48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ گرامی باد یاد و نام پژوهشگر و قرآن پژوه بزرگ
حضرت آیت الله واعظ زاده خراسانی
پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
36.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مردانی گلستانی
معاون محترم پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
در برنامه زنده تلویزیونی «صبح خراسانی»
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و روز وحدت حوزه و دانشگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماهنگ رضوی .. چهارشنبه های امام رضایی آ مدم ای شاه سلامت کنم با صدای .. محمد اصفهانی
✅ رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد:
📍دستیابی آستان قدس رضوی در حوزههای علم مفردات قرآن و سادات پژوهی به مرجعیت علمی
🔖 رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این مرکز پس از 40 سال فعالیت علمی و پژوهشی خود توانسته در بحثهای علم مفردات قرآن و سادات پژوهی به مرجعیت علمی دست یابد.
🏷 دکتر احد فرامرز قراملکی در گفتگو با خبرنگار آستان نیوز، با بیان اینکه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در برخی از زمینهها در سطح حوزه و دانشگاه به مرجعیت علمی رسیده است، گفت: پژوهشهای معاصر به بنیاد ارجاع داده میشود و این مرجعیت علمی با ورود به مباحثی همچون زیارت وقف، نذر سیره و حدیث رضوی و داستان خاندان پیامبر(ص) در سطح جهان تحت عنوان سادات پژوهی دنبال میشود.
🏷 وی ابراز کرد: پیشبینی میکنیم علاوه بر آنکه در علم مفردات قرآن و سادات پژوهی مرجع مطلقی در جهان شدهایم در حوزههای وقف و نذر، زیارت و سیره و حدیث رضوی نیز به مرجعیت علمی دست یابیم.
🏷 رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه برای رسیدن به مرجعیت علمی در زمینههای مختلف علمی نیاز به تحول داریم، افزود: برای این تحول نیازمند تحول ساختاری هستیم و از همین رو اهدافی را برای سه سال آینده برنامهریزی شده است.
🔷 ساختار جدید بنیاد پژوهشهای اسلامی با رویکرد ماموریت محوری
🔖 قراملکی ادامه داد: در همین راستا اساسنامه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تغییر جدی کرده و از شرکت غیر تجاری به پژوهشگاهی با سه پژوهشکده تغییر کرده است و به همین منظور هیئت امنا تشکیل و ساختار جدیدی تصویب شده است، در این ساختار بنیاد اساسا علم محور نیست بلکه ماموریت محور است.
🏷 وی تصریح کرد: ماموریت یکی از پژوهشکدهها در حوزه زیارت و وقف تعریف شده است و شامل روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و فقه زیارت و همچنین علوم مختلفی که در حوزه زیارت مطرح است، میشود که با رویکرد بینرشتهای ماموریتهایی را در این حوزهها دنبال میکنیم. در حوزه وقف نیز همین کار انجام شده است و علومی که به وقف حسابداری، فرهنگ وقف و اقتصاد وقف مربوط است با رویکرد بین رشتهای وقف دنبال میشود.
🔸 سرمایهگذاری جدی در حوزه زیارت
🏷 رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به سرمایهگذاری جدی این مرکز در حوزه زیارت، گفت: مروری انتقادی در تمام ادبیات انگلیسی زبان در حوزه زیارت شده و محققان و پژوهشگرانی در این حوزه فعال بوده و مجموعهای را آماده کردهاند.
🏷 وی با اشاره به اینکه تغییر ساختار خبر میدهد تحول جدی پیش روست، گفت: اساسا تحول کاری دشوار بوده اما شدنی است، متاسفانه تاکنون در حوزه زیارت و وقف کار جدی انجام نشده است از همین رو بنیاد پژوهشهای اسلامی در نظر دارد دوشادوش دانشمندان در سطح جهانی حرکت کرده و در گامهای بعدی در این حوزهها نیز به مرجعیت علمی برسد.
🏷قراملکی، سیرهپژوهی را یکی دیگر از ماموریتهای این مرکز ذکر کرد و افزود: برای این مهم نیازمند مطالعات بین رشته ای هستیم و از همین رو باید گروههای علمی شکل گیرد تا در این حوزه بتوانیم به پژوهشهایی دست یابیم.
♦️ به گفته رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، اساسا بنیاد در ساختار جدی ماموریتگرایی خود نخست به رفع نیازهای آستان قدس رضوی توجه دارد و در مراحل بعدی نیازهای استانی، ملی و جهانی را در حوزه معارف اسلامی، اخلاق، سیاست، و حوزه تمدنی و هر موضوعی که به ائمه اطهار(ع) مربوط میشود را از ماموریتهای جدی خود میداند.
🔷 اجرای پروژه بزرگ زیست عفیفانه
🏷 وی در ادامه از اجرای پروژه بزرگ زیست عفیفانه در سال جاری خبر داد و گفت:پس از مذاکراتی که با نهاد ریاست جمهوری مبنی بر ضرورت ارائه آگاهیها و مهارتهایی برای والدین در تربیت زیست عفیفانه فرزندان انجام شد، اجرای این طرح با شعار «زندگی و بالندگی» کلید خورد.
🏷 قراملکی مراد از بالندگی را رشد مستمر فرزندان توسط والدین ذکر کرد و افزود: در همین راستا نقشه عملیاتی بر اساس نیازسنجی چند وجهی طراحی و اجرا شد و پژوهشگران و استادان دانشگاه فردوسی مشهد، محققان بنیاد پژوهشهای اسلامی دست به دست هم دادند تا یک نیاز سنجی چند وجهی ارائه دهند.
🏷 وی خاطر نشان کرد: ما به نیازهای اعتقادی، رفتاری، سبک زندگی، ارتباطات اجتماعی و تمام نیازهایی که مربوط به بنیاد پژوهشها باشد توجه داریم و در صدد وسعت این کار هستیم.برای این کار دو اقدام کاربردی شدن پژوهشها که کارگروهی برای آن تشکیل شده و عمومیسازی دانش را در دستور کار قرار دادهایم.
✅ به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،
📍 کرسی علمی ترویجی «مقایسه تطبیقی مفهوم سفر و زیارت در ادیان» برگزار شد
🔖 به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی کرسی علمی ترویجی «مقایسه تطبیقی مفهوم سفر و زیارت در ادیان» برگزار شد.
🏷 پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در این جلسه که صبح دیروز در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: بیشتر محققان غربی زیارت را در مفهوم اخص و دینی آن سفر زائر به مکان مقدس با انگیزه دینی و در مفهوم گستردهتر با انگیزه غیر دینی نیز تعریف کردهاند، اما برخی ادیان همچون مسیحیت، اسلام و آیین سیک بر حضور قلبی زائر نزد مزور نیز تاکید کرده و اصرار بیش از حد بر سفر ظاهری را ضروری ندانستهاند.
🔸 علی اکبر چناری ادامه داد: با سیری در سپهر معانی مختلف لغوی و اصطلاحی زیارت در ادیان، سفر رکنی از ارکان زیارت است. در مجموع، سفر دو نوع است، سفر آفاقی و سفر انفسی. زائر چه سیر ظاهری داشته باشد و چه سیر درونی، چه با سفر فیزیکی در مکان مقدس حاضر شود و چه در سیر انفسی به وصال معشوق رسد، در هر دو صورت این حضور و رسیدن نیازمند طی سفر است.
🏷 وی افزود: تبیین جایگاه سفر در زیارت برای متولیان اماکن دینی از دو بُعد حائز اهیمت است، در بعد ظاهری باید تمام ملزومات و امکانات مورد نیاز زائر در سه مرحله پیش از سفر، حین سفر تا رسیدن به مکان مقدس، و بعد از سفر را فراهم نمایند. در بُعد باطنی نیز باید به تزکیه درونی زائر وادب حضور نزد مزور توجه کنند.
🏷 چناری با بیان اینکه سفر به مکان مقدس میتواند به عنوان رکنی از ارکان زیارت تعریف شود، گفت: ملزومات سفر باید از طرف متولیان اماکن مقدس به بهترین وجه برای زائر فراهم شود و این ملزومات شامل مقدمات قبل از سفر، حین سفر تا رسیدن به مکان مقدس و بازگشت زائر به موطن اصلی خود است. همچنین به نظر میرسد سفر باطنی نیز مستلزم نوعی حرکت است که همان تزکیه نفس و مشاهده و حضور نزد مزور است.
🏷 وی خاطر نشان کرد: با بررسی دقیق معانی واژگانی لغت زیارت در فرهنگ یهودی، مسیحیت، آیین هندو و بودا و سیک و همچنین تعاریف متعدد اصطلاحی این واژه، میتوان گفت که مفهوم سفر و حرکت در معنای لغوی آنها وجود دارد.از اینرو در این ادیان، زیارت تکیه بر سفر دارد.
🏷 این پژوهشگر تصریح کرد: زیارت در یک معنای کلی یعنی حضور نزد مزور همراه با قصد و اراده است این حضور میتواند از طریق سفر فیزیکی و یا سفر درونی (توجه قلبی به مزور) محقق شود، علاوه بر آن بودن نصوص متعدد در متون مقدس ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی حکایت از اهمیت سفر در زیارت دارد و شمار توصیهها بر زیارت نشان میدهد که همواره هدف زائران نقطه و مکانی بیرونی است.
🏷 وی خاطر نشان کرد: در واقع سفر به جنبه آیینی زیارت برمیگردد، به همین دلیل نمیتوان سفر را از زیارت حذف کرد یا نادیده گرفت. در زیارت آنچه که مراد زائر است وصال به محبوب یا مزور است و نتیجهای که از این سفر عاید زائر میشود، متناسب با جهانبینی دینی زائر متفاوت است. چه این وصال درونی باشد و چه بیرونی، رسیدن به مکان یا وصال محبوب نیازمند سفر و طی طریق است و این امر اهمیت سفر در زیارت را به خوبی آشکار میکند.
🏷 به گفته این پژوهشگر در دوره معاصر با توجه به رشد وسایل مختلف حمل و نقل و کاهش مشکلات سفر، پیروان ادیان مختلف اعم از ابراهیمی و غیرابراهیمی به زیارت ظاهری توجه بیشتری نشان دادهاند تا جایی که صورتهای جدیدتری از زیارت در بین مردمان رایج شده است.
🔶🔸پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام:
🔸اندیشه های تمدنی امام رضا علیهالسلام؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
💠 هجدهمین پیش نشست ملی
🔰 عدالت در نقد علمی در تعالیم رضوی با تکیه بر مناظرات امام رضا علیه السلام
🎙 ارائه کننده:
دکتر مهدی قاسمی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و پژوهشگر مطالعات تطبیقی ادیان
👤ناقد:
دکتر محسن شرفایی
مدیر گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
👤 دبیر علمی:
حجه الاسلام والمسلمین مهدی عصمتی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🏫 مکان: مشهد، چهار راه خسروی، ابتدای خیابان آیت الله واعظ طبسی/ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، طبقه دوم اتاق جلسات
📅 دوشنبه مورخه 1402/10/04
⏰ ساعت 12 تا ۱۴
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/gcir
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🌐 برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام میتوانید به سایت و کانال کنگره مراجعه فرمایید
https://gcir.imamreza.ac.ir/fa/
https://eitaa.com/I_reza_5
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
✅ به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی انجام شد،
📍 بررسی «هنر حجاری در شهر مشهد به روایت تاریخ شفاهی»
🔖 به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، نشست «هنر حجاری در شهر مشهد به روایت تاریخ شفاهی» برگزار شد.
🏷 پژوهشگر گروه فرهنگ و هنر اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست که صبح امروز در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی برگزار شد، گفت: هنر حجاری در ایران از پیشینه طولانی برخوردار است و پایه این هنر در ایران است.
🏷 وی افزود: در دوره هخامنشیان این هنر به حد اعلای خود میرسد و در نقش برجستههای این دوره نمود پیدا می کند که پاسارگاد نمونهای از این دوره است.
🔷 جلالی به پیشینه هنر حجاری در شهر مشهد اشاره کرد و افزود: وجود معادن سنگ متعدد در اطراف شهر مشهد یا سرزمین خراسان (کوهسنگی، خلج، شاندیز، تربت حیدریه)، حرم امام رضا(ع) ،بازار سنگتراشها و حکاکها، حضور هنرمندان طراز اول حجاری در مشهد، احداث اولین کارخانههای سنگتراشی در شهر مشهد و کوهسنگی، یکی از معادن سنگ در مشهد، نشان از توجه به این هنر در شهر مشهد دارد
🏷 این پژوهشگر تصریح کرد: عبیدالله بن احمد مُره، ملاقاسم، محمدتقی موسوی، حسین بن محمد تقی موسوی، استاد محمد حسین حجارباشی، مارینوف، استاد علی اکبر جلالیان،خاندان هوشیار، غلامرضا سراج علیایی از جمله سنگتراشان مشهد به شمار می رود
🔸 بازار سنگتراشها و بازار حکاکها
🏷 وی خاطر نشان کرد: یکی از بازارهای قدیمی مشهد در شمال حرم مطهر قرار داشت که در سال 1354شمسی تخریب شده است. این بازار که از ضلع شمالی صحن کهنه شروع میشد، با انحراف به سمت شرق تا محدودۀ باغ رضوان ادامه مییافت و شمال آن در آغاز قرن چهاردهم خورشیدی، به اولین فلکۀ حضرت و ابتدای خیابان طبرسی کنونی، محدود میشد، در این بازار ظروف سنگی مانند کوزۀ قلیان، قدح، جام، هاون، قابلمه، دیگ، ظروف آشپزخانه و سنگ قبر درست میکردند
🏷 پژوهشگر گروه فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه ابراز کرد: پس از تخریب بازار در اجرای طرح توسعۀ حرم مطهر و ایجاد دومین فلکۀ حضرت در سال 1354شمسی، عدهای از سنگتراشان مستقر در این بازار به یک گاراژ مسافری قدیمی به نام گاراژ شمس یا همان اطمینان در مجاورت کوچۀ ملک تقریبا نزدیک دارالشفای فعلی و شماری نیز به بازارهای اطراف رفتند.
🏷 وی ابراز کرد: پس از مدتی از بازار سنگتراشها فقط نامش باقی مانده بود و آنجا سنگ میفروختند و از سنگتراشها خالی شده بود. اما در گاراژ سنگتراشها حضور داشتند. این مکان نیز طی فعالیتهای عمرانی سال 1370 تخریب شد. در دیگر نقاط شهر مانند فلکه تقیآباد و عیدگاه نیز کارگاههای سنگتراشی فعال بودند
🔷 سابقه حجاری در حرم امام رضا(ع)
🏷 جلالی در ادامه به سابقه حجاری در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت:حضور غیر مستمر هنرمندان حجاری در حرم امام رضا(ع) (استاد حبیب و استاد غلام علی)، احداث اولین کارخانه سنگبری ایران در مشهد در سال 1320ش با هزینه آستان قدس رضوی همزمان با سنگکاری موزه حرم زیر نظر استاد حجارباشی، توسعه هنر حجاری در حرم امام رضا(ع) بعد از تولیت سپهبد عزیزی و ادامه آن در دورۀ پیرنیا، زاهدی و در دورۀ جمهوری اسلامی، برپایی کارگاههای مخصوص سنگتراشی و حجاری، اجرای کارهای هنری و بازسازی و خرید دستگاههای سنگبری متعدد همزمان با احداث صحن جمهوری، صحن قدس و کتابخانه مرکزی نشان از سابقه توجه به هنر حجاری در حرم مطهر رضوی دارد.
با حضور ریاست محترم بنیاد پژوهش ها انجام شد . آیین اختتامیه سومین کنگره بین المللی امام رضا (ع) و علوم روز
آیین اختتامیه سومین کنگره بین المللی امام رضا (ع) و علوم روز باحضور دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور، دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان و جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در پردیس رضوان دانشگاه بینالمللی امام رضا علیهالسلام برگزار شد.
در این آیین اختتامیه که با قرائت پیام مرجع عالی قدر جهان اسلام، حضرت آیتالله نوری همدانی همراه بود، از پژوهشگران برتر تجلیل شد.
به نام خدا
با سلام و خسته نباشيد خدمت همكاران محترم؛
ضمن آرزوي توفيق روز افزون و سلامتي براي شما بزرگواران، بدينوسيله دعوت ميشود تا در
نشست عمومي هفته پژوهش
و آيين تقدير از پژوهشگران نمونه سال 1402
كه فردا يكشنبه سوم دي، ساعت 12 در محل تالار شيخ طبرسي(ره) برگزار ميشود، شركت فرماييد.
حضور به موقع در اين مراسم، موجب مزيد امتنان است.
✍ دوره آموزشی«واکاوی روان شناختی خدمت معنوی»؛ با همکاری مدیریت توانمندسازی و آموزش منابع انسانی و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
⬅️ استاد دوره: دکتر نیما قربانی
#_خدمت_معنوی