eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره)؛ 🔰 نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی : 🔸 نشست "نسبت از منظر علامه مصباح" برگزار می‌شود https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/139
48.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دكتر سروش: همه اديان (اعم از الهي و غيرالهي) حق و صادق هستند. 🔸در باب تكثرگرايي (پلوراليزم) در اديان چند ديدگاه وجود دارد. يكي از آنها پلوراليزم صدق است يعني همه اديان حق يا صادق هستند و تفاوتي در صدق ندارند. 🔸دليل اين ادعا و پاسخ آن در كليپ آمده است. 🔹افزون بر نكات كليپ نيز مي توان گفت: ▫️ اگر همه ي اديان واقعا صادق باشند اين ادعا، غير منطقي بلكه منطق ستيز است چون مستلزم پذيرش امكان اجتماع نقيضين در موارد متعددي است براي نمونه: ▫️ چون اسلام بر توحيد و مسيحيت بر تثليث تكيه دارد، پس بايد هم "خدا واحد است" صادق باشد و هم "خدا واحد نيست." ▫️ اگر اديان الهي و غيرالهي هر دو صادق باشند بايد هم "خدا وجود دارد" صادق باشد هم "خدا وجود ندارد". ▫️ اگر اجتماع نقيضين ممكن باشد پس هم "ادعاي دكتر سروش صحيح است" درست است هم "ادعاي وي صحيح نيست بلكه باطل است." درست است. 🔸ارائه شده در طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاههاي شيراز در شهريور 98 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion کانال حجت‌الاسلام دکتر ساجدی @sajedi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ضرورت جهانی بودن فکر دینی تا کسی های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می گویند، چه می گویند، چه می گویند، شمال چه می گویند، جنوب چه می گویند که نمی تواند را فخر آنها قرار بدهد! فرمود: شما موظف اید قرآن را کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم می کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر بکنید، ببینید در فرمود: (هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون)؛ این کار (رضوان الله تعالی علیه) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد _ ان شآء الله _ را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر بکند. 🔷️ ر.ک سوره توبه / آیه ۳۳ ✅ پیام به همایش بین المللی (نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران ) _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion .
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه دین وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
طرح ولایت، الگوی سامان‌یافته‌ای از فلسفه دین اسلامی.mp3
15.19M
🎤 🔴 «طرح ولایت»، الگوی سامان‌یافته‌ای از فلسفه دین اسلامی 🔵 حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور 🔶 مجمع عالی حکمت اسلامی 🔸 بزرگداشت علامه مصباح یزدی ✅ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
🔺به همت اسلامی و جمعی از مراکز علمی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود: 🔶 نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "نسبت و اخلاق از منظر علامه مصباح" 🎙با ارائه: 📅 پنجشنبه 23 اسفندماه 99 ⏰ 10 ✅ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🔰 https://iki.ac.ir
✅ نشست علمی اندیشه‌های معارفی علامه مصباح یزدی 🔶 یکشنبه ۲۶ بهمن، ساعت۸:۳۰ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/-210668
🔰آسیب‌های فلسفه دین رایج - ۱ () ✳️ - ۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️فلسفه دین در عصر حاضر مانند بسیاری از دیگر فلسفه‌های مضاف، دچار نوعی نسبی‌گرایی است؛ چون بر اساس معرفت‌شناسی صحیحی بنا نشده است. 🔻اگر هدف فلسفه دین بررسی حقیقت ادیان و ارائه مجوز ورود به آنهاست، باید موضع قطعی خود را مشخص نماید. 🔻مبنای معرفت‌شناختی فلسفه دین متداول، عدم امکان یقین در موضوعات فلسفی و روش آن عمدتاً است و بنا بر عقل‌گرایی انتقادی نمی‌توان به هیچ دیدگاهی یقین پیدا کرد؛ چنانکه نویسندگان کتاب عقل و اعتقاد دینی می‌گویند: 🔹«قائلین به عقلانیت انتقادی هیچ تضمین عقلی محرزی مبنی بر صحت دیدگاه‌ خود در اختیار ندارند.» (عقل و اعتقاد دینی،‌ ص ۸۵) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻همچنین می‌گویند: 🔹«نظام‌های اعتقاد دینی را می‌توان و می‌باید عقلاً مورد ارزیابی قرار داد، اگرچه اثبات قاطع چنین نظام‌هایی امکان‌پذیر نیست.» (عقل و اعتقاد دینی، ص ۸۶) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻روشن است که بنا بر چنین مبنایی تأملات فلسفی در باب دین پایان‌ناپذیر است و در هیچ موضعی متوقف نمی‌شود. چنانچه خودشان اذعان کرده‌اند: ‏🔹«ما مطابق دیدگاه عقل‌گرایی انتقادی تا حد زیادی بر ماهیت بی‌وقفه و پایان‌ناپذیر تأملات انتقادی تأکید کرده‌ایم.» (عقل و اعتقاد دینی،ص ۹۰) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻در این صورت چگونه می‌توان گفت که فیلسوف دین حقیقت دین را شناخته و مجوز عقلانی ورود به دین خاص را صادر کرده است؟! 🔻چه‌بسا تعریف رایج از فلسفه دین نیز چنین اقتضایی داشته باشد. اگر فلسفه دین، صرفاً تأمل عقلانی در باب دین تعریف شود و هیچ هدفی برای این تأمل عقلانی تعریف نشود، بی‌نتیجه بودن مباحث، امری طبیعی است و تنها فائده فلسفه دین می‌تواند تأمین لذت عقلانی باشد. (مبانی فلسفه دین، دیوید پیلین، ص۱۸) 🔻در هر صورت در آثار فلسفه دین معاصر غالباً دیده نمی‌شود که بعد از طرح دیدگاه‌های مختلف، موضع مشخصی اتخاذ شود و مخاطب را از سردرگمی خارج نماید. 🔻گویی برای نویسندگان این آثار فلسفه برای فلسفه است نه برای رسیدن به حقیقت. 🔺اگر بناست فلسفه دین نقش‌ خودش را، یعنی شناخت حقیقت دین و راه پذیرش آن،‌ را ایفا نماید، باید معرفت‌شناسی صحیحی را اتخاذ کند که راهی برای رسیدن به یقین و اطمینان را فرارویش قرار دهد. ۲۳ بهمن ۹۹- سیدمصطفی میرباباپور ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) «نرم افزار اندروید جدید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره)» منتشر شد. 👇لینک دانلود👇 🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion 🏴 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا