eitaa logo
استادمهندس‌علی‌اصغر‌اکبری‌طرشتی
486 دنبال‌کننده
353 عکس
719 ویدیو
471 فایل
در این کانال مطالب درسی روزانه استاد بارگزاری میگردد 📽 پخش زنده هر شب در آپارات و اینستاگرام 📶 لینک پخش زنده در آپارات http://aparat.com/Moohamadalee/live ارتباط با ادمین ها @A59H72 @M92a110
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲.m4a
10.07M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 2⃣1⃣ 🗓 تاریخ: شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
یکشنبه ۸ مرداد.m4a
6.15M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 3⃣1⃣ 🗓 تاریخ: یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 3⃣1⃣ 🗓 تاریخ: یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت سیدالشهدا یکی از اهداف نهضت عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است که این عنصر بر هر فرد مسلمان واجب است مانند نماز و روزه قبل از ورود به بحث حدیثی از حضرت امیرالمومنین بیان می¬کنیم غرر الحکم و درر الکلم صفحه 257، اَلْفَصْلُ الثَّامِنُ وَ الثَّمَانُونَ مِمَّا وَرَدَ مِن حِكَمِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِىِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي حَرْفِ الْيَاءِ بِلَفْظِ يُسْتَدَلُّ امیرالمؤمنین (علیه السلام): يُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ اَلدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ تَضْيِيعِ اَلْأُصُولِ وَ اَلتَّمَسُّكُ بِالْفُرُوعِ وَ تَقْدِيمِ اَلْأَرْذَالِ وَ تَأْخِيرِ اَلْأَفَاضِلِ چهار چيز نشانۀ ويرانى كشور شمرده شود از ريشه دست شستن و بشاخ و برگ پيوستن و ديگر زبردستى فرومايگان و زير دستى هنرمندان مهمترین عامل نهضت سیدالشهدا امر به معروف و نهی از منکر بوده است که جامعه اسلامی در پنجاه سال سقوط عجیبی کرده بود که یک فرد شرابخوار، قمار باز، میمون باز، بازیکن شطرنج حاکم جامعه اسلامی شده بود و به او امیرالمومنین می¬گفتند معاویة¬بن ابوسفیان را خال المومنین می¬گفتند و امیرالمومنین علی را کافر می¬دانستند و لعنشان می¬کردند لذا محمد حنفیه در واقعه کربلا شرکت نکرد و حضرت سیدالشهدا نامه ای برای ایشان می¬نویسند در این نامه آمده است:هذا ما اوصی به الحسین¬بن علی اخاه محمد المعروف به ابن حنفیه. یعنی این وصیتی است از حسین¬بن علی به برادرش محمد که معروف است به محمدبن حنفیه در این نامه سیدالشهدا ابتدا به وحدانیت خدا اشاره می¬کند سپس به نبوت حضرت محمد مصطفی شهادت می¬دهد (زیرا تبلیغ کرده بودند که حسین یخرج عن دین جده و دمه هدر. حسین شر است حسین فاسد است حسین آمده است بین امت اسلامی اختلاف بیاندازد) تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین علیه السلام) , جلد۲ , صفحه۱۶۰ ، بحار الأنوار ج۴۴ ص۳۲۷ (329) وَ أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لاَ بَطِراً وَ لاَ مُفْسِداً وَ لاَ ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ اَلْإِصْلاَحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَمَنْ قَبِلَنِي بِقَبُولِ اَلْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّى يَقْضِيَ اَللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَ اَلْقَوْمِ بِالْحَقِّ وَ هُوَ خَيْرُ اَلْحٰاكِمِينَ من خروج نکردم که شری را برپا کنم و یا مشکلی ایجاد نمایم و یا فسادی برانگیزم و ظلم نمایم همانا من خروج کردم برای طلب اصلاح امت جدم من اراده دارم امر به معروف و نیکیها باشم و نهی از زشتیها و منکرات کنم و سیره و روش جدم رسول خدا و پدرم امیرالمؤمنین علی¬بن ابی طالب را بنا نهم هرکس قبول کند حق را پذیرفته و هرکس رد کند خداوند اولی تر به حق است بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۷۵ , صفحه۱۱۶: الجزء الخامس و السبعون [تتمة كتاب الروضة] [تتمة أبواب المواعظ و الحكم] باب 20 مواعظ الحسين بن أمير المؤمنين صلوات الله عليهما أَ لاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ يُنْتَهَى عَنْهُ لِيَرْغَبَ اَلْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اَللَّهِ مُحِقّاً آیا نمی¬بینید به حق عمل نمی¬شود و از باطل نهی نمی¬گردد؟ اگر در چنین وضعی مؤمن طلب مرگ کند، حق دارد. سید الشهدا در مجلد 45 بحارالانوار صفحه 51می¬فرماید: إنْ لم یکنَ دینُ جدی لَمْ یَسْتَقِمْ إلاّ بِقَتْلی یا سُیُوفُ خُذِینی اگر دین جد من به جز با کشته شدن من برپا و استقامت پیدا نمی¬کند، ای شمشیرها مرا بگیرید در بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۴ , صفحه۱۹۲: الجزء الرابع و الأربعون [تتمة كتاب تاريخ فاطمة و الحسن و الحسين عليهم السلام ] أبواب ما يختصّ بتاريخ الحسين بن علي صلوات الله عليهما باب 26 مكارم أخلاقه و جمل أحواله و تاريخه و أحوال أصحابه صلوات الله عليه قال: إِنِّي لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ اَلْحَيَاةَ مَعَ اَلظَّالِمِينَ إِلاَّ بَرَماً یعنی من نمی¬بینم سعادت را مگر در کشته شدن، و زندگی با ظالمان خود مردن است گفت ای گروه هر که ندارد هوای ما سر گیرد و برون رود از کربلای ما در بحارالانوار مجلد 31 صفحه 308: انا و بنی امیه تعادینا فی الله فنحن و هم کذلک الی یوم القیامة یعنی به درستی که ما با بنی أمیه در راه خداوند همیشه در ستیزیم و این نبرد ما تا قیامت ادامه دارد
دوشنبه ۹ مرداد.m4a
3.91M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 4⃣1⃣ 🗓 تاریخ: دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 4⃣1⃣ 🗓 تاریخ: دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری 1- مهمترین عامل نهضت سیدالشهداء امر به معروف و نهی از منکر بوده است مقتل خوارزمی مجلد 1 صفحه 188، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۴ , صفحه۳۲۷(328) عنوان باب : الجزء الرابع و الأربعون می¬نویسد: محمدبن حنفیه برادر امام فلج شده بود و قدرت جهاد نداشت لذا شرکت نکرد، حضرت در نامه ای به او می¬نویسد: هذا ما اوصی به الحسین¬بن علی اخاه محمد المعروف بابن حنفیه... حضرت در این نامه ابتدا به وحدانیت خداوند و آنگاه به رسالت نبی اکرم اسلام شهادت می¬دهد (چون تبلیغ کرده بودند حسین یخرج عن دین جده و دمه هدر آنگاه ححضرت می¬فرماید: وَ أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لاَ بَطِراً وَ لاَ مُفْسِداً وَ لاَ ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ اَلْإِصْلاَحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ 2- ما دو فقه داریم، فقه اکبر (توحید، نبوت، معاد، عدل،امامت) و فقه اکبر (نماز، روزه، زکوة، خمس، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولا، تبری) همانطوریکه نماز واجب است، امر به معروف واجب است3 همانطوریکه روزه واجب است، نهی از منکر واجب است) بر امام حسین واجب بود که امر به معروف و نهی از منکر کند و حضرت برای همین قیام فرمودند 3- باز حضرت می¬فرمایند: تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , جلد۱ , صفحه۲۴۵: و روي عن الإمام التقي السبط الشهيد أبي عبد الله الحسين بن علي عليه السلام في طوال هذه المعاني و عنه عليه السلام في قصار هذه المعاني قال الامام حسین: أَ لاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ يُتَنَاهَى عَنْهُ لِيَرْغَبَ اَلْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اَللَّهِ مُحِقّاً آیا نمی¬بینید به حق عمل نمی¬شود و از باطل نهی نمیگردد 4- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۵ , صفحه۵۰ الجزء الخامس و الأربعون: إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لاَ تَخَافُونَ اَلْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ 5- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۴ , صفحه۱۹۲ الجزء الرابع و الأربعون إِنِّي لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ اَلْحَيَاةَ مَعَ اَلظَّالِمِينَ إِلاَّ بَرَماً 6- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۴ , صفحه۳۶۶ الجزء الرابع و الأربعون خُطَّ اَلْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ اَلْقِلاَدَةِ عَلَى جِيدِ اَلْفَتَاةِ یعنی مرگ بر فرزندان آدم کشیده شده مثل گردنبند بر گردن دختر های جوان کار هاییکه دشمن بعد از شهادت سیدالشهدا کرد 1- غارت خیام عملکرد دشمن به گونه ای زشت و نابهنجار بود که زنی از قبیله بکوبن وائل که شوهرش از سپاهیان عمرسعد بود - - - دشمن را دید شمشیری برداشت و به دشمن حمله کرد و فریاد می¬زد ای آل بکوبن وائل زنده اید اینان خیمه های دختران رسول خدا را غارت می¬کنند؟ 2- آتش زدن خیام به دستور شمر انجام شد کودکان به سوی بیابان فرار می¬کردند و زنان این کودکان را در بغل می-گرفتند و دلداری می¬دادند و می¬گفتند: نترسید 3- کتک زدن به این طرف و آن طرف که بچه ها فرار می¬کردند 1- شب تنهایی: بدون فرزند، برادر، همسر... 2- شب غم و درد: درد فراق و دیدن نحوه شهادت و یاد آمدن سرش شکافته بود 3- شب وحشت: برای کودکان دور تا دور دشمن نه شمع نه چراغ 4- شب پاسداری زنها 5- شب جست و جوی کودکان : آمار گرفتند کودکانی نبردند دو تن را از زیر یک بوته یافتند یکی را در قتلگاه کنار شهدای دیدند و چهار متاسفانه در گوشه ای افتاده و جان داده 6- شب عبادت: زن ها تا صبح عبادت می¬کردند تعداد شهدای کربلا در زیارت ناحیه مقدسه حضرت بقیة الله الاعظم که در بحارالانوار مجلد 101 صفحه آمده است: آنجانب به هشتاد نفر از شهداء سلام و درود می فرستند
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲.m4a
8.85M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 5⃣1⃣ 🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 5⃣1⃣ 🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری پیروزی نهضت امام حسین در مجلس ابن زیاد پس از ورود اسراء و خاندان نبوت و سر های مقدس شهداء در کوفه، ابن زیاد مردم کوفه را از خاص و عام دعوت کرد تا در این پیروزی شادی کردن و به مردم ضرب چشمی نشان بدهد 1. اعتراض صحابه بزرگوار زیدبن ارقم در مجلس عبیدالله¬بن زیاد تاریخ طبری مجلد 7 صفحه 3066 و منتهی الآمال صفحه 299 در میان ورود اهلبیت به مجلس ابن زیاد، مردم آمدند مجلس پر از صحبت شد آنگاه امر کرد تا سر حضرت سیدالشهداء را در مجلس حاضر کنند، پس سر امام حسین را نزد او آوردند، و او از دیدن آن سر، سخت شادمان شده بود و تبسم می¬کرد و با چوبی که در دست داشت بدندان های امام حسین می¬زد و می¬گفت: حسین را دندانهای نیکو بوده، زیدبن ارقم که یکی از صحابه رسول خدا بود و در آنوقت پیرمردی شده بود در مجلس حاضر بود، چون این بدید فریاد زد ای پسر زیاد چوب از لب های امام حسین بردار، سوگند بخداوندی که جز او خدایی نیست، که من مکرر دیدم که رسول خدا بر این لب و دندان که اکنون محل ضربه چوب تو شده است بوسه می¬زد، این بگفت و سخت بگریست عبیدالله¬بن زیاد گفت:خدا چشمهای تو را بگریاند، ای دشمن خدا آیا گریه می¬کنی که خدا به ما فتح و نصرت داده است؟ اگر نه این بود که پیر و فرتوت (سالخورده و خرف شده¬ای) گشته ای و عقل تو زایل شده از تنت دور کنند در تاریخ طبری مجلد 7 صفحه 3066 حمیدبن مسلم می¬گوید: آنگاه زیدبن ارقم از مجلس بیرون شد من نیز بیرون شدم و شنیدم که مردم می¬گفتند: به خدا زیدبن ارقم سخنی گفت که اگر ابن زیاد آن را می¬شنید او را می¬کشت گفتم چه گفت؟ گفتند زیدبن ارقم گفت: برده ای برده ای را به سلطنت رسانیده است و آنها را از آن خویش کرده است ای مردم عرب پس از این شما پسر فاطمه را کشتید پسر مرجانه را امارت دادید شما را خواهد کشت و را برده می¬کنید شما به ذلت رضایت دادید، ملعون باد هرکس به ذلت رضایت دهد 2. سخنرانی حضرت زینب در مجلس عبیدالله¬بن زیاد تاریخ طبری مجلد 7 صفحه 3066 و 3067 و منتهی الآمال صفحه 299 حمیدبن مسلم می¬گوید: خاندان نبوت و اهلبیت سیدالهشداء مانند اسیران روم وارد مجلس عبیدالله کردند، جناب زینب لباس کهنه برتن کرده بود و در گوشه ای نشستند و بقیه اسراء اطراف او را گرفته بودند عبیدالله¬بن زیاد گفت: این زن که بود که خودش را کناری کشید؟ هیچکس جوابش را نداد تا سه بار تکرار کرد، هیچکس جوابش نگفت تا سرانجام یکی از خانم ها فرمودند: این زینب دختر فاطمه بنت رسول الله است عبیدالله که زینب را شناخت رو سوی او کرد و گفت: حمد و سپاس خداوندی را که رسوا کرد شما را و کشت شما را و ظاهر گردانید دروغ شما را، زینب فرمودند: حمد خداوندی را که ما را گرامی داشت که پیامبر خداوند طیب و طاهر بود و ما را از رجس و ناپاکی دور داشت همانا فاسق و دروغگو رسوا می¬شود، اما بحمدلله ما از فاسقین و دروغگویان نیستیم و آنها دیگرانند عبیدالله گفت: چگونه دیدی کار خداوند و اهلبیت خودت را، جناب زینب فرمودند: ما رأیت الا جمیلاً از خداوند جز نیکی و زیبایی ندیدم، زیرا آل رسول الله را خداوند برای قربت و محل و مقام و رفعت درجه حکم شهادت برایشان نوشته است؛ لاجرم به آنچه از برای ایشان اختیار کرده بود اقدام کردند و بجانب مضجّع خویش شتافتند و باشد که خداوند تو را و ایشان را در مقام سؤال و پرسش باز دارد و ایشان با تو مخالفت و احتجاج کنند آنگاه بنگری و چه کسی رستگار شده است ما در تو پسر مرجانه، عبیدالله با شنیدن این کلمات قصد قتل زینب را کرد، حریث که در مجلس حاضر بود جلو دوید عبیدالله گفت: اهلبیت توف در اینجا زینب به گریه افتاد و گفت: بزرگان ما را کشتی و کسان ما را نابود کردی شاخه ام را بریدی و ریشه ام را درآوردیف اگر این دلت را خنک می¬کند پس خنک دل باش عبیدالله گفت: شجاعت و دلیری یعنی این قسم به دینم پدرت سخندان و دلیر بود و قسم به جان خودت پدرش نیز شجاع و دلیر بود 3. عبیدالله که شکست خورده بود دستور به کشتن حضرت سجاد داد تاریخ طبری مجلد 7 صفحه 3068 و منتهی الآمال صفحه 300 مجالدبن سعید می¬گوید: عبیدالله به جانب سید سجاد نگریست و پرسید این جوان کیست؟ گفتند: علی¬بن الحسین است عبیدالله گفت مگر علی¬¬بن الحسین نبود که خدا او را کشت؟ حضرت فرمودند:من برادری داشتم به نام که لشکریان تو او را کشتند ابن زیاد گفت: نه او را خدا کشت حضرت فرمودند: الله یتوفی الانفس، خداوند می¬گیرد همه جان ها را هنگام موت، عبیدالله بخشم شد و گفت: تو آنقدر جرأت داری که جواب مرا می¬دهی و حرف مرا رد می¬کنی؟ بیایید او را بگیرید و گردن بزنید حضرت زینب برآشفت و به حضرت سجاد چسبید و گفت: ای پسر زیاد تو را کافی اتس از این خون که از ما ریخته ای دست در گردن حضرت سجاد کرد و گفت: بخدا قسم از وی جدا نشوم، اگر می¬خواهی او را بکشی مرا نیز باید با او بکشی، عبیدالله لحظاتی به آن رو نگریست و گفت: رحم و پیوند خویشاوندی بخدا سوگند که من چنان یافتم که زینب از روی واقع می-گوید و دوست دارد با او کشته شودف دست از علی باز دارید که او را همان مرضش کافی است حضرت سجاد فرمودند: ما را بکشتن می¬ترسانی؟ مگر نمیدانی که کشته شدن عادت ما است و شهادت کرامت و بزرگواری ما است 4. ناله و گریه رباب بنت همسر سیدالشهداأ در مجلس عبیدالله¬بن زیاد منتهی الآمال صفحه 300 5. اعتراض عبیدالله¬بن¬عطیف از وی به عبیدالله و شهادت او تاریخ بری مجلد 7 صفحه 3069 و منتهی الآمال صفحه 300 6. قرآن خواندن سر سیدالشهداء در کوفه منتهی الآمال صفحه 301 به8 روایت زیدبن ارقم
۵ شنبه ۱۲ مرداد.m4a
7.33M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 6⃣1⃣ 🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سید الشهدا 👌 جلسه 6⃣1⃣ 🗓 تاریخ: پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری پیروزی نهضت سیدالشهداء در شام بوسیله اهلبیت 1. وقایع مهم از کوفه تا شام الف) نوزدهم محرم سال 61 هـ .ق اهلبیت را از کوفه به سمت شام حرکت دادند ب) سر امام حسین اول صفر وارد شام شد ج) شهادت حضرت رقیه 5 صفر سال 61 هـ .ق د) اربعین حسینی 20 صفر سال 61 هـ .ق اهلبیت حدود 6 الی 7 روز در کوفه بوده اند که عبیدالله نتوانست آنها را بیشتر نگاه دارد. در بعضی از کتب اشاره شده است که عبیدالله نامه به یزید نوشت و واقعه کربلا را شرح داد و در منتهی الآمال صفحه 301 فصل پنجم آمده است: عبیدالله¬بن زیاد چون از قتل و بپرداخت و اهلبیت را محبوس داشت نامه نوشت و صورت حال را در آ« نامه درج نمود و رخصت خواست که با سر های بریده و اسرای مصیبه دیده چه عمل کند... و شیخ مفید معترض مکتوب یزید نشده بلکه فرموده: بعد از آنکه سر مقدس حضرت را در کوچه های کوفه بگرداندند این زیاد او را با سر های سایرین به همراهی زحربن قیس برای یزید فرستاد هـ) منتهی الآمال صفحه 302 فصل ششم: چون نامه ابن زیاد به یزید رسید از مضمون آن مطلع گردید، در جوا نوشت که سر ها را با اموال و اثقال ایشان بشام بفرست. و) تاریخ طبری مجلد 7 صفحه 307 و منتهی الآمال صفحه 302 به نقل از تاریخ طبری: ابومخنف گوید: آنگاه عبیدالله¬بن زیاد سر حسین را در کوفه بیاویخت و چنان شد که آن را در کوفه می¬گردانیدند پس از آن زحربن قیس را پیش خواند و سر حسین را بالای سرهای یارانش همراه وی برای یزیدبن معاویه فرستاد. ز) منتهی الآمال صفحه 306: سر امام حسین را اول صفر وارد شام کردند. به هر حال معلوم نمی¬شود که عبیدالله برای یزید نامه نوشته است یا خیر به هر حال عبیدالله نتوانست آنها را نگاه دارد. سر امام حسین در راه شام 2. کتاب صواعق المحرقه صفحه 116، مجمع الفوائد مجلد 2 صفحه 217، طبقات الکبری مجلد 3 صفحه 23، اسعاف الراغبین صفحه 217 و جزوه علامه علی اصغر اکبری صفحه 264 و 83 حدیث 11: معجزه سر امام حسین نسبت به موکلان سر 3. برخورد مردم موصل با لشکریان عبیدالله در منتهی الآمال صفحه 304: عالمل موصل امر کرد شهر را زینت بستند و خود با مردم بسیار تا به استقبال ایشان رفت بعضی گفتند مگر چه خبر است؟ گفتند سرر خارجی می¬آورند به نزد یزید برند، مردی گفت ای قوم سر خارجی نیست بلکه سر حسین¬بن علی است همینکه مردم چنین فهمیدند، 4000 نفر از قبیله مهیا شدند که با لشکر جنگ کنندو سر مبارک را بگیرند و دفن کنند لشکر یزید که چنین دانستند داخل موصل نشدند و از عبور کردند. 4. اهل دعوات دو دسته بودند منتهی الآمال صفحه 304: اهل شهر دعوات که آن جا به استقبال آمده بودند دو دسته بودند، عده ای برای اسراء و سر ها می¬گریستند، عده ای هم شادی می¬کردند 5. منتهی الآمال صفحه 304: اهل قِنسِرین آنها را به شهر راه ندادند، از ایشان تبری جستند و آنها را سنگسار کردند 6. منتهی الآمال صفحه 304: اهل «کفر طاب» آنها را راه نداند عطش بر لشکر یزید غلبه کرده بود هرچه خولی التماس کرد که ما را آب دهید گفتند: یک قطره آب به شما نمی¬خورانیم همانطور که شما حسین و اصحابش را لب تشنه شهید کردید. 7. منتهی الآمال صفحه 304: اهل «سیبور» به حمایت اهل بیت برخواستند و با آنها مقابله کردند، ام کلثوم در حق آن دعا فرمودند که آب ایشان گوارا ظالمان از ایشان دور باشد 8. م 9. شهادت محسن بن الحسین حَموی در معجم البُلدان و شیخ عباس قمی در منتهی الآمال صفحه 305 آورده است: جوشن کوهی است در غرب حلب که دارای مس سرخ بوده است (معدن مس بوده است) و یکی از همسران سیدالشهداء که حامله بود فرزندش را در این محل سقط کرد و از کارگران آن کوه نان و آب خواستند ندادند پس همسر سیدالشهداء آنها را نفرین کردند از آن به بعد استخراج مس از آن فایده ای ندارد. مرحوم محدث قمی می¬گوید: به آنجا رفته ام نزدیک حلب است مردم آنجا به آن کودک شیخ مُحَسِّن بگویند. (بفتح حاء و تشدید سین مکسوره)
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲.m4a
9.56M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: نهج البلاغه 🗓 تاریخ: شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: نهج البلاغه 🗓 تاریخ: شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری 1- مهمترین عامل نهضت سیدالشهداء امر به معروف و نهی از منکر بوده است مقتل خوارزمی مجلد 1 صفحه 188، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۴ , صفحه۳۲۷(328) عنوان باب : الجزء الرابع و الأربعون می¬نویسد: محمدبن حنفیه برادر امام فلج شده بود و قدرت جهاد نداشت لذا شرکت نکرد، حضرت در نامه ای به او می¬نویسد: هذا ما اوصی به الحسین¬بن علی اخاه محمد المعروف بابن حنفیه... حضرت در این نامه ابتدا به وحدانیت خداوند و آنگاه به رسالت نبی اکرم اسلام شهادت می¬دهد (چون تبلیغ کرده بودند حسین یخرج عن دین جده و دمه هدر آنگاه ححضرت می¬فرماید: وَ أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لاَ بَطِراً وَ لاَ مُفْسِداً وَ لاَ ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ اَلْإِصْلاَحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ 2- ما دو فقه داریم، فقه اکبر (توحید، نبوت، معاد، عدل،امامت) و فقه اکبر (نماز، روزه، زکوة، خمس، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولا، تبری) همانطوریکه نماز واجب است، امر به معروف واجب است3 همانطوریکه روزه واجب است، نهی از منکر واجب است) بر امام حسین واجب بود که امر به معروف و نهی از منکر کند و حضرت برای همین قیام فرمودند 3- باز حضرت میفرمایند: تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , جلد۱ , صفحه۲۴۵: و روي عن الإمام التقي السبط الشهيد أبي عبد الله الحسين بن علي عليه السلام في طوال هذه المعاني و عنه عليه السلام في قصار هذه المعاني قال الامام حسین: أَ لاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ يُتَنَاهَى عَنْهُ لِيَرْغَبَ اَلْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اَللَّهِ مُحِقّاً آیا نمی¬بینید به حق عمل نمی¬شود و از باطل نهی نمیگردد 4- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۵ , صفحه۵۰ الجزء الخامس و الأربعون: إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لاَ تَخَافُونَ اَلْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ 5- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۴ , صفحه۱۹۲ الجزء الرابع و الأربعون إِنِّي لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ اَلْحَيَاةَ مَعَ اَلظَّالِمِينَ إِلاَّ بَرَماً 6- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۴۴ , صفحه۳۶۶ الجزء الرابع و الأربعون خُطَّ اَلْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ اَلْقِلاَدَةِ عَلَى جِيدِ اَلْفَتَاةِ یعنی مرگ بر فرزندان آدم کشیده شده مثل گردنبند بر گردن دختر های جوان
شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ شب.m4a
6.65M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله(ع)‌🏴 ⚫أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ 📜 موضوع: استقامت دین با خون سیدالشهداء 6⃣1⃣ 🗓 تاریخ: شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ 🎤 مدرس: استاد مهندس علی اصغر اکبری