و احی قلبک به موعظه و قلبت را زنده نگهدار با موعظه
جلسه 615.amr
4.78M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الولایه الامامه الخلافه
🗓 تاریخ: شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#شنبه #آیات_الولایه #استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: آیات الولایه الامامه الخلافه
🗓 تاریخ: شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند من تمام فضایل و مقام و منزلت امیرالمومنین علیه السلام را بیان نکردم زیرا میترسیدم اگر بگویم، مردم او را مانند عیسی بن مریم پسر خدا بدانند و هر جا برود خاک زیر پایش را بردارند.
۱ موفق بن احمد خوارزمی حنفی در مقتل الحسین جلد ۱ صفحه ی ۴۵ - خواجه کلان قندوزی حنفی در ینابیع الموده صفحه ۱۳۱ - خوارزمی در مناقب صفحه ی ۲۲۰ سید شهاب الدین احمد شافعی در توضیح الدلایل صفحه ی ۳۴۹ - ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه، جلد ۲ صفحه ی ۴۴۹ آورده اند:
قال رسول الله صلى الله عليه وآله : والذي نفسي بيده لو لا أَن تَقُولُ طوائف مِن أُمّتي فيك ما قالت النصارى في ابن مريم سلام الله عليها لَقُلتُ اليوم فيك مقالاً لا تَمَرَ بِمَلاءِ مِن المُسلمين الا اخذوا التّرابِ من تحت قدميك للبركة
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند قسم به آن کسی که جانم در ید قدرت اوست اگر چنین نبود که طایفه ای از امت من بگویند و قائل شوند دربارهی تو چیزی را که مسیحیان دربارهی گفتند ) و قائل به ابن الله و یا الوهيت او شدند ) عیسی بن مریم امروز من سخنی درباره ی تو میگفتم که تو گذر نمی نمودی به محلی از مسلمانان مگر آنکه از زیر پایت خاک بر میداشتند تا به وسیله ی آن برکت یابند.
در اینجا باید با کمال تاسف بگوییم یا رسول خدا شما از ترس این که بگویند علی علیه السلام خداست فضائل او را بیان ننمودید اما عده ای در جهان او را خدا میدانند و به علی اللهی مشهورند که عقاید آنها باطل است.
۲. موفق بن احمد خوارزمی معروف به اخطب الخطبا در مناقب آورده است. حضرت سیدالشهدا علیه السلام از رسول خدا صلى الله عليه وآله چنین نقل می کند:
لَو حَدَّثَتُ بِكُلِّ ما نَزَل في على ما وَ طِىء على موضعِ الَّا أُخِذ تُرابُه إِلَى
الماء
اگر همه ی آن چیزهایی که درباره ی علی علیه السلام نازل شده است را بگویم علی علیه السلام قدم به هرجایی که بگذارد مردم خاک زیر پای او را بر میدارند و با آب میریزند و به عنوان شفا می نوشند.
۲- رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: ای علی، خداوند عزوجل سه خصلت به تو داده است که به هیچ کس دیگری جز تو نداده است؛ حتی به من
جواهر المطالب في مناقب الامام على علیه السلام ابن الدمشقی، صفحه ی ۲۰۹ - الرياض النضره جلد ۲ صفحه ی ۲۰۲
ابن الدمشقی و محب الدین طبری مینویسند
إن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لعلي: اوتيت ثلاثاً لم يوتهنَّ احد ولا انا. اوتيت صهراً مثلى و لم اوتُ انا مثلى و اوتيت زوجة صديقه مثل بنق و لم اوت مثلها زوجة. و اوتيت الحسن و الحسين من صلبك و لم اوت صلبي مثلهما ، ولكنكم منى و انا منكم رسول خدا صلى الله عليه وآله به علی علیه السلام فرمودند: یا علی، خدای متعال سه گونه موهبت به تو عنایت فرموده است که به من و هیچ یک از مردم عنایت نفرموده است: اول پدرزنی مانند من به تو ارزانی داشته است که به من عنایت نکرده است. دوم همسر پاکیزه ،گوهر راستگو و راست رو به تو
مرحمت فرموده که به من عنایت نفرموده است. سوم. حسن و حسینی از پشت تو به وجود آورده است و چنان دو فرزندی از پشت من به وجود نیاورده است آری من از شمایم و شما ازمن میباشید.
- ابن عباس میگوید امیرالمومنین علیه السلام بیش از ده فضیلت دارد که احدی آن را دارا نیست مسند امام احمد حنبل جزء اول در آخر صفحه ی ۳۳۰ – امام نسایی حاکم نیشابوری، مستدرک الصحيحين خصائص العلويه صفحه ی صفحه ی ۱۲۳ - و ذهبی در ،تلخیص که به صحت این قضیه اعتراف نموده است.
جلسه 616.amr
6.7M
🌺 السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) 🌺
📜 موضوع: عالم ذر اولی
🗓 تاریخ: یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
#یکشنبه #عالم_ذر #استاد_مهندس_علی_اصغر_اکبری
@Islam66